Groepenkast aanpassen: Wie betaalt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:34
Vraagje:

Ik huur een appartement. Nu wil ik graag mijn 1-fase aansluiting (1x25A) verzwaren naar 3x25A, omdat ik inductie wil gaan koken en het gas eruit wil doen.

Ik heb begrepen dat ikzelf opdraai voor de kosten van de zekering- en meterwissel. Prima.

Maar wie is er verantwoordelijk voor de kosten voor het aanpassen van de groepenkast met een 4-polige hoofdschakelaar? Moet ik dat ook zelf betalen?

Ik was in de veronderstelling dat aanpassingen aan de groepenkast onder de verhuurder valt. Zij geven echter aan dat ik ook opdraai voor de kosten van het aanpassen van de groepenkast?

Ik heb een beetje zitten Googlen, maar ik heb er vrij weinig over kunnen vinden.

Beste antwoord (via P-Rock op 30-06-2022 16:44)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Jij, met toestemming van de verhuurder.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +15 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Wat @Vorkie zegt.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
Vorkie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:30:
Thanks!

Jammer, dat kost een aardige extra duit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

P-Rock schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:32:
[...]
Houd er rekening mee dat er wellicht ook nog draden van de meterkast naar de keuken getrokken moeten worden. Misschien zijn ze niet te trekken en moet er een compleet nieuwe leiding gelegd worden...

Aanvulling: Op 1x40A zou je ook nog een kookgroep kunnen plaatsen, heb je weliswaar een 'wat minder zware' kookplaat, maar op zich prima. Dan hoef je in ieder geval niet je hele groepenkast te laten vervangen...

[ Voor 23% gewijzigd door Harrie_ op 30-06-2022 04:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:55
Ook wel eens nagedacht of jij wel mag beslissen of je gas mag afsluiten voor je huur appartement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Laatst online: 22:28

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Vaak mag je ook naar 1x35A, daar moet prima een kookgroep op kunnen lijkt mij, tenzij je een dure Bora koopt ofzo. Is dat geen goedkopere optie?

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Rolfie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:35:
Ook wel eens nagedacht of jij wel mag beslissen of je gas mag afsluiten voor je huur appartement?
Goeie vraag, helemaal overheen gelezen maar het lijkt erop dat TS de complete gasaansluiting weg wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
Rolfie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:35:
Dat zal ook wel in samenspraak gaan met de verhuurder. Maar waarom niet? De gasaansluiting laten afsluiten/afdoppen is gratis en uiteindelijk moeten we allemaal van het gas af.

Of kan ik ook alleen van het kookgas af?
strandbal schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:38:
Vaak mag je ook naar 1x35A, daar moet prima een kookgroep op kunnen lijkt mij, tenzij je een dure Bora koopt ofzo. Is dat geen goedkopere optie?
Stedin heeft geen 1x35A meer sinds begin dit jaar. Bovendien zou de aansluitkast dan aangepast moeten worden, wat meer kost dan het verzwaren naar drie fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:06
P-Rock schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:29:
Ik was in de veronderstelling dat aanpassingen aan de groepenkast onder de verhuurder valt. Zij geven echter aan dat ik ook opdraai voor de kosten van het aanpassen van de groepenkast?
Klinkt een beetje gek anno 2022, maar afhankelijk van wie zij zijn, kan het ook betekenen dat je de gasmeter weer moet laten terugplaatsen als je besluit te verhuizen. Hebben we het hier over de verhuurder???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hier onlangs van 4-pits gas naar een fase inductie gegaan; simpelweg stekker in het stopcontact en werkt prima. Doordat inductie efficiënter is dan gas is er minder vermogen nodig dus misschien is dat ook een optie voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
bite schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:54:
Hier onlangs van 4-pits gas naar een fase inductie gegaan; simpelweg stekker in het stopcontact en werkt prima. Doordat inductie efficiënter is dan gas is er minder vermogen nodig dus misschien is dat ook een optie voor je.
Als ik inductie ga koken op een 1x25A aansluiting dan springen de stoppen eruit.

Dan heb jij ongetwijfeld wel genoeg capaciteit in je meterkast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:06
Waarom zou je gas eruit willen doen in een huurappartement?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
P-Rock schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:57:
[...]

Als ik inductie ga koken op een 1x25A aansluiting dan springen de stoppen eruit.

Of hij heeft een inductie-kookplaat met beperkter vermogen (3600 Watt) die gemaakt zijn om op een standaard stopcontact aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
SCIxX schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:01:
Omdat ik nu afhankelijk ben van gas. Ik weet niet of je het nieuws de laatste tijd hebt gevolgd..? Mijn energierekening is verdriedubbeld.

[ Voor 6% gewijzigd door P-Rock op 29-06-2022 21:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
SCIxX schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:01:
Omdat je anders vastrecht blijft betalen voor iets wat je amper gebruikt? Als ik nog 10 kuub per jaar zou gebruiken voor koken en er staat een paar honderd euro vastrecht+netbeheerderskosten tegenover zijn dat 10 hele dure kuubjes om mee te koken.

@P-Rock
Overigens wel even opletten wat de situatie is. Aansluiting op warmtenet met kookgas abonnement erbij is meestal zinloos om op te zeggen, je krijgt bij het warmtenet nml korting bij afnemen van een kookgas abonnement, die twee heffen elkaar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
[...]

Ja, 1x50 over 7 groepen maar de voornaamste beperking is die 16a want als de kookplaat maximaal staat ga je daar mee een ander apparaat erbij wel overheen. Maar stel bv soep koken en stokbrood bakken dan ze je de oven op de zelfde groep aan als de soep kookt. Maar kan zijn dat overig verbruik ook wat lastig is dan en zou het dan niet zo zijn als je een fase apparatuur 20a verbruikt je nog maar 5a overhoud ondanks dat het 3-fase is? Of dan de overige 2 gebruiken voor de inductie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:50
Inductiekoken kan prima op 1 fase en dat kan doormiddel van een kookgroep plaatsen, nergens 3 fase voor nodig tenzij je ten alle tijden alle pitten op vol gas moeten draaien wat heel ongewoon is.

Daarnaast weet je zeker dat het 1x 25A is? dat is heel ongewoon want vaak is dat 1x 35A of 1x40A.
Bij 3 fase is het wel 3x 25A tenzij je gaat verzwaren en dan betaal je meer vastrecht.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 29-06-2022 21:12 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
Ze raden aan om minstens 1x35A te nemen voor inductiekoken. Aangezien de netbeheerder sinds begin dit jaar is gestopt met 1x35A aansluitingen en al jaren geen 1x50A meer levert, ben ik dus genoodzaakt om te verzwaren naar 3x25A. Ook omdat 1x25A niet meer voldoet aan de huidige energienorm en apparaten steeds meer stroom vragen.
mr_evil08 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:11:
Inductiekoken kan prima op 1 fase en dat kan doormiddel van een kookgroep plaatsen, nergens 3 fase voor nodig tenzij je ten alle tijden alle pitten op vol gas moeten draaien wat heel ongewoon is.

Daarnaast weet je zeker dat het 1x 25A is? dat is heel ongewoon want vaak is dat 1x 35A of 1x40A.
Bij 3 fase is het wel 3x 25A tenzij je gaat verzwaren en dan betaal je meer vastrecht.
Mijn appartement is van begin jaren '80, toen 1x25A normaal was. Ik heb het laten checken door een medewerker van Stedin, en die gaf aan dat er 1x25A in de meterkast zit.

[ Voor 50% gewijzigd door P-Rock op 29-06-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
P-Rock schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:12:
Ze raden aan om minstens 1x35A te nemen voor inductiekoken. Aangezien de netbeheerder sinds begin dit jaar is gestopt met 1x35A aansluitingen en al jaren geen 1x50A meer levert, ben ik dus genoodzaakt om te verzwaren naar 3x25A. Ook omdat 1x25A niet meer voldoet aan de huidige energienorm en apparaten steeds meer stroom vragen.
Weet je 100% zeker dat het 1x 25A is? klinkt heel ongewoon.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 29-06-2022 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
mr_evil08 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:14:
[...]

Weet je 100% zeker dat het 1x 25A is? klinkt heel ongewoon.
Ja. Stedin heeft in hun systeem gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Valt mee in praktijk, ondanks hier ook een kookgroep heb welke 2x 16A is zie ik het vermogen nooit boven 2000-2500watt komen in praktijk, het is erg ongewoon om alle pitten op vol gas te hebben en ook nog tegelijkertijd.

Is een plaat op een 3600watt groep geen optie?.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 29-06-2022 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
mr_evil08 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:11:

2x16A achter een enkele 25A fase is niet hoe het hoort, gebeurt helaas alleen wel heel veel (juist bij nieuwbouw met 3x25A waarbij de elektricien of keukenboer geen zin heeft in een krachtgroep). Gebeurt over het algemeen niks spannends mee, de kans dat je meer dan 25A over die fase trekt door een kookgroep is klein.
Echter gaat het hier om de enige fase, en met een kookgroep achter 25A en dan ook nog wasmachine, vaatwasser, koffiezetter, waterkoker en oven erbij hoef je maar 1 van die apparaten erbij aan te zetten en is het dag-dag met je enkele 25A hoofdzekering.

Bij 1x35A wordt het al een ander verhaal, die kan kortstondig wel wat meer hebben en heeft er totaal geen moeite mee om de wasmachine en kookplaat tegelijk aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
_JGC_ schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:22:
[...]

2x16A achter een enkele 25A fase is niet hoe het hoort, gebeurt helaas alleen wel heel veel (juist bij nieuwbouw met 3x25A waarbij de elektricien of keukenboer geen zin heeft in een krachtgroep). Gebeurt over het algemeen niks spannends mee, de kans dat je meer dan 25A over die fase trekt door een kookgroep is klein.
Echter gaat het hier om de enige fase, en met een kookgroep achter 25A en dan ook nog wasmachine, vaatwasser, koffiezetter, waterkoker en oven erbij hoef je maar 1 van die apparaten erbij aan te zetten en is het dag-dag met je enkele 25A hoofdzekering.

Bij 1x35A wordt het al een ander verhaal, die kan kortstondig wel wat meer hebben en heeft er totaal geen moeite mee om de wasmachine en kookplaat tegelijk aan te zetten.
Het is hier 1x 40A en de oude zekeringen kun je flink overbelasten voordat ze springen maar als ze springen kan alleen de netbeheerder het herstellen.

Nieuwbouw zit nooit de keuken en wasmachinegroep op dezelfde fase, in de meterkast wordt het evenredig verdeelt, dit staat los van wel of geen krachtgroep voor de inductieplaat.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 29-06-2022 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 20:13
Wat ik mij kan herinneren van Liander is het vervangen van 1x25 kostenloos, indien het net en de installatie geschikt is voor 1x35 dan zetten ze dat direct om. Nu weet ik niet of dit beleid is of iets is wat een monteur zelf besluit om te voorkomen dat hij te vaak in zijn storingsdienst op pad moet.

https://www.liander.nl/si...en_elektriciteit_2016.pdf

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik zou als verhuurder niet blij zijn, wanneer mijn huurder besluit om de HR-ketel voor warm water en centrale verwarming eruit te gooien. Je weet niet wat voor installatiewerk je ervoor terug krijgt, of dat voldoet aan het bouwbesluit, etc....

@P-Rock Wat is je alternatief voor SWW en verwarming?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:23
JanHenk schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:37:
Ik zou als verhuurder niet blij zijn, wanneer mijn huurder besluit om de HR-ketel voor warm water en centrale verwarming eruit te gooien
tja het moet in overleg met de verhuurder dus die beste man of vrouw kan ook gewoon nee zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:44
P-Rock schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:32:
[...]

Thanks!

En daarom zou ik het persoonlijk niet doen. Er even vanuit gaande dat jij hier niet permanent blijft wonen.

Bespreek met de verhuurder dat zij dit betalen, en jij een schappelijke huurverhoging accepteert. Want dit laatste is namelijk toch waar het voor de verhuurder op uitdraait zodra jij de woning uitgaat. Nu op dit moment profiteert de verhuurder van jou inzet. Jij betaald de nieuwe groepenkast. Zodra jij vertrekt heeft de verhuurder deze investering niet hoeven maken, maar kan wel een hogere huur vragen aan de nieuwere bewoner.

Sterker nog, de verhuurder kan zelfs onder het nom woningverbetering ook aan jou al hogere huur gaan vragen bij de volgende huurverhoging, zelfs ondanks dat jij de verbetering zelf bekostigd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:35

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Koop voor de verhuurder ook meteen zonnepanelen, isoleer het huis, hr++ glas met nieuwe kozijnen en zet er een warmtepomp in...

Ik zou het omdraaien, minder huur betalen omdat het huis zo slecht geïsoleerd is dat de gaskosten onredelijk hoog zijn. Pas als hij de boel netjes geïsoleerd heeft, kun je de rest van de opties gaan bekijken.

Maar, dat zal nog wel een beste discussie worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:06
P-Rock schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:06:
[...]

Omdat ik nu afhankelijk ben van gas. Ik weet niet of je het nieuws de laatste tijd hebt gevolgd..? Mijn energierekening is verdriedubbeld.
Dat snap ik, maar dit vervangen is ook niet gratis. Hoe lang duurt het voordat je dit terugverdiend hebt in energiekosten? Van uitgaande dat de energiekosten niet terug omlaag gaan.

Loopt je verwarming niet ook op gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
P-Rock schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:42:
[...]

Dat zal ook wel in samenspraak gaan met de verhuurder. Maar waarom niet? De gasaansluiting laten afsluiten/afdoppen is gratis en uiteindelijk moeten we allemaal van het gas af.

Of kan ik ook alleen van het kookgas af?
De vraag zou zijn, waarvoor wordt momenteel nog meer gas gebruikt?
Als jij een goede buis voor een perilex aansluiting laat leggen richten je keuken en voor verwarming/water gebruik je nu al geen gas, dan is er niet direct een probleem zou ik denken.

Echter als er nu nog een CV ketel hangt die dit wel nodig hebt, dan zal er ook hiervoor iets gedaan moeten worden met de sizing van het appartement in gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:44

timovd

Voorsprong door techniek

Kan Stedin de smeltzekering niet vervangen voor een 35A (DII)?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:50

PB-powell

Mr. Laziness

Wij hebben momenteel 1 fase aansluiting in huis, weet niet zeker of het 25 of 35 is. Maar wij kunnen prima inductie-koken + oven aan zonder ooit problemen gehad te hebben. Ook meerdere pitten op hoger vermogen tegelijk geeft geen problemen. Ons huis is uit 69, maar kan mij voorstellen dat er ooit een aanpassing is geweest in de aansluiting.
Wij willen overigens naar 3x25 vanwege zonnepanelen + laadpaal alleen heeft Liander die meters momenteel niet. Geen idee hoe het bij Stedin zit momenteel

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
En de TS is al met de noorderzon vertrokken, vervolgens gaat het topic zijn eigen leven lijden waar de TS helemaal niks aan heeft.

Van inductieplaten gaan we ineens naar SWW en CV.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 30-06-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:02

de Peer

under peer review

P-Rock schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:42:
[...]

Ik zou dit als verhuurder nooit toe staan. Afdoppen betekent in de praktijk dat de hele gasmeter + leiding verwijderd wordt. Vaak met forse graafwerkzaamheden.

Niet iedereen hoeft van het gas af. Het kan maar zo zijn dat er een ander gas door die leiding kan in de toekomst.

Verzegelen is een ander verhaal, want dat is simpel omkeerbaar met een telefoontje.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mr_evil08 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:17:
En de TS is al met de noorderzon vertrokken,
Nouja gisteravond 21u voor het laatst gepost. Niet iedereen zit de hele dag op tweakers ;)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 11:34
success met de verzwaring krijgen wacht hier al 4 maanden op en elke 6 weken krijg ik een mailtje ''we zijn er nog niet aan toegekomen"

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-05 22:50
https://www.rijksoverheid...n-mijn-woning-veilig-zijn
Is de verantwoording van de verhuurder, dus gewoon afblijven, of probeer het in samenspraak te doen. Voor de verhuurder kan het ook interessant zijn.

Het zou ook zo maar eens kunnen zijn dat je geen gasaansluiting meer kan krijgen i de toekomst:
https://www.mijnaansluiti...r-nieuwe-gasaansluitingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 22-05 13:38
En de TS is al met de noorderzon vertrokken, vervolgens gaat het topic zijn eigen leven lijden waar de TS helemaal niks aan heeft.

Omdat van het gas afgaan in een huurappartement geen sinecure is als je ook een gasketel voor CV en warm water hebt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Señor Sjon schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:54:
[...]

Omdat van het gas afgaan in een huurappartement geen sinecure is als je ook een gasketel voor CV en warm water hebt.
In appartementen is het vrij gebruikelijk als daar blokverwarming zit en SWW ook centraal wordt geregeld, om vreemde redenen zit er vaak wel een gasaansluiting voor alleen koken, ik zou niet verbaast zijn als dat bij TS ook het geval is.

Lijkt mij vreemd als hij niet gedacht heeft aan SWW en verwarming.
Zijn allemaal aannames dat klopt, niet geheel onrealistisch.

Edit: ik heb vroeger ook in een appartement gezeten waarbij gas alleen voor koken werd gebruikt, jaren 60 pand en vermoedelijk ook 25A hoofdzekering, de meterkast was erg oud met 3 stoppen van 10A per groep.

[ Voor 65% gewijzigd door mr_evil08 op 30-06-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock

Er zijn mensen die gewoon moeten werken overdag. ;)

Ik heb dan helemaal geen tijd om op Tweakers te zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door P-Rock op 30-06-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
timovd schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:46:
Kan Stedin de smeltzekering niet vervangen voor een 35A (DII)?
Zoals ik al een paar keer heb gezegd kun je vanaf begin 2022 geen 1x35A meer aanvragen bij Stedin. Daarbij kun je niet zomaar van 1x25A naar 1x35A, zonder daarbij ook de aansluitkast te moeten laten vervangen. Zeker bij meterkasten van begin jaren '80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@P-Rock Wordt die gasaansluiting alleen nog voor koken gebruikt of ook andere zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
Het gas helemaal verwijderen is geen optie heb ik al door, omdat dit idd nog voor andere dingen wordt gebruikt. Ik heb vandaag eens geïnformeerd bij de woningcorporatie en die geven aan hier ook niet aan mee te willen werken. Blijft dus over dat ik en de zekeringwissel en de aanpassing aan de groepenkast zelf moet betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:02

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als jouw huurcontract je niet verplicht om een energiecontract voor gas te hebben, kun je gewoon je gas-contract opzeggen, en dan de energiemaatschappij en de verhuurder het onderling uit laten vechten, lijkt me.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
thunder7 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:03:
Als jouw huurcontract je niet verplicht om een energiecontract voor gas te hebben, kun je gewoon je gas-contract opzeggen, en dan de energiemaatschappij en de verhuurder het onderling uit laten vechten, lijkt me.
Terwijl er wel gewoon gas verbruikt wordt? Dat lijkt me nou niet bijster goed advies...

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:02

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

omdat ik inductie wil gaan koken en het gas eruit wil doen.
schreef TS.

[ Voor 3% gewijzigd door thunder7 op 30-06-2022 17:51 ]

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:30
Ik zou niet investeren in een inductiekookplaat. Ja als je gasloos gaat dan wel, maar gemiddeld verbruikt een gewone familie voor koken maar 37m3 gas. Dat is in ergste geval 100 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:07
P-Rock schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:44:
Het gas helemaal verwijderen is geen optie heb ik al door, omdat dit idd nog voor andere dingen wordt gebruikt. Ik heb vandaag eens geïnformeerd bij de woningcorporatie en die geven aan hier ook niet aan mee te willen werken. Blijft dus over dat ik en de zekeringwissel en de aanpassing aan de groepenkast zelf moet betalen.
Gas de deur uit doen: Gratis!
Jij kunt zelf gerust van het gas af gaan door simpel je gascontract op te zeggen. Dat verplicht verwijderen is dikke onzin zie de link van het topic wat hierboven staat. Verhuurder heeft niks te maken met jouw gascontract maar wel met verwijderen maar dat hoeft dus helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Het gas helemaal verwijderen is geen optie heb ik al door, omdat dit idd nog voor andere dingen wordt gebruikt.
Schreef TS de post boven jouw reactie.

TS verwarmt nog met gas. Dus heeft nog gewoon gasverbruik.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:24
P-Rock schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:44:
[...]

Dan is de vraag hoe snel je, als dit om een besparing gaat, terug gaat verdienen.
Een inductieplaat en een verzwaring plus aanpassing in de meterkast kost best wat geld. Daar kun je volgens mij best nog wat jaren op koken, dat kost niet zoveel gas. En koken op inductie is ook niet gratis (kost elektra en die prijzen stijgen net zo hard mee) dus dat moet je in je rekensom meenemen.

Ik vraag me af of je het uberhaupt terug gaat verdienen. Volgens mij lukt dat alleen als je helemaal van het gas af gaat en dat kan blijkbaar niet.

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 01-07-2022 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagEnigma
SmurfLink schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 07:35:
[...]

[...]

Schreef TS de post boven jouw reactie.

TS verwarmt nog met gas. Dus heeft nog gewoon gasverbruik.
Ik reageer puur op dat de verhuurder het niet toe zou staan en dat het daarom niet zou kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
jongetje schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 07:43:
[...]

[...]

Dan is de vraag hoe snel je, als dit om een besparing gaat, terug gaat verdienen.
Een inductieplaat en een verzwaring plus aanpassing in de meterkast kost best wat geld. Daar kun je volgens mij best nog wat jaren op koken, dat kost niet zoveel gas. En koken op inductie is ook niet gratis (kost elektra en die prijzen stijgen net zo hard mee) dus dat moet je in je rekensom meenemen.

Ik vraag me af of je het uberhaupt terug gaat verdienen. Volgens mij lukt dat alleen als je helemaal van het gas af gaat en dat kan blijkbaar niet.
Dat gaat TS nooit terugverdienen, want koken is maar een heel klein deel van je gasverbruik.

Ik heb hier van die goedkope kookplaatjes van de Action met kleine gasflesjes erin. Als je ziet hoe lang je doet met zo'n gasflesje en hoe weinig er eigenlijk maar in zit, kan je je ook voorstellen wat het gasverbruik van koken op gas is.

Kookplaat vervangen is de laatste stap in "van het gas af", niet de eerste (of je moet de keuken ergens eerder in het proces vervangen, maar lijkt me bij een huurwoning niet van toepassing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Ik ken mensen die zelf een inductieplaat hebben geplaatst, gewoon op een 16A groep alhoewel niet helemaal legaal want ook daar wou de woningcorporatie niet aan meewerken dus ze hebben hem zelf maar geplaatst.

Die 25A hoofdzekering hoeft geen probleem te zijn als je daar rekening mee houdt, tijdens koken geen zware apparaten aan.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 01-07-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
_JGC_ schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:34:
[...]

Dat gaat TS nooit terugverdienen, want koken is maar een heel klein deel van je gasverbruik.

Ik heb hier van die goedkope kookplaatjes van de Action met kleine gasflesjes erin. Als je ziet hoe lang je doet met zo'n gasflesje en hoe weinig er eigenlijk maar in zit, kan je je ook voorstellen wat het gasverbruik van koken op gas is.
Wist je ook dat er mensen zijn die het om het gemak gaat? inductiekoken ziet er mooier uit, makkelijker schoonmaken en pannen sneller verhit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
_JGC_ schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:07:
[...]

Omdat je anders vastrecht blijft betalen voor iets wat je amper gebruikt? Als ik nog 10 kuub per jaar zou gebruiken voor koken en er staat een paar honderd euro vastrecht+netbeheerderskosten tegenover zijn dat 10 hele dure kuubjes om mee te koken.

@P-Rock
Overigens wel even opletten wat de situatie is. Aansluiting op warmtenet met kookgas abonnement erbij is meestal zinloos om op te zeggen, je krijgt bij het warmtenet nml korting bij afnemen van een kookgas abonnement, die twee heffen elkaar op.
ik betaal al jaren meer voor vast recht dan voor mijn verbruik eigenlijk... maar goed de kookplaat is niet de grootste gasverbruiker.. dat is toch echt nog steeds de combiketel.. voor verwarming en warm tapwater..

en gezien de ketel net 2 jaar oud is... gaan ze die voorlopig nog niet afschrijven ten gunste van een warmtepomp met boiler setup.. (is ook geen ruimte voor eigenlijk..)

€199,05 voor gas zelf
€217,64 voor de aansluiting :/

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:07
@P-Rock
Hoe wordt je appartement nu verwarmt? Is dat op gas met een individuele ketel?
Want van het gas af lijkt soms erg makkelijk maar vaak zijn elektrische oplossingen niet veel goedkoper in verbruik. Pas met een warmtepomp en eigen zonnepanelen wordt het pas financieel interessant.

Zelf verbruik ik met koken en douchen op gas circa 60 m3 per jaar. Zelfs met de huidige idiote prijzen is dat per maand nog best te overzien.

Een meterkast laten aanpassen is erg duur, zeker nu elektriciens zo schaars zijn. Reken op 1500 euro voor een nieuwe 3-fase groepenkast + 300 euro voor het aanpassen van 1 naar 3 fase. Verder moet je nog circa 500 euro rekenen voor een inductiekookplaat.
Dus ruim 2000 euro zal je moeten terugverdienen en dat zal wel even duren.

Dus mijn advies, ga zoeken naar manier om gas en elektra verbruik te verminderen.
Want dit soort investeringen in een huurwoning is gewoon niet zo verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
RagEnigma schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:14:
[...]

Gas de deur uit doen: Gratis!
Jij kunt zelf gerust van het gas af gaan door simpel je gascontract op te zeggen. Dat verplicht verwijderen is dikke onzin zie de link van het topic wat hierboven staat. Verhuurder heeft niks te maken met jouw gascontract maar wel met verwijderen maar dat hoeft dus helemaal niet.
Tenzij dit in je huur overeenkomst staat, en dat jij op het einde er voor moet zorgen dat er eventueel wel weer gas gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagEnigma
Rolfie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:07:
[...]

Tenzij dit in je huur overeenkomst staat, en dat jij op het einde er voor moet zorgen dat er eventueel wel weer gas gebruikt kan worden.
Ook dan is het gewoon gascontract opzeggen en klaar voor jou als consument.
Dat de netbeheerder wil verwijderen is niet jouw probleem en zal de netbeheerder dit moeten neerleggen bij de eigenaar van het pand. Als die eigenaar het niet wil laten verwijderen dan stopt het verhaal. Tenminste zou moeten maar de netbeheerder zal de eigenaar blijven spammen.

Lees het topic maar door wat ik erbij gelinkt had. Staat alles van de afgelopen 5 jaar in. Inclusief gevoerde rechtzaken die we gevoerd hebben en allemaal gewonnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Conclusie is (lijkt mij) gewoon dat je dit niet op eigen houtje kunt doen. Dus eerst het eens worden met de verhuurder, dan pas stappen ondernemen. Anders zul je vervolgens alsnog gedwongen worden om weer een gascontract af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 18:07

Barrycade

Through the...

Nou als TS het aanleggen van 3 fasen al prijzig vindt is het wel opvallend dat hij gewoon gas nodig heeft voor warm water en verwarming.

Dat de gasrekening van TS 3x duurder is geworden heeft vrijwel niets met koken te maken. Mijn huidige verbruik van gas is in Juli 1% van het totaal deze maand (douchen met een gezin van 4) dus een elektrisch kookplaat installeren omdat de energierekening hoog is is het paard achter de wagen spannen als het puur om geldelijk gewin is.

Als er alleen gasaansluiting aanwezig was voor koken werd het een ander verhaal, maar dat blijkt niet het geval te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Barrycade schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:24:
Nou als TS het aanleggen van 3 fasen al prijzig vindt is het wel opvallend dat hij gewoon gas nodig heeft voor warm water en verwarming.

Dat de gasrekening van TS 3x duurder is geworden heeft vrijwel niets met koken te maken. Mijn huidige verbruik van gas is in Juli 1% van het totaal deze maand (douchen met een gezin van 4) dus een elektrisch kookplaat installeren omdat de energierekening hoog is is het paard achter de wagen spannen als het puur om geldelijk gewin is.

Als er alleen gasaansluiting aanwezig was voor koken werd het een ander verhaal, maar dat blijkt niet het geval te zijn.
Dat.

Ik heb sinds januari een split airco (daikin perfera) hangen in m'n huurhuis. DAT bespaart me even een pak gas!
OK gebruiken om te koelen is dan weer niet gratis, want geen zonnepanelen hier, maar als verwarming 👍👍👍

Airco zelf is prijzig, en de verplichte vergunning hier was ook niet gratis. Maar zooo blij mee zeker met de huidige gasprijzen.

De aansluiting voor inductie hier was trouwens door de vorige bewoner al gedaan (vanwege zuurstof fles in huis), maar het verbruik met koken van gas is zooo laag en nieuwe pannen en kookplaat nodig, dat kan niet uit.
Laat staan dat je die hele aansluiting nog moet betalen. Mocht mijn kookplaat het ooit begeven ga ik daar wel eens opnieuw naar kijken, of als de wb besluit mijn huis gasloos te maken natuurlijk (maar dat wordt een uitdaging met huis van 70+ jaar oud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagEnigma
de Peer schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:15:
Conclusie is (lijkt mij) gewoon dat je dit niet op eigen houtje kunt doen. Dus eerst het eens worden met de verhuurder, dan pas stappen ondernemen. Anders zul je vervolgens alsnog gedwongen worden om weer een gascontract af te sluiten.
Dat is de verkeerde conclusie. Als consument mag je gewoon een lopend contract opzeggen. Zelf niet akkoord gaan met verwijdering als de netbeheerder erom vraagt maar aangeven dat jij geen eigenaar bent en dat ze dit met de eigenaar moeten opnemen. Meer hoef je niet te doen.

Aanschaf Airco vond ik wel meevallen. Vorig jaar 2x een Mitsubishi laten plaatsen en binnenkort komen ze er nog 3 plaatsen en dan is elke kamer in het huis te verwarmen of verkoelen met de airco. Dat gaat hopelijk een bak met gas schelen. Als we de winter hier goed mee doorkomen dan komt er nog een boiler en dan gaat het gas eraf. Offerte voor zonnepanelen ga ik binnenkort maar doen. Mijn gasverbruik ligt rond de 2500 tot 2800 m3 per jaar :(

[ Voor 26% gewijzigd door RagEnigma op 01-07-2022 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RagEnigma schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:40:
[...]

Dat is de verkeerde conclusie. Als consument mag je gewoon een lopend contract opzeggen. Zelf niet akkoord gaan met verwijdering als de netbeheerder erom vraagt maar aangeven dat jij geen eigenaar bent en dat ze dit met de eigenaar moeten opnemen. Meer hoef je niet te doen.
Ok

Verhuurder moet dan kiezen tussen verwijderen of weer een contract afsluiten. Dan moet de verhuurder dus zelf een contract afsluiten en het vastrecht betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagEnigma
de Peer schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:00:
[...]

Ok

Verhuurder moet dan kiezen tussen verwijderen of weer een contract afsluiten. Dan moet de verhuurder dus zelf een contract afsluiten en het vastrecht betalen?
Op de een of andere manier hebben de netbeheerders bedacht dat als je geen contract hebt dat je moet verwijderen. Maar als een huis een paar maanden leeg staat is er ook geen contract en wordt ook nooit verwijderd. Komt voort uit de rechtzaken omdat de netbeheerders aangaven dat zonder contract het levensgevaarlijk zou zijn om de leidingen te laten zitten. Lang verhaal lees het topic maar eens door. Genoeg leuke verhalen om een paar avonden mee zoet te zijn. Sowieso is verwijderen kapitaal vernietiging. Maar inderdaad jij als consument mag het opzeggen en dan mag daarna de verhuurder het uitzoeken met de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Laatst online: 22:32
mr_evil08 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:02:
[...]

Wist je ook dat er mensen zijn die het om het gemak gaat? inductiekoken ziet er mooier uit, makkelijker schoonmaken en pannen sneller verhit.
Dat zal best maar TS heeft duidelijk laten weten dat zijn motivatie de hoge kosten van gas is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RagEnigma schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:12:
[...]

Op de een of andere manier hebben de netbeheerders bedacht dat als je geen contract hebt dat je moet verwijderen. Maar als een huis een paar maanden leeg staat is er ook geen contract en wordt ook nooit verwijderd. Komt voort uit de rechtzaken omdat de netbeheerders aangaven dat zonder contract het levensgevaarlijk zou zijn om de leidingen te laten zitten. Lang verhaal lees het topic maar eens door. Genoeg leuke verhalen om een paar avonden mee zoet te zijn. Sowieso is verwijderen kapitaal vernietiging. Maar inderdaad jij als consument mag het opzeggen en dan mag daarna de verhuurder het uitzoeken met de netbeheerder.
Ik zit zelf al 5 jaar zonder gascontract. Kreeg eerst wat brieven. Daarna zijn ze me vergeten. Dus ik heb geluk gehad.
Ik vind verwijderen ook zonde dus dat doe ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagEnigma
de Peer schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:25:
[...]

Ik zit zelf al 5 jaar zonder gascontract. Kreeg eerst wat brieven. Daarna zijn ze me vergeten. Dus ik heb geluk gehad.
Ik vind verwijderen ook zonde dus dat doe ik niet.
Mochten ze ooit nog komen met hun dreigementen denk aan de link die ik heb neergezet :) Genoeg voorbeeld reactie brieven te vinden in dat topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RagEnigma schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:51:
[...]

Mochten ze ooit nog komen met hun dreigementen denk aan de link die ik heb neergezet :) Genoeg voorbeeld reactie brieven te vinden in dat topic.
Ik post daar ook af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:59
[...]

Maar koken op gas kost toch niet zoveel in verhouding met koken op stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
RagEnigma schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:11:
[...]

Ook dan is het gewoon gascontract opzeggen en klaar voor jou als consument.
Dat de netbeheerder wil verwijderen is niet jouw probleem en zal de netbeheerder dit moeten neerleggen bij de eigenaar van het pand. Als die eigenaar het niet wil laten verwijderen dan stopt het verhaal. Tenminste zou moeten maar de netbeheerder zal de eigenaar blijven spammen.

Lees het topic maar door wat ik erbij gelinkt had. Staat alles van de afgelopen 5 jaar in. Inclusief gevoerde rechtzaken die we gevoerd hebben en allemaal gewonnen hebben.
Het gaat er meer om dat jij, als je het pand verlaat weer moet regelen dat het in dezelfde staat is als toen je kwam. En dat is/was met gas aansluiting.
Huurder is vaak verantwoordelijk voor de energie contracten, en hij heeft dit niet goed geregeld.

Maar TS is er ondertussen al achter, dat het voor hem geen oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlmobile
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-08-2024

nlmobile

bit.ly/3vxU4U8

Robbie T schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:13:
[...]

Maar koken op gas kost toch niet zoveel in verhouding met koken op stroom?
Nee. Het is alleen handig als je zonnepanelen hebt en teruglevert of gasloos wilt gaan. Stroom moet TS ook gewoon betalen, misschien iets minder dan koken op gas. Beter om het energie met een goedkoper energieleverancier af te sluiten, kan je misschien daar meer op besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagEnigma
Rolfie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:52:
[...]

Het gaat er meer om dat jij, als je het pand verlaat weer moet regelen dat het in dezelfde staat is als toen je kwam. En dat is/was met gas aansluiting.
Huurder is vaak verantwoordelijk voor de energie contracten, en hij heeft dit niet goed geregeld.

Maar TS is er ondertussen al achter, dat het voor hem geen oplossing is.
Jij als huurder zegt iets op in dit geval het gas contract. Jij als huurder mag geen toestemming voor verwijdering geven want niet jouw eigendom. Dus verhuurder moet iets doen en dan is verhuurder ook verder verantwoordelijk. Jij wordt als huurder normaal gesproken niet verplicht door de verhuurder om een gas contract te hebben.
Dus als huurder hoef je ook het gas niet meer aan te sluiten want jij hebt nooit toestemming gegeven voor verwijdering. Lees het topic maar na Gas de deur uit doen: Gratis!
Pagina: 1