Airco aanschaf Mitsubishi electric vs heavy

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-04 08:03

Canon23

>>MY<< world

Topicstarter
De situatie:
2 gemiddelde slaapkamers op 1 multi split unit en de woonkamer apart op zijn eigen unit.
De slaapkamers zijn voor koeling in de zomer. De woonkamer willen we bij verwarmen, zodat de vloerverwarming minder hoeft te doen.

Nu hebben we 2 offertes binnen gekregen:

1
Slaapkamers
Mitsubishi electric msz-ap20wi x2 binnen units
Mitsubishi electric mxz-2f42 vf3 - buiten unit
SEER/SCOP 8.69/4.6
Woonkamer
Mitsubishi eletric msz-ap35wi binnen unit
Mitsubishi eletric muz-ap35 vg buiten unit
S.E.E.R/ SCOP 8.6 / 4.7
7050euro

2
Slaapkamers
Mitsubishi heavy srk 20zs-w x2 binnen units
Mitsubishi heavy scm 40zs-w buiten unit
EER/COP 5.00/5.42
Woonkamer
Mitsubishi heavy srk 35zs-w x2 binnen units
Mitsubishi heavy src 35zs-w buiten unit
EER/COP 3.93/4.26
6100euro
optionele wifi adapters 135euro per stuk

Ik heb het idee dat de eletric variant een nieuwere variant is. Meer luchtverplaatsing en geïntegreerde wifi.
Alleen ik vind de eer/cop vs seer/scop lastig te vergelijken. De heavy is iets stiller, maar dat maakt me niet perse veel uit. Ze moeten zuinig zijn, dat is het belangrijkst.
Wat is hier de beste koop?

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:34
Heavy is van oorsprong gericht op de zakelijke markt, Electric meer op consumenten.

Heavy lijkt zuiniger te zijn in de reviews dan Electric, maar de Heavy heeft meer onderhoud nodig om de fans schoon te houden.

https://www.luceaircon.sg...-aircon-comparison-review

Als je zelf een keer per jaar dat schoonmaak werk gaat doen, of onderhoudscontract neemt zou ik voor de Heavy gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHulsberger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-01-2023
Inmiddels heb ik een paar offertes gevraagd van aanbieders.
Ik ben me wat gaan verdiepen in de modellen van Mitsubishi, en dat gaf bij mij ook verwarring.
Het bleek dat er twee merken Mitsubishi airco’s zijn: Mitsubishi Electric en Mitsubishi Heavy Industries. Dit blijken twee onafhankelijke(!) fabrikanten te zijn.
Ik ben benieuwd of mensen ervaring hebben met meerdere merken, en iets kunnen zeggen over de kwaliteit van Mitsubishi Heavy Industries en Electric . Wat is het verschil in kwaliteit? of zijn er andere verschillen?
Ik heb de link hierboven gelezen. Maar ben op zoek naar gebruikers ervaring. Prijs verschil tussen beide is vrij fors?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-04 08:03

Canon23

>>MY<< world

Topicstarter
Ik ben uiteindelijk voor de electric gegaan. Mogelijk beter verbruik en er zat al een wifi module in.
Voor de wifi hoef je het niet te doen iig. Ben een halve dag bezig geweest om hem te koppelen en de response is traaaag. Dus we gebruiken gewoon de remote.
Wat ik verder kon vinden is dat beide kwalitatief goed zijn, dus je kan niet echt fout gaan. Design van de indoor unit zal eerder een factor worden.

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:44

Tacoos

i am i

MarkHulsberger schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:07:
Inmiddels heb ik een paar offertes gevraagd van aanbieders.
Ik ben me wat gaan verdiepen in de modellen van Mitsubishi, en dat gaf bij mij ook verwarring.
Het bleek dat er twee merken Mitsubishi airco’s zijn: Mitsubishi Electric en Mitsubishi Heavy Industries. Dit blijken twee onafhankelijke(!) fabrikanten te zijn.
Ik ben benieuwd of mensen ervaring hebben met meerdere merken, en iets kunnen zeggen over de kwaliteit van Mitsubishi Heavy Industries en Electric . Wat is het verschil in kwaliteit? of zijn er andere verschillen?
Ik heb de link hierboven gelezen. Maar ben op zoek naar gebruikers ervaring. Prijs verschil tussen beide is vrij fors?
Hier vind je veel gebruikerservaringen en als je dan nog vragen hebt, komt er vast ook snel antwoord ;)

Over een week of wat worden er bij ons 2 MHI systemen gehangen, die kwamen gunstiger kwa prijs uit de bus dan Daikin. Een leverancier voor Mitsubishi Electric heb ik niet benaderd.
Wifi is alleen niet standaard op SRK ZS, en ook de installateur vond zelf de meerprijs schandalig (173 euro!!!). Desondanks die er maar bij besteld.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:23
Canon23 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:31:
Ik ben uiteindelijk voor de electric gegaan. Mogelijk beter verbruik en er zat al een wifi module in.
Voor de wifi hoef je het niet te doen iig. Ben een halve dag bezig geweest om hem te koppelen en de response is traaaag. Dus we gebruiken gewoon de remote.
Wat ik verder kon vinden is dat beide kwalitatief goed zijn, dus je kan niet echt fout gaan. Design van de indoor unit zal eerder een factor worden.
Dat wordt wel een stuk beter zodra de wifi module een firmware update heeft gehad. Heb bij 4 units hetzelfde probleem gehad, tot hij zich had geupdate.
Tacoos schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:50:
[...]

Hier vind je veel gebruikerservaringen en als je dan nog vragen hebt, komt er vast ook snel antwoord ;)

Over een week of wat worden er bij ons 2 MHI systemen gehangen, die kwamen gunstiger kwa prijs uit de bus dan Daikin. Een leverancier voor Mitsubishi Electric heb ik niet benaderd.
Wifi is alleen niet standaard op SRK ZS, en ook de installateur vond zelf de meerprijs schandalig (173 euro!!!). Desondanks die er maar bij besteld.
Niemand in dat topic lijkt ME te overwegen, het is allemaal MHI of Daikin. Waarom snap ik niet. Want de ME heeft echt prima specs.

Die wifi module is elders wel goedkoper te krijgen trouwens:
https://www.warmteservice...SRK-wandmodellen/p/L06949

100 euro per stuk. Had je zomaar 140 euro kunnen besparen.

[ Voor 44% gewijzigd door LED-Maniak op 06-01-2023 11:55 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:44

Tacoos

i am i

LED-Maniak schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:51:
[...]

Niemand in dat topic lijkt ME te overwegen, het is allemaal MHI of Daikin. Waarom snap ik niet. Want de ME heeft echt prima specs.
Ik kan twee redenen bedenken:
- er zijn (in ieder geval in mijn omgeving) gewoon minder aanbieders van ME dan van MHI, LG of Daikin
-ME lijkt me duurder dan MHI bij gelijke capaciteit (maar geen offerte opgevraagd, dus geen echte ervaring)
Die wifi module is elders wel goedkoper te krijgen trouwens:
https://www.warmteservice...SRK-wandmodellen/p/L06949

100 euro per stuk. Had je zomaar 140 euro kunnen besparen.
Ik weet het. Ik zie dat als een investering om discussies te voorkomen mochten er issues optreden.

in werkelijkheid komen er 4 binnenunits en heb ik voor degene in de woonkamer de wifimodule meebesteld, voor de andere kies ik waarschijnlijk de route die jij aangeeft :P )

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter.vw.
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-10-2023
Canon23 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:31:
ik heb ook de 35 ap electric koppelen van de wifi binnen een paar minuten geregeld en response op de app is direct verder bijna geruisloos staat hier vanaf okt te draaien prima ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jancoow
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-03 18:07
Ikzelf heb 3* ME binnenunit gehangen op 1 buitenunit en sinds een week in gebruik. Bevalt prima, geluid valt mee. Wifi module gemakkelijk zelf in te bouwen met een esp8266 en dan kan je hem zelf lokaal bedienen via mqtt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MinhTuan
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-03 12:15
heeft iemand ooit direct contact met MHI support afdeling genomen? en hoe werkt het?
bij LG zie ik dat consumenten direct bij hun support kan vragen maar bij MHI kan ik nergens terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiodubio
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-04 10:56
jancoow schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:04:
Ikzelf heb 3* ME binnenunit gehangen op 1 buitenunit en sinds een week in gebruik. Bevalt prima, geluid valt mee. Wifi module gemakkelijk zelf in te bouwen met een esp8266 en dan kan je hem zelf lokaal bedienen via mqtt
Hoi, heb je wat meer info over die esp8266 module?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• venema.w
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-03 10:33
Sinds 2005 Mitsubishi Electric 4-split airco op de bovenetage voor 4 slaapkamers.
Buitenunit 1x MXZ-4A71VA
Binnenunits 2x MSZ-GA22VA 2x MSZ-GA35VA
Kosten waren toen € 8330. In de zomer koelen, in de winter vaak verwarmen.
Geweldig ding. Werkt na 18 jaar nog steeds zonder problemen. Buitenunit nog nooit schoongemaakt, ziet er nog prima uit. Binnenunits wel 2x per jaar goed de filters reinigen.

De enkele unit van ME (Binnenunit PKH-P1.6GALH, Buitenunit PUH-P1.6VGAA) was uit 2004 (€ 3340). Heeft het tot 2021 volgehouden voordat de lagers van de compressor waren versleten. Hij deed het toen nog wel, maar het lawaai werd onacceptabel. Dit type was sowieso niet echt stil te noemen, in tegenstelling tot het bovengenoemde systeem uit 2005.
Ontzettend veel gebruikt. Zowel koelen als verwarmen.

We hebben deze enkele unit in 2021 vervangen door drie units uit de SRK/SRC50/35/20 familie (€ 7700) van MHI om een betere verdeling van koeling en verwarming te waarborgen. Qua kwaliteit nog iets te vroeg om te oordelen maar inmiddels twee zomers en winters volop gebruikt. Afgelopen twee winters de CV niet meer hoeven gebruiken voor verwarming. Toegegeven, verwarmen met CV is wel comfortabeler en de winters waren ook niet echt heel koud, maar het werkt geweldig goed! Blij dat we deze dingen al hadden toen de energiecrisis begon.
Deze systemen zijn nog weer stiller dan die van de oudere generatie. Buitenunits zijn nauwelijks hoorbaar, op de laagste stand zijn de binnenunits ook bijzonder stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migjorn
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 27-02-2024
Erg positieve reactie van venema.w.

Nu ben ik ook erg benieuwd naar de kosten van energieverbruik en of met dat aantal airco's ook zwaardere hoofdzekeringen nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-04 21:51
venema.w schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:58:
Sinds 2005 Mitsubishi Electric 4-split airco op de bovenetage voor 4 slaapkamers.
Buitenunit 1x MXZ-4A71VA
Binnenunits 2x MSZ-GA22VA 2x MSZ-GA35VA
Kosten waren toen € 8330. In de zomer koelen, in de winter vaak verwarmen.
Geweldig ding. Werkt na 18 jaar nog steeds zonder problemen. Buitenunit nog nooit schoongemaakt, ziet er nog prima uit. Binnenunits wel 2x per jaar goed de filters reinigen.

De enkele unit van ME (Binnenunit PKH-P1.6GALH, Buitenunit PUH-P1.6VGAA) was uit 2004 (€ 3340). Heeft het tot 2021 volgehouden voordat de lagers van de compressor waren versleten. Hij deed het toen nog wel, maar het lawaai werd onacceptabel. Dit type was sowieso niet echt stil te noemen, in tegenstelling tot het bovengenoemde systeem uit 2005.
Ontzettend veel gebruikt. Zowel koelen als verwarmen.

We hebben deze enkele unit in 2021 vervangen door drie units uit de SRK/SRC50/35/20 familie (€ 7700) van MHI om een betere verdeling van koeling en verwarming te waarborgen. Qua kwaliteit nog iets te vroeg om te oordelen maar inmiddels twee zomers en winters volop gebruikt. Afgelopen twee winters de CV niet meer hoeven gebruiken voor verwarming. Toegegeven, verwarmen met CV is wel comfortabeler en de winters waren ook niet echt heel koud, maar het werkt geweldig goed! Blij dat we deze dingen al hadden toen de energiecrisis begon.
Deze systemen zijn nog weer stiller dan die van de oudere generatie. Buitenunits zijn nauwelijks hoorbaar, op de laagste stand zijn de binnenunits ook bijzonder stil.
toon volledige bericht
Vanaf welke buitentemperatuur zou je hem niet (meer) gebruiken om te verwarmen? Wij hebben sinds kort ook airco en verwarmen vooralsnog niet meer met CV (stadsverwarming). Maar ben nog niet zover dat ik precies weet weet wanneer je dat beter niet kunt doen : )
En jammer dat de wifi-modules niet via Windows te bedienen zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zodra je comfort begint te verliezen omdat de airco het niet meer kan bijbenen of als er veel defrosts zijn dan zou ik hem alleen ter ondersteuning van de centrale verwarming gebruiken.

In alle andere gevallen kan je hem gewoon laten draaien.
Shadow_Zero schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:05:
[...]

En jammer dat de wifi-modules niet via Windows te bedienen zijn!
De ClimaControl module kan dat wel. Dan heb je direct een externe sensor(stabielere regeling).

[ Voor 42% gewijzigd door LED-Maniak op 20-11-2024 18:06 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• venema.w
Wat @LED-Maniak al zegt: Als het aantal defrosts veel is, en dat is in mijn situatie als de buitentemperatuur onder de 0 zakt, dan kun je beter wat bijverwarmen met de CV.
Als voorbeeld: 19 november was de buitentemperatuur hier gemiddeld 3 graden en het hele huis (~200m2) warm kunnen houden zonder gas met 40kWh.
De keuze voor ons om dit zo te verwarmen is ook vanwege de behoorlijke hoeveelheid zonnestroom die wij opwekken (14,5 MWh). Zolang het salderen nog 100% kan, en mijn vaste contract nog loopt (nog twee jaar), is dit veruit de voordeligste manier van verwarmen. Wellicht dat binnenkort de CV dan wordt vervangen door een full-electric warmtepomp en/of accu's.
Verder gebruik ik al sinds een jaar of 5 Domoticz om verbruik en opbrengt bij te houden. Ik download de data van Domoticz in SQL server en kan daarmee in Excel analyses doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venema.w
@Shadow_Zero Je kan ook overwegen om een Broadlink (bijv. RM4 Pro) te gebruiken om je airco te bedienen. Het is mij ooit gelukt om één zender in Domoticz te bedienen (meerdere exemplaren aansturen is mij nooit gelukt), maar dat was allesbehalve handig. Het schijnt dat het in HA wel goed werkt.
Je kan volgens mij tegen de Broadlink ook zelf aan programmeren. Wellicht is dat een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
LED-Maniak schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:18:
Zodra je comfort begint te verliezen omdat de airco het niet meer kan bijbenen of als er veel defrosts zijn dan zou ik hem alleen ter ondersteuning van de centrale verwarming gebruiken.

In alle andere gevallen kan je hem gewoon laten draaien.

[...]

De ClimaControl module kan dat wel. Dan heb je direct een externe sensor(stabielere regeling).
Merk je duidelijk als hij in defrost mode gaat? En vanaf welke temperatuur gaat dat spelen?

EDIT:
Ah, @venema.w's ervaring is onder 0.
Dus even kijken of de CV-loze logeerkamer wel goed gaat met airco, of dat er een elektrische kachel in het stopcontact geplugd moet worden (schoonvader is allergisch voor kou :+ )

[ Voor 15% gewijzigd door Shadow_Zero op 22-11-2024 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Shadow_Zero schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:47:
[...]

Merk je duidelijk als hij in defrost mode gaat? En vanaf welke temperatuur gaat dat spelen?
Een defrost ga je zeker merken. Vooral bij kleine kamers met een klein volume. Want hij verwarmt dan immers een minuut of twee niet.

Het speelt bij temperaturen rond het vriespunt en waarbij de lucht buiten erg vochtig is. Zoals nu bijvoorbeeld.
Sommige airco's doen een defrost elke xx minuten, anderen afhankelijk van een sensor. Vaak als je een wat grotere airco hebt die minder hard hoeft te werken dan doet hij minder defrosts.

[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 22-11-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
LED-Maniak schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:50:
[...]

Een defrost ga je zeker merken. Vooral bij kleine kamers met een klein volume. Want hij verwarmt dan immers een minuut of twee niet.

Het speelt bij temperaturen rond het vriespunt en waarbij de lucht buiten erg vochtig is. Zoals nu bijvoorbeeld.
Doet de binnenunit dan niks meer tijdens defrost/gaat hij dicht? Of hij blijft nog wel doorblazen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Shadow_Zero schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:51:
[...]

Doet de binnenunit dan niks meer tijdens defrost/gaat hij dicht? Of hij blijft nog wel doorblazen?
Hij stopt, anders zou hij ijskoude lucht naar binnen blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
LED-Maniak schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:52:
[...]

Hij stopt, anders zou hij ijskoude lucht naar binnen blazen.
Betekent stoppen ook dat hij de kleppen sluit (zoals bij uitzetten)? Of die blijven wel open?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• venema.w
Het groene lampje gaat knipperen en de kleppen gaan dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Zouden jullie bij combi gebruik CV en airco verwarmen de ECO stand gebruiken van de Mitsubishi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venema.w
Ik heb eerlijk gezegd de ECO stand nog nooit gebruikt. Wel kan ik zeggen dat de airco de ingestelde luchttemperatuur snel bereikt en dat daardoor de thermostaat van de CV al vrij snel afslaat (mits het niet erg koud in de ruimte is natuurlijk).
Pagina: 1