Hybride warmtepomp of helemaal van gas af? advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Beste medetweakers, wat is slim en wat kan?

Graag zou ik wat meer verduurzamen, in eerste instantie voor het milieu en in tweede instantie voor de portemonnee.

Wat er al gedaan is:
- Kruipruimte is geïsoleerd. (piepschuim 15-20 cm dik)
- Spouwmuur is nageïsoleerd
- folie achter verwarming
- Nieuwe cv ketel - intergas xtreme 30 geplaatst in 2021
- zonnepanelen - 3000kwh opbrengst

Waar zit ik aan te denken:
- Hybride warmtepomp
- Full electric
- warmteboilers op dak
- speedcomforts
- Uitbreiding met nog eens 6 zonnepanelen op het dak. (dat doe ik zelf)

Waar zit ik niet aan te denken: (maar ben altijd overtuigbaar met goede argumenten ;))
- Volledige verbouwing van het huis op moment (dus geen vloerverwarming)
- Glas is dubbelglas maar rendement daarop lijkt wel heel erg laag te zien met hr+++

We verwarmen gedurende het hele jaar alleen de woonkamer.
Deze zal ongeveer 120 m3 zijn.

Historisch gasverbruik: 750 - 850 ( dit jaar was het 790m3 21-22)
Stroomverbruik is 2600KWH en ik wek ongeveer 2900kwh op
Afgiftesysteem:
- 3 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden Y kW, waterinhoud in totaal Z liter

1 x type 11 - 1 x type 22 - 1 x type 33
Afgifte bij 40 graden is me nog onbekend, dacht dat hij zo was ingesteld maar dat was niet het geval.
SWW:
- plek voor boiler
- X liter nodig
- DWTW aanwezig?
Warmtepompvoorkeur:
L/W - Zuinig - stil - milieuvriendelijk - verkrijgbaarheid - goedkoop - domotica - design
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]

Let niet op de rommel, het is op dit moment een halve opslagplek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCxKBrKXlCFc5Ileyz0ZkdaXDek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PmnqIB7T4JhCQ3ARFF6pYtRx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLBhRKyo2BtnCY95wBvOqv-JqMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UjbAC9YD5JoZFmSRkSrLAz88.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vh346lF_yHgSLByVS3yLKNVPJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wli58CNAtwzKQKImvR6l8xB3.jpg?f=fotoalbum_large

Dus, wat is er mogelijk en wat is slim? Moet ik nog wat anders erbij vermelden, laat het weten.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Op welke temperatuur stook je nu? En heb je nu wel of geen DWTW? Dat is me niet helemaal duidelijk.

Qua gasverbruik kun je makkelijk naar All Electric. Een 4kW is genoeg. 180 liter boiler er bij en je bent er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
Ik heb hem nu op 40 graden gezet. maar de verwarming staat deze hele periode al uit. Ik heb het vermoeden dat hij afgelopen winter gewoon op een hoge temperatuur stond +/- 70 graden.
We hebben geen DWTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Waar zit ik niet aan te denken: (maar ben altijd overtuigbaar met goede argumenten ;))
- Volledige verbouwing van het huis op moment (dus geen vloerverwarming)
- Glas is dubbelglas maar rendement daarop lijkt wel heel erg laag te zien met hr+++
Ik zou in ieder geval kiezen voor vloerverwarming beneden.
Grote kans dat je radiatoren niet toereikend genoeg zijn! Van 70 graden aanvoer naar 35 graden = 5x minder afgifte. Dus je radiatoren moeten 5x zo groot zijn voor dezelfde afgifte.

HR++ glas bespaar je ongeveer 300/m3 gas per jaar.
HR+++ glas bespaar je ongeveer 500m3 gas per jaar.
De prijs voor alleen HR++ glas plaatsen is ongeveer 3000 euro voor een gemiddelde woning.
De prijs voor HR+++ glas plaatsen is ongeveer 10000 euro voor een gemiddelde woning.
Je terugverdientijd HR++ = 10 jaar. (3000/300)
Je terugverdientijd HR+++ = 20 jaar. (10000/500)
Met de als maar stijgende gasprijs wordt het wel steeds rendabeler, echter hoe minder gas je verbruikt, hoe langer de terugverdientijd.
Dit moet je allemaal rustig bekijken en overwegen.
Je kan ook alleen in de woonkamer HR+++ glas nemen, echter in meeste gevallen moet ook het kozijn vervangen worden. Hierdoor lopen kosten nog hoger op. Of het dan rendabel is. Mmm….
Zie ook: Milieucentrale

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:09
Voor nu kijk of je het komende winter op lage temperatuur 45 a 40 graden red.
Indien krap, pas je afgite aan.
Indien geen problemen, ga op je gemak kijken voor full electric

Hybride kan je wegstrepen want de aanschafkosten wegen niet op tegen de beperkte besparing en dat geld kan je beter apart houden voor full electric of aanpassingen om full electric mogelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-06 15:52
Het vermogen van de radiatoren kun je ook langs theoretische weg bepalen.

https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator

Zet de aanvoer op 45, retour op 40 en kijk of de radiatoren die altijd open staan samen aan (850 m3 * 8.8 kWh / m3) / 1650 vollasturen = 4.5 kW komen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:56
Ik denk dat van ouderwets dubbel glas naar hr ++ verstandig is.
Scheelt bij normaal stoken ca 10-12 m3 gas per m2 glas
Daarnaast zie ik een oud uitziende mechanische ventilatie. Wellicht nog geen gelijkstroom? Kan je eenvoudig vervangen en CO2 gestuurd maken.
Test komende wintering je met 35 graden water tot het vries punt voldoende comfort hebt. Dit komt overeen met 50 graden bij -10.’

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
D-dark schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:24:
Met die temperatuur loop je toch legionellagevaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Tiffanylampje schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:13:
[...]

Nee, je CV temperatuur water mag best Legionella hebben. Al zal dat doorgaans niet kunnen omdat CV water normaal gesproken te weinig zuurstof bevat.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:09
[...]

Voor je cv is dat niet erg, dat is een gesloten circuit.
Je warm water instelling voor douchen kan je gewoon hoger laten staan.

Dat zijn 2 aparte instellingen op je CV

[ Voor 6% gewijzigd door D-dark op 27-06-2022 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
DutchWing schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:17:
[...]

Grote kans dat je radiatoren niet toereikend genoeg zijn! Van 70 graden aanvoer naar 35 graden = 5x minder afgifte. Dus je radiatoren moeten 5x zo groot zijn voor dezelfde afgifte.

De prijs voor alleen HR++ glas plaatsen is ongeveer 3000 euro voor een gemiddelde woning.
De prijs voor HR+++ glas plaatsen is ongeveer 10000 euro voor een gemiddelde woning.
Je terugverdientijd HR++ = 10 jaar. (3000/300)
Je terugverdientijd HR+++ = 20 jaar. (10000/500)
Met de als maar stijgende gasprijs wordt het wel steeds rendabeler, echter hoe minder gas je verbruikt, hoe langer de terugverdientijd.
Dit moet je allemaal rustig bekijken en overwegen.
Je kan ook alleen in de woonkamer HR+++ glas nemen, echter in meeste gevallen moet ook het kozijn vervangen worden. Hierdoor lopen kosten nog hoger op. Of het dan rendabel is. Mmm….
Zie ook: Milieucentrale
Geen zin in een grote verbouwing, dus infrezen van vloerverwarming etc. En dan vloerverwarming aanraden :D

Als het nog de originele radiatoren zijn dan is het best mogelijk dat ze voldoende capaciteit hebben. De warmtevraag is immers lager door na-isolatie. Eventueel kunnen er nog radiatorventilatoren gemonteerd worden of LTV convectoren. Vloerverwarming is helemaal niet nodig voor een warmtepomp.

Als TS het al red met 40 graden aanvoertemperatuur dan kan ie zo over op een warmtepomp.
[...]

Nee hoor, je cv water is een ander circuit dan het tapwater. Bij een cv ketel heb je altijd de mogelijkheid om de temperatuur van het cv water en het tapwater te regelen. Die van het tapwater moet je gewoon op 60 graden laten staan, dan krijg je geen gedoe met legionella. Het cv water kun je prima lager instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
Ok @Insert12 @D-dark dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
De oud uitziende mechanische ventilatie had @BarryH ook al gespot: vervangen door gelijkstroom kan rond de 130kWh per jaar besparen, volgens milieucentraal. En een nieuwe zou ook weleens stiller kunnen zijn.

Een oude koelkast/ vriezer vervangen kan ook veel kWh besparen, geen idee hoe oud het exemplaar op de foto is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Insert12 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:46:
[...]

Geen zin in een grote verbouwing, dus infrezen van vloerverwarming etc. En dan vloerverwarming aanraden :D

Als het nog de originele radiatoren zijn dan is het best mogelijk dat ze voldoende capaciteit hebben. De warmtevraag is immers lager door na-isolatie. Eventueel kunnen er nog radiatorventilatoren gemonteerd worden of LTV convectoren. Vloerverwarming is helemaal niet nodig voor een warmtepomp.

Als TS het al red met 40 graden aanvoertemperatuur dan kan ie zo over op een warmtepomp.
[...]

Nee hoor, je cv water is een ander circuit dan het tapwater. Bij een cv ketel heb je altijd de mogelijkheid om de temperatuur van het cv water en het tapwater te regelen. Die van het tapwater moet je gewoon op 60 graden laten staan, dan krijg je geen gedoe met legionella. Het cv water kun je prima lager instellen.
Omdat vloerverwarming gewoon de beste keuze is!
Natuurlijk zijn er alternatieven, maar omdat je geen zin hebt, neem dan gewoon geen warmtepomp! Je wilt toch dat hij zo efficiënt mogelijk zijn warmte kwijt kan?
Die ventilatoren zijn leuk etc, maar je wilt zo’n stabiel mogelijke warmte afgifte met zo’n min mogelijk variable.
Zo’n half, half situatie moet je niet willen of indien mogelijk zoveel mogelijk vermijden.
Maar dit is mijn mening, iedereen moet lekker doen wat die niet laten kan.

Ligt helemaal aan het bouwjaar van de woning.
Na isoleren zorgt niet altijd voor 4-5x minder afgifte. Maar TS geeft nadrukkelijk aan dat hij hem nu pas op 40 graden heeft gezet.
TS heeft dus nog niet met 40 graden een winter meegemaakt. Daarop is ook deels mijn mening, gooi er gewoon vloerverwarming in.
Prijzen gaan alleen maar verder stijgen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@DutchWing, we hebben geen idee bij welke aanvoertemperatuur de radiatoren van TS voldoende vermogen afgeven.

@streafer kan dat langs theoretische weg bepalen, ik ben benieuwd of hij de moeite neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
DutchWing schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:17:
[...]

[/url]
Vloerverwarming gaat er pas komen als we "ooit" de grote verbouwing gaan doen. Dat zit niet op dit moment in de planning.

Wat ik me wel afvraag, Milieucentraal werkt als ik kijk met grote gashoeveelheden dan wij verbruiken.

Voor mijn type huis ongeveer 1400m3 gas. Met hr++ een besparing van 200m3 voor hr++ dat is een besparing van 14% Voor mij zou dat dus om een besparing gaan van ongeveer 112m3. (2euro per m3 is een besparing van 224 euro per jaar.. dan is de terugverdientijd 13+ jaar.
D-dark schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:24:

Hybride kan je wegstrepen want de aanschafkosten wegen niet op tegen de beperkte besparing en dat geld kan je beter apart houden voor full electric of aanpassingen om full electric mogelijk te maken.
Dit staat zeker op de planning om te proberen. Maar wilde eigenlijk nu al aan de slag met offertes ivm lange levertijden.
busscherski schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:45:
Het vermogen van de radiatoren kun je ook langs theoretische weg bepalen.

https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator

Zet de aanvoer op 45, retour op 40 en kijk of de radiatoren die altijd open staan samen aan (850 m3 * 8.8 kWh / m3) / 1650 vollasturen = 4.5 kW komen.
Als ik het zo bekijk kom ik te kort uit -
type 33 = 1.3 kw
type 22 = 1 kw
type 11 = kon ik niet terugvinden maar max 0,7

Kom ik op 3 kw uit . Geen idee wat speedcomforts etc als bonus geven of de kosten om radiator te vervangen of bijvoorbeeld infrarood bij te plaatsen?
BarryH schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:06:
Ik denk dat van ouderwets dubbel glas naar hr ++ verstandig is.
Scheelt bij normaal stoken ca 10-12 m3 gas per m2 glas
Daarnaast zie ik een oud uitziende mechanische ventilatie. Wellicht nog geen gelijkstroom? Kan je eenvoudig vervangen en CO2 gestuurd maken.
Test komende wintering je met 35 graden water tot het vries punt voldoende comfort hebt. Dit komt overeen met 50 graden bij -10.’
We hebben ongeveer 10 m2 glas dus max 100 m3 gas (zie mijn reactie op vorige post)
Vraag me af hoe rendabel het dan is.,

Mechanische ventilatie wil ik zeker nog even naar kijken, deze zit nog op een aan/uit schakelaar en staat vaak uit. De afzuiging van de keuken zit er ook op ( vroeger mocht alles !) en ik merk dat de leidingen dus ook niet heel schoon zijn na 30 jaar koken. Kan dat ook met CO2 ventilatie, want ik neem aan dat je er eigenlijk vanuit gaat dat onze ventilatie altijd aanstaat?
Insert12 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:46:
[...]

[...]
Correct op vloerverwarming!

Dus jij zegt niet all electric maar mogelijk toch kijken naar hybride warmtepomp? Wat is hierin je afweging?
MSXBas schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:23:
De oud uitziende mechanische ventilatie had @BarryH ook al gespot: vervangen door gelijkstroom kan rond de 130kWh per jaar besparen, volgens milieucentraal. En een nieuwe zou ook weleens stiller kunnen zijn.

Een oude koelkast/ vriezer vervangen kan ook veel kWh besparen, geen idee hoe oud het exemplaar op de foto is?
Zelfde vraag als aan de vorige poster. Gaan jullie ervan uit dat deze altijd aanstaat?

De vriezer is a+++ (oude label) en prima zuinig en relatief nieuw, idem met koelkast. Probleem zit hem ook niet in echt in stroomverbruik.
busscherski schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:16:
@DutchWing, we hebben geen idee bij welke aanvoertemperatuur de radiatoren van TS voldoende vermogen afgeven.

@streafer kan dat langs theoretische weg bepalen, ik ben benieuwd of hij de moeite neemt.
Zeker maar ik wilde even op alles en iedereen reageren! Wel zo netjes toch ! :)

Dus ik heb nu een aantal dingen gehoord
1 x full eletric
2 x maybe hybride
2 x ventilatie

Ik denk dat ventilatie niet de winst gaat opleveren die men denkt omdat deze dus uitstaat.

Verschil tussen hybride en full eletric ben ik niet helemaal achter. (qua voor- en nadelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Bij de vermogen berekening van de radiatoren had je de juiste breedte en hoogte gebruikt he?

Indien allemaal correct halen die radiatoren met 45-40/20 dus 3 kW.
Fans voegen zo`n 30% toe, maar dat heeft ook nadelen.
Om zonder fans aan 4.5 kW te komen zou je met je huidige radiatoren ongeveer 56-51/20 moeten aanvoeren. Dat is inderdaad niet verstandig met een all electric warmtepomp. Al kan een R290 warmtepomp dat wel, het kost relatief veel energie.

Als je radiatoren 3 kW af kunnen geven bij 45-40/20 werkt hybride wel maar let dan wel op dat je een model krijgt met een relatief laag vermogen. Bijvoorbeeld maximaal een 4 kW Elga.

Is het een optie om de radiatoren te vervangen naar grotere modellen die bij 45-40/20 wel 4.5 kW afgeven? Dan kan een full electric warmtepomp ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
busscherski schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:40:
Bij de vermogen berekening van de radiatoren had je de juiste breedte en hoogte gebruikt he?

Indien allemaal correct halen die radiatoren met 45-40/20 dus 3 kW.
Fans voegen zo`n 30% toe, maar dat heeft ook nadelen.
Om zonder fans aan 4.5 kW te komen zou je met je huidige radiatoren ongeveer 56-51/20 moeten aanvoeren. Dat is inderdaad niet verstandig met een all electric warmtepomp. Al kan een R290 warmtepomp dat wel, het kost relatief veel energie.

Als je radiatoren 3 kW af kunnen geven bij 45-40/20 werkt hybride wel maar let dan wel op dat je een model krijgt met een relatief laag vermogen. Bijvoorbeeld maximaal een 4 kW Elga.

Is het een optie om de radiatoren te vervangen naar grotere modellen die bij 45-40/20 wel 4.5 kW afgeven? Dan kan een full electric warmtepomp ook.
Ik heb inderdaad uit de website de correcte maten gepakt en de temp. aangepast. (type 11 stond er niet tussen) Daarnaast staat er 1 verwarming achter de bank dus dat is ook niet ideaal ( al is het wel de type 11)

De optie radiatoren vervangen is voor mij prima mits het niet een extreem lange terugverdientijd heeft.
(de jaga type 22 - 2m - 35 cm hoog is al 1300+ euro. Dat lijkt me moeilijk terug te verdienen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ook bij Jaga's even de calculator erbij pakken om te checken hoeveel het vermogen precies is. Een type 33 vervangen door een passieve Jaga type 20 levert niet veel vermogenwinst op.
Ook bij de anderen heb je al snel een type 20 Jaga nodig om significante verbetering te zien.

Tweedehands vaak best gunstig te koop als je de tijd neemt

https://www.marktplaats.n...adiatoren-type-20-2-stuks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@streafer Hybride moet je per direct overslaan! Zeker gezien de prijzen wat installateurs er nu voor vragen.
Kijk maar in de: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen topic

Is je bestaande radiatoren vergroten zonder jaga niet een mogelijkheid?
Je wilt liever enige inhoud in je installatie i.v.m. defrost etc.
Gezien je geen vloerverwarming neemt is enige buffer wel aan te raden! (Buffervat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Het verschil tussen een hybride warmtepomp en een full electric is een vrij beperkte meerprijs voor de warmtepomp zelf, plus een boilervat. Daarom biedt ik ook liever full electric aan.

Radiatoren hebben nog wel enige inhoud, kun je berekenen. Jaga's hebben erg weinig inhoud, dan is een serieel buffer of voorschakelvat al heel snel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:56
@streafer
Als je goede luchtkwaliteit hebt met de mv uit, dan heb je hoogstwaarschijnlijk aardig wat kiertjes.
Daardoor heb je bij weinig wind gezonde lucht en bij veel wind beetje tocht en veel warmteverlies.
Per persoon heb je 25m3 verse lucht per uur nodig.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De 4.5 kW heb je bij -10 nodig.
Rond het vriespunt is 3 kW genoeg.
Radiatorboosters zijn dus alleen onder nul echt nodig (al verlagen ze de stookkosten altijd).
Ik weet de maten van je radiatoren niet, maar als je nog wat T33s van marktplaats kan vinden moet het helemaal goed komen. Dat is ook gunstig voor de systeeminhoud.
Kies dan een warmtepomp die bij A-10W50 nog de 4.5 kW kan leveren, dan weet je zeker dat je niet in de kou zit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• rj vd berg
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-02-2023
TIP1: Er zijn hybride warmtepompen die ook stand alone kunnen werken. Voorbeeld Itho Daalderop 5 s, is 5,5 kw. Je kunt hem dan eerst met je cv laten samenwerken door hem daaraan te koppelen en als de wp goed bevalt qua warmte opbrengst, :) kun je hem loskoppelen van de cv ketel en dus van het gas af.
TIP2:Een elektrische doorstroomverwarmer of meerdere kunnen je warmwater voorziening dan regelen. Deze zijn zuiniger dan een boiler. bijvb. 15 kw om te douchen en 10 kw voor in de keuken. Je moet wel krachtstroom hebben en opletten met 3 x25 a, dan is je totale max vermogen 17250 watt.

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:03
rj vd berg schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:52:
TIP1: Er zijn hybride warmtepompen die ook stand alone kunnen werken. Voorbeeld Itho Daalderop 5 s, is 5,5 kw. Je kunt hem dan eerst met je cv laten samenwerken door hem daaraan te koppelen en als de wp goed bevalt qua warmte opbrengst, :) kun je hem loskoppelen van de cv ketel en dus van het gas af.
TIP2:Een elektrische doorstroomverwarmer of meerdere kunnen je warmwater voorziening dan regelen. Deze zijn zuiniger dan een boiler. bijvb. 15 kw om te douchen en 10 kw voor in de keuken. Je moet wel krachtstroom hebben en opletten met 3 x25 a, dan is je totale max vermogen 17250 watt.
Je bedoeld de itho daalderop 5g denk ik? Itho daalderop is ook met het nieuwe product vincent bezig. Ook interessant!

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-06 13:46
rj vd berg schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:52:
zuiniger dan een boiler? Hoe kom je daarbij? Als je de WP gebruikt om het water in de boiler te verwarmen, is dat 4-5x zuiniger dan een doorstroomverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@borft met stilstandverlies wordt dat 2-3x zuiniger.
@rj vd berg
Ik vind een doorstromer alleen een optie met dwtw eigenlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 11-08-2022 18:06 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Proton_ schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:03:
@borft met stilstandverlies wordt dat 2-3x zuiniger.
@rj vd berg
Ik vind een doorstromer alleen een optie met dwtw eigenlijk.
Ik vind het alleen een optie als je echt geen boiler kwijt kan… Maar dan inderdaad in combinatie met een douch-wtw, maar ook zeker met een waterbesparende douchekop / mengkranen.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:33
DutchWing schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:13:
[...]

Omdat vloerverwarming gewoon de beste keuze is!
Natuurlijk zijn er alternatieven, maar omdat je geen zin hebt, neem dan gewoon geen warmtepomp! Je wilt toch dat hij zo efficiënt mogelijk zijn warmte kwijt kan?
Die ventilatoren zijn leuk etc, maar je wilt zo’n stabiel mogelijke warmte afgifte met zo’n min mogelijk variable.
Zo’n half, half situatie moet je niet willen of indien mogelijk zoveel mogelijk vermijden.
Maar dit is mijn mening, iedereen moet lekker doen wat die niet laten kan.
Dat is gewoon kul, vloerverwarming is beter kwa comfort maar radiatoren kunnen het ook prima.
als ze voldoende bemeten zijn, mijn ouders hebben een warmtepomp en radiatoren met ventilatoren en dat werkt al jaren prima.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

mr_evil08 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:16:
[...]

Dat is gewoon kul, vloerverwarming is beter kwa comfort maar radiatoren kunnen het ook prima.
als ze voldoende bemeten zijn, mijn ouders hebben een warmtepomp en radiatoren met ventilatoren en dat werkt al jaren prima.
Vloerverwarming is gewoon plug en play.
Voor de meeste gewoon de makkelijkste oplossing zonder veel poespas.
+ Als vloerverwarming gewoon mogelijk is, waarom dan radiatoren. (+ hogere WAF)
Heb je een houten vloer dan snap ik de keuze van radiatoren…
De hoogste COP op het forum is ook van iemand met vloerverwarming.

Als je rustig op je gemakje je wilt inlezen prima, maar veel mensen moeten nu in deze tijden snel handelen of je hebt over 1 jaar pas je warmtepomp + de volgende 1 a 2 prijsstijgingen welke er gegarandeerd aan gaan komen.

[ Voor 19% gewijzigd door DutchWing op 11-08-2022 19:29 ]

• mr_evil08
DutchWing schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:27:
[...]

Vloerverwarming is gewoon plug en play.
Voor de meeste gewoon de makkelijkste oplossing zonder veel poespas.
+ Als vloerverwarming gewoon mogelijk is, waarom dan radiatoren. (+ hogere WAF)
Heb je een houten vloer dan snap ik de keuze van radiatoren…
De hoogste COP op het forum is ook van iemand met vloerverwarming.

Als je rustig op je gemakje je wilt inlezen prima, maar veel mensen moeten nu in deze tijden snel handelen of je hebt over 1 jaar pas je warmtepomp + de volgende 1 a 2 prijsstijgingen welke er gegarandeerd aan gaan komen.
Vloerverwarming kan altijd nog en staat los van de warmtepomp.
Ik weet wat vloerverwarming is (heb droogbouw) maar zo plug en play is het niet hoor, alles moet wel eerst uit de ruimte en dan maakt het niet meer zoveel uit of je voor nat of droogbouw kiest want die paar dagen extra maakt ook niet meer uit.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 11-08-2022 20:30 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

mr_evil08 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:29:
[...]

Vloerverwarming kan altijd nog en staat los van de warmtepomp.
Ik weet wat vloerverwarming is (heb droogbouw) maar zo plug en play is het niet hoor, alles moet wel eerst uit de ruimte en dan maakt het niet meer zoveel uit of je voor nat of droogbouw kiest want die paar dagen extra maakt ook niet meer uit.
Je afgifte staat wel degelijk niet los van je warmtepomp. Of dit radiatoren zijn of vloerverwarming maakt hierin niet uit.

Het is wel degelijk meer plug en play, even los van de montage…
Veel sneller ingeregeld etc.
Met radiatoren moet je zoveel meer rekening houden met van alles en nog wat, + je krijgt al snel gigantische radiatoren waar veel mensen niet op zitten te wachten.
Ventilatoren zijn leuk, maar als je gevoelig bent voor geluid zeker geen top idee.

Veel installateurs maken gewoon nog genoeg fouten met warmtepompen icm radiatoren, als je het uit besteed kun je beter safe spelen.
En dit is de harde praktijk ervaring!
Dan kun je eigenwijs nee roepen, maar ik zie het keer op keer weer van renovatie tot nieuwbouw.
Zelfs met CV installaties van grote kantoorpanden tot appartementen complexen, er gaat nog zoveel verkeerd of kan beter in de installatietechniek…

• mr_evil08
DutchWing schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:53:
[...]

Je afgifte staat wel degelijk niet los van je warmtepomp. Of dit radiatoren zijn of vloerverwarming maakt hierin niet uit.

Het is wel degelijk meer plug en play, even los van de montage…
Veel sneller ingeregeld etc.
Met radiatoren moet je zoveel meer rekening houden met van alles en nog wat, + je krijgt al snel gigantische radiatoren waar veel mensen niet op zitten te wachten.
Ventilatoren zijn leuk, maar als je gevoelig bent voor geluid zeker geen top idee.

Veel installateurs maken gewoon nog genoeg fouten met warmtepompen icm radiatoren, als je het uit besteed kun je beter safe spelen.
En dit is de harde praktijk ervaring!
Dan kun je eigenwijs nee roepen, maar ik zie het keer op keer weer van renovatie tot nieuwbouw.
Zelfs met CV installaties van grote kantoorpanden tot appartementen complexen, er gaat nog zoveel verkeerd of kan beter in de installatietechniek…
Valt wel mee mijn ouders hebben de bestaande radiatoren die er altijd in zaten en hooguit ventilatoren erop, ook hebben ze geen torenhoge energierekening.

Feit is dat je een betere COP hebt met vloerverwarming maar dat scheelt niet zo gek veel tegenover radiatoren want je moet de investering ook meerekenen.

Nog een keerzijde bij vloerverwarming dient je vloer ook goed geisoleerd te zijn wat minder speelt bij radiatoren.

Je bent geen idioot grote radiatoren nodig en waterzijdig inregelen is prima te doen.
Ik denk mee aan de situatie van TS, vloerverwarming kan altijd nog.

mbt CV installateurs maken er een potje van gebeurd ook bij reguliere CV ketels, inregelen kennen ze niet daar moet je echt op doorvragen dat ze dat willen doen en daar betaal je voor wat de klant vaak niet wil.
Vloerverwarming dien je ook in te regelen dat is een hardnekkig fabeltje dat het "vanzelf" gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 11-08-2022 21:59 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vloerverwarming zou ik doen als je de hele vloer gaat vervangen. Als er net een nieuwe in ligt dan zou ik dat niet doen.
Qua ingreep valt het m.i. best mee, kosten bij ons totaal 10k. Dus in jouw geval zou dat zo'n 5k zijn, in het geheel lijkt me dat geen groot bedrag (wp + nieuw glas etc).

Dat is mijn ervaring, recent 200m2 vloerverwarming laten leggen ;). En heel blij dat we op de slaapkamers geen radiatoren meer hebben , maar dat is meer een luxe.

[ Voor 33% gewijzigd door Sport_Life op 11-08-2022 22:11 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

mr_evil08 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:54:
[...]

Valt wel mee mijn ouders hebben de bestaande radiatoren die er altijd in zaten en hooguit ventilatoren erop, ook hebben ze geen torenhoge energierekening.
Je kan niet 1 situatie vergelijken met 100+ situaties wat ik gemiddeld per jaar tegenkom van kleine installatie (woningen etc) tot kantoorpanden met 1000 man.
Feit is dat je een betere COP hebt met vloerverwarming maar dat scheelt niet zo gek veel tegenover radiatoren want je moet de investering ook meerekenen.
Je radiatoren aanpassen moet je ook meerekenen, dus wel gelijk afstrepen. + eventueel een buffervat bij een kleine waterinhoud.
Nog een keerzijde bij vloerverwarming dient je vloer ook goed geisoleerd te zijn wat minder speelt bij radiatoren.
TS geeft aan dat vloer geïsoleerd is, + als de vloerverwarming in de dekvloer ligt is dat al iets minder een issue dan als deze onderin de dekvloer ligt.
Je bent geen idioot grote radiatoren nodig en waterzijdig inregelen is prima te doen.
Ik denk mee aan de situatie van TS, vloerverwarming kan altijd nog.
Dat ligt dus helemaal aan de woning en wat er al hangt. TS geeft hierover te weinig informatie + hij geeft aan dat hij nog niet op laagtemperatuur heeft gestookt.
Ik zeg ook niet dat waterzijdig inregelen een onmogelijke opgaven is.
mbt CV installateurs maken er een potje van gebeurd ook bij reguliere CV ketels, inregelen kennen ze niet daar moet je echt op doorvragen dat ze dat willen doen en daar betaal je voor wat de klant vaak niet wil.
Waarom ze dat niet doen komt deels ook omdat er enorm veel domme mensen zijn welke nog steeds op hoog temperatuur willen stoken, eigenwijs verwarming lekker hoog hebben staan en als de onderzijde van de radiator niet warm is gaan klagen…
Is niet goed van monteurs om er dan laconiek mee om te gaan, maar dat is helaas wel de praktijk.

De andere zijde is dat er een enorm te kort is aan technische mensen met ervaring en kennis.
Er is ook nagenoeg geen goede instroming van nieuwe mensen welke het vak willen leren.
Ook zijn de meeste niet meer proactief, maar denken hoe kan ik hier zo snel mogelijk weg wezen. Want op tijd thuis komen is belangrijker.
Vloerverwarming dien je ook in te regelen dat is een hardnekkig fabeltje dat het "vanzelf" gaat.
Weer iets wat jij zegt, niet ik!
Ik heb als standaard uitrusting:
- IMI inregelkoffer.
- Temperatuurtangen.
- Warmtebeeldcamera.
Dus ik weet echt wel hoe een installatie ingeregeld moet worden ;)
Maar vloerverwarming is wel sneller en makkelijker in te regelen dan radiatoren.

Maar TS moet lekker doen wat hij fijn vindt, is puur mijn mening hè :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
DutchWing schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 01:09:
[...]

[...]

Waarom ze dat niet doen komt deels ook omdat er enorm veel domme mensen zijn welke nog steeds op hoog temperatuur willen stoken, eigenwijs verwarming lekker hoog hebben staan en als de onderzijde van de radiator niet warm is gaan klagen…
Is niet goed van monteurs om er dan laconiek mee om te gaan, maar dat is helaas wel de praktijk.
Heeft te maken met tijd/geld kwestie, het moet allemaal snel snel anders ben je te duur en loopt de consument naar de concurrent die x euro goedkoper is op de offerte, en afregelen is de 1e zaak waar je op kan besparen, de installateur boeit de gasrekening van de klant niet maar ze weten het dondersgoed.

Men zet de installatie op hoge temperatuur zodat er nooit klachten kunnen ontstaan van "het duurt lang" zodat de installateur terug moet komen van de "verwarming functioneert niet goed".

mbt wel/geen vloerverwarming zijn we wel over uit dat staat los van een warmtepomp en kan altijd nog een ander keer aangelegd worden als stoken met de bestaande radiatoren niet bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

mr_evil08 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:49:
[...]

Heeft te maken met tijd/geld kwestie, het moet allemaal snel snel anders ben je te duur en loopt de consument naar de concurrent die x euro goedkoper is op de offerte, en afregelen is de 1e zaak waar je op kan besparen, de installateur boeit de gasrekening van de klant niet maar ze weten het dondersgoed.

Men zet de installatie op hoge temperatuur zodat er nooit klachten kunnen ontstaan van "het duurt lang" zodat de installateur terug moet komen van de "verwarming functioneert niet goed".

mbt wel/geen vloerverwarming zijn we wel over uit dat staat los van een warmtepomp en kan altijd nog een ander keer aangelegd worden als stoken met de bestaande radiatoren niet bevalt.
Je wilt niet weten hoeveel mensen klagen als de onderzijde x aantal temperatuur kouder is als de bovenzijde…

Wij krijgen zelf nu klachten van mensen welke het koud hebben… 8)7 :?

1/4 van alle storingen is nagenoeg altijd gebruikersgedrag van de bewoners…

Met goed afstellen kun je besparen, maar hoeveel je bespaard is ook erg afhankelijk van de woning en stookgedrag van de bewoner…

Maar zoals je jezelf ook aangeeft; ze willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten… Dat gaat gewoon niet!

Pagina: 1