Camera in zelfscankassa's supermarkten

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Dat was al wel duidelijk dat je nooit iets gaat aannemen van een ander. Succes met je strijd in het leven, allemachtig.

Default blanke hetero

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• respect!
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-12-2022
mavaros schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:50:
[...]

Ik geloof u niet.

Jaren geleden keek iemand per ongeluk in een zwart gaatje in een reclamezuil. En die riep dat ie bespioneerd werd. Bleek dat mens ook nog gelijk te hebben. We hebben helemaal geen losgekoppelde kabels nodig. Ik kan mijn computer gewoon draadloos laten doen wat ik wil. Dan weet ik genoeg En het is spijtig dat heel veel mensen denken dat ze in een beschaafde wereld leven. Ik hoor in het kamp van de mensen die het niet normaal vinden. Sorry dat ik geen jaknikker ben.
Ik heb die dingen geïnstalleerd, ze zijn van NCR, de monitor is een complete unit en als ik je zeg dat de scanner zelfs een camera heeft, en ik bedoel niet de ps20.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
respect! schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:24:
[...]

Ik heb die dingen geïnstalleerd, ze zijn van NCR, de monitor is een complete unit en als ik je zeg dat de scanner zelfs een camera heeft, en ik bedoel niet de ps20.
Ik denk dat je beter deze op kan geven, iemand die zo ver in het aluhoedjesterritorium zit ga je niet met feiten kunnen overtuigen. Die hoeft hij immers niet te geloven.

De rest van ons doet gewoon lekker rustig onze boodschappen. Alcoholcontroles krijg ik hier nog steeds een medewerkster voor maar ik zou het prima vinden als dat ook via het scherm ging. Tascontroles zijn random en zolang ze m'n spullen maar weer netjes leggen (ik doe graag tetris met de boodschappen) vind ik dat helemaal prima.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:45
Is het echt zo dat de controle getriggerd wordt op zoiets als een onlogische looproute? Dan weet een winkeldief dan ook dat hij 'logisch' moet lopen om een controle tot een minimum te beperken, of letten op het aantal producten wat je scant. Ik gebruik zelfscan altijd, omdat ik meestal maar een paar dingen haal. Dan hoef je niet in de rij bij de kassa en ben je zo weer buiten.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:07

-tom-562

Oliesjeik

respect! schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:24:
[...]

Ja, maar jij zit ook in het complot, snap dat dan :P
NoepZor schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:04:
Is het echt zo dat de controle getriggerd wordt op zoiets als een onlogische looproute? Dan weet een winkeldief dan ook dat hij 'logisch' moet lopen om een controle tot een minimum te beperken, of letten op het aantal producten wat je scant. Ik gebruik zelfscan altijd, omdat ik meestal maar een paar dingen haal. Dan hoef je niet in de rij bij de kassa en ben je zo weer buiten.
Lol, de keren dat ik gecontroleerd ben is echt op 1 hand te tellen. En ik loop echt altijd de meest onlogische routes omdat ik altijd alles vergeet :') dat lijkt mij echt onzin, dat er een algoritme is wat je in de gaten houdt, en daarna bepaalt dat je een controle krijgt :')

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ja ik word ook niet vaak gecontroleerd hoor, vooral niet met een paar grijpdingen zoals een brood, pak melk en ham oid voor de lunch. Of de ingredienten voor gerecht X. En ik vergeet ook inderdaad alles, de groenteafdeling zie ik vaak 3x :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Nee, de controle gaat op meerdere punten. 1 is als je producten hebt die veel gejat worden( je scant er 1, neemt er 3 mee), combinaties daarvan (dus koop je scheerschuim maar geen mesjes kan dat triggeren, want mesjes worden veel gejat), en de random steekproef die eens in de zoveel keer plaatsvindt.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik heb me ook jaren druk gemaakt over al die informatie die ze over je verzamelen. Hele profielen kunnen ze samenstellen en ze gaan voorspellen wat je wil voordat jij het weet.

Ondertussen wacht ik met smacht op al deze fantastische kennis.

We zijn onderhand namelijk 10 jaar verder en de mate van 'kennis' die ze over me hebben en die ze toepassen zit nog steeds op de schoenreclame die me weken achtervolgt als ik de schoenen allang gekocht heb en bij de Appie zijn ze zo intelligent dat de worst die ik vorige week gekocht heb nu met 15% korting als persoonlijke bonus aangeboden wordt.

That's it. Nog geen enkele keer een persoonlijke bonus gekregen waarvan ik dacht: ik wist niet dat ik dit wilde hebben, wat goed van al dat dataverzamelen van AH dat ze dit door mij niet veronderstelde verband hebben gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Daar zit inderdaad een 'algoritme' (als je het al zo mag noemen) achter welke triggered op o.a. bepaalde looproute (en dat is natuurlijk makkelijk te bepalen a.d.h.v. de volgorde boodschappen die je pakt, niet per sé via een camera, lijkt me een beetje alu-hoed), een trigger is ook boodschappen verwijderen, bepaalde 'luxe'-artikelen (koffie, vlees), dat soort dingen. En uiteindelijk is er ook nog het random component. Daarnaast kunnen ze altijd handmatig een herscan triggeren.

Het punt is dat er veel gestolen wordt via die zelfscankassa's, getuige de enorme hoeveelheid inventaris-mutaties die je dagelijks (!) handmatig mag uitvoeren. Dus het is voltrekt logisch dat hier over nagedacht is.

Ik heb jaren in een supermarkt gewerkt en mij geïnteresseerd in hoe dit soort systemen werken. Er zitten ook camera's in die zelfscanmodules, maar daar doet men niks mee. Daar is de bandwith qua infra ook echt niet voor. 50-60 zelfscanners die een constante stream over wifi genereren, nope. Het is tevens mogelijk (met wat gepruts) om die zelfscanners te jailbraken, en dan kom je gewoon in een Android omgeving terecht. De camera werkte niet.

Mijn mening: je moet hier verder niks achter zoeken buiten dat je je er bewust van kan zijn dat bepaalde acties een trigger kunnen zijn voor een herscan. Dit is niet om je te tracken en weet ik wat, maar om een groep 'verdachte' zelfscanners eruit te kunnen vissen. Geloof me, als je wist hoe veel er gestolen wordt (bewust danwel onbewust) in zo'n supermarkt krijg op opeens wat meer begrip.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik vind het persoonlijk raar dat het juist wél scannen van een luxeproduct zorgt voor een grotere kans op een controle. De dingen die gejat worden zijn toch niet gescand :) of ze luxe zijn of niet, je weet het niet. Wellicht is hier ooit een onderzoek naar geweest en op basis daarvan een dataset gevormd en een algoritme opgetuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Kuusj schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:48:
[...]

Daar zit inderdaad een 'algoritme' (als je het al zo mag noemen) achter welke triggered op o.a. bepaalde looproute (en dat is natuurlijk makkelijk te bepalen a.d.h.v. de volgorde boodschappen die je pakt, niet per sé via een camera, lijkt me een beetje alu-hoed), een trigger is ook boodschappen verwijderen, bepaalde 'luxe'-artikelen (koffie, vlees), dat soort dingen. En uiteindelijk is er ook nog het random component. Daarnaast kunnen ze altijd handmatig een herscan triggeren.

Het punt is dat er veel gestolen wordt via die zelfscankassa's, getuige de enorme hoeveelheid inventaris-mutaties die je dagelijks (!) handmatig mag uitvoeren. Dus het is voltrekt logisch dat hier over nagedacht is.

Ik heb jaren in een supermarkt gewerkt en mij geïnteresseerd in hoe dit soort systemen werken. Er zitten ook camera's in die zelfscanmodules, maar daar doet men niks mee. Daar is de bandwith qua infra ook echt niet voor. 50-60 zelfscanners die een constante stream over wifi genereren, nope. Het is tevens mogelijk (met wat gepruts) om die zelfscanners te jailbraken, en dan kom je gewoon in een Android omgeving terecht. De camera werkte niet.

Mijn mening: je moet hier verder niks achter zoeken buiten dat je je er bewust van kan zijn dat bepaalde acties een trigger kunnen zijn voor een herscan. Dit is niet om je te tracken en weet ik wat, maar om een groep 'verdachte' zelfscanners eruit te kunnen vissen. Geloof me, als je wist hoe veel er gestolen wordt (bewust danwel onbewust) in zo'n supermarkt krijg op opeens wat meer begrip.
Als er zoveel gestolen wordt, misschien is het hele 'zeflscan' idee dan niet levensvatbaar. De kosten van extra controlepersoneel vs waarde van gestolen goederen is dan niet in balans. Dan is het goedkoper om weer ouderwetse kassa's te gebruiken.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

edie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:55:
[...]

Als er zoveel gestolen wordt, misschien is het hele 'zeflscan' idee dan niet levensvatbaar. De kosten van extra controlepersoneel vs waarde van gestolen goederen is dan niet in balans. Dan is het goedkoper om weer ouderwetse kassa's te gebruiken.
Oh ook daar wordt over nagedacht hoor, je zult nog steeds een hoop supermarkten vinden waar het concept helemaal niet geïmplementeerd is omdat het afgeraden is wegens hoog risico op diefstal. Daarnaast is dat systeem schreeuwend duur en na een jaar of 5-6-7 begint het zooitje te haperen (denk aan accu's etc.) en moet er weer iets nieuws komen.

Dus je hebt een relatief korte periode om het terug te verdienen, het zorgt voor meer diefstal, etc.. Waarom doe je het dan? Nou, klantbeleving.

Daarnaast heb je de ouderwetsere manier van zelfscannen (1 kassa die bemand is, die je scanner pakt en de handelingen op de kassa uitvoert) en je hebt de nieuwe manier van zelfscannen (boodschappen zelf scannen/handscanner scannen) met 1 medewerker per zeg 4 kassa's. In principe geniaal, want je laat de klant zelf het werk doen.

Je spaart in principe 1 á 2 medewerker uit (wat per dag bruto toch weer een 100,- per 16-18 jarige kassamedewerker scheelt ongeveer), je hebt een betere doorstroom (immers: parallel, niet in serie) dus betere klantbeleving en je vloeroppervlakte wordt efficiënter benut.

Laten we zeggen dat per dag tussen de 50-200,- op een omzet van 25-30K wordt gestolen, en dan nog de kosten voor de medewerker om het recht te trekken (50-100,- per dag bruto schat ik) zal het een lastig verhaal worden om er winst mee te maken. Maar dat is net het punt, het hoeft geen winst te genereren, maar je *verliest* omzet als je er niet in mee gaat! Zelfde met dat thuisbezorgen van boodschappen, dat is echt niet rendabel uiteindelijk (ga maar eens rekenen, voor een paar euro je boodschappen voor je verzameld en tot op de stoep bezorgd, kosten bezorger, bus, picker, infra etc etc.), maar als jij het niet doet doet je concurrent het wel en dan verlies je omzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:07

-tom-562

Oliesjeik

Kuusj schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:48:
[...]

Heb je daar een bron voor? Dus dat het getriggered wordt door je looproute (looproute is dan eerder 'scanroute', kan mij niet voorstellen dat het nu al zo geavanceerd is dat de camera's ID-herkenning o.i.d. hebben).
Kan mij hooguit voorstellen dat het idd getriggered wordt als je 3 pakken babyvoeding of 2 pakjes schermessen o.i.d. scant.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

-tom-562 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:17:
[...]

Heb je daar een bron voor? Dus dat het getriggered wordt door je looproute (looproute is dan eerder 'scanroute', kan mij niet voorstellen dat het nu al zo geavanceerd is dat de camera's ID-herkenning o.i.d. hebben).
Kan mij hooguit voorstellen dat het idd getriggered wordt als je 3 pakken babyvoeding of 2 pakjes schermessen o.i.d. scant.
Nee helaas, dat zijn geen dingen die Toshiba of Motorola aan de grote klok gaat hangen :)
Wat ik zeg is gedeeltelijk eigen observatie, en gesprekken met monteurs, vertegenwoordigers etc.

En nee, geen camera ID-herkenning inderdaad.

Van de scanners zelf is iig van alles te vinden: https://www.zebra.com/us/...puters/handheld/mc18.html
Maar goed, dat is weer wat anders dan de hardware/software die hier achter hangt.

[ Voor 13% gewijzigd door Kuusj op 29-06-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
-tom-562 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:17:
[...]

Dat zou inderdaad niet mogen gebeuren. De techniek is er al jaren, en wordt (helaas/terecht?) ook toegepast. AP is daarvan op de hoogte. (En ik ken persoonlijk 1 winkel die 100% in overtreding is).
Je mag er, denk ik, wel van uit gaan dat AH/Jumbo die data niet op die manier verwerkt. Dat is ook niet nodig.

De volgende stap is de kassaloze winkel, daar hoef je ook zelf niet meer te scannen.
AH heeft daar in NL al mee getest waar je als 'gedaante' werd herkend om de regels rondom persoonsgegevens te ontlopen.
Als dat mag, dan mag dat ook in de normale AH. De route die je loopt en waar je lang stil staat is waardevolle info, ik kan mij niet voorstellen dat ze die kans niet pakken.
In het buitenland zijn meer van die stores (o.a. Amazon Go, Carrefour) en dit jaar opent (of is al open) een Aldi test-winkel in Utrecht met dezelfde methodiek.

Met alu-hoedje: Zolang Tata geen consultancy gaat doen voor de zorgverzekeraars kan je met een gerust hart dagelijkse je flessen bocht bij de super halen zonder je zorgen te maken over je falende lever. :9
Zonder alu-hoedje: Zo ver is het (gelukkig) nog lang niet.

Een beetje bron erbij gezocht:
https://autoriteitpersoon...9s-met-gezichtsherkenning
https://www.businessinsid...loze-winkel-albert-heijn/
https://radar.avrotros.nl...ren-in-2022-zo-werkt-het/
https://retailtrends.nl/n...ar-voor-kassaloos-filiaal

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

migchiell schreef op zondag 26 juni 2022 @ 06:10:
[...]

Hooguit dat het algoritme dat de persoonlijke bonusaanbiedingen samenstelt nogal in de war raakt :)
Wanneer er 2 mensen tegelijk in de winkel zijn met die 'vergeten' Bonuskaart wordt het natuurlijk wel interessant. Want als je die bij de kassa wil scannen, hoe weet die kassa dan welke van de 2 sessies wil afrekenen?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Stoney3K schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:44:
[...]

Wanneer er 2 mensen tegelijk in de winkel zijn met die 'vergeten' Bonuskaart wordt het natuurlijk wel interessant. Want als je die bij de kassa wil scannen, hoe weet die kassa dan welke van de 2 sessies wil afrekenen?
2 tegelijk? Als er inderdaad een app is die steeds diezelfde bonuskaart gebruikt, en als dat dan ook nog dezelfde bonuskaart is die het AH-personeel zelf gebruikt dan kunnen het er honderden tegelijk zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

migchiell schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:11:
[...]

2 tegelijk? Als er inderdaad een app is die steeds diezelfde bonuskaart gebruikt, en als dat dan ook nog dezelfde bonuskaart is die het AH-personeel zelf gebruikt dan kunnen het er honderden tegelijk zijn :)
Klopt, alleen wanneer er zelfscanners zijn die die bonuskaart gebruiken om te scannen dan zijn het aantal lopende 'scan-sessies' op de kaart natuurlijk wel minder.

Of de scanners moeten de kaart weigeren als er al een scansessie met die kaart in gebruik is.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Stoney3K Je gaat ervan uit dat de sessie aan de kaart hangt, dat zou wel knullig zijn. Andersom lijkt mij praktischer.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:10
Bij AH lijkt het erop dat de sessie aan de kaart hangt. Wel een keer gehad dat ik van alles gescand had (met de app), en vervolgens toch bij de kassa afgerekend omdat het wifi-netwerk kuren begon te krijgen. De volgende keer heb ik de kaart moeten laten resetten, anders werkte de app niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@hcQd Interessant, gaat dat dan om een persoonlijke kaart?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:10
Raymond P schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:15:
@hcQd Interessant, gaat dat dan om een persoonlijke kaart?
Wat bedoel je precies met een persoonlijke kaart? Het is gewoon zo'n standaard bonuskaart die je bij de balie haalt, en deze vervolgens gescand met de app. De kaart staat niet op naam, mocht je dat bedoelen, of gelinkt aan een AH-account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Dat laatste bedoelde ik inderdaad. Thx voor de info. :)

- knip -

Pagina: 1 2 Laatste