Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jarige
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-04 13:15
Het viel me vandaag bij de zelfscankassa in de lokale Jumbo hier op dat er een camera zit boven het touchscreen van de zelfscankassa. Ik bedoel dus niet een camera in de zelfscanner, maar echt de kassa waar je zelf de afrekening doet. Is iemand anders dit wel eens opgevallen? En heeft iemand enig idee waar deze camera voor gebruikt wordt? Ik vond het wat ongemakkelijk en verrassend om die camera ineens te zien. Ik reken al een tijdlang mijn boodschappen af maar daarbij opgenomen worden zonder te weten waarom en zonder daarvan op de hoogte te worden gesteld waardeer ik niet zo.

Ik vermoed overigens dat de camera's niet gebruikt worden, maar dan roept dat uiteraard wel de vraag op waarom de camera's er dan toch in zitten.

Wat zijn jullie gedachten of opvattingen als mede-tweakers?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:40

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Is mij ook niet opgevallen, maar ik gok dat ze dan discussies kunnen slechten over dingen die je al dan niet hebt uitgevroten tijdens het afrekenen in een poging het systeem te misleiden. Zelfde als gewone camera's dus, daar zit in de regel niemand constant naar te kijken maar achteraf kunnen ze de beelden er wel bij halen. Is mij een keer gebeurd toen ze nog die '4e in de rij boodschappen gratis' hadden en ze wilden betwisten of ik echt wel de 4e was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:55

Onbekend

...

Toevallig om te controleren of die persoon 18+ is en drank mag kopen? Nu moet er nog iemand apart voor langs komen, maar als iemand centraal al grofweg kan bepalen of iemand 18+ is, scheelt dat tijd.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Dat is me nog niet opgevallen. 😐 Ik waardeer het dan ook niet zo.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Er hangen al jaren camera's in winkels. Het enige verschil is hier dat (als hij inderdaad als bewakingscamera werkt) hij direct op je gezicht gericht is en gelinked kan worden aan je persoonsgegevens. Maar dat doen pinautomaten bijvoorbeeld al tientallen jaren. Heb me daar zelf nooit druk om gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hier moet je nu (nog) met de zelf-scan apparatuur bij een kassa mét kassiëre langs welke de scanner van je aanneemt en vervolgens met je afrekent. ... Zal binnenkort ook wel gaan veranderen want je mag hier nu ook nog een scanner pakken zónder in te hoeven loggen middels een (geregistreerde) 'JUMBO Voordeelpas'.

Enige voordeel van die 'zelfscan' is het feit dat je in de winkel alles al gesorteerd in je EIGEN kratje kunt zetten in de volgorde welke voor jou wenselijk is en dat je de spullen dus maar één keer in je hand hebt IN de supermarkt (in plaats van 3 keer). Thuis alles in de juiste kastjes/vriezers/koelkasten zetten is dan vervolgens ook zo gedaan >:)

Contole van de zelfscan: Een onlogische 'Loop-Route' door de winkel én/of (veel) alcohol, en dus dure producten met een leeftijdsgrens, in de kar levert geheid een steekproef op :+

Iedere streekproef is een zegeltje voor de spaarkaart, 6 zegels is een gratis pak stroopwafels.... (Jumbo).

[ Voor 20% gewijzigd door Will_M op 25-06-2022 21:02 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 22:48
Vraag me dan af of alleen de Jumbo ze heeft.
Ik zal eens in de gaten houden of Kruidvat, Action en AH ze ook hebben.
(Ja, de zelfscan kassa’s waren hier in de aanbieding. Binnen een week hadden bovengenoemde winkels ze ineens allemaal).

[ Voor 34% gewijzigd door rimave op 25-06-2022 20:56 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:46
Will_M schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:45:
[...]

Enige voordeel van die 'zelfscan' is het feit dat je in de winkel alles al gesorteerd in je EIGEN kratje kunt zetten in de volgorde welke voor jou wenselijk is en dat je de spullen dus maar één keer in je hand hebt IN de supermarkt (in plaats van 3 keer). Thuis alles in de juiste kastjes/vriezers/koelkasten zetten is dan vervolgens ook zo gedaan >:)
Totdat je een keer een steekproef krijgt, alles uitgeladen wordt en ze je zo laten staan.
Sinds die ervaring pas ik, al gebruik ik wel een tas en geen kratje.

edit: klaarblijkelijk heb ik dus onlogische looproutes.

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 25-06-2022 21:07 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Raymond P schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:05:
[...]

Totdat je een keer een steekproef krijgt, alles uitgeladen wordt en ze je zo laten staan.
Ik vraag altijd of ze alles ook weer nét zo netjes inpakken als dat ik 't zelf gedaan had en daar houden ze dan ook gewoon rekening mee...

* Will_M kan best wel een beetje 'TETRIS' spelen om efficiënt om te springen met de ruimte in z'n kratjes >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bij de AH waar ik kom zijn ze van 8 kassa's naar 3 gegaan. Daar staan nu dus altijd flinke rijen. Dus voor mij heeft de komst van de zelfscan er voor gezorgt dat ik die ook altijd gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:34
PilatuS schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:09:
[...]

Bij de AH waar ik kom zijn ze van 8 kassa's naar 3 gegaan. Daar staan nu dus altijd flinke rijen. Dus voor mij heeft de komst van de zelfscan er voor gezorgt dat ik die ook altijd gebruik.
Het grootste voordeel is dat de zelfscan ook altijd "open" is.
Bij 8 reguliere kassa's zijn er op rustige momenten nog steeds maar 1 of 2 open. Sta je nog 5 minuten in de rij.
Nu heb je waarschijnlijk 1 van de 3 normale kassa's open plus iemand die beschikbaar is om die steekproef te doen (en scanners/mandjes opruimt).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:23

Rmg

Jarige schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:17:

Wat zijn jullie gedachten of opvattingen als mede-tweakers?
Er hangen sowieso bij elke supermarktkassa camera's. Vaak kunnen die pan en zoom en gericht op kassa en klant

Het enige wat er nu is is dat ze echt "in your face" zijn en (theoretisch) gemakkelijk(er) te linken aan een transactie. Persoonlijk vind ik dit (samen met de steekproeven)de prijs voor het gemak van de doe het zelf kassa.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:59
Je hebt het nu over zelfscan, maar wat een afgrijselijke mensen zijn dat die hun boodschappen aan de kassa staan te sorteren over drie big shoppers. En de rij maar groeien. :( En thuis mikken ze de inhoud van die 3 big shoppers alsnog in dezelfde voorraadkast. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@RocketKoen Bij de embalage staat tegenwoordig ook amper personeel zodat die 'automatische band' regelmatig vol loopt met leeg goed én de automaat vervolgens in storing valt.... Druk je op het knopje om de bel te laten rinkelen, duurt het alsnog een paar minuten voordat er iemand die band komt leeg ruimen....

Als je weet hoe zo'n automaat in elkaar steekt dan kun je ook een alarm af laten gaan, dan zijn ze er ineens héél snel :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ik vermoed dat een opname gelinkt is aan een transactie op de kassa en gebruikt kan worden om bij misbruik deze toe te voegen aan de aangifte.

[/speculatie]

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:04
Camera op de POS dus.
Over het algemeen komt de hardware van die kassa’s van een aantal grote leveranciers. Het zou mij dan ook niet verbazen als die camera er standaard inzit, maar niet gebruikt wordt. Zo ook in sommige handterminals.

Als de camera echt op jou gericht is, zal het waarschijnlijk mogelijk zijn om idd age verification te doen, of echt voor beveiliging. Supermarkten zijn een makkelijke plek om anoniem gift cards te kopen bijvoorbeeld.

Camera’s kunnen ook voor andere doelen gebruikt worden, bijvoorbeeld “verkeerd scannen” herkennen of heatmapping van het betaalgebied. Die camera’s zitten dan wel vaak hoger en in een andere hoek gemonteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 16:44
Edit… OP heeft het niet over de handhelds.

Het is volgens mij deze van Zebra. Wordt waarschijnlijk niet eens geleverd zonder camera (volgens zebra zit die erop zodat je looproute zou kunnen volgen, maar daar heb je extra software e.d voor nodig, en je moet als winkel daar ook behoefte aan hebben; lijkt me een redelijk zinloze feature.)

https://www.zebra.com/gb/...puters/handheld/ps20.html

[ Voor 28% gewijzigd door burnedhardware op 25-06-2022 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001

FreakNL

Well do ya punk?

De 1e generatie zelfscans vd Jumbo zijn compleet nutteloos omdat je nog steeds langs een caissière moet.

Bij de AH moet je een bonuskaart hebben, ook irritant.

De supermarkt hier om de hoek is de Plus, daar is de zelfscan wel ok. Wel met camera ook.

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 25-06-2022 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
JJ Le Funk schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:25:
ik vermoed dat een opname gelinkt is aan een transactie op de kassa en gebruikt kan worden om bij misbruik deze toe te voegen aan de aangifte.

[/speculatie]
Je ziet al regelmatig opnames van geldmaten voorbij komen in opsporingsberichten. Dan hebben ze weer een bejaarde de pinpas en pincode afgetroggeld en wordt de betaalrekening leeg getrokken.

Bij de supermarkt is het nog makkelijker. Je kan zelfs zonder pin-code contactloos 2x €50 afrekenen. En dingen als iTunes giftcards zijn erg populair bij criminelen en te koop bij iedere supermarkt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
FreakNL schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:29:
De 1e generatie zelfscans vd Jumbo zijn compleet nutteloos omdat je nog steeds langs een caissière moet.

De supermarkt hier om de hoek is de Plus, daar is de zelfscan wel ok.
Bij de AH kan het ook zonder bonuskaart. Maar dan kun je niet de mobiele scanner gebruiken en moet je al je artikelen bij de kassa langs de scanner halen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:23
Bij de AH kan je ook gewoon scannen met de AH app op je mobiel. Daar vervolgens op 'betalen' klikken en je krijgt een streepjescode voor de zelfscan :-)

Ideaal, ook laat die daarna de bonuskaart zien zodat je geen papieren bonnetje nodig hebt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

President schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:20:
[...]

Bij de AH kan je ook gewoon scannen met de AH app op je mobiel. Daar vervolgens op 'betalen' klikken en je krijgt een streepjescode voor de zelfscan :-)

Ideaal, ook laat die daarna de bonuskaart zien zodat je geen papieren bonnetje nodig hebt
Welke extra persoonlijke gegevens laat jij daarmee allemaal vrijwillig achter bij 'de supermarkt' voor een beetje betaal gemak?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

De supermarkt hier om de hoek is de Plus, daar is de zelfscan wel ok. Wel met camera ook.
https://bonuskaart-vergeten.nl/ is een goede oplossing voor de bonuskaart die nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plucky
  • Niet online
Homeland schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:46:
[...]

https://bonuskaart-vergeten.nl/ is een goede oplossing voor de bonuskaart die nodig is.
Dat is telkens dezelfde streepjescode.
Zou dat problemen kunnen opleveren als je die met meer mensen tegelijk gebruikt voor de zelfscan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Plucky schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:53:
[...]

Zou dat problemen kunnen opleveren als je die met meer mensen tegelijk gebruikt voor de zelfscan?
Is waarschijnlijk de zelfde 'code' die een kassière ook in kan scannen als je zegt dat je je eigen bonuskaart vergeten bent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Frappuccino schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:22:
[...]

Je hebt het nu over zelfscan, maar wat een afgrijselijke mensen zijn dat die hun boodschappen aan de kassa staan te sorteren over drie big shoppers. En de rij maar groeien. :( En thuis mikken ze de inhoud van die 3 big shoppers alsnog in dezelfde voorraadkast. 8)7
Nederlander! :+ Wees blij dat ze Oma niet helpen inpakken in tasjes zoals in de UK.

Als ik weekboodschappen doe op rustige incourante tijden werk ik ook zo. 5 big shoppers zelfs (gezin met 2 kids).
1 tas vries / koel, 1 tas zacht (brood / chips), en de rest eerst harde spullen onderin en zachter spul bovenop.
Zo komt alles snel en efficient thuis. Ik zet overigens ook alles al op de band van harde spullen naar zachte spullen. :D

Als je kijkt naar tijd vs aantal producten ben ik sneller / efficienter dan 75% van de anderen, maar met een week aan gezinsboodschappen duurt het sowieso lang. Ga maar een andere rij zoeken! })

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

_eLMo_ schreef op zondag 26 juni 2022 @ 00:27:
[...]

Nederlander! :+ Wees blij dat ze Oma niet helpen inpakken in tasjes zoals in de UK.

Als ik weekboodschappen doe op rustige incourante tijden werk ik ook zo. 5 big shoppers zelfs (gezin met 2 kids).
1 tas vries / koel, 1 tas zacht (brood / chips), en de rest eerst harde spullen onderin en zachter spul bovenop.
Zo komt alles snel en efficient thuis. Ik zet overigens ook alles al op de band van harde spullen naar zachte spullen. :D

Als je kijkt naar tijd vs aantal producten ben ik sneller / efficienter dan 75% van de anderen, maar met een week aan gezinsboodschappen duurt het sowieso lang. Ga maar een andere rij zoeken! })
Hier meestal twee grote bigshoppers (koud vs rest), en vaak nog een losse tas voor brood of andere dingen die niet houden van platgedrukt worden. En ik weet vrij zeker dat ik sneller met drie tassen kan inpakken dan met een enkele, aangezien de benodigde hoeveelheid tetris-fu lager is. Gisteravond nog in de Lidl de tassen sneller vol dan de kassiere mijn boodschappen van de band kon bliepen :7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
RocketKoen schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:15:
[...]

Bij 8 reguliere kassa's zijn er op rustige momenten nog steeds maar 1 of 2 open. Sta je nog 5 minuten in de rij.
offtopic:
bij de Appie hier sta je ook gewoon in de rij bij de zelfscan tot je 'binnengelaten' wordt. Ik weet niet of het eigenlijk sneller gaat dan de normale kassa om eerlijk te zijn.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Rmg schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:22:
[...]

Er hangen sowieso bij elke supermarktkassa camera's. Vaak kunnen die pan en zoom en gericht op kassa en klant

Het enige wat er nu is is dat ze echt "in your face" zijn en (theoretisch) gemakkelijk(er) te linken aan een transactie. Persoonlijk vind ik dit (samen met de steekproeven)de prijs voor het gemak van de doe het zelf kassa.
Heb nog nooit een supermarkt in Nederland gezien met PTZ camera's? Jaren terug was het ook gewoon niet toegestaan, de regels omtrent even een camera plaatsen/verplaatsen waren extreem streng. Ook als we wisten dat elke Woensdag een medewerker binnenkwam die ging stelen mochten we niet even een camera omdraaien naar zijn/haar afdeling om dat te filmen.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04 13:34
McMark schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:27:
Camera op de POS dus.
Over het algemeen komt de hardware van die kassa’s van een aantal grote leveranciers. Het zou mij dan ook niet verbazen als die camera er standaard inzit, maar niet gebruikt wordt. Zo ook in sommige handterminals.

Als de camera echt op jou gericht is, zal het waarschijnlijk mogelijk zijn om idd age verification te doen, of echt voor beveiliging. Supermarkten zijn een makkelijke plek om anoniem gift cards te kopen bijvoorbeeld.

Camera’s kunnen ook voor andere doelen gebruikt worden, bijvoorbeeld “verkeerd scannen” herkennen of heatmapping van het betaalgebied. Die camera’s zitten dan wel vaak hoger en in een andere hoek gemonteerd
age verificatie met een camera? dat denk ik niet... hoe zie je dat voor je dan? a.i.?

ik verwacht dattie daar hangt om een duidelijke foto bij de transactie te krijgen voor als er gezeik is...

hier iets relevants:

https://www.rtlnieuws.nl/...ezichtsherkenning-winkels

en deze:

https://www.autoriteitper...kels-horeca-en-sportclubs

[ Voor 12% gewijzigd door Japidoff op 26-06-2022 05:29 ]

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:48
Will_M schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:31:
[...]

Welke extra persoonlijke gegevens laat jij daarmee allemaal vrijwillig achter bij 'de supermarkt' voor een beetje betaal gemak?
Geen. Anonieme bonuskaart, en de app heeft alleen toegang tot de camera (logisch als je er artikelen mee wil scannen) maar niet tot bestanden of media. De app heeft bij mij ook toegang tot locatie, dat is handig als je de dichtstbijzijnde winkel wilt weten, maar dat is geen extra informatie want als je aan de kassa staat dan weet AH sowieso al waar je bent.

Ik denk dat AH alles dat ze over me willen weten kunnen afleiden simpelweg aan de hand van de artikelen die ik koop. En zodra je pint en/of een (anonieme) bonuskaart gebruikt kunnen ze daar een profiel over opbouwen, want dan is je pincode of je bonuskaartnummer je unieke identifier.

Je naam zal ze worst wezen. Je adres weten ze, niet het exacte adres maar wel in welke wijk je woont. Je inkomen, gezinssamenstelling, gezondheid kunnen ze afleiden uit je boodschappen. Uit de combinatie van al die gegevens denk ik dat ze een behoorlijk gedetailleerd profiel over je kunnen samenstellen, inclusief leeftijd, opleidingsniveau, interesses en politieke voorkeur. Hebben ze je naam niet voor nodig.
Plucky schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:53:
[...]

Hooguit dat het algoritme dat de persoonlijke bonusaanbiedingen samenstelt nogal in de war raakt :)

[ Voor 12% gewijzigd door migchiell op 26-06-2022 06:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:38
Conspiracy theories en verwijzingen naar WWII mag je achterwege laten.

Dus ik wil best geloven dat er bij die zelfscankassa's nog meer camera's zitten die je lopen te bespioneren. Die camera's zitten er niet voor de sier. In mijn Jumbo zijn bijna 30 camera's die in het zicht hangen, en als je goed zoekt, vind je er nog een zooi die verdekt zijn opgesteld.

Maar die camera's zijn nog niet het ergste. Als je de Jumbo binnenkomt ben je overgeleverd aan Jumboradio. Dan ga je winkelen en krijg je allemaal opzwepende muziek te horen. Elke gang heeft dan ook nog eens zijn eigen opzwepende muziek. Dus als je onder de leiding van die muziek gaat winkelen, geef je veel meer uit dan de bedoeling is.Jij loopt dan te balen, maar de Jumbo is blij.

Supermarkten zijn een groot sociaal experiment. Werkelijk alles is uitgedacht en het volk doet braaf mee in het experiment.

[ Voor 18% gewijzigd door Ardana op 26-06-2022 10:10 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

@mavaros Dien liever een TR in ipv users aan te spreken.

Klinkt allemaal wel hip hoor je klachten maar heb nog hoop dat het sarcasme is.

[ Voor 69% gewijzigd door Ardana op 26-06-2022 10:15 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
mavaros schreef op zondag 26 juni 2022 @ 07:14:
Quote aangepast.

Dus ik wil best geloven dat er bij die zelfscankassa's nog meer camera's zitten die je lopen te bespioneren. Die camera's zitten er niet voor de sier. In mijn Jumbo zijn bijna 30 camera's die in het zicht hangen, en als je goed zoekt, vind je er nog een zooi die verdekt zijn opgesteld.

Maar die camera's zijn nog niet het ergste. Als je de Jumbo binnenkomt ben je overgeleverd aan Jumboradio. Dan ga je winkelen en krijg je allemaal opzwepende muziek te horen. Elke gang heeft dan ook nog eens zijn eigen opzwepende muziek. Dus als je onder de leiding van die muziek gaat winkelen, geef je veel meer uit dan de bedoeling is.Jij loopt dan te balen, maar de Jumbo is blij.

Supermarkten zijn een groot sociaal experiment. Werkelijk alles is uitgedacht en het volk doet braaf mee in het experiment.
Dan ga je toch naar de plaatselijke bakker, slager en groenteboer, dan heb je daar geen last van.
Ik ben sinds de start van Corona al niet meer in een supermarkt geweest voor mijn wekelijkse boodschappen en dat bevalt mij prima.
Op Zaterdagochtend worden de spulletjes thuis gebracht door Jumbo en tijdens het loopje met de hond ga ik langs de boer voor groenten, de bakker voor lekker brood en 1 keer in de 3 weken de slager, alles vers en betere kwaliteit dan die fabrieksmeuk uit de supermarkt.
Over die camera’s: waar maak je je druk om, privacy heb je toch al nergens meer en wat moeten ze met een foto van jouw gezicht. Die camera’s zijn er om misbruik te voorkomen en dat is nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 26-06-2022 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:04
Japidoff schreef op zondag 26 juni 2022 @ 05:26:
[...]

age verificatie met een camera? dat denk ik niet... hoe zie je dat voor je dan? a.i.?
Dat denk ik wel
https://www.intelligent-identification.com/

Vorige maand nog op de eurocis waar een aantal aanbieders van deze tech waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 13:23

Rmg

RGAT schreef op zondag 26 juni 2022 @ 03:11:
[...]

Heb nog nooit een supermarkt in Nederland gezien met PTZ camera's? Jaren terug was het ook gewoon niet toegestaan, de regels omtrent even een camera plaatsen/verplaatsen waren extreem streng. Ook als we wisten dat elke Woensdag een medewerker binnenkwam die ging stelen mochten we niet even een camera omdraaien naar zijn/haar afdeling om dat te filmen.
:?

Ptz dome cameras zijn normaal bij AH, je kon exact zien wat er in de tassen verdween.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmmZQq0nwV4mLag0ocb8CCCC-QM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8MbhW8ZrmazfzddV3FqZ0je.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twyU2lMo84Y7cloFD2paydVOHTM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vKTkyHjPCKuSywHy6atX27g5.jpg?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:53

Yucon

*broem*

D.deJong schreef op zondag 26 juni 2022 @ 08:00:
[...]

Op Zaterdagochtend worden de spulletjes thuis gebracht door Jumbo
Dat lijkt me nu gepaste wraak, op die manier de bezorger met je deurbelcamera filmen >:) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavaros
[quote]D.deJong schreef op zondag 26 juni 2022 @ 08:00:
[...]

Dan ga je toch naar de plaatselijke bakker, slager en groenteboer, dan heb je daar geen last van.
Ik ben sinds de start van Corona al niet meer in een supermarkt geweest voor mijn wekelijkse boodschappen en dat bevalt mij prima.
Op Zaterdagochtend worden de spulletjes thuis gebracht door Jumbo en tijdens het loopje met de hond ga ik langs de boer voor groenten, de bakker voor lekker brood en 1 keer in de 3 weken de slager, alles vers en betere kwaliteit dan die fabrieksmeuk uit de supermarkt.
Over die camera’s: waar maak je je druk om, privacy heb je toch al nergens meer en wat moeten ze met een foto van jouw gezicht. Die camera’s zijn er om misbruik te voorkomen en dat is nodig.

@Ebayzo: Ik ben niet gek. Supermarkten zijn gewoon psychologisch ingericht en iedereen trapt erin. En als u me niet gelooft, nodig ik u uit om naar mijn plaatselijke Jumbo te gaan, en eerst te beginnen met camera's tellen. En daarna gaan we naar de AH. Die doen hetzelfde.

Ik zou graag kunnen winkelen bij de bakker of de slager, maar mijn beurs staat dit niet toe. Ik kan het niet betalen.

Dus je bent als arme sloeber afhankelijk van die grote supermarkten, tenzij je de luxe hebt om bij de voedselbank te mogen shoppen.

Maar omdat ik verplicht bij een supermarkt mijn voer moet aanschaffen, wil niet zeggen dat ze ook zomaar een profiel van me mogen opbouwen en me dwingen in een looprichting. Het begint griezelig te worden als je doorhebt hoe supermarkten werken. Daar mag best wat commentaar op komen. Die toko's weten precies wie je bent en wat je vreet. En dan gebruik ik nog nieteens mijn anonieme bonuskaart.

[ Voor 8% gewijzigd door mavaros op 26-06-2022 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:29
Raymond P schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:05:
[...]

edit: klaarblijkelijk heb ik dus onlogische looproutes.
Bij een steekproef pakken ze er hooguit enkele (5 a 6) producten uit? Zeker niet je hele kar, das mij nog nooit gebeurd in ieder geval.
En de camera's in de zelfscan kan best, maar die hangen door de hele winkel ook, dus dat lijkt me niet echt bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
President schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:20:
[...]

Vind dit echt helemaal top alleen de WiFi verbinding die hiervoor nodig is laat het bij vele AHs afweten. Heb je net 3/4 van de producten gescand en dan stopt de app ermee. Sta je alsnog bij de caissière alles op de band te leggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeEs
mavaros schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:04:
[...]

@Ebayzo: Ik ben niet gek. Supermarkten zijn gewoon psychologisch ingericht en iedereen trapt erin. En als u me niet gelooft, nodig ik u uit om naar mijn plaatselijke Jumbo te gaan, en eerst te beginnen met camera's tellen. En daarna gaan we naar de AH. Die doen hetzelfde.

Ik zou graag kunnen winkelen bij de bakker of de slager, maar mijn beurs staat dit niet toe. Ik kan het niet betalen.

Dus je bent als arme sloeber afhankelijk van die grote supermarkten, tenzij je de luxe hebt om bij de voedselbank te mogen shoppen.

Maar omdat ik verplicht bij een supermarkt mijn voer moet aanschaffen, wil niet zeggen dat ze ook zomaar een profiel van me mogen opbouwen en me dwingen in een looprichting. Het begint griezelig te worden als je doorhebt hoe supermarkten werken. Daar mag best wat commentaar op komen. Die toko's weten precies wie je bent en wat je vreet. En dan gebruik ik nog nieteens mijn anonieme bonuskaart.
Denk dat de groenteboer en de slager na 3x ook wel weten wat jij eet. Daarnaast zijn die niet eens heel veel duurder dan de supermarkt ook. Zeker de slager is soms gewoon goedkoper / en beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GeeEs schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:24:
[...]

Denk dat de groenteboer en de slager na 3x ook wel weten wat jij eet. Daarnaast zijn die niet eens heel veel duurder dan de supermarkt ook. Zeker de slager is soms gewoon goedkoper / en beter.
Inderdaad. Kiloprijs is soms zelfs minder dan de helft bij de slager. Maar daar weten ze inmiddels zelfs hoe ik heet. En m'n telefoonnummer. Gaat nog veel verder dan bij ah dus.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 26-06-2022 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Klopt helemaal.

In de praktijk liggen de prijzen van een groenteboer of een slager op een vergelijkbaar niveau als in de supermarkt.

En dan is de kwaliteit van de groente en het vlees bij een echte groentewinkel/slager doorgaans ook nog van veel betere kwaliteit dan dat in de supermark ook nog. Koop je tenminste een echte kipfilet ipv een waterbom zoals in de supermarkt. Zelf al zou het dan een paar procent duurder zijn, krijg je er wel aanzienlijk betere kwaliteit voor terug.

En als je het nóg verser en goedkoper wil koop je je groenten direct bij de boer, als je in je buurt die mogelijkheid hebt. Sommige boeren verkopen tegenwoordig ook het vlees van hun eigen dieren aan het erf.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

anandus schreef op zondag 26 juni 2022 @ 01:08:
[...]
offtopic:
bij de Appie hier sta je ook gewoon in de rij bij de zelfscan tot je 'binnengelaten' wordt. Ik weet niet of het eigenlijk sneller gaat dan de normale kassa om eerlijk te zijn.
Je had toch niet de illusie dat de zelfscan-kassa voor de snelheid en gemak van de klant is?
Het is puur een kostenbesparing: een cassiere hebben zitten kost (7 dagen a 12 uur tegen 20 euro) een kleine 1700 euro per week, dus zo’n 85.000 euro per jaar. Als zo’n zelfscan-kassa 25.000 euro kost dan is die snel genoeg terugverdiend :)
En die melden zich nooit ziek, willen geen vakantiedagen of zeuren over roosters en salarissen :D

disclaimer: cijfers uit de dikke duim, pure aanname!

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Pietervs schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:52:
[...]

Je had toch niet de illusie dat de zelfscan-kassa voor de snelheid en gemak van de klant is?
Het is puur een kostenbesparing: een cassiere hebben zitten kost (7 dagen a 12 uur tegen 20 euro) een kleine 1700 euro per week, dus zo’n 85.000 euro per jaar. Als zo’n zelfscan-kassa 25.000 euro kost dan is die snel genoeg terugverdiend :)
En die melden zich nooit ziek, willen geen vakantiedagen of zeuren over roosters en salarissen :D

Ik denk dat je 1700 per maand bedoelt. :+ Anders zou het een flink populairder beroep zijn.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:54

Bezulba

Formerly known as Eendje

erwn schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:30:
Dat is me nog niet opgevallen. 😐 Ik waardeer het dan ook niet zo.
Dan moet je geen enkele supermarkt meer binnen gaan... er hangen overal camera's.

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

SmurfLink schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:54:
[...]

Ik denk dat je 1700 per maand bedoelt. :+ Anders zou het een flink populairder beroep zijn.
Née, want geen cassiere die 84 uur per week werkt. Daarnaast is een werkgever ook nog kosten kwijt die je niet op je loonstrook terugziet, zoals de koffie die het personeel drinkt :) dus misschien is 20 euro per uur zelfs wat aan de lage kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

[...]

Ben je niet gewoon boos op de kapitalistische samenleving? Men probeert gewoon simpelweg optimaal in te richten voor de beste winstmarge, geef ze ongelijk. Jij maakt er gelijk een vergelijking met China :') Stel je niet zo aan.

@D.deJong Online bestellen. Ben je gek? Kan je het nóg makkelijker maken om ze je te tracken?

[ Voor 40% gewijzigd door Ebayzo op 26-06-2022 09:57 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-05 17:46
Die camera bij de zelfscan is bedoelt voor mensen welke niet helemaal eerlijk zijn met afrekenen, als de beveiliging verdachte zaken ziet kunnen ze ingrijpen, verder niks bijzonders, zijn hetzelfde als reguliere camera,s welke overal hangen.

Je staat al op de film bij het inlopen van de winkel btw.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

mr_evil08 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:00:
Die camera bij de zelfscan is bedoelt voor mensen welke niet helemaal eerlijk zijn met afrekenen, als de beveiliging verdachte zaken ziet kunnen ze ingrijpen, verder niks bijzonders, zijn hetzelfde als reguliere camera,s welke overal hangen.

Je staat al op de film bij het inlopen van de winkel btw.
Vaak nog eerder, veel winkelcentra of winkelgebieden hebben tegenwoordig ook al camera-bewaking (los van de individuele winkels dus).

Vooral idd om figuren te weren die het normaal vinden om proletarisch te gaan winkelen. Of die redeneren van "dit is niet mijn eigendom, dus ik mag het vernielen of stelen".

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

Iedere streekproef is een zegeltje voor de spaarkaart, 6 zegels is een gratis pak stroopwafels.... (Jumbo).
Zo doe ik het ook, en als laatste ipv eerst het brood inladen omdat het anders allemaal geplet wordt bijvoorbeeld, nooit begrepen waarom de brood afdeling daarom vooraan in de winkel moet.

Ik wordt er ook af en toe uitgepikt, vooral als je bepaalde producten hebt gescanned zoals shampoo, niet erg ze kijken even in de tas en pikken paar producten eruit en klaar idd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
GeeEs schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:14:
[...]

Bij een steekproef pakken ze er hooguit enkele (5 a 6) producten uit? Zeker niet je hele kar, das mij nog nooit gebeurd in ieder geval.
En de camera's in de zelfscan kan best, maar die hangen door de hele winkel ook, dus dat lijkt me niet echt bijzonder.
Ja, ze pakken een paar producten uit de ingepakte tas.
Net zoals @Will_M speel ik graag tetris, en ze gaan niet voor de bovenste spullen.

Ik heb het exact 5 keer geprobeerd en heb 3 maal een steekproef gehad. Het zal ongetwijfeld toeval zijn, met mijn ogenschijnlijk chaotische looproute te maken hebben of veroorzaakt worden door mijn verwilderde blik als ik gedwongen ben in die jungle te shoppen.
Ik word er dus niet happy van. De hele omgedraaide visie van de winkelier die nauwlettend toeziet op de koop-skills van haar klanten vind ik een vies idee. Persoonsherkenning en profilering kom je helaas bijna niet meer onderuit.

Als je in landen geweest bent waar het bijna onbeschoft is om niet je boodschappen op de band te ordenen en streepjescodes naar het gemak van de caissière te presenteren dan is de zelf-scan hier inderdaad een logische stap.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Helemaal top. We hebben toch een krappe arbeidsmarkt? De arbeidskrachten die normaal een kassa hadden moeten draaien, kunnen nu mooi elders aan de slag waar automatisering de markt nog niet heeft ingehaald.

En als klant ben je ook nog eens veel sneller klaar, want je scant zodra het product het mandje/de winkelkar ingaat, en daarna hoef je niet alles nog een keer op een band te gooien.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Jeroenneman schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:08:
[...]

Helemaal top. We hebben toch een krappe arbeidsmarkt? De arbeidskrachten die normaal een kassa hadden moeten draaien, kunnen nu mooi elders aan de slag waar automatisering de markt nog niet heeft ingehaald.

En als klant ben je ook nog eens veel sneller klaar, want je scant zodra het product het mandje/de winkelkar ingaat, en daarna hoef je niet alles nog een keer op een band te gooien.
Oh, ik ben niet tegen zelfscan-kassa’s hoor, integendeel :)

Maar wat @anandus terecht zegt: het is soms de vraag of je wel zo veel sneller bent ten opzichte van een gewone kassa. Zeker als je je boodschappen zo efficiënt in kan pakken als @_eLMo_ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-05 22:44
[...]

Maar omdat ik verplicht bij een supermarkt mijn voer moet aanschaffen,[......]
Niemand verplicht je je 'voer' aan te schaffen bij een supermarkt, dat de alternatieve opties weer andere nadelige gevolgen heetdie je niet wilt dragen is aan jou. Recent las ik nog een stuk van een wijs tweaker:
mavaros schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:51:
Ik kijk als eenling niet op mijn centen. Als mijn poen op is, moet ik maar op een houtje bijten. Ik beschouw het als een luxe.
Aangaande het onderwerp, zouden dit soort producten worden geproduceerd voor de wereldwijde markt waarbij de klant (Jumbo) kan kiezen om de optie camera uit of aan te zetten?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Raymond P schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:05:
[...]

Ja, ze pakken een paar producten uit de ingepakte tas.
Net zoals @Will_M speel ik graag tetris, en ze gaan niet voor de bovenste spullen.

Ik heb het exact 5 keer geprobeerd en heb 3 maal een steekproef gehad. Het zal ongetwijfeld toeval zijn, met mijn ogenschijnlijk chaotische looproute te maken hebben of veroorzaakt worden door mijn verwilderde blik als ik gedwongen ben in die jungle te shoppen.
Ik word er dus niet happy van. De hele omgedraaide visie van de winkelier die nauwlettend toeziet op de koop-skills van haar klanten vind ik een vies idee. Persoonsherkenning en profilering kom je helaas bijna niet meer onderuit.

Als je in landen geweest bent waar het bijna onbeschoft is om niet je boodschappen op de band te ordenen en streepjescodes naar het gemak van de caissière te presenteren dan is de zelf-scan hier inderdaad een logische stap.
Ik doe al enkele jaren zelfscannen en heb dit echt nog nooit (zo erg) meegemaakt. Dit is dan wel bij de Plus en Lidl, dus misschien dat dit uitmaakt...
Bij de plus heb ik wel eens gevraagd wanneer ze steekproef doen, antwoord was dat dit random, en bij heel veel, of juist heel weinig boodschappen gebeurd.
Zo heb ik het inderdaad wel eens gehad bij 1 sixpackje bier... Maar ook wel eens bij een hele volle kar... Onder de streep was die steekproef altijd veel sneller dan de kassière die de hele kar moet scannen over de reguliere kassa.

Het enige onhandige vind ik soms de leeftijdcontrole, als de cassiere ff niet oplet sta je soms paar minuten te wachten.. waarom kan dat niet met rijbewijs/ID scan!?!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

De klant heeft ook voordeel zoals geen wachtrij bij de kassa meer(tenminste in onze super dan).

Winkels zoals de action beginnen er ook mee maar die doen het hoofdzakelijk om kostenbesparing.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 26-06-2022 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Weten jullie zeker dat die camera op de scanners daadwerkelijk wordt gebruikt? Volgens mij had o.a. de AH aangegeven dat die er nou eenmaal opzitten, maar niet gebruikt worden.
En de hele theorie dat ze gebruikt worden om mensen die niet helemaal eerlijk zijn te kunnen controleren op afstand is wat mij betreft :+

Volgensmij is er gewoon een AI systeem die bepaald aan de hand van een aantal zaken of je gecontroleerd wordt of niet, dat gebeurd dan bij de kassa, daarom duurt het in iedergeval bij de AH zo'n 3-5 seconden na het scannen van je bonuskaart totdat je verder kunt.
En dit is - in iedergeval bij de AH - zo gemaakt om mensen die niet helemaal opgelet hebben of mensen die denken hun kar vol te stoppen en maar één product te hebben gescant eruit te vissen.
Het blijft een systeem gebaseerd op vertrouwen tussen de klant en de winkel.

[ Voor 9% gewijzigd door JohanNL op 26-06-2022 10:30 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001

Reptile209

- gers -

mr_evil08 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:05:
[...]

Zo doe ik het ook, en als laatste ipv eerst het brood inladen omdat het anders allemaal geplet wordt bijvoorbeeld, nooit begrepen waarom de brood afdeling daarom vooraan in de winkel moet.
[...]
De geur van (vers gebakken) brood brengt mensen in een koop-modus. Alles in een supermarkt ligt waar het ligt met een reden. Idem dat de verse groenten en fruit meestal vooraan ligt: dat oogt fris en aantrekkelijk. En de zuivel achterin, zodat je eerst de hele winkel door moet voor een pak melk, en dus onderweg alle aanbiedingen tegenkomt. Enzovoorts. Niks staat ingedeeld om het jou met je lijstje en je tassen handiger te maken :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Reptile209 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:34:
[...]

De geur van (vers gebakken) brood brengt mensen in een koop-modus. Alles in een supermarkt ligt waar het ligt met een reden. Idem dat de verse groenten en fruit meestal vooraan ligt: dat oogt fris en aantrekkelijk. En de zuivel achterin, zodat je eerst de hele winkel door moet voor een pak melk, en dus onderweg alle aanbiedingen tegenkomt. Enzovoorts. Niks staat ingedeeld om het jou met je lijstje en je tassen handiger te maken :)
Klopt. En om bij de kassa te komen zijn looproutes zodanig gemaakt dat je dan langs de luxe (en dus dure) snoep etc moet.

En idd broodgeuren, koffiegeuren etc. Allemaal bedoelt om de kooplust onbewust te stimuleren.

Zit een hele psychologie achter hoe supermarkten zijn ingedeeld om je middels allerlei trucs tot vooral impuls-aankopen te verleiden. Zie dit artikel bijvoorbeeld: https://www.psychologiema...pulatie-in-de-supermarkt/

Dat is ook de reden dat je altijd een lijstje moet opstellen vooraf en je er ook echt aan houden. En nooit met honger winkelen. Juist om die impuls-aankopen die én duur zijn én je eigenlijk helemaal niet nodig hebt te voorkomen :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Correct, het is allemaal 1 grote marketingbende.. je zou bijna denken dat ze wat willen verkopen. :+

A-merken staan ook op ooghoogte, huismerk moet je voor bukken of strekken. Dus voor het gemak pak je dat A-merk maar mee als je niet bewust boodschappen doet. Zo zijn er nog oneindig veel strategische dingen in een supermarkt.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Ja voor een ander zou dat wel kunnen werken inderdaad, ik ga altijd als een speer door de supermarkt en koop niks extra,s, ook de 1+1 gratis let ik op want vaak is dat niet zo en is de inhoud bijvoorbeeld kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:13
Ongeacht of er wel of geen camera bij de zelfscan staat, ik vind dat een griezelig gedoe. Bij een DHZ-winkel e.d. doe ik het wel eens, als ik niet veel heb of er een lange rij voor de kassa's staat.
Bij de supermarkt dus in principe nooit.
Ik ben altijd bang dat ik een fout maak en dan voor schut sta als oplichter.

Maar sinds Corona bestel ik boodschappen online en haal ze af of laat het thuisbezorgen als ik boven €50,- uitkom. Binnen 5 minuten ben ik weer buiten en ze zetten de boodschappen ook nog in de auto. En dat allemaal voor €3,-
Verse groente haal ik bij de boerderijwinkel. Brood van de bakker is net zo slecht/goed als bij de super, dus dat maakt niet uit. Vlees koop ik maar zelden.
Ook bij de DHZ e.d. maak ik steeds meer gebruik van online bestellen en daarna afhalen. Scheelt een zee van tijd.
Bovendien hoef ik mij niet alleen te storen aan camera's, maar je hebt ook geen last van in de weg lopende klanten en vakkenvullers en allerlei ander ongemak.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
wildhagen schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:38:
[...]

Klopt. En om bij de kassa te komen zijn looproutes zodanig gemaakt dat je dan langs de luxe (en dus dure) snoep etc moet.

En idd broodgeuren, koffiegeuren etc. Allemaal bedoelt om de kooplust onbewust te stimuleren.

Zit een hele psychologie achter hoe supermarkten zijn ingedeeld om je middels allerlei trucs tot vooral impuls-aankopen te verleiden. Zie dit artikel bijvoorbeeld: https://www.psychologiema...pulatie-in-de-supermarkt/

Dat is ook de reden dat je altijd een lijstje moet opstellen vooraf en je er ook echt aan houden. En nooit met honger winkelen. Juist om die impuls-aankopen die én duur zijn én je eigenlijk helemaal niet nodig hebt te voorkomen :)
Precies, en dan heb je dit soort dingen ook nog...
Je kunt het zo gek niet bedenken, qua geur, of er is wel een spuitbus van gemaakt... ;)

https://www.amazon.com/Br...y-Decisions/dp/B00CCO3L6W

Brandwashed is ook een leuk boekje oa. over hoe de psyche wordt bespeeld... En hoe "machteloos" we in feite zijn...
https://www.bol.com/nl/nl/f/brandwashed/9200000000033605/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:49
JukeboxBill schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:18:
Bij de supermarkt dus in principe nooit.
Ik ben altijd bang dat ik een fout maak en dan voor schut sta als oplichter.
Zo werkt dat niet. Er is inmiddels aardig wat jurisprudentie over, en er moet worden bewezen dat het opzet is. Dat kan eigenlijk alleen als een significant deel van de boodschappen niet gescand is. Een klein foutje is geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Rmg schreef op zondag 26 juni 2022 @ 08:15:
[...]

:?

Ptz dome cameras zijn normaal bij AH, je kon exact zien wat er in de tassen verdween.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zijn gewone dome camera's, geen PTZ, je kan de kap eraf halen en 'm met de hand draaien/richten maar niet op afstand/elektrisch.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Lichtelijk offtopic, maar dan doe je echt iets verkeerd. Toen ik nog aanzienlijk meer tijd dan geld had en echt iedere stuiver om moest draaien deed ik overgroot deel van mijn boodschappen juist niet in supermarkten. Met name verse groenten en fruit, maar ook dingen als rijst en pasta waren goedkoper bij een Turkse groothandel (die volgens NL wet geen groothandel was waardoor je er als particulier kon kopen), vlees was zowel bij de Turkse slager als bij de lokale discountslager *veel* goedkoper dan zelfs de Kiloknaller, en brood was het goedkoopst bij een Turkse groothandel-bakker. Enige waarvoor ik naar de supermarkt ging was melk en kattenbakkorrels. Oh ja, en alcohol, want dat hadden ze uiteraard niet bij de Islamitische winkels. Oh, en onderschat de ouderwetse markt niet. Vooral tegen sluitingstijd kun je er erg scherpe prijzen voor vers spul krijgen

Dat was allemaal op max 1km van elkaar in Nijmegen Wolfskuil 15 jaar terug. Goedkoopste optie daar waren vooral Turks want veel ondernemende Turken in de wijk. In andere wijken zullen dat andere groepen zijn, maar principe is hetzelfde. Ondertussen heb ik het geluk meer geld dan tijd te hebben waardoor ik alsnog vooral naar supermarkten ga. Maar als dat zou veranderen heb ik al gezien waar ik hier in de Bijlmer terecht zou kunnen - een Surinaamse bakker in een garagebox, een Pakistaanse slager/cateraar, de Chinese groothandel op industrieterrein etc.

Gemeenschappelijke factor van al die rare groothandels/winkeltjes is trouwens ook ontbreken van structureel volgen van klanten. Er hangt vast wel hier en daar een camera. Maar die zijn niet gekoppeld aan klantvolgsystemen die over meerdere winkels heen profielen van je opbouwen. Ook uit dat oogpunt allicht het bekijken waard. En tenslotte steun je niet het groot geld maar lokale kleine ondernemers.
Maar omdat ik verplicht bij een supermarkt mijn voer moet aanschaffen
Niks verplicht dus. Enige wat je mist bij de zaken die ik hierboven beschrijf zij A-merken en halffabrikaten/kant-en-klare meuk. Als je daarvan afhankelijk bent is dat het probleem. Leer eens echt koken. Is gezonder, goedkoper en geeft je vrijheid om ook elders je geld uit te geven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 20:10
Nadat ik drie keer achtereen voor een steekproef werd uitgenodigd de bonuskaart weggegooid en een nieuwe gevraagd. Verder wel blij met alle ontwikkelingen, is dit niet allemaal al door Chriet voorspeld?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
RocketKoen schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:15:
[...]

Nu heb je waarschijnlijk 1 van de 3 normale kassa's open plus iemand die beschikbaar is om die steekproef te doen (en scanners/mandjes opruimt).
Is het echt zo erg om de rij te staan? Het is echt bizar hoe ongeduldig mensen in de rij zijn in Nederland. In Engeland is het een totaal andere wereld. De cassiere wacht totdat je je geld terug hebt gestopt in je portefuille voordat de volgende klant geholpen word. De mensen in de rij staan niet te zuchten of te ijsberen zoals dat in Nederland wel is. Totale verschrikking om in Nederland te gaan winkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:47
TheZenMeister schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:41:
[...]

Is het echt zo erg om de rij te staan? Het is echt bizar hoe ongeduldig mensen in de rij zijn in Nederland. In Engeland is het een totaal andere wereld. De cassiere wacht totdat je je geld terug hebt gestopt in je portefuille voordat de volgende klant geholpen word. De mensen in de rij staan niet te zuchten of te ijsberen zoals dat in Nederland wel is. Totale verschrikking om in Nederland te gaan winkelen.
En ondertussen de sneren achter je rug van mensen die vinden dat als je toch pint niet in de kassa rij hoort te staan 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Laatst online: 13:51
[...]

Naja de mensen die hun boodschappen op de band leggen, vervolgens gaan staan loeren hoe de caissière alles bliept, vervolgens contant willen betalen en denken dat het handig is om nog 15 cent te gaan lopen zoeken tussen een kilo muntgeld en dan pas gaan beginnen met inpakken op hun dooie gemak alles verdelen tussen 3 tassjes... Owja er is een bepaalde leeftijd die dat doet :+ ook die mensen kunnen gewoon pinnen of naar de zelfscan kassa.

[ Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 26-06-2022 15:07 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

HKLM_ schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:06:
[...]

Naja de mensen die hun boodschappen op de band leggen, vervolgens gaan staan loeren hoe de caissière alles bliept, vervolgens contant willen betalen en denken dat het handig is om nog 15 cent te gaan lopen zoeken tussen een kilo muntgeld en dan pas gaan beginnen met inpakken op hun dooie gemak alles verdelen tussen 3 tassjes... Owja er is een bepaalde leeftijd die dat doet :+ ook die mensen kunnen gewoon pinnen of naar de zelfscan kassa.
Moet er wel een zelfscan kassa zijn. De lokale Jumbo (buurtsuper-grootte) heeft 3 gewone kassas en dat is het dan wel. Niks zelfscan of wat dan ook. De Aldi en de Lidl verderop hebben ook alleen gewone kassas.

Wil je zelfscannen moet je al naar de (enorm grote) Jumbo of AH in het centrum, die hebben er wel een paar. Maar zit voor mij wel heel erg ongunstig qua bereikbaarheid.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Ik ben heel vaak aan de beurt voor de controle van de zelfscan.
Volgens mij wordt dat getriggerd omdat wij ook de boodschappen doen voor mijn demente schoonmoeder.

Wies boodschappen uiteraard flink afwijken van de onze, en haar boodschappen zijn inconsequent elke week gecombineerd met een chaos volgorde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:13
wildhagen schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:13:
[...]

. . .

Wil je zelfscannen moet je al naar de (enorm grote) Jumbo of AH in het centrum, die hebben er wel een paar. Maar zit voor mij wel heel erg ongunstig qua bereikbaarheid.
En daar ben je de tijd, die je eventueel uitspaart met zelfscannen, weer kwijt aan het ronddwalen en zoeken, want dan hebben ze weer eens de indeling veranderd.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

JukeboxBill schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:19:
[...]

En daar ben je de tijd, die je eventueel uitspaart met zelfscannen, weer kwijt aan het ronddwalen en zoeken, want dan hebben ze weer eens de indeling veranderd.
Jep, plus zoeken naar een parkeerplek, want ze hebben daar iets van 30 parkeerplaatsen voor een mega-Jumbo waar soms wel 100+ mensen tegelijk binnen zijn. De nog grotere AH er tegenover heeft overigens nog minder plekken dan dat, maar de AH vind ik toch al een onprettige winkel (en te duur), dus daar kom ik niet.

Kom er mede daarom ook niet graag. Mijn buurt-Jumbo heeft alles wat ik wil, minus zelfscan kassa dan.

Kom er tegenwoordig overigens niet zo vaak meer. Laat tegenwoordig mijn grote boodschappen thuisbezorgen door Picnic, al sinds ze hier actief zijn (augustus 2021). Alleen december/januari even weer regelmatig naar de Jumbo, omdat de Picnic hier toen uitgebrand was. Maar nu kom ik er alleen nog voor de paar dingen die Picnic niet heeft.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
3 4 pagina's aan ervaringen over de zelfscan kassa, maar dat is helemaal niet wat de TS vroeg :+

Heeft inmiddels tussen al die posts zijn antwoord kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
TripleQ schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:25:
3 4 pagina's aan ervaringen over de zelfscan kassa, maar dat is helemaal niet wat de TS vroeg :+
We zitten nog "gewoon" op de eerste pagina!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
[...]

Het is ook niet veel duurder en het bezorgen van een Jumbo of AH hoeft helemaal niet zo veel duurder te zijn en je draait in ieder geval niet mee in het “experiment”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
D.deJong schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:51:
[...]

Het is ook niet veel duurder en het bezorgen van een Jumbo of AH hoeft helemaal niet zo veel duurder te zijn en je draait in ieder geval niet mee in het “experiment”.
Dus omdat je niet wil dat bij het kiezen wat je gaat kopen je gevolgd wordt, ga je het op hun website kiezen? Wat denk je dat daar gebeurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:06
SmurfLink schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:54:
[...]

Werkgeverslasten zoals pensioen, arbeidsongeschiktheid, bijdrage zvw, vakantiedagen, koffie, kerstpakket, de stoel etc. Waarschijnlijk heb je 2 personen nodig om 1 kassa te bemannen vanwege de ruime openingstijden.

De snelscankassas zijn volgens mij iets duurder dan benoemd maar nog steeds competentief omdat ze eenmalige Investering vereisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
[...]
Mja maar dan wordt alsnog je koopgedrag tot in de puntjes in kaart gebracht natuurlijk, dus een van de grootste bezwaren hier omzeil je al niet :)
[...]
Dit fatalisme snap ik dus echt nooit. "Privacy heb je toch al weinig meer dus waarom zou je er nog voor vechten"? Eh nou ik zou er dus juist extra hard voor vechten omdat het al veel te ver gegaan is. Nouja dat doe ik dus ook :)

Een ander ding wat me recent irriteerde (en waar ik binnenkort een uitgebreide blog over ga maken) zijn RFID tags. Bijv. bij de Decathlon wordt alles nu automatisch afgerekend.

Handig tja, maar die tags worden dus niet gedeactiveerd na aankoop. Dus elke winkel waar je voortaan naar binnen gaat, kan je gescand worden waarbij in kaart gebracht wordt wat voor produkten je zou kopen bij de Decathlon, in wat voor prijsklasse je dingen koopt enz. De combinatie geeft ook al snel een soort unieke fingerprint. We zijn weer helemaal terug bij af sinds we het misbruik van bluetooth beacons hebben verboden.

Ik heb al diverse tags uit de voeringen gehaald van rugzakken, petjes en andere hiking spulletjes. Allemaal diep verstopt en moeilijk te verwijderen (geeft een hoop vezelige zooi als je er in probeert te knippen).

[ Voor 23% gewijzigd door GekkePrutser op 26-06-2022 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
[...]Is het echt zo erg om de rij te staan? Het is echt bizar hoe ongeduldig mensen in de rij zijn in Nederland. In Engeland is het een totaal andere wereld. De cassiere wacht totdat je je geld terug hebt gestopt in je portefuille voordat de volgende klant geholpen word. De mensen in de rij staan niet te zuchten of te ijsberen zoals dat in Nederland wel is. Totale verschrikking om in Nederland te gaan winkelen.
Ik vind het heel vervelend ja. Mijn tijd is ook geld waard, en het is al een gunst om naar die winkel te gaan en daar zaken mee te doen. Dan mogen ze op zijn minst toch wel zo min mogelijk beslag op mijn tijd leggen.

Overigens is mijn ervaring bij de Tesco helemaal niet zo. Ga eens op zaterdagavond en groepen jongeren dringen gewoon voor om hun bier af te rekenen en lopen je uit te schelden als je ze niet voor laat. Misschien is het op 'huismoedertijden' (of in de dorpjes) wat gezapiger maar ik vind de Engelsen helemaal geen beleefd volk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
[...]

Ik heb wel betere dingen te doen dan in de rij staan als dat niet hoeft. En ook nog eens je boodschappen direct in je tassen/kratjes doen terwijl je aan het winkelen bent, ideaal. Het is dat de supermarkt bij mij in de straat zit, anders had ik het nog laten bezorgen ook.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavaros
Ebayzo schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:56:
[...]
Ben je niet gewoon boos op de kapitalistische samenleving? Men probeert gewoon simpelweg optimaal in te richten voor de beste winstmarge, geef ze ongelijk. Jij maakt er gelijk een vergelijking met China :') Stel je niet zo aan.

@D.deJong Online bestellen. Ben je gek? Kan je het nóg makkelijker maken om ze je te tracken?
Als u vindt dat ik boos ben op de kapitalistische wereld, moet u dat weten. Ik wens gewoon niet bespioneerd te worden als ik een pak melk koop. En als je dan als Jumbo 26 camera's op mijn looproute hebt gericht staan, krijg ik vanzelf achtervolgingswaanzin. Het geeft me een heel onprettig gevoel.

En ja, ik ben tegen het moderne kapitalisme, maar ben zeker geen communistisch mormel. Ik ben gewoon een arme sloeber die probeert te overleven. Meer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik ben geen arme sloeber, noch een rijke mazzelpik.

Maar een rustgevend fietstochtje naar de lokale boerderij, waar ik vervolgens een litertje (h)eerlijke rauwe melk koop voor 85 cent per liter (!). En bij de volgende boerderij liggen de eieren in de eierautomaat. Of je haalt verse asperges, direct van de boer. En allerlei soorten groenten, direct van het land, uit ons land. d:)b

Daar waar de boerderij medewerker je oprecht een goede dag wenst, en niet omdat het er ingehamerd is tijdens een kassa-sales training. :X

Hetzelfde geldt voor de lokale turkse slager die je gewoon kunt vragen om een specifiek stuk vlees ergens uit te snijden. Nog gekker; als je om gehakt vraagt, pakt 'ie paar sucade lappen, en doet die ter plekke in de gehaktmolen voor je. 8) Zonder toevoegingen, zonder gesjoemel, zonder camera.

Allemaal zonder overbodige plastic zakkies, camera's, zelfscankassa's en AI-based behavioral analysing camera systemen. :+
Ditto voor de groetenman/-vrouw of de kaasmensen op de markt.

Kom ik nog wel eens in een supermarkt? Jawel, maar hooguit 1x per week voor meestal non-food items.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
mavaros schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:12:
[...]

Als u vindt dat ik boos ben op de kapitalistische wereld, moet u dat weten. Ik wens gewoon niet bespioneerd te worden als ik een pak melk koop. En als je dan als Jumbo 26 camera's op mijn looproute hebt gericht staan, krijg ik vanzelf achtervolgingswaanzin. Het geeft me een heel onprettig gevoel.

En ja, ik ben tegen het moderne kapitalisme, maar ben zeker geen communistisch mormel. Ik ben gewoon een arme sloeber die probeert te overleven. Meer niet.
Komt u weleens buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bureno
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 16:28
Sethro schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:22:
[...]

Vind dit echt helemaal top alleen de WiFi verbinding die hiervoor nodig is laat het bij vele AHs afweten. Heb je net 3/4 van de producten gescand en dan stopt de app ermee. Sta je alsnog bij de caissière alles op de band te leggen.
Heb er ook lange tijd met plezier gebruik van gemaakt, maar de laatste tijd inderdaad ellende; 4/5 keeer WiFi opnieuw verbinden tijdens het winkelen is niet grappig. Ik pak nu dus maar weer zo’n handscanner om frustraties te voorkomen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001

Reptile209

- gers -

HKLM_ schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:06:
[...]

Toen mijn ouders met pensioen gingen, heb ik even een Goed Gesprek met ze gehad: vanaf nu mag je alleen nog boodschappen doen op ma-vr tussen 10-11.30u en 13.30-17u. Buiten die tijden moeten mensen die werken even snel een boodschap kunnen halen, jullie hebben de hele dag de tijd. :+

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
GekkePrutser schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:47:
[...]

Mja maar dan wordt alsnog je koopgedrag tot in de puntjes in kaart gebracht natuurlijk, dus een van de grootste bezwaren hier omzeil je al niet :)

[...]

Dit fatalisme snap ik dus echt nooit. "Privacy heb je toch al weinig meer dus waarom zou je er nog voor vechten"? Eh nou ik zou er dus juist extra hard voor vechten omdat het al veel te ver gegaan is. Nouja dat doe ik dus ook :)

Een ander ding wat me recent irriteerde (en waar ik binnenkort een uitgebreide blog over ga maken) zijn RFID tags. Bijv. bij de Decathlon wordt alles nu automatisch afgerekend.

Handig tja, maar die tags worden dus niet gedeactiveerd na aankoop. Dus elke winkel waar je voortaan naar binnen gaat, kan je gescand worden waarbij in kaart gebracht wordt wat voor produkten je zou kopen bij de Decathlon, in wat voor prijsklasse je dingen koopt enz. De combinatie geeft ook al snel een soort unieke fingerprint. We zijn weer helemaal terug bij af sinds we het misbruik van bluetooth beacons hebben verboden.

Ik heb al diverse tags uit de voeringen gehaald van rugzakken, petjes en andere hiking spulletjes. Allemaal diep verstopt en moeilijk te verwijderen (geeft een hoop vezelige zooi als je er in probeert te knippen).
Dat de Jumbo of AH weet wat ik koop lijkt mij erg logisch en niet iets om mij druk om te maken. Mijn reactie ging over het marketingcircus en de cameratoestanden waar TS zich druk om maakt.
Jouw reactie vind ik dan ook erg overdreven en tegen het paranoïde aan.
En ja die privacy boeit mij niet genoeg om mij hier erg druk om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Sissors schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:10:
[...]

Dus omdat je niet wil dat bij het kiezen wat je gaat kopen je gevolgd wordt, ga je het op hun website kiezen? Wat denk je dat daar gebeurd?
Dat zeg ik niet, TS stoorde zich aan camera’s en marketingtrucjes in een supermarkt. Niet mijn woorden verdraaien naar een discussie over privacy en of ik daar wel of niet wat moet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
D.deJong schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:56:
[...]

Dat de Jumbo of AH weet wat ik koop lijkt mij erg logisch en niet iets om mij druk om te maken. Mijn reactie ging over het marketingcircus en de cameratoestanden waar TS zich druk om maakt.
Jouw reactie vind ik dan ook erg overdreven en tegen het paranoïde aan.
En ja die privacy boeit mij niet genoeg om mij hier erg druk om te maken.
Toch is dat wel een ding voor veel mensen. Er bestaan niet voor niets anonieme bonuskaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
GeeEs schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:13:
[...]

Ik doe al enkele jaren zelfscannen en heb dit echt nog nooit (zo erg) meegemaakt. Dit is dan wel bij de Plus en Lidl, dus misschien dat dit uitmaakt...
Bij de plus heb ik wel eens gevraagd wanneer ze steekproef doen, antwoord was dat dit random, en bij heel veel, of juist heel weinig boodschappen gebeurd.
Zo heb ik het inderdaad wel eens gehad bij 1 sixpackje bier... Maar ook wel eens bij een hele volle kar... Onder de streep was die steekproef altijd veel sneller dan de kassière die de hele kar moet scannen over de reguliere kassa.

Het enige onhandige vind ik soms de leeftijdcontrole, als de cassiere ff niet oplet sta je soms paar minuten te wachten.. waarom kan dat niet met rijbewijs/ID scan!?!?

Als u goed in dat zwarte dingetje kijkt, krijgt u volend jaar korting bij het winkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

GekkePrutser schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:19:
[...]
Toch is dat wel een ding voor veel mensen. Er bestaan niet voor niets anonieme bonuskaarten.
Tsja. Niet iedereen zit erop te wachten om precies op de maandelijkse cyclus van vrouwlief weer het bier en de tampons in de persoonlijke bonus te zien? :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
GekkePrutser schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:47:
[...] quote van @D.deJong over: Dan ga je toch naar de plaatselijke bakker, slager en groenteboer, dan heb je daar geen last van.

Maar die bakker, slager en groenteboer weten het niet van elkaar en delen die data niet, dat was nou net het punt.

Terug on topic: ik denk niet die camera's in de praktijk een groot nieuw privacy probleem op leveren. Grootgrutter marketing gaat over cohorten, niet over individuen, Ja, er wordt geëxperimenteerd, maar veel stelt dat niet voor. En de informatie daarvoor komt uit je kassabon, niet uit video.

Dat grootwinkelbedrijven individuen kunnen volgen is problematisch, maar voorlopig doen ze dat alleen om hun inrichting bij te slijpen, niet om jou te targeten. Voorlopig zien ze die enorme brij aan video data eerder als een last dan een kans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarige
  • Laatst online: 23-04 13:15
TripleQ schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:25:

Heeft inmiddels tussen al die posts zijn antwoord kunnen vinden?
Haha ik was alweer vergeten dat ik dit had gevraagd dus ik reageer nu pas. Maar het blijft speculeren blijkbaar of deze specifieke camera's gebruikt worden en op welke manier.
Niemand die het zeker weet.

Wat ik zelf namelijk merk is dat ik vrijwel nooit gecontroleerd wordt. Ik scan de artikelen pas bij de zelfscankassa omdat ik zo dicht bij de Jumbo woon dat ik geen weekboodschappen doe. En dan is de handscanner gebruiken onhandig. Ik ben in maanden tijd maar één keer gecontroleerd. En dat vond ik vreemd. En ik vroeg me.af of dit met gezichtsherkenning te maken had ofzo. Of met nog een camera in het scangedeelte van de zelfscankassa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

GekkePrutser schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:19:
[...]

Ja en veel mensen denken dat 5G Corona veroorzaakt. Maakt het allemaal nog geen waarheid :)

Niet achter alles schuilt het grote kwaad. In dit geval (klantkaarten) gewoon simpelweg commercieel belang. Daar kan je wat van vinden maar dat geleuter over privacy geeft vaak een "wij tegen het kwaad" smaakje.

Default blanke hetero

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Ebayzo schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:02:
[...]
Ja en veel mensen denken dat 5G Corona veroorzaakt. Maakt het allemaal nog geen waarheid :)

Niet achter alles schuilt het grote kwaad. In dit geval (klantkaarten) gewoon simpelweg commercieel belang. Daar kan je wat van vinden maar dat geleuter over privacy geeft vaak een "wij tegen het kwaad" smaakje.
Een leefpatroon zoals een supermarkt dat van je opbouwt geeft nu net wat meer potentie tot kwaad dan een gekozen wandelroute in de IKEA.

De berichten rondom misbruik en lekken van gegevens zijn er voldoende.
Daar kan je wat van vinden, maar onder dezelfde noemer schuiven als 5G wappies lijkt mij iets té nonchalant.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Raymond P schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:05:
[...]

Een leefpatroon zoals een supermarkt dat van je opbouwt geeft nu net wat meer potentie tot kwaad dan een gekozen wandelroute in de IKEA.

De berichten rondom misbruik en lekken van gegevens zijn er voldoende.
Daar kan je wat van vinden, maar onder dezelfde noemer schuiven als 5G wappies lijkt mij iets té nonchalant.
Laten we het erop houden dat we hierover van mening verschillen :)

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• respect!
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-12-2022
[quote]Jarige schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 07:15:
[...]

Ja er zitten cameras in, alleen zijn deze niet actief, de netwerkkabel ligt onaangesloten in het kastje onder de scanner mag hier in Nl niet worden toegepast wegens privacy.

Oh over de steekproef, dat kunnen ze ook met de pda's triggeren als ze je verdacht vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door respect! op 28-06-2022 11:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mavaros
respect! schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:48:
[quote]Jarige schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 07:15:
[...]

Ja er zitten cameras in, alleen zijn deze niet actief, de netwerkkabel ligt onaangesloten in het kastje onder de scanner mag hier in Nl niet worden toegepast wegens privacy.

Oh over de steekproef, dat kunnen ze ook met de pda's triggeren als ze je verdacht vinden.
Ik geloof u niet.

Jaren geleden keek iemand per ongeluk in een zwart gaatje in een reclamezuil. En die riep dat ie bespioneerd werd. Bleek dat mens ook nog gelijk te hebben. We hebben helemaal geen losgekoppelde kabels nodig. Ik kan mijn computer gewoon draadloos laten doen wat ik wil. Dan weet ik genoeg En het is spijtig dat heel veel mensen denken dat ze in een beschaafde wereld leven. Ik hoor in het kamp van de mensen die het niet normaal vinden. Sorry dat ik geen jaknikker ben.
Pagina: 1 2 Laatste