Ik ben vorig jaar verhuisd naar een nieuwe (koop)woning uit het bouwjaar 2007. Hier was al mechanische ventilatie aanwezig, die waarschijnlijk al vanaf de bouw aanwezig is. Ik lees regelmatig op internet dat een nieuwe mechanische ventilatiebox stiller en zuiniger is, maar ik kan slecht vinden of dat in mijn geval ook voordelen oplevert.
Gezien het een vrij oude versie is kan ik op internet weinig vinden en doordat het een perilex stekker heeft, ben ik ook niet in staat om het stroomverbruik te meten... Zou het in mijn geval nog zin hebben om deze te vernieuwen; of is dat kapitaalvernietiging?
Wat ik denk dat ik heb:
CMFe P - gelijkstroommotor 350 m³/h, met perilex stekker
(typenummer: 457003605)
Nu heb ik alleen een 3 standen schakelaar in de keuken, wat vervelend is tijdens het douchen, omdat je dat altijd vergeet. Een nieuwe versie met vochtsensor en draadloze bediening zou hierbij helpen, maar ik kan natuurlijk ook met deze oude versie iets knutselen voor in Home Assistant.
Ik heb een ventiel in de keuken (die ook aangesloten zit op de afzuigkap), een ventiel in de badkamer en een ventiel in het toilet. Deze komen uiteindelijk allemaal via 1 buis in de berging binnen, waar ze aan de box gekoppeld zitten.
:strip_exif()/f/image/vje4bKi4NZGyg11MtcA1Pnxl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oHtz1gluuCy1i98HZICkIY9s.jpg?f=fotoalbum_large)
Gezien het een vrij oude versie is kan ik op internet weinig vinden en doordat het een perilex stekker heeft, ben ik ook niet in staat om het stroomverbruik te meten... Zou het in mijn geval nog zin hebben om deze te vernieuwen; of is dat kapitaalvernietiging?
Wat ik denk dat ik heb:
CMFe P - gelijkstroommotor 350 m³/h, met perilex stekker
(typenummer: 457003605)
Nu heb ik alleen een 3 standen schakelaar in de keuken, wat vervelend is tijdens het douchen, omdat je dat altijd vergeet. Een nieuwe versie met vochtsensor en draadloze bediening zou hierbij helpen, maar ik kan natuurlijk ook met deze oude versie iets knutselen voor in Home Assistant.
Ik heb een ventiel in de keuken (die ook aangesloten zit op de afzuigkap), een ventiel in de badkamer en een ventiel in het toilet. Deze komen uiteindelijk allemaal via 1 buis in de berging binnen, waar ze aan de box gekoppeld zitten.
:strip_exif()/f/image/vje4bKi4NZGyg11MtcA1Pnxl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oHtz1gluuCy1i98HZICkIY9s.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kA1IRWIcwygnno7X3FpacVhX.jpg?f=fotoalbum_large)