Mechanische ventilatie vervangen (of huidige versie houden!)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-09 23:00
Ik ben vorig jaar verhuisd naar een nieuwe (koop)woning uit het bouwjaar 2007. Hier was al mechanische ventilatie aanwezig, die waarschijnlijk al vanaf de bouw aanwezig is. Ik lees regelmatig op internet dat een nieuwe mechanische ventilatiebox stiller en zuiniger is, maar ik kan slecht vinden of dat in mijn geval ook voordelen oplevert.

Gezien het een vrij oude versie is kan ik op internet weinig vinden en doordat het een perilex stekker heeft, ben ik ook niet in staat om het stroomverbruik te meten... Zou het in mijn geval nog zin hebben om deze te vernieuwen; of is dat kapitaalvernietiging? ;)

Wat ik denk dat ik heb:
CMFe P - gelijkstroommotor 350 m³/h, met perilex stekker
(typenummer: 457003605)

Nu heb ik alleen een 3 standen schakelaar in de keuken, wat vervelend is tijdens het douchen, omdat je dat altijd vergeet. Een nieuwe versie met vochtsensor en draadloze bediening zou hierbij helpen, maar ik kan natuurlijk ook met deze oude versie iets knutselen voor in Home Assistant.

Ik heb een ventiel in de keuken (die ook aangesloten zit op de afzuigkap), een ventiel in de badkamer en een ventiel in het toilet. Deze komen uiteindelijk allemaal via 1 buis in de berging binnen, waar ze aan de box gekoppeld zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SlnOCQ2yj6vOnot027e1t0NcfkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vje4bKi4NZGyg11MtcA1Pnxl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9t0if5u1RoQA1OLnqRZetJNKWFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHtz1gluuCy1i98HZICkIY9s.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PVAvpnDXeNKG8G-3ZvtcLTLeVs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kA1IRWIcwygnno7X3FpacVhX.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Hier aantal jaren geleden ook die oude mechanische ventilatie met 3 ventielen zelf vervangen met een Itho Eco fan, stroomverbruik is veel lager en maakt ook bijna geen geluid meer.
Hier zit misschien een versie tussen die je wilt gebruiken;

https://www.ventilatielan...-s-eco-fan-ventilator-box

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:30
De nieuwe versie Opgenomen vermogen: 3 / 10 / 51 (W)

https://www.ventilatiesho...silent-perilex-458005606/

Als je hem normaal op stand 2 hebt scheelt het 11 watt p uur Is 96 kW per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:44

Onbekend

...

Gewoon inderdaad uitrekenen hoeveel de aanschaf is, en hoeveel kosten je aan stroom bespaart.

Oja, let op dat de perilexstekker van een ander merk vaak ook anders is bedraad, en je die dus niet zomaar in het huidige perilex-stopcontact doet.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
Dank voor jullie snelle reacties!!

@HereIsTom, goed om te horen! Ik zat inderdaad te kijken naar de Itho Daalderop CVE-S eco fan met vochtsensor + draadloze afstandsbedening, en misschien zelfs met CO2 sensor. Voornamelijk omdat er ook een mooie addon voor HA is, van iemand van GoT.

@lothar ... dankzij jouw reactie kom ik er pas achter dat het wattage gewoon op mijn box staat. Helemaal overheen gekeken op zoek naar de gegevens op internet! Dan moet het zelf uitrekenen ook wel gaan lukken haha.

@Onbekend, dank! Dat was inderdaad mijn plan, maar ik kon nergens het stroomverbruik van mijn huidige antieke gelijkstroom box vinden. Maar dankzij de reactie hierboven heb ik hem zojuist ontdekt...

Ik las inderdaad dat je de schakelaar vaak moet aanpassen, maar ik laat hem sowieso installeren door een bedrijf, dus dat komt vast goed.

Mooi moment ook om de lelijke ventielen te vervangen voor nieuwe design ventielen. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:30
https://www.ventilatielan...4dd5-9743-25f4326caf2c%5D

[ Voor 52% gewijzigd door lothar op 23-06-2022 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Als aanvulling op @Onbekend :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2HJy4xcMcoJMC-UP4p4kVi_v5U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0cMcCsqGbyG9AuvDLG7uL5uf.jpg?f=user_large

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
Dank allen! Erg fijn zulke uitgebreide en snelle reacties.

Ik ga eens wat offertes opvragen en zal waarschijnlijk kiezen voor de Itho cve-s eco. Even kijken wat dit ongeveer kost en of het interessant is om de CO2 extensie te nemen voor de woonkamer. (hoewel de CO2 extensie volgens mij in de box zit en al mijn ventielen op 1 kanaal zitten).

Als iemand nog tips voor (betaalbare) design ventielen heeft, dan hou ik mij zeer aanbevolen. Anders maar eens kijken of ik die ergens in het echt kan zien, want de product plaatjes zijn niet altijd zeer duidelijk.

En de vorige eigenaren hebben een afzuigkap met motor aangesloten op de mechanische ventilatie... Dit heeft in het begin een aantal keer voor storing (en etenslucht in andere ruimtes) gezorgd. Volgende project wordt de afzuigkap 'slopen', zodat hij straks de itho aanzet en de motor uitlaat (of op 1 a 2 zet).

[ Voor 5% gewijzigd door iMick op 23-06-2022 23:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:07

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik lees regelmatig op internet dat een nieuwe mechanische ventilatiebox stiller en zuiniger is, maar ik kan slecht vinden of dat in mijn geval ook voordelen oplevert.
De winst qua verbruik valt te behalen met het wisselen van een wisselspanning MV naar een gelijkspanning MV. Maar de MV die je hebt is al gelijkspanning. Lekker laten hangen dus als hij het verder nog doet! Echt kapitaalvernietiging om deze MV te vervangen door een ander die ongeveer hetzelfde verbruikt bij een bepaald debiet.

Komt nog eens bij dat je een CMFe hebt die volgens de handleiding een 0-10V ingang heeft om de MV aan te sturen. Met een 0-10V dimmer stuur je dan je MV traploos aan via HA.

Nogmaals, deze prima MV vervangen is echt zonde.

CO2 sensoren maak je trouwens zelf voor drie tientjes per stuk/kamer, als je toch al zelf met domotica aan het knutselen bent in HA. CO2-meters voor in huis

[ Voor 31% gewijzigd door Gizz op 23-06-2022 23:22 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 15:32
iMick schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:30:

Ik heb een ventiel in de keuken (die ook aangesloten zit op de afzuigkap),
Weet je zeker dat dat klopt. want je mag de afzuigkap niet door hetzelfde kanaal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
alwind schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:51:
[...]

Weet je zeker dat dat klopt. want je mag de afzuigkap niet door hetzelfde kanaal doen.
Ja, helaas wel… Ik begreep dat dit niet hoort bij een afzuigkap met motor, maar ze zitten wel degelijk verbonden. Toen de mv in storing stond en de afzuigkap een keer aan, rook je de etenslucht ook in de badkamer en het toilet.

De vorige bewoners hadden stand 3 t/m 5 van de afzuigkap ook afgeplakt, dus die zijn vast tot dezelfde conclusie gekomen.

Bij een vervanging van de keuken, in de verre toekomst, zullen we dan ook gaan voor een afzuigkap met recirculatie waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 12:09
Ik gebruik al jaren een motorloze afzuigkap op mijn mv box, niets aan de hand.

Ryzen cloud9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 15:32
TweakMaster schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 00:08:
Ik gebruik al jaren een motorloze afzuigkap op mijn mv box, niets aan de hand.
Zonder motor mag. maar is eigenlijk waardeloos omdat er te weinig power achter zit om alle schadelijke lucht te pakken. (tenzij je inductie kookt. Dan is de lucht een stuk schoner)

Met motor echt niet. Je blaast dan harder in het kanaal dan dat je afzuigt. Dat doet wat met de levensduur maar je hebt ook kans dat de lucht door je hele huis gaat.

[ Voor 18% gewijzigd door alwind op 24-06-2022 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
Dat is ook de reden dat ik hem wil uitschakelen, zodat de lelijke tape er af kan en niemand hem per ongeluk aan kan zetten.

En met een beetje knutselen kan ik de knoppen dan linken aan de mechanische ventilatie op maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nobleone
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:54
Gizz schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:14:
(...) deze prima MV vervangen is echt zonde.
Hier nog iemand die vanaf vandaag 'ineens' - ik ben bezig met een badkamerverbouwing en zag daardoor dat er zoiets bestaat als een RFZ bediening*) - opzoek is naar vervanger van een 14 jaar oude J.E. StorkAIR CMFe P unit...

...een lager energieverbruik klinkt altijd goed (en blijkt in deze tijd erg 'hip' om na te streven) maar wat mij van de geadverteerde voordelen meer aanspreekt zijn de lagere geluidsproductie (61dB vs. 76dB) i.c.m. een hogere capaciteit (max. 425m³/u. vs. 350m³/u.)

De upgrade naar zo'n stillere, krachtigere, draadloze variant lijkt me met zo'n 'Move Up' (Art.nr.: 458015606) een eitje (al moet ik nog even kijken hoe dat zit met die dipswitch standen uit stap 6).

*)Momenteel heb ik nog een mechanische, 3-standen schakelaar in de badkamer maar als ik nou een MV met vochtsensor neem, is er op die plek geen schakelaar meer nodig en kan ik die draadloze schakelaar bijv. in de keuken plaatsen. Is het idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:07

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

nobleone schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:12:
[...]

Hier nog iemand die vanaf vandaag 'ineens' - ik ben bezig met een badkamerverbouwing en zag daardoor dat er zoiets bestaat als een RFZ bediening*) -
Ik heb zelf voorheen de RF gebruikt. Handig ding in de badkamer, op een knopje drukken om de MV een half uur op de hoogste stand te zetten. Tegenwoordig hangt ie werkeloos aan de muur, want ik meet gewoon de luchtvochtigheid in de badkamer en stuur op basis daarvan de MV aan. En dat kan als je wil ook gewoon met de CMFe, via de 0-10V aansluiting.
...een lager energieverbruik klinkt altijd goed (en blijkt in deze tijd erg 'hip' om na te streven) maar wat mij van de geadverteerde voordelen meer aanspreekt zijn de lagere geluidsproductie (61dB vs. 76dB)
Let hierbij wel op dat, als je een beetje afstand hebt van de MV, het geluid dat je hoort komt van de lucht die door de ventielen en kanalen gaat. En daar verandert natuurlijk niets aan met een stillere MV.
Mijn MV (Comfofan S) hangt op zolder en die hoor ik eigenlijk alleen als ik naar zolder kruip. Voor de rest hoor ik natuurlijk in mijn badkamer/toilet en keuken het geluid van de lucht die de kanalen ingaat op de hoogste stand, daar doe je niks aan.

Heb je nu last van het geluid van je MV? Dus echt de unit zelf, niet het geluid dat de je hebt bij de ventielen door de luchtverplaatsing?

Mijn conclusie blijft dat als je een beetje handig bent je voor een appel en een ei je CMFe draadloos aanstuurt op basis van CO2, luchtvochtigheid, fijnstof en dergelijke. Daarvoor hoef je niet honderden euro's te spenderen aan een andere motorplaat voor je MV-box. Dan blijft over een kleine energiebesparing en minder geluid als je vlak bij de box staat. Zou voor mij de moeite niet waard zijn, voor een ander wel.

Bij een flinke verbouwing de MV niet vraaggestuurd maken op basis van luchtkwaliteit en afhankelijk maken van of iemand op een knopje drukt of een knop omzet.. dat is mij iets te oldskool :P

edit: hoor je de MV nu echt ratelen, dan zijn je lagers op. En die kun je los vervangen, ook daarvoor hoef je geen nieuw apparaat aan te schaffen. Heb ik bij mijn Comfofan S 2 jaar terug voor €48 laten doen:

Van Schipholsimulatie naar louter windgeruis.

Voor:

Na:

En uiteraard is het nog veel stiller met het afdekdopje op deze inlaat

Dat scheelt :P

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 11-07-2022 16:59 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nobleone
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:54
Dankjewel voor je uitgebreide reactie Gizz!

Wauw, wat een herrie geven die versleten lagers.
Nee, mijn MV klinkt meer als die in het 2e filmpje.

Hij hangt op zolder maar doordat we open trappen hebben, hoor ik 'm, zelfs als ik beneden in de woonkamer zit. Vanuit de slaapkamer, ook op zolder, van onze oudste is de MV ook best goed te horen.

Tot nu toe hebben we, heel oldskool inderdaad, de MV altijd handmatig bediend met de schakelaar die in de badkamer zit.
's Ochtends is die locatie wel handig, hoef niet eerst naar beneden of zo voor het in de douche stappen. Maar 's avonds bij het eten bereiden, zou het wel handig zijn als er beneden (ook) een schakelaar zou zitten.
Ik heb geen idee of een vochtsensor (koken gebeurt middels inductie dus CO2 lijkt me geen probleem) in de MV dat ook wel zou oppikken. Vandaar dat ik aan zo'n RF schakelaar dacht.

Ik heb werkelijk geen idee hoe ik die oude CMFe P (dus niet de 'R') met welke vochtsensor in de badkamer zou moeten koppelen.
En al zou ik dat voor elkaar krijgen, voorziet dat ook niet in de ad hoc situaties waarin extra ventilatie gewenst is.

Ben er inmiddels wel achter dat het prijsverschil tussen zo'n 'Move Up' plus een losse RF schakelaar nauwelijks verschilt van een complete set.
Pagina: 1