Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:42
Wij zijn alvast begonnen met het informeren en opvragen van offertes van zonnepanelen voor de toekomstige warmtepomp en was benieuwd wat jullie van de eerste offerte en de plaatsing van de panelen vinden.
Meer kunnen wij er niet kwijt omdat we er een airco hebben staan en plek willen vrij houden voor de buiten unit van de warmtepomp.
Foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijuynR3mmRSvHMj8uOPSExt8eEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LoNef1rNfvZSY1IO8OP68RqT.jpg?f=fotoalbum_large
Dak ruimte
Platte dak is volledig benut, gedeelte waar een ladder ligt wil ik vrij laten voor eventuele buiten unit warmtepomp en er staat een airco.
Schaduw
Tuin op het zuiden de bovenste 2 panelen hebben wat schaduw in de ochtend en in de avond.
Jaarverbruik
Panelen zijn bedoeld om straks een warmtepomp lucht /water op te vangen, voor het dagelijkse verbruik hebben we al 12 panelen met een gemiddeld opbrengst van 3000 kWh per jaar.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase, gaan naar 3 fase.
Is het verstandig om 3x25A of 3x35A te nemen?
Budget en doel
Budget maakt niet uit, zo goedkoop mogelijk. 😅
Doel opvangen verbruik waterpomp.
Wie gaat het project uitvoeren
Degene met de beste offerte.
Bijhouden van data
Ik zelf.
Reeds verkregen offertes.
9 Zonnepaneel Monokristallijn Fullblack 380Wp Sunpower
1690x1160x35mm incl. Enphase IQ7A micro-omvormers
Solarstell Connect montagesysteem
Montage AC-aansluiting particulier
Montage voor 9 panelen

Totaal incl. BTW:
€ 6.938

Na btw teruggave wat door het bedrijf wordt geregeld en in de prijs zit: €5814.
Regio
Overijssel

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:42
De prijs is fors mede door de Sunpower panelen, goed spul maar is het je waard?
3x25A komen de meeste geëlectrificeerde huishoudens mee uit dus 3x35A is niet nodig, bovendien betaal je dan een veel hoger capaciteitstarief.
Misschien kun je meer panelen op het platte dak kwijt met een oostwest opstelling?

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• DoubleDutch
Jan Workum schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:40:
De prijs is fors mede door de Sunpower panelen, goed spul maar is het je waard?
3x25A komen de meeste geëlectrificeerde huishoudens mee uit dus 3x35A is niet nodig, bovendien betaal je dan een veel hoger capaciteitstarief.
Misschien kun je meer panelen op het platte dak kwijt met een oostwest opstelling?
Dan houden wij het bij 3x25A.

Wat bedoel je met oostwest opstelling?

En wat is een alternatief voor de Sunpower panelen?

Is het het eigenlijk zo dat je de installatie moet laten doen om de BTW terug te vragen, kan eigenlijk alles wel zelf doen, of heb je dan ook geen garantie op alles?

• Jan Workum
Oostwest: als je er even op googelt is het gelijk duidelijk, er worden dan ook de voordelen opgesomd.
Wellicht de overige offertes afwachten en eventueel hier delen.
Zelf installeren en BTW terug ontvangen kan. M.i.v. 2023 is het niet meer nodig omdat het tarief naar 0% gaat.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• DoubleDutch
Jan Workum schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:42:
Oostwest: als je er even op googelt is het gelijk duidelijk, er worden dan ook de voordelen opgesomd.
Wellicht de overige offertes afwachten en eventueel hier delen.
Zelf installeren en BTW terug ontvangen kan. M.i.v. 2023 is het niet meer nodig omdat het tarief naar 0% gaat.
Oost/west berekening laten uitvoeren, er kon 1 paneel bij maar de opbrengst ging omlaag.

• Jan Workum
Oké, dat schiet niet veel op dan. Overigens is de jaaropbrengst niet echt leidend. Met een oostwest opstelling smeer je de productie namelijk meer uit over de dag waardoor de zelfconsumptie stijgt. Dit is beter om pieken op het net te verminderen maar vooral nuttig als de salderingsregeling op z'n eind loopt.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• DoubleDutch
Jan Workum schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:12:
Oké, dat schiet niet veel op dan. Overigens is de jaaropbrengst niet echt leidend. Met een oostwest opstelling smeer je de productie namelijk meer uit over de dag waardoor de zelfconsumptie stijgt. Dit is beter om pieken op het net te verminderen maar vooral nuttig als de salderingsregeling op z'n eind loopt.
Duidelijk thx.

Zit steeds meer te denken om zelf de boel aan te schaffen en te plaatsen, collega op het werk kan het elektrische gedeelte doen.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-11 14:28
DoubleDutch schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:27:
[...]

Duidelijk thx.

Zit steeds meer te denken om zelf de boel aan te schaffen en te plaatsen, collega op het werk kan het elektrische gedeelte doen.
Dat is altijd de goedkoopste optie.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:41
380Wp kan makkelijk met IQ7+

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• DoubleDutch
Welke types op volgorde van de IQ7 heb je eigenlijk, begrijp dat het met aantal W van de totale opstelling te maken heeft?

• alwind
DoubleDutch schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:16:
[...]

Welke types op volgorde van de IQ7 heb je eigenlijk, begrijp dat het met aantal W van de totale opstelling te maken heeft?
Nee watt per paneel.

Zie Het grote Enphase topic voor meer informatie.

• hoevenpe
DoubleDutch schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:16:
Het is één micro per paneel, IQ7+ geeft maximaal 295w af en IQ7A 364w.

In het Nederlandse klimaat is het verlies door aftoppen verwaarloosbaar, IQ7+ wordt aangeraden tot ongeveer 400Wp.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Dat is grote onzin, de IQ7+ topt alles boven 295 Watt af, dus van die effectief 340 tot 350 watt wordt 45 tot 55 Watt afgetopt.

• RobertV70
DoubleDutch schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:14:
[...]

En wat is een alternatief voor de Sunpower panelen?

Is het het eigenlijk zo dat je de installatie moet laten doen om de BTW terug te vragen, kan eigenlijk alles wel zelf doen, of heb je dan ook geen garantie op alles?
Alternatief voor Sunpower is REC, De Twinpeak 4 doet op dit moment 365 tot 370 Wp, de topper is wel de REC Alpha Pure 405Wp.

De btw krijg je altijd terug, dit kun je zelf doen daar is geen installateur voor nodig.
Doorgaans is het wel zo dat een installateur een installatiegarantie geeft op zijn werk. De garanties op materialen zullen in sommige gevallen anders zijn, REC geeft bijvoorbeeld 25 jaar productgarantie als deze door een door REC gecertificeerde installateur worden geplaatst, in alle andere gevallen is de productgarantie 20 jaar. Voor omvormers en onderconstructie is de garantie vrijwel altijd ongewijzigd.

• hoevenpe
RobertV70 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:48:
Dat is grote onzin, de IQ7+ topt alles boven 295 Watt af, dus van die effectief 340 tot 350 watt wordt 45 tot 55 Watt afgetopt.
Aftoppen bij 380Wp met de IQ7+ is in Nederland geen enkel probleem, zie ook deze vergelijking en deze eerdere discussie.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Laten we even eerlijk zijn over Enphase.

Ten eerste: Het is een schreeuwend duur systeem. Dit schreeuwend dure systeem heeft hele goede toepassingsgebieden: complexe daken met veel oriëntaties en schaduwspel.

De reden dat IQ7A niet routinematig gebruikt wordt is een vanwege een compromis. IQ7A is en blijft voor deze panelen de gepaste omvormer. Maar dat ding is nog eens 25% duurder. Dus je kiest voor 1 tot 2% aftopverlies omdat dit financieel de verstandigere keuze is. Zeggen dat het geen probleem is is rechtlullen wat krom is... Gewoon eerlijk zijn... Financieel compromis.

Bij een SolarEdge, SMA, GoodWe, Growatt of welk ander string systeem dan ook vinden we het met zijn allen unaniem ongepast om 1 a 2% aftopverlies te accepteren. Ik vind dat we gewoon met 1 maat mogen meten, dus @RobertV70 heeft stiekem gewoon gelijk.

Enphase is echt wel overmatig duur. Kijk maar wat APSystems op de markt gezet heeft. 2x365VA voor minder dan 150% van de 295VA IQ7+. En 2x440VA kost maar 10% meer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobertV70
hoevenpe schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:23:
[...]

Aftoppen bij 380Wp met de IQ7+ is in Nederland geen enkel probleem, zie ook deze vergelijking en deze eerdere discussie.
Ik ben installateur, dus als ik mijn klanten moet adviseren kan ik ze simpelweg geen spullen aanbieden die onnodig aftoppen en opgewekte stroom weggooien. Mijn klanten verwachten kwaliteit en betalen daar ook voor. Dat advies draag ik hier op dit forum ook over.

[ Voor 29% gewijzigd door RobertV70 op 25-06-2022 22:14 ]

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-11 22:47
RobertV70 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:11:
[...]

Ik ben installateur, dus als ik mijn klanten moet adviseren kan ik ze simpelweg geen spullen aanbieden die onnodig aftoppen en opgewekte stroom weggooien. Mijn klanten verwachten kwaliteit en betalen daar ook voor. Dat advies draag ik hier op dit forum ook over.
Beetje kort door de bocht dit. Je kan klanten toch ook gewoon de optie geven en ze zelf laten beslissen? In ieder geval hier ook vorige week 14 stuks Ure 395wp laten plaatsen. Maar gewoon met IQ7+ omvormers. De meerprijs voor een IQ7a omvormer ga je bijna niet terugverdienen.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• RobertV70
Daacuso schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:55:
[...]

Beetje kort door de bocht dit. Je kan klanten toch ook gewoon de optie geven en ze zelf laten beslissen? In ieder geval hier ook vorige week 14 stuks Ure 395wp laten plaatsen. Maar gewoon met IQ7+ omvormers. De meerprijs voor een IQ7a omvormer ga je bijna niet terugverdienen.
Heb je ze pal op het zuiden of oost of west?

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-11 20:31
RobertV70 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:11:
[...]

Ik zou er vanuit gaan dat de meeste klanten een goede prijs-kwaliteit verhouding verwachten.
Uiteindelijk is voor de overgrote groep mensen die panelen op hun dak laat leggen de financiele incentive bepalend. Als het puur om het milieu te doen was, dan hadden die mensen de kosten voor zo'n installatie wel gewoon overgemaakt naar een organisatie die één of andere mega zonneweide er mee aan legt, dan levert je € de meeste milieuwinst op.

• DoubleDutch
RobertV70 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:56:
[...]

Heb je ze pal op het zuiden of oost of west?
Zit met de tuin pal op het zuiden.

• RobertV70
DoubleDutch schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:12:
[...]

Zit met de tuin pal op het zuiden.
Dan verlies je dus +/-100 kWh per jaar in geval van IQ7+ en +/-30 kWh per jaar bij een IQ7A
Verschil is 70 kWh per jaar per micro omvormer
70x kWh prijs =......... verlies per jaar per paneel.

of zit ik er nu helemaal naast

• RobertV70
Smobbo schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:06:
[...]

Ik zou er vanuit gaan dat de meeste klanten een goede prijs-kwaliteit verhouding verwachten.
Uiteindelijk is voor de overgrote groep mensen die panelen op hun dak laat leggen de financiele incentive bepalend. Als het puur om het milieu te doen was, dan hadden die mensen de kosten voor zo'n installatie wel gewoon overgemaakt naar een organisatie die één of andere mega zonneweide er mee aan legt, dan levert je € de meeste milieuwinst op.
Ja uiteraard, maar ik wil niet dat klanten halverwege de zomer gaan bellen met de vraag waarom de grafiek in de app flatline is en hij/zij nu kosteloos andere micro's wil om dit te kunnen voorkomen. Dus duidelijk communiceren met de klant en er voor zorgen dat ze begrijpen hoe het werkt en duidelijk aangeven dat ze een paar honderd euro op de offerte kunnen besparen met als gevolg minder opbrengst dan de panelen kunnen geven.

• alwind
Het vreemde is dat de meerprijs tussen een IQ7+ en een IQ7a vaak als een probleem wordt gezien maar de grote meerprijs tov een string omvormer is geen probleem.

Dus je gaat minder rendement halen voor meer geld.

En micro's kunnen ook goed zijn. Ik zelf heb 5 DS3-L micro's maar alleen maar omdat het 10 panelen op 3 daken in 3 richtingen zijn. De 10 panelen zuid heb ik gewoon op een string omvormer.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
RobertV70 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:21:
[...]

Dan verlies je dus +/-100 kWh per jaar in geval van IQ7+ en +/-30 kWh per jaar bij een IQ7A
Verschil is 70 kWh per jaar per micro omvormer
70x kWh prijs =......... verlies per jaar per paneel.

of zit ik er nu helemaal naast
Je verliest natuurlijk alleen als er meer dan 295VA AC beschikbaar is. Nu is de netspanning in de meeste woningen boven de 240V overdag... (Bij mij 245-250V). Bij 240V is 295VA 308W... mits er geen DC limiet in de micro zit.

Het verlies is 1 à 2%, dus 4-8kWh per paneel (alsof je een 10x400Wp zuid liggend systeem op een 3kW omvormer zet: wat je absoluut nooit gaat aanbieden)

Maar ik vind het aanbieden van IQ7+ bij een 400W paneel evengoed geen kwaliteit.

En dan krijg je van elke zoveelste klant in mei de vraag: Ja maar waarom zie ik maar 300W per paneel, ik heb 400W panelen!? Geeft dat niet veel verlies? (En dan kun je alleen aan een technisch onderlegde klant goed uitleggen waarom dat zo weinig effect heeft per jaar... Met de minder snuggere klant..)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DoubleDutch
Heb intussen 2 nieuwe offertes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7LDQ2-M6uzsVTkif4o_AwuczSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NiPRomMkMUSnSKWfR9eqUyuV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11OiJVpZbKsEvNYxcvta4ndVXMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/buWeusyQBnoFiRiGcV1IHCsj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door DoubleDutch op 14-07-2022 13:42 ]

• DoubleDutch
En nog een nieuwe, identiek aan een van hierboven alleen de prijs is anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XC-srN0iLAqBZhkzcRfmtVeSm1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r33Jk9cqiCSQ8zPs0EyjjdIR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGBkc4_7AawXFC_yWdpDUuWpc6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RfLtA2H0TGkaYuiCDfbv5gGr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door DoubleDutch op 14-07-2022 13:44 ]

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:51
Hier worden ze toch op het hellende dak bevestigd. Daar is geen schaduw ? Dus geen optimizers nodig..

• DoubleDutch
belmonde schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 01:43:
[...]

Hier worden ze toch op het hellende dak bevestigd. Daar is geen schaduw ? Dus geen optimizers nodig..
Staat verkeerd,alles komt op het platte dak.

• DoubleDutch
En de laatste die binnen komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2XUM520dfdS6JUBP98zfYJAMKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CiKiLcnZsD1SxiPn87Je8xwW.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1