Hoi mede-Tweakers!
Recentelijk hebben wij (30 en 32, nog geen kinderen) een 'nieuw' huis gekocht (lees: krot met potentie) waarbij wij de ambitie hebben volledig van het gas af te gaan, een stretchgoal maar ik denk dat het wel mogelijk is. Alles, echt alles, moet nog gedaan worden maar dit geeft juist voor ons mogelijkheden!
Het betreft een dijkwoning uit 1954, tweekapper met de volgende specificaties:
Eerste offertes voor zonnepanelen zijn binnen waarvan dit de meest aantrekkelijke is denk ik:
17 x Canadian All-B 370WP
Goodwe (6900 exc) of Solar edge (8000 exc). Levering + Leggen Juli (mits de dakpannen niet vervangen moeten worden)
To-do lijst:
We willen dus gaan voor een FE-L/W pomp (e.v.t. HT) maar het vermogen bepalen is niet mogelijk omdat we geen historisch gasverbruik hebben (we wonen er niet en de oude eigenaar verhuurde het dus heeft geen data over gasverbruik). voor SWW dacht ik aan 300L.
Heeft iemand een goed idee hoe we dit zouden kunnen bepalen? Ik ben bewust van de extreme levertijden op FE unit's momenteel maar zoals aangegeven hebben we geen haast.
. Ons streven is de hoogst mogelijke kwaliteit en duurzaamheid. Dit is onze luxe droomwoning en daar mogen best euro's tegenover staan.
Recentelijk hebben wij (30 en 32, nog geen kinderen) een 'nieuw' huis gekocht (lees: krot met potentie) waarbij wij de ambitie hebben volledig van het gas af te gaan, een stretchgoal maar ik denk dat het wel mogelijk is. Alles, echt alles, moet nog gedaan worden maar dit geeft juist voor ons mogelijkheden!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Het betreft een dijkwoning uit 1954, tweekapper met de volgende specificaties:
- Momenteel 117m2, zal na verbouwing ~153m2 zijn (uitbouw van ~36m2).
- Niet geisoleerd.
- Deels nieuwe plastic kozijnen met HR++ maar ook nog op plekken oude kozijnen met enkel glas.
- Houten vloeren
- Nieuwe keuken --> verwarming via nieuw aan te leggen vloerverwarming.
- Woonkamer (nieuw te realiserenaanbouw + houtkachel)
- Badkamer (nog te realiseren) --> Los groot bad, douche. Vloer/wand verwarming(?)
- Slaapkamer --> Convector radiatoren?
- 3 ruimtes/slaapkamer
- Washokje
- Beoogde plek voor de WP, omvormers, server, e.t.c
Eerste offertes voor zonnepanelen zijn binnen waarvan dit de meest aantrekkelijke is denk ik:
17 x Canadian All-B 370WP
Goodwe (6900 exc) of Solar edge (8000 exc). Levering + Leggen Juli (mits de dakpannen niet vervangen moeten worden)
To-do lijst:
- Zolderisolatie met 142mm PIR, dit doe ik zelf.
- Spouwmuur isolatie (7cm spouw als ik het goed heb. Kan pas nadat de aanbouw af is)
- Voorzetwanden binnen + dampfolie (?) --> Iemand hier ervaring mee, is dit de moeite of eigenlijk het geld niet waard?
- vloerverwarming op elke verdieping of werken met JAGA achtige radiatoren?
- Funderingsonderzoek
- Mechanische ventilatie (WTW, CO2 en vochtgestuurd). Ook een project wat ik zelf ga uitvoeren
- vervangen kozijnen door nieuwe exemplaren + HR+++ glas
- Verdiepingen isoleren (vloeren) met akoestisch dempende middelen
We willen dus gaan voor een FE-L/W pomp (e.v.t. HT) maar het vermogen bepalen is niet mogelijk omdat we geen historisch gasverbruik hebben (we wonen er niet en de oude eigenaar verhuurde het dus heeft geen data over gasverbruik). voor SWW dacht ik aan 300L.
Heeft iemand een goed idee hoe we dit zouden kunnen bepalen? Ik ben bewust van de extreme levertijden op FE unit's momenteel maar zoals aangegeven hebben we geen haast.