Zoals je zelf al geconcludeerd had inderdaad gewoon onder coulance laten herstellen, wat @
psy zegt kan kloppen dat het inderdaad nog het oude type 1.2 TCe zonder directe injectie (als je de motorcode weet kun je het wel uit vinden). Zou kunnen dat de monteur gelijk heeft maar zou hem niet direct op zijn blauwe ogen geloven, de indirecte mpi is nog vrij lang geleverd in de dacia modellen.
Wat @
Belindo & @
Pindakaas al aangeven, er komt een gemodificeerde ketting & ketting spanner in, hiermee gaat het over algemeen gewoon voor langere tijd goed. Als je dit combineert met een kortere interval voor de olie (15k is goed) en de dealer er goed oplet dat de voorgeschreven olie er in gaat dan gaat het goed komen.
Egr weg schrijven helpt wel iets tegen de vervuiling, maar je hebt ook nog de afzetting van de carter ventilatie en meestal lekt de turbo ook nog wel iets olie in het inlaat traject wat uiteindelijk ook tot afzetting leid. In de gaten laten houden en reinigen indien nodig is het beste advies wat mij betreft (dichtzetten EGR is motor technisch wel het beste maar opwarmen duurt langer dus verbruik gaat iets omhoog en daarnaast gaat de uitstoot ook omhoog). Dealers doen deze acties inderdaad niet.
Voor de rest zeg ik ook, gewoon lekker door rijden, je kan uiteraard iets anders kopen maar dan weet je niet wat je koopt en wat daar eventueel achter weg komt. Je hebt nu auto die je goed bijgehouden hebt en als je hem goed bij blijft houden krijg je niet al te veel verrassingen. Materiaal gebruik is inderdaad wat minder maar dat komt overeen met de aanschaf prijs. 3 ton moet je in elk geval prima kunnen halen en je zal vast een keer een schokdemper of een veer moeten vervangen en een keer iets stuk gaan maar daar hou je verstandiger wijze al rekening mee. Mocht je in de toekomst nog een keer iets met je ketting krijgen - wat ik niet verwacht - en je krijgt geen coulance meer, stuur me dan even een PB, ik heb wel een adresje voor je die ze aan de lopende band doet. De operatie is daar uiteraard een stuk goedkoper is maar wel met gebruikmaking van originele onderdelen.
Drardollan schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:05:
[...]
Komt dat omdat Renault beter is geworden of dat menig Duitse fabrikant slechter is geworden?
De laatste jaren zie je bij alle gangbare merken probleem motoren. Het moet allemaal steeds minder uitstoten en meer prestaties leveren, dat is simpelweg de doodsteek voor de meeste motoren. Al die opgefokte 3-cilinders met een turbo erop, ik moet nog maar eens zien dat die 250k gaan halen zonder al te grote problemen.
Licht off topic maar Renault is significant beter geworden na 2003/2004, die hebben na een het Laguna 2 debacle een heel programma gericht op kwaliteit op gezet, en dan kwaliteit in de zin van duurzaamheid, daarbij uiteraard geholpen door de expertise van hun alliantie partner Nissan. Dat programma is nog steeds actief en wordt jaarlijks uitgevoerd om blijvend de kwaliteit te verbeteren (Zie b.v. de interieur afwerking van het huidige gamma voor het meest recente voorbeeld).
Daarbij wel aangetekend dat de 1.2/1.3 Tce en in mindere mate de 0.9 Tce motoren niet de beste motoren zijn in het gamma van Renault. Vooral de ketting problemen vind ik persoonlijk niet kunnen, zeker bij de 1.3 Tce niet welke nota bene in samenwerking met Mercedes ontwikkeld is. Dat wil uiteraard niet zeggen dat iedereen er last van heeft maar het percentage met motor gerelateerde problemen ligt wel een orde grote groter dan bij de vorige generatie motoren met distributie riem (waarbij het percentage ruim onder de 1% lag en distributie problemen niet eens voor kwamen).
Dat menig Duits fabrikant er op achteruit is gegaan zit wel een kern van waarheid in denk ik, het grootste probleem schuilt uiteraard in kleine motoren met EGR/turbo & directe injectie ontwikkeld tegen zo laag mogelijke productie kosten. Met gebruikmaking van iets meer inhoud en fatsoenlijke kettingen of distributieriemen spelen al die problemen niet. Hier sinds kort een Megane 2 met 2 liter met een leuke km. stand, draait nog als nieuw.