Wijsheid - auto houden of vervangen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Keezx schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:51:
[...]

Bij lage toeren heeft een ketting MINDER te verduren dan bij hoge toeren.
Alleen de nokkenassen worden aangedreven....
Volgens mij snap je niet hoe het werkt. Met lagere toeren heeft een ketting meer te verduren omdat er meer koppel nodig is om de krukas aan te drijven.

Moet je maar eens met je fiets op een hoge versnelling proberen te accelereren of een helling op rijden. Gaat je aardig wat kracht kosten om vooruit te komen. Doe je dat met een lagere versnelling, ga je merken dat het minder kracht per omwenteling kost.

Ik snap het zelf blijkbaar niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:26
com2,1ghz schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:59:
[...]

Volgens mij snap je niet hoe het werkt. Met lagere toeren heeft een ketting meer te verduren omdat er meer koppel nodig is om de krukas aan te drijven.

Moet je maar eens met je fiets op een hoge versnelling proberen te accelereren of een helling op rijden. Gaat je aardig wat kracht kosten om vooruit te komen. Doe je dat met een lagere versnelling, ga je merken dat het minder kracht per omwenteling kost.
De ketting wordt aangedreven door de krukas, niet andersom. Een fietsketting heeft een heel andere functie bij een fiets dan een distributieketting bij een auto, dat is echt totaal niet te vergelijken.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
adjego schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:31:
[...]

De ketting wordt aangedreven door de krukas, niet andersom. Een fietsketting heeft een heel andere functie bij een fiets dan een distributieketting bij een auto, dat is echt totaal niet te vergelijken.
Aah shit. Je hebt gelijk joh. Al die jaren bleef het bij mij hangen dat de distributieketting de boel aandreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:01

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
M.a.w. de 'nieuwe rijden' rijstijl die wij >80% van de tijd hanteren is voor de ketting nooit een probleem geweest? Kan ik uberhaupt zelf iets gedaan hebben om de levensduur van die ketting of -spanner aanzienlijk te hebben verkort of is dit echt 100% Renault's broddelwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:39
HTT-Thalan schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:52:
M.a.w. de 'nieuwe rijden' rijstijl die wij >80% van de tijd hanteren is voor de ketting nooit een probleem geweest? Kan ik uberhaupt zelf iets gedaan hebben om de levensduur van die ketting of -spanner aanzienlijk te hebben verkort of is dit echt 100% Renault's broddelwerk?
Niet zozeer Renault's broddelwerk, maar gewoon broddelwerk van de fabrikant van die ketting. Al hadden ze er bij Renault goed aan gedaan er een dubbele ketting van te maken, maar ja, dat maakt alles zwaarder.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
SkiFan schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:35:
[...]

Niet zozeer Renault's broddelwerk, maar gewoon broddelwerk van de fabrikant van die ketting. Al hadden ze er bij Renault goed aan gedaan er een dubbele ketting van te maken, maar ja, dat maakt alles zwaarder.
Er zitten nog wel een paar PK's rek in dit blok om dat op te vangen :P. Maar ik snap hem, overheidsinvloeden, emissie-eisen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

SkiFan schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:35:
[...]

Het is ook het budgetmerk natuurlijk.

Maar een ketting kan altijd breken, mijn vader had het met een Opel Corsa. Dat was ook einde verhaal en geen coulance omdat hij zelf wat onderhoud had gedaan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:39
@Marzman Dan is dat TFSI 1.4 blok wat in de Audi A3 zit natuurlijk ook een budgetmerk? Want ook daar gaan de kettingen kapot (en ja, ik praat uit ervaring).

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

HTT-Thalan schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:51:
[...]

Er zitten nog wel een paar PK's rek in dit blok om dat op te vangen :P. Maar ik snap hem, overheidsinvloeden, emissie-eisen....
`
Een 'sur-plus' aan vermogen is nooit verkeerd voor de levensduur van een motorblok óf voor de verbruikscijfers van dat zelfde motorblok . Probleem is vaak dat de meeste bestuurders niet met dat extra vermogen om kunnen gaan (ze gaan dat extra vermogen gebruiken om sneller aan de vMax te komen, niet om de motor 'rustiger' z'n werk te laten doen).

Het 1.5TSi blok in m'n VW Tiguan is van 130PK/200Nm naar 160PK/260Nm gechipt (gemeten op een onafhankelijke Dynobank en dus ook aan 'het wiel'). Ik rijd met die auto nu ónder de opgegeven WLTP waarden / norm dankzij de NL overheid die me max. 100Km/h wil laten rijden... :*)

1300Km range bij 60L tankinhoud is overigens ook best wel lekker 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
De nogal eens verfoeide distributieriem is zo slecht nog niet, je weet gewoon dat ie om de zoveel km vervangen MOET worden en daar gaat het met die zogenaamd nooit te vervangen kettingen nogal eens mis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 19:51
HTT-Thalan schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:52:
Het nieuwe rijden is nartuurlijk wel een oorzaak van vervuiling van de motor, dus daar valt nog wel wat te winnen.

Het principe is beter verbruik door zo laag mogelijk in toeren te rijden, maar dat zorgt wel voor meer afzetting van vuil omdat de motor het nooit wegbrandt. Ook kan ik me voorstellen dat als de motor daardoor vaak bokt (vibreert), wat niet bevorderlijk zal zijn voor de levensduur van de ketting.

Als je 300k met die auto wilt doen zou ik vooral niet 'het nieuwe rijden' gebruiken, maar een normale rijstijl waarbij je de motor niet teveel stresst. En even goed in de toeren doortrekken als je invoegt op de snelweg.

[ Voor 3% gewijzigd door Pierz op 30-06-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Marzman schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:00:
[...]

Het is ook het budgetmerk natuurlijk.

Maar een ketting kan altijd breken, mijn vader had het met een Opel Corsa. Dat was ook einde verhaal en geen coulance omdat hij zelf wat onderhoud had gedaan.
Deze motoren worden ook bij Renault zelf, Nissan en Mercedes gebruikt. Zijn dat ook budgetmerken?

@Pierz dan ga ik daar ook maar een beetje rekening mee houden.... gewoon 7k toeren bij invoegen toch? :+.

[ Voor 11% gewijzigd door HTT-Thalan op 30-06-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 19:51
HTT-Thalan schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:23:
[...]

Deze motoren worden ook bij Renault zelf, Nissan en Mercedes gebruikt. Zijn dat ook budgetmerken?

@Pierz dan ga ik daar ook maar een beetje rekening mee houden.... gewoon 7k toeren bij invoegen toch? :+.
Wel eerst warm rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

HTT-Thalan schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:23:
[...]

Maar hebben die merken dezelfde problemen dan of alleen Dacia?

Het blok van mijn 1.2 Nissan Micra uit 2017 daar herken ik deze problemen niet in. Maar zoals ik in mijn tweede alinea schreef kan het bij elke auto gebeuren. Mijn vader had een gebroken ketting bij zijn Opel.

Het nieuwe rijden levert inderdaad ook problemen op. Volle roetfilters enzo. Maar we zijn er bijna vanaf :p (2027 in Vlaanderen).
Of als je dat vergeten bent snel een stukje met 7000 toeren achteruit rijden.

[ Voor 33% gewijzigd door Marzman op 30-06-2022 14:20 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Marzman schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:08:
Maar hebben die merken dezelfde problemen dan of alleen Dacia?
Yup, het probleem treft een hele zwik met 1.2TCe motoren, ongeacht waar ze zijn gelepeld, het is niet Dacia specifiek (sorry, ik weet dat je dat graag had gewild).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Waarom zou ik dat willen? Omdat ik het een budgetmerk noemde? Dat is het ook, verder niks mis mee. Misschien is mijn volgende auto ook wel een Dacia.

/▌

Pagina: 1 2 Laatste