Wijsheid - auto houden of vervangen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Vooropgesteld: Ik was altijd heel erg tevreden met mijn auto. En dat ben ik nog. De auto doet precies wat ik ervan verlang:

- ruim
- relatief zuinig
- praktisch (o.a. 7 stoelen, ruime daklijn, trekhaak met goed trekgewicht)
- voordelig in onderhoud
- hoge grondspeling ivm vakanties waarbij we soms van het asfalt af gaan

maarrrrrr deze Dacia Lodgy uit 2017, die wij met 15k op de teller hebben gekocht in 2018, heeft een inieminie klein probleempje, zo blijkt. De 1.2TCe motor. Hij rammelt sinds een tijdje (grofweg sinds ~75k op de teller). Eerst een miniscuul rateltje, maar ondertussen word het rap erger (nu 96k op de teller). De Renault/Dacia dealer (waar hij ook altijd in onderhoud is geweest) zei steeds 'rij maar door, het kan geen kwaad' maar het heeft er ondertussen alle schijn van dat er wél een groot probleem is, getuige diverse alarmerende berichten en ook een actuele class action rechtszaak tegen Renault over deze motoren.

Deze motor schijnt meerdere verregaande betrouwbaarheidsproblemen te hebben. Destijds heb ik daar een check op gedaan voor ik hem kocht, maar toen was er nog niks over bekend bij het publiek. Ondertussen is duidelijk dat het ontwerp o.a. last heeft van:

- overmatig olieverbruik door een vacuum op de cylinder(s), veroorzaakt door ophoping van zooi in de inlaat, risico op spontaan klappen van de distributieketting (= einde oefening)

- slecht opwarmen van olie, leidend tot sterk verminderde levensduur

- oprekkende kettingen als gevolg van slecht materiaalgebruik, leidend tot (uiteindelijk) breken of van tijd springen, met mogelijke serieuze motorschade (total loss van het blok)

Dat laatste lijkt nu het geval te zijn. Ik ben teruggegaan naar de dealer. Deze erkennen de rammel, 'best guess' van de monteur is de ketting. In overleg met de werkplaatsreceptie blijkt er een coulance te lopen op het vervangen van de ketting, 85% word door Renault vergoed. Ik betaal dus zeggen en schrijven ongeveer 280 euro voor de hele procedure (blok moet eruit, ~2 dagen werk) maar ik moet dan ook wel direct de eerstkomende beurt (zou bij 100k gebeurd zijn) afnemen voor nog eens dat bedrag. Soit, als het dan goed is, zit ik daar niet mee.

Maarrrr ik vrees voor de levensduur en betrouwbaarheid van de auto. Als ik over 70k weer een losse ketting heb of erger, zal ik vast niet meer op coulance kunnen rekenen en komt het hele circus voor eigen kosten. Als ik dat combineer met het risico dat het blok sowieso geen lang leven beschoren is....

Ik wilde graag een auto aanschaffen die minimaal 3 ton mee gaat. We zijn dus nog lang niet in de buurt momenteel. We rijden gemiddeld 20-25k per jaar. Het verbruik ligt gemiddeld op 1 op 13 als ik ook aanhangergebruik en schoolritten meetel. We hebben de optie om in DLD te tanken (doe ik niet vaak, misschien vanaf nu wel). Ik probeerde ook milieubewust te handelen: Ik kocht gebruikt en hoopte door goed en tijdig onderhoud de auto zo lang mogelijk op de weg te houden. Ik hoef niet zo nodig een nieuwe omdat er een ander modelletje uit is met een iets mooiere daklijn... en ik probeer bij het bepalen van de reparatie-vatbaarheid ook te bedenken wat de lange termijn milieu effecten zijn van mijn keuze (ik ga niet inruilen omdat het volgende onderhoud toevallig hogere slijtagekosten heeft en het probleem daarmee doorschuiven).

Als het echter zo is dat deze auto serieuze issues heeft en de betrouwbaarheid serieus in het geding komt (wij hebben eerder 6000km road trip door Zweden gemaakt en waren dat volgend jaar weer van plan, in dunbevolkt gebied, soms offroad) moet ik mezelf misschien te ver in een hoekje redeneren.

Ik laat deze reparatie sowieso uitvoeren. In de huidige staat durf ik er niet meer mee te rijden en dus kan ik hem ook niet in goed fatsoen verkopen of inruilen. Maar dan? Met ~96k op de teller brengt deze auto ruwweg 10k op, give or take. Dat is dus het basis budget voor een opvolger, plus wat ik daarop bereid ben toe te leggen. Ik kom al snel tot de conclusie dat ik dan (voor 12/13k b.v.) alleen een oudere auto vind, en niet zelden met een zwaardere motor, zeker als ik 7 zitplaatsen, of toch 5 plaatsen met een gezonde kofferbak wil houden. Ik kijk dan naar auto's zoals Rav4, CRV, Grand Vitara, Outlander, Galaxy en dergelijke. Ik probeer (gevoelsmatig) weg te blijven bij Franse auto's nu... maar een Outlander is gelijk het andere uiterste qua verbruik...

Moet ik voor een zwaarder blok willen kiezen vanuit het oogpunt van betrouwbaarheid? Een minder gestresst blok dat langer leeft? Het verbruik voor lief nemen? Moet ik nog meer probleemblokken kennen en dus mijden? Wij zijn geen hardrijders (130 is snel zat) maar af en toe een aanhanger is wel prettig (geen caravan) en we hebben een groot gezin (3 kinderen + grote hond met een eigen bench in de auto).

Tips? Wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
Mijn eerste reactie is: nu niet vervangen. Alle auto's zijn nu te duur. Als je kan wachten wacht je best. Over mechanische kwaliteiten of kwaaltjes weet ik minder bij Dacia.

Mocht je toch willen veranderen zou ik eerst denken aan aan Skoda Octavia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
kmser schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:12:
Mijn eerste reactie is: nu niet vervangen. Alle auto's zijn nu te duur. Als je kan wachten wacht je best. Over mechanische kwaliteiten of kwaaltjes weet ik minder bij Dacia.

Mocht je toch willen veranderen zou ik eerst denken aan aan Skoda Octavia.
Ja, die heb ik gehad. Zo'n beetje de meest onbetrouwbare auto qua mogelijke onderhoudskosten :P. Geweldig om te rijden maar doe ik niet weer. Bovendien wil ik toch een wat hogere daklijn.

Check, wachten is dus een verstandige keuze. Op zich kan ik dat, na deze reparatie verwacht ik weer even verder te kunnen... vraag is hoe lang :P. Als de kwaal veroorzaakt werd door peperkoek kwaliteit onderdelen en ze hebben intern een switch gemaakt naar betere kettingen zou ik geluk kunnen hebben, maar als ze dat toegeven hebben ze juridisch de rechtzaak al verloren dus achter die info kom ik natuurlijk nooit.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 19:31
Blijven ze de coulance geven? Dan lekker doorrijden. €200 en een beetje om de 70k km's zijn nauwelijks extra onkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Knul schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:16:
Blijven ze de coulance geven? Dan lekker doorrijden. €200 en een beetje om de 70k km's zijn nauwelijks extra onkosten.
Lastig in te schatten. Dan zou ik op 160/170k tellerstand staan en zoveel jaar verder. Zonder de coulance is het een grapje van rond de 2000 euro (via de dealer). Ik ben niet de enige:

https://www.renaultforum....-vervangen-t26708-20.html
Ook bij mijn Kadjar 1.2 TCE van augustus 2015 is de distributieketting bij 54.000 km vervangen. Deze reparatie viel bijna geheel onder coulance van Renault Nederland en de dealer, Nieuwenhuis. (zelf € 150 betaald)
https://www.clioclub.info/forum/viewtopic.php?t=28108
Mijn garage heeft vastgesteld dat de distributieketting van mijn Renault Clio is opgerekt. Dit nadat ik had vastgesteld dat er een ratelend geluid uit het motorblok kwam.
Het betreft een clio estate juni 2014, nog geen 91000 km op de teller en eerste eigenaar. Altijd op tijd zijn onderhoud gehad bij een Renault dealer (Bochane).
blijkbaar loopt die coulanceregeling al vele jaren.

https://www.anwb.nl/exper...tieketting-renault-captur
Vermoedelijk betreft het de 1.2 TCE motor welke wel vaker met dergelijke klachten kampt.
;(.

[ Voor 60% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-06-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

HTT-Thalan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:16:
Als de kwaal veroorzaakt werd door peperkoek kwaliteit onderdelen en ze hebben intern een switch gemaakt naar betere kettingen zou ik geluk kunnen hebben, maar als ze dat toegeven hebben ze juridisch de rechtzaak al verloren dus achter die info kom ik natuurlijk nooit.
Veel merken hebben dit soort problemen, deze worden mede veroorzaakt door de steeds strengere emissie vereisten.

Alternatief: elektrische auto? Of een langdurig private lease contract zodat het financiele risico niet bij jou ligt?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-06 17:05

DaWaN

'r you wicked ??

Hoe is het olieverbruik nu?
Als je de update voor de motorcomputer krijgt/hebt en een nieuwe distributieketting zou ik niet weten waarom je nu niet door zou kunnen rijden? Die reparatie is in het totale plaatje een relatief kleine kostenpost.
Voor de toekomst kun je wat kortere intervallen aanhouden voor de oliebeurten, dat helpt voor de levensduur.
Als laatste zou je ook nog een keer kunnen overwegen de inlaatkleppen te reinigen d.m.v. walnootstralen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Het olieverbruik is nihil. Bij de laatste beurt (interval is 20k) kwam het uit op 0.5 liter per 20k kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
@HTT-Thalan Lijkt erop dat ze er redelijk coulant (ha) mee om gaan. Moet je de auto bij Renault/Dacia blijven onderhouden om in aanmerking te komen?

Waarschijnlijk is het financieel gezien het verstandigst om in je huidige auto door te blijven rijden. De genoemde alternatieven in het budget zijn allemaal vrij zwaar (vanaf ~1450kg) en lopen niet veel zuiniger dan 1:10.

Gezien de km's die je maakt zou je kunnen overwegen om een Outlander (of iets soortgelijks) op LPG aan te schaffen. Mrb is dan wel aan de stevige kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 22:30
Meer dan 3 ton rijden met een auto uit het "budget" segment lijkt me nogal ambitieus. Dat ga je enkel redden met zeer degelijk onderhoud en een erg rustige rijstijl. Ook moet je geluk hebben dat de techniek heel betrouwbaar moet zijn en daar lijkt het nu al mis te gaan.

Het probleem van oprekkende kettingen hebben ook veel 1.4 TFSI VAG-modellen gehad. Ik zou het even navragen, maar ik zou verwachten dat de nieuwe ketting beter is en ook veel langer meegaat. Gewoon de reparatie uitvoeren en lekker blijven rijden. Vervuiling van de inlaat komt meestal door EGR, dus die zou je kunnen afdoppen.

Doorrijden in een bestaande auto is meestal de voordeligste optie. Anders krijg je te maken met extra afschrijving en je moet maar hopen dat wat je koopt beter is dan je hebt.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Het liefst zou ik doorrijden met de auto. 3 ton rijden moet mijn inziens prima mogelijk zijn met goed onderhoud. Ik heb er geen moeite mee bij de Renault dealer te blijven voor onderhoud, de tarieven voor de Dacia's zijn zeer vriendelijk.

Ik lees diverse berichten dat de interval verkorten naar 15k (voor de olie + filter toch) zou helpen, en ook een andere ECU / tuning om niet meer onder de 2000 toeren te rijden. Ze geven deel van de schuld aan het nieuwe rijden, maar deze motoren zijn zo getuned dat je al het vermogen rond de 2000/3000 toeren hebt, ze rijden dus een beetje als mini-dieseltjes.

Qua EGR - is dat niet iets van diesels? Ik weet niet of ik die heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-06 15:27
3 ton moet kunnen, maar niet met een Dacia denk ik. Het is volgens mij nog steeds het budget merk van Renault, en dat straalt er ook vanaf (zowel interieur als exterieur).

Chookity-pok

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

BugBoy schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:29:
Meer dan 3 ton rijden met een auto uit het "budget" segment lijkt me nogal ambitieus. Dat ga je enkel redden met zeer degelijk onderhoud en een erg rustige rijstijl. Ook moet je geluk hebben dat de techniek heel betrouwbaar moet zijn en daar lijkt het nu al mis te gaan.
Ik denk niet dat er een relatie is tussen budget en premium in dit geval. Juist jouw VAG voorbeeld geeft aan dat de 'budget' Skoda exact hetzelfde blok heeft als de 'premium' Audi. Dus met dezelfde problemen.

Dito voor Dacia en Renault

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
Gewoon nu vervangen; niet te lang wachten dan kan coulance lager worden.

Grote kans dat ze het vervangen voor een exemplaar van betere kwaliteit

Zoek je niet stiekem een reden en excuus voor een nieuwe auto ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
bombadil schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:38:
[...]

Ik denk niet dat er een relatie is tussen budget en premium in dit geval. Juist jouw VAG voorbeeld geeft aan dat de 'budget' Skoda exact hetzelfde blok heeft als de 'premium' Audi. Dus met dezelfde problemen.

Dito voor Dacia en Renault
Mijn Skoda was een RS TDI uitvoering van bijna 50k. Vanaf de eerste kilometers zoop het ding 1 liter olie per ~6000 kilometer. Na 80k moest er één EGR klep vervangen worden, deze was dermate dichtgeroet dat schoonmaken geen optie meer was. Tijdens de beurt kwamen ze erachter dat de turbo gescheurd was en ook vervangen moest worden. Dat was allemaal garantie en leasemij werk, dus ik had er verder geen kosten aan, maar het is wel tekenend. Voor de beeldvorming: hij was niet getuned en pas bij 120k waren mijn remmen aan de beurt, gemiddeld reed ik er 1 op 16 mee, het ding werd echt niet afgeragd en werd ook altijd netjes warmgereden (niet moeilijk, er zat een standkachel met blokverwarming in). Later ook een beschouwen gelezen die de Octavia als een van de duurste auto's bestempelde qua onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 08:37
wd200 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:44:

Denk niet dat iemand met een Dacia (= altijd gebaseerd op prijs en budget, niet op emotie) een excuus zoekt om de auto in te ruilen.

@HTT-Thalan, je auto heeft een schamele 1.2. Dat zal toch flink behelpen blijven, daar deze motoren zeker met een aanhanger en 7 personen gewoon zwaar beproefd worden. Het zal dus altijd een zwak punt zijn, zeker met de al bekende problemen.

Als je de auto nu enkel met max. 2 personen van groningen naar friesland rijdt, dan houdt hij het vast vol. Maar als je ook lange ritten maakt met volle auto, over bergen en met aanhanger, dan denk ik dat je kan wachten tot het weer fout gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
wd200 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:44:

Nope, mijn grootste voorkeur is in de auto blijven rijden. Momenteel staat hij al een week werkloos op de oprit omdat ik er niet meer mee durf te rijden, zo hard rammelt het. Ik heb daarom opnieuw de dealer gebeld n.a.v. de vele info die ik vond over rammelende kettingen.

Uiteraard kan de dealer geen uitspraken doen die ze later in de kont kunnen bijten, maar zoveel ben ik wijzer geworden:

- ze hebben vaker dit probleem meegemaakt, en daarom loopt er coulance op
- nadat het probleem eenmaal is verholpen, hebben ze geen van die auto's opnieuw teruggehad met dat probleem
- het nieuwe rijden is volgens hen niet de oorzaak, het zorgt wel voor meer vervuiling maar zou de ketting niet mogen aantasten of diens leven verkorten
- interval verhogen naar meer kilometers (zoals voor de lease vaak gedaan word) is wél kenmerkend voor een vroeger overlijden van de motor

De interval is hier, voorgeschreven door Dacia/Renault, 20k. Ik neig dan om daar in het vervolg 15k van te maken en nog vaker olie te pijlen (nog geen verbruik gehad, maar wil het voor zijn). Omdat ik er niet meer mee durf te rijden, hebben ze aangeboden de auto woensdag al op te pikken ipv dat ik hem pas de 29e kan brengen. De klus staat voor 14 uren werk gepland, maar dan kunnen ze tussen de bedrijven door al beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
t14wo schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:52:
[...]

Denk niet dat iemand met een Dacia (= altijd gebaseerd op prijs en budget, niet op emotie) een excuus zoekt om de auto in te ruilen.

@HTT-Thalan, je auto heeft een schamele 1.2. Dat zal toch flink behelpen blijven, daar deze motoren zeker met een aanhanger en 7 personen gewoon zwaar beproefd worden. Het zal dus altijd een zwak punt zijn, zeker met de al bekende problemen.

Als je de auto nu enkel met max. 2 personen van groningen naar friesland rijdt, dan houdt hij het vast vol. Maar als je ook lange ritten maakt met volle auto, over bergen en met aanhanger, dan denk ik dat je kan wachten tot het weer fout gaat.
Het is in principe altijd of/of. We zijn maar met zijn 5'en, de 7-zits was omdat toen de kinderen nog klein waren, we geen 3 kinderstoelen op een rij kwijt konden in een normale 5-zits. De enige auto's die dat goed konden waren auto's die een derde zitrij hadden. We gebruiken de derde zitrij nu zelden, alleen voor assistentieritten op schoolreizen enzo (= 6 kinderen meenemen) maar de ruime kofferbak zonder die stoelen komt zeker van pas voor o.a. de hond (duitse herder van 40kg met eigen bench).

Dus ja, we rijden 5 personen met bepakking op vakantie, of een keer een aanhanger met hout, een machine, zand, stenen etc etc. Ik ben geen coureur maar de auto lijkt er ook weinig moeite mee te hebben. Mijn aanhanger weegt een slordige 135 kilo en het zwaarste wat erachter hangt is een totaalgewicht van zo'n 750kg (maar meestal veel minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
HTT-Thalan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:53:
[...]

Nope, mijn grootste voorkeur is in de auto blijven rijden. Momenteel staat hij al een week werkloos op de oprit omdat ik er niet meer mee durf te rijden, zo hard rammelt het. Ik heb daarom opnieuw de dealer gebeld n.a.v. de vele info die ik vond over rammelende kettingen.

Uiteraard kan de dealer geen uitspraken doen die ze later in de kont kunnen bijten, maar zoveel ben ik wijzer geworden:

- nadat het probleem eenmaal is verholpen, hebben ze geen van die auto's opnieuw teruggehad met dat probleem
- het nieuwe rijden is volgens hen niet de oorzaak, het zorgt wel voor meer vervuiling maar zou de ketting niet mogen aantasten of diens leven verkorten
- interval verhogen naar meer kilometers (zoals voor de lease vaak gedaan word) is wél kenmerkend voor een vroeger overlijden van de motor

De interval is hier, voorgeschreven door Dacia/Renault, 20k. Ik neig dan om daar in het vervolg 15k van te maken en nog vaker olie te pijlen (nog geen verbruik gehad, maar wil het voor zijn). Omdat ik er niet meer mee durf te rijden, hebben ze aangeboden de auto woensdag al op te pikken ipv dat ik hem pas de 29e kan brengen. De klus staat voor 14 uren werk gepland, maar dan kunnen ze tussen de bedrijven door al beginnen.
Gewoon laten herstellen in dat geval. Een nieuwe is momenteel veel te duur en jouw keuzes zijn ook veel duurder in onderhoud.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BugBoy
bombadil schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:38:
Ik denk niet dat er een relatie is tussen budget en premium in dit geval. Juist jouw VAG voorbeeld geeft aan dat de 'budget' Skoda exact hetzelfde blok heeft als de 'premium' Audi. Dus met dezelfde problemen. Dito voor Dacia en Renault
Een Lodgy 1.2l lijkt me niet gemaakt als kilometervreter en daar zal die dan ook niet op ontworpen zijn. Sowieso worden auto's niet meer ontworpen voor de eeuwigheid, maar voor een bepaalde levensduur. Deels vanwege efficiency (downsizing motoren), maar ook vanwege kosten. Een Dacia is gebouwd om goedkoop te zijn, dus daar zal in het ontwerp echt wel keuzes gemaakt zijn om het goedkoop te houden. Deels kan dat door het weglaten van onderdelen of functies, maar vaak zie je ook dat bepaalde onderdelen net even wat minimaler worden bemeten.

TS geeft aan 3 ton met de auto te rijden en zit op een kilometrage van 15.000-20.000km/jaar. Dan moet je zeker 15 jaar rijden met een auto. Dat is ambitieus voor een ondermaatse 1.2l motor die zwaar belast wordt. Sowieso denk ik dat maar weinig gedownsizede benzinemotoren de 3 ton halen zonder noemenswaardige issues.

Overigens vind ik Dacia een erg sympathiek merk. Op de eerste gedrochten na vind ik het nu best leuke auto's en het pretendeert ook niet meer te zijn dan wat het is.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:51
Lastig, ik ben zelf niet van nieuwe auto;s kopen.
Ik heb altijd 2de hands auto's gehad (zelf gekocht), 1 keer lease auto via werk.
Heb nu een Audi A4 avant 2.0 zonder TFSI troep, BJ2008 met bijn 281xxx op de teller, rijd nog heerlijk!
Met goed onderhoud en normale rijstijl kunnen auto's makkelijk 300xxx halen naar mijn mening.

En in dit geval zou ik lekker rond blijven rijden met je Dacia en na 70xxx die ketting weer laten vervangen, volgens mij is dat voor best veel auto;s wel normaal toch na zoveel kilometers ?

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Jeroenzer schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:59:
Lastig, ik ben zelf niet van nieuwe auto;s kopen.
Ik heb altijd 2de hands auto's gehad (zelf gekocht), 1 keer lease auto via werk.
Heb nu een Audi A4 avant 2.0 zonder TFSI troep, BJ2008 met bijn 281xxx op de teller, rijd nog heerlijk!
Met goed onderhoud en normale rijstijl kunnen auto's makkelijk 300xxx halen naar mijn mening.

En in dit geval zou ik lekker rond blijven rijden met je Dacia en na 70xxx die ketting weer laten vervangen, volgens mij is dat voor best veel auto;s wel normaal toch na zoveel kilometers ?
Ik zou er weinig moeite mee hebben, ware het niet dat:

- het een ketting betreft die aldus renault 'onderhoudsvrij' is
- het hele blok eruit gelepeld moet worden om erbij te kunnen (= €€€)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
[...]

Hoevaak vervang je de olie? De nieuwe auto's moeten dit elk jaar of om de 15 a 20 duizend kilometer. Er vanuit gaande dat er ook veel korte afstanden mee gereden word. Zeker een aanrader vervuiling van de olie zorgt ook voor vervuiling in de motor en daar kan ook flink olie verbruik van komen. De TCE 1.2 heeft als het goed is een motor management update gehad waardoor het olie verbruik tegen gegaan zou moeten zijn. Ik verwacht ook dat ze bij het vervangen een andere ketting monteren waar dit probleem opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Puddi Puddin schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:00:
[...]

Hoevaak vervang je de olie? De nieuwe auto's moeten dit elk jaar of om de 15 a 20 duizend kilometer. Er vanuit gaande dat er ook veel korte afstanden mee gereden word. Zeker een aanrader vervuiling van de olie zorgt ook voor vervuling in de motor en daar kan ook flink olie verbruik van komen. De TCE 1.2 heeft als het goed is een motor management update gehad waardoor het olie verbruik tegen gegaan zou moeten zijn.
Dealer interval, dus tot nu toe elke 20k. Die interval ga ik wel terugbrengen denk ik. We rijden sinds Corona een groter percentage korte ritten (omdat de lange ritten simpelweg zijn weggevallen). We hebben een Starlet voor de deur die dat ook prima kan, maar de Lodgy is gewoon veel ruimer en comfortabeler dus die pakken we sneller.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Houden. En herstellen onder coulance. Dealer geeft aan dat ze daarna geen auto's terug hebben gehad met dat issue, dus dat lijkt het issue daadwerkelijk op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
BugBoy schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:58:
[...]

Een Lodgy 1.2l lijkt me niet gemaakt als kilometervreter en daar zal die dan ook niet op ontworpen zijn. Sowieso worden auto's niet meer ontworpen voor de eeuwigheid, maar voor een bepaalde levensduur. Deels vanwege efficiency (downsizing motoren), maar ook vanwege kosten. Een Dacia is gebouwd om goedkoop te zijn, dus daar zal in het ontwerp echt wel keuzes gemaakt zijn om het goedkoop te houden. Deels kan dat door het weglaten van onderdelen of functies, maar vaak zie je ook dat bepaalde onderdelen net even wat minimaler worden bemeten.
Wat een onzin. Het is gewoon Renault techniek, ze gaan echt geen goedkopere technologie toepassen in de blokken van Dacia. Dacia's zijn relatief goedkoop doordat ze 'beproefde' Renault techniek aan boord hebben.

@HTT-Thalan als er geen gevallen bekend zijn van defecte blokken naar herstel zou ik 'm sowieso houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:02:
[...]

Dealer interval, dus tot nu toe elke 20k. Die interval ga ik wel terugbrengen denk ik. We rijden sinds Corona een groter percentage korte ritten (omdat de lange ritten simpelweg zijn weggevallen). We hebben een Starlet voor de deur die dat ook prima kan, maar de Lodgy is gewoon veel ruimer en comfortabeler dus die pakken we sneller.
Ik zou zeggen doe het in ieder geval elk jaar ongeacht de gereden kilometers. Als je een beetje menig monteur vraagt dan kom je op het zelfde advies uit. Dealer intervallen zijn meestal te lang al zijn ze hier met nieuwere auto's wel een stuk strikter in geworden.

[ Voor 8% gewijzigd door Puddi Puddin op 20-06-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:51
gysman11 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:03:
Houden. En herstellen onder coulance. Dealer geeft aan dat ze daarna geen auto's terug hebben gehad met dat issue, dus dat lijkt het issue daadwerkelijk op te lossen.
Dit ook inderdaad, soms is het gewoon kut, maar na repair is het weer allemaal in orde.
Heb ik ook gehad met mijn Dodge Caliber uit 2006.
Telkens gezeik met elektronisch gas pedaal, storingen etc etc.
Dealer contact opgenomen met Mopar (dodge europa), onder coulance volledig vervangen, nooit meer gezeik gehad

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Puddi Puddin schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:08:
[...]

Ik zou zeggen doe het in ieder geval elk jaar ongeacht de gereden kilometers. Als je een beetje menig monteur vraagt dan kom je op het zelfde advies uit. Dealer intervallen zijn meestal te lang al zijn ze hier met nieuwere auto's wel een stuk strikter in geworden.
Ja, daar stuurde hij ook op aan, sowieso eens per jaar nieuwe olie.

https://www.gaspedaal.nl/...0&cilindersmin=4&srt=km-d

Blijkbaar is het niet onmogelijk danwel ongehoord om 3 ton met een 1.2tce te rijden....

[ Voor 16% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-06-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:11:
[...]

Blijkbaar is het niet onmogelijk danwel ongehoord om 3 ton met een 1.2tce te rijden....
Zeker mogelijk maar heel afhankelijk van het gebruik en onderhoud. Echter mag je wel de nodige kosten posten verwachten en die hoeven niet alleen motorisch te zijn. Zo had ik een Totoya Aygo die met 170k op de teller ruim 1 liter olie per 4000km verstookte. Als je een beetje rond kijkt online en naar video's dan kom je ze ook tegen met meer dan 3 ton en dan verbruiken ze amper olie. Daarbij is het olie verbruik een kwestie van bijvullen mits hij kapot loopt op interne vervuiling maar daar ben je dan nog wel even van weg. Dit is ook een beetje de valkuil van moderne auto's. Nieuwe uit de fabriek stoten ze amper wat uit maar hoe zit dit met 1 a 2 ton op de teller?

[ Voor 7% gewijzigd door Puddi Puddin op 20-06-2022 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Puddi Puddin schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:25:
[...]

Zeker mogelijk maar heel afhankelijk van het gebruik en onderhoud. Echter mag je wel de nodige kosten posten verwachten en die hoeven niet alleen motorisch te zijn. Zo had ik een Totoya Aygo die met 170k op de teller ruim 1 liter olie per 4000km verstookte. Als je een beetje rond kijkt online en naar video's dan kom je ze ook tegen met meer dan 3 ton en dan verbruiken ze amper olie. Daarbij is het olie verbruik een kwestie van bijvullen mits hij kapot loopt op interne vervuiling maar daar ben je dan nog wel even van weg. Dit is ook een beetje de valkuil van moderne auto's. Nieuwe uit de fabriek stoten ze amper wat uit maar hoe zit dit met 1 a 2 ton op de teller?
Kostenposten vind ik niet erg, dat hoort bij autorijden. De hele reden dat ik geen BMW of andere snelle/toffe auto's meer rijd is omdat ik weet wat voor onderhoud daarbij hoort en daar heb ik geen zin in. Ik heb juist voor een voordelige auto gekozen omdat ik dan niet krom hoef te liggen om het ding fatsoenlijk bij te houden. Het moet alleen niet zo zijn dat ik elke ton of eerder het blok eruit moet hebben :P dat hoort imo niet bij normaal onderhoud. Dan hadden ze lekker een riem moeten monteren en dan elke 80k een nieuwe erin drukken.

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-06-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:32:
[...]

Kostenposten vind ik niet erg, dat hoort bij autorijden. De hele reden dat ik geen BMW of andere snelle/toffe auto's meer rijd is omdat ik weet wat voor onderhoud daarbij hoort en daar heb ik geen zin in. Ik heb juist voor een voordelige auto gekozen omdat ik dan niet krom hoef te liggen om het ding fatsoenlijk bij te houden. Het moet alleen niet zo zijn dat ik elke ton of eerder het blok eruit moet hebben :P dat hoort imo niet bij normaal onderhoud. Dan hadden ze lekker een riem moeten monteren en dan elke 80k een nieuwe erin drukken.
Tja een riem blijkt inderdaad het beste maar die zien we nooit meer terug. Tegenwoordig vinden ze het ook handig om een distributie riem in de olie te monteren. Genoeg verhalen van gezien dat de riem compleet opgevreten is (Puretech 1.2 motor) en dan ben je nog verder van huis dan een opgerekte ketting want je hele blok zit dan vol materiaal met alle gevolgen van dien.

[ Voor 5% gewijzigd door Puddi Puddin op 20-06-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

HTT-Thalan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:11:
[...]

Let wel even op dat de meeste van die modellen een D4FT motor (1149cc) betreft, dat is nog ouderwetse beproefde Renault techniek.
Jouw motor komt van Nissan af (HR12DDT / Renault H5Ft) (1198cc) en daar staan er een stuk minder van in het lijstje.

Maargoed, als jouw motor geen olie verbruikt is het onderblok nog prima. Dan zou ik lekker de ketting vervangen en doorrijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 22:09

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Even zonder het hele topic door te gaan. Ketting hebben de naam onderhoudsvrij te zijn, maar zijn dat zeker niet. Zeker met de kleine turbogeblazen blokjes lopen vaker tegen dit soort issues aan. Mijn Punto EVO diesel had hetzelfde. Uiteindelijk daar de ketting wel geknapt. En dan loopt het inderdaad finaal de soep in. Of niet. Maar dat weet je alleen als je de kosten uitgeeft om het te repareren.

Voor een riem reken je ook onderhoudskosten. Met deze regeling is het de moeite waard de ketting te laten vervangen. Zorg wel dat ze alles rondom de ketting gelijk meenemen. Misschien is er al een fix. Meen dat het voor de EVO een issue met de kettingspanners was.

Als ze toch het blok er uit halen, laat gelijk zaken als EGR klep reinigen. Het kost je misschien ~800 euro bij elkaar. Maar daar heb je geen nieuwe auto voor. En dan weet je dat je voorlopig goed zit. Probeer garantie los te peuteren.

En dan over een jaartje oid maar eens naar een andere auto kijken. Deze is dan netjes en heeft nog restwaarde. In tegenstelling als je hem nu met twijfelachtige ratel verkoopt.

[ Voor 9% gewijzigd door Point.Flare op 20-06-2022 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
bombadil schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:22:
[...]

Veel merken hebben dit soort problemen, deze worden mede veroorzaakt door de steeds strengere emissie vereisten.

Alternatief: elektrische auto? Of een langdurig private lease contract zodat het financiele risico niet bij jou ligt?
BMW heeft exact hetzelfde probleem met hun kettingen in verschillende motoren. o.a. hun V8 motoren en de Mini blokjes stonden bekend.
Het is techniek ontworpen door accountants en niet door ingenieurs. Vooral de leibanen waar de ketting overheen loopt slijten snel wat zorgt voor speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Point.Flare schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:08:
Even zonder het hele topic door te gaan. Ketting hebben de naam onderhoudsvrij te zijn, maar zijn dat zeker niet. Zeker met de kleine turbogeblazen blokjes lopen vaker tegen dit soort issues aan. Mijn Punto EVO diesel had hetzelfde. Uiteindelijk daar de ketting wel geknapt. En dan loopt het inderdaad finaal de soep in. Of niet. Maar dat weet je alleen als je de kosten uitgeeft om het te repareren.

Voor een riem reken je ook onderhoudskosten. Met deze regeling is het de moeite waard de ketting te laten vervangen. Zorg wel dat ze alles rondom de ketting gelijk meenemen. Misschien is er al een fix. Meen dat het voor de EVO een issue met de kettingspanners was.

Als ze toch het blok er uit halen, laat gelijk zaken als EGR klep reinigen. Het kost je misschien ~800 euro bij elkaar. Maar daar heb je geen nieuwe auto voor. En dan weet je dat je voorlopig goed zit. Probeer garantie los te peuteren.

En dan over een jaartje oid maar eens naar een andere auto kijken. Deze is dan netjes en heeft nog restwaarde. In tegenstelling als je hem nu met twijfelachtige ratel verkoopt.
Ik heb een lijstje gemaakt met punten waarop ik uitspraak wil inderdaad:

- schoonmaken luchtinlaat en kleppen? Schijnt nodig te zijn
- controleren injectie instellingen (is een fix voor geweest die verdere vervuiling tegengaat)
- welke onderdelen gelijk meepakken met wisselen ketting, b.v. waterpomp

ik voeg de EGR daar dan aan toe inderdaad. Garage geeft 12 maanden garantie op de gedane reparatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:25
Als je gaat vervangen weet je niet wat je dan krijgt, een auto die je met 15k gekocht hebt heb je grotendeels zelf gereden en je kent de auto van haver tot gort. En al zou het 2k kosten, jij gaat nu niet deze auto inruilen en voor 2k een toppertje terug kopen. Onmogelijk in deze tijd, dat gaat je minstens 10k kosten.

Autorijden kost geld, elke auto heeft onderhoud nodig. Er bestaan geen auto's die je koopt en daarna 300.000 km rijden zonder onderhoud / kosten.

Dus snel die coulance pakken, laten fixen en duimen dat je tot 170k zonder deze problemen rijdt. Ben je weer een paar jaar verder, wie dan leeft....

Als het geen coulance is zou ik opzeker op zoek gaan naar een andere garage, dealer is veel te duur voor dit soort dingen.

[ Voor 42% gewijzigd door Drardollan op 20-06-2022 15:56 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Drardollan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:54:
Als je gaat vervangen weet je niet wat je dan krijgt, een auto die je met 15k gekocht hebt heb je grotendeels zelf gereden en je kent de auto van haver tot gort. En al zou het 2k kosten, jij gaat nu niet deze auto inruilen en voor 2k een toppertje terug kopen. Onmogelijk in deze tijd, dat gaat je minstens 10k kosten.

Autorijden kost geld, elke auto heeft onderhoud nodig. Er bestaan geen auto's die je koopt en daarna 300.000 km rijden zonder onderhoud / kosten.
Ik heb geen moeite met onkosten maken, ik laat alles doen wat nodig is om deze auto tiptop te houden, dus ook op het eerste gezicht overbodige dingen zoals het demonteren en schoonmaken van de achterremmen (auto is 5 jaar oud) juist omdat je wil voorkomen dat de boel over zoveel jaar helemaal vastgeroest zit. Ik monteer nette en goede kwaliteit banden en inspecteer de auto zelf ook regelmatig. En natuurlijk het gewone spul zoals vloeistoffen enzo.

En nogmaals, als ik van te voren wist dat ik een riem moest wisselen elke zoveel km, echt geen enkel probleem. Maar als door een foutje van Renault elke 70k het motorblok eruit gelepeld moet worden om een ' onderhoudsvrij' onderdeel te vervangen á 2000 per keer dat het nodig is, dat vind ik excessief en reken ik niet onder 'onderhoudskosten'. Dat's gewoon gestuntel van de fabrikant.

Zelfs bij de 25 jaar oude Starlet heb ik onlangs nog remmen laten reviseren en 4 nieuwe banden gemonteerd (vredestein, geen troep), zoiets hoort gewoon veilig en goed te zijn ook als ik er maar een paar duizend per jaar mee rij.

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-06-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
HTT-Thalan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:58:
[...]

Ik heb geen moeite met onkosten maken, ik laat alles doen wat nodig is om deze auto tiptop te houden, dus ook op het eerste gezicht overbodige dingen zoals het demonteren en schoonmaken van de achterremmen (auto is 5 jaar oud) juist omdat je wil voorkomen dat de boel over zoveel jaar helemaal vastgeroest zit. Ik monteer nette en goede kwaliteit banden en inspecteer de auto zelf ook regelmatig. En natuurlijk het gewone spul zoals vloeistoffen enzo.

En nogmaals, als ik van te voren wist dat ik een riem moest wisselen elke zoveel km, echt geen enkel probleem. Maar als door een foutje van Renault elke 70k het motorblok eruit gelepeld moet worden om een ' onderhoudsvrij' onderdeel te vervangen á 2000 per keer dat het nodig is, dat vind ik excessief en reken ik niet onder 'onderhoudskosten'. Dat's gewoon gestuntel van de fabrikant.
Zo ongeveer elke auto tegenwoordig heeft wel zo'n kwaaltje. Dat is nu eenmaal het gevolg van alle regels en besparingen die ze doorvoeren. Ik vind het niet excessief en ik denk dat het elders goedkoper kan (denk max 1250 bij een algemene garage). Vaak houdt een dergelijke vervanging ook in dat er betere onderdelen worden gebruikt en het probleem daarmee in de toekomst minder snel weer opduikt.

Je kan niet alles van te voren inschatten, en als ik eerlijk ben heb je met Dacia ook wel een B-merk gekocht. Ik zou daar ook een mindere kwaliteit van verwachten dan bij een Renault.
Zelfs bij de 25 jaar oude Starlet heb ik onlangs nog remmen laten reviseren en 4 nieuwe banden gemonteerd (vredestein, geen troep), zoiets hoort gewoon veilig en goed te zijn ook als ik er maar een paar duizend per jaar mee rij.
Je vergelijkt appels met peren. Een Toyota Starlet is van een heel ander kaliber dan een Dacia op gebied van kwaliteit.

[ Voor 10% gewijzigd door Drardollan op 20-06-2022 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Knul schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:07:
Wat een onzin. Het is gewoon Renault techniek, ze gaan echt geen goedkopere technologie toepassen in de blokken van Dacia. Dacia's zijn relatief goedkoop doordat ze 'beproefde' Renault techniek aan boord hebben.
Een auto is meer dan een motorblok. Dacia past wel degelijk kostenbesparende maatregelen toe. Lees dit maar eens: https://www.topgear.com/c...hy-dacia-sandero-so-cheap. Op diverse plaatsen worden andere staalsoorten gebruikt dan bij de "vergelijkbare" Clio.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Drardollan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:04:
[...]

Zo ongeveer elke auto tegenwoordig heeft wel zo'n kwaaltje. Dat is nu eenmaal het gevolg van alle regels en besparingen die ze doorvoeren. Ik vind het niet excessief en ik denk dat het elders goedkoper kan (denk max 1250 bij een algemene garage). Vaak houdt een dergelijke vervanging ook in dat er betere onderdelen worden gebruikt en het probleem daarmee in de toekomst minder snel weer opduikt.

Je kan niet alles van te voren inschatten, en als ik eerlijk ben heb je met Dacia ook wel een B-merk gekocht. Ik zou daar ook een mindere kwaliteit van verwachten dan bij een Renault.

[...]

Je vergelijkt appels met peren. Een Toyota Starlet is van een heel ander kaliber dan een Dacia op gebied van kwaliteit.
Ach onzin, die hele Dacia stikt van de Renault badges van motorblok tot gordel. De besparing zit hem in de afwerking, marketing en opties, maar ook gewoon in het hergebruiken van bestaand spul (ipv de ontwikkelingskosten maken voor wat nieuws). Case in point: de motor is nu juist het probleem, niet de rest van de auto, en deze motor word ook gebruik bij Nissan, Renault zelf en zelfs Mercedes.

Dat de auto spartaans en simpel is betekent niet dat het kutkwaliteit is op het gebied van techniek, en als je Dacia een B-merk noemt vanwege de falende motorblokken noem je een Kadjar, Megane, Quasqai of Mercedes A klasse ook kut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Lekker de Dacia houden. Het inwisselen van een auto kost je minimaal 2k aan transactiekosten en - tenzij je nieuw koopt - krijg je daar een onbekende auto voor terug die ook kleine en grotere kwaaltjes zal hebben.

Ik zou die 2k lekker op de spaarrekening zetten en gebruiken voor toekomstig onderhoud. Daar kun je best wat voor doen.

[ Voor 25% gewijzigd door Sethro op 20-06-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
https://www.marktplaats.n...dfac1254e7aa85845826d5acd

toen maakte ze nog echte auto's 8) en zelf onderhouden is ook niet moeilijk, onderdelen bestellen daarentegen.... :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-06 21:53

wij

Ik zie het probleem niet zo. Na zo'n 4 jaar en 50k heb je een paar honderd euro onderhoudskosten aan een slijtageonderdeel, welke ook nog deels onder een coulanceregeling vallen. Omgerekend per kilometer is dat praktisch niks.

[ Voor 70% gewijzigd door wij op 20-06-2022 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-06 15:25
Ik zou hem oplappen met die coulanceregeling en verkopen.

Los van de onbetrouwbaarheid is een Dacia Lodgy niet het baken van veiligheid. Ik zou mijn 3 kinderen er niet in vervoeren.
Een goed onderhouden Volvo of Saab station gezinsbak (V70, 9-5) zou ik aanraden, zeker als je er 3 ton bij wilt zetten.

Edit: over het budget heengelezen, dat ga je niet redden met 2k. In dat geval houden.

disclaimer: rijd zelf een Saab 9-5 station uit 2007

[ Voor 20% gewijzigd door ikwilwp8 op 20-06-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
HTT-Thalan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:11:
[...]

Ach onzin, die hele Dacia stikt van de Renault badges van motorblok tot gordel. De besparing zit hem in de afwerking, marketing en opties, maar ook gewoon in het hergebruiken van bestaand spul (ipv de ontwikkelingskosten maken voor wat nieuws). Case in point: de motor is nu juist het probleem, niet de rest van de auto, en deze motor word ook gebruik bij Nissan, Renault zelf en zelfs Mercedes.

Dat de auto spartaans en simpel is betekent niet dat het kutkwaliteit is op het gebied van techniek, en als je Dacia een B-merk noemt vanwege de falende motorblokken noem je een Kadjar, Megane, Quasqai of Mercedes A klasse ook kut.
Ik neig er eerlijk gezegd naar om Renault al een B merk te noemen, of misschien beter gezegd niet de meest betrouwbare fabrikant. Daarvoor moet je toch echt naar een andere categorie auto’s kijken.

Prima dat ze overal Renault labels op plakken, het zijn tenslotte uitgerangeerde Renault onderdelen. Dat zegt niet per definitie dat ze slecht zijn, maar het loopt jaren achter en wordt niet actief aan ontwikkelt. Het wordt bij elkaar gegrabbeld en dan maken ze er een auto van. Zoals aangegeven, de besparingen zitten niet enkel in het comfort of hergebruik van onderdelen. Het is simpelweg een veel goedkopere auto en om dat te bereiken besparen ze op echt alles.

Denk dat je in je handen moet knijpen met de kilometers die je relatief probleemloos gemaakt hebt en dat ze nu een coulance aanbieden.

[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 20-06-2022 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 674295

Deze houden en de ketting laten vervangen lijkt mij de beste optie als je verder tevreden bent met je auto.

Als je een ander koopt, moet je maar geluk hebben dat de technische staat goed is. Ook met aankoopkeuringen ed weet je nooit wat zich binnen de motor afspeelt. Veel symptomen van defecten ontstaan tenslotte pas als er iets echt defect is. Bij deze weet je precies hoe er de afgelopen jaren mee om is gegaan en hoe het onderhoud is geweest. Dat is bij een andere auto nog maar afwachten.

Bedenk ook dat je die 300k niet gaat halen zonder goed onderhoud. En dat is meer dan alleen het "gewone" onderhoud elke 20k. Dat betekend ook: ophangingsdelen vervangen bij slijtage (rubber bussen/hoessen en kogels), zaken zoals olielekkages direct oplossen en voorzichtig omgaan met de auto (lekker warm rijden zo nu en dan, niet rijden als Max Verstappen).

Hoewel je dit zou kunnen zien als een ontwerpfout (dat is het wrs ook), zijn er tegenwoordig helaas weinig auto's die de 100k halen zonder stevige "reparaties" of onderhoud. Zeker niet een auto uit het wat goedkopere segment. De vele eisen, zowel milieueisen als eisen die de gebruiker stelt (opties en extra's) zorgen ervoor dat een auto met een km-stand boven de 100k "veel¨ geld kost om rijdend te houden. Die opties kunnen immers allemaal stuk.

"Ze maken ze niet meer zoals vroeger!" geld zeker voor auto's. Dat auto's daarmee goedkoper in aanschaf, zuiniger, luxer, veiliger en beter voor het milieu zijn geworden vergeet men dan vaak te melden :)

Het is niks voor niks dat je bij programma's als klokje rond vooral oudere auto's ziet (waar in verhouding erg weinig kosten aan is geweest), of auto's waar geen cent is bespaard op onderhoud. De middencategorie bestaat tegenwoordig niet meer. :X

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 20-06-2022 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
ikwilwp8 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:02:
Ik zou hem oplappen met die coulanceregeling en verkopen.

Los van de onbetrouwbaarheid is een Dacia Lodgy niet het baken van veiligheid. Ik zou mijn 3 kinderen er niet in vervoeren.
Een goed onderhouden Volvo of Saab station gezinsbak (V70, 9-5) zou ik aanraden, zeker als je er 3 ton bij wilt zetten.

Edit: over het budget heengelezen, dat ga je niet redden met 2k. In dat geval houden.

disclaimer: rijd zelf een Saab 9-5 station uit 2007
Als ik een V70 zou neerzetten, wat ik ook kan, zou ik wél selectief gaan kiezen waar ik onderhoudsgeld aan besteed. En dat is nu net niet wat ik wil. Ik wilde een auto kopen waar ik geen besparingen op onderhoud zou hoeven doen. Een gewone onderhoudsbeurt voor deze auto zit tussen de 250 en 400 euro, en dat gemiddeld jaarlijks. Schrik ik niet van en vind ik helemaal prima. En @Anoniem: 674295 ik besef me terdege dat er om 3 ton te halen ook eens wat rubbers, een armpje, een leiding of een veerpoot in moet. Juist DAAROM koos ik bewust een betaalbare auto, dan kún je het ook goed doen in plaats van (autoweek klokje rond werd al aangehaald) zodat ik niet om kostenoverwegingen met brakke vering blijf rondrijden.

Bij aanschaf had ik berekend max zo'n 750 euro per maand aan een auto te willen uitgeven, dat vond ik redelijk. Sommige mensen rekenen dan op een auto van 650 plus een beetje onderhoud. Ik heb juist realistisch naar alle kosten gekeken, dus ook op langere termijn, en ook vergeten zaken zoals een extra beurt, een set goeie banden (en geen nankangs).

De Dacia kost me nu zeggen en schrijven 600 per maand inclusief afschrijving, banden, onderhoud, alles.

Qua veiligheid:

https://swov.nl/sites/def...ies/rapport/r-2002-12.pdf

risico is niet alleen maar sec de NCAP scores, die overigens helemaal niet brak zijn bij de Lodgy, vooral het ontbreken van externe hulpen ontberen hier. Gezien onze rij-omstandigheden, onze rijvaardigheden, onze rijstijl en waar de Dacia wel prima scoort, voel ik me prima veilig in deze auto. Ja, mijn Skoda had betere scores in de NCAP, maar daarin reed ik ook 50k+ kilometer per jaar in alle omgevingen/omstandigheden en liep ik dus vaker/meer risico.

Om NCAP een factor te laten zijn voor je totale risico, simpel gezegd, moet je ook de kans meerekenen dat je in een NCAP waardige situatie terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HTT-Thalan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:31:
[...]

Als ik een V70 zou neerzetten, wat ik ook kan, zou ik wél selectief gaan kiezen waar ik onderhoudsgeld aan besteed. En dat is nu net niet wat ik wil. Ik wilde een auto kopen waar ik geen besparingen op onderhoud zou hoeven doen. Een gewone onderhoudsbeurt voor deze auto zit tussen de 250 en 400 euro, en dat gemiddeld jaarlijks. Schrik ik niet van en vind ik helemaal prima. En @Anoniem: 674295 ik besef me terdege dat er om 3 ton te halen ook eens wat rubbers, een armpje, een leiding of een veerpoot in moet. Juist DAAROM koos ik bewust een betaalbare auto, dan kún je het ook goed doen in plaats van (autoweek klokje rond werd al aangehaald) zodat ik niet om kostenoverwegingen met brakke vering blijf rondrijden.
Dan lijkt het mij nu tijd om de daad bij het woord te voegen :+

Als je totaal rond de 800-1000 euro kwijt bent lijkt mij dat nog steeds een verstandige "investering". Je kunt dan weer even vooruit in een auto die je prettig vind, verder geen defecten heeft en de historie van weet.

Een andere auto kopen kan natuurlijk ook, maar dat is het altijd nog maar afwachten of dat verstandig was. Dat soort dingen kan je vaak pas achteraf zeggen. Natuurlijk is daar niks mis mee, iedereen wilt wel een keer wat anders. 8)

Maar je vraag was ¨wat het meest verstandige is (kosten technisch)¨ en dat is mijn antwoord (en die van vele met mij zo te lezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het gevoel dat je tzt weer 'aan de beurt' bent, zal aan je blijven knagen. Of dit terecht is of niet, het gaat jou om de onzekerheid hiervan.

Ik zou beurt laten doen, alles netjes in orde maken en inruilen voor een Toyota Prius Wagon(of Prius+) - met bijbetalen. De Prius staat bekend om zijn zeer betrouwbare aandrijflijn, is 7-persoons en zeer zuinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:56

MLLL

Palm Treo 650

Drardollan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:17:
[...]

Ik neig er eerlijk gezegd naar om Renault al een B merk te noemen, of misschien beter gezegd niet de meest betrouwbare fabrikant. Daarvoor moet je toch echt naar een andere categorie auto’s kijken.
Renault is tegenwoordig betrouwbaarder dan menig duitse fabrikant, die hebben hun les wel geleerd na de dramatische Laguna 2.

Ik zou die ketting ook laten vervangen en de Dacia houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Anoniem: 674295 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:42:

Dan lijkt het mij nu tijd om de daad bij het woord te voegen :+

Als je totaal rond de 800-1000 euro kwijt bent lijkt mij dat nog steeds een verstandige "investering". Je kunt dan weer even vooruit in een auto die je prettig vind, verder geen defecten heeft en de historie van weet.

Een andere auto kopen kan natuurlijk ook, maar dat is het altijd nog maar afwachten of dat verstandig was. Dat soort dingen kan je vaak pas achteraf zeggen. Natuurlijk is daar niks mis mee, iedereen wilt wel een keer wat anders. 8)

Maar je vraag was ¨wat het meest verstandige is¨ en dat is mijn antwoord (en die van vele met mij zo te lezen).
Juist, maar er is een verschil tussen een beurt van 1000-1500 waarmee je schokdempers, rubbers, grote beurt en bij wijze van spreke een stuk uitlaat aanpakt, en dus weer 200k verder bent, of een beurt van 2000 euro alleen maar voor één slijtage onderdeel (een ketting) die na 70k wéér aan de beurt is. Dat is gewoon geen interessant vooruitzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HTT-Thalan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:50:
[...]

Juist, maar er is een verschil tussen een beurt van 1000-1500 waarmee je schokdempers, rubbers, grote beurt en bij wijze van spreke een stuk uitlaat aanpakt, en dus weer 200k verder bent, of een beurt van 2000 euro alleen maar voor één slijtage onderdeel (een ketting) die na 70k wéér aan de beurt is. Dat is gewoon geen interessant vooruitzicht.
Mijn rekensommetje is toch wat anders hoor, ~280 euro voor je ketting en de rest voor de 100k beurt (zijn immers je eigen woorden). Zonder coulance vanuit Renault zou ik wellicht wat anders adviseren.

Maar blijkbaar heb je al je keuze gemaakt? Ik merk iig veel weerstand. Prima natuurlijk, maar is het dan niet een beetje zinloos om een topic te openen? :?

Ik wens je iig veel wijsheid met de keuze en vele prettige km's, in welke auto dan ook :+

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 20-06-2022 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Anoniem: 674295 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:55:
[...]

Mijn rekensommetje is toch wat anders hoor, ~280 euro voor je ketting en de rest voor de 100k beurt (zijn immers je eigen woorden). Zonder coulance vanuit Renault zou ik wellicht wat anders adviseren.

Maar blijkbaar heb je al je keuze gemaakt? Ik merk iig veel weerstand. Prima natuurlijk, maar is het dan niet een beetje zinloos om een topic te openen? :?

Ik wens je iig veel wijsheid met de keuze en vele prettige km's, in welke auto dan ook :+
Dit was theoretisch, als het over zoveel km weer gebeurt maar dan zonder coulance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
doe gewoon die coulance vervanging, doe je het niet is je auto sowieso in waarde meer dan €280 kwijt.
Doe je het wel heb je plm 70K km en kan je m in de komende drie jaar verkopen met de medeling dat de ketting vervangen is.
Die je het niet, staat ie ongebruikt en moet je sws meer lappen
no brainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Ja die reparatie gaat nu sowieso uitgevoerd worden, ik zou dom zijn om het niet te doen. Mijn overwegingen gaan meer over de periode erna.

Maar de concensus lijkt te zijn dat ook daarna houden de beste keuze lijkt, en daar sluit ik me bij aan. Ik had sowieso niet veel zin om aan wat nieuws te beginnen, deels vanwege het werk dat daarin gaan zitten, maar ook de onzekerheid van een andere auto die je niet kent en het feit dat ik dan niet precies krijg wat ik nu zo prettig vind aan deze auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:37
Voor nu mee door rijden (wel laten fixen), over een aantal jaar als de auto's weer normale prijzen hebben een japanner kopen. dan heb je een auto die 3 ton mee gaat.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebeast12
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-06 23:44
Kijk eens in het boekje van je auto wat volgens de fabrikant de auto aan olie mag gebruiken en vanaf wanneer je je misschien zorgen moet gaan maken.

Wij rijden een Renault Megane station 1.2 TCE met 150000KM op de teller. De motor loopt perfect. De enige bijkomst is dat hij 1 liter olie op 1500 KM gebruik.
In het boekje van renault staat dat deze motoren zelfs 1 liter olie op 500 KM kunnen lopen. Als het minder wordt dan dat moet je je zorgen maken geven ze aan.

Watvoor onderhoudt heb je op dit moment al gehad? is dit zo dramatisch veel geweest waardoor je de auto niet meer vertrouwt?
Waardoor heb je geen vertrouwen in de auto?

Daarnaast kan niemand je garanderen dat je met een andere 2de hands auto geen problemen hebt.
Zelfs met een nieuwe auto ben je nog niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Olieverbruik is nihil. De auto heeft me nooit in de steek gelaten of zelfs maar twijfels gegeven. De enige reden dat ik wantrouw is de grote hoeveelheid berichten dat de TCe motoren onbetrouwbaar zijn en soms ook gewoon spontaan de geest kunnen geven, zonder ratels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
thebeast12 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:25:
Kijk eens in het boekje van je auto wat volgens de fabrikant de auto aan olie mag gebruiken en vanaf wanneer je je misschien zorgen moet gaan maken.

Wij rijden een Renault Megane station 1.2 TCE met 150000KM op de teller. De motor loopt perfect. De enige bijkomst is dat hij 1 liter olie op 1500 KM gebruik.
In het boekje van renault staat dat deze motoren zelfs 1 liter olie op 500 KM kunnen lopen. Als het minder wordt dan dat moet je je zorgen maken geven ze aan.

Watvoor onderhoudt heb je op dit moment al gehad? is dit zo dramatisch veel geweest waardoor je de auto niet meer vertrouwt?
Waardoor heb je geen vertrouwen in de auto?

Daarnaast kan niemand je garanderen dat je met een andere 2de hands auto geen problemen hebt.
Zelfs met een nieuwe auto ben je nog niet zeker.
Natuurlijk zetten ze dat in het boekje. Nee dat is zeker niet normaal. 1 liter olie op 1500 km verbranden…

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:06

Blokker_1999

Full steam ahead

Je kan het ook anders bekijken. Stel je had deze ratel niet gehad, dan had je binnenkort sowiese het onderhoud op 100k km laten uitvoeren, was je dat geld alsnog kwijt geweest en als dan enkele weken later de motor alsnog de geest geeft ben je die kosten ook verloren.

Maar wat is de kans dat dat gebeurd? Zeer klein. Hoeveel van die blokken rijden er wel niet rond? En hoe groot (of eerder klein) is het uitvalspercentage? Ja, het kan gebeuren, maar de statistische kans is zeer klein en daarom niet iets waar ik mij direct zorgen om zou maken.

Koop je een andere wagen voor een zeer beperkt budget dan weet je al helemaal niet wat je net gekocht hebt of wat de geschiedenis is, hoe goed die onderhouden is geweest of hoeveel jaren deze nog zal kunnen meegaan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

bombadil schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:22:
Hoe worden inferieure kwaliteit distributiekettingen veroorzaakt door strengere emissie eisen :? ?

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

HTT-Thalan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:33:
Olieverbruik is nihil. De auto heeft me nooit in de steek gelaten of zelfs maar twijfels gegeven. De enige reden dat ik wantrouw is de grote hoeveelheid berichten dat de TCe motoren onbetrouwbaar zijn en soms ook gewoon spontaan de geest kunnen geven, zonder ratels.
Vergeet niet dat als je op problemen gaat zoeken, je ze ook zult vinden. Er zullen altijd problemen zijn met een bepaald product :)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-06 18:00
HTT-Thalan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:16:
[...]

Ja, die heb ik gehad. Zo'n beetje de meest onbetrouwbare auto qua mogelijke onderhoudskosten :P. Geweldig om te rijden maar doe ik niet weer. Bovendien wil ik toch een wat hogere daklijn.

Check, wachten is dus een verstandige keuze. Op zich kan ik dat, na deze reparatie verwacht ik weer even verder te kunnen... vraag is hoe lang :P. Als de kwaal veroorzaakt werd door peperkoek kwaliteit onderdelen en ze hebben intern een switch gemaakt naar betere kettingen zou ik geluk kunnen hebben, maar als ze dat toegeven hebben ze juridisch de rechtzaak al verloren dus achter die info kom ik natuurlijk nooit.
Ik heb niet alles gelezen maar wat jij wil is een toyota en dan bij voorkeur een hybride. Zonder al die downsizing taferelen en dan is 3ton zonder issues geen uitzondering. Misschien is zo een toyota verso met 7 stoelen 2de hands nog betaalbaar of misschien zo een prius plus een optie. Honda is ook erg betrouwbaar. Dus als je motorisch probleemloze auto wil dan zou ik zeker deze 2 meenemen in je shortlist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Freekers schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:34:
Vergeet niet dat als je op problemen gaat zoeken, je ze ook zult vinden. Er zullen altijd problemen zijn met een bepaald product :)
Da's waar, maar ook alleen maar omdat het klinkt alsof er een speelkaart met een knijper op de ketting meeloopt en de dealer het initieel weg wuifde. Ik ging me gewoon zorgen maken, zeker omdat hij dit origineel niet deed en het steeds erger werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric Z
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-06 08:02
Freekers schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:33:
[...]

Hoe worden inferieure kwaliteit distributiekettingen veroorzaakt door strengere emissie eisen :? ?
Hoe steviger/zwaarder de ketting hoe meer weerstand. Extra weerstand is extra verbruik, het word dus allemaal zo minimaal mogelijk uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Eric Z schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:14:
[...]

Hoe steviger/zwaarder de ketting hoe meer weerstand. Extra weerstand is extra verbruik, het word dus allemaal zo minimaal mogelijk uitgevoerd.
Maar is dat dan geen 'planned obsolescence'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter_621
  • Laatst online: 31-05 17:33
HTT-Thalan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:33:
Als je even zoekt zijn er wel overzichten te vinden, ook vooral in het Frans als je even zoekt op fiabilité 1.2 TCE, bijvoorbeeld op de site van l'argus. Wel een probleemmotor, maar of dat zo is is enigszins afhankelijk van het bouwjaar. De versie van na mei 2016 heeft het grootste probleem van het olieverbruik opgelost. Er schijnen kleppen te kunnen smelten bij vervuiling bij de euro5 versie, maar niet bij de euro6. Welke je hebt kan je met je kenteken vinden op ovi.rdw.nl, motor &milieu, dan uitstoot. Heb je euro6 dan zijn de hele dramatische problemen wel weg, lijkt het, vooral nog wat sensoren en waterpomp die stuk kunnen. en dus de ketting die straks netjes vervangen is (door een betere? Dat weet de dealer toch wel zou je zeggen). Als euro5, zoek vooral op dit specifieke probleem, of vraag het aan de dealer of hij het ooit ziet, of dat daar al wat preventiefs aan gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 08:44
Lang verhaal kort, die 1.2 TCe heeft hetzelfde issue als alle andere motoren met EGR, een turbo, distributieketting en directe multipoint injectie: interne vervuiling, olieverbruik en oprekkende ketting.

De vervuiling van het inlaattraject is een kwestie van periodiek laten reinigen en/of EGR afdoppen en uitschrijven(*1). Die middeltjes die je door je brandstof mikt werken in dit geval niet omdat bij directe multipoint injectie alleen inlaatlucht, oliedampen van de carterventilatie en (dankzij de EGR) uitlaatgassen door je inlaattraject gaan. Bij monopoint injectie/carburateur wordt het inlaattraject vochtig gehouden door het lucht/brandstof mengsel zodat vettigheid en roet niet wil hechten.

En als je die ketting met 80% coulance kunt laten wisselen: doen!

(*1) EGR uitschrijven zorgt voor hogere uitstoot en mag daarom eigenlijk niet, maar het is (nog) geen APK eis

Ik weet trouwens niet wat de interval is om olie te wisselen, maar met al die milieu meuk en strakke interne toleranties in die motoren wil de olie snel gaan vervuilen. Die ketting wordt op spanning gebracht door een kettingspanner op oliedruk, vuile olie kan dus ook geshit opleveren met die ketting. Tijdig olie vervangen, als dat iedere 30k km moet, dan begin maar eens met olie verversen iedere 20k km.

[ Voor 19% gewijzigd door FastFred op 21-06-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-06 17:43

psy

Even vooropgesteld.
Grappig dat er gesproken wordt over vervuiling door directe injectie.

De 1.2 TCe zoals geleverd in de Lodgy van is gewoon een MPi motor. Dus geen directe injectie.
Maar dan ga ik uit van de gegevens op Autoweek....
De Megane heeft ook een 1.2 TCe 115pk maar deze is wél directe injectie. Beetje gek wel?

Misschien kan @melcon ook eens reageren hier.

[ Voor 33% gewijzigd door psy op 21-06-2022 13:57 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MLLL schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:46:
[...]

Renault is tegenwoordig betrouwbaarder dan menig duitse fabrikant, die hebben hun les wel geleerd na de dramatische Laguna 2.
Komt dat omdat Renault beter is geworden of dat menig Duitse fabrikant slechter is geworden?

De laatste jaren zie je bij alle gangbare merken probleem motoren. Het moet allemaal steeds minder uitstoten en meer prestaties leveren, dat is simpelweg de doodsteek voor de meeste motoren. Al die opgefokte 3-cilinders met een turbo erop, ik moet nog maar eens zien dat die 250k gaan halen zonder al te grote problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:53
Gewoon laten maken, inlaat laten reinigen en het interval naar 15K halen. Let op dat ze ook alle spullen eromheen meenemen zoals spanrollen e.d.

We hebben een Eos met een soortgelijk verhaal. Sinds vervangen ketting, 50K terug, geen problemen meer.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:43

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

[...]
Mijn distributieketting is vorige week vervangen na een tip van een Dacia/Renault monteur dat hij hem hoorde tikken.

Zowel deze monteur als de mensen in de garage (dealer) bevestigden dat dit komt door een inferieure kettingspanner. Bij een reparatie wordt er een nieuwe, andere kettingspanner ingezet waardoor het probleem niet meer terugkomt.

In mijn geval viel het volledig onder coulance/garantie, maar voor die 15% zou ik het zeker laten repareren. De verplichte beurt snap ik dan even niet. Wellicht dat je hier met de garage nog een dealtje mee kan maken?

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Belindo schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:46:
[...]

Mijn distributieketting is vorige week vervangen na een tip van een Dacia/Renault monteur dat hij hem hoorde tikken.

Zowel deze monteur als de mensen in de garage (dealer) bevestigden dat dit komt door een inferieure kettingspanner. Bij een reparatie wordt er een nieuwe, andere kettingspanner ingezet waardoor het probleem niet meer terugkomt.

In mijn geval viel het volledig onder coulance/garantie, maar voor die 15% zou ik het zeker laten repareren. De verplichte beurt snap ik dan even niet. Wellicht dat je hier met de garage nog een dealtje mee kan maken?
Moot point. Ik heb sowieso besloten de interval naar 15k te halen, en ik zit nog maar 5k van mijn volgende beurt af, dus prima zo. De werkplaats legde uit dat dit een voorschrift van Renault is wanneer de volgende beurt (te) kort bij is, omdat ze bij een kettingwissel ook alle olie moeten wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-06 10:53
Eric Z schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:14:
[...]

Ik vind het nogal onzin want ze mochten het wel iets sterker maken .Weet niet of je zo n distributieketting in het echt wel eens gezien hebt maar er staat nog net geen Shimano op. Vrijwel ieder merk heeft hetzelfde probleem.
Zeker met automaten of te kleine blokken in een zware koets waarbij er in te lage toeren gereden wordt en de ketting het te verduren heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric Z
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-06 08:02
Freekers schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:46:
[...]

Maar is dat dan geen 'planned obsolescence'?
Nee, voldoen aan opgelegde milieu-eisen schaar ik dit onder.
Als het bewust gedaan is zouden ze ook minder coulant zijn.
com2,1ghz schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:25:
[...]

Ik vind het nogal onzin want ze mochten het wel iets sterker maken .Weet niet of je zo n distributieketting in het echt wel eens gezien hebt maar er staat nog net geen Shimano op. Vrijwel ieder merk heeft hetzelfde probleem.
Zeker met automaten of te kleine blokken in een zware koets waarbij er in te lage toeren gereden wordt en de ketting het te verduren heeft.
Nee, niet van auto’s in mijn handen gehad. Wel van m’n motorfiets. Dat is al echt wel een stuk steviger dan een Shimano ketting. Dubbele rij schakels en dus breder dan een fietsketting maar vond het wel een compact ding.
Overigens preventief vervangen omdat het ding vanwege versnellingsbak problemen nogal wat klappen te verduren heeft gehad en mogelijk is opgerekt.

Autoketting nog nooit beet gehad. Maar die is wel uit een ander tijdperk. Blok is ik denk zo’n 25jaar terug ge-engineerd. Die staat ruim over de 300k km zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
HTT-Thalan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:20:
[...]

Lastig in te schatten. Dan zou ik op 160/170k tellerstand staan en zoveel jaar verder. Zonder de coulance is het een grapje van rond de 2000 euro (via de dealer). Ik ben niet de enige:
Da's 3 cent per kilometer, ik zou de auto er niet voor wegdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsicq
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Interessant topic.
Zeker laten repareren zoals je zelf zegt. Dan lekker door rijden.
Vind 300.000 km wel ambitieus bij auto’s van de laatste jaren.
Ook omdat auto’s met meer ervaring het economisch op een gegeven moment niet meer uit kan om groot onderhoud te doen. Dan verdwijnen ze naar de export die vervolgens weer wat meters er bij op rijden.

wat niet past, wordt gelast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

HTT-Thalan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:00:
[...]

Ik zou er weinig moeite mee hebben, ware het niet dat:

- het een ketting betreft die aldus renault 'onderhoudsvrij' is
- het hele blok eruit gelepeld moet worden om erbij te kunnen (= €€€)
Je hebt dan wel weer het geluk dat de plek waar je nu woont een voormalig garagebedrijf was toch? Je hebt er in ieder geval genoeg ruimte om dat blokje er uit te lepelen en er zelf aan te gaan sleutelen 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
RemcoDelft schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:23:
[...]

Da's 3 cent per kilometer, ik zou de auto er niet voor wegdoen.
Kilometervergoeding is 19c/km, je benoemt het verschil wat in feite neerkomt op het prijsverschil tussen twee verschillende klasse auto als "niet zo'n probleem".

Het is gewoon niet normaal en je mag een fabrikant gewoon houden aan hun belofte. Eigenlijk vind ik coulance na 90k op de teller voor een "onderhoudsvrije en levenslang meegaande ketting" nog schofterig van Renault maar ik heb geen trek in maanden vechten om mijn gelijk te krijgen in deze (genoeg aan m'n hoofd momenteel).

@Will_M nope, nope en nope :P. Ik ben klaar met aan auto's sleutelen, ik heb niet voor niks een goedkope auto gekocht, juist om niet krom te hoeven liggen om het onderhoud. Lekkere verrassing dan als je dan ineens zo'n ontwerpfout in je maag gesplitst krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-06 21:35
Is de nieuwe ketting die er in gaat niet anders dan de eerste? Als in, hebben ze niet een aanpassing er aan gedaan om het probleem in de toekomst te voorkomen?

Wellicht dat @melcon hier toevallig iets van weet? Hij is zo'n beetje de held van het grote Renault topic _/-\o_

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Diverse fabrikanten hebben zich enthousiast bezig gehouden met distributiekettingen en daarmee moet ervaring opgedaan worden opdat die dingen ook langer heel blijven dan de vertrouwde riemen (zolang je op tijd vervangt betrouwbaar genoeg, vervanging is geen enorme operatie)
Bij onderliggende nokkenassen en stoterstangen was het een korte ketting in oliebad en daar had je geen omkijken naar, maar bovenliggende nokkenassen, dus meervoud wordt het andere koek.
Ik had vroeger een Opel Ascona 1.9 en die had standaard een hele brede, dubbele ketting, en die ging het autoleven mee, het kan gewoon, maar het moet alleaal correct gfedimensioneerd worden, en regelmatig onderhouden (spanner contoleren/vervangen b.v.)
Mensen en fabrikanten hebben leergeld betaald, maar het kan gewoon een duurzame, zorgenvrije ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Keezx schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:30:
Diverse fabrikanten hebben zich enthousiast bezig gehouden met distributiekettingen en daarmee moet ervaring opgedaan worden opdat die dingen ook langer heel blijven dan de vertrouwde riemen (zolang je op tijd vervangt betrouwbaar genoeg, vervanging is geen enorme operatie)
Bij onderliggende nokkenassen en stoterstangen was het een korte ketting in oliebad en daar had je geen omkijken naar, maar bovenliggende nokkenassen, dus meervoud wordt het andere koek.
Ik had vroeger een Opel Ascona 1.9 en die had standaard een hele brede, dubbele ketting, en die ging het autoleven mee, het kan gewoon, maar het moet alleaal correct gfedimensioneerd worden, en regelmatig onderhouden (spanner contoleren/vervangen b.v.)
Mensen en fabrikanten hebben leergeld betaald, maar het kan gewoon een duurzame, zorgenvrije ketting.
Wel weer jammer dat er bij diezelfde blokjes dan weer een probleem was met de water/koelvloeistof-pomp waardoor er véél van die blokken alsnog vroegtijdig aan d'r einde kwamen.

>:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Heb ik nooit een probleem mee gehad, maar iedere motor heeft wel zwakke punten.
Blokje?
Dat was een brok gietijzer van 200 kg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Keezx schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:30:
Twee dagen werk.... het hele motorblok moet eruit. Hoezo geen enorme operatie? Da's toch slecht ontwerp me dunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok, de monteur heeft de auto zojuist opgehaald, hij rijd hem naar de dealer/garage voor mij.

Aardige gast, weet er ook veel van zo lijkt het. Hij geeft aan dat dit wel degelijk een direct ingespoten motor is, en dat dit ontwerp onvermijdbaar last heeft van vervuiling van de kleppen (als gevolg van deze ontwerpkeuze). Schoonmaken is de enige oplossing en vermijden kun je het niet. EGR dichtzetten zou geen effect hebben omdat het vooral die directe inspuiting is die het veroorzaakt.

Waterpomp gelijk mee vervangen hoeft niet - deze zit op de multiriem en niet de ketting. Het is bekend dat de kettingspanner van dusdanige kwaliteit is (het ontbreken hiervan...) dat de ketting oprekt.

Ik ga de garage nog even bellen straks en dat schoonmaken + EGR verhaal bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Het was ietwat ongelukkig geformuleerd inderdaad.
Je hebt erover heen gelezen , dat een riem vervangen (meestal) geen enorme operatie is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Garage gesproken. Hij zegt dat schoonmaken (inlaat/kleppen) op dit moment niet nodig is, maar hij vraagt de monteur er nog wel extra op te controleren. Blijkbaar gooien ze een brandstoftoevoeging in de tank bij beurten die de verbranding zodanig beinvloed dat de kleppen gereinigd worden, dat moet ik dan maar aannemen.

De EGR eruit halen zou heel miniem kunnen helpen, veel minder dan bij een diesel, maar is een actie die de officiele dealer niet zal/gaat uitvoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
Zoals je zelf al geconcludeerd had inderdaad gewoon onder coulance laten herstellen, wat @psy zegt kan kloppen dat het inderdaad nog het oude type 1.2 TCe zonder directe injectie (als je de motorcode weet kun je het wel uit vinden). Zou kunnen dat de monteur gelijk heeft maar zou hem niet direct op zijn blauwe ogen geloven, de indirecte mpi is nog vrij lang geleverd in de dacia modellen.

Wat @Belindo & @Pindakaas al aangeven, er komt een gemodificeerde ketting & ketting spanner in, hiermee gaat het over algemeen gewoon voor langere tijd goed. Als je dit combineert met een kortere interval voor de olie (15k is goed) en de dealer er goed oplet dat de voorgeschreven olie er in gaat dan gaat het goed komen.

Egr weg schrijven helpt wel iets tegen de vervuiling, maar je hebt ook nog de afzetting van de carter ventilatie en meestal lekt de turbo ook nog wel iets olie in het inlaat traject wat uiteindelijk ook tot afzetting leid. In de gaten laten houden en reinigen indien nodig is het beste advies wat mij betreft (dichtzetten EGR is motor technisch wel het beste maar opwarmen duurt langer dus verbruik gaat iets omhoog en daarnaast gaat de uitstoot ook omhoog). Dealers doen deze acties inderdaad niet.

Voor de rest zeg ik ook, gewoon lekker door rijden, je kan uiteraard iets anders kopen maar dan weet je niet wat je koopt en wat daar eventueel achter weg komt. Je hebt nu auto die je goed bijgehouden hebt en als je hem goed bij blijft houden krijg je niet al te veel verrassingen. Materiaal gebruik is inderdaad wat minder maar dat komt overeen met de aanschaf prijs. 3 ton moet je in elk geval prima kunnen halen en je zal vast een keer een schokdemper of een veer moeten vervangen en een keer iets stuk gaan maar daar hou je verstandiger wijze al rekening mee. Mocht je in de toekomst nog een keer iets met je ketting krijgen - wat ik niet verwacht - en je krijgt geen coulance meer, stuur me dan even een PB, ik heb wel een adresje voor je die ze aan de lopende band doet. De operatie is daar uiteraard een stuk goedkoper is maar wel met gebruikmaking van originele onderdelen.
Drardollan schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:05:
[...]

Komt dat omdat Renault beter is geworden of dat menig Duitse fabrikant slechter is geworden?

De laatste jaren zie je bij alle gangbare merken probleem motoren. Het moet allemaal steeds minder uitstoten en meer prestaties leveren, dat is simpelweg de doodsteek voor de meeste motoren. Al die opgefokte 3-cilinders met een turbo erop, ik moet nog maar eens zien dat die 250k gaan halen zonder al te grote problemen.
Licht off topic maar Renault is significant beter geworden na 2003/2004, die hebben na een het Laguna 2 debacle een heel programma gericht op kwaliteit op gezet, en dan kwaliteit in de zin van duurzaamheid, daarbij uiteraard geholpen door de expertise van hun alliantie partner Nissan. Dat programma is nog steeds actief en wordt jaarlijks uitgevoerd om blijvend de kwaliteit te verbeteren (Zie b.v. de interieur afwerking van het huidige gamma voor het meest recente voorbeeld).

Daarbij wel aangetekend dat de 1.2/1.3 Tce en in mindere mate de 0.9 Tce motoren niet de beste motoren zijn in het gamma van Renault. Vooral de ketting problemen vind ik persoonlijk niet kunnen, zeker bij de 1.3 Tce niet welke nota bene in samenwerking met Mercedes ontwikkeld is. Dat wil uiteraard niet zeggen dat iedereen er last van heeft maar het percentage met motor gerelateerde problemen ligt wel een orde grote groter dan bij de vorige generatie motoren met distributie riem (waarbij het percentage ruim onder de 1% lag en distributie problemen niet eens voor kwamen).

Dat menig Duits fabrikant er op achteruit is gegaan zit wel een kern van waarheid in denk ik, het grootste probleem schuilt uiteraard in kleine motoren met EGR/turbo & directe injectie ontwikkeld tegen zo laag mogelijke productie kosten. Met gebruikmaking van iets meer inhoud en fatsoenlijke kettingen of distributieriemen spelen al die problemen niet. Hier sinds kort een Megane 2 met 2 liter met een leuke km. stand, draait nog als nieuw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hViPy1S-qcxv0XezNM4_4tYk6JY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/afTjbZP0ywxkwwzMjM3BelV9.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
melcon schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:15:
Zoals je zelf al geconcludeerd had inderdaad gewoon onder coulance laten herstellen, wat @psy zegt kan kloppen dat het inderdaad nog het oude type 1.2 TCe zonder directe injectie (als je de motorcode weet kun je het wel uit vinden). Zou kunnen dat de monteur gelijk heeft maar zou hem niet direct op zijn blauwe ogen geloven, de indirecte mpi is nog vrij lang geleverd in de dacia modellen.

Wat @Belindo & @Pindakaas al aangeven, er komt een gemodificeerde ketting & ketting spanner in, hiermee gaat het over algemeen gewoon voor langere tijd goed. Als je dit combineert met een kortere interval voor de olie (15k is goed) en de dealer er goed oplet dat de voorgeschreven olie er in gaat dan gaat het goed komen.

Egr weg schrijven helpt wel iets tegen de vervuiling, maar je hebt ook nog de afzetting van de carter ventilatie en meestal lekt de turbo ook nog wel iets olie in het inlaat traject wat uiteindelijk ook tot afzetting leid. In de gaten laten houden en reinigen indien nodig is het beste advies wat mij betreft (dichtzetten EGR is motor technisch wel het beste maar opwarmen duurt langer dus verbruik gaat iets omhoog en daarnaast gaat de uitstoot ook omhoog). Dealers doen deze acties inderdaad niet.

Voor de rest zeg ik ook, gewoon lekker door rijden, je kan uiteraard iets anders kopen maar dan weet je niet wat je koopt en wat daar eventueel achter weg komt. Je hebt nu auto die je goed bijgehouden hebt en als je hem goed bij blijft houden krijg je niet al te veel verrassingen. Materiaal gebruik is inderdaad wat minder maar dat komt overeen met de aanschaf prijs. 3 ton moet je in elk geval prima kunnen halen en je zal vast een keer een schokdemper of een veer moeten vervangen en een keer iets stuk gaan maar daar hou je verstandiger wijze al rekening mee. Mocht je in de toekomst nog een keer iets met je ketting krijgen - wat ik niet verwacht - en je krijgt geen coulance meer, stuur me dan even een PB, ik heb wel een adresje voor je die ze aan de lopende band doet. De operatie is daar uiteraard een stuk goedkoper is maar wel met gebruikmaking van originele onderdelen.

[...]

Licht off topic maar Renault is significant beter geworden na 2003/2004, die hebben na een het Laguna 2 debacle een heel programma gericht op kwaliteit op gezet, en dan kwaliteit in de zin van duurzaamheid, daarbij uiteraard geholpen door de expertise van hun alliantie partner Nissan. Dat programma is nog steeds actief en wordt jaarlijks uitgevoerd om blijvend de kwaliteit te verbeteren (Zie b.v. de interieur afwerking van het huidige gamma voor het meest recente voorbeeld).

Daarbij wel aangetekend dat de 1.2/1.3 Tce en in mindere mate de 0.9 Tce motoren niet de beste motoren zijn in het gamma van Renault. Vooral de ketting problemen vind ik persoonlijk niet kunnen, zeker bij de 1.3 Tce niet welke nota bene in samenwerking met Mercedes ontwikkeld is. Dat wil uiteraard niet zeggen dat iedereen er last van heeft maar het percentage met motor gerelateerde problemen ligt wel een orde grote groter dan bij de vorige generatie motoren met distributie riem (waarbij het percentage ruim onder de 1% lag en distributie problemen niet eens voor kwamen).

Dat menig Duits fabrikant er op achteruit is gegaan zit wel een kern van waarheid in denk ik, het grootste probleem schuilt uiteraard in kleine motoren met EGR/turbo & directe injectie ontwikkeld tegen zo laag mogelijke productie kosten. Met gebruikmaking van iets meer inhoud en fatsoenlijke kettingen of distributieriemen spelen al die problemen niet. Hier sinds kort een Megane 2 met 2 liter met een leuke km. stand, draait nog als nieuw.
[Afbeelding]
Dankjewel! Dat helpt!

Heb je ook ervaring met tuning? De dealer raadde me aan om met een echte tuning (dus niet via een powerbox, dat hielp niet) de irritante 'hik' eruit te laten halen die deze motoren hebben (en zeker de mijne) rond 2000 toeren. Ik krijg ook diverse adviezen om regelmatig goed gas te geven, dat doe ik ook soms (keer een rit over de snelweg waarbij ik op de terugrit, vooral na 7 uur, nog wel eens een stukje wil doorrijden), maar voor schoolritten, die toch het meest onzuinige zijn, rijden we zeer rustig, het is allemaal 30/50 gebied waar we doorheen komen en dat is toch 70% van de kilometers momenteel. Hogere toeren schijnen te helpen tegen vervuiling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
@HTT-Thalan Ja heb ik ervaring mee, de meeste auto's die ik heb c.q. gehad heb heb ik laten chippen of waren al gechipt. Lopen ze inderdaad een stuk mooier van, dat hikje bij de 1.2 Tce is inderdaad een bekende en daar ben je dan ook vanaf. Nadelen zijn er uiteraard ook, je zet meer koppel op je aandrijflijn (koppeling/versnellingsbak/aandrijfassen), dus dat kan wat sneller slijten, zeker als je flink gaat lopen gassen. Met rustig rijden valt dat allemaal wel mee. Af en toe flink gas geven is zeker niet verkeerd, de interne vervuiling brand je dan weer schoon (de inlaat uiteraard niet). Af en toe is genoeg daarbij, 1 keer in de maand goed warm rijden met inderdaad een stukje snelweg en even flink doortrekken bij invoegen op de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 08:44
HTT-Thalan schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:49:
Hogere toeren schijnen te helpen tegen vervuiling?
Hogere toeren voor langere tijd en/of sportief optrekken, in combinatie met langere ritten waarbij het blok goed warm is. Dat nieuwe rijden is funest voor moderne motoren. De EGR staat geloof ik dicht bij stationair en bij volgas. Bij deellast staat de EGR open, de motor inhaleert dan deels zijn eigen uitlaatgassen. Je eigen ontlasting oraal innemen vind niemand prettig. De vervuiling die dan normaal in het milieu terecht komt, blijft in je motor zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 22-06-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
melcon schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:00:
@HTT-Thalan Ja heb ik ervaring mee, de meeste auto's die ik heb c.q. gehad heb heb ik laten chippen of waren al gechipt. Lopen ze inderdaad een stuk mooier van, dat hikje bij de 1.2 Tce is inderdaad een bekende en daar ben je dan ook vanaf. Nadelen zijn er uiteraard ook, je zet meer koppel op je aandrijflijn (koppeling/versnellingsbak/aandrijfassen), dus dat kan wat sneller slijten, zeker als je flink gaat lopen gassen. Met rustig rijden valt dat allemaal wel mee. Af en toe flink gas geven is zeker niet verkeerd, de interne vervuiling brand je dan weer schoon (de inlaat uiteraard niet). Af en toe is genoeg daarbij, 1 keer in de maand goed warm rijden met inderdaad een stukje snelweg en even flink doortrekken bij invoegen op de snelweg.
Ik ben geen coureur :) de auto word zeker eens in de maand wel goed warmgereden met soms een stukje hoge(re) snelheid op de snelweg, maar geen scheurwerk. Hij is op zich niet langzaam te noemen dus echt nodig is het ook niet. Nog ervaring met een goed tuningbedrijf? Ik had Unlimited Tuning gevonden die specifiek schrijven over deze 'hik' en goed aangeschreven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 07:23
Dacia Logan is een FANTASTISCHE auto! Jammer dat hij ondergemotoriseerd is. Dit geburen met die motor en de coulanceregeling: onmiddellijk doen! Dat is geen geld (beetje kleine private lease kost dat iedere maand…) en gewoon oprijden deze wagen.
Over 75k (ongeveer 3 a 4 jaar) kijken naar de conditie van de auto en motor. Als de motor op is laat je door een beun een slopermotor erin zetten en gewoon weer 4 jaar doorrijden.

Overigens zijn de Logan 7 zits bijzonder populair, gewoon niet 5e verslaan qua ruimte en kosten. Ikzelf heb ernaar gekeken en ik wil nog niet dood gevonden worden in eenieder welke Europese auto. De enige ICE auto die ik nog zou willen kopen zij van Kia Hyundai of Toyota Honda etc. Maar eigenlijk dus een elektrische bij voorkeur (nu nog veel te duur voor ons). Dus rijden we maar even verder in onze previa op lpg…..

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 07:23
Ha, ik dacht dat het over een Logan ging 😀 Lodgy ken ik onvoldoende

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Okay, de auto is terug.

Uiteindelijk hebben ze de kleppen ook gereinigd (granulaatbehandeling) tegen materiaalkosten. Alles lag er toch al af om de kettingset te vervangen en ze waren zeer sterk vervuild. Ik krijg een jaar garantie op de reparatie, maar heb wel aangegeven dat ik zodra de factuur volgt (ze moeten eerst alles met Renault afhandelen) nog wel formaal protest ga aantekenen (en ze waren het eens met de reden, die ik heb toegelicht).

Ik verwacht niet dat Renault me die 15% alsnog gaat geven, en ook niet dat ze gaan toegeven dat het een ontwerpfout was of dat ze er een betere/zwaardere kettingsset in gezet hebben. Ik wil echter wel een paper trail hebben richting Renault dat ik hier protest tegen heb aangetekend, want als de motor alsnog problemen in deze richting ontwikkelt (zoveel kilometers van nu) wil ik voorkomen dat ze gaan claimen dat ik nu stilzwijgend akkoord ben gegaan met een reparatie en daarmee heb geaccepteerd dat dit normaal slijtage/onderhoud is. Dat is het mijn inziens niet (een ketting die 'levenslang' meegaat is mij beloofd) dus alles wat ik kan doen om me in te dekken is meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

HTT-Thalan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:22:
Okay, de auto is terug.

Uiteindelijk hebben ze de kleppen ook gereinigd (granulaatbehandeling) tegen materiaalkosten. Alles lag er toch al af om de kettingset te vervangen en ze waren zeer sterk vervuild. Ik krijg een jaar garantie op de reparatie, maar heb wel aangegeven dat ik zodra de factuur volgt (ze moeten eerst alles met Renault afhandelen) nog wel formaal protest ga aantekenen
Mooi dat ze de kleppen/inlaatpoort ook gereinigd hebben.

Persoonlijk ben ik van mening dat de kosten van deze reparatie met de gegeven coulance meer dan redelijk is.
Ben ook van mening dat het niet hoort, maar op de totale kosten van het bezit is het geen grote uitgave.
Om het in perspectief te zetten: ik ken ook verhalen van versprongen kettingen met kromme kleppen, kapotte turbo's, versleten zuigerveren buiten de garantie en dan kijk je al gauw tegen rekeningen van 2500 euro of meer.
Het staat je uiteraard vrij om het papierwerk in orde te brengen, maar ik verwacht geen problemen de komende 100.000km met de nieuwe ketting.

Nu kun je mooi de volgende 100.000 km erop gaan zetten d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
DaWaN schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:10:
[...]

Mooi dat ze de kleppen/inlaatpoort ook gereinigd hebben.

Persoonlijk ben ik van mening dat de kosten van deze reparatie met de gegeven coulance meer dan redelijk is.
Ben ook van mening dat het niet hoort, maar op de totale kosten van het bezit is het geen grote uitgave.
Om het in perspectief te zetten: ik ken ook verhalen van versprongen kettingen met kromme kleppen, kapotte turbo's, versleten zuigerveren buiten de garantie en dan kijk je al gauw tegen rekeningen van 2500 euro of meer.
Het staat je uiteraard vrij om het papierwerk in orde te brengen, maar ik verwacht geen problemen de komende 100.000km met de nieuwe ketting.

Nu kun je mooi de volgende 100.000 km erop gaan zetten d:)b
Ik ben het met je eens hoor, 650 euro voor de hele bende die gedaan is, is een prima prijs en daar lig ik niet wakker van als het inderdaad zo zal zijn dat de ketting nu gewoon in orde is. Ik wil gewoon een vorm van indekking als Renault besluit moeilijk te gaan doen in de toekomst, dat is puur ingegeven door de huidige situatie waarin ze feitelijk ontkennen dat er serieuze problemen met deze motor zijn. Allemaal winstbejag. Ik heb de garage ook bedankt voor de service en aangegeven dat ik heel tevreden over deze hele situatie ben.

Ook ben ik zo blij dat ik hem terug heb, we hebben 2 weken in onze reserve-auto rondgetuft (een 1997 Starlet P9). Ik heb een haat-liefde verhouding met die auto omdat het nooit stuk gaat, nooit rare kosten geeft maar mijn hemel de stoelen zijn zo comfortabel als een houten plank en er past niks in de kofferbak. Da's vooral kut als je boodschappen doet (3~4 kratten en wat tassen aan spul) of de kinderen naar school brengt + rugtassen terwijl je ook de lege flessen wil inleveren :X.

Anyway, crisis averted... for now :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
com2,1ghz schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:25:
[...]

Bij lage toeren heeft een ketting MINDER te verduren dan bij hoge toeren.
Alleen de nokkenassen worden aangedreven....
Pagina: 1 2 Laatste