Xavier001 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:19:
[...]
Ik woon in België.
Autoprijs 1000. Maar ik heb hem gratis gekregen van kennis
Verzekering €40 per maand
Wegentaks €25 per maand
Eenmalig grote kosten gehad tot nu toe €490
Nieuwe koplampen gestoken €170
Remblokken achteraan vervangen €20
Onderhoud per jaar max 100 papa doet alles zelf olie filters e.d
Keuring €40 per jaar
Totaal kosten over 8 jaar: mooie €100 per maand zonder benzine. Geen onzin heb enkele keren gedacht om de auto weg te doen maar voor €100 krijg je veel luxe en gemak terug.
Leuk dat je dit kan voor die prijs.
Maar ik lees: auto gratis gekregen: de afschrijving van een nieuwe of enkele jaren oude tweedehands auto: Een auto 10% per jaar waardedaling (nt overdreven) en 20 000 aanschaf is dus 2000 per jaar afschrijving, of 166 per maand.
Ja, je kan goedkoper een autotje kopen. Maar ik
zie toch veeeeel mensen met een wagen van minstens 20k rijden, als het nt veel meer is. Voor 20k moet je al nt te zot doen tegenwoordig. Iets of wat ruimere gezinswagen kost al snel veel meer. In dit bedrag zal in elk geval het meeste rek zitten. Een nieuwe Volkswagen Passat of Peugeot 508 modale gezinswagen (geen luxemerk) begint bij 33000 eur. Een nieuwe Seat Ibiza begint bij 17250, eigenlijk al te klein voor een gezin. En ja, je kan een 5 jaar oude peugeot 308 kopen voor pak 9000 eur, maar dan zal hij op mss 7 jaar afgeschreven zijn ipv op 10 jaar, en de kans op grote kosten stijgt ook enorm, dus het is een afweging...
Brandstof: Als je 10000 km per jaar doet, is 833 km per maand. Aan 6l/100km is dat 50 liter per maand. Dieselprijs 2,20 eur vandaag. = 110 eur.
Klein onderhoud doet je vader zelf zeg je. 95% van de mensen doet dit niet zelf, dus moet je ook ng klein bedrag neertellen. (geen idee hoeveel, ik lees online prijzen ca 100 eur voor olieverversing elke 1.5 jaar, dus komt nog eens 5.5 eur per maand bij)
Carwash: Nog eens 10 eur per maand als je hem 1x per maand wast. tenzij je zelf met een emmertje en sponsje staat, de meesten nt denk ik.
En dan nog die keuring: mijn ouders moeten dikwijls 1x soms 2x (!) terugkomen bij de keuring eer hij erdoor is, dus dat is dan 80 of 120 eur ipv 40. En dit is een goed door merkgarage onderhouden auto! Maar soit, dit nog buiten beschouwing gelaten...
Incl die 100 per maand die jij had uitgerekend zit ik dus al aan 391 per maand all-in...
Ik ben zeker dat de 'besparingskampioenen' het goedkoper kunnen, maar ik denk dat dit qua gemiddelde uitgave dicht in de buurt komt.
[
Voor 7% gewijzigd door
lazershark op 16-07-2022 12:03
]