Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
Pizza_Boom schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:02:
[...]
...
Zoals ik al schreef, mijn C2 is voorzien 266mm geventileerde schijven voor.
...
Ola, dan spraken we inderdaad over andere dingen. Niet dat 200 rijden dan plots veilig is, maar het is alvast niet zo geschift als ik het voor me zag.

Wanneer ik voor mijn werk onderweg ben rijd ik altijd de max. toegelaten snelheid en soms zie je ze dan voorbij vliegen, de afgejakkerde standaard kleine wagentjes.
Het was dat beeld dat ik zag toen ik jouw verhaal las. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 12:34
lazershark schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:11:
Ik heb al veel onderzoek gedaan naar maandelijkse kosten van een auto. Ik heb er zelf geen, al vaak overwogen. Ik gebruik wel regelmatig (1x of 2x per week) autodelen, wat erg duur is. Ik geef hier tot 150 EUR per maand aan uit. Dus ik ga voor mezelf altijd na of het niet goedkoper zou zijn om een auto te kopen. Dat is zeker NIET goedkoper.

Voor een bescheiden tweedehandsauto(tje) waar je niet erg veel mee rijdt (laat ons zeggen 10 000 km per jaar of minder) , met afschrijving waarde, onderhoud, verzekering, belasting (BIV), brandstof, etc. etc. kom je gemakkelijk op 400+ EUR per maand.

Voor een nieuwe luxere, grotere (gezins)auto waar je veel mee rijdt loopt dat makkelijk op tot 600+ EUR per maand.

Ik zie hier veel lagere bedragen, geen idee van waar jullie die halen. Als je echt ALLES meetelt wat je qua kosten moet maken om een auto op de baan te krijgen, incl. waardeverlies van de wagen, kom je er niet voor minder dan 400 EUR per maand hoor.

Bezint eer ge begint ;)
150 euro per maand voor minimaal 4x huren per maand? Dat is erg goedkoop zeg.
Gebruik van Greenwheels voor 1 a 2 uren?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killerbie
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10-2024
Ik heb al veel onderzoek gedaan naar maandelijkse kosten van een auto. Ik heb er zelf geen, al vaak overwogen. Ik gebruik wel regelmatig (1x of 2x per week) autodelen, wat erg duur is. Ik geef hier tot 150 EUR per maand aan uit. Dus ik ga voor mezelf altijd na of het niet goedkoper zou zijn om een auto te kopen. Dat is zeker NIET goedkoper.

Voor een bescheiden tweedehandsauto(tje) waar je niet erg veel mee rijdt (laat ons zeggen 10 000 km per jaar of minder) , met afschrijving waarde, onderhoud, verzekering, belasting (BIV), brandstof, etc. etc. kom je gemakkelijk op 400+ EUR per maand.

Voor een nieuwe luxere, grotere (gezins)auto waar je veel mee rijdt loopt dat makkelijk op tot 600+ EUR per maand.

Ik zie hier veel lagere bedragen, geen idee van waar jullie die halen. Als je echt ALLES meetelt wat je qua kosten moet maken om een auto op de baan te krijgen, incl. waardeverlies van de wagen, kom je er niet voor minder dan 400 EUR per maand hoor.

Bezint eer ge begint ;)
Klopt maar was niet echt de vraag hé, ook het budget van de wagen is hier klaarblijkelijk gene kwestie wel : hoeveel ben ik per maand kwijt om ermee naar het werk te gaan dus brandstof+andere vaste kosten om te rijden zoals verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
Strider schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:45:
[...]

150 euro per maand voor minimaal 4x huren per maand? Dat is erg goedkoop zeg.
Gebruik van Greenwheels voor 1 a 2 uren?
Greenmobility: 39 EUR voor 24u incl. 50km. Ze hebben ook andere opties met meer km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-05 09:52
lazershark schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:16:
[...]

Greenmobility: 39 EUR voor 24u incl. 50km. Ze hebben ook andere opties met meer km.
Ik zie 35 euro voor 3 uur en 59 euro voor 1 dag inc. 50 km. 59 euro, dan heb ik mijn houderschapbelasting er al uit voor heel de maand. En 50 km, ik rijd wel meer. Of 77 euro voor 200 km.
https://www.greenmobility.com/nl/nl/prijzen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
Pizza_Boom schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:17:
[...]
Ik zie 35 euro voor 3 uur en 59 euro voor 1 dag inc. 50 km. 59 euro, dan heb ik mijn houderschapbelasting er al uit voor heel de maand. En 50 km, ik rijd wel meer. Of 77 euro voor 200 km.
https://www.greenmobility.com/nl/nl/prijzen/
Belgische prijzen.

Goed voor jou .

[ Voor 12% gewijzigd door lazershark op 01-07-2022 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
In België is autobezit ook een stuk goedkoper, net als de brandstof, dus zal iemand sowieso al een andere berekening gaan maken.

2x per maand huren voor de Nederlandse prijzen met 50 km en ik ben al praktisch uit mijn vaste lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 03-05 06:30

Bezint eer ge begint ;)
Ik woon in België.
Autoprijs 1000. Maar ik heb hem gratis gekregen van kennis
Verzekering €40 per maand
Wegentaks €25 per maand
Eenmalig grote kosten gehad tot nu toe €490
Nieuwe koplampen gestoken €170
Remblokken achteraan vervangen €20
Onderhoud per jaar max 100 papa doet alles zelf olie filters e.d
Keuring €40 per jaar

Totaal kosten over 8 jaar: mooie €100 per maand zonder benzine. Geen onzin heb enkele keren gedacht om de auto weg te doen maar voor €100 krijg je veel luxe en gemak terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
Xavier001 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:19:
[...]

Ik woon in België.
Autoprijs 1000. Maar ik heb hem gratis gekregen van kennis
Verzekering €40 per maand
Wegentaks €25 per maand
Eenmalig grote kosten gehad tot nu toe €490
Nieuwe koplampen gestoken €170
Remblokken achteraan vervangen €20
Onderhoud per jaar max 100 papa doet alles zelf olie filters e.d
Keuring €40 per jaar

Totaal kosten over 8 jaar: mooie €100 per maand zonder benzine. Geen onzin heb enkele keren gedacht om de auto weg te doen maar voor €100 krijg je veel luxe en gemak terug.
Leuk dat je dit kan voor die prijs.

Maar ik lees: auto gratis gekregen: de afschrijving van een nieuwe of enkele jaren oude tweedehands auto: Een auto 10% per jaar waardedaling (nt overdreven) en 20 000 aanschaf is dus 2000 per jaar afschrijving, of 166 per maand.

Ja, je kan goedkoper een autotje kopen. Maar ik
zie toch veeeeel mensen met een wagen van minstens 20k rijden, als het nt veel meer is. Voor 20k moet je al nt te zot doen tegenwoordig. Iets of wat ruimere gezinswagen kost al snel veel meer. In dit bedrag zal in elk geval het meeste rek zitten. Een nieuwe Volkswagen Passat of Peugeot 508 modale gezinswagen (geen luxemerk) begint bij 33000 eur. Een nieuwe Seat Ibiza begint bij 17250, eigenlijk al te klein voor een gezin. En ja, je kan een 5 jaar oude peugeot 308 kopen voor pak 9000 eur, maar dan zal hij op mss 7 jaar afgeschreven zijn ipv op 10 jaar, en de kans op grote kosten stijgt ook enorm, dus het is een afweging...

Brandstof: Als je 10000 km per jaar doet, is 833 km per maand. Aan 6l/100km is dat 50 liter per maand. Dieselprijs 2,20 eur vandaag. = 110 eur.

Klein onderhoud doet je vader zelf zeg je. 95% van de mensen doet dit niet zelf, dus moet je ook ng klein bedrag neertellen. (geen idee hoeveel, ik lees online prijzen ca 100 eur voor olieverversing elke 1.5 jaar, dus komt nog eens 5.5 eur per maand bij)

Carwash: Nog eens 10 eur per maand als je hem 1x per maand wast. tenzij je zelf met een emmertje en sponsje staat, de meesten nt denk ik.

En dan nog die keuring: mijn ouders moeten dikwijls 1x soms 2x (!) terugkomen bij de keuring eer hij erdoor is, dus dat is dan 80 of 120 eur ipv 40. En dit is een goed door merkgarage onderhouden auto! Maar soit, dit nog buiten beschouwing gelaten...

Incl die 100 per maand die jij had uitgerekend zit ik dus al aan 391 per maand all-in...

Ik ben zeker dat de 'besparingskampioenen' het goedkoper kunnen, maar ik denk dat dit qua gemiddelde uitgave dicht in de buurt komt.

[ Voor 7% gewijzigd door lazershark op 16-07-2022 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:32
Hier het volgende
Twingo uit 2000 geen airco, geen CC.
Auto gekregen/bruikleen dus geen afschrijving, maar je koopt ze voor 300€.
Vorig jaar zelf de aandrijfas en motorolie en filter vervangen, samen nog geen 75€.
In de winter een nieuwe accu moeten kopen, 50€ (vorige was al 9 jaar oud en de auto werd nooit in de winter gebruikt).
En nu in het voorjar ruitenwissers, geloof 25€ voor een set.

12€ onderhoud p.m.
40€ WA verzekering. (Nog geen schadevrije jaren)
20,5€ wegenbelasting
4€ apk per maand
4€ bandenslijtage per maand (setje winter en zomer op eigen velg)
0€ wassen om de week/maand met de tuinslang.
-----+
80€ voor al het vaste.
60+/-20€ voor benzine p. maand

In de stad rijdt de auto 1:10 en op de snelweg 1:15 ongeveer.
Vorig jaar 4k km gemaakt prive en werk(5km, als het regent) en dit jaar ligt mijn werk 20km enkele reis dus wordt dat 8k werk en 3k prive.

Ik moet zeggen de AC en CC mis je zodra je meer dan 10 minuten op de snelweg zit.
Maar elke andere auto kost al snel 100+€ per maand.
Ik heb mijn werk ook op maximaal 20minuten gekozen vanwege het niet willen upgraden van auto vanwege werk (wordt een eindeloze race dan).
Ik stap wel over op landelijk werken als er zelfrijdende auto's komen :Y) , al kost die 1000€ per maand (bruto dan :$ )

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het is al eerder gezegd als je niets met auto's hebt is een Speed pedelec voor een afstand van 35 KM enkele reis best een leuke keuze. Zeker als je zelf anders toch altijd nog wil sporten en bewegen.
Bedenk wel aanschaf is niet goedkoop en zou wel voor een belt gaan en een echt goede. Rij zelf met veel plezier een Stromer ST3 helaas af en toe voor werk (heb ook een lease auto).
Overigens zijn auto's niet heel veel duurder het is maar wat je koopt en hoe lang je er mee wilt doen. Rij prive ook nog een Volvo S40 uit 2002 vaste kosten 100 per maand afschrijving niets meer onderhoud in pech jaar 1000 euro. 13 jaar geleden gekocht voor 6500 met 100.000 km op de teller nu 230.000 en kan best nog effe mee.
Toendertijd bewust gekozen voor een auto die veel KM kan maken. Het is een type auto die niet gewild is maar wel lang meegaat en nog relatief simpele techniek heeft.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:19
frickY schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:44:
Ik zit momenteel aan mijn 3e Mitsubishi Colt. Ik koop die meestal rond de €5.000 en rij er 4 jaar in, ongeveer 8000km per jaar.. €312 wegenbelasting, €348 WA-verzekering en ongeveer €400 voor APK en onderhoud per jaar. Maakt gemiddeld €178 per maand aan "vaste lasten" om auto te rijden, excl brandstof.
De eerste aanschaf is iets duurder omdat je dan geen inruil hebt. En je moet natuurlijk geen pech hebben met grote schade of onderhoud, maar dit zijn vooralsnog enorm betrouwbare auto's.

Het kan nog goedkoper. Ik koop er steeds één die ongeveer 10 jaar oud is, rond de 120.000km op de teller heeft, en gemakken zoals airco en elektrisch verstelbare ramen en spiegels.

@Van der Berg Ook een ketting moet op een gegeven moment vervangen worden, maar de levensduur is veel langer dan een riem. Mijn Colt's hebben ook een ketting.
Dus jij bent dat ! de competitie :D haha , grapje :9

Ik doe hetzelfde, ook colts. zijn in mijn ervaring goede, veilige en vooral betaalbare (en zuinige!) auto's die prima rijden. Ik heb er ook 3 versleten, geen centje pijn. meer dan standaard APK en hier en daar een beurt en die dingen blijven wel rijden. Op dit moment rij ik een 2011 colt 1.2 clear tec , en dat rijdt meer dan prima. Wel een 3 cylinder, maar een van de betere die ik gehoord/geprobeerd heb.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
lazershark schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:53:
Een nieuwe Seat Ibiza begint bij 17250, eigenlijk al te klein voor een gezin.
Moet je voor de gein eens kijken waarmee dat start in Nederland... 20.950. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
Pizza_Boom schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 23:41:
[...]

Moet je voor de gein eens kijken waarmee dat start in Nederland... 20.950. 8)7
Allez, ik dacht dat alles in Nederland goedkoper was? :*)

De 'kleine' dingen zoals boodschappen e.d. zijn in Nederland zeker goedkoper. De 'grote' dingen zoals een huis of een auto dan weer duurder. Je kan niet alles hebben in het leven zeker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
lazershark schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:14:
[...]

Allez, ik dacht dat alles in Nederland goedkoper was? :*)

De 'kleine' dingen zoals boodschappen e.d. zijn in Nederland zeker goedkoper. De 'grote' dingen zoals een huis of een auto dan weer duurder. Je kan niet alles hebben in het leven zeker..
Over het algemeen is Nederland duurder. ;) Kijk eens bij benzine en drankprijzen voor de gein. Onze overheid vraagt nogal wat meer accijns (=belasting). Dat is ook de reden dat auto's duurder zijn, daar noemen ze dat BPM.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Terzijde: vergeet bij lease niet de bijtelling en de benzinekosten in het buitenland, als je de auto ook prive zou gaan gebruiken. De bijtelling betaal je 7 dagen per week, 365 dagen per jaar. Overweeg de auto nooit prive te gebruiken (houdt dus een kilometerregistratie bij), dan geen bijtelling en is het voor jou 'gratis'.

Vraag ook naar de details van de onkostenvergoeding woon-werkverkeer als je koopt of prive-leaset..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier001
lazershark schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:53:
[...]

Leuk dat je dit kan voor die prijs.

Maar ik lees: auto gratis gekregen: de afschrijving van een nieuwe of enkele jaren oude tweedehands auto: Een auto 10% per jaar waardedaling (nt overdreven) en 20 000 aanschaf is dus 2000 per jaar afschrijving, of 166 per maand.

Ja, je kan goedkoper een autotje kopen. Maar ik
zie toch veeeeel mensen met een wagen van minstens 20k rijden, als het nt veel meer is. Voor 20k moet je al nt te zot doen tegenwoordig. Iets of wat ruimere gezinswagen kost al snel veel meer. In dit bedrag zal in elk geval het meeste rek zitten. Een nieuwe Volkswagen Passat of Peugeot 508 modale gezinswagen (geen luxemerk) begint bij 33000 eur. Een nieuwe Seat Ibiza begint bij 17250, eigenlijk al te klein voor een gezin. En ja, je kan een 5 jaar oude peugeot 308 kopen voor pak 9000 eur, maar dan zal hij op mss 7 jaar afgeschreven zijn ipv op 10 jaar, en de kans op grote kosten stijgt ook enorm, dus het is een afweging...

Brandstof: Als je 10000 km per jaar doet, is 833 km per maand. Aan 6l/100km is dat 50 liter per maand. Dieselprijs 2,20 eur vandaag. = 110 eur.

Klein onderhoud doet je vader zelf zeg je. 95% van de mensen doet dit niet zelf, dus moet je ook ng klein bedrag neertellen. (geen idee hoeveel, ik lees online prijzen ca 100 eur voor olieverversing elke 1.5 jaar, dus komt nog eens 5.5 eur per maand bij)

Carwash: Nog eens 10 eur per maand als je hem 1x per maand wast. tenzij je zelf met een emmertje en sponsje staat, de meesten nt denk ik.

En dan nog die keuring: mijn ouders moeten dikwijls 1x soms 2x (!) terugkomen bij de keuring eer hij erdoor is, dus dat is dan 80 of 120 eur ipv 40. En dit is een goed door merkgarage onderhouden auto! Maar soit, dit nog buiten beschouwing gelaten...

Incl die 100 per maand die jij had uitgerekend zit ik dus al aan 391 per maand all-in...

Ik ben zeker dat de 'besparingskampioenen' het goedkoper kunnen, maar ik denk dat dit qua gemiddelde uitgave dicht in de buurt komt.
Veel foute aannames. Herkeuring kost geen 15€ extra en je moet niet meer aanschuiven. De 1000 euro zit bij de berekening van de maandlasten. En stel ik spaar extra 100 per maand wat ik nu doe. Zou je na de 8 jaar dus bijna 10k hebben op je rekening. Om de wagen te vervangen of grote kosten te dekken. Ik rijd dus 8 jaar zonder enige extra kosten en de wagen is 20 jaar oud. Grote kosten is idd iets wat veel mensen goedpraten om een nieuwe wagen aan te schaffen. Jouw nieuwe bmw zakt gewoon 10k het moment dat je van de dealer wegrijd. Daar ben je zeker 10 jaar zoet mee aan onderhoud alleen. Olie vervangen in onderaan aflaten en nieuwe olie vullen. Maar goed ik begrijp dat dit niet veel zin heeft en dat je de boodschap niet wil aannemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
Xavier001 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:59:
[...]

Veel foute aannames. Herkeuring kost geen 15€ extra en je moet niet meer aanschuiven. De 1000 euro zit bij de berekening van de maandlasten. En stel ik spaar extra 100 per maand wat ik nu doe. Zou je na de 8 jaar dus bijna 10k hebben op je rekening. Om de wagen te vervangen of grote kosten te dekken. Ik rijd dus 8 jaar zonder enige extra kosten en de wagen is 20 jaar oud. Grote kosten is idd iets wat veel mensen goedpraten om een nieuwe wagen aan te schaffen. Jouw nieuwe bmw zakt gewoon 10k het moment dat je van de dealer wegrijd. Daar ben je zeker 10 jaar zoet mee aan onderhoud alleen. Olie vervangen in onderaan aflaten en nieuwe olie vullen. Maar goed ik begrijp dat dit niet veel zin heeft en dat je de boodschap niet wil aannemen
Ik volg uw verhaal niet helemaal.

Ik zeg toch niet dat wat jij doet slecht is of duur is.

Ik zeg gewoon dat de gemiddelde autobezitter veel meer uitgeeft dan jij, volgens mijn berekening over wat ik collega's, familie, e.d. zie uitgeven aan hun wagen. En daarna zichzelf voorliegt over hoeveel het hen eigenlijk kost.

(en als je de kost vergelijkt met het nemen van deelauto, trein of fiets moet je ook de benzine meetellen, wat ook jij nt doet blijkbaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sok96
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-05 23:06
Ik denk dat je prima uit de voeten kan met een Aygo (ook de oudere modellen vanaf 2005). Die dingen zijn onverwoestbaar en hartstikke zuinig (1 op 20 is makkelijk haalbaar ook bij de oudere modellen). Het ding ziet eruit als een blikje, maar vind hem nog verdomd prettig rijden, echt Japans vernuft. (Je kan dus ook op zoek naar 107 of C1 want zelfde model)

[ Voor 8% gewijzigd door sok96 op 18-07-2022 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:15
lazershark schreef op maandag 18 juli 2022 @ 06:34:
[...]

Ik zeg gewoon dat de gemiddelde autobezitter veel meer uitgeeft dan jij, volgens mijn berekening over wat ik collega's, familie, e.d. zie uitgeven aan hun wagen. En daarna zichzelf voorliegt over hoeveel het hen eigenlijk kost.

(en als je de kost vergelijkt met het nemen van deelauto, trein of fiets moet je ook de benzine meetellen, wat ook jij nt doet blijkbaar)
Een gemiddelde chauffeur gaat niet elke maand door de wasstraat hoor. En als je auto elk jaar 3 keer gekeurd moet worden is er ook echt iets mis mee.

Nog even als toevoeging, auto's die jij allemaal te klein noemt voor een gezin zijn wel de meest voorkomende auto's in Nederland.
https://autorai.nl/10-meest-voorkomende-autos-nederland/
De gemiddelde Nederlander rijdt niet in een grote auto.

[ Voor 14% gewijzigd door Philip Ross op 18-07-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
lazershark schreef op maandag 18 juli 2022 @ 06:34:
[...]

Ah ok nu ben ik mee. Het is ook niet omdat mensen gemiddeld 15k jaarlijks uitgeven dat jij dat ook moet doen of dat het niet goedkoper kan. Dat is mijn punt gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aambeien
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23-04 12:11
Auto: Ford Ka
Bouwjaar: 2006
Vaste lasten: € 55,- wegenbelasting en verzekering per maand
Schatting afschrijving: Rij er nu drie jaar in, dus op basis van 36 maanden minder dan twee tientjes per maand.
Aanschaf: € 700,-

Ik breng 'm elk jaar naar de garage voor apk + eventueel onderhoud. In totaal ongeveer € 700,- aan uitgegeven.

Dus alles bij elkaar kost deze auto me, zonder benzine, minder dan vier tientjes per maand. Ik rij op een volle tank (42 liter) zo'n 700 km (maar dan rij ik 'm niet helemaal leeg).

Al met al heel tevreden met de kosten. En zolang ik geen grote stukken hoef te rijden is het ook een meer dan prima autotje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:48
Wegenbelasting is zo op te zoeken, verzekering ook. Als ik een specifiek model op het oog heb dan kijk ik op spritmonitor.de voor het gemiddeld brandstofverbruik en trek ik daar een kilometer per liter vanaf (spritmonitor zitten veel Duitsers op, die lange afstanden rijden)

Afschrijving kijk ik eigenlijk nooit naar, tenzij je een zeldzaam model hebt wordt een auto toch wel minder waard, accepteer dat. Onderhoud/reparatie is lastig bepalen, ik ben niet helderziend en kan niet zeggen wat er stuk gaat. Voor een 107/C1/Aygo van de 1e generatie is zou ik 3-400 per jaar reserveren voor APK, olie, bandjes, remmen etc. Alles aan die karretjes is goedkoop.

Auto: Citroën C4 Coupe 2.0 16v
Bouwjaar: 2005
Vaste lasten: € 98,- wegenbelasting en verzekering per maand
Schatting afschrijving: niet veel meer
Aanschaf: € 5500,- (in 2015)
Brandstof: 256 euro (juni 2022)

[ Voor 31% gewijzigd door FastFred op 19-07-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:00

heuveltje

KoelkastFilosoof

PhilipsFan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:15:
Autorijden kost ongeveer 500 euro per maand in een 'normale' middenklasser. Uiteraard wel afhankelijk van de kilometers. Je kunt iets goedkoper uit zijn met een kleinere auto en zo weinig mogelijk luxe. Als je dat niet nodig hebt, zorg dan voor een auto waar het niet op zit, dan kan het ook niet kapot gaan.

Er zullen nu vast reacties komen in de trant van 'ik rij veel goedkoper' maar ervaring leert dat die mensen niet alle kosten meetellen. Als je autorijdt, dan moet je, naast de maandelijkse bedragen voor verzekering, brandstof en wegenbelasting, geld opzij zetten voor reparaties en afschrijving. Bij een nieuwe auto schrijf je veel af, bij een oude auto ben je meer kwijt aan reparaties. Mijn ervaring is dat dit elkaar meestal mooi compenseert.
Dan ben ik toch echt benieuwd wat jij onder een normale middenklasser berekent ?
Ik heb vorig jaar na 11jaar afschijd van mijn getz genomen, en die is uitgekomen uit op 220E per maand, incl. alles bij jaarlijk 4500kM rijden. Mijn nieuwe fiesta(uit 2016) komt de berekening uit rond de 200 per maand incl alles behalve benzine en boetes.

En dat kan nog best wel wat hoger/lager uitvallen. maar 2.5 keer hoger lijkt mij zeer onlogisch |

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-05 21:48
heuveltje schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:54:
[...]

Dan ben ik toch echt benieuwd wat jij onder een normale middenklasser berekent ?
Ik heb vorig jaar na 11jaar afschijd van mijn getz genomen, en die is uitgekomen uit op 220E per maand, incl. alles bij jaarlijk 4500kM rijden. Mijn nieuwe fiesta(uit 2016) komt de berekening uit rond de 200 per maand incl alles behalve benzine en boetes.

En dat kan nog best wel wat hoger/lager uitvallen. maar 2.5 keer hoger lijkt mij zeer onlogisch |
Dat bedrag wat ik noemde is natuurlijk ook inclusief brandstof, maar dat hangt er inderdaad vanaf hoeveel je ermee rijdt. Als je maar 4500 per jaar rijdt, dan kom je idd niet op 500 per maand. Maar heb je wel alle verdere kosten meegerekend? Afschrijving, wegenbelasting, verzekering en ALLE reparaties?

Ik denk ik dat het een 2e auto is? Dan stel je ook andere eisen aan het onderhoud denk ik. Als een 2e auto een keer stil staat is minder erg dan dat je enige auto stil komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:00

heuveltje

KoelkastFilosoof

PhilipsFan schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:00:
[...]

Dat bedrag wat ik noemde is natuurlijk ook inclusief brandstof, maar dat hangt er inderdaad vanaf hoeveel je ermee rijdt. Als je maar 4500 per jaar rijdt, dan kom je idd niet op 500 per maand. Maar heb je wel alle verdere kosten meegerekend? Afschrijving, wegenbelasting, verzekering en ALLE reparaties?

Ik denk ik dat het een 2e auto is? Dan stel je ook andere eisen aan het onderhoud denk ik. Als een 2e auto een keer stil staat is minder erg dan dat je enige auto stil komt te staan.
Ja, van de getz is dat incl. alle kosten, brandstof, reparaties(niet veel), 1 keer distributieriem, banden etc. En dat was mijn enige auto. Al zie ik niet in waarom dat verschil zou maken :?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• stefanv
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-01 13:35
Theo schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:58:
[...]

Ik heb een paar jaar geleden een stukje geschreven over wat mijn auto kost,en waarom het echt zo goedkoop kan:
Hersenspinsels: Meer dan gratis auto rijden, de daadwerkelijke kosten van een...
Een lpg auto rijdt vaak niet alleen op lpg. Een hoop schakelen pas over zodra de motor een beetje op temperatuur is. Met koude motor rijdt 'ie op benzine en dat zijn ook de meest slurpende kilometers. Door natuurlijk de inefficiënte koude motor en doordat je dan vaak nog in de bebouwde kom rijdt om de snelweg te bereiken.

Dan hangt het af van het soort gebruik hoe zuinig je in totaal komt. Iemand die ook veel korte ritjes maakt komt ondanks lpg rijden niet onder de 1,- per liter gemiddeld. Dus lpg en benzine bij elkaar.

Maargoed. Autorijden kost denk ik vandaag de dag als absoluut minimum zo'n 200,- per maand. De Aygo/c1/107 lijkt me een van de beste deals, dankzij de redelijke aanschafprijs. Een celerio of up is ook goed maar dan moet je bij aanschaf iets dieper in de buidel tasten.

Ik denk dat de meeste mensen hier en daar wat kosten vergeten of te positief rekenen.

Mijn oude koekblikje op lpg kost toch wel zo'n 220,- per maand. 0,37 per km. Alleen als ik 'm heel lang blijf rijden zou het per maand misschien wat minder worden doordat de afschrijving dan lager is.
Dan doe ik qua onderhoud zoveel mogelijk zelf... kosten voor gereedschap hou ik dan nog buiten beschouwing.

Staat me vooral erg tegen dat ik van de overheid maar 0,19 per km mag aftrekken als zzp'er. Volstrekt onrealistisch. Ik zou al bijna uit principe een 2de auto zakelijk kopen.

[ Voor 28% gewijzigd door stefanv op 29-09-2022 23:09 ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:02
Aambeien schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:59:
Auto: Ford Ka
Bouwjaar: 2006
Vaste lasten: € 55,- wegenbelasting en verzekering per maand
Schatting afschrijving: Rij er nu drie jaar in, dus op basis van 36 maanden minder dan twee tientjes per maand.
Aanschaf: € 700,-

Ik breng 'm elk jaar naar de garage voor apk + eventueel onderhoud. In totaal ongeveer € 700,- aan uitgegeven.

Dus alles bij elkaar kost deze auto me, zonder benzine, minder dan vier tientjes per maand. Ik rij op een volle tank (42 liter) zo'n 700 km (maar dan rij ik 'm niet helemaal leeg).

Al met al heel tevreden met de kosten. En zolang ik geen grote stukken hoef te rijden is het ook een meer dan prima autotje.
En die aambeien heb je door je auto er gratis bij gekregen? Zo'n Ford Ka staat toch bekend dat ie onder je kont wegroest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanv
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-01 13:35
GioStyle schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:59:
[...]

En die aambeien heb je door je auto er gratis bij gekregen? Zo'n Ford Ka staat toch bekend dat ie onder je kont wegroest?
Ford Ka heb ik ook gehad (oude model). 600,- voor een pittig autootje met verse apk. Helaas jaarlijks wel 500,- nodig om het een en ander te fixen. Dan denk je er vanaf te zijn en het jaar erop vinden ze weer iets. Wel leuk om in te rijden, kan hard door de bocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:46

Theo

moederbord

stefanv schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:50:
[...]

Een lpg auto rijdt vaak niet alleen op lpg. Een hoop schakelen pas over zodra de motor een beetje op temperatuur is. Met koude motor rijdt 'ie op benzine en dat zijn ook de meest slurpende kilometers. Door natuurlijk de inefficiënte koude motor en doordat je dan vaak nog in de bebouwde kom rijdt om de snelweg te bereiken.

Dan hangt het af van het soort gebruik hoe zuinig je in totaal komt. Iemand die ook veel korte ritjes maakt komt ondanks lpg rijden niet onder de 1,- per liter gemiddeld. Dus lpg en benzine bij elkaar.

Maargoed. Autorijden kost denk ik vandaag de dag als absoluut minimum zo'n 200,- per maand. De Aygo/c1/107 lijkt me een van de beste deals, dankzij de redelijke aanschafprijs. Een celerio of up is ook goed maar dan moet je bij aanschaf iets dieper in de buidel tasten.

Ik denk dat de meeste mensen hier en daar wat kosten vergeten of te positief rekenen.

Mijn oude koekblikje op lpg kost toch wel zo'n 220,- per maand. 0,37 per km. Alleen als ik 'm heel lang blijf rijden zou het per maand misschien wat minder worden doordat de afschrijving dan lager is.
Dan doe ik qua onderhoud zoveel mogelijk zelf... kosten voor gereedschap hou ik dan nog buiten beschouwing.

Staat me vooral erg tegen dat ik van de overheid maar 0,19 per km mag aftrekken als zzp'er. Volstrekt onrealistisch. Ik zou al bijna uit principe een 2de auto zakelijk kopen.
Het klopt inderdaad dat je met LPG met een koude motor het eerste stukje op benzine rij. Daardoor moet ik met mijn auto ongeveer 100 liter benzine per jaar tanken (3x per jaar een volle benzinetank) , op zo'n 1.500 liter LPG per jaar. (25.000 km/jaar) Met twee euro de liter voor benzine, en 75 cent voor lpg (tankstation op de hoek is momenteel zelfs 72 ct) is dat per jaar 200 euro aan benzine en 1.125 euro aan LPG; samen goed voor 1.325 euro aan brandstof waarmee dus 25.000 km kan worden afgelegd. Dat is 5.3 cent per km aan brandstof gemiddeld. En qua kosten per liter; 1.325 euro voor 1.600 liter is 83 cent per liter; dat is 8 cent meer dan de kale LPG prijs.

Mijn gebakje kost per kilometer dus maar 5.3 cent aan brandstof. Onderhoud en banden zijn samen (in de afgelopen 300.000 km) zo'n 4.500 euro geweest, dus zo'n 1.5 cent per km. De auto kost dus met hoge brandstofprijzen per kilometer 6.8 cent, plus de vaste kosten.

Ik heb de auto nu 12 jaar, en aan wegenbelasting heb ik zo'n 4.500 euro betaald. De verzekering heeft ook zo'n 3.000 euro ontvangen en de aanschaf/afschrijving is 8.500 euro. Samen maakt dat 16.000 euro aan kosten. Met 300.000 gereden kilometers is dat ook 5.3 cent per km wat neerkomt op 12.1 cent per km.

Die 19 cent/km daar kan _ik_ dus een auto voor rijden, mits het een klein gebakje is, mits op LPG, mits er rustig mee gereden wordt en mits je geluk hebt ruim 3 ton met een Panda op LPG te kunnen rijden. Dat is geen hypothetisch geval; dat zijn daadwerkelijk mijn cijfers over mijn auto :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aambeien
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23-04 12:11
GioStyle schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:59:
[...]

Nee die had ik daarvoor al.

Als die over een paar jaar volledig is weggeroest neem ik gewoon een andere. Voor de afschrijving hoef ik het niet te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:55
heuveltje schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:54:
[...]

Getz is een top autotje en goedkoop. Vriendin rijd er al 12 jaar mee rond, nooit problemen.
Zelfs de garage zegt, zo worden ze niet meer gemaakt deze kwaliteit kleine autos, zonder roest etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:43
alki schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:47:
[...]

Getz is een top autotje en goedkoop. Vriendin rijd er al 12 jaar mee rond, nooit problemen.
Zelfs de garage zegt, zo worden ze niet meer gemaakt deze kwaliteit kleine autos, zonder roest etc
Dit is wel een beetje een dooddoener van de garage; "zo worden ze niet meer gemaakt". Ook de afgelopen jaren zijn er kleine auto's zoals de Aygo/C1/107 gemaakt die hebben uitgewezen lang mee te gaan en weinig onderhoud te vereisen.

Als een garagist zo'n opmerking maakt, bedenk je dan ook dat een garagist vooral veel auto's ziet die vaak in de garage staan en dus bovengemiddeld vaak auto's ziet die kwaaltjes hebben doordat ze bijvoorbeeld slecht ontworpen zijn. Auto's van 10-15 jaar geleden die slecht ontworpen zijn, rijden inmiddels niet meer rond, en ziet de garagist dus niet meer. Het is bijna vanzelfsprekend dat als je nu kijkt naar auto's van 10-15 jaar, dat die zich achteraf gezien betrouwbaarder hebben doen blijken dan het hele spectrum "nieuwe" auto's, omdat er inmiddels (bijna) geen slechte 10-15 jaar oude auto's meer rondrijden doordat die allemaal zijn uitgevallen.

Survivor bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-05 21:22
Ik rijd zelf een Suzuki Alto uit 2012. Met mijn rijstijl rijd ik gemiddeld 1:22, maar als ik echt zuinig probeer te rijden en veel snelweg rijd dan haal ik 1:25. Aanschafkosten waren 4.950 euro. Ik ben plan te blijven rijden tot het niet meer de moeite waard is om 'm te repareren/onderhouden. Als ik er tot 2031 mee zou rijden, is dat 10 jaar a 41,25 euro afschrijving per maand (uitgaande dat ik er niets voor terugkrijg). Er staat nu ongeveer 95.000 km op (mijn vorige Suzuki Alto uit 2003 heb ik ook op gereden en die stond op ongeveer 190.000 km). Ik betaal 21 euro wegenbelasting en 38,41 euro verzekeringskosten. Voor dit jaar ben ik 49,17 euro aan onderhoud kwijt (per maand gerekend). Ik ben dus per maand (41,25+21+38,41+49,17) 149,83 euro kwijt, exclusief brandstof.

Ik krijg voor woon-werkverkeer 0,19 eurocent. Als ik 650 km per maand zou rijden (1:22), dan moet ik 29,55 L tanken. Met de huidige prijs van 1,869 euro is dat 55,23 euro. Ik krijg voor dezelfde rit 123,50 euro van mijn werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Flavius schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:25:
Ik krijg voor woon-werkverkeer 0,19 eurocent. Als ik 650 km per maand zou rijden (1:22), dan moet ik 29,55 L tanken. Met de huidige prijs van 1,869 euro is dat 55,23 euro. Ik krijg voor dezelfde rit 123,50 euro van mijn werkgever.
Dan zou ik eens gaan praten met je werkgever.
€ 0,0019 is niet veel ;)
Pagina: 1 2 Laatste