Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Mijn schoonouders hadden 19 panelen liggen met een 5kw omvormer.

Op advies van de partij die dit geleverd heeft hebben ze er nog 6 panelen bijgeplaatst, echter ziet mijn schoonvader nu dat de max capaciteit bijna dagelijks wordt afgetopt op die 5KW van de omvormer.

Het verhaal van de leverende partij is:
In Nederland is het gebruikelijk om te kiezen voor een omvormer die een lagere capaciteit heeft dan het maximale totaalvermogen van de zonnepanelen. Dit heeft hoofdzakelijk te maken met het feit dat een omvormer relatief de meeste stroom omzet van gelijkstroom naar wisselstroom op het moment dat deze op zijn staart wordt getrapt en een iets kleinere omvormer sneller op deze optimale productie komt, zeker bij het gemiddelde weer in Nederland.

Dat de omvormer nu aftopt betekent ook dat hij op de slechtere dagen veel meer gaat opwekken. Zo heeft u gedurende het hele jaar meer opbrengsten dan dat er was gekozen voor een grotere zwaardere omvormer.

Is dat jullie inziens een correcte verklaring/uitleg?

The best is yet to come

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dat is iets proberen recht te praten wat krom is.

Over hoeveel Wp spreken we? Richting? Helling?
Dan vul ik het ff in, in sunnydesignweb

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Iets meer info. Hoeveel WP? Oriëntatie, hellingshoek, string layout?
Welke omvormer hebben we het over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfisti
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:14

Alfisti

So macht Reisen Spaß

Van de week een soort gelijk iets hier gelezen, misschien heb je er wat aan?

Juiste omvormer geleverd voor onze hoeveelheid panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Ik ga kijken of de gevraagde info kan achterhalen!

Edit: het gaat om nu 25 panelen (370 Wp voor de nieuwste 6 en de overige 19 minder maar niet bekend hoeveel) die op het zuid-oosten liggen op een schuin dak. Meer informatie heb ik helaas niet, en ze zijn zelf voorlopig in het buitenland zonder echt meer info te kunnen geven.

[ Voor 79% gewijzigd door Dean Martin op 18-06-2022 19:03 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:09

FreakNL

Well do ya punk?

19x260wp
+
6x370wp

=

7160wp totaal

Omvormer is wellicht wat onderbemeten?

Puur bierviltje

[ Voor 34% gewijzigd door FreakNL op 18-06-2022 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:04
Is het een 1-fase omvormer toevallig? Welke is het precies? Want dan is meer dan 5 kW wel tricky. 40% overdimensionering is veel, maar niet absurd.

Een groter potentieel probleem lijken mij de verschillende panelen in vermoedelijk 1 string. Of hebben ze van die extra panelen een tweede string gemaakt? Is wel een string van minimale lengte dan. Welke panelen zijn het precies? En hoe zit het aangesloten op de omvormer (foto?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Goede vragen, alleen kan ik er (voorlopig) geen antwoord op geven gezien ze in het buitenland zitten ;)

Ik weet alleen dat het een 3-fase is.

[ Voor 16% gewijzigd door Dean Martin op 18-06-2022 21:21 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-05 22:05
zonder te weten hoeveel WP zuid en hoeveel WP oost ligt (en onder welke hoek) kunnen we er gewoon geen goed antwoord op geven. Het hoeft helemaal geen probleem te zijn namelijk. Zeker omdat je die van 5kWh al betaald hebt en het de vraag is of een nieuwe kopen zin heeft.

Op bewolkte dagen(en de winter) ga je nu veel plezier hebben van de extra panelen

[ Voor 3% gewijzigd door alwind op 19-06-2022 10:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

En al helemaal omdat het om extra leggen gaat, is de meerprijs van een grotere omvormer echt enorm ten opzichte van eentje die er al hangt (en geen extra geld kost).

Die 6 panelen dragen de hele dag door dat het niet aftopt volledig bij voor geringe kosten. Mogelijk zelfs op de momenten dat het wel aftopt, had het dat (ruim) niet gedaan zonder die panelen, dus zelfs op die momenten zijn ze nuttig.

Dus zelfs als die beschouwd als "niet optimale set" (als je dit als een nieuwe set zou zien) en als het aftoppen vrij heftig is en er wel 300kWh per jaar meer opbrengst zou zijn met een grotere omvormer, is deze keuze mogelijk nog steeds zeer verdedigbaar. Een 8kW omvormer kost zo 800 - 2000 euro extra en dat is voor een paarhonderd kWh nou niet de meest slimme investering.

Door het te simuleren weet je hoeveel extra opbrengst deze 6 panelen zullen leveren. Ik vermoed dat de installateur dat ook wel heeft toegelicht. Alleen platte topics doet mensen nogal vaak schrikken en de conclusie is soms dat het allemaal (bijna) voor niets is. Zelf simuleren = weten.

Zeker omdat het bijplaatsen is, zou ik echt kijken naar "wat leverde de oude situatie op", "wat levert de nieuwe situatie op" en "rechtvaardigt dat verschil de installatiekosten" en niet naar "is dit in principe de meest optimale set die mogelijk is".

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-05 22:05
En je hebt nu meer opbrengst in de maanden dat de zon minder schijnt. Dat is heel prettig als het salderen afgebouwd wordt.

Mensen worden vaak te zenuwachtig van een afgestopt plaatje. Het is sowieso een goede beslissing om bij te leggen.

Mocht de omvormer ooit stuk gaan kun je altijd kijken of je er een zwaardere voor terug koopt.

[ Voor 16% gewijzigd door alwind op 19-06-2022 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het kost een paar dagen een paar kWh.
Het scheelt een nieuwe omvormer, meterkastaanpassing, AC kabel trekken voor slechts 2 kWp.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

Proton_ schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:03:
Het kost een paar dagen een paar kWh.
Het scheelt een nieuwe omvormer, meterkastaanpassing, AC kabel trekken voor slechts 2 kWp.
Wat is 'een paar kWp'? Dat suggereert dat het toch best veel is :). Die omvormer limiteert echt alleen (mogelijk slechts deels) op de momenten dat de grafiek clipt.

Simuleren = weten. Zou best weleens een prima investering geweest kunnen zijn.

edit: Ik vind het overigens interessanter om te weten hoe die panelen in het geheel geintegreerd zijn. In serie met de bestaande?

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 19-06-2022 11:11 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-05 21:36
Ik vraag me af hoe ze dat aangesloten hebben. Verschillende panelen (260 en 370wp) mag je niet mixen binnen 1 string, tenzij met optimizers.

Bij oost-west geeft 7160wp op een 5kw omvormer bijna geen verlies, bij zuid scheelt het je misschien maximum 8% jaaropbrengst.

Zie ook https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/46137887

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Jim80 het combineren mag wel, het is alleen niet altijd verstandig.
De 260Wp komt van een bierviltje en is dus een wilde gok :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-05 21:36
@Proton_ Het blijft toch oppassen, het onheil schuilt dikwijls in een klein hoekje. De vrijloopdioden in dat lichtere paneel zijn op een kleinere stroom voorzien. Als het schaduwbeheer in de omvormer besluit dat de lichtere panelen even niet mogen meedoen (doordat er een beter MPPT punt gevonden wordt) riskeer je dat die dioden opgeblazen worden met alle gevolgen van dien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Inderdaad, of het wel of niet kan is niet op voorhand te zeggen, daar moet je de datasheets voor hebben.

Pagina: 1