Computer 24/7 aan of toch uitschakelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:52
De vraag is over de jaren heen al een paar keer eerder gesteld hier, maar die topics zijn al flink wat jaartjes oud. Is het anno 2022 beter om je pc gewoon aan te laten staan 24/7?

Ik was zo iemand die elke keer de pc in de slaapstand of uit zette wanneer ik 'm niet gebruikte, maar ik heb diverse bronnen, reacties en berichten gelezen dat dat vandaag de dag misschien wel slechter is dan 'm gewoon 24/7 te laten draaien.

Ik gebruik mijn desktop pc (Lenovo Legion T5, RTX 3070, 32GB RAM, Ryzen 5800x, 1 TB SSD en 1 TB HDD) voornamelijk voor internet, muziekproductie en af en toe een beetje gamen. Mijn OS (Win10) staat op de SSD.

Destijds had je natuurlijk de HDD die sneller sleet, maar dat is niet aan de orde met een SSD? Wellicht dat mijn 9 fans wat sneller slijten hierdoor en de energierekening wat hoger is.

Wat doet de Tweaker zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:59

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

ik zet ze al jaar en dag in slaapstand/hybern en dat gaat prima. Nog nooit gehoord of last gehad van onderdelen die zo verslijten, maar ik koop dat ook geen medion/action spul en doen dan 7-8 jaar met mijn PC (met 8-10 uur per dag gebruik).

Scheelt op je energie rekening ook een flink stuk; ik bedoel het is beter voor het mileu! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:09
P-Rock schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:00:
Ik was zo iemand die elke keer de pc in de slaapstand of uit zette wanneer ik 'm niet gebruikte, maar ik heb diverse bronnen, reacties en berichten gelezen dat dat vandaag de dag misschien wel slechter is dan 'm gewoon 24/7 te laten draaien.
Wat zijn die bronnen, kun je ze eens posten?

Ik zet de boel altijd uit of in standby (gebruikt dan 2W ofzo, zo'n deep sleep mode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zet altijd mijn pc gewoon uit. Nog nooit gemerkt dat dat slecht zou zijn voor de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:22
Volledig uitschakelen wordt pas discutabel als je de stroom van de voeding af haalt. De meeste defecten kom ik tegen bij mensen die tijdens vakantie de stroom geheel van het systeem af gehad hebben. Meestal is dan de voeding defect en soms een moederbord of HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

De vraag is over de jaren heen al een paar keer eerder gesteld hier, maar die topics zijn al flink wat jaartjes oud. Is het anno 2022 beter om je pc gewoon aan te laten staan 24/7?

Ik gebruik mijn desktop pc (Lenovo Legion T5, RTX 3070, 32GB RAM, Ryzen 5800x, 1 TB SSD en 1 TB HDD) voornamelijk voor internet, muziekproductie en af en toe een beetje gamen. Mijn OS (Win10) staat op de SSD.

Destijds had je natuurlijk de HDD die sneller sleet, maar dat is niet aan de orde met een SSD? Wellicht dat mijn 9 fans wat sneller slijten hierdoor en de energierekening wat hoger is.

Wat doet de Tweaker zelf?
Een 'beetje Tweaker' zorgt er voor dat 'ie de kritieke / noodzakelijke rekenkracht in een Datacenter van een ander heeft staan zodat ze daar het energieverbuik kunnen en mogen bepalen en betalen 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:20
Uszka schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:47:
Volledig uitschakelen wordt pas discutabel als je de stroom van de voeding af haalt. De meeste defecten kom ik tegen bij mensen die tijdens vakantie de stroom geheel van het systeem af gehad hebben. Meestal is dan de voeding defect en soms een moederbord of HDD.
En wat hebben die defecten dan met vaker aan/uit schakelen te maken?
Niks toch, het moederbord / voeding van die mensen was waarschijnlijk al slecht voordat ze op vakantie gingen.
Elk elektrisch apparaat moet probleemloos aan en uit geschakeld kunnen worden zonder dat de aangesloten elektronica daar onder lijdt.
Anders moet de fabrikant een regeltje in de garantie aanbrengen: "Woont U in een gebied waar de stroom vaak uitvalt dan moet U rekening houden met een sterk verkorte levensduur van dit produkt".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Rock
Wilke schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:12:
[...]

Wat zijn die bronnen, kun je ze eens posten?

Ik zet de boel altijd uit of in standby (gebruikt dan 2W ofzo, zo'n deep sleep mode).
DigitalTrends
Quora
Tweakers

Verder nog discussies op forums zoals PC Gamer, Reddit, LinusTechtips etc.

Maar goed, de één zegt dat t geen kwaad kan en de ander beweert weer het tegenovergestelde.

[ Voor 7% gewijzigd door P-Rock op 17-06-2022 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Tja ..
Los of het goed of slecht is, idle trekt een desktop PC toch al snel zo'n 30+ watt. Dan betaal je met de prijzen anno 2021 zo'n 60€/jr voor 24/7/365. Anno 2022 kan dat al snel ~150€/jr zijn.
Los of het goed of slecht is (nog even los van brongebruik), ik zet 'm uit om te besparen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-07 19:46
P-Rock schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:58:
[...]

DigitalTrends
Quora
Tweakers

Verder nog discussies op forums zoals PC Gamer, Reddit, LinusTechtips etc.

Maar goed, de één zegt dat t geen kwaad kan en de ander beweert weer het tegenovergestelde.
De bronnen die je aanhaalt zeggen allemaal weinig over dat je computer aanlaten beter zou zijn dan als je 'm zou afsluiten als je er geen gebruik van maakt.

Zolang jij je computer niet uitzet door de stekker eruit te trekken, maar gewoon netjes laat afsluiten zie ik niet in waarom je je computer onnodig aan zou laten. Het zal weinig uitmaken qua slijtage, maar wel iets. Plus stroomkosten (wat voor mij de grootste reden zou zijn).

En techniek is niet onfeilbaar, dus je computer kan toch onverhoopt in de fik vliegen. Dat heb je liever niet als je ligt te slapen of op werk zit ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
Hahn schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:03:
[...]

De bronnen die je aanhaalt zeggen allemaal weinig over dat je computer aanlaten beter zou zijn dan als je 'm zou afsluiten als je er geen gebruik van maakt.

Zolang jij je computer niet uitzet door de stekker eruit te trekken, maar gewoon netjes laat afsluiten zie ik niet in waarom je je computer onnodig aan zou laten. Het zal weinig uitmaken qua slijtage, maar wel iets. Plus stroomkosten (wat voor mij de grootste reden zou zijn).

En techniek is niet onfeilbaar, dus je computer kan toch onverhoopt in de fik vliegen. Dat heb je liever niet als je ligt te slapen of op werk zit ;)
Daarom zei ik ook 'misschien'. De één zegt dit, de ander dat. Ik was dus benieuwd wat Tweakers zelf doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Daarnaast is er nog ze een dingetje met het milieu en onnodig stroomverspillen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 23:20
P-Rock schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:14:
[...]Daarom zei ik ook 'misschien'. De één zegt dit, de ander dat. Ik was dus benieuwd wat Tweakers zelf doen.
Ik heb al mijn apparaten (incl. computer, modem, TV etc. (behalve de koelkast/diepvries)) achter schakelblokken zitten.
Voordat ik naar bed ga of mijn huis verlaat zet ik alles uit.
Dat doe ik al jarenlang, nog nooit gemerkt dat enig apparaat daar schade van ondervond, zelfs niet de oude harde schijven in mijn PC (Intel Core2Duo, waarvan het moederbord en de CPU waarschijnlijk binnenkort vervangen gaan worden door iets waar ik weer 10 jaar mee vooruit kan).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 63856

Ook hier zitten de pc's al vele jaren achter schakelbare stekker blokken, ben ik klaar achter een pc, dan gaat deze uit en stroomloos. Uiteraard kan elke normale pc of ander toestel hier gewoon prima tegen, zo niet, dan was het al geen deugdelijk toestel to begin with.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier gaat t ook gewoon "uit" slimme stekkers zijn ideaal :-) (ja ok die vreten ook weer stroom...) maar goed dat is nog wel minder dan de apparatuur die er achter hangt!

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Will_M schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:51:
[...]

Een 'beetje Tweaker' zorgt er voor dat 'ie de kritieke / noodzakelijke rekenkracht in een Datacenter van een ander heeft staan zodat ze daar het energieverbuik kunnen en mogen bepalen en betalen 8)
Een beetje Tweaker post tegenwoordig alleen nog over burenruzies, wel met de tijd meegaan hè. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Bij mij op werk moeten alle pc's 24/7 aan blijven staan voor de updates... merkwaardig, zou ik eens moeten navragen.

Hier staat de pc meestal in standby s3, hoewel dat ook nog iets van 5 watt verbruikt met oude hardware. Ik heb wel mijn oude jbl 5.1 set op een master slave stekkerdoos gezet met de tv, die verbruikt in standby bijna 30 watt ofzo, tja oude zooi.

[ Voor 0% gewijzigd door Soldaatje op 17-06-2022 21:17 . Reden: autocorrect error ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 09:22
Er is geen enkel noodzaak om je pc 24/7 aan te laten, we hebben tegenwoordig SSD,s waardoor opstarten snel klaar is.

Het is niet slecht om je computer aan/uit te zetten, tegen de tijd dat je pc kapot is heb je die allang vervangen, ik heb zelfs 80486 pc,s hier welke al meer dan 25 jaar oud zijn, doen het nog prima met de taak wat ze vroeger deden.

Een pc gaat vroegtijdig defect door een fabricagefout bijvoorbeeld.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 17-06-2022 21:15 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
mr_evil08 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:15:
Er is geen enkel noodzaak om je pc 24/7 aan te laten, we hebben tegenwoordig SSD,s waardoor opstarten snel klaar is.

Het is niet slecht om je computer aan/uit te zetten, tegen de tijd dat je pc kapot is heb je die allang vervangen, ik heb zelfs 80486 pc,s hier welke al meer dan 25 jaar oud zijn, doen het nog prima met de taak wat ze vroeger deden.

Een pc gaat vroegtijdig defect door een fabricagefout bijvoorbeeld.
Met een turbo-knop erop? :)
Die dingen verbruiken om wel Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-07 13:54
Als je voeding al zo slecht is dat een keer zonder stroom 'm laat ploffen wil je 'm ook zeker niet onder spanning laten op vakantie! (tenminste, niet als je geen goede brandverzekering hebt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-07 13:54
Met de energietarieven anno 2022 is het volgens mij vrijwel altijd voordeliger je PC weinig tot geen energie te laten verbruiken wanneer je 'm niet gebruikt. Slaapstand kan handig zijn als je snel verder wil kunnen werken, maar voor langere tijd zou ik zeker de stekker eruit trekken.
Zo'n systeem gaat doorgaans niet stuk; gaat het wel stuk is de hardware al niet best en als je niet in een datacenter woont heb je geen 24/7 stroom en gaat het spul hoe dan ook een paar keer per jaar wel uit. (al was het maar omdat je je aardlek moet testen)
Een PC 24/7 laten draaien (zeg op 100W) kost je een paar honderd euro per jaar. Dan kan je beter het risico lopen eens wat slechte onderdelen te moeten vervangen.
Hoe lang wil je met die PC doen? Is het echt zo erg dat je er 12 jaar mee doet ipv 15 jaar? Want moet de eerste SSD of fan nog zien die stuk gaat door stroomonderbreking. Harde schijven (de oude draaiende roest modellen) gaan zowiezo vaak al in standby na een tijdje geen gebruik. Die starten en stoppen waarschijnlijk de hele dag al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Mijn PC verbruikt idle niet veel meer dan de lamp in de hal boven die we ook altijd aan laten, dus ik laat 'm lekker aan staan.

De belangrijkere vraag is wat er blijft draaien als je van je PC weg loopt; als je meteen ook een spel of zware applicatie laat draaien kun je 'm beter uitzetten. Als het alleen wat cloud sync software e.d. is dan maakt het weinig verschil, je bent misschien een euro of 5 kwijt op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:24

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Het kan ook gewoon met elkaar te maken hebben zonder dat het een veroorzaakt wordt door een ander. Op z'n simpelst gezegd: Het gaat natuurlijk nooit fout tijdens de vakantie, want dan staat hij uit. Verder is een PC bij een cold boot natuurlijk altijd iets kwetsbaarder, maar ik vind het nog steeds ver gaan om dan de cold boot de schuld te geven van het probleem. Als mijn auto een band heeft die dusdanig zwak is dat ik er niet meer mee over verkeersdrempels kan rijden zonder dat hij klapt, dan is wat mij betreft de drempel niet het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Oon schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:22:
Mijn PC verbruikt idle niet veel meer dan de lamp in de hal boven die we ook altijd aan laten, dus ik laat 'm lekker aan staan.

De belangrijkere vraag is wat er blijft draaien als je van je PC weg loopt; als je meteen ook een spel of zware applicatie laat draaien kun je 'm beter uitzetten. Als het alleen wat cloud sync software e.d. is dan maakt het weinig verschil, je bent misschien een euro of 5 kwijt op jaarbasis.
Wat voor PC is dat dan? Want om aan maximaal 5 euro te komen en ik reken met 12 uur per dag idle, mag het ding niet meer dan 3 watt gebruiken. Dat is echt heel erg laag, daar kom je alleen op met een systeem dat helemaal tot in de puntjes is getweakt om zo min mogelijk stroom te gebruiken. Ik verwacht dat zelfs 30 watt aan de lage kant is, en dan heb je het al over 50 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Oon schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:22:

Ik geloof dit niet helemaal.

In Het grote zuinige server topic - deel 3 doet men hun best hun server idle zo min mogelijk te laten verbruiken, gemiddeld zie je daar 15 Watt voorbij komen, als jij het voor elkaar krijgt een desktop systeem te hebben draaien wat vergelijkbaar zuinig is, is dat erg knap. Met een standaard PSU ga je dat al niet redden omdat die simpelweg niet efficient zijn op dat lage vermogen. Nu kun je natuurlijk een ganglamp hebben die maar liefst 20-30 Watt vermogen gebruikt, maar dat is niet bepaald zuinig voor een lamp anno 2022, ik hoop dat je daar gewoon led verlichting voor gebruikt. Maar dan zal je PC echt niet zuiniger zijn. Last but not least betaal je voor elke Watt vermogen ongeveer 2€ (voor pre 2021 prijzen). Je PC 24/7 laten draaien zal dus al snel 30 Watt > 60€/jr kosten. En dat is als die inderdaad 30 Watt verbruikt in idle.

Ik ben serieus benieuwd wat voor opstelling jij hebt én met welke apparatuur jij je verbruik gemeten hebt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Laatst online: 06-07 11:32

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Als je naar leversduur kijkt is volgens mij het grootste probleem de thermische stress op de componenten door het opwarmen en weer afkoelen. (uitzetting en krimpen) Daarom zou het beter zijn om de pc nooit uit te zetten, Het heeft me ooit eens een dure gtx8800ultra gekost. (Niet dat ik nu mijn pc voor altijd aan laat staan trouwen hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:23
ocdaan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:41:
Als je naar leversduur kijkt is volgens mij het grootste probleem de thermische stress op de componenten door het opwarmen en weer afkoelen. (uitzetting en krimpen) Daarom zou het beter zijn om de pc nooit uit te zetten, Het heeft me ooit eens een dure gtx8800ultra gekost. (Niet dat ik nu mijn pc voor altijd aan laat staan trouwen hoor)
dat zou niets uit maken of je hem nu uitzet of in slaapstand staat - de GPU gaat in idle, dus verbruikt amper, dus koelt heel erg af. die laatste 2 a 3 watt scheelt dan ook niet ineens 20 graden oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Patriot schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:34:
[...]

Wat voor PC is dat dan? Want om aan maximaal 5 euro te komen en ik reken met 12 uur per dag idle, mag het ding niet meer dan 3 watt gebruiken. Dat is echt heel erg laag, daar kom je alleen op met een systeem dat helemaal tot in de puntjes is getweakt om zo min mogelijk stroom te gebruiken. Ik verwacht dat zelfs 30 watt aan de lage kant is, en dan heb je het al over 50 euro per jaar.
Misschien laat ie wel een 100Watt lamp branden ;)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:25
Het zou misschien de moeite waard zijn om te kijken wat je pc daadwerkelijk verbruikt in idle, en dan uit te rekenen wat het kost om hem aan te laten staan in de uren die je hem niet gebruikt per jaar. Met de huidige stroomkosten kan dat nog best een flink bedrag zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Oogje schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:44:
[...]

Misschien laat ie wel een 100Watt lamp branden ;)
Dat doet er niet toe want de lamp is irrelevant voor wat ik zeg ;) Ik twijfel aan zijn bewering dat het maar 5 euro per jaar kost om die PC aan te laten, niet aan of hij zijn licht aan laat op de overloop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:56

DataGhost

iPL dev

Weet je dat zeker ja? Of is die gewoon ergens (anders dus) door kapot gegaan? Wat denk je dat er qua thermische stress gebeurt als je gaat gamen dan? Thermische stress van 20 (uit) naar 30 (idle) graden en terug is echt verwaarloosbaar en als dat werkelijk een issue is zou je toch van veel meer gevallen moeten horen. Maar dan verwacht ik ook niet dat zo'n kaart meer dan 4 gamesessies (30 naar 90 en heen en weer daar tussenin) kan overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Dit is niet eens logisch. Als het puur ging om het temperatuurverschil dan is een zware werklast veel gevaarlijker dan opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Laatst online: 06-07 11:32

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ik meen me te herinneren dat dat de reden was dat de gtx8800 toen der tijd met bosjes tegelijk kapot ging. De gpu package op de kaart ging kapot door de thermische stress. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk...

[ Voor 3% gewijzigd door ocdaan op 20-06-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-07 12:42
Zuiver technisch gezien hebben zowel aan als uit hun risicos, maar beiden zijn nihil en de ene optie is niet beter dan de ander op stroomverbruik na. Je bronnen hebben het daar ook helemaal niet over die hebben het enkel over dat het niet echt schadelijk/slijtend is om je computer wel aan te laten staan en jij trekt daar een omgekeerde conclusie uit omdat er in de hele discussie over of het wel kan om de pc aan te laten staan er ergens 1 reactie uit 1995 van een pipo tussen staat dat het zelfs schadelijk is om de pc uit te zetten. In de tussentijd zet heel de wereld vaak zat apparatuur uit en is er niks aan de hand en zijn er verder dus niet echt serieuze bronnen over dit 'fenomeen'. Kom op man.

[ Voor 14% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 20-06-2022 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

ocdaan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:00:
Ik meen me te herinneren dat dat de reden was dat de gtx8800 toen der tijd met bosjes tegelijk kapot ging. De gpu package op de kaart ging kapot door de thermische stress. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk...
Was dat die reeks kaarten die mensen in de oven deden in de hoop om de soldeer van de gpu te reflowen?

Hoe dan ook; problemen met thermische stress is niet hetzelfde als problemen veroorzaakt door aan- of uitzetten. De reden waarom je er tijdens het opstarten achterkomt is omdat er ofwel ergens helemaal geen contact meer gemaakt wordt omdat ergens een gat is ontstaan (resultaat: PC gaat helemaal niet meer aan), of ergens het contact te dun is en dit contact doorbrandt (resultaat: PC doet nog even iets en stopt, soms gepaard met de magische witte rook). Dit heeft allemaal weinig te maken met het aan- en uitzetten op zich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:24
ocdaan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:00:
Dat was wel een ding. brosse solderingen die stuk gingen over tijd.
Thermische stress helpt daar niet.

Maar dat is op de GPU package zelf. De thermische last tussen gamesessies en idle is daar problematischer dan van idle naar uit.

En daarnaast is dat maar 1 situatie.
De elektrolytische condensatoren op het bord verouderen ook. Hun levensduur is een functie van aangeboden spanning en temperatuur. Een uitgeschakelde PC maakt geen uren en heeft geen noemenswaardige temperatuur. Een idle pc maakt wel uren, maar op beperkte temperatuur. Een belaste pc maakt ook uren, op hogere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Ik gebruik hier altijd de deep sleep/hibernate optie, zodat ik alles nog open heb wat ik open had.

1 nadeel hiervan is dat er elke keer een ram image naar de hardeschijf (SSD) wordt geschreven, maar dat neem ik met alle liefde voor lief.

We kennen allemaal de rekensommetjes over de levensduur van een SSD qua schrijfacties. Die is veelal langer dan de gebruiksperiode.

Ik zou me drukker maken om het sluipverbruik als je de boel juist aan laat. Genoeg Tweakers (ik niet) zetten zelfs al die downclockerij van het moederbord/processor uit. Moet je dan eens uitrekenen hoeveel je dan wel niet permanent verstookt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

True schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:37:
[...]

Ik geloof dit niet helemaal.

In Het grote zuinige server topic - deel 3 doet men hun best hun server idle zo min mogelijk te laten verbruiken, gemiddeld zie je daar 15 Watt voorbij komen, als jij het voor elkaar krijgt een desktop systeem te hebben draaien wat vergelijkbaar zuinig is, is dat erg knap. Met een standaard PSU ga je dat al niet redden omdat die simpelweg niet efficient zijn op dat lage vermogen. Nu kun je natuurlijk een ganglamp hebben die maar liefst 20-30 Watt vermogen gebruikt, maar dat is niet bepaald zuinig voor een lamp anno 2022, ik hoop dat je daar gewoon led verlichting voor gebruikt. Maar dan zal je PC echt niet zuiniger zijn. Last but not least betaal je voor elke Watt vermogen ongeveer 2€ (voor pre 2021 prijzen). Je PC 24/7 laten draaien zal dus al snel 30 Watt > 60€/jr kosten. En dat is als die inderdaad 30 Watt verbruikt in idle.

Ik ben serieus benieuwd wat voor opstelling jij hebt én met welke apparatuur jij je verbruik gemeten hebt.
Het idle verbruik van een mac mini is ongeveer 7 watt, van mijn game PC ligt het rond het dubbele (~15-16). Als ik 24 uur per dag reken kom ik rond de 50 euro per jaar uit voor mijn game PC, rond de 22 euro voor mijn mac mini (met mijn huidige kWh prijs van 36 cent, zonder zonnepanelen oid).

Maar idle verbruik is niet 24/7, het gaat juist om het verschil tussen uit zetten als je 'm niet gebruikt of aan laten staan. Laten we erg ruim rekenen en zeggen dat hij 12 uur per dag 'uit' staat (in de praktijk bij mij eerder 6 uur want de rest van de dag zit ik achter m'n PC of ben ik maar heel kort weg), dan kom je dus uit op 30 euro voor een redelijke game PC, of 11 euro voor een mac mini.

Wat mij betreft toch echt wel het geld waard voor het gemak van niet je PC hoeven opstarten.

Ik zet overigens wel m'n beeldschermen uit, want die verbruiken het meeste en de impact van die uitschakelen is laag. Vind alleen die paar tientjes per jaar niet zo'n probleem, het gaat niet over honderden euro's ofzo.
Pagina: 1