Is het landurig aan laten van je PC schadelijk

Pagina: 1
Acties:
  • 784 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn zus denkt van wél en ik kan haar niet van het tegendeel overtuigen. Ze heeft een leuke internetverbinding waarvan ik op afstand gebruik wil maken , en ze gaat drie weken weg. Maar ze tweifelt of ze d'r pc aan zal laten.

Het gaat om een Athlon 1000MHz, MB merk weet ik niet, 40GB Maxtor HDD, 256 MB DDR Ram.

Ik denk zelf dat het nauwelijks uitmaakt wat voor cpu het is maargoed.
Is het op enige manier slecht om zo'n PC gedurende 3 weken aan te laten?
(ik zal 'm wel regelmatig rebooten)

thnx,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

JdM

Humbled

hoe lang denk je dat de gemiddelde server aanstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nee. Sterker nog, het is beter hem aan te laten staan, zodat de spanning op de hardware stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidai
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-09 18:31
neej, misschien zelfs wel beter dan dat als je m elke paar uur uitzet. Zolang die computer maar niet te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:01

Reptile209

- gers -

Argumenten tegen zijn: kost energie (maar powersave doet wonderen) en misschien wat slijtage. Maar een PC vind opstarten ook niet zo gers, omdat je dan steeds powerpieken op je componenten zet.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Nee, het is juist NIET schadelijk, MITS goed gekoeld natuurlijk. Hoofdreden:

- Spul dat warm wordt zet uit. PC spul, en zeker de proc, wordt erg warm, dus steeds opwarmen uitzetten afkoelen aanzetten opwarmen uitzetten afkoelen....etc krimp groei krimp groei. Dat is niet echt goed voor je hardware, het kan wel tegen een stootje, maar steeds dat uitzetten en weer krimpen is niet echt fijn ;)

Bovendien krijgt alle hardware een flinke mep bij het aanzetten. Dus als de energierekening er niet toe doet en de pc is goed gekoeld, dan is het serieus beter om hem langdurig aan te laten staan. Je hardware zal je er dankbaar voor zijn :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
Natuurlijk is er wel verschil tussen een server en een home PC.
De gemiddelde server bestaat uit iets hoogwaardigere componenten, zoals bijv. SCSI harddisks, een vaak speciaal ontworpen mainboard etc.
Maar over het algemeen maakt het niet uit, ook niet voor een home PC.
Mijn systemen hier draaien ook 24/7.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mits de koeling goed zat is kan het helemaal geen kwaad.
Heb mijn computers ook vaak weken achter elkaar aanstaan (langste was geloof ik 65 dagen met een cel 1000).

Die dingen zijn gemaakt om gewoon lang aan te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmakhet
  • Laatst online: 27-01-2004

Harmakhet

Keeper of wisdom

Ik denk dat de temparatuur in de kamer waar de PC staat het belangrijkste is. Zeker met het huidige weer. Houd die dus goed in de gaten.

Overigens staan servers meestal in een geconditioneerde ruimte. Dus tamelijk stabiele temparatuur en stofarm.

hard ware - The part of the computer that can be kicked

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-08 15:26

Roel

screen -x addict

Zeker met dit weer is het belangrijk.
Te warm en je kunt er niet bij is niet lief.. Zit per ongeluk ook nog eens wat stof in de CPU fan en hij wordt echt te warm dan kunnen er we eens nare dingen gebeuren :)

Anderste uiterste met dit weer: Blikseminslag. Als ze een beetje pech heeft en de bliksem slaat in kan ze zwaaien naar veel dingetjes.

IMHO kan het geen kwaad om een PC 3 weken aan te laten staan mits goed onderhouden, dus geen stof erin, en met een goede spaningsbeveiliging als je alles heel wilt houden :)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maxtor schijven blinken nu eenmaal niet uit door een lange levensduur, dus denk ik dat jouw zus wel een beetje gelijk heeft...

Oftewel,
geef haar een WD, Seagate of Fujitsu harde schijf voor haar verjaardag, en probeer opnieuw. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies... Ik denk dat het het schadelijkst is voor je HDD. Misschien kun je er tijdelijk ff een andere inhangen? Is ook handig om de data daarna weer mee naar huis te nemen. Nieuwe HDD mogen maar 8 uur achter elkaar aanstaan (consumenten modellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel

Roel

screen -x addict

Verwijderd schreef op 04 juni 2003 @ 13:53:
Maxtor schijven blinken nu eenmaal niet uit door een lange levensduur, dus denk ik dat jouw zus wel een beetje gelijk heeft...

Oftewel,
geef haar een WD, Seagate of Fujitsu harde schijf voor haar verjaardag, en probeer opnieuw. ;)
Ligt maar net aan het type. Die nieuwe platte maxtor schijven vallen uit bij bosjes, echt rampzalige dingen, ben ik helemaaal met je eens.

Maar de wat oudere 80 GB maxtor schijven (wel 7200RPM) draaien nu al een paar jaar 24/7 bij mij thuis & in de bedrijfsserver op stage. 't ligt maar net aan het type en batch harddisk..

*Edit: Fujitsu, waren dat niet die hd's waar niks mee was, toen terug moesten en uiteindelijk blijkt de hele harddisk niet te bestaan? :)

[ Voor 11% gewijzigd door Roel op 04-06-2003 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 13:53:
Bull... Ik heb een Maxtor 40Gb 5400RPM die al 3 (drie!) jaar non-stop draait in m'n bak, PC gaat nooit uit behalve als de stroom uitvalt natuurlijk. Volgens de S.M.A.R.T. readings is de drive trouwens nog in perfecte staat.

LordoftheBlaat: al m'n machines hier staan dag en nacht aan (onder andere voor de }:O), en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Zolang die bak goed gekoeld is, mag ie desnoods jaren aan een stuk doordraaien. Is mijns inziens meer een drogreden van je zusje die je niet durft te vertellen dat ze je liever niet aan haar bak ziet prutsen terwijl ze weg is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg hier een aantal behoorlijk tegendraadse reacties, maar wat ik eruit op maak is het volgdende:

* Je kunt een pc prima lang aan laten staan mits deze stofvrij is, goed gekoeld wordt en in een ruimte met gemiddelde kamertemeratuur staat (of lager), met het liefst een spanningsbeveiliging voor eventuele blikseminslag preventie.

De PC waar het om gaat heeft geen speciale cooler erop (standaard spul), is matig stoffig van binnen en heeft geen spanningsbeveiliging. Ik heb 'm al wellus vaker een week aan laten staan en dat ging naar mijn idee wel prima.

De vraag is of het dus voor bovenstaande pc schadelijk is, waarbij we er even niet van uit gaan dat er bliksem o.i.d inslaat.

(edit)

Het gaat hier om een 2 jaar oude 40GB (7200rpm) Maxtor HDD, waar ik overigens nog nooit problemen mee heb gehad, type weet ik niet.

Hawk: Zijn jou pc's extra gekoeld, want dat maakt natuurlijk wel een verschil.

En zijn er mensen die slechte ervaringen hebben met het lang aan laten staan van hun pc?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 14:04:
Ik heb 'm al wellus vaker een week aan laten staan en dat ging naar mijn idee wel prima.

De vraag is of het dus voor bovenstaande pc schadelijk is, waarbij we er even niet van uit gaan dat er bliksem o.i.d inslaat.
JA. ;) Als ie het een week kan trekken kan ie het ook langer. Als je na een week geen problemen hebt, dan wilt dit zeggen dat je koeling wel snor zit.

Mijn PC's zijn trouwens 24/7/56/365 100% stressed door de }:O, zonder zo'n programma dat je CPU constant gebruikt zou het maar erg zijn als je hem niet langer dan een paar uur per dag kan gebruiken :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

De PC waar het om gaat heeft geen speciale cooler erop (standaard spul), is matig stoffig van binnen en heeft geen spanningsbeveiliging.
Zoals de gemiddelde office pc dus? ;)
Nee het maakt afaik niets uit of de pc enkele weken 24 uur aan staat :)

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Same to you.

Hier ging de 15Gb 7200 RPM Maxtor na 3 jaar kapot. De andere 4 schijven waren WD en leven nog. De oudste WD hier is een 2Gb die 24/7 aanstaat en zo'n 20x per dag up en down spint aan het Internet. :P

LordoftheBlaat -> Het is de keuze van jouw zus. De PC slijt wel in die periode. Het enige wat je kunt doen is garant staan voor eventuele financiele gevolgen. Ik zie geen andere uitweg....
Oh, en maak de een of andere backup of zo.. :P

Hee, ik weet nog een andere oplossing :
Dreig haar dat je met haar mee gaat op vakantie omdat je toch geen internet hebt, en schakel je ouders in... :D

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Andere schijf erin
-Kastje even afstoffen
-Monitor loskoppelen en uitlaten (remote desk he ;) )
-Raampje open

Klaar, veel plezier :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WJP
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 19:36

WJP

Shibby

Volgens mij kan het niet veel schade aanrichten.. Laatst had onze server ook een uptime van bijna 30 dagen en dat ging ook goed.
(en dat is een gewone pentium 133@166 met verder geen speciale onderdelen)

Specs -- D2OL @ COMPUTERFREAKED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09-2019
de mijne staat nu zo'n 3 dagen aan...
geen probs met de hitte (Celly 800@1000 nu ivm hitte maar op 800 gezet), en loopt stabiel. Wel stofzuig ik geregeld dat ding van binnen even schoon...
dit voorkomt kortsluiting en andere niet prettige zaken

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09 20:52

MrE

Sugardaddy take me home..

Hoe lang denkt zij dat haar koelkast al aan staat?
Apparatuur kan gewoon continue blijven lopen, mits de condities niet te bar worden.

the -<::::::::::D is mightier than the <:::::::::[=@

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-09 01:23

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Mijn server draait al jaren zonder langer dan een paar uur voor upgrade/onderhoud uit te gaan. En er zitten een 2GB, 20GB en 6GB HD in, allen van Maxtor.

Een TV laat je toch ook gewoon aanstaan? Elke keer die spanningspieken bij het aanzetten is ook niet goed.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
Hier alleen maar goede ervaringen met het aan laten staan. Kan imo prima.

Ook mn servert staat nooit uit, en das ook gewoon een pc'tje. En een 1800+je hier thuis zit vol stof, maar wel stabiel, ook langdurig.

Grolsch Royce!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitehouse
  • Laatst online: 18-09-2019
vol stof ?? ben ik geen voorstander van ..

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb hier een bijkomde vraag bij dit topic, alvast sorry als dit niet mag :)
hoe lang mag een laptop aanstaan? Hangt dit af van merk tot merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Een goede pc kan tegen hitte, want pc's zijn uitgerust met fan's en cool elementen. Tenzij je goedkope troep koopt, dan is er altijd een risico, omdat de hardeware van minimum van het minumun gemaakt.

Als jij op afstand van je zus d'r internet gebruik van wil maken dan zou ik de pc aanlaten, maar de monitor uit laten!

Ik zou een laptop niet langer aanlaten dan dat het project duurd

[ Voor 13% gewijzigd door donderdraak op 04-06-2003 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel

Roel

screen -x addict

WJP schreef op 04 juni 2003 @ 14:11:
Volgens mij kan het niet veel schade aanrichten.. Laatst had onze server ook een uptime van bijna 30 dagen en dat ging ook goed.
(en dat is een gewone pentium 133@166 met verder geen speciale onderdelen)
Woei, wel 30 hele dagen!

IMHO is dat geen uptime op trots op de zijn voor een servertje. En zeker die oudere pc's hebben geen/weinig koeling dus blijven ze gewoon draaien zolang je je OS fatsoenlijk configureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Het warm zijn van de CPU valt m.i. in het niet bij de klap die je een pc iedere keer weer geeft als je 'm aanzet. Als je pc gewoon goed draait, ook onder hoge load, kan je 'm aan laten staan totdat de stroom op is of een component onderhand weggeroest is. Aan laten is echt geen enkel probleem.

Waar hebben we het eigenlijk over: 3 luttele weken uptime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn P3 500 had 100 dagen up tot de bliksem insloeg :X

8 GB Quantum hdd :Y) en 20 gb WD200EB (budget schijfje dus :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 13:56:
Nieuwe HDD mogen maar 8 uur achter elkaar aanstaan (consumenten modellen).
Waar heb je deze informatie gevonden of vandaan? Ben wel benieuwd waar dat staat namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 14:19:
:D Tot de batterij leeg is, serieus!

PS Even als algemene opmerking, hier draait een Internet router K6-2/500 op een Asus P5A onder Win2K met bijna geen koeling die 24/7 aanstaat en max. 3maanden uptime krijgt omdat ik dan de zenuwen krijg en wat updates wil laden.

Maar verder zegt dat dus geen ene ZAK over hoe die PC van zijn zus zal reageren op 3 weken aan staan in dit warme weer.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
op zich is de uptime nog wel niet zo erg, maar waar ik me meer zorgen om zou maken is om kortsluiting enzo. Helemaal als je zelf niet bij de computer kan komen / komt. Ik zou daarom tegen je zus zeggen dat je elke dag ff komt checken ofzo, of alles nog goed gaat.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Concrete
  • Laatst online: 02-11-2015

Concrete

Just press the button...

Alleen voor je stroomrekening! Verder niet zo veel zorgen over maken....

Beton is koel. Een Alpha is koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Tampie schreef op 04 June 2003 @ 14:39:
Ik zou daarom tegen je zus zeggen dat je elke dag ff komt checken ofzo, of alles nog goed gaat.
Ze gaat drie weken weg, maar komt toch elke dag even langs om haar pc te checken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel

Roel

screen -x addict

Verwijderd schreef op 04 juni 2003 @ 14:19:
M'n promedion staat redelijk vaak dag en nacht aan, weekje af en toe. Alleen als ik er een koe op zet loopt ie na een tijdje vast, denk dat ie gewoon te warm wordt.. Klote P4's in een laptop.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon doen, het ding is na een paar uurtjes toch thermisch stabiel. Zelf haal ik wel overbodige transformatoren (printer e.d.) uit het stopcontact omdat deze stroom blijven gebruiken als je ze niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed de algemene opinie lijkt me duidelijk:

Wel eerst ff de stofzuiger erdoor halen en de printer + monitor ontpluggen. Dan kan ze 'm makkelijk 3 weken aan laten.

Persoonlijk had ik dit zelf ook al in gedachte, maar zoals ik 't al zei 'van mij wil ze dat niet aannemen' dus...

Bedankt voor de reacties zover !

Nog één bijkomende vraag: Als de pc schade ondervind na deze 3 weken, dan moet dit - zo lijkt mij - DIRECT te merken zijn he? (bijvoorbeeld hdd kapot, of iets dergelijks)....
[behalve slijtage]

Met andere woorden:
Het is dus niet mogelijk dat door die uptime van 3 weken, de pc het 3 maanden later ineens begeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Laatst online: 18:54
Radian schreef op 04 June 2003 @ 13:42:
hoe lang denk je dat de gemiddelde server aanstaat?
Een Server is toch wel even iets anders dan een P(ersonal)C(omputer)

Een PC is er officieel niet voor gemaakt om hem dag en nacht (24/7) aan te laten staan, maar denk dan vooral aan HDD activiteit. HDD's gaan in het algemeen sneller defect naar mate ze non stop worden gebruikt.

Over de rest van de hardware zou ik me niet zo'n zorgen maken. Hooguit stofontwikkeling door de fans die draaien, maar dat het echt slecht zal zijn, nee, dat niet...

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Laatst online: 18:54
Harmakhet schreef op 04 June 2003 @ 13:47:
Ik denk dat de temparatuur in de kamer waar de PC staat het belangrijkste is. Zeker met het huidige weer. Houd die dus goed in de gaten.

Overigens staan servers meestal in een geconditioneerde ruimte. Dus tamelijk stabiele temparatuur en stofarm.
De temperatuur zal na een half uurtje niet meer stijgen. Het is dan op het hoogste punt en of je de pc nou 1 uur of 60 uur aan laat staan, na die tijd is hij nog steeds even warm ;)
Het is dus niet mogelijk dat door die uptime van 3 weken, de pc het 3 maanden later ineens begeeft?
Stel dat je PC-leeftijd zo verloopt:
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- [HDD kapot]

elke -- is 1 dag
maar nu verbruikt hij zijn HDD 2 keer zoveel
dus zal het zo worden:

-- [zus op vakantie] ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- [zus terug van vakantie] -- -- -- -- -- -- [HDD kapot]

Dit lijkt mij in principe wel kunnen maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik nu onzin lul ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Sluuut op 04-06-2003 15:24 ]

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 14:34:
[...]

Waar heb je deze informatie gevonden of vandaan? Ben wel benieuwd waar dat staat namelijk.
Ik had het fout... het is 5 uur per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Over het algemeen draaien HD's langer dan je ze economisch gebruikt, ook in deze tijden met teruglopende kwaliteit van HD's, zo lijkt het althans. Misschien dat op langere termijn de HD sneller op is, maar of het economisch een rol speelt of de HD er na 10 of na 15 jaar mee ophoudt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minotaurus
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05-2022
Ik heb voorgaande argumenten niet gelezen, maar...

Wat als:

* BSOD en CPU op 100% (en dit ongeveer 3 weken duurt)
* server niet meer wil serven (ftp, web, remote) ? Heb je fysiek toegang tot server?
* korstsluiting ontstaat en fikkie veroorzaakt. Verzekering - dekkend?

Verder:

* Temperatuur stabiel?
* Harddrive read/write (slijtage) onafgebrokend? Bijv. door zware screensaver, etc.
* Kazaa e.a. proggies actief? - Kabel ok, maar kan veel mb's uploaden, waardoor ISP kunt gaan klagen...

Nou dat zijn zo'n beetje de punten waar ik zou opletten.

Gadgets: [Canon Ixus-50], [Nokia N95 + Emtac Trine II GPS], TV: [Philips 32pf9731], PC: [Medion MD8833], [Asus P5K Premium + E6600]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zijn de kosten van een weekje voluit laten draaien (qua styroom dan)? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds ik van die enge verhalen lees op Tweakers.net over ontploffende condensatoren ben ik er wel huiveriger voor geworden om mijn PC lang aan te laten staan zonder dat ik erbij ben. Je zult maar brand krijgen, ben je mooi gescrewed... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ook dat is niet waar. Het aangehaalde artikel geeft alleen metagegevens, hoe fabrikanten e.e.a. becijferen. IDE schijven zijn oorspronkelijk voor thuisgebruik bedoeld, en dus niet voor 24/7. Hierop is de MTBF (mean time between faillures) op aangepast.

In praktijk echter kan een normale IDE schijf zonder problemen 24/7 draaien. Dit wordt ook al bewezen door het feit dat steeds meer producenten (HP, Dell, enz) servers aanbieden met IDE schijven.

3 weken is echt peanuts, ik kan niet begrijpen dat mensen zich daar zorgen over maken. Mijn PC staat al zo'n 16 jaar 24/7 aan (in verschillende configuraties) en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Idem voor PC's in m'n werkomgeving; nog nooit eentje kapot zien gaan doordat ie 24/7 aan staat.

Een HD kan altijd een keer crashen uiteraard, maar het is niet aan te tonen dat dit door 24/7 gebruik komt.

Om een lang verhaal nog langer temaken: ik zou me over 3 weken aan staan geen zorgen maken (zou 'm ook niet gaan uitzuigen). Een spanningsfilter is daarentegen wel een goede tip.

Als ik je zus was zou ik je overigens vertellen dat je de pot op kunt. Koop je eigen PC waar je remote bijkunt, ga de stroom niet voor je betalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Tsja, alleen brand zou ik inderdaad als groot struikelblok zien. Komt er iemand in de buurt van die pc zodra je zus weg is (m.a.w. is het bij jou in huis)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai mijn pc's al jaren 24/7 en heb ondertussen een leuke verzameling kapotte harddisks liggen. Veelal ging het om kantoormachines die natuurlijk niet elke maand werden schoongemaakt van stof etc. De meeste disks begeven het tusen het 3e en 4e jaar. Ik heb WD, Seagate en Maxtor schijven liggen in grote variërendvan 2 tot 6Gb en een IBM van 80Gb. Ik heb wel de indruk dat de disk kwaliteit de laatste paar jaar vooruit is gegaan. Al hebben we aan het beperken van de garantie voor harddisks kunnen zien dat de fabrikanten het zelf ook geen probleemloos produkt vinden.

In het geval van jouw zusje maakt het helemaal niks uit voor de levensduur van haar pc. De periode is zo kort dat ze wel heel erg veel pech moet hebben wil er in die tijd iets gebeuren met haar pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 15:33:
Sinds ik van die enge verhalen lees op Tweakers.net over ontploffende condensatoren ben ik er wel huiveriger voor geworden om mijn PC lang aan te laten staan zonder dat ik erbij ben. Je zult maar brand krijgen, ben je mooi gescrewed... :'(
Erm, ik ben geen kenner in de metallurgie, maar is een kast niet in de eerste plaats bedoeld om een (klein) brandje binnenin je kast te houden :? Iemand hier die al ooit brand in z'n PC heeft gehad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey thanks! :)

Maar in principe is dat dus lastig.

Maar goed als die computer niet altijd aanstaat normaal gesproken dan zou het gemiddeld wel mee moeten vallen. Maar toch zou ik maar de temperatuur van de HD, en de temperatuur van de processor maar remote controleren.

En niet vergeten haar plantjes water te geven en de cavia te voeren! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gods Lonely Man
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02-2024

Gods Lonely Man

A sidekick's sidekick

bij ons staat de server al 91 dagen aan :)
php/apache/mysql server dingie
en word intentief gebruikt
(linux/slackware, spec weet ik niet)

It was that kind of a crazy afternoon, terrifically cold, and no sun out or anything, and you felt like you were disappearing every time you crossed a road.

If it weren't for Carbon-14, I wouldn't date at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 15:33:
Heb ik goed nieuws voor je: in de meeste PC's staat het moederbord gewoon onder spanning als de PC uitstaat ivm bv Wake On Lan. Pas als je het netsnoer uit de PC haalt (of de eventueel aanwezige aan/uit knop op voeding gebruikt) is alles echt uit. Slaap lekker :Z

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De pc waarop ik nu deze reactie zit te schrijven staat al 2 maanden aan, enkel onderbroken door 1 reboot (installatie nieuw programma).
Zolang je pc niet te warm loopt kan het geen kwaad. En of ie te warm loopt merk je ook tijdens gewoon gebruik dus...
Er is wel 1 klein nadeel, de electriciteitsrekening! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Niet online
offtopic:
Weer wat geleerd van dit topic, ik had een Maxtor op de voorlopige offerte staan voor mijn nieuwe computer staan, gaat eraf, er komt een WD voor in de plaats, en zal rekening houden met de MTBF. :) Heb zelf nl. ook ooit is een gecrashte Maxtor gehad, en een kennis ook. Nu zit er hier een WD in, without troubles. (*afklop*)

Zelf heb ik systeem ook wellis 15 dagen draaiende gehad (niet echt lang, weet ik) -maar wel gecrashed -, AMB TB 1200+, ASUS A74KT133 Mobo, GF2 GTS 64 MB vid kaart..

De reden waarom ie na 15 dagen crashte was dat er iemand thuiswam die z'n mail ging bekijken, zo dom als ie was gewoon virusmailtjes openen! Reinstall was het gevolg :X Alles even dichtgetimmerd toen >:)

[ Voor 49% gewijzigd door SanderTje! op 04-06-2003 15:55 ]

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
mwa de mijne (compaq pressario 1210, p200mmx) heeft dit zo'n 2 jaar goed overleefd, alleen onlangs overleed hij wel (terwijl ik hem nu amper gebruik :? ). weet niet of het daardoor komt tho'.
volgens mij is de hdd kaduuk, maar dat kan ook komen doordat ik m toen dat gebeurde een paar x in mijn rugzak meer naar school had gesleept...

met een hamer past alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 15:45:
[...]

Erm, ik ben geen kenner in de metallurgie, maar is een kast niet in de eerste plaats bedoeld om een (klein) brandje binnenin je kast te houden :? Iemand hier die al ooit brand in z'n PC heeft gehad ?
Inderdaad dat ben ik gedeeltelijk met Hawk eens. Maar als het stof in de kast echt gaat fikken kan ik me voorstellen dat 't allemaal zo heet wordt dat de omgeving ook vlam vat.

Maar ik denk dat de kans hierop -al helemaal omdat het maar 3 weken zijn - niet noemenswaardig is.

De PCU staat in een kamer in een studentenflat, dus ik neem aan dat als de boel begint te roken de kamergenoten wel ff 112 bellen.

Maargoed, zoals ik al zei: daar gaan we nu ff niet vanuit want dat vindt een beetje vergezocht. In mijn begin post bedoelde ik natuurlijk ook meer de schade aan de pc zoals idd een kapotte HDD of iets dergelijks.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 16:02 . Reden: blaat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou als je hem 3 weken laat aanstaan dan heeft ie dus uiteraard 3 weken langer gedraaid en zal hij normaal gezien 3 weken vroeger de geest geven. Ivm met je vraag of hem nu 3 weken laten draaien kwaad kan voor later.
Dus ja, je verkort zijn levensduur met 3 weken kan je zeggen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
waarvoor denk je dat ze gemaakt zijn :P en kost minder energie dan elke dag opstarten en dan afsluiten en dan volgende ochtend weer opnieuw opstarten geloof ik

pc waar ik nu achter zit staat altijd aan....om de 2 maanden check ik stof enzo

[ Voor 21% gewijzigd door sjorremans op 04-06-2003 16:01 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
-Sander_ schreef op 04 juni 2003 @ 15:55:
offtopic:
Weer wat geleerd van dit topic, ik had een Maxtor op de voorlopige offerte staan voor mijn nieuwe computer staan, gaat eraf, er komt een WD voor in de plaats, en zal rekening houden met de MTBF. :) Heb zelf nl. ook ooit is een gecrashte Maxtor gehad, en een kennis ook. Nu zit er hier een WD in, without troubles. (*afklop*)
van die link een stukje terug, over t aantal uren per dag en mtbf...

Maxtor lijkt wel uit te gaan van een POH-waarde van 730 uur.

in een maand zitten volgens dat artikel (geen zin om het na te rekenen :+ ) 730 uur dus blijkbaar gaat maxtor er bij zijn consumentenschijven ook vanuit dat deze 24/7 gebruikt (kunnen) gaan worden

met een hamer past alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
sjorremans schreef op 04 June 2003 @ 16:01:
waarvoor denk je dat ze gemaakt zijn :P en kost minder energie dan elke dag opstarten en dan afsluiten en dan volgende ochtend weer opnieuw opstarten geloof ik

pc waar ik nu achter zit staat altijd aan....om de 2 maanden check ik stof enzo
hmm
dat wil ik dan wel graag onderbouwd zien.. waar haal je die info vandaan?

met een hamer past alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 16:00:
Nou als je hem 3 weken laat aanstaan dan heeft ie dus uiteraard 3 weken langer gedraaid en zal hij normaal gezien 3 weken vroeger de geest geven. Ivm met je vraag of hem nu 3 weken laten draaien kwaad kan voor later.
Of ie nou 3 weken langer of korter mee gaat maakt dus op den duur ook niet meer uit, dat ding doet wat ie moet doen en zal best zonder problemen 3 weekjes aanstaan.. btw anders zet ie dat ding toch een keertje een dagje uit na een week en 1 of 2 dagen later weer aan, issie weer fris en kan ie er weer tegenaan..

Dat spul houd er ooit wel een keer mee op, moet het ook vervangen worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 12:38
Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 16:00:
heheh... zo werkt het dus niet....

defect raken is afhankelijk van een aantal factoren waarbij slijtage wel een rol
speelt maar met de gemiddelde mtbf kan je je pc 6 jaar aanlaten staan volgens mij.

Maar ja, heb ook wel een schijf gehad die naar 1 dag al tikte dus het is ook
kwestitie van de magische x factor :)

[ Voor 11% gewijzigd door avon op 04-06-2003 16:12 ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperPaddo
  • Niet online
(overleden)
whitehouse schreef op 04 June 2003 @ 14:19:
vol stof ?? ben ik geen voorstander van ..
Bij wijze van spreken dan ;) Als ik hem openhaal heeft ie aardig wat stof gegraast, maar niet dat je de componenten niet meer ziet ;) Blaas hem 1 x per jaar door oid.

Grolsch Royce!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SuperPaddo schreef op 04 June 2003 @ 17:00:
[...]

Bij wijze van spreken dan ;) Als ik hem openhaal heeft ie aardig wat stof gegraast, maar niet dat je de componenten niet meer ziet ;) Blaas hem 1 x per jaar door oid.
ik stofzuig mijn pc elke 3 maanden. omdat mijn 4 intake koelers aardig was stof van de vloer zuigen.
wel haal ik alle stekkers eraf en stofzuig dan de fannen. dit ivm met de spanning die kan voortkomen uit draaiende fannen tijdens het stofzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• googhum
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-05-2022
Mijn kast staat regelmatig open, gewoon omdat ik te lui ben om hem dicht te maken na het toevoegen van nieuwe hardware. Hij staat trouwens ook praktice 24 uur per dag aan.
Het kan echt geen kwaad om die pc 3 weken te laten draaien. Geen rede voor stoffen backuppen of wat dan ook.

Gewoon monitor uitschakelen en klaar. Mocht die in een kast staat zoals in meerdere woonkamers het geval is, dan raad ik het wel aan om hem eruit te halen. Open halen heeft evenveel voordelen als nadelen. Stof toevoer en warmte afvoer. Je zal dr nix aan merken als je hem laat draaien, af en toe een reboot kan nooit kwaad.

Gewoon doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 10:13

mlt

Kan best, ik doe het ook met mijn servertje. Ok, het is wel een pII 350, die wordt niet echt zo heet, maar hij is al vier jaar oud en werken... perfect. Op mijn kamertje is het ook niet echt koel. BTW... er zit ook een 80 GB maxtor 7200 RPM schijffie in. De eerste was idd na 1 maand overleden. De nieuwe die ik heb gekregen (zelfde type en alles) doet het nu alweer een jaar non-stop. (eventuele reboots en stroomstoringen daar gelaten).

Dus mijn conclusie: Ja het kan, let wel op stof idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kun je i.v.m. met de hitte de pc even onderklokken, dan hoef je daar tenminste niet bang voor te zijn.
Verder zou je misschien eventueel een eigen HD erin kunnen zetten zodat je zeker weet dat die van je zusje niet kapot gaat (of gaan ze als ze niets doen ook kapot ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcNewB
  • Laatst online: 01-09 17:41
ik heb al 3 jaar 120 gigabyte aan maxtor schijven in mijn pc draaien contine 24/7 en nog nooit ergens last van dusse.... Imho boiet het niet zoveel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een laptop kan zolang aanstaan als je wilt, gewoon op het netstroom aansluiten en je kan em makkelijk 24/7 aan laten staan.

Wij hebben beneden een laptop (sattelite) staan die staat al een jaar lang 24/7 aan, en er staat nog een koetje op te cruchen ook.
Specs: Pentium 3 1,1Ghz, 128MB geheugen, 20GB HD merk onbekend.

Verder staat mijn pc al 3 jaar lang bijna dag en acht aan, af en toe gaat ie wel uit om ff hardware te vervangen of de boel ff af te stoffen, en af en toe een reboot, verder laat ik em gewoon aanstaan als we op vakantie gaan of zo, meestal gaan we 2 weken dan weg.
Specs: Pentium 4 2,4@2,66Ghz, 512RDRAM PC800, Hercules 8500LE, Maxtor diamond 9, en simpele P4 350W voeding van 15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Punksmurf schreef op 04 June 2003 @ 16:01:
[...]

van die link een stukje terug, over t aantal uren per dag en mtbf...

Maxtor lijkt wel uit te gaan van een POH-waarde van 730 uur.

in een maand zitten volgens dat artikel (geen zin om het na te rekenen :+ ) 730 uur dus blijkbaar gaat maxtor er bij zijn consumentenschijven ook vanuit dat deze 24/7 gebruikt (kunnen) gaan worden
Maxtor lijkt ook uit te gaan van 730 uur, dus of ze het ook echt doen is maar de vraag :o

verder; niet elke maand bestaat uit evenveel dagen, dus hoe jij erbij komt dat in 'een maand' (standaard) 730 uur zitten is me dan ook een compleet raadsel :+

Ontopic: de tweakers.net servers, met name de single-Athlons. Dit zijn toch ook 'gewone desktops' met uitzondering van de SCSI schijven, gigabytes geheugen... (:+)

edit; pff, server, alsof geheel tweakers.net op 1 server kan lopen (op een Opteron of Itanium 2 misschien)

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 04-06-2003 20:15 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaWA
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 22:16

NaWA

Hai, I Copy desu!

verder; niet elke maand bestaat uit evenveel dagen, dus hoe jij erbij komt dat in 'een maand' (standaard) 730 uur zitten is me dan ook een compleet raadsel :+
dit zal wel statistisch berekend zijn..

jaar = 365 dagen (voor de mierenneukers: officieel 365,25 dagen dus.. maar das al opgelost met schrikkeljaren enzo)
jaar = 12 maanden

365/12=30,416666666666666666666666666667 dagen gemiddeld per maand

30,416666666666666666666666666667*24= exact 730 uur

[ Voor 13% gewijzigd door NaWA op 04-06-2003 23:12 ]

FFXIV: NA: Flandre Scarlet' @Sargatanas - FFXIV Collect & EU: Brynhildr Herja @Lich - FFXIV Collect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Deze maand zitten we iig met 720 uur :*)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaWA
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 22:16

NaWA

Hai, I Copy desu!

yup, maar voor iedere maand een eigen urenwaarde hanteren voor producten is gekkenwerk. Daarom verdelen ze de maanden eerst over een heel jaar om een meer statische waarde te krijgen om mee te rekenen.

FFXIV: NA: Flandre Scarlet' @Sargatanas - FFXIV Collect & EU: Brynhildr Herja @Lich - FFXIV Collect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar wat zijn nou de stroom kosten per maand/jaar/dag bij een gemiddelde computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted
  • Laatst online: 04-09 22:36

Twisted

Mogli <3

ff offtopic, moet even :D

@DynaMikey- Hannibal zei altijd:

I love it when a plan comes together.

[edit]

had ff niet gezien dat de topic al 4 paginas lang was... sorry -=DISREGARD=-

[ Voor 31% gewijzigd door Twisted op 05-06-2003 11:25 ]

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Maar wat zijn nou de stroom kosten per maand/jaar/dag bij een gemiddelde computer.
Zou je even moeten uitrekenen he ;)
Ik dacht dat een kWh ongeveer 20 eurocent kost dus voor een pc met een 300 Watt voeding die 24/7 aan staat kost dat je:
0.2*(53* ((0.3*24)*7) = 534 euro per jaar :)

edit:

De uitkomst van deze berekening is onjuist aangezien het verkeerde tarief voor een kWh is gebruikt :) Zie de post van djexplo iets verderop

0.05*(53* ((0.3*24)*7) = 133 euro per jaar dat is nogal een verschil :o

[ Voor 31% gewijzigd door DeverauX op 05-06-2003 12:33 . Reden: onjuist kWh tarief ]

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
Quincy Jones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeverauX schreef op 05 June 2003 @ 11:20:
[...]

Ik dacht dat een kWh ongeveer 20 eurocent kost dus voor een pc met een 300 Watt voeding die 24/7 aan staat kost dat je:
Arme PC! Die moet dan voor dat geld dus wel een heel jaar op volle belasting (van de voeding dus) draaien. Met powersave e.d. kom je echt een stukje lager uit, het is alleen heel erg moeilijk om te bepalen, hoeveel lager precies, omdat je de belasting dus niet weet.

Mijn PC's hebben trouwens geen problemen met 24/7 draaien. Bij mij thuis staat een servertje, en die wordt alleen herstart na een windows-update. En dat al een jaartje of zo.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2003 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 12:38
DeverauX schreef op 05 juni 2003 @ 11:20:
[...]

lijkt me wel wat veel eigelijk!...

(.... x 3 pc's ....)

Bij natuurkunde heb ik het ook een keer berekent en volgens mij is het bedrag
een factor 10 lager.

[ Voor 13% gewijzigd door avon op 05-06-2003 11:35 ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcNewB
  • Laatst online: 01-09 17:41
Ik dacht ook al dat 500+ euro voor puur een pc wat aan de hoge kant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Laatst online: 12:51
Het opspinnnen van je HDD is schadelijker voor dat ding dan hem aan laten staan en dat hij dan op constante temperatuur blijft (ongeveer).
En overigens, als die PC het een week trek, dan kan hij dat zeker wel voor 3 weekjes.

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Ik schrok zelf eerlijk gezegd ook een beetje van de uitkomst, alleen het klopt wel volgens mij :)
Je PC verbruikt (afhankelijk van je voeding ofcourse) 300 Watt per uur, oftewel 0.3 kWh. Vermenigvuldigd met (24*7) zit je op 50,4 kWh per week, oftewel een kleine 2700 kWh op jaarbasis. Vermenigvuldig dit met de kosten van een kWh en je zit op een dikke 500 per jaar...

Quincy Jones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een server...Athlon 1000 met ECS plankje draaiend onder WinXP en heeft nu een uptima van 78dagen! Hij doet het nog steeds....is echt niet slecht hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
gaat prima hoor als dat ding 1 dag stabiel blijft draaien en hij wordt ook niet te warm dan gaat het ook 3 weken lukken.
ik laat eigenlijk mijn pc altijd aanstaan "tja downloaden he" en heb een gemiddelde uptime van een maand ik reboot eigenlijk aleen als ik weer eens een driver verwissel.
mocht je bang zijn dat de pc te heet gaat worden installeer je toch gewoon mbm dat proggie kan je gewoon instellen dat ie de pc als het te warm wordt afsluit.

heb trouwens 2x maxtor 80 gig in raid0
En een western digital 5400rpm 32gig waar ik mn emule temp dir op heb

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:40
4,5 eurocent is kwh prijs bij nuon http://www.nuonbusiness.c...o/Nuon_Market_Watch_E.pdf
300 Watt gebruik je alleen tijdens het opstarten. Mijn comp gebruikt gemiddeld maar 170 Watt als ik geen gebruik maak van mijn cdroms (kan je meten met multimeter (A)).
Dus dan is de rekening (170/1000)*0,04*24*365=60 euro=132 gulden.

[ Voor 3% gewijzigd door djexplo op 05-06-2003 12:18 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 13:53:

Oftewel,
Doe maar GEEN fujitsu.
In dei compaq machiene zat ook een Foetsie, en met recht een foetsi
Compaq heeft besloten om, een half jaar geleden, alle Foetsi schijven te vervangen.
Hielden het vaak nog geen jaar uit.
Mischien dan wel type afhankelijk maar toch.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Een klasgenoot heeft een Powerbook, die al 4/5 weken aanstaat als ie gaat reizen klapt ie uhm dicht en gaat die laptop in de powersave, ding staat altijd aan.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Twisted_Bunny schreef op 05 June 2003 @ 11:19:
....

had ff niet gezien dat de topic al 4 paginas lang was... sorry -=DISREGARD=-
héhé, geeft nie hoor: Ik had er zelf ook al moeite mee niet de wijsneus uit te gaan hangen.

...Als je iemand aanhaalt, doe 't dan goed! Zeker bij Hanni- :7 bal !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn server (p3 500)staat 24/7 aan in de werkkast onder de trap. Zonder extra koeling, dus gewoon de standaard koeling van voeding en proc. en deze werkt al twee jaar onafgebroken.
Alleen inderdaad af en toe wat stof verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 23:42
marquis schreef op 05 June 2003 @ 12:23:
[...]

Doe maar GEEN fujitsu.
In dei compaq machiene zat ook een Foetsie, en met recht een foetsi
Compaq heeft besloten om, een half jaar geleden, alle Foetsi schijven te vervangen.
Hielden het vaak nog geen jaar uit.
Mischien dan wel type afhankelijk maar toch.
IDD ik heb al 2 laptop schijven kunnen weggooien :'(
allebij waren ze van Foetsie

Echt waar ik heb nog bijna geen enkele Foetsie schijf gezien die het wel goed deed
in alle pc's die wij hier op het werk hebben staan zijn alle schijven die defect gegaan zijn van Foetsie

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Pagina: 1