Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TalyK
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-03 23:01
Hey iedereen,
Mijn vraag

Wij gaan op reis met de familie, we huren een villa voor een periode van 3 weken (21 dagen).
We zijn in totaal met 3 gezinnen.
Gezin "A" zijn met 5 en gaan de volle 21 dagen.
Gezin "B" zijn met 4, en blijven maar 16 dagen.
Gezin "C" zijn maar met z'n 3, zij blijven 21 dagen.

Alles inbegrepen kost de Villa 12500€.
Formule is dus: A + B + C = 12500
Maar gezin B blijven niet de volle 21 dagen, en de 2 andere gezinnen en zijn niet met evenveel.

Wat is nou de juiste formule om deze berekening correct te maken?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
1)
Alle factoren optellen: totaal aantal pers. 12 + totaal aantal dagen 58 = 70
Dan 12500 / 70 = 178,57
Daarna gezin A 178.57 x 26 = 4642,85
Gezin B 178,57 x 20 = 3571,43
Gezin C 178;57 x 24 = 4285,7
(lijkt mij makkelijkste, maar ergens in mij zegt dat dit niet klopt)

2)
Alles herleiden tot 1 dag per 1 persoon en gezin B eerst berekenen en aftrekken van het totaal bedrag.
dus: 12500 / 21 = 595,24 en dit delen door 12 = 49,6
Dit bedrag vermenigvuldig ik met 4 pers en 16 dagen = 3174,6
Gezin B zou dan 3174,6€ moeten betalen voor die 16 dagen.

voor gezin A en C geld dan 12500 - 3174,6 = 9325,4
Dit dan verdelen onder het aantal personen : 9325,4 / 8 = 1165,67
Gezin A wordt ; 1165,67 x 5 = 5828,3
Gezin C is dan ; 1165,67 x 3 = 3497

Wat is Jullie mening?
Hoe komt het dat de eerste berekening voor gezin A zoveel verschilt met het 2de?

Alvast bedankt om jullie hersencellen erop af te laten ;)

...

Beste antwoord (via TalyK op 16-06-2022 13:05)

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:17
Om dit wiskundig verantwoord eerlijk te doen kun je een oplossingsconcept zoals de Shapley value gebruiken.

Wat je eerst moet weten is hoeveel ieder gezin individueel zou uitgeven om op vakantie te gaan, als ze niet de villa zouden delen (maar zelf individueel een kleiner huisje zouden huren). Vervolgens moet je dat ook weten voor iedere combinatie van twee gezinnen.

Rekenvoorbeeld:

Alleen A: huisje à €55 per persoon per dag, €5775.
Alleen B: huisje à €57 per persoon per dag, €3648.
Alleen C: huisje à €60 per persoon per dag, €3780.

Voor twee gezinnen samen:

A+B: €9828
A+C: €8904
B+C: €7791

A+B+C: €12500

Vervolgens moet je naar de marginale meerkosten van ieder gezin kijken als ze "erbij komen", voor iedere permutatie van de gezinnen.

Bijvoorbeeld: als A erbij komt bij B, dan zijn de marginale kosten 9828-3648=€6180. Als C erbij komt bij A+B, dan zijn de marginale kosten 12500-9828=€2672.

Shapley heeft bewezen dat de enige eerlijke verdeling is om ieder gezin zijn gemiddelde marginale meerkosten te laten betalen, genomen over alle permutaties.

Met deze voorbeeldgetallen is de eerlijke verdeling:
A: €5378,67
B: €3758,67
C: €3362,67

Met deze rekenmachine kun je het zelf narekenen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:10

Thompson

Beeromaniac

Hier is bijna geen goed antwoord op te geven. Van bovenstaande vind ik voorbeeld A dan iig fair.

Maar zaken als;
Waarom gaat B maar 16 dagen?
Zijn de kinderen even oud? (voor een kind van 6 maanden regel je niks extras, voor eentje van 10 heb je misschien wel specifiek voor deze duurdere villa gekozen)
Hoe is de relatie tussen de gezinnen?
Hoe is de financiële status van de verschillende gezinnen?

Etc etc.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalyK
Hey Thompson,

Waarom B maar 16 dagen gaat zijn persoonlijke zaken, zij hebben zo hun eigen redenen, verlof etc.
De kinderen zijn 6 tot 10j oud, maar daardoor gaat de prijs van de villa niet omlaag (jammer genoeg :P)
Relatie tussen de gezinnen zijn goed, daarom samen op reis.
Omdat de gezinnen met 2 rekenvoorstellen afkomen, dacht ik : er moet toch wel een rekenfomule bestaan voor 3 variabelen?
Financiën tussen de gezinnen zijn vergelijkbaar, ligt ons dwars dat gezin A bijna 1000€ meer moet betalen voor die eerste berekening.

Goede morgen trouwens Thompson :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalyK
correctie; 1000€ minder*

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07 20:30
Aantal personen boeit niet toch eigenlijk? Vaak huur je een vila/woning per dag, ongeacht hoeveel personen. Ik zou de dagprijs het eerlijkst vinden en die verdelen.

Tenzij de eigenaar van de vila wel een prijs per persoon gebruikt in de berekening.

Acties:
  • +72 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:51

Croga

The Unreasonable Man

Optie 3:
Deel inderdaad alles door persoondagen maar dan persoondagen verblijf. Ofwel:
A heeft 105 persoondagen (5 personen voor 21 dagen)
B heeft 64 persoondagen
C heeft 63 persoondagen
Totaal zijn er dus 232 persoondagen verblijf.

€12500 / 232 = €53,88 wordt er betaald per persoondag verblijf.

Vermenigvuldig vervolgens de persoondagen met de kosten per persoondag:
A betaald €53,88 * 105 = €5657,40
B betaald €53,88 * 64 = €3448,32
C betaald €53,88 * 63 = €3394,44
Totaal betaald: €12500,16. Heb je ook nog fooi gegeven ;-)

Op die manier heeft iedereen betaald voor de dagen dat ze daar verbleven hebben. Het is niet de ideale oplossing (er is namelijk geen ideale oplossing; tenslotte is het een model en ieder model is fout) maar komt, naar mijn mening (which really doesn't matter much ;-) ) het dichtste bij.
bones schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 05:45:
Aantal personen boeit niet toch eigenlijk? Vaak huur je een vila/woning per dag, ongeacht hoeveel personen. Ik zou de dagprijs het eerlijkst vinden en die verdelen.

Tenzij de eigenaar van de vila wel een prijs per persoon gebruikt in de berekening.
Aan de andere kant; met minder personen had men een kleinere villa kunnen huren waarvan de dagprijs waarschijnlijk lager zal liggen.....?

[ Voor 22% gewijzigd door Croga op 16-06-2022 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Croga's voorstel lijkt het meest te kloppen, er even van uit gaande dat er geen aantal slaapkamer issues zijn.

Nothing to see here

Acties:
  • +16 Henk 'm!

Anoniem: 1312488

Gevoelsmatig zou ik hem gewoon per gezin berekenen dus door drie. Eventueel corrigeren voor die 16 dagen. Maar verder zou ik niet gaan, dat is ook een kwestie van mekaar wat gunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Optie croga is inderdaad het eerlijkst maar ligt ook aan de verhoudingen en zo. Misschien heeft gezin b maar 4 personen maar een dochter en een zoon waardoor ze 3 slaapkamers nodig hebben en gezin c een drieling die op een kamer kan.

Zal als je er niet makkelijk uitkomt al geen zin meer hebben inde vakantie.

Bij ons thuis bijvoorbeeld werden dure verjaardagscadeaus altijd per koppel gedaan. Dus ik, mijn zus+man en broer+vrouw.
In het gezin van mijn vrouw gewoon per neus. Dus ik mijn vrouw haar broer en zus(waren beiden vrijgezellen)
Als iedereen happy is dan is het goed

Festina lente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Honesty schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 06:25:
Als iedereen happy is dan is het goed
Uiteindelijk is dat natuurlijk wel de bottom line....

Mijn vrouw en ik hebben de neiging grotere vakantiehuisjes te huren dan we persé nodig hebben. We hebben nou eenmaal graag wat ruimte.
Een paar jaar terug een 8-persoons huisje in Denemarken gehuurd (we wilden een zwembad. De 3 extra slaapkamers waren zo'n beetje gratis). Een week van te voren met z'n allen besloten dat een ander koppel ook mee zou gaan. Die hebben toen niets voor het huisje betaald aangezien wij toch al betaald hadden (die hebben wel al het eten geregeld op de vakantie)

Dit jaar gaan we naar de Ardennen. 10-persoons huisje omdat dat de enige was met een fatsoenlijke woonkamer. Mijn schoonzus en haar dochter komen ook een weekend maar again; wij hebben toch al betaald dus waarom zouden ze mee betalen?

En andere keren hebben we gewoon split per koppel gedaan.

Maar ja, wij zitten niet met verschillende verblijven en verschillende aantallen dus als ik dezelfde som had gebruikt was de uitkomst hetzelfde geweest :-D

Bottom line: Het doel is niet een zo eerlijk mogelijke verdeling. Het doel is dat iedereen er blij mee is en een leuke vakantie heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Gevoelsmatig (dus niet per se "correct") zou ik puur naar de verblijfsduur kijken. Gezin B hoeft dus minder te betalen, omdat ze 16 dagen ipv 21 blijven.

Verder elk gezin hetzelfde per dag laten betalen.

Optie van @Croga is rekenkundig natuurlijk prima, maar ik kan me voorstellen dat mensen een hele exacte berekening als mierenneukerij gaan zien. Daarnaast is een villa meer dan het aantal kamers. Je betaalt ook voor de voorzieningen etc.

Gaan jullie ook de boodschappen per persoon per dag uitrekenen? :P Ik zou er niet vrolijk van worden.

[ Voor 20% gewijzigd door Lethalis op 16-06-2022 06:51 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:52
Ik heb ene vergelijkbare berekening wel eens voor een vriendenweekend gemaakt.

Ik zou zowel het aantal overnachtingen als aantal personen splitsen in een vaste en variabele component. Exacte verhouding is dan een keuze die gemaakt moet worden.

Op die manier wordt het relatief iets voordeliger wanneer je langer blijft en dat lijkt me reëel. Zaken als schoonmaakkosten en boekingskosten zijn bijvoorbeeld vaak ook vast.

Zo is er wel verschil maar het verschil wel iets kleiner.

Bijvoorbeeld:
  • Personen: ouders tellen als "1" en kinderen als "0,5"
  • Verblijf: 50% vast en 50% o.b.v. aantal dagen

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 16-06-2022 06:43 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:47
Anoniem: 1312488 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 06:25:
Gevoelsmatig zou ik hem gewoon per gezin berekenen dus door drie. Eventueel corrigeren voor die 16 dagen. Maar verder zou ik niet gaan, dat is ook een kwestie van mekaar wat gunnen.
Exact dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:42

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Per kamer, per nacht.

Echter, vanaf het moment dat gezin B weg is, staan er een aantal kamers leeg.

uitgaande van dat de eigenaar van de villa die toch betaald wil hebben en A/C er geen gebruik van maken.

Moet je dus de kosten van de lege kamers betalen met de drie gezinnen. De vraag is dus eigenlijk, wat de verdeelsleutel is.

Iedereen 1/3de? Klinkt eerlijk, maar de gezinnen die blijven betalen dan voor lege kamers omdat het andere gezien eerder weg gaat.

Gezin B de helft en A/C beide 25%?

Gezin B 75% A/C 12,5%?

Gezin B de volle 100%? B zegt: "dat is niet eerlijk, kan de rest ook niet gewoon maar 16 dagen gaan?"

Dus het ligt er maar net aan hoeveel je elkaar gunt (:
D'r is niet echt een kant/klare berekening voor.

Alleen als de verhuurder akkoord gaat voor een andere prijs voor de eerste 16 dagen.
Of de gezinnen de duur van hun verblijf aanpassen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:32

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik zou het hele bedrag door drie delen, in de basis. Dat iemand 16 dagen gaat zou het niet duurder voor de rest moeten maken: het is niet zo dat ze in die 5 dagen een kleiner huis kunnen huren oid, daar zou ik niet snel op compenseren.

De gezinsgrootte eventueel wel, zeker als een gezin meer kamers dan een ander gezin gebruikt. Hierboven zijn zat voorbeelden te vinden over hoe je dat zou kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:35
Anoniem: 1312488 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 06:25:
Inderdaad. Zeker met familie/vrienden waar je close mee bent doen we daar niet moeilijk over.

Ga je ook alle boodschappen splitsen gedurende de vakantie?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
negeer alles wat hier wordt gezegd. ga met z'n drieën ( of zessen ) om de tafel en los het zelf onderling op. anders zou dit wel eens jullie laatste vakantie samen kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:17

D4NG3R

kiwi

:)

Er worden een hoop aannames gedaan; was het bijvoorbeeld de keuze van gezin A en C om langer te blijven, of de keuze van gezin B om korter te blijven? Was dit al bekend voordat er een villa werd gehuurd? Is er toen al aan bod gekomen hoe er met de prijs om zou worden gegaan?

Ik denk dat je het beste gewoon zoals @PetervdM zegt met een bak koffie aan tafel kan gaan zitten om de kosten eerlijk te verdelen. Misschien heeft de rest hier ook al over nagedacht, of boeit het ze niet zo veel en splitsen ze het zo 1:1:1. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik zou het ook gewoon in 3en delen en verder niet moeilijk doen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

PetervdM schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:05:
negeer alles wat hier wordt gezegd. ga met z'n drieën ( of zessen ) om de tafel en los het zelf onderling op. anders zou dit wel eens jullie laatste vakantie samen kunnen zijn.
Aaarggghhhh! Nu zadel je TS op met een oneindige loop.....
Negeer alles.... dus ook wat PetervdM zegt. Oh wacht.... dan moet ik dus niet alles negeren. Dus dan maar alles volgen. Maar hij zegt dat ik alles moet negeren.

Deadlock (Of eigenlijk Livelock) in TalyK's hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:14
Persoonlijk zou ik gewoon allemaal 1/3 doen. En als B daar moeite mee heeft, desnoods A/C allebei 21/58e en B 16/58e. Doorberekenen per kind gaat me wel wat ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:09
Croga schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:18:
[...]

Aaarggghhhh! Nu zadel je TS op met een oneindige loop.....
Negeer alles.... dus ook wat PetervdM zegt. Oh wacht.... dan moet ik dus niet alles negeren. Dus dan maar alles volgen. Maar hij zegt dat ik alles moet negeren.

Deadlock (Of eigenlijk Livelock) in TalyK's hoofd.
hahahaha.. ik zeg.. tijd voor koffie vriend ;)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

De vraag is waaruit de prijs van de villa bestaat; is dit puur per nacht, of ook per persoon?
Afhankelijk daarvan óf per gezin per dag laten betalen (dus totaalbedrag villa delen door totaal aantal dagen A+B+C, dat dan weer keer aantal dagen los voor A, B en C) óf per persoon per dag (hetzelfde, maar dan totaalbedrag villa delen door totaal aantal dagen van alle personen etc).

Om het even in Excel te gooien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CC1ucEQKDqu3os-EbhHv4hedVSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tRkXZBSOuQu9ZfvXXIHLxKze.png?f=fotoalbum_large

Alternatief is bepalen van de 'waarde' van ieder persoon; kinderen minder betalen want die werken niet dus hebben vakantie minder hard nodig? :+

Als de prijs puur het aantal dagen is dan klopt berekening 1, dan betaalt iedereen het deel dat ze kosten per dag, en heeft gezin B er profijt van dat de rest wat langer gaat

[ Voor 16% gewijzigd door Oon op 16-06-2022 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:49
Ik denk niet dat een 12 persoons villa zoveel anders kost dan 10 of 14, dus aantal personen/kinderen gewoon vergeten imo, zeker als ze zo jong zijn.

Persoonlijk zou ik gewoon allemaal 1/3*12500=4166 betalen.

Eventueel nog iets met die dagen.
Verdeling kan zijn: totale dagen is 21+21+16=58
A en C betalen 21/58*12500=4526
B betaalt 16/58*12500=3448

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:35
Valt ook wat voor te zeggen dat als B niet zou komen, A + C een villa zouden nemen van 8 man en dus minder kwijt zouden zijn.

In dat geval zou B een (kleine) bijdrage moeten betalen voor de leegstand, zeg 50% of 33% of 25%?
Dan zou je dus zoiets krijgen als 21+21+16+(50% * 5) = 60,5
21/60,5*12500=4338,84
B: 18,5/60,5*12500=3822,31

Of iets dergelijks in een andere formule

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:34
Wat zou de villa kosten als je met 1 gezin van 4 zou gaan voor 21 dagen? Nog steeds 12.500,- of minder? Dat is dus belangrijk om te weten. Of je per nacht voor de hele villa betaalt of per nacht per persoon moet betalen.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er zijn 21 dagen. 12500/21 = 595 per dag.
Houd het simpel. Alleen 1/3.

Allen betalen 16 * 595 / 3
A en C betalen aanvullend 5 * 595 / 2

Wat mij betreft is het overigens gewoon 12500/3. Gaan ze ook klagen als iemand water ipv bier dronk bij samen eten en dus eigenlijk minder moet betalen?
Per kamer etc is al helemaal een gebed zonder eind. Bijbetalen als iemand snurkt? Minder als iemand de afwas doet? Ga dan niet samen op vakantie, denk ik dan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:32
Onmogelijk volledig logisch te maken. Er zijn te veel factoren waaronder perceptie. Wat dus niet te kwantificeren is. Het bedrag ligt tussen 1/3 en het aantal man-dagen.

Heeft B vooraf of achteraf 16 dagen aangegeven? Hoeveel kamers per gezin? Welk gezin krijgt de mooiste kamers (perceptie)?

Je kan in het midden gaan zitten. 50% 1/3 en 50% man-dagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
F_J_K schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:34:

Wat mij betreft is het overigens gewoon 12500/3. Gaan ze ook klagen als iemand water ipv bier dronk bij samen eten en dus eigenlijk minder moet betalen?
Per kamer etc is al helemaal een gebed zonder eind. Bijbetalen als iemand snurkt? Minder als iemand de afwas doet? Ga dan niet samen op vakantie, denk ik dan.
Ik vind niet dat je iemand kan laten betalen als diegene iets niet afneemt. Ga je 16 dagen, dan betaal je ook voor 16 dagen. Zou wat zijn als gezin A en C zeggen het is zo leuk hier we plakken er nog een aantal dagen aan vast, maar we doen wel / 3.
Misschien was de plan in eerste instantie ook gewoon 16 dagen, maar wilde gezin A en C toch langer gaan.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Als je andersom redeneert dan betalen de anderen 5 dagen voor meer ruimte die niet nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-07 14:15
TalyK schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 05:14:

Stel nou dat gezin B niet eerder weg zou zijn gegaan, dan was de berekening waarschijnlijk gewoon zo geweest dat je de totale kosten deelt naar verhouding van het aantal personen dat mee gaat, toch? Dan betaalde A 5/12e deel, B 4/12e en C 3/12e deel. Dat is de meest logische verhouding in dat geval.

Het feit dat gezin B eerder weg gaat is de enige factor die de berekening compliceert. Want enerzijds maak je extra kosten om extra ruimte te hebben zodat zij er ook bij passen (als ze niet mee waren gegaan ging je voor een kleiner huisje), maar anderzijds voelt het niet terecht om hen te laten mee betalen voor die 5 dagen huur waar zij zelf geen gebruik van maken.

Een objectief juiste oplossing is er dan dus niet. De meest juiste oplossing zal afhangen van het verhaal en de bereidheid van de betrokken partijen om hier sportief mee om te gaan. Dus dan is de vraag: Wat is er afgesproken met gezin B?
  • Stond de periode van 21 dagen al vast en hebben ze zelf besloten minder lang mee te gaan? In dat geval: their loss zou ik zeggen, en laat ze het 4/12e deel van de hele huur betalen.
  • Hadden zij vooraf aangegeven maximaal 16 dagen mee te kunnen (of een vakantieperiode aangegeven) en hebben de twee andere gezinnen besloten voor 21 dagen te boeken/deels te boeken buiten de voor B mogelijke periode? Dan is het wel zo eerlijk om gezin B alleen te laten betalen voor die 16 dagen en het gat eerlijk te verdelen tussen gezinnen A en C.
  • Ligt de waarheid hier ergens in het midden? Dan moet je een geschikte middenweg vinden.
In de eerste situatie is de verhouding als volgt:
Prijs per persoon voor 21 dagen: €12.500 / 12 = €1.041,66
gezin A: 12.500 / 12 * 5 = €5208,33
gezin B: 12.500 / 12 * 4 = €4166,67
gezin C: 12.500 / 12 * 3 = €3125,-

In de tweede situatie:
Prijs per persoon per dag: €12.500 / (5 * 21 + 4 * 16 + 3 * 21) = €53,88
gezin A: 21 * 5 * 53,88 = €5657,33
gezin B: 16 * 4 * 53,88 = €3448,28
gezin C: 21 * 3 * 53,88 = €3394,40
(door afronding is er ergens een extra cent binnen gesnopen... ;) )

Afhankelijk van het verhaal ligt de juiste oplossing m.i. ergens in het midden.

Tip voor de volgende keer: bespreek dit ff van tevoren met de betrokken partijen. Achteraf rekenen werkt niet, want dan wilt niemand benadeeld worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

c-nan schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:37:
[...]

Ik vind niet dat je iemand kan laten betalen als diegene iets niet afneemt. Ga je 16 dagen, dan betaal je ook voor 16 dagen. Zou wat zijn als gezin A en C zeggen het is zo leuk hier we plakken er nog een aantal dagen aan vast, maar we doen wel / 3.
Misschien was de plan in eerste instantie ook gewoon 16 dagen, maar wilde gezin A en C toch langer gaan.
Ik denk dat je dit gewoon moet bespreken met de andere twee gezinnen voor de villa wordt voorgeschoten door een van de gezinnen. Je kan aantal dagen x aantal personen pakken en dan vragen of iedereen het er mee eens is. Als er te veel discussie over is kun je het beter niet doen en per gezin iets huren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:46
Ben ook nog wel even benieuwd naar de kamerindeling. Slapen al die koters bij elkaar op de kamers? Slaapt het kind van gezin C op een eigen kamer en liggen de drie kinderen van gezin A op één kamer? In dat laatste geval zou ik dan geen rekening houden met het aantal persoondagen. Mochten alle kinderen hun eigen kamer krijgen dan is daar nog wel iets voor te zeggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Slappyjoez op 16-06-2022 08:47 ]

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:43

Licko

ZVDK

Voor het verblijf de kosten delen door 3, rekening houdend met het aantal dagen dat het betreffende gezin verblijft in de vakantiewoning.
Bij boodschappen die uit 1 pot betaald worden eventueel, wel rekening houden met de gezinssamenstelling.

En als hier langer dan een uurtje over vergaderd moet worden onderling; volgend jaar niet meer samen op vakantie gaan.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:09

Theo

moederbord

12 personen en 12.500 euro. Dat is dus 1042 euro per persoon voor de vakantie. De grootte van de accommodatie is uitgezocht op het aantal personen, niet het aantal persoondagen, families of wat dan ook.

Gezin A: 5208 euro
Gezin B: 4167 euro
gezin C: 3125 euro.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Is en blijft een lastige kwestie. Wij hebben iets vergelijkbaars.

gezin A: 2 personen (dat ben ik)
gezin B: 4 personen (2 kinderen)
gezin C: 6 personen (4 kinderen)

Wij hebben er best moeite mee om dan de totale kosten door 3 te delen. Vooral omdat er voor een nogal dure accomodatie is gekozen die wij zelf nooit zouden kiezen. De standaard van de gezinnen met kinderen ligt veel hoger.

Dus we worden al op kosten gejaagd doordat het een hoger segment is dan we zelf zouden kiezen, en vervolgens betalen we ook nog een significant deel van/voor de kinderen van de andere gezinnen.

Het gaat om 1 week, terwijl wij met hetzelfde budget 3 weken weg kunnen met ons tweeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
PetervdM schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:05:
Waarom dan alles hier negeren? Dan hebben ze juist 'onafhankelijke' input. Ze moeten niet blindelings het doen hier, maar ik zie totaal niet in waarom je dit zou negeren.
ZieMaar! schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 07:51:
Ik zou het hele bedrag door drie delen, in de basis. Dat iemand 16 dagen gaat zou het niet duurder voor de rest moeten maken:
Maar dat andere 21 dagen gaan moet het wel duurder maken voor die 16 dagen gaat? Wat als één gezin nou nog wel een week eraan wil plakken?

Berekening van @Croga lijkt mij veruit de logischte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-07 11:54
de Peer schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:18:

Wij hebben er best moeite mee om dan de totale kosten door 3 te delen. Vooral omdat er voor een nogal dure accomodatie is gekozen die wij zelf nooit zouden kiezen. De standaard van de gezinnen met kinderen ligt veel hoger.

Dus we worden al op kosten gejaagd doordat het een hoger segment is dan we zelf zouden kiezen, en vervolgens betalen we ook nog een significant deel van/voor de kinderen van de andere gezinnen.

Het gaat om 1 week, terwijl wij met hetzelfde budget 3 weken weg kunnen met ons tweeën.
Ik begrijp niet waarom je dan zo nodig met z'n allen tegelijk moet boeken. Je kan toch ook samen met anderen op vakantie op dezelfde camping/hotel/appartementencomplex/stadje/whatever en ieder gewoon zelf boeken? Dan kan je zelf je eigen budget en verblijfsduur bepalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

KoningsGap schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:49:
[...]

Ik begrijp niet waarom je dan zo nodig met z'n allen tegelijk moet boeken. Je kan toch ook samen met anderen op vakantie op dezelfde camping/hotel/appartementencomplex/stadje/whatever en ieder gewoon zelf boeken? Dan kan je zelf je eigen budget en verblijfsduur bepalen.
Ja. goede opmerking. Dat is iets dat we eventueel willen voorstellen.

'Men' wilde bij voorkeur in 1 villa zodat je gezamenlijk ontbijt en dineert enzo. Maar wij denken inmiddels inderdaad aan iets goedkoops simpels voor onszelf in de buurt. Maar dan zijn we wel de partypoopers natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
@Croga heeft rekenkundig de juiste berekening. Maar je kunt je afvragen , wat is de prijs van de villa als je hem met of 4 of 5 personen zou huren. Ik denk hetzelfde. Een acceptabele manier van verdelen zou gewoon de prijs per dag vaststellen. Maw het aantal personen buiten beschouwing laten. Die van 16 dagen betaald iets minder, die van 21 dagen het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Croga schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 05:46:
Optie 3:
Deel inderdaad alles door persoondagen maar dan persoondagen verblijf. Ofwel:
A heeft 105 persoondagen (5 personen voor 21 dagen)
B heeft 64 persoondagen
C heeft 63 persoondagen
Totaal zijn er dus 232 persoondagen verblijf.

€12500 / 232 = €53,88 wordt er betaald per persoondag verblijf.

Op die manier heeft iedereen betaald voor de dagen dat ze daar verbleven hebben. Het is niet de ideale oplossing (er is namelijk geen ideale oplossing; tenslotte is het een model en ieder model is fout) maar komt, naar mijn mening (which really doesn't matter much ;-) ) het dichtste bij.

[...]

Aan de andere kant; met minder personen had men een kleinere villa kunnen huren waarvan de dagprijs waarschijnlijk lager zal liggen.....?
Dit is precies wat ik wou voorstellen na lezen van OP..
En je kan ook nog een factor toevoegen voor kinderen (kinderen rekenen als 0.75 dag ofzo) bij voorbeeld als er in de kinderkamers 2 stapelbedden zijn en die dus minder kamers nodig hebben..

[ Voor 3% gewijzigd door ToolkiT op 16-06-2022 10:02 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:25

Managelorian

“This is the workflow.”

Er spelen hier twee dingen:
1. Ga je verrekenen voor het verschil in gezinsgrootte?
2. Ga je verrekenen voor het verschil in vakantieduur?

Voor wat betreft het eerste punt gaat het echt om een persoonlijke voorkeur. Daar kan een ander niet zoveel over zeggen.

Voor wat betreft het tweede punt hangt het m.i. vooral af van de manier waarop jullie besloten om samen deze vakantie te gaan doen. Heb je samen besloten om 3 weken te gaan, maar zegt gezin B nu "we gaan toch maar wat korter" dan is het niet onredelijk dat dat gezin wel gewoon voor de volle duur meebetaalt. Maar hebben jullie juist besloten om bijv. 'ongeveer twee weken te gaan' dan zou het niet onredelijk zijn als gezin A+C langer willen dat gezin B daar niet aan meebetaalt.

Kortom: het gaat niet om de rekenmethode an sich, maar om de manier waarop je dit gebeuren bent ingevlogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

fmrama schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:57:
@Croga heeft rekenkundig de juiste berekening. Maar je kunt je afvragen , wat is de prijs van de villa als je hem met of 4 of 5 personen zou huren. Ik denk hetzelfde. Een acceptabele manier van verdelen zou gewoon de prijs per dag vaststellen. Maw het aantal personen buiten beschouwing laten. Die van 16 dagen betaald iets minder, die van 21 dagen het zelfde.
Per dag rekenen zou ook een goede methode zijn..
Hangt er een beetje van af hoe je erin staat.. TS betaald dan in verhouding meer dan zijn vrienden, maar dat hoeft niet perse een probleem te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Managelorian schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:02:

Kortom: het gaat niet om de rekenmethode an sich, maar om de manier waarop je dit gebeuren bent ingevlogen.
Did dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
fmrama schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:57:
Dan draaien de anderen dus op voor de kosten van het korter aanwezig zijn van "gezin 16 dagen".
Want zonder "gezin 16" had je ook een veel kleinere villa voor lagere kosten kunnen boeken.
Naar rato betalen voor de dagen dat je aanwezig bent kan in een hotel, niet bij het huren van villa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:59
Ik zou zonder de financien het gesprek aangaan en bepalen wat jullie als groep het belangrijkste vinden. Dus ofwel de optie "iedereen betaalt evenveel", ofwel "iedereen betaalt naar rato". Naar rato heb je dan nog 2 keuzes in, namelijk "per persoon" of "per gebruikte dag".

Pas wanneer je de keuze gemaakt heb, voer je de berekening uit. En ja, die kan afhankelijk per scenario voor een gezin zomaar EUR 1000 hoger of lager uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque

Tsja, dat is ook de consequentie van in die samenstelling weggaan, en dan ook nog eens met verschillende standaarden. Dat maakt het wel ingewikkeld.
Ik zou er ook nog eens goed over nadenken als je, kinderloos als je bent, wel een week met zes van andermans kinderen opgescheept wil zitten. Vergis je niet in de impact daarvan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Zoiets blijft wel een ingewikkelde kwestie hoor.
Wij hebben het ook wel eens gehad: gingen altijd met drie man, simpele accommodatie. Ging er één jaar iemand extra mee, dus duurder huisje geboekt voor vier personen. Uiteindelijk ging diegene toch niet mee. Toen was de discussie wat te doen met het huisje: konden niet meer omboeken maar betreffende persoon wilde ook niet meebetalen aan een accommodatie waar door diegene geen gebruik gemaakt van zou worden.
Ik heb ervoor gekozen het duurdere deel toch maar over ons drieën te splitsen, maar ergens voelt het nog steeds niet oké. PP 75-100 euro meer kwijt dan we anders kwijt waren geweest. Wat haal ik eruit: ik ga er achteraf niet over bakkeleien, daar kom je toch niet goed uit. Maar een volgende keer bespreek ik zoiets vooraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:54
Je kunt er gigantisch hard Excel op los laten, maar ga gewoon rond de tafel zitten met zijn allen. Dan kom je er echt wel uit. Zo niet, dan moet je ook echt niet op vakantie gaan met zijn allen.

Als je echt een berekening zou willen doen, dan kom je op het bedrag per mandagen uit wat al een aantal keer is aangehaald. Maar bekijk vooral hoe deze vakantie tot stand is gekomen. Tegelijk met al de 21 dagen voor jullie 2 gezinnen en de 16 voor de andere? Of is dit later gekomen? Dat soort dingen. Maar ga vooral even samen kijken. Voor hetzelfde geldt staat gezin B er helemaal niet zo moeilijk in.

Ook als je zelf aan het berekenen bent en dat deelt, trap je waarschijnlijk al mensen op hun tenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-06 13:54
de Peer schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:55:
[...]

Ja. goede opmerking. Dat is iets dat we eventueel willen voorstellen.

'Men' wilde bij voorkeur in 1 villa zodat je gezamenlijk ontbijt en dineert enzo. Maar wij denken inmiddels inderdaad aan iets goedkoops simpels voor onszelf in de buurt. Maar dan zijn we wel de partypoopers natuurlijk.
1 van die 6 kinderen is altijd wel om 6 uur wakker, ik zou sowieso lekker een eigen huisje/kamer boeken als je geen kinderen gewend bent :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-07 19:24
Je zou op zich die laatste paar dagen naar een andere villa kunnen verkassen met de twee families om daar wat geld te besparen. Ik stem voor /3 als primaire optie, maar anders de optie waarbij het prijsverschil het kleinst is tussen een ander. Het is toch niet eerlijk om samen op vakantie te gaan en vervolgens 1 groep met meer dan 1k+ op te schepen, extra kind of niet? Tenzij er natuurlijk allerlei eisen bij 1 vandaan komen die de rest niet nodig vind, dan mag die persoon dat zelf lappen, maar dat lijkt hier niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-07 22:18

Barrycade

Through the...

Gaat er hier om of er per dag betaald wordt of per persoon.

Dus als de villa per dag moet worden afgerekend is het dagprijs gedeeld door de gezinnen die dan aanwezig zijn.

Als het per persoon is is het anders en komt de pppd methode om de hoek.

Pppd is imho ook van toepassing voor gedeelde energiekosten / boodschappen /toeristenbelasting etc.

Meteen ook wel weer de samenvatting waarom ik dit soort scenario's vermijd of vooraf al afstemming over moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:05

Als de anderen inderdaad voorstellen om het gewoon door drie te delen en daar ook bij blijven, dan zou ik het persoonlijk afzeggen. Dat is in die verhoudingen echt niet reëel en het zou voor mij voelen alsof de gezinnen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten ten koste van jullie.

Wat dan wel de juiste verhouding is, is natuurlijk lastig. Misschien per slaapkamer dat elk gezin gebruikt? Of 2/3/4, waarbij de kinderen dus min of meer half meetellen.

Voor de situatie van TS zou ik zelf gewoon pppd doen, dus wat @Croga al voorstelde. Is ook misschien niet perfect, maar het komt het dichtst bij zonder dat er allerlei discutabele factoren bij betrokken hoeven worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Dikke kans dat een villa niet per dag te huur is, maar per week. Zeker in het hoogseizoen. Vind 12.5K (of 60 euro p.p.p.n wel erg fors aan de prijs trouwens. Geen idee waar het staat, maar 4K per week is wel bovenkant markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TalyK
Hey iedereen,

bedankt voor al jullie inbreng!

Gezin B had in het begin al aangehaald "maar" 16 dagen mee te kunnen.
Gezin A kwam met het voorstel 21 te blijven, waarop gezin C dit ook zag zitten om 21 dagen te blijven (meer verlof kunnen plannen op hun werk.)

Kostprijs van huur villa was een vast bedrag, daar kon niet veel aan gewijzigd worden.

Gezinssamenstelling is telkens een koppel met hun kinderen.

Oorspronkelijk was geopteerd om 3 vakantie huisjes naast elkaar te boeken. Dit was veel makkelijker geweest voor het financieel aspect. Nu zitten we met variabelen.
Enfin, we hebben deze kansen verkeken en zitten nu voor gezin B met een duurder verlof.

Zoals jullie het al hebben aangehaald; wij hebben al bij elkaar gezeten om dit te bespreken.
Eerst wiskundig, maar daar draaiden onze noedels in de soep 8)7
Dan gevoelsmatig met aantal dagen en personen ; hele excel sheets uitgesmeerd.

Uiteindelijk heeft gezin B meer opgelegd dan hun vakantie "kost" zodat gezin A en C minder hoeven te betalen.
We zijn eruit en blijven nog steeds familie :), maar ik had gehoopt ergens een "wiskundige" berekening te vinden.

Wij hadden de verdeelsleutel gebruikt zoals Croga het hier had voorgesteld.
+ Gezin B was bereid om enkele honderen euro extra bovenop op te leggen.

Maar er was nooit sprake geweest over kamerverdeling. Want de mooiste is toch voor mij!!! >:) - (villa met 8 kamers)
Over eten gingen we samen een pot leggen, en over- of onderconsumptie wordt achteraf gedeeld.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +21 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:17
Om dit wiskundig verantwoord eerlijk te doen kun je een oplossingsconcept zoals de Shapley value gebruiken.

Wat je eerst moet weten is hoeveel ieder gezin individueel zou uitgeven om op vakantie te gaan, als ze niet de villa zouden delen (maar zelf individueel een kleiner huisje zouden huren). Vervolgens moet je dat ook weten voor iedere combinatie van twee gezinnen.

Rekenvoorbeeld:

Alleen A: huisje à €55 per persoon per dag, €5775.
Alleen B: huisje à €57 per persoon per dag, €3648.
Alleen C: huisje à €60 per persoon per dag, €3780.

Voor twee gezinnen samen:

A+B: €9828
A+C: €8904
B+C: €7791

A+B+C: €12500

Vervolgens moet je naar de marginale meerkosten van ieder gezin kijken als ze "erbij komen", voor iedere permutatie van de gezinnen.

Bijvoorbeeld: als A erbij komt bij B, dan zijn de marginale kosten 9828-3648=€6180. Als C erbij komt bij A+B, dan zijn de marginale kosten 12500-9828=€2672.

Shapley heeft bewezen dat de enige eerlijke verdeling is om ieder gezin zijn gemiddelde marginale meerkosten te laten betalen, genomen over alle permutaties.

Met deze voorbeeldgetallen is de eerlijke verdeling:
A: €5378,67
B: €3758,67
C: €3362,67

Met deze rekenmachine kun je het zelf narekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

F_J_K schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:34:

Wij rekenen met uit eten gaan met vrienden ook gewoon altijd een deel af per persoon, is niets meer dan normaal. Een gezin met 6 mensen eet meer dan een gezin met 4 mensen, dus het eerste gezin betaalt 60% en de andere 40%. Boeit me dan niet zoveel of het kinderen zijn of volwassenen, ik weet dat mijn kinderen minder eten dan de volwassenen aan de andere kant, maar dat soort mierenneukerij vind ik dan ook weer onnodig.

Maar ik zou er toch wel echt moeite mee hebben als wij met z'n 2en mee zouden gaan op een familievakantie met 3 andere gezinnen die allemaal 5 personen zijn, wij een weekje gaan en de rest 2 weken, en wij hetzelfde zouden moeten betalen als de rest. Mijn deel betalen voor de volle 2 weken kan ik nog mee leven, maar mijn deel betalen alsof we allemaal gelijke partijen zijn terwijl dat niet het geval is, vind ik toch overdreven. Dan kan ik beter een week langer gaan zonder familie en nog goedkoper uit komen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-07 19:24
Oon schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:58:
[...]

Wij rekenen met uit eten gaan met vrienden ook gewoon altijd een deel af per persoon, is niets meer dan normaal. Een gezin met 6 mensen eet meer dan een gezin met 4 mensen, dus het eerste gezin betaalt 60% en de andere 40%. Boeit me dan niet zoveel of het kinderen zijn of volwassenen, ik weet dat mijn kinderen minder eten dan de volwassenen aan de andere kant, maar dat soort mierenneukerij vind ik dan ook weer onnodig.

Maar ik zou er toch wel echt moeite mee hebben als wij met z'n 2en mee zouden gaan op een familievakantie met 3 andere gezinnen die allemaal 5 personen zijn, wij een weekje gaan en de rest 2 weken, en wij hetzelfde zouden moeten betalen als de rest. Mijn deel betalen voor de volle 2 weken kan ik nog mee leven, maar mijn deel betalen alsof we allemaal gelijke partijen zijn terwijl dat niet het geval is, vind ik toch overdreven. Dan kan ik beter een week langer gaan zonder familie en nog goedkoper uit komen :+
Het verschil is met uit eten gaan ook wel een stukje kleiner, het gaat hier letterlijk om duizend(en) euro's, niet een tientje.

In jouw voorbeeld zou je daar vooraf duidelijke afspraken over maken, een beter vergelijk zou zijn dat jullie 2 gaan met 3 andere koppels van 2. En anders inderdaad gewoon ieder een eigen huisje. Dat bevalt mij altijd beter, en die kinderen rennen wel naar het huis met de leukste ouders, dus dan zorg ik er voor dat wij dat niet zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-07 10:48

Gewoon bedrag delen door het aantal personen waarvoor betaald moet worden. Samen overleggen dat kinderen vanaf leeftijd x voor 50% meetellen en vanaf leeftijd x 100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Zebby schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:02:
[...]

Het verschil is met uit eten gaan ook wel een stukje kleiner, het gaat hier letterlijk om duizend(en) euro's, niet een tientje.

In jouw voorbeeld zou je daar vooraf duidelijke afspraken over maken, een beter vergelijk zou zijn dat jullie 2 gaan met 3 andere koppels van 2. En anders inderdaad gewoon ieder een eigen huisje. Dat bevalt mij altijd beter, en die kinderen rennen wel naar het huis met de leukste ouders, dus dan zorg ik er voor dat wij dat niet zijn :+
Ik denk ook dat de kern is dat iedereen van te voren duidelijk moet hebben wat de kosten gaan zijn voor er een huisje geboekt wordt, want anders kom je er nooit uit zonder ruzie.

Gevoelsmatig zou ik in jouw voorbeeld minder willen betalen als ik minder dagen ga, maar zou ik het wel begrijpen als verwacht wordt dat we gewoon de totaalprijs delen door het aantal personen en niet zozeer het aantal dagen dat iedereen gaat los van elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013

Wij hebben er best moeite mee om dan de totale kosten door 3 te delen.
Zou hier als gezin A nooit mee akkoord gaan, maar neem ook aan dat ze dit niet serieus voorgesteld hebben toch?

Is ook een uitspraak voor toch? "Ik heb geen moeite met alles delen, maar dan wel alleen met mensen die meer dan ik hebben".

[ Voor 11% gewijzigd door Ypuh op 16-06-2022 13:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ypuh schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:21:
[...]

Zou hier als gezin A nooit mee akkoord gaan, maar neem ook aan dat ze dit niet serieus voorgesteld hebben toch?
We zitten nog in de orientatiefase. Het hoge woord over een verdeelsleutel is er nog niet uit. Maar er werd wel gezegd: de verwachte kosten zijn ongeveer XXX euro per gezin.
Dus we moeten juist nu even goed opletten en niet te snel instemmen.

Zelf kan ik leven met het half mee tellen van de kinderen, maar minder dan dat ga ik niet accepteren.

Gezin B gaf overigens aan dat het hen niet uitmaakt hoe het verdeeld wordt. Dat is logisch, want met 2 kinderen zitten zij precies in het midden. Dus zij betalen ongeacht de verdeelsleutel (per persoon of per gezin) hetzelfde :D
Dus het hangt nu even af van de instelling van gezin C (4 kinderen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StealthyPeanut
de Peer schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:28:
[...]

We zitten nog in de orientatiefase. Het hoge woord over een verdeelsleutel is er nog niet uit. Maar er werd wel gezegd: de verwachte kosten zijn ongeveer XXX euro per gezin.
Dus we moeten juist nu even goed opletten en niet te snel instemmen.

Zelf kan ik leven met het half mee tellen van de kinderen, maar minder dan dat ga ik niet accepteren.

Gezin B gaf overigens aan dat het hen niet uitmaakt hoe het verdeeld wordt. Dat is logisch, want met 2 kinderen zitten zij precies in het midden. Dus zij betalen ongeacht de verdeelsleutel (per persoon of per gezin) hetzelfde :D
Dus het hangt nu even af van de instelling van gezin C (4 kinderen).
Moet vast wel goedkomen toch? Zij kiezen voor 4 kinderen en daar horen hogere uitgaves bij :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

StealthyPeanut schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:30:
[...]

Moet vast wel goedkomen toch? Zij kiezen voor 4 kinderen en daar horen hogere uitgaves bij :) .
Ja we zullen zien. Complicerende factor is dat het eigenlijk een samengesteld gezin is dus helemaal eigen keuze was het niet ;)

Ik vind de discussie over mogelijke verdelingen en hoe je dat aanpakt/communiceert in ieder geval interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@de Peer Nog niets aan de hand dus. Ik zou het wel gelijk even noemen, dan voorkomt dat verrassingen achteraf. Zodra iemand opzoek gaat naar accomodaties dan komen er bepaalde verwachtingen en laten mensen zich gek maken door "dit is écht de laatste villa, beslis nu".

Vind het persoonlijk ook niet erg om over financien te praten met vrienden, of onredelijk als iemand zegt dat ik nu eens moet betalen want... Zo lang je niet het persoon bent die altijd over geld begint en de hele vakantie klaagt over hoe duur het is en je liever een goedkopere accomodatie had etc. Deze vraag schaal in de categorie 'volkomen logisch'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-07 16:56
Vrij simpel toch? 1e 16 dagen gedeeld door 3, laatste 5 dagen gedeeld door 2. Gezin van 3 geef je de mooiste kamer zodat ze zich niet achter gesteld voelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:43

Licko

ZVDK

Of de kinderen hun spaarpot kapot laten slaan zodat ze mee betalen. Hoewel zonder kinderen vakantie vieren natuurlijk altijd de voorkeur geniet.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Licko schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:37:
Of de kinderen hun spaarpot kapot laten slaan zodat ze mee betalen. Hoewel zonder kinderen vakantie vieren natuurlijk altijd de voorkeur geniet.
Het gaat vandag de dag om zulke hoge bedragen voor vakanties dat de kinderen dan wel gelijk een persoonlijke lening mogen afsluiten voor hun deel :P

Persoonlijk zou ik juist als er veel kinderen zijn, het format van de vakantie aanpassen richting bijvoorbeeld kamperen of een andere vorm die een stuk goedkoper is.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 16-06-2022 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
TalyK schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 05:14:
Hey iedereen,
Mijn vraag

Wij gaan op reis met de familie, we huren een villa voor een periode van 3 weken (21 dagen).
We zijn in totaal met 3 gezinnen.

Formule is dus: A + B + C = 12500
Maar gezin B blijven niet de volle 21 dagen, en de 2 andere gezinnen en zijn niet met evenveel.

Wat is nou de juiste formule om deze berekening correct te maken?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
1)
Alle factoren optellen: totaal aantal pers. 12 + totaal aantal dagen 58 = 70
Dan 12500 / 70 = 178,57
Daarna gezin A 178.57 x 26 = 4642,85
Gezin B 178,57 x 20 = 3571,43
Gezin C 178;57 x 24 = 4285,7
(lijkt mij makkelijkste, maar ergens in mij zegt dat dit niet klopt)

2)
Alles herleiden tot 1 dag per 1 persoon en gezin B eerst berekenen en aftrekken van het totaal bedrag.
dus: 12500 / 21 = 595,24 en dit delen door 12 = 49,6
Dit bedrag vermenigvuldig ik met 4 pers en 16 dagen = 3174,6
Gezin B zou dan 3174,6€ moeten betalen voor die 16 dagen.

voor gezin A en C geld dan 12500 - 3174,6 = 9325,4
Dit dan verdelen onder het aantal personen : 9325,4 / 8 = 1165,67
Gezin A wordt ; 1165,67 x 5 = 5828,3
Gezin C is dan ; 1165,67 x 3 = 3497

Wat is Jullie mening?
Hoe komt het dat de eerste berekening voor gezin A zoveel verschilt met het 2de?

Alvast bedankt om jullie hersencellen erop af te laten ;)

...
Is ook van tevoren afgesproken dat een gezin korter blijft?

Als dit achteraf is besproken, zou ik gewoon het bedrag delen door het aantal personen. Ik zou het een beetje raar vinden om meer te betalen, omdat een gezin achteraf besluit om toch korter te blijven terwijl er al gekozen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

StealthyPeanut schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:42:
[...]

Is ook van tevoren afgesproken dat een gezin korter blijft?

Als dit achteraf is besproken, zou ik gewoon het bedrag delen door het aantal personen. Ik zou het een beetje raar vinden om meer te betalen, omdat een gezin achteraf besluit om toch korter te blijven terwijl er al gekozen is?
Als het achteraf is, zou ik voorstellen om geen 3 weken te gaan maar 2, de gezinnen die nog een week bij elkaar willen zitten zijn vrij om dan een kleinere/goedkopere accomodatie te zoeken ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProfPi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-04 12:43
Croga schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 05:46:

Dit is een redelijke verdeling. Je kan ook de verblijfskosten opdelen in een deel van 16 dagen gemeenschappelijk, en 5 dagen voor families A en C.
16 dagen -> 16/21 * 12500 = € 9523,81
5 dagen -> 5/21 * 12500 = € 2976,19

Het eerste deel wordt betaald door 12 personen, dus 9523,81/12 = 793,65 / persoon
A: 5 * 793,65 = € 3968,25
B: 4 * 793,65 = € 3174,60
C: 3 * 793,65 = € 2380,95

Het tweede deel wordt betaald door 8 personen, dus 2976,19 / 8 = 372,02 / persoon
A: 5* 372,02 = € 1860,10
B: € 0
C: 3 * 372,02 = € 1116,06

Totaal:
A: € 3968,25 + € 1860,10 = € 5828,35
B: € 3174,60 + € 0 = € 3174,60
C: € 2380,95 + € 1116,06 = € 3497,01

(4 cent te kort wegens afronden)

In de eerste methode verreken je het de totale prijs, en dus het "woongenot" over de gehele duur. In de tweede wordt het voor de langzitters proportioneel duurder, maar zij zitten de resterende tijd lekker rustig in een groot huis. Wat eerlijker is moeten de vakantiegangers zelf maar bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-07 22:33
Lethalis schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 06:36:
Gevoelsmatig (dus niet per se "correct") zou ik puur naar de verblijfsduur kijken. Gezin B hoeft dus minder te betalen, omdat ze 16 dagen ipv 21 blijven.

Verder elk gezin hetzelfde per dag laten betalen.

Optie van @Croga is rekenkundig natuurlijk prima, maar ik kan me voorstellen dat mensen een hele exacte berekening als mierenneukerij gaan zien. Daarnaast is een villa meer dan het aantal kamers. Je betaalt ook voor de voorzieningen etc.

Gaan jullie ook de boodschappen per persoon per dag uitrekenen? :P Ik zou er niet vrolijk van worden.
Degene die het totaalbedrag voorschiet is dan altijd de mierenneuker ja ...
Totdat die mensen zelf eens wat moeten voorschieten... Dan is het ineens andersom...

Ik ken die grappen... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Er zijn eigenlijk 2 problemen
- hoe verdeel je de kosten. Als iedereen 21 dagen was gegaan hoe had je dan de kosten verdeeld, ieder 1/3, per persoon etc. @TS wat was hier het plan van?
- hoe ga je om met de verkorte duur van 1 groep

Hoe je hiermee omgaat is ook gebaseerd op je onderlinge relatie en financiële situatie, wat eerlijk is wordt gezamenlijk bepaald.

Mijn 2 cents

Toen de villa werd geselecteerd waren een aantal criteria van belang bij de keuze. Denk aan locatie voorzieningen etc. Echter wat de prijs zeker bepaald is aantal personen en de duur van de huur.

Meestal is meer het aantal kamers doorslaggevend (wat weer afhangt van het aantal personen en de relatie tussen de personen), bijvoorbeeld je kan met 4 personen op vakantie gaan, maar of dat 2 of 4 kamers (of 3, of 1) kan behoorlijk uit maken in de prijs van de huur van de accommodatie.

Dus voor de verdeling an sich, zou je of een kamer verdeling verdeling kunnen gebruiken. Echter als de kamer indeling nog niet vast staat, of er voldoende kamers zijn, of je wilt het makkelijk houden, kan je gewoon de persoonsverdeling aanhouden. Echter dit heeft wel impact op de verdeling van de kosten.

TS heeft inmiddels aangegeven dat van te voren duidelijk dat er 1 groep maar 16 dagen wilde gaan, en hebben de andere besloten om 21 dagen te gaan. Dan lijkt het mij dat de 16 dagen groep daar niet aan mee betaald. De 2 andere groepen hadden ook kunnen kiezen die 5 dagen te verkassen naar een ander kleiner/goedkoper huis, het is hun keuze te blijven.

Effectief is dit als ik het goed heb de tweede optie uit de TS, per persoon (12) voor 16 dagen en de ander 5 dagen delen door 8 personen.

De eerste optie snap ik sowieso niet, omdat je 12 (mensen) bij 58 (=21+16+21) dagen optelt. Ik zou het door 58 delen en dan door 12, dan heb je een prijs pp per dag.

De opties zijn wat mij betreft
  • 1/3 voor elk
  • delen door 12 personen
  • delen door totaal verblijfsdagen 21+16+21 = 58
  • delen door naar persoon gewogen verblijfsdagen 21*5+16*4+21*3 = 232
Maar door de verkorte veblijfsduur voor 1 groep wordt het dan
  • 1/3 voor elk voor 16 dagen, 5 dagen voor 1/2
  • delen door 12 personen voor 16 verblijfsdagen , delen door 8 voor de ander 5 verblijfsdagen
  • delen door verblijfsdagen 16+16+16 = 48 voor 16 dagen en delen door 10 (5+5) voor de resterende 5 verblijfsdagen (is zelfde optie 1)
  • delen door naar persoon gewogen dagen 12*16 = 192 voor 16 dagen en 8*5 = 40 voor 5 dagen (is zelfde als optie 2)
Je zal zien dat het kozen mechanisme voor grote verschillen kan zorgen, en kan zo tussen de 1000 en 1500 euro schelen voor een groep.

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:59
TalyK schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:55:
Uiteindelijk heeft gezin B meer opgelegd dan hun vakantie "kost" zodat gezin A en C minder hoeven te betalen.
We zijn eruit en blijven nog steeds familie :), maar ik had gehoopt ergens een "wiskundige" berekening te vinden.
Ik geloof niet dat er meer opties nodig zijn toch? @TalyK en familie hebben de keuze gemaakt en gaan hopelijk lekker genieten van hun vakantie in hun villa 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantie40
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-07-2022
Gewoon het bedrag van de villa gedeeld door alle personen en dan weer x 5 voor gezin a, x4 voor gezin b en x 3 voor gezin c!

Gezin a en c nemen gezin b gewoon een keer mee uit eten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:11

jdh009

FP ProMod
de Peer schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:38:
[...]

Het gaat vandag de dag om zulke hoge bedragen voor vakanties dat de kinderen dan wel gelijk een persoonlijke lening mogen afsluiten voor hun deel :P

Persoonlijk zou ik juist als er veel kinderen zijn, het format van de vakantie aanpassen richting bijvoorbeeld kamperen of een andere vorm die een stuk goedkoper is.
Achja, gewoon een rentedragende lening met ze afsluiten en in termijnen laten betalen. Leren ze meteen een belangrijke les in het leven dat niets gratis is en hoe je om moet gaan met geld. Verdien je er ook nog iets aan en kunnen ze het niet betalen dan stuur je een incassobureau op ze af of klop je aan bij de ouders :+ .

[ Voor 4% gewijzigd door jdh009 op 16-07-2022 14:28 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ypuh schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:21:
[...]

Is ook een uitspraak voor toch? "Ik heb geen moeite met alles delen, maar dan wel alleen met mensen die meer dan ik hebben".
Helaas heeft gezin C nu inderdaad ge-eist dat we de kosten 'per gezin' verdelen en niet op basis van het aantal personen. Want dat zou het 'meest eerlijk' zijn. zucht.

Ik voelde het al aankomen. No way dat ik daar in mee ga en dat ik voor hun 4 kinderen ga betalen. Ik begrijp ook niet hoe iemand dat oprecht eerlijker kan vinden.

Er komen al gelijk sussende woorden vanuit de familie. Voorstel om de kinderen als 0.5 personen te tellen voor de verdeelsleutel. Dat zou dan een compromis zijn. Maar eigenlijk gaat dat me ook te ver. Zo gek is het toch niet dat je op een gezamenlijke vakantie alleen voor jezelf betaalt?

Als het nu baby's waren... is het misschien nog een ander verhaal, maar het gaat om kinderen in de leeftijd 8-18.
StealthyPeanut schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:30:
[...]

Ja dat lijkt mij ook... maar zo denken zij er dus blijkbaar niet over.
Dit zijn echt de ingrediënten voor een familieruzie.

[ Voor 39% gewijzigd door de Peer op 11-08-2022 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@de Peer Blijf bij mijn eerste reactie dat ik er nooit mee akkoord zou gaan.

Een duurdere accomodatie dan normaal kan ik wel mee leven, je 'profiteert' daar immers ook van. Maar waarom zou ik voor iemand's anders kinderen betalen? Ik vind kinderen al een last, geen lust. Veel leuker zou zijn als je met 3x 2 volwassenen zou gaan en in dit geval nog voordeliger ook.

Hopelijk heb je niet tot het laatste moment gewacht en gaan jullie niet deze zomer nog weg. Er zaten 2 maanden tussen. Als je het nu afblaast ben jij de boeman. Je had zelf al aangegeven kinderen voor 0.5 mee te tellen, dat lijkt me nog enigszins redelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 11-08-2022 10:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ypuh schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:54:
@de Peer Blijf bij mijn eerste reactie dat ik er nooit mee akkoord zou gaan.

Een duurdere accomodatie dan normaal kan ik wel mee leven, je 'profiteert' daar immers ook van. Maar waarom zou ik voor iemand's anders kinderen betalen? Ik vind kinderen al een last, geen lust. Veel leuker zou zijn als je met 3x 2 volwassenen zou gaan en in dit geval nog voordeliger ook.

Hopelijk heb je niet tot het laatste moment gewacht en gaan jullie niet deze zomer nog weg. Er zaten 2 maanden tussen. Als je het nu afblaast ben jij de boeman. Je had zelf al aangegeven kinderen voor 0.5 mee te tellen, dat lijkt me nog enigszins redelijk.
Nee we zijn er vroeg bij. De boel is wel gereserveerd maar we gaan pas in het voorjaar van 2023. Annuleren is nog mogelijk :P

Hoe langer ik er over nadenk hoe dieper mijn hakken ook in het zand gaan eigenlijk, dus voorlopig wil ik nog niet over een compromis nadenken. Als ze nu (met een goede reden) vroegen om een deel voor hun kinderen te betalen vind ik het nog wat anders, maar er wordt geclaimd dat het eerlijker en 'normaal' zou zijn als wij dat doen. En dat gaat me echt te ver. Ik zie dit ook al de eerste 'test'. Als we nu te snel er in mee gaan, dan gaat er nog meer volgen vrees ik, dus ik blijf voorlopig ook bij mijn standpunt.

Kijk als wij 1 of 2 kinderen zouden hebben dan is het al niet meer zo'n punt. maar geen kinderen versus 4 kinderen is toch echt een heel ander verhaal.

• Ypuh
@de Peer voor het prijsverschil kun je met z'n tweeen waarschijnlijk nog een keer een week op vakantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ypuh schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:01:
@de Peer voor het prijsverschil kun je met z'n tweeen waarschijnlijk nog een keer een week op vakantie.
Zeker. het gaat om 800 euro extra die wij dan zouden moeten betalen.
En telkens als ik me dat realiseer, krijg ik de neiging om de boel af te blazen en lekker zelf ergens heen te gaan.

de compromis voelt niet als een compromis, want het gaat dan nog steeds om het betalen van de kosten van kinderen. Bij 'iedereen betaalt gewoon zijn eigen kosten' is er geen compromis vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

de Peer schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:38:
[...]

[...]

Helaas heeft gezin C nu inderdaad ge-eist dat we de kosten 'per gezin' verdelen en niet op basis van het aantal personen. Want dat zou het 'meest eerlijk' zijn. zucht.

Ik voelde het al aankomen. No way dat ik daar in mee ga en dat ik voor hun 4 kinderen ga betalen. Ik begrijp ook niet hoe iemand dat oprecht eerlijker kan vinden.

Er komen al gelijk sussende woorden vanuit de familie. Voorstel om de kinderen als 0.5 personen te tellen voor de verdeelsleutel. Dat zou dan een compromis zijn. Maar eigenlijk gaat dat me ook te ver. Zo gek is het toch niet dat je op een gezamenlijke vakantie alleen voor jezelf betaalt?

Als het nu baby's waren... is het misschien nog een ander verhaal, maar het gaat om kinderen in de leeftijd 8-18.

[...]

Ja dat lijkt mij ook... maar zo denken zij er dus blijkbaar niet over.
Dit zijn echt de ingrediënten voor een familieruzie.
Dan wordt het heel simpel; kleiner huisje boeken met drie slaapkamers, één per gezin. Toeristenbelasting delen voor 4 kinderen is nog wel te accepteren.

Als de kinderen zorgen voor extra kosten (omdat er echt meer kamers nodig zijn) dan moeten de ouders daar gewoon voor betalen. Als die ouders graag met 2 kinderen op een kamer liggen dan is dat ook prima :P

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Oon schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:04:
[...]

Dan wordt het heel simpel; kleiner huisje boeken met drie slaapkamers, één per gezin. Toeristenbelasting delen voor 4 kinderen is nog wel te accepteren.

Als de kinderen zorgen voor extra kosten (omdat er echt meer kamers nodig zijn) dan moeten de ouders daar gewoon voor betalen. Als die ouders graag met 2 kinderen op een kamer liggen dan is dat ook prima :P
Ja dat is ook zeker een optie. Maakt ook goed duidelijk dat het dan ineens duurder voor hen wordt, als de suikeroom en suikertante ergens anders verblijven. Hetzelfde als wij ons zouden terugtrekken.

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:47
de Peer schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:03:
[...]

En telkens als ik me dat realiseer, krijg ik de neiging om de boel af te blazen en lekker zelf ergens heen te gaan.

de compromis voelt niet als een compromis, want het gaat dan nog steeds om het betalen van de kosten van kinderen. Bij 'iedereen betaalt gewoon zijn eigen kosten' is er geen compromis vind ik.
Zou ik ook doen.
Is toch niet eerlijk ....

Ik ga ook wel eens een week(end) center parcs met een maat van mij, mijn broer en 2 kinderen. (2 en 4)
Dan delen we het gewoon door het aantal volwassen.
Bedrag delen door 4 volwassenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

de Peer schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:06:
[...]

Ja dat is ook zeker een optie. Maakt ook goed duidelijk dat het dan ineens duurder voor hen wordt, als de suikeroom en suikertante ergens anders verblijven. Hetzelfde als wij ons zouden terugtrekken.
Heb je het ook al eens zo op tafel gegooid?

Ik zou zelf de neiging hebben om het op papier uit te tekenen; als theoretisch voorbeeld, stel dat je 500 euro per kamer kwijt bent, drie kamers is 1500 euro, dat is een gelijke split per gezin (toeristenbelasting en schoonmaakkosten e.d. niet meegerekend), dan hebben ze zelf de keus of ze voor de kinderen een extra kamer willen en dan zelf die 500 euro betalen of met 4 man in één kamer gaan zitten.

Als ze het visueel voor zich hebben kunnen ze moeilijk zeggen dat het eerlijk is dat jij meer gaat betalen. Dan lekker drie losse huisjes en regelen ze het zelf maar :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:03:
[...]

Persoonlijk ook nooit de behoefte gehad om met anderen buiten het directe gezin op vakantie te gaan. Dit topic doet me weer beseffen waarom (onder andere)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Oon schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:09:
[...]

Heb je het ook al eens zo op tafel gegooid?
Nee nog niet, waar we gaan binnenkort samen komen om het te bespreken. Maar daar zie ik wel tegenop eigenlijk. Vandaar dat ik goed wil voorbereiden. Het moet subtiel/tactisch blijven, want een discussie als deze kan escaleren en dat wil ik echt voorkomen.
Ik zou zelf de neiging hebben om het op papier uit te tekenen; als theoretisch voorbeeld, stel dat je 500 euro per kamer kwijt bent, drie kamers is 1500 euro, dat is een gelijke split per gezin (toeristenbelasting en schoonmaakkosten e.d. niet meegerekend), dan hebben ze zelf de keus of ze voor de kinderen een extra kamer willen en dan zelf die 500 euro betalen of met 4 man in één kamer gaan zitten.

Als ze het visueel voor zich hebben kunnen ze moeilijk zeggen dat het eerlijk is dat jij meer gaat betalen. Dan lekker drie losse huisjes en regelen ze het zelf maar :+
Ja dat maakt het goed duidelijk inderdaad. neem ik mee!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
jeroenkb schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:11:
[...]

Persoonlijk ook nooit de behoefte gehad om met anderen buiten het directe gezin op vakantie te gaan. Dit topic doet me weer beseffen waarom (onder andere)
Ik ga vaak zat met vrienden op vakantie, dat is geen enkel probleem. :+ Maar niemand bij ons heeft dan ook kinderen.

In het geval van de Peer zou ik daar ook zeker niet voor gaan bijbetalen. Ga fietsen joh, voor 4 extra personen moeten dokken is "eerlijker"? Nou veel plezier op vakantie zonder ons.

I have stability. The ability to stab.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Zijn er ook mensen die het wél echt eerlijker vinden om het per gezin te verdelen, ongeacht het aantal kinderen?
Ik probeer het namelijk te begrijpen, maar dat lukt niet. Het lijkt toch simpelweg om het geld te gaan dat ze daar mee besparen.

• sylvester79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-07 19:28
[b]de Peer schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:38:
Vind op basis van aantal personen het verdelen ook niet reeel. Zelf huren wij altijd met z'n 3en een sta caravan voor 6 personen, de prijs wordt niet lager/hoger door het aantal personen (uitgezonder toeristen belasting).

Een eventueel alternatief is het huis indelen in slaapkamers en daarop de verdeling maken. Immers bepaald het aantal slaapkamer de waarde van je verblijf.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

sylvester79 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:37:
[...]

Vind op basis van aantal personen het verdelen ook niet reeel. Zelf huren wij altijd met z'n 3en een sta caravan voor 6 personen, de prijs wordt niet lager/hoger door het aantal personen (uitgezonder toeristen belasting).

Een eventueel alternatief is het huis indelen in slaapkamers en daarop de verdeling maken. Immers bepaald het aantal slaapkamer de waarde van je verblijf.
het huis is precies gekozen op het aantal personen dat er kan/mag verblijven, dus dan gaat verdelen op basis van aantal personen wel op lijkt me. Maar je hebt een punt als je een huis met 'overcapaciteit' hebt.
Maar in dit geval is er wel degelijk voor een zeer veel groter huis gekozen met extra slaapkamers vanwege de kinderen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
SmurfLink schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:30:
[...]

Ik ga vaak zat met vrienden op vakantie, dat is geen enkel probleem. :+ Maar niemand bij ons heeft dan ook kinderen.

In het geval van de Peer zou ik daar ook zeker niet voor gaan bijbetalen. Ga fietsen joh, voor 4 extra personen moeten dokken is "eerlijker"? Nou veel plezier op vakantie zonder ons.
Mijn inziens getuigd het sowieso van een flinke portie zelfhaat om met 2 gezinnen met kinderen op vakantie te gaan, terwijl je ze zelf niet hebt. :+

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

dehardstyler schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

Mijn inziens getuigd het sowieso van een flinke portie zelfhaat om met 2 gezinnen met kinderen op vakantie te gaan, terwijl je ze zelf niet hebt. :+
haha nouja. Er is in ons geval wel afgesproken dat iedereen zijn eigen week indeelt. dus wij gaan zeker een aantal keer even er tussenuit om bij te komen.
We hebben het 1 x eerder gedaan en dat was best leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
de Peer schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:37:
Zijn er ook mensen die het wél echt eerlijker vinden om het per gezin te verdelen, ongeacht het aantal kinderen?
Ik probeer het namelijk te begrijpen, maat dat lukt niet. Het lijkt toch simpelweg om het geld te gaan dat ze daar mee besparen.
Nee, ik heb geen kinderen en ben ook niet van plan om voor die van iemand anders meer te betalen, familie of niet.

• sylvester79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-07 19:28
de Peer schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

het huis is precies gekozen op het aantal personen dat er kan/mag verblijven, dus dan gaat verdelen op basis van aantal personen wel op lijkt me. Maar je hebt een punt als je een huis met 'overcapaciteit' hebt.
Maar in dit geval is er wel degelijk voor een zeer veel groter huis gekozen met extra slaapkamers vanwege de kinderen.
De huur van de woning is veelal niet bepaald op het aantal bedden maar op het aantal kamers. Je stelling dat er geen overcapaciteit is maar dat is ook onjuist, die over capaciteit is er wel op het eind als 1 gezin is vertrokken. In de huidige berekening breng je die overcapaciteit niet bij hun in rekening.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roelfp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-07 13:36
Wij gaan elk jaar een week op vakantie met familie. In de basis zijn het 3 gezinnen. Een eenpersoons, en twee gezinnen met kinderen. Kinderen zijn inmiddels ook groot en hebben soms aanhang en soms niet. Sommigen wonen zelfstandig en anderen weer niet. Het is bij ons gebruikelijk dat we de kosten naar het aantal personen over de 3 basis gezinnen verdelen, als ouders vinden dat hun zelfstandig wonende kinderen niet hoeven te betalen, verrekenen ze dat maar onderling. De kosten voor verblijf en eten worden hoofdelijk verdeeld. Voor de gehele verblijfsduur. Soms gaat er iemand iets eerder weg en soms komt er iemand iets later. Dat is dan pech. Dus de kosten voor het huis en de boodschappen voor eten en drinken worden per persoon berekend en dat wordt dus afgerekend per gezin. De activiteiten die we verder ondernemen worden gewoon per deelnemer betaald. Soms doet er iemand niet mee, die betaalt dan ook niet (schoonmoeder gaat bijvoorbeeld niet mee raften). Werkt al jaren zo en gaat helemaal prima.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

sylvester79 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:55:
[...]

De huur van de woning is veelal niet bepaald op het aantal bedden maar op het aantal kamers. Je stelling dat er geen overcapaciteit is maar dat is ook onjuist, die over capaciteit is er wel op het eind als 1 gezin is vertrokken. In de huidige berekening breng je die overcapaciteit niet bij hun in rekening.
Sorry, mijn posts gingen over mijn eigen situatie en niet over de situatie in de openingpost.

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:42
Het is altijd wel een moeilijk vraagstuk. En een 'eerlijke' berekening vind je toch nooit, want iedereen ziet het (net) anders.

Wel vind ik het op basis van aantal personen oneerlijk. De luxe van de keuken, het aantal badkamers, de grotere tuin met betere stoelen, vaak zie je dat een groter huis ook meer luxe heeft. Ook zie je vaak dat volwassenen een betere slaapkamer pakken dan de kinderen.

Heel moeilijk dus. Bij ons de familie is het de uitkomst van dat alle volwassen voor 1 tellen en de (kleine) kinderen voor rond de 0,3. Met grotere kinderen heb ik geen ervaring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:37:
Ik probeer het namelijk te begrijpen, maar dat lukt niet. Het lijkt toch simpelweg om het geld te gaan dat ze daar mee besparen.
Ik zou het nog vrij redelijk vinden als er sprake was van 3 gezinnen, alle MET kinderen EN beneden een bepaalde leeftijd (6 of zo). Als er dan een verschil is tussen het aantal kids, ach ok. Maar jouw situ, met een stel zonder kids, en een gezin van 6 in leeftijd tot 18: dat vind ik in geen enkel opzicht gelijkwaardig. Ik ken niemand met drie of vier kinderen die dit niet begrijpt overigens. Met gezin van die grootte (ik heb 3) zijn vakanties prijzig, is algemeen bekend! In jouw situatie zou ik ervan afzien, met misschien een andere reden om geen problemen te maken ("andere vakantieplannen").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik heb even wat kritischer gekeken naar onze omstandigheden. De ouders slapen allemaal in een eigen 2-persoons kamer. De kinderen allemaal bij elkaar op 1 slaapkamer (3 stapelbedden).
Zou dit reden kunnen zijn om de kinderen als 'half' te rekenen, aangezien ze geen volwaardige slaapplek hebben? Volwassenen zou je tenslotte niet zo met zijn zessen bij elkaar op 1 kamer zetten.

Ik ben op zoek naar een oplossing en argumentatie waar ik zelf ook achter kan staan.
Pagina: 1 2 Laatste