Ze roepen dan ook al een tijdje om meer middelen. Netbeheerders opereren vanwege hun monopoliepositie en hun oorsprong (voortgekomen uit publieke nutsbedrijven) in een sterk gereguleerde markt. De aandeelhouders van de regionale netbeheerders zijn provinciën en gemeenten. Ze zijn dus publiek eigendom. Investeringen in het netwerk komen uiteindelijk voor rekening van de maatschappij, direct via de netwerkkosten op je energierekening of indirect via belastingen.Jeroenneman schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 00:25:
[...]
Dat zeg ik toch ook nergens? Je legt mij woorden in de mond. Ik heb nergens iets geroepen over directies of Hawaï. Maar iedereen betaalt al netbeheerkosten. Als ze daarmee niet uit kunnen, dan hadden ze eerder aan de bel moeten trekken, en nu niet opeens gekke noodgrepen uithalen.
Je betaalt nu als particulier een bescheiden bedrag aan netwerkkosten, zeker de power users die met hun PV-installaties en 3-fase laadpalen grote vermogens uit het net halen of erin stoppen maar niet meer betalen dan tante Truus in haar bescheiden flatje zonder inductiekookplaat, warmtepomp, 3-fase laadpunt en een dak vol PV.
Een 3x 25A is € 248,34 per jaar bij Alliander, een 3x 35A is € 944,85. Voor de standaard huisaansluiting van 3x 25A betaal je dus € 13,84 per kW en voor een 3x 35A € 39,12 per kW. Een 3x 50A, 3x 63A en 3x 80A zijn vergelijkbaar qua kosten per kW. Een 3x 25A is zo goedkoop omdat consumenten van oudsher een bescheiden continuvermogen hadden echter met de EV's, warmtepompen en PV-installaties van tegenwoordig is dat lang niet meer het geval. De bescheiden flatbewoner zit overigens waarschijnlijk op een 1x 35A met 8 kW vermogen maar betaalt toch net zoveel als iemand die uren achtereen zijn 3x 25A aansluiting bijna vol belast met een laadpaal en warmtepomp. Hoe is dat fair?
Het kabinet heeft inmiddels het plan geuit om kapitaalstortingen te doen in de netbeheerders en mede-aandeelhouder te worden om zo de aanpak van het volle stroomnet vooruit te helpen. Om investeringen in het netwerk te kunnen doen moeten netbeheerders wel over kapitaal kunnen beschikken. Er moeten hoge kosten gemaakt worden over een termijn van tientallen jaren terugverdiend moeten worden.