Overlast vijver buren

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 50.526 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
ik vraag me af wat TS met dit topic probeert te bereiken?

tis duidelijk dat de buren geen enkele medewerking verlenen. zeker 80% van de oplossing ligt echter aan hun kant. er zijn namelijk tig manieren ( hier ook al besproken ) om de overlast terug te dringen. Maar die hebben allemaal gemeen dat het een aanpassing op de vijver of de waterval moet zijn. En dat gaat dus niet gebeuren.

Anders dan de optie ook al genoemd oordoppen of white canceling apparatuur lijkt mij dat er niet zoveel andere mogelijkheden zijn. Wat overblijft is verhuizen, en ik denk dat je dat reëel moet overwegen.

Wat de TS vergeet of misschien niet weet. Koi's zijn zoals hier al gezegd echte varkens. De meeste Koi vijvers hebben dan ook geen waterplanten ( echt binnen een dag en er staat geen plant meer op zijn plaats ). Om het water toch van zuurstof, maar veel belangrijker schoon te houden, is er continu filtering en verversing van water nodig

De benodigdheden voor een beetje koi vijver zijn dan ook nog al hoog! naast de normale water filtering door mate met fijnmazig watten of filter materiaal is er meestal een aparte actief kool filter. eiwitafschuimer zijn vaak ook geïnstalleerd. al dit gebeurt met een ruime en vrij hoge circulatie soms met enkele 10.000 liters per uur ( afhankelijk van vijver grote ) vuistregel is 1.5x de inhoud van de vijver per uur.

En nu komt het je kan die filtering op een goedkope manier aanleggen en op een dure. jouw buren hebben voor de goedkopere oplossing gekozen. en de terugvoer van het gefilterd water via een waterval laten doen! dit is esthetisch misschien mooi. maar de meeste professionele koi vijvers kiezen een systeem die gesloten het water terug brengt met een overloop.

En hier word de TS dus niet vrolijk van, de buren KUNNEN de waterval niet "uitzetten" want daarmee sluiten ze ook de filtering uit! en geloof me binnen een week is het water dan zwart!. er zijn echter wel mogelijkheden hier al gezegd. het plaatsen van stenen kan het geluid breken. Maar stenen worden in een koi vijver vaak niet gebruikt om beschadiging op de toch al dure vis te voorkomen. de andere optie hier ook al laten zien is het plaatsen van een borstel om het water te breken voor het het oppervlak bereikt.

Ik denk dat de laatste echt de enige oplossing is die eventueel bij de buren nog acceptabel zal zijn. Maar je moet wel met heel goede argumenten komen wil je hen zelfs na rechtsbijstand inschakelen nog zover krijgen je gunstig te zijn. Persoonlijk zelf had ik d deur niet eens meer open gedaan.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt TS misschien nu je iets meer zicht hebt op wat en waarom je wat meer begrip hebt voor de situatie, en misschien hebben de buren wel nagedacht maar zagen ze daar geen oplossing voor. De aangedragen oplossingen boden in ieder geval voor hen geen perspectief! Misschien doet de laatste ( de borstel ) dat dus dan als nog. Maar das echt bij godsgratie als ze nog een woord tegen je zeggen.

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Niels86
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-10-2022
TS moet ook gewoon werken he 😉

Ik had niet verwacht zo’n discussie aan te wakkeren hier. Mijn doel was voornamelijk om uit te vinden of we vanuit onze kant iets kunnen ondernemen, zodat we de buren niet nodig hebben voor een oplossing. Maar zoals ik al vermoedde zijn die mogelijkheden gering.

Met mijn telefoon heb ik al eens tegen de gevel gemeten, met een resultaat (‘s nachts) tussen de 45 en 55 db op een stil moment.

Ik begrijp dat een zaak als deze altijd 2 kanten heeft. Maar als ik mijn buren netjes uitnodig voor een kop koffie om het probleem te spreken, en zij weigeren dat, ligt het dan aan mij? Als ik aanbied om mee te denken over mogelijke oplossingen en deze notabene ook nog zelf wil betalen, ligt het dan aan mij? Volgens mij niet.

Wij wonen nu 5 jaar in ons huis. De vorige buurman had al jaren de vijver, maar de voormalige bewoners van ons huis hebben daar nooit iets van gevonden (of durven vinden, de voormalig was geen makkelijke man). Wij hebben destijds deze buurman ook al eens gepolst voor een oplossing, zonder succes. De nieuwe buren hebben zijn mening over ons overgenomen, vandaar dat zij nooit met ons het gesprek aan hebben willen gaan. Wij zetten niet voor niets de stap naar rechtsbijstand, liever een goede buur dan een verre vriend zegt men altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:53

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Kort gezegd: TS heeft last van de vijver (subjectieve mening / ervaring) en de buren vinden dat het moet kunnen. Jullie komen er niet uit, dus is de oplossing op eigen terrein te zoeken. Betalen voor een oplossing is het grootste probleem niet lees ik.

Een oplossing kan dan zijn om te zorgen voor een gedegen geluidsisolatie.
Zo zijn er in de handel speciale geluidsschermen beschikbaar, zoals langs de snelweg worden geplaatst. Deze hebben een daadwerkelijk absorberende kern. De maximaal toegestane hoogte kan dan misschien voldoende zijn om een groot deel van het geluid weg te vangen. Ik ben niet bekend met hoe hoog je mag bouwen bij jullie in de gemeente, maar ik mag op mijn eigen 'erf' een gebouw van 3m hoog zonder vergunning neerzetten.

Eventueel kun je de ramen van de slaapkamer voorzien van extra geluidsisolerend glas. Met ramen open slapen zal dan wel een dingetje blijven...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flight77
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:35
psychodude schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:32:
[...]

Had de buurman hier een topic geopend, zijn versie van het verhaal gedaan, dan had 80% van de posters zich ongetwijfeld achter de buurman geschaard en was @Niels86 de vervelende, lastige buurman die gewoon niet zo zou moeten zeuren.
Volgens mij zijn we het met elkaar eens. Ik reageer alleen op het feit dat het labeltje "victim blaming" hier wel heel makkelijk ergens op geplakt wordt.

ik ervaar overlast -> dat ligt aan jou, je bent te gevoelig != victim blaming
mijn buurman vernielt mijn vijver -> had je maar moeten luisteren toen hij vroeg iets aan het lawaai te doen = victim blaming

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:53

Part

Helemaal niets.....

Je zou een bouwerk tegen de grens met de buren kunnen overwegen. bv een kapschuur/overkapping/schuur. Soms mag je vergunningsvrij tot 3 meter hoogte bouwen en de nok mag vaak nog veel hoger. Daar kun je redelijk wat geluid mee tegen houden en je hebt niet het gevoel dat je veel geld moet uitgeven om alleen maar het geluid tegen te houden. Je krijgt er namelijk een mooie hobby schuur, zitplek, werk ruimte etc etc voor terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-04 17:51
zou wat voor mij zijn.
Als ik zoals TS van alles heb geprobeerd en heb meegedacht en zelfs heb aangegeven voor zaken te betalen om het voor beide partijen goed op te lossen en ik krijg nog steeds een deur tegen mijn gezicht gegooid als ik aanbel en erover wil praten... Het eerste wat ik doe is een Marantz setje kopen, klipsch speakers en even paar uur per dag AC DC draaien.

Ik heb echt geen idee wat je hier tegen kan doen, die 45-55DB is niet veel maar we wonen allemaal in rijtjes huizen, tuinen grenzen aan elkaar, of je nu een waterval hebt waar water mee valt of je een zoemen geluid hebt van een afweer systeem op je hek(ijzer draad waar stroom op staat), je hoort het toch omdat alles zo dicht op elkaar zit.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-04 19:16
Jeroenzer schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:20:
zou wat voor mij zijn.
Ik heb echt geen idee wat je hier tegen kan doen, die 45-55DB is niet veel maar we wonen allemaal in rijtjes huizen, tuinen grenzen aan elkaar
Als ik hier binnen, overdag, mijn gewenste muziek speel kom ik wel op 50-55dB. Als ik terwijl dan achteraan bij de tuinen ga meten kom ik alsnog maar op 35-40. Ongeijkte smartphone-metingen wel.

Moesten mijn buren de hele dag lang iets produceren aan die gelijkaardige 55dB lijkt dat me wel overbodig.

Nog eventjes watergeluid door m'n speaker laten gaan aan datzelfde niveau want muziek komt anders over. Ja, dat is echt wel teveel.

[ Voor 10% gewijzigd door Arrigi op 15-06-2022 15:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Silent7
  • Laatst online: 12-12-2024
ay ok verduidelijkt het wel
Je zegt dat ze niet in de tuin willen komen luisteren en eigenlijk niet meer met je willen spreken.
Misschien een vriendelijke brief schrijven, je schrijft vriendelijk hier en gaat positief in op de vele reacties, dus dat zou bij je passen.
Helder uitleggen, goede buur, begrip hoe fijn het voor ze is, en verzoek om eens een kopje kofie of biertje te komen doen in je tuin. De vraag stellen waarom ze hem graag de hele nacht aanhouden en dat je bereid bent mee te denken/werken aan een oplossing
(bijvoorbeeld bruispompje voor de nacht als het zuurstof is of
een leuk binnen water dingetje voor in hun slaapkamer voor de nachten (zou ook energie kunen besparen) en dat je ze graag een fonteintje laat uitzoeken bij https://www.fengshuiwebwinkel.nl/product-category/fonteinen/ )
Want dat je begrip hebt voor hun reden en hiermee de twee waar je aan hebt kunnen denken denkt te kunnen respecteren met als voordeel dat jij je ramen weer open kan hebben in de zomer.

Hmm ik schrijf dit en opeens valt me iets te binnen, dit zijn nieuwe bewoners die de vijver in de tuin hebben gelaten.
Hoe is de huidige schutting? hopen ze misschien dat jij een mooie hoge schutting neer gaat zetten op je eigen grond, halen zij de hunne weg en hebben mooi aanzicht.

geluidsisolerende gordijnen bij de openende ramen gebruiken misschien een tip? koelte komt nog wel binnen door de plooien

Korte termijn dus vanaf nu hoop ik dat je in staat bent "om te denken", hele volksstammen geneten van het geluid van stromend water juist om tot rust te komen en in slaap te vallen. Wij wonen bij een rivier en die kan ik ook horen in de nacht (soms hoor ik er een hert lopen) dat vind ik eigenlijk wel mooi.
Onze buurman bleek een motorfanaat die elke dag met zijn Ducatti even rijden gaat. Hun huis is 50m verderop en ondanks onze muren van een meter dik hoor je dat dus echt overal in huis.
Eerst begon ik er van te balen, maar bedacht me dat ergeren geen zin heeft, omdenken, als hij nu wegjankt weet ik dat hij een big smile heeft, geniet en glimlach ik zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Laatst online: 30-04 19:16
BJBoes schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:44:de andere optie hier ook al laten zien is het plaatsen van een borstel om het water te breken voor het het oppervlak bereikt.
Je haalt je eigen argumenten allemaal onderuit met dit ene ding. Ja, de buren kunnen perfect een borstel installeren en dit kan ook op een manier die de vissen nooit zal beschadigen. Kost echt niks, TS wil er zelfs voor zorgen.

Pure onwil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-04 11:17

PinusRigida

I put the p in pool.

Silent7 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:02:
ay ok verduidelijkt het wel
Je zegt dat ze niet in de tuin willen komen luisteren en eigenlijk niet meer met je willen spreken.
Misschien een vriendelijke brief schrijven, je schrijft vriendelijk hier en gaat positief in op de vele reacties, dus dat zou bij je passen.
Helder uitleggen, goede buur, begrip hoe fijn het voor ze is, en verzoek om eens een kopje kofie of biertje te komen doen in je tuin. De vraag stellen waarom ze hem graag de hele nacht aanhouden en dat je bereid bent mee te denken/werken aan een oplossing
(bijvoorbeeld bruispompje voor de nacht als het zuurstof is of
een leuk binnen water dingetje voor in hun slaapkamer voor de nachten (zou ook energie kunen besparen) en dat je ze graag een fonteintje laat uitzoeken bij https://www.fengshuiwebwinkel.nl/product-category/fonteinen/ )
Want dat je begrip hebt voor hun reden en hiermee de twee waar je aan hebt kunnen denken denkt te kunnen respecteren met als voordeel dat jij je ramen weer open kan hebben in de zomer.

Hmm ik schrijf dit en opeens valt me iets te binnen, dit zijn nieuwe bewoners die de vijver in de tuin hebben gelaten.
Hoe is de huidige schutting? hopen ze misschien dat jij een mooie hoge schutting neer gaat zetten op je eigen grond, halen zij de hunne weg en hebben mooi aanzicht.

geluidsisolerende gordijnen bij de openende ramen gebruiken misschien een tip? koelte komt nog wel binnen door de plooien

Korte termijn dus vanaf nu hoop ik dat je in staat bent "om te denken", hele volksstammen geneten van het geluid van stromend water juist om tot rust te komen en in slaap te vallen. Wij wonen bij een rivier en die kan ik ook horen in de nacht (soms hoor ik er een hert lopen) dat vind ik eigenlijk wel mooi.
Onze buurman bleek een motorfanaat die elke dag met zijn Ducatti even rijden gaat. Hun huis is 50m verderop en ondanks onze muren van een meter dik hoor je dat dus echt overal in huis.
Eerst begon ik er van te balen, maar bedacht me dat ergeren geen zin heeft, omdenken, als hij nu wegjankt weet ik dat hij een big smile heeft, geniet en glimlach ik zelf ook.
TS heeft al uitgenodigd op bakje koffie = ze willen niet. Brief schrijven zal volgens mij ook weinig uithalen als ik het goed begrijp, grote kans dat ze na de woorden "goede buur" je brief verticaal zullen klasseren.

Maar goed, niks houdt TS tegen om het te proberen.

Over het waarom is het vrij duidelijk denk ik: het zijn Kois , van die dure Japanse vissen, die beesten hebben zuurstofrijk water nodig ten allen tijde van de dag. vandaar: stromend/vallend water zorgt voor turbulentie en dus luchtbelletjes in suspensie in het water.

Maar er zijn idd. stillere manieren om tot hetzelfde resultaat te komen zoals bvb. de zuurstofpomp die je hier oppert. Al is stromend/vallend water wel de meest natuurlijke... en eerlijk: overdag ook de meest aangename om te horen vind ik persoonlijk, alleen niet een ganse nacht lang, daarin kan ik TS zeker volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
een brief is echt wat "zwaarder" en vooral bewijsbaarder dan praten.
Edit, heb je kinderen @Niels86 misschien helpt het om die de kois te laten zien, juist heel licht, en mischien helpt het met omdenken, "kijk die waterval zorgt ervoor dat deze speciale vissen blijven leven en gelukkig zijn, leuk he?" eenmaal uitgelegd zal omdenken voor de kids makkelijk maken en vermoedelijk voor jou ook.En interesse tonen in hun hobby kan dan weer deuren openen, dan is het niet focus op geluid maar op de hobby, misschien ontdooit de relatie dan wat
Geen kinderen, even wat inlezen in de koi hobby en buren eens aanspreken dat je er wat over opgezocht hebt "fascinerend buurman, mag ik ze eens komen bekijken, wat een leuke hobby is dat" is natuurlijk een mooie ijsbreker

[ Voor 83% gewijzigd door Silent7 op 15-06-2022 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:29

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Je kan ook eens informeren bij https://nsg.nl/nl/home voor een geluidsmeting. Misschien kan je wat meer actie krijgen van je buren als je "officieel" laat zien dat het toch wel erg hard is dat geluid (of miss zelfs wel boven de norm).

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-04 01:35

TommyGun

Stik er maar in!

Plaats een Leylandii coniferen haag... die kan 50 meter hoog worden, snoei je 'm op 4 meter of zo :P

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
*knip*
Dat stellen we dus niet voor.

[ Voor 92% gewijzigd door tweakduke op 15-06-2022 21:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:23
Blauwe regen en gele regen zijn wat mooier in de tuin, in het bewandelen van het pad van biologische oorlogsvoering ;).

[ Voor 55% gewijzigd door tweakduke op 15-06-2022 21:37 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-04 22:54

Yor

Yor1313#2571

Ik zou eens uitzoeken wat het kost om de buren op andere gedachten te krijgen middels:

NIeuw! De uitermate door Koi kwekers uit Japan aangerade fluisterstille waterval methode die optimaal bio-subliem de intrinsieke gezondheid van uw kois verbetert! Alleen bij ons!

Gewoon een stille oplossing, zoals die met borstels ofzo, hypen in de vorm van een flyer en die bij wat buren laten bezorgen. Beetje van Amazing Discoveries taal erbij, aangeraden door Hiorishumo Takamazuki, topkweker uit Japan etc etc. Valt te proberen?

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:13
Yor schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:19:
Ik zou eens uitzoeken wat het kost om de buren op andere gedachten te krijgen middels:

NIeuw! De uitermate door Koi kwekers uit Japan aangerade fluisterstille waterval methode die optimaal bio-subliem de intrinsieke gezondheid van uw kois verbetert! Alleen bij ons!

Gewoon een stille oplossing, zoals die met borstels ofzo, hypen in de vorm van een flyer en die bij wat buren laten bezorgen. Beetje van Amazing Discoveries taal erbij, aangeraden door Hiorishumo Takamazuki, topkweker uit Japan etc etc. Valt te proberen?
Dit is wel een zeer creatieve oplossing. Misschien is er een Tweaker die wat kan fabriceren in Photoshop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Laatst online: 02:02

Racing_Reporter

Contentmaker

Oeffff... aan de ene kant begrijpelijk, aan de andere kant is dit wel pittige dwang hoor. Je laat ze dan kiezen tussen de minst erge van de twee opties, die het meest voor allebei oplevert. Lijkt me wel beetje een èchte last resort dit. Zijn we al echt bij dat stadium aangekomen? TS heeft wel een hoop gedaan, dat blijkt absoluut. Maar gaat dit op lange termijn niet flink tegen je werken? Dat je ze voor die keuze zet, ga je geen vrienden mee maken. Hoewel ik het zeker begrijp. Misschien ben ik wat meer van het praten. Ben benieuwd wie daarop in wil haken!

[ Voor 30% gewijzigd door tweakduke op 16-06-2022 15:43 . Reden: Quote aangepast ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Racing_Reporter schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:28:
[...]

Oeffff... aan de ene kant begrijpelijk, aan de andere kant is dit wel pittige dwang hoor. Je laat ze dan kiezen tussen de minst erge van de twee opties, die het meest voor allebei oplevert. Lijkt me wel beetje een èchte last resort dit. Zijn we al echt bij dat stadium aangekomen? TS heeft wel een hoop gedaan, dat blijkt absoluut. Maar gaat dit op lange termijn niet flink tegen je werken? Dat je ze voor die keuze zet, ga je geen vrienden mee maken. Hoewel ik het zeker begrijp. Misschien ben ik wat meer van het praten. Ben benieuwd wie daarop in wil haken!
Zoals je in eerdere posts ziet ben ik heel erg van omdenken en praten, en weet je in dit geval, ik zou het zo laten en de wetenschap dat ik een plantje neer zou kunnen zetten om van de ellende af te zijn en dat niet gedaan heb zou me een goed gevoel geven, precies iets dat goed helpt bij omdenken, dan is het geen vervelende machteloze situatie meer, maar een eigen keuze (ook al zou je als goed mens niet snel of eigenlijk niet voor de slechte keuze gaan natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-04 00:08
We hadden eens buren 2 huizen verder, die hadden een hond vaak in de tuin als ze weg waren, de hele dag blaffen dat beest. Mijn vrouw werd er hoorndol van, ik hoorde het niet meer na een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Iets van "Buurtbemideling" in uw gemeente aanwezig?
Onafhankelijke kijkt wat er mogelijk is om escalatie te voorkomen.

Verder zou ik een dossier opbouwen met stuken die uw gestuurd heeft aan de buren en dit actueel houden.

Verder ben ik van mening dat de waterval inderdaad "gedempt" kan worden door stenen op de plek te legen.
Karpers in het wild gebruiken deze om van hun parasieten af te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
5 pagina's, niet alles gelezen, maar die diffusor is echt een oplossing als zuurstof het argument is voor een waterval, kost geen drol en supereffectief, zijn er vast ook in groter formaat. En de uitstroom richting wateroppervlak, als het oppervlak in beweging is dan is het genoeg, heb je geen waterval voor nodig, en geen geluid. En beluchting kan ook via het filter, afhankelijk van het type filter.

Misschien naar een koizaak gaan en vragen wat die voor stille oplossingen hebben.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:15
*knip*
Als oplossingen niet mogen, post ze dan niet. Daarnaast houden we het serieus.

[ Voor 95% gewijzigd door tweakduke op 17-06-2022 16:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:08
Ik kan me er iets bij voorstellen. We hebben een waterbel in de vijver, en zodra er ook maar 1 buur komt klagen, gaat dat ding 's nachts uit. Nou hebben we een vrij grote tuin en die erg dikke taxus achter de vijver. Dat zal al flink schelen.

Waar ik vroeger woonde had een buurman 2 deuren verder iets soortgelijks met Koi's en waterval. En inderdaad, we werden er 's nachts gewoon wakker van. Uitgelegd en gevraagd of ie er iets aan kon doen. Dat was geen probleem. Laat staan als het naast je huis is.

Je kunt de civielrechtelijke weg bewandelen, maar ook het strafrecht inschakelen. 55 Db tegen de gevel is nml best veel.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-04 11:50
Als je bedenkt dat een airco volgens de regels niet meer dan 40dB aan de gevel van de buren mag produceren, is 45-55dB bij jou aan de gevel wel erg hoog... Dan lijkt het me inderdaad een te hard geluid.

"Het gaat hierbij om warmtepompen en airco’s die worden toegepast bij woningen en woongebouwen. Deze installaties mogen niet meer dan 40 dB geluid veroorzaken bij de buren."
(Bron: Rijksoverheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Probleem is, denk ik, ondertussen al zover dat je buren je een ontzettende zeurkont beginnen te vinden. Hierdoor vinden ze elke suggestie van jou een extra druppel. Je moet eerst weer een wat betere verhouding zien te krijgen met de buren.

Zou het niet een optie zijn om één of andere koi guru te vragen om eens naar de situatie te kijken. Voor beide kan dit een win-win situatie zijn. Een echte guru kijkt naar hun vijver, geeft advies om hun luxe haringen nog mooier te maken en kan meteen kijken naar het watergekletter van hun waterval.

Ik heb verder geen verstand van deze vissen, maar als ik zoek op koi karper in combinatie met watervis dan zie ik allemaal horrorverhalen van mensen wiens dure visjes dood zijn gegaan vanwege zuurstofgebrek en waarbij een waterval de oplossing is. Mogelijk zijn je buren bang dat je hun prijzige vissen de dood in wil jagen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Hoewel ik en duidelijk ook een hoop anderen het een briljant plan vinden, valt dit wel onder de definitie van huisvredebreuk. Dat je het weet.

[ Voor 72% gewijzigd door tweakduke op 17-06-2022 16:00 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Racing_Reporter schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:31:
[...]

Hoewel ik en duidelijk ook een hoop anderen het een briljant plan vinden, valt dit wel onder de definitie van huisvredebreuk. Dat je het weet.
Hij komt niet in zijn huis :p Toen ik kind was deed ik dit met mijn neefje in omgekeerde volgorde met het volume van de muziek op familiefeestjes bij mijn oma. Steeds heel subtiel het volume van de muziek iets harder zetten tot er een moment kwam dat iedereen op het feestje tegen elkaar aan het schreeuwen was om nog boven de muziek uit te komen. Het viel ze pas op dat er iets niet klopte toen ze ons heel hard zagen lachen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Marzman schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:13:
[...]

Hij komt niet in zijn huis :p Toen ik kind was deed ik dit met mijn neefje in omgekeerde volgorde met het volume van de muziek op familiefeestjes bij mijn oma. Steeds heel subtiel het volume van de muziek iets harder zetten tot er een moment kwam dat iedereen op het feestje tegen elkaar aan het schreeuwen was om nog boven de muziek uit te komen. Het viel ze pas op dat er iets niet klopte toen ze ons heel hard zagen lachen.
Ik vind het verschuilen achter 'haha funny' niet verantwoord ten opzichte van mogelijke gevolgen, aangezien de verstandhouding al erg slecht lijkt te zijn. Why is this even a debate? I mean, it's simple really: https://www.juridischadvi...redebreuk-boete-of-straf/
Huisvredebreuk
Juridisch (artikel 138 Wetboek van Strafrecht) wordt huisvredebreuk als volgt omschreven: “Hij die een woning, besloten lokaal of erf, dat bij een ander in gebruik is, wederrechtelijk binnendringt of weigert te verlaten.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 22:15
Racing_Reporter schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:55:
[...]

Ik vind het verschuilen achter 'haha funny' niet verantwoord ten opzichte van mogelijke gevolgen, aangezien de verstandhouding al erg slecht lijkt te zijn. Why is this even a debate? I mean, it's simple really: https://www.juridischadvi...redebreuk-boete-of-straf/

[...]
Ik denk (en hoop) dat 99,9% van de lezers begrijpt dat ik het ludiek bedoelde en absoluut niemand adviseer om een snelcursus stalking te combineren met over een schutting klimmen en met andermans spullen te gaan rommelen. Maar misschien had ik dat er even bij moeten zetten, je weet het inderdaad nooit 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-04 23:39
wolly_a schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 23:04:
Een echte guru kijkt naar hun vijver, geeft advies om hun luxe haringen nog mooier te maken…
:-D

Wat een zalige thread is dit.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-04 22:26
Schoonouders hebben hetzelfde probleem gehad. Buurman met een voorliefde voor water. Een luidruchtige waterval, 24/7. Zo erg zelfs dat als je achterin de tuin zat en, op een heg na, praktisch in die waterval zat. Je moest je stem verheffen om elkaar te horen.

Argument van de buurman: Ja maar m'n vissen. Ik ga niks nieuws kopen, ik wil hooguit een timer aanzetten zodat de vijver tussen 22:00 en 02:00 uit staat zodat je kunt inslapen. Maar anders gaan de vissen dood, en ik ga geen duizend euro betalen voor een stil systeem: dit watervalletje kostte me een paar tientjes en doet wat het moet doen.

De oplossing? Schoonouders hebben een expert op het gebied van koi langs laten komen, die gevraagd naar een stil systeem en deze expert op de buurman afgestuurd. De buurman verteld: er komt een expert, die gaat kijken naar de vijver en alle kosten zijn voor ons.

Twee weken later stonden er zuurstof-diffusers op de bodem, een stille waterpomp voor de waterverplaatsing en een nieuw filtersysteem. Je hoorde werkelijk niets meer en kon de vissen ook veel beter zien doordat er minder golfslag was, het water bewoog zich nu voornamelijk onder de oppervlakte.

Het heeft m'n schoonouders een lieve duit gekost (+-1500 euro), maar ze waren er vanaf en wonen al jaren gelukkig. Buurman ook blij, die kreeg van de expert een volledig advies en grotendeels vernieuwing/schoonmaak van z'n geliefde vijver.

Het alternatief was een lompe schutting/muur bouwen, dat was veel duurder en véél minder mooi dan de groene haag die er nu tussen staat.

Je hebt nu eenmaal leefgeluiden te dulden. Of de waterval wel/niet overlast is zullen velen over twisten (kijk maar naar deze 6 pagina's). Bestaat daar met je buren discussie over, dan zul je zelf een scheut water bij de wijn moeten doen als je volledig je eigen resultaat wilt bereiken.Ik snap ook wel dat de buurman geen zin heeft in een kop koffie, als hij tijdens het drinken van said koffie alleen maar jouw - in zijn ogen - gezeur moet aanhoren over een onderwerp dat hem mogelijk geld gaat kosten of z'n vissen doodmaakt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niels86
Mr. Stom schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:05:
De oplossing? Schoonouders hebben een expert op het gebied van koi langs laten komen, die gevraagd naar een stil systeem en deze expert op de buurman afgestuurd. De buurman verteld: er komt een expert, die gaat kijken naar de vijver en alle kosten zijn voor ons.

Twee weken later stonden er zuurstof-diffusers op de bodem, een stille waterpomp voor de waterverplaatsing en een nieuw filtersysteem. Je hoorde werkelijk niets meer en kon de vissen ook veel beter zien doordat er minder golfslag was, het water bewoog zich nu voornamelijk onder de oppervlakte.

Het heeft m'n schoonouders een lieve duit gekost (+-1500 euro), maar ze waren er vanaf en wonen al jaren gelukkig. Buurman ook blij, die kreeg van de expert een volledig advies en grotendeels vernieuwing/schoonmaak van z'n geliefde vijver.
Een expert langs laten komen gaf iemand anders inderdaad ook al aan. Dat is nog niet zo’n gek idee, al moeten de buren daar natuurlijk ook weer mee instemmen. Maar dat is precies waar het tot nu toe steeds op is vastgelopen. Met rechtsbijstand als resultaat, waardoor praten nu helemaal niet meer mogelijk is (al staan wij daar zelf nog steeds voor open).

Ik geef natuurlijk liever 1500 euro uit aan een dergelijke oplossing, dan dat het geld naar een geluidsmeting gaat. Waarna ik vervolgens minstens nog 1500 euro moet uitgeven aan een lelijke schutting of iets dergelijks. Wat overigens de overlast op de slaapkamers ook nog niet oplost.

Hoewel ik vrees dat zij een koi specialist die wij aandragen niet accepteren omdat deze in hun ogen aan onze kant staat, ga ik toch eens rond informeren. Wellicht lever me dat meer informatie op. Als iemand nog een specialist kent dan houd ik me aanbevolen 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het water van die waterval breken dat het niet zo hard klettert hoeft toch geen 1500 euro te kosten? Een spons of iets onder een hoek van 45 graden zal al gigantisch schelen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels86
Marzman schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:23:
Het water van die waterval breken dat het niet zo hard klettert hoeft toch geen 1500 euro te kosten? Een spons of iets onder een hoek van 45 graden zal al gigantisch schelen.
Het is meer een waterloop dan een waterval. Bovenaan klettert het water vanuit een ornament in een waterloop en onderaan klettert het water in de vijver. Mijn simpele vraag was helemaal in het begin al om wat stenen te (ver)leggen, maar dat was al teveel gevraagd. Later in het traject met rechtsbijstand heeft de buurman wel een steen anders gelegd, maar daarna nooit gevraagd of dit voor ons überhaupt verschil maakt. Met een dialoog, een kop koffie of een biertje was het probleem al lang opgelost.

Alle argumenten die hier genoemd worden (vissen hebben gefilterd water nodig, vers water nodig etc.) hebben de buren nooit genoemd. Het enige argument was ‘willen we niet’. Helaas ligt de bewijslast bij ons, dus hun argument houdt tot nu toe stand.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:32
Wij slapen altijd met het raam open....paar jaar terug nieuwe buren gekomen bij ons, beste man wil savonds wel eens een joint opzetten.

We wonen op de hoek en op de een of andere manier trekt het altijd exact naar het slaapkamer raam heen. Ik werd er helemaal gek van. Mn bed weer uit, raam dichtsmijten, terug in bed...snachts wakker want ik had het te warm...weer uit bed..raam weer open zetten... en dat 4-5x per week.

Buurman al eens op aangesproken, heeft een tijdje aan de andere kant gestaan... maar is toch weer gewoon aan de achterkant terug gaan roken.

Ik werd helemaal gek.

Sinds einde afgelopen jaar, eindelijk een oplossing voor gevonden.

Ik maak me er niet meer druk om.

Ik slaap beter, ik ben gelukkiger, en als ik het ruik dan snuif ik eens diep en denk ik bij mezelf, hopelijk werkt het ook bij mij en word ik er nu ook wat relaxter van.

Mijn tip aan jou. Laat het los :). Het zit tussen de oren en hoe drukker je je erom maakt hoe meer last je ervan hebt.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:22

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Niels86 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:35:
[...]

Het is meer een waterloop dan een waterval. Bovenaan klettert het water vanuit een ornament in een waterloop en onderaan klettert het water in de vijver. Mijn simpele vraag was helemaal in het begin al om wat stenen te (ver)leggen, maar dat was al teveel gevraagd. Later in het traject met rechtsbijstand heeft de buurman wel een steen anders gelegd, maar daarna nooit gevraagd of dit voor ons überhaupt verschil maakt. Met een dialoog, een kop koffie of een biertje was het probleem al lang opgelost.

Alle argumenten die hier genoemd worden (vissen hebben gefilterd water nodig, vers water nodig etc.) hebben de buren nooit genoemd. Het enige argument was ‘willen we niet’. Helaas ligt de bewijslast bij ons, dus hun argument houdt tot nu toe stand.
Chapeau dat je het met zoveel geduld probeert op te lossen. Ik had waarschijnlijk al naar wat alternatieve oplossingen geneigd na de zoveelste welwillende poging van mijn kant.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Niels86 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:35:
[...]

Ik heb ook buren met een koi vijver. Zij hebben alleen een waterval waarbij het water op een rustige manier de vijfer in loopt. Geen last van 'klaterend water' dus. Dan nog is het geluid aanwezig, maar als wij een keer in de tuin slapen dan vraag ik gewoon of de pomp een nachtje uit mag en dat doen ze dan ook zonder morren. Dat komt bij ons dan ook slechts enkele nachten per jaar voor (max 5).

Een ander ornament lijkt dan ook de beste oplossing. Desnoods een combinatie (1 voor overdag, 1 voor 's nachts).

Wat betreft de argumenten met gefilterd en vers water. Dat is allemaal waar, maar daar heb je geen waterval voor nodig. Dat kan allemaal 'onder water' geregeld worden. Dat ornament is puur voor de sier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-11-2024
Hou er wel rekening mee als je geluid meet, het sowieso niet telt als het geen geijkte meter is. Maar daarnaast moet je de achtergrondgeluiden weglaten. Je bent dus als er veel geluid is constant bezig met aan en uit zetten. Daarnaast qls je meet op een avondje stevig waaien heeft dat ook invloed. Daar meten ze officieel met geluidsbollen om dit zoveel mogelijk te verkomen. Dat zal de reden zijn dat het een nodige duit kost. Het kost behoorlijk wat tijd een behoorlijke meting te doen en de rapportage te van maken. En alleen daar heb je wat aan.

Ik denk dat dat de enige stap is die je fatsoenlijke kan maken. Of de schutting vervangen op jouw grond. Ik zou dan eerst een omgevingsvergunning aanvragen voor een verhoogde schutting dan kan je 2.5 oid (ligt aan gemeente) gaan. En kan je het van geluidswerend materiaal aanleggen. Ofwel mooi lelijk baksteen aan hun kant en groen begroeid aan jullie kant.

Of iedere avond gezellig Spaanse, Portugese wereldmuziek opzetten in de tuin op een iets harder dan normale toon. Het is geen rock en niet bewust eb ik hou ervan maar de gemiddelde Nederlander wordt er gestoord van als hij in de tuin zit. Het is ritmisch met dramatische uithalen wedden dat ze gaan klagen. Heb je gelijk dialoog. Niet ideaal kan werken.

Zelf heb ik met aso geluidsoverlast buren een avondje Linkin park op repeat gezet met speakers tegen de muur en de deur uit gegaan. Overlast was erna klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:20
*troll*
Dit voegt verder niets toe.

[ Voor 87% gewijzigd door tweakduke op 17-06-2022 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Devian schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:41:

Ik slaap beter, ik ben gelukkiger, en als ik het ruik dan snuif ik eens diep en denk ik bij mezelf, hopelijk werkt het ook bij mij en word ik er nu ook wat relaxter van.

Mijn tip aan jou. Laat het los :). Het zit tussen de oren en hoe drukker je je erom maakt hoe meer last je ervan hebt.
Dat zou nog best kunnen werken. De buren horen die waterval ook en je zou het ook rustgevend kunnen noemen en er gemakkelijker door in slaap vallen. Je hebt ook mensen die een geluidsopname aan zetten van krekels en watervallen als ze gaan slapen. Ik zet altijd een podcast van Maarten van Rossem aan, van die bromstem val je ook zo in slaap :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:55

Qwerty-273

Meukposter

Niels86 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:23:
En wij kunnen er weinig tegen beginnen door het ontbreken van geluidsnormen in de APV.
Een meerjarenplan oplossing, wordt actief in de lokale politiek en zorg dat er geluidsnormen worden opgenomen. Of inspireer alle lokale partijen dat ze geluidsnormen opnemen. Daarbij kan je ook kijken om steun te vinden bij alle anderen in de gemeente die geluidsoverlast ervaren :+

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:23
*knip*
Dat soort voorstellen laten we dus.

Het enige alternatief wat ik kan bedenken is om toch in constructief gesprek te gaan met de buren. Misschien een steen onder de waterval een tijdklok of iets anders. Als jullie er niet goed uitkomen is er mogelijk buurt bemiddeling of kun je eens bij andere buren in de omgeving praten om gezamenlijk het gesprek aan te gaan!

[ Voor 68% gewijzigd door tweakduke op 17-06-2022 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Denk dat de vijver een lastig verhaal is en blijft, ergens meld je ook iets over een grondwaterpomp die is wel bijzonder want je mag in Nederland volgens mij niet zomaar grondwater onttrekken. Heb je vergunning etc voor nodig, zeker voor het beregenen van tuinen.
Voor de vijver krijg ik het idee dat er ergens in het verleden een rekening open is komen te staan. Informeer is bij andere buren of die meer weten?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Niels86 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:00:
[...]

Ik had niet verwacht zo’n discussie aan te wakkeren hier. Mijn doel was voornamelijk om uit te vinden of we vanuit onze kant iets kunnen ondernemen, zodat we de buren niet nodig hebben voor een oplossing. Maar zoals ik al vermoedde zijn die mogelijkheden gering.

Met mijn telefoon heb ik al eens tegen de gevel gemeten, met een resultaat (‘s nachts) tussen de 45 en 55 db op een stil moment.

Ik begrijp dat een zaak als deze altijd 2 kanten heeft. Maar als ik mijn buren netjes uitnodig voor een kop koffie om het probleem te spreken, en zij weigeren dat, ligt het dan aan mij? Als ik aanbied om mee te denken over mogelijke oplossingen en deze notabene ook nog zelf wil betalen, ligt het dan aan mij? Volgens mij niet.

Wij wonen nu 5 jaar in ons huis. De vorige buurman had al jaren de vijver, maar de voormalige bewoners van ons huis hebben daar nooit iets van gevonden (of durven vinden, de voormalig was geen makkelijke man). Wij hebben destijds deze buurman ook al eens gepolst voor een oplossing, zonder succes. De nieuwe buren hebben zijn mening over ons overgenomen, vandaar dat zij nooit met ons het gesprek aan hebben willen gaan. Wij zetten niet voor niets de stap naar rechtsbijstand, liever een goede buur dan een verre vriend zegt men altijd.
55dB(A) voor Lnacht is wel aan de hoge kant. Ik zou wat offertes aanvragen en eventueel met de gemeente kijken wat die voor je kunnen betekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:55

MLLL

Palm Treo 650

Tehh schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:55:
[...]

maar als wij een keer in de tuin slapen dan vraag ik gewoon of de pomp een nachtje uit mag en dat doen ze dan ook zonder morren. Dat komt bij ons dan ook slechts enkele nachten per jaar voor (max 5).
Jeugdsentiment, de enige keren dat ik in de tuin geslapen heb is wanneer ik weer eens de huissleutel vergeten was en voor een vaste deur stond na het stappen. :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• BruceLee
  • Laatst online: 30-04 00:52

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

1500 euro betalen omdat je buurman lawaai maakt. er gaat hier wat mis

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 19:16

Ligone

Moeha!

BruceLee schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:30:
1500 euro betalen omdat je buurman lawaai maakt. er gaat hier wat mis
Sjah... Nu is het een watervalletje, als het een warmtepomp was om het huis te verwarmen was de algemene opinie wel anders denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
MLLL schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:22:
[...]

Jeugdsentiment, de enige keren dat ik in de tuin geslapen heb is wanneer ik weer eens de huissleutel vergeten was en voor een vaste deur stond na het stappen. :)
Ik vermoed dat je toen als een blok geslapen hebt, en niet eens wakker gemaakt kón worden door koiwatervalgeluiden, ook al zouden ze 160dB zijn. 8)

Ik heb ook wel eens onbedoeld in t tuinhuisje/schuurtje geslapen....sleutel gewoon op zak :9B :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• niels11
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-04 08:42
Volgens mij heb je eigenlijk al alles gedaan om met de buren tot een oplossing te komen en ben je heel redelijk geweest. Dat heeft niet tot het gewenste resultaat geleid. Ik zou in jouw plaats daarom verder gaan met het bewandelen van het juridische traject. Tijdens dat traject kan je je natuurlijk open blijven opstellen en er samen met je buren uit proberen te komen.

Dat in de algemene plaatselijke verordening geen geluidsnormen zijn opgenomen, maakt niet dat een rechtzaak minder kansrijk is. Het betekent alleen dat de gemeente en politie geen strafrechtelijke bekeuring kunnen uitschrijven. Het blijft echter onrechtmatige om (te veel) geluidsoverlast te veroorzaken en de rechter kan in een civiele zaak bepalen dat de buren daarmee moeten stoppen.

Het advies van de rechtsbijstandverzekeraar om een onafhankelijke deskundige in te schakelen ten behoeve van een dergelijke zaak lijkt mij uitstekend. Als jij in een civiele zaak stelt dat je buren te veel herrie maken, moet je dat ook onderbouwen. Dat gaat natuurlijk niet met een subjectieve verrichte meting met een smartphone oid. 1500 euro voor een onderzoek is wellicht veel geld, maar je hele woongenoot laten vergallen is ook niet goedkoop! De kosten van een dergelijke deskundige worden soms bovendien door rechtbijstandsverzekeraar vergoed. Heb je nagevraagd of die kosten onder de dekking vallen? Nog afgezien hiervan kun je, als je in het gelijk wordt gesteld, de kosten op de buren verhalen.

Als je op rechtspraak.nl zoekt, kun je wel vergelijkbare zaken vinden. Zie bijvoorbeeld deze zaak

4.15.
(...) Geluidsmetingen van Strooming tonen aan dat structureel sprake is van een behoorlijk geluid van de waterval en/of filterpomp, dat in elk geval ’s nachts altijd te horen is en regelmatig de normen overschrijdt. De filterpomp veroorzaakt een storend continu aanwezig geluid, maar met name overdag, wanneer het geluid wegvalt tegen het omgevingsgeluid, is dat van een minder ingrijpend niveau dan de waterval, waarvan ook [naam eiser 1] en [naam eiser 2] verklaard hebben de meeste hinder te ondervinden. Hoewel [naam eiser 1] en [naam eiser 2] een zekere mate van hinder, waaronder enige geluidsoverlast, dienen te dulden, ook als dit incidenteel de normen overschrijdt, is het dag en nacht in werking hebben van de waterval en filterpomp dusdanig ingrijpend dat het onrechtmatig is. Die onrechtmatigheid dient te worden opgeheven. Bij de beoordeling van wat in dit verband redelijk is, komt het aan op een belangenafweging. Enerzijds hebben [naam gedaagde 1] en [naam gedaagde 2] er belang bij om hun tuin naar eigen wens in te richten, ook met een vijver met vissen en toebehoren. Uiteraard is ook de gezondheid van hun koikarpers van belang. Anderzijds gaat het te ver als zij met de daaraan gegeven invulling het leven van hun buren dag en nacht verstoren. Gelet op deze belangen komt de rechtbank tot een balans als in de beslissing vermeld. Enerzijds is daarmee het belang van [naam eiser 1] en [naam eiser 2] bij goede nachtrust en het op een groot deel van de dag met voldoende rust in de tuin kunnen zitten voldoende gewaarborgd. Anderzijds biedt het [naam gedaagde 1] en [naam gedaagde 2] de mogelijkheid om de vijver gedurende acht uur per etmaal van zuurstof van de waterval en overdag continu van door de filterpomp gezuiverd water te voorzien. De rechtbank overweegt dat als dit voor het welzijn van de koikarpers onwerkbaar blijkt te zijn, wat gedurende de proefperiode na de mondelinge behandeling – toen de waterval en misschien ook de pomp korter aanstonden dan de rechtbank toelaatbaar acht – niet of onvoldoende is gebleken, het aan [naam gedaagde 1] en [naam gedaagde 2] is om een andere acceptabele oplossing te vinden zonder onrechtmatig inbreuk te maken op het woongenot van hun buren.

(...)

4.18.
[naam eiser 1] en [naam eiser 2] vorderen vergoeding van de door het onrechtmatig handelen geleden schade, die zij onderbouwen met een gespecificeerde kostenopgave van de geluidmetingen. De rechtbank leest hierin een beroep op artikel 6:96 lid 2, aanhef en onder b BW, op grond waarvan redelijke kosten ter vaststelling van schade en aansprakelijkheid voor vergoeding in aanmerking komen. Nu [naam gedaagde 1] en [naam gedaagde 2] (de hoogte en redelijkheid van) die kosten niet hebben betwist, zal deze vordering worden toegewezen. De gevorderde betalingstermijn acht de rechtbank onredelijk kort en zal nader worden vastgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:25
Niels86 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:00:
[...]

Ik mis even de advocaat van de duivel in deze discussie.

Je bent ergens gaan wonen waar je tijdens de bezichtiging de bestaande vijver met blijkbaar 55 dB hebt gehoord. Vervolgens wil jij als 'nieuwe' bewoner persé met het raam open slapen en dus moet die bestaande vijver aangepast worden. De originele buurman had daar geen zin in, de nieuwe bewoners ook niet.

Heb je dan niet gewoon een miskoop gedaan? Zelf kan ik ook slecht tegen geluid maar ik houdt daarom alles het liefste de ramen dicht. Voor de genoemde 1500 euro heb je met een beetje mazzel een airco. Resteert alleen nog ventilatie.

De normale reactie; Jeetje 55 dB dat is wel erg extreem. Dat haal ik hier nog niet eens in de woonkamer;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGCj524NktDDS9aMqShFHfTXQ3M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8kyxsdVhAXFr21NLqB8YnCnA.png?f=user_large

Kom ik wel alsnog op bovenstaande punt; hoe heb je dat kunnen missen bij de bezichtiging?

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 18-06-2022 01:13 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
sdk1985 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 01:10:
[...]

Kom ik wel alsnog op bovenstaande punt; hoe heb je dat kunnen missen bij de bezichtiging?
12:00 's middags een bezichtiging

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Part
  • Laatst online: 22-04 16:53

Part

Helemaal niets.....

Wat je ook nog kan proberen:
Probleem posten op een koi forum met de hoop dat de buurman mee leest.
Dan zorgen dat het voor hem duidelijk is dat het om zijn waterval gaat. Dit door bv een kaart uit het kadaster toe te voegen met de locatie van jou huis en zijn waterval. Natuurlijk wel het adres en huisnummers uit de kaart halen. https://kadastralekaart.com/
Op deze manier worden er dan oplossingen aangedragen door 'koi dekundigen' en hopelijk staat hij daar wel open voor.

[ Voor 3% gewijzigd door Part op 18-06-2022 10:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Mr. Stom schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:05:
Schoonouders hebben hetzelfde probleem gehad. Buurman met een voorliefde voor water. Een luidruchtige waterval, 24/7. Zo erg zelfs dat als je achterin de tuin zat en, op een heg na, praktisch in die waterval zat. Je moest je stem verheffen om elkaar te horen.

Argument van de buurman: Ja maar m'n vissen. Ik ga niks nieuws kopen, ik wil hooguit een timer aanzetten zodat de vijver tussen 22:00 en 02:00 uit staat zodat je kunt inslapen. Maar anders gaan de vissen dood, en ik ga geen duizend euro betalen voor een stil systeem: dit watervalletje kostte me een paar tientjes en doet wat het moet doen.

Het alternatief was een lompe schutting/muur bouwen, dat was veel duurder en véél minder mooi dan de groene haag die er nu tussen staat.

Je hebt nu eenmaal leefgeluiden te dulden. Of de waterval wel/niet overlast is zullen velen over twisten (kijk maar naar deze 6 pagina's). Bestaat daar met je buren discussie over, dan zul je zelf een scheut water bij de wijn moeten doen als je volledig je eigen resultaat wilt bereiken.Ik snap ook wel dat de buurman geen zin heeft in een kop koffie, als hij tijdens het drinken van said koffie alleen maar jouw - in zijn ogen - gezeur moet aanhoren over een onderwerp dat hem mogelijk geld gaat kosten of z'n vissen doodmaakt...
Ik vind het schandalig dat zo iemand zo moeilijk aangepakt kan worden. Overlast veroorzaken en anderen er voor op laten draaien, in dit geval mensen die maar betalen omdat ze van het lawaai af willen. Het wordt tijd dat dit soort mensen hard aangepakt worden, zowel via het strafrecht als civielrecht.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 39993

[...]

Je bent ergens gaan wonen waar je tijdens de bezichtiging de bestaande vijver met blijkbaar 55 dB hebt gehoord. Vervolgens wil jij als 'nieuwe' bewoner persé met het raam open slapen en dus moet die bestaande vijver aangepast worden. De originele buurman had daar geen zin in, de nieuwe bewoners ook niet.

Heb je dan niet gewoon een miskoop gedaan? Zelf kan ik ook slecht tegen geluid maar ik houdt daarom alles het liefste de ramen dicht. Voor de genoemde 1500 euro heb je met een beetje mazzel een airco. Resteert alleen nog ventilatie.

De normale reactie; Jeetje 55 dB dat is wel erg extreem. Dat haal ik hier nog niet eens in de woonkamer;
[Afbeelding]

Ik denk dat je je beter af kunt vragen waarom iemand een constructie maakt voor een hobby, die 24x7 herrie maakt, in een dichtbevolkte woonwijk. Wie er nou eerder woonde, lijkt mij vrij irrelevant. Teveel herrie is teveel herrie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Anoniem: 39993 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:46:
[...]

Ik denk dat je je beter af kunt vragen waarom iemand een constructie maakt voor een hobby, die 24x7 herrie maakt, in een dichtbevolkte woonwijk. Wie er nou eerder woonde, lijkt mij vrij irrelevant. Teveel herrie is teveel herrie.
Hoe is dat relevant? De persoon is niet eens meer eigenaar van die woning. De TS is tegen de bestaande situatie aan gaan wonen, ving jaren lang bot bij de toenmalige eigenaar en probeert nu opnieuw een verandering af te dwingen bij de nieuwe eigenaar. Wat moeten we dan met de wijsheden van de ex-eigenaar?

En nogmaals; 55 dB is wel erg extreem. Normaal watervalletje doet 45 dB als je er 2 meter vanaf staat. Dus het zal onderhand wel een principe kwestie zijn geworden. Anders was dit al lang opgelost. Doet mij een beetje denken aan de aflevering van de Haan bij de rijdende rechter. Alleen van die haan kun je moeilijk het bestaan afweten wanneer je op normale tijden een bezichtiging doet, non-stop 55 dB tegen je gevel valt niet te missen :X . Denk jij van wel?

edit: Haan: https://www.rtlboulevard....y-de-haan-mr-frank-visser

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 20-06-2022 13:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:49
[...]

[Afbeelding]

Ik snap de insteek, maar het is gewoon een buitengewoon zwak argument. Geluidsnormen met betrekking tot overlast zijn in de wet vastgelegd, in een woonwijk geldt enkel die wet, niet de wet van de eerste / sterkste. Mocht zich tot dat punt nooit iemand beklaagd hebben, heeft buurman geluk gehad dat z'n systeem gedoogd werd, maar correct was het nimmer.

Sowieso zou je bij iedere bezichtiging met een complete checklist alle buren na moeten lopen om na te gaan of het niet toevallig op moment van bezichtiging rustig genoeg is, maar ook daarbuiten. Onbegonnen werk met veel te veel edge cases :)

Als je graag je vijver permanent luidruchtig wil laten kletteren, moet je een vrijstaand stulpje overwegen. Als je niet zou kunnen slapen zonder je waterval te horen, maak een opname en zet deze op loop op een slaapkamerradio.

Maar goed, veel succes gewenst aan de TS. Wij hebben hier ook luidruchtige (en rokende) buren waardoor het balkon off limits is en we ons gelukkig mogen prijzen een avondje zonder oordoppen te kunnen slapen. Slepende zaken die je woonlust bederven zijn geen pretje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sdk1985
Cid Highwind schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:13:
[...]

Ik snap de insteek, maar het is gewoon een buitengewoon zwak argument. Geluidsnormen met betrekking tot overlast zijn in de wet vastgelegd, in een woonwijk geldt enkel die wet, niet de wet van de eerste / sterkste. Mocht zich tot dat punt nooit iemand beklaagd hebben, heeft buurman geluk gehad dat z'n systeem gedoogd werd, maar correct was het nimmer.
Alleen dat is niet zo? In de APV zelf zijn geen normen vastgelegd.
Bestuursrechtelijke weg (gemeente laten handhaven)
In de meeste APV's is een bepaling opgenomen over geluidshinder. De APV is de Algemeen Plaatselijke Verordening. Een bepaling die veel voorkomt is de volgende

"Het is verboden buiten een inrichting in de zin van de Wet Milieubeheer of het Besluit toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten op een zodanige wijze dat voor een omwonende of voor de omgeving geluidshinder wordt veroorzaakt."

In de APV staat dus dat iemand geen geluidhinder mag veroorzaken. Indien uw buren wel geluidsoverlast veroorzaken handelen zij dus in strijd met de APV en kunt u de gemeente verzoeken om handhavend op te treden. De gemeente zal dan uiteraard eerst moeten bekijken of er inderdaad geluidsoverlast wordt veroorzaakt door uw buren. Lastig bij geluidsoverlast is natuurlijk dat de ene persoon iets eerder als hinder ervaart dan de ander. Het is moeilijk om objectief vast te stellen of er sprake is van hinder. In de APV zelf staan ook geen normen aan de hand waarvan vastgesteld kan worden of er sprake is van geluidhinder. Er is ook geen wet of besluit waar in staat wanneer er sprake is van geluidsoverlast tussen buren. Als u naast een bedrijf woont dan is het een ander verhaal maar voor particulieren onderling geldt geen regelgeving. In de rechtspraak wordt in dit soort gevallen regelmatig aangesloten bij het Activiteitenbesluit. In dat besluit staan maximaal toegelaten geluidsniveau's voor bedrijven. Er worden dan metingen verricht en er wordt bekeken of het geluid dat door de buren wordt geproduceerd het maximale niveau overschrijdt. Als dat het geval is dan zal de gemeente in de meeste gevallen handhavend moeten optreden. Als het maximaal toegelaten geluidsniveau niet wordt overschreden dan zal de gemeente meestal niet handhavend op hoeven te treden.
Het is helaas een subjectieve zaak.
Sowieso zou je bij iedere bezichtiging met een complete checklist alle buren na moeten lopen om na te gaan of het niet toevallig op moment van bezichtiging rustig genoeg is, maar ook daarbuiten. Onbegonnen werk met veel te veel edge cases :)
Deze vind ik te makkelijk. In dit geval is er volgens de TS sprake van 24/7 een onmisbaar hard geluid. Risico op een haan scenario loop je helaas al snel. Maar daar gaat dit topic niet over. Ben je gevoelig voor geluid in combinatie met een raam openslaper dan zou ik in algemene zin wel aanraden hier naar te informeren.
Als je graag je vijver permanent luidruchtig wil laten kletteren, moet je een vrijstaand stulpje overwegen.
Mee eens ik vind 55 dB ook onnodig hard.
Maar goed, veel succes gewenst aan de TS. Wij hebben hier ook luidruchtige (en rokende) buren waardoor het balkon off limits is en we ons gelukkig mogen prijzen een avondje zonder oordoppen te kunnen slapen. Slepende zaken die je woonlust bederven zijn geen pretje.
Ik ben zelf verhuisd door nieuwe buren met een aspiratie voor DJ, die begonnen dan om 1:00 dus ik weet er alles van :X .

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 20-06-2022 13:29 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-04 07:07
Kaaswagen schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:18:
Laat die mensen gewoon lekker een vijvertje hebben? Waarom kan je daar niet mee slapen met het raam open, ultra gevoelig voor? Kan me toch niet voorstellen dat de waterval zo hoog kan zijn dat je er meer dan 15m last van kan hebben
De buurman zit ook op tweakers 😂

Ik zou zelf ook gek worden van zo een waterval. Ook overdag, dus snap de TS wel. Ik had wel een geluidsmeting laten doen en indien hoog genoeg dan rechterlijke stappen (de rijdende rechter misschien een idee, als dat nog bestaat).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:20
Kaaswagen schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:18:
Laat die mensen gewoon lekker een vijvertje hebben? Waarom kan je daar niet mee slapen met het raam open, ultra gevoelig voor? Kan me toch niet voorstellen dat de waterval zo hoog kan zijn dat je er meer dan 15m last van kan hebben
Waarom moeten mensen die last hebben van geluiden in de buitenruimte bewijzen dat ze er last van hebben? Waarom leggen we de verantwoordelijkheid niet bij de buurtgenoot om eerst eens met de buren te controleren of zijn/haar hobby's geen overlast bij de buren veroorzaken? Een 24/7 kletterende waterval is vrij bizar als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Ligone schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:40:
[...]

Sjah... Nu is het een watervalletje, als het een warmtepomp was om het huis te verwarmen was de algemene opinie wel anders denk ik.
Deze redenatie volg ik niet. Een waterval heeft geen functioneel nut. Een warmtepomp verwarmt je huis. En daarnaast zijn er tientallen topics over overlastgevende warmtepompen op Tweakers te vinden, en zijn er heel veel mogelijkheden om het geluid van een warmtepomp te dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:04

Patriot

Fulltime #whatpulsert

SvMp schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:19:
[...]

Ik vind het schandalig dat zo iemand zo moeilijk aangepakt kan worden. Overlast veroorzaken en anderen er voor op laten draaien, in dit geval mensen die maar betalen omdat ze van het lawaai af willen. Het wordt tijd dat dit soort mensen hard aangepakt worden, zowel via het strafrecht als civielrecht.
Dat wil je echt niet hoor. Dat klinkt leuk, maar voor iedere situatie waarin jij dan denkt dat er "eindelijk" recht wordt gedaan, kan ik je garanderen dat er 10 situaties zijn waarin je het te achterlijk voor woorden vind dat iemand om een kleinzerige reden een maandje mag brommen (we moeten het immers via het strafrecht spelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-04 17:46
Ik heb last gehad van een buurman die stankoverlast veroorzaakte (houtkachel). Na een controle door de gemeente van de houtvoorraad was het eindresultaat: we kunnen niks ontdekken, als er overlast is politie bellen. En dan iedere keer als er overlast is.

Als de relatie toch al verstoord is gewoon elke avond de polite bellen. Er zal uiteindelijk een oplossing geforceerd moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

The_BoKmeester schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:44:
[...]

Ik vermoed dat je toen als een blok geslapen hebt, en niet eens wakker gemaakt kón worden door koiwatervalgeluiden, ook al zouden ze 160dB zijn. 8)

Ik heb ook wel eens onbedoeld in t tuinhuisje/schuurtje geslapen....sleutel gewoon op zak :9B :D
Vroegâh thuis ook regelmatig op stal (bij de paarden in het hooi) moeten slapen doordat m'n ouders vonden dat ik té laat thuis kwam (waarbij ze de sleutel dus bewust aan de binnenkant van het slot lieten staan op een manier dat je er aan de buitenkant geen sleutel meer in kon steken).

Ik kan me niet meer herinneren dat ik tijdens dat soort 'nachten' slecht geslapen heb 8) :*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:11
e.looijenga schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:30:
Ik heb last gehad van een buurman die stankoverlast veroorzaakte (houtkachel). Na een controle door de gemeente van de houtvoorraad was het eindresultaat: we kunnen niks ontdekken, als er overlast is politie bellen. En dan iedere keer als er overlast is.

Als de relatie toch al verstoord is gewoon elke avond de polite bellen. Er zal uiteindelijk een oplossing geforceerd moeten worden.
Dat is dan toch gewoon treiteren? Je buurman doet niets verkeerd, dan gaan we maar eindeloos de politie bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 19:16

Ligone

Moeha!

MarcoC schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:41:
[...]

Deze redenatie volg ik niet. Een waterval heeft geen functioneel nut. Een warmtepomp verwarmt je huis. En daarnaast zijn er tientallen topics over overlastgevende warmtepompen op Tweakers te vinden, en zijn er heel veel mogelijkheden om het geluid van een warmtepomp te dempen.
Volg je dat niet? De warmtepomp verwarmt toch de buur zijn huis niet? Voor hem heeft die dus evenveel nut als een watervalletje, helemaal niks.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MarcoC
Ligone schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:11:
[...]

Volg je dat niet? De warmtepomp verwarmt toch de buur zijn huis niet? Voor hem heeft die dus evenveel nut als een watervalletje, helemaal niks.
Het is echt appels met peren vergelijken. Een verwarmd huis is een basisvoorziening, een niet-functionele waterval bij een vijver in de tuin is dat niet. Daarnaast maakt een warmtepomp minder geluid dan een kletterende waterval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-04 08:34
MarcoC schreef op zondag 26 juni 2022 @ 01:50:
[...]
Het is echt appels met peren vergelijken. Een verwarmd huis is een basisvoorziening, een niet-functionele waterval bij een vijver in de tuin is dat niet. Daarnaast maakt een warmtepomp minder geluid dan een kletterende waterval.
Even los of een warmtepomp feitelijk meer/minder geluid maakt, het is geen appels met peren vergelijken.

What's next, een diesel generator omdat dat mijn huis van elektriciteit voorziet (en met wat foefjes ook van warmte)? Een houtkachel voorziet huizen ook van warmte.

Niet dat ik anti-warmtepomp ben, maar ik ben niet van mening dat er acceptabele redenen zijn voor overlast die de overlast dan opeens wegnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

*snip* die afslag gaan we hier niet nemen

[ Voor 86% gewijzigd door Señor Sjon op 28-06-2022 09:03 ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Ik begrijp dat je buren niet eens in gesprek willen. Dat probleem zou ik als eerste oplossen op een heel eenvoudige manier. Bel vannacht om een uur of 2-3 aan met de boodschap dat je niet kunt slapen en of ze daar iets aan kunnen doen. Herhaal dit een poosje, blijf vriendelijk.

Je blijft binnen wat wettelijk mag, waarbij je volstrekt duidelijk maakt dat jouw grenzen bereikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

delpit schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:17:
Ik begrijp dat je buren niet eens in gesprek willen. Dat probleem zou ik als eerste oplossen op een heel eenvoudige manier. Bel vannacht om een uur of 2-3 aan met de boodschap dat je niet kunt slapen en of ze daar iets aan kunnen doen. Herhaal dit een poosje, blijf vriendelijk.

Je blijft binnen wat wettelijk mag, waarbij je volstrekt duidelijk maakt dat jouw grenzen bereikt zijn.
Dat lijkt een goed plan totdat TS voor de derdee keer aanbelt en de buurman een emmer koud water in z'n gezicht mietert. Waardoor TS nog bozer wordt en de boel nog verder escaleert waarbij je zomaar weer een jaar verder bent met een vijver die nog steeds herrie maakt, maar nu aangevuld met treiterij over en weer.

Na al deze reacties is denk ik nog dat het beste advies is om die € 1500 uit te geven aan een geluidsmeting. Pakt die positief uit voor TS dan direct een juridische procedure starten en voor eens en altijd je gelijk halen waarbij de relatie met de buren waarschijnlijk wel wat verder zal afkoelen.

Tja, € 1500 is een aardig bedrag, maar als zoiets bijna je leven beheerst wat is dan 1500 piek? :Y

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:56
MarcoC schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:40:
[...]

Waarom moeten mensen die last hebben van geluiden in de buitenruimte bewijzen dat ze er last van hebben? Waarom leggen we de verantwoordelijkheid niet bij de buurtgenoot om eerst eens met de buren te controleren of zijn/haar hobby's geen overlast bij de buren veroorzaken? Een 24/7 kletterende waterval is vrij bizar als je het mij vraagt.
Ik heb een bewegend bed filter gehad als filtersysteem op mijn koivijver. De toenmalige buuv liep daarover te klagen vanwege de herrie die dat maakte. Ik ben toen met geluidsisolatie aan de gang gemoeten en zou dat in mijn vakantie gaan doen. Hun gingen eerder op vakantie en toen ik in hun tuin liep om de planten water te geven en de katten te voeren viel het mij op dat ik mijn filter nauwelijks kon horen. Ik heb uiteindelijk wel de isolatie aangebracht om niet verder geouwehoer te hebben maar zeiken om niets is ook een vak apart. Wat voor de een overlast is vind de ander niet erg.

Een bekende voormalige voetballer had een waterval van 2 meter hoog bij zijn koivijver. Die is 's nachts uitgegaan, want dan draagt het geluid ook nog eens verder en er kwamen teveel klachten. In dit geval was de overlast te erg en was er geen discussie mogelijk. Maar een waterval kan niet altijd uit als het deel uitmaakt van het ontwerp voor de zuurstofvoorziening. Wat mij betreft is er dan ook sprake van een slecht ontwerp.

Helaas is overlast subjectief, voor mij is roken in de tuin door de buren al overlast. Een ander boeit het niet. De radio aan ook, maar spelende kinderen weer niet.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Lekker Ventje schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:42:
[...]

Ik heb een bewegend bed filter gehad als filtersysteem op mijn koivijver. De toenmalige buuv liep daarover te klagen vanwege de herrie die dat maakte. Ik ben toen met geluidsisolatie aan de gang gemoeten en zou dat in mijn vakantie gaan doen. Hun gingen eerder op vakantie en toen ik in hun tuin liep om de planten water te geven en de katten te voeren viel het mij op dat ik mijn filter nauwelijks kon horen. Ik heb uiteindelijk wel de isolatie aangebracht om niet verder geouwehoer te hebben maar zeiken om niets is ook een vak apart. Wat voor de een overlast is vind de ander niet erg.

Een bekende voormalige voetballer had een waterval van 2 meter hoog bij zijn koivijver. Die is 's nachts uitgegaan, want dan draagt het geluid ook nog eens verder en er kwamen teveel klachten. In dit geval was de overlast te erg en was er geen discussie mogelijk. Maar een waterval kan niet altijd uit als het deel uitmaakt van het ontwerp voor de zuurstofvoorziening. Wat mij betreft is er dan ook sprake van een slecht ontwerp.

Helaas is overlast subjectief, voor mij is roken in de tuin door de buren al overlast. Een ander boeit het niet. De radio aan ook, maar spelende kinderen weer niet.
Je toont weinig empathie vind ik hoor. Natuurlijk is overlast subjectief, maar je hebt een verschil tussen normale leefgeluiden en abnormale leefgeluiden. Een kind dat 's middags in de tuin speelt: normaal. 24/7 een kletterende waterval die 's nachts overheersend is: abnormaal. Een vijver in je tuin is geen grondrecht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:07
MarcoC schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:02:
[...]
Je toont weinig empathie vind ik hoor. Natuurlijk is overlast subjectief, maar je hebt een verschil tussen normale leefgeluiden en abnormale leefgeluiden. Een kind dat 's middags in de tuin speelt: normaal. 24/7 een kletterende waterval die 's nachts overheersend is: abnormaal. Een vijver in je tuin is geen grondrecht.
Het hele punt is hier natuurlijk wel dat er nog niet eens vastgesteld is of het hier gaat om normale of abnormale geluiden. Doe dat nu eens eerst voordat we gaan veroordelen of de buurman een overlast veroorzaker is, of dat TS misschien toch wat te hard van stapel loopt met de overlast claim.

Wat het 'oordelen' betreft is dit misschien ook wel weer een typische Tweakers discussie waar vaak direct ervanuit gegaan wordt dat 'de ander' de 'schuldige' is, zonder dat zoiets zonder twijfel is gebleken in het topic.

Had TS hier gepost dat hij een hele mooie koi vijver heeft met waterval en dat de buurman hem aan het pesten is door te proberen hem te dwingen de waterval aan te passen zou je waarschijnlijk het overgrote deel aan reacties zien hoe sneu die buurman wel niet bezig is en dat TS echt wel moet genieten van zijn mooie koi vijver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
Dennism schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:16:
[...]

Het hele punt is hier natuurlijk wel dat er nog niet eens vastgesteld is of het hier gaat om normale of abnormale geluiden. Doe dat nu eens eerst voordat we gaan veroordelen of de buurman een overlast veroorzaker is, of dat TS misschien toch wat te hard van stapel loopt met de overlast claim.
24/7 geluid produceren is extreem, helemaal als daar geen enkel nuttig doel aan gekoppeld is. Dat is abnormaal.
Had TS hier gepost dat hij een hele mooie koi vijver heeft met waterval en dat de buurman hem aan het pesten is door te proberen hem te dwingen de waterval aan te passen zou je waarschijnlijk het overgrote deel aan reacties zien hoe sneu die buurman wel niet bezig is en dat TS echt wel moet genieten van zijn mooie koi vijver.
Dat lijkt me heel stug. Dat zou betekenen dat Tweakers heel beïnvloedbaar zijn en niet op hun eigen morele kompas varen. Het gaat vaak genoeg de andere kant op (recent het topic waarbij een Tweaker de openbare parkeerplaats als werkplaats gebruikte bijv.).

[ Voor 28% gewijzigd door MarcoC op 27-06-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
MarcoC schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:47:
[...]
24/7 geluid produceren is extreem, helemaal als daar geen enkel nuttig doel aan gekoppeld is. Dat is abnormaal.
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet, denk aan bijv. koel of verwarmingsinstallaties die 24/7 geluid kunnen produceren, ook voor sommige mensen heel vervelend (terwijl anderen van hetzelfde geluid totaal geen hinder ervaren), maar wanneer het binnen bepaalde normen valt niet abnormaal. Dat zal voor een vijver ook gelden, dat er geen nuttig doel aan gekoppeld is hoeft ook niet zo te zijn, bij veel vijvers is bijv. de waterval onderdeel van het filtratie en zuurstof systeem, zeker bij een Koi vijver verwacht ik eigenlijk dat dit altijd zo zal zijn.

Ik denk dat je hier echt veel te snel conclusies trekt, laat TS nu eerst eens die meting laten uitvoeren voordat we conclusies trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Dennism schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:00:
[...]

Dat hoeft natuurlijk helemaal niet, denk aan bijv. koel of verwarmingsinstallaties die 24/7 geluid kunnen produceren, ook voor sommige mensen heel vervelend (terwijl anderen van hetzelfde geluid totaal geen hinder ervaren), maar wanneer het binnen bepaalde normen valt niet abnormaal. Dat zal voor een vijver ook gelden, dat er geen nuttig doel aan gekoppeld is hoeft ook niet zo te zijn, bij veel vijvers is bijv. de waterval onderdeel van het filtratie en zuurstof systeem, zeker bij een Koi vijver verwacht ik eigenlijk dat dit altijd zo zal zijn.

Ik denk dat je hier echt veel te snel conclusies trekt, laat TS nu eerst eens die meting laten uitvoeren voordat we conclusies trekken.
Ik ken geen enkel bouwbesluit waarin staat dat een koivijver verplicht is. Wel dat verwarming vereist is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
MarcoC schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:33:
[...]
Ik ken geen enkel bouwbesluit waarin staat dat een koivijver verplicht is. Wel dat verwarming vereist is.
Maar dat maakt de vermeende overlast niet minder, en dus kom je weer op het eerder genoemde punt, meten is weten en dus eerst bepalen of er in juridische zin sprake is van overlast of alleen in subjectieve zin. Immers wat voor de een overlast is, kan volstrekt binnen de kaders van de regelgeving vallen, hoe vervelend dat ook is voor degene die overlast ervaart. Als ik overlast ervaar zou het mij echt niet uitmaken of dat nu van een warmtepomp, airco, waterval is of van bijv. iemand die op andere wijze overlast veroorzaakt. Hetgeen ik kan wil weten is, valt het binnen de norm ja of nee, zodat ik, als overleg niet werkt, mogelijk op andere wijze actie kan ondernemen, of wanneer dat mogelijk niet (makkelijk) kan, omdat alles binnen de norm valt, ik kan gaan nadenken over andere vervolgstappen (denk aan eigen investeringen of misschien zelfs verhuizen zou het me te gek worden).

Daarnaast ging mijn voorbeeld natuurlijk niet alleen verwarming, wat me inderdaad verplicht lijkt in een bouwbesluit, echter hoeft verwarming niet via een (voor bepaalde mensen overlast gevende) warmtepomp, er zijn genoeg alternatieven die niet of minder overlast veroorzaken, maar ook bijv. koelinstallaties bijv. kunnen voor mensen net zo overlast gevend zijn en die zijn zeker niet noodzakelijk. En daarom zijn er ook gewoon geluidsnormen voor dit soort zaken, zet zoals die er voor geluiden van een vijver of andere zaken zullen zijn.

Maar goed, ik denk dan ook niet dat het argument 'een koivijver is geen verplichting', dus het is automatisch 'overlast' niet een heel sterk argument is.

[ Voor 21% gewijzigd door Dennism op 27-06-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Anoniem: 39993 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:46:
[...]

Als je je buren wil irriteren (bewust) is dit een prima idee.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Erg lastig als de buren niet mee willen werken, maar voor € 1500 aan onderzoek (en dan het vervolgtraject nog) kun je heel wat verbouwen aan die vijver, als je nou eens zegt je mag die € 1500 hebben als je het op zo'n manier aanpast dat het geluid weg is? (Wel vooraf, samen, een plannetje maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steem
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-04 13:56
Voor 1500 euro kunnen ze een mooie koi kopen. Niet eens zo heel slecht idee als je het zo brengt.

Canon EOS R5 & Ra / RF 15-35 2.8L IS / RF 24-70 2.8L IS / RF 70-200L IS

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Bonvivant
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09-2022
Alle respect voor TS. Ik heb identiek hetzelfde probleem alleen werken mijn buren wel beter mee.
Maar het is ontzettend zonde en duidt op een behoorlijk tekort aan empatisch vermogen van de buren om hiermee rekening te houden.

Als puntje bij paaltje komt wil je gewoon de rust en stilte van je tuin hebben. Dikwijls wonen buren zo dicht bij elkaar dat je gewoon MOET rekening houden met elkaar. En als je dan een waterval of fontein in je tuin wil zetten, spreek er dan over met je buren. Als die het prima vinden, doe het dan maar. Maar, als die mensen horendol worden van 24x7 watergeklater dan ben je een dikke aso als je vindt dat jouw recht moet zegevieren.

Persoonlijk kan ik er niet tegen. Het stoort. Ik zie geen vijver, ik zie geen vissen, ... en het geluid lijkt op dat van een kraan die doorloopt in mijn badkamer. Goed voor 10 min. maar dan mag die wel af.

Als je dan wordt geconfronteerd met dit geluid 24x7, dan staat je gezondheid écht op het spel.

En als die buren dan lekker op vakantie gaan en 14 dagen lang 24x7 hun pomp laten opstaan, terwijl jij op diezelfde moment thuis blijft voor 14 dagen, dan zit je in een absolute hel!

En spreek er elke vijverspecialist over na: Een vijver HOEFT geen geluid te maken. Koop een drukfilter, en steek de retour onder water. Nergens nog last van. En wil je dan een fontein of waterval, zet die dan aan wanneer je zelf in de tuin zit.

En via rechtbanken moeten gaan, met geluidsstudies zijn gewoon hemeltergend. Bewijs geluid maar eens dat het stoort. Behoorlijk subjectief.
Kan je het zelf controleren, dan ga je u er een pak minder aan storen omdat je het kan afzetten wanneer jij wil. Maar, onderga het maar eens van je buur. Dat gaat zo met alle geluid. Van slaande deuren, tot trillingen, tot nachtelijke feestjes, etc...

Ben benieuwd hoe dit afloopt.

[ Voor 13% gewijzigd door Bonvivant op 05-08-2022 17:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Met een rijtjeswoning ga je altijd geluiden van je buren meekrijgen, en dat wordt alleen maar erger want de lapjes grond worden steeds kleiner.

En we moeten allemaal aan de warmtepomp (soms zijn meerdere buitenunits nodig). Dat gaat ook geluid maken.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Marzman schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:23:
[...]

Met een rijtjeswoning ga je altijd geluiden van je buren meekrijgen, en dat wordt alleen maar erger want de lapjes grond worden steeds kleiner.

En we moeten allemaal aan de warmtepomp (soms zijn meerdere buitenunits nodig). Dat gaat ook geluid maken.
Wat ook niet meehelpt is dat met de klimaatverandering we nu gewoon maandenlang buiten kunnen leven tot laat in de avond. Oorspronkelijk zaten Nederlanders binnen achter de gordijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Marzman schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:23:
[...]

Niet alleen rijtjeshuizen. Ik woon geschakelde met grote tuin(en) maar daar is ook veel overlast (van met name 1 buurman).

Warmtepomp rechtzaken beginnen nu ook links en rechts de rechtbanken te bereiken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
Wel grappig dat het voor de ene onaanvaardbare overlast is en voor de andere een zegen.

Ik heb zelf een vijver die er al lag toen ik mijn huis kocht. Vanaf april tot ongeveer november stroomt er water door de filter en valt van ongeveer 70cm in de vijver.
Dat maakt redelijk wat geluid.
Zowel ik als mijn buren vinden dit leuk omdat dit een constante ruis genereert die het verkeer overstemt.
Liever kletterend water dan auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:28
Tja, dat verkeer kun je ook wel wegfilteren. Ik woon aan een van de 2 wegen die de binnenstad ingaan en degene over welke het meeste verkeer binnenkomt ivm eenrichtingverkeer.
Ik hoor zelf het verkeer nauwelijks. Pas als bezoek vraagt of ik het niet hoor, hoor ik het even en dan valt het weer weg. Zelfde als met de beiaard die ik ook niet meer hoor elk kwartier.

Bij mijn vorige woning zat ik op 50m van een plein met fontein. Als die om 2300u uit ging, hoorde je een zee van stilte. Dat ding was echt wel flink te horen, zelfs door de luchtroosters heen.

Maar zoals al in het begin aangegeven, er kan wel iets aan gedaan worden, door het geluid gewoon eerder te breken, of het water veel lager op het oppervlakte te brengen waardoor het minder ver valt. In het ergste geval de Rijdende Rechter maar inschakelen, die hakt wel vaker met dat bijltje en ik zag in de reclame dat ze weer zaken zoeken.
(scheelt weer, dan wordt de geluidsmeting ook gelijk gratis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanbaal
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-01-2024
Ik zou bij geluidsoverlast toch kijken naar een goeie schutting zoals deze: https://mobilane.com/nl/producten/noistop/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
SunnieNL schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:49:
Tja, dat verkeer kun je ook wel wegfilteren.
Via welke ingebouwde app doe je dat? Dan kan je misschien een update installeren om ook het geluid van een fontein weg te laten filteren, want dat lukt blijkbaar nog niet. :X
SunnieNL schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:49:
Bij mijn vorige woning zat ik op 50m van een plein met fontein. Als die om 2300u uit ging, hoorde je een zee van stilte. Dat ding was echt wel flink te horen, zelfs door de luchtroosters heen.
Los daarvan, mocht een buur hier last van ondervinden zou ik er wel iets aan doen, maar zowel ik, mijn kinderen als de buren vinden het een aangenaam geluid.
In een stad is het nooit stil, dus dan liever water dan de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
Ik kwam overigens nog deze tegen, er is dus al uitspraak op het gebied: http://www.openbareordere...uren-uit-geluidsoverlast/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunnieNL
cadsite schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:17:
[...]

Via welke ingebouwde app doe je dat? Dan kan je misschien een update installeren om ook het geluid van een fontein weg te laten filteren, want dat lukt blijkbaar nog niet. :X .
Zal iets te maken hebben met high pitch en low pitch.
Verkeer maakt redelijk hetzelfde geluid op lagere toonhoogte. Auto's hoor ik nauwelijks, een brommer die knettert voorbij komt weer wel. Mensen die onder het huis stil blijven staan voor een praatje kan ik letterlijk horen.

Water dat neervalt op het wateroppervlak is echter continue anders en dat geluid is vaak veel hoger qua pitch. Dus dat is vaak niet als 'ruis' weg te filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:14

LankHoar

Langharig tuig

cadsite schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:04:
Wel grappig dat het voor de ene onaanvaardbare overlast is en voor de andere een zegen.

Ik heb zelf een vijver die er al lag toen ik mijn huis kocht. Vanaf april tot ongeveer november stroomt er water door de filter en valt van ongeveer 70cm in de vijver.
Dat maakt redelijk wat geluid.
Zowel ik als mijn buren vinden dit leuk omdat dit een constante ruis genereert die het verkeer overstemt.
Liever kletterend water dan auto's.
Precies, in wezen net zoiets als het mooie natuurgeluid van een stromende rivier met daarin rotsen waar het water tegen aan klettert. Lijkt mij juist heerlijk om dat de hele dag te kunnen horen :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FQYPW
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-04 16:48
Het hele verhaal klinkt een beetje als het probleem erger maken dan het is.
Waterval kan nooit zodanig veel geluid maken dat het echt storend is.
Tenzij je natuurlijk een autistische stoornis hebt
Kan je nu al garanderen dat een geluidstest niks positiefs voor jullie zal doen..
Maar het komt vaak voor dat mensen zich aan iets kleins gaan storen en dan hun volle concentratie hier aan besteed wordt.
En als je dan een partner heb die hetzelfde doet dan fok je elkaar mentaal alleen maar mee op.

Hoop echt dat jullie nooit last van tinitus krijgen.
Want als een water fontijn je al stoort zal je tinitus al helemaal niet overleven.

Maar het is wel jammer dat de buren het niet uitzetten want 24/7 is echt niet nodig.
Tussen 0900 en 1800 is al goed genoeg.
Als zijn vissen gaan happen naar lucht dan betekent dat eerder dat zijn vijver overbevolkt is.

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-04 12:17
Ik denk dat het ook is in welke omgeving je opgroeid. De buren van mijn ouderlijk huis hebben ook een vijver met fontijn onder mijn toenmalige slaapkamerraam. Nu ik verhuisd ben hebben één van mijn buren ook een vijver met fontijn, toevallig ook weer onder onze slaapkamerraam. Het stoort mij niet, omdat ik ermee opgegroeid ben. Dit is ook denk ik zo voor mensen die aan spoorwegen wonen of een drukke straat.

Ik kan mij wel inbeelden dat voor iemand die dit niet gewoon is, zich eraan kan ergeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niels11
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-04 08:42
@Niels86 even nieuwsgierig: zijn er nog ontwikkelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cites89
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-04 23:34
Ik zit redelijk in hetzelfde schuitje. Buren hebben ook al jaren een vijvertje met fontein die ook 24/7 aanstaat, wat dus ook te horen is in de slaapkamer wanneer het raam openstaat.

Een hele periode vond ik het een prettig en ontspannend geluid, maar opeens sloeg dat om en hoorde ik het overal in huis, ook al was het heel zachtjes. Ik begon me er echt aan te storen.

Tot op heden heb ik niks gezegd, omdat ik het niet vervelend genoeg vind om de relatie met de buren op het spel te zetten. Die is wel een slechter geweest dan die nu is.

Mijn advies. Probeer te accepteren dat het er nou eenmaal is en ook blijft. Koop een setje slaapoordopjes met active nosie canceling en je zult zien dat al je slaapproblemen voorbij zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:51
niels11 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:18:
@Niels86 even nieuwsgierig: zijn er nog ontwikkelingen?
Het zou idd sieren dat de TS met een update komt. Topic openen, veel mensen die advies en tips geven. En dan stilte :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FFW
  • Laatst online: 26-04 08:50

FFW

Ik had een overbuurvrouw met een windorgel aan het balkon. Dat ding was een bron van ergernis voor iedereen behalve de eigenaresse. Ik denk dat hij er nu nog hangt en dat alle buren verhuisd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-02-2024
Of mensen met zo'n zwembad met hard brommende circulatiepomp in de nacht.... Na decennia (ernstige) overlast heb ik het wel geleerd, gestopt met 'vechten' tegen herrie en stank. Je kunt geen rust verwachten in NL, zo op elkaar. Ook schadelijke dingen zoals roken, houtkachels en alcohol zijn niet verboden. Een mogeljike oplossing voor herrie van buiten is ramen dicht, ventilatie via roosters (Co2 meter kijken of je nog genoeg zuurstof houdt, evt afzuiging op hoge stand) of ventilatie via andere ruimte naar binnen krijgen, doppen in, en een airco (mede omdat het raam niet meer open kan vanwege standaard NL herrie en stank). Neem dan ook meteen een paar goeie luchtreinigers. En vergeet goede rolluiken niet. En een goede noise canceling hoofdtelefoon, die je de hele dag op hebt. Of ik dit normaal vind? Nee, maar dit is het blijkbaar. Sterkte!!!

[ Voor 4% gewijzigd door MrOizo op 24-08-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:14
Modbreak:Voordat dit een generiek topic wordt, sluit ik hem totdat TS reageert via DM naar mij of één van mijn collega's. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.