Overlast vijver buren

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 50.489 views

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niels86
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-10-2022
Beste tweakers,

Sinds enkele jaren ervaren wij overlast van de vijver van onze buren. De situatie is als volgt: onze buren hebben een Koivijver met een 24/7 lopende waterval en deze vijver ligt recht achter onze schutting. De schutting is een ‘normale’ 21 planks schutting van 2 meter hoog, welke natuurlijk geen geluid tegenhoudt. We hadden bij de aanleg van de tuin gehoopt dat het groen aan onze kant van schutting (leibomen) wat geluid zou dempen, maar helaas.

Het watergekletter van de waterval is zo luid, dat het zelfs aan de andere kant van ons perceel (ong. 15 meter verderop) nog steeds erg goed hoorbaar is. Het watergekletter zorgt ook voor overlast in de 2 slaapkamers aan de achterzijde van onze woning en de slaapkamer op zolder (via de ramen in de dakkapel). Slapen met het raam open is daardoor voor ons al een tijd niet meer mogelijk, omdat het onophoudelijke watergekletter slapen simpelweg onmogelijk maakt. Als het geluid eenmaal in je hoofd zit, kun je het helaas niet uitschakelen.

Ons buren steken jammer genoeg hun kop in het zand en weigeren iedere vorm van medewerking. Volgens hen zorgt de waterval niet voor overlast (dat bepalen zij voor ons) dus ze zien geen noodzaak om hier iets aan te doen. We hebben zelfs aangeboden om mee te denken en te betalen voor mogelijke oplossing. Maar volgens hen moeten buren gewoon ‘iets van elkaar te verduren hebben’. Dat klopt inderdaad, maar niet 24/7 en 365 dagen per jaar…

We hebben vorig jaar rechtsbijstand ingeschakeld, maar ook daar gaven de buren geen gehoor aan. Het enige wat ze hebben gedaan is een tijdschakelaar plaatsen op de fontein die ook in de vijver staat, zodat deze om 22.00u uit ging. Maar ja, na het verzetten van de klok vergaten ze natuurlijk om de tijdschakelaar ook te verzetten...Rechtsbijstand geeft aan niets meer voor ons te kunnen betekenen zonder een officiële geluidsmeting. Een geluidsmeting kost echter veel geld en enkel als de meting uitwijst dat de limiet overschreden wordt, kunnen we verdere juridische stappen zetten. De uitkomst daarvan is ook onzeker, de kans om een dergelijke zaak te winnen is niet groot.

We zijn daarom op zoek naar een oplossing om het geluid te kunnen dempen, maar we weten niet goed hoe. We overwegen om aan onze zijde de schutting met zweeds rabat te bekleden om zodoende de schutting te verzwaren en alle kieren te dichten. We twijfelen of dit voor voldoende rust in de tuin zorgt, daarom overwegen we om ook isolatiemateriaal tussen de schutting en de rabatdelen te plaatsen.

We vrezen echter dat deze maatregel alleen helpt in de tuin en niet in onze slaapkamers, omdat het geluid ook naar boven gaat. Wat betekent dat we een hele dure schutting moeten plaatsen, waarmee we slechts een fractie van ons probleem verhelpen.

Is er hier iemand die ervaring heeft met dit soort overlast, of advies kan geven over een mogelijke oplossing aan onze kant?

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Koop een tijdschakelaar voor de buren die rekening houdt met zomer/wintertijd?

Je gaat ze niet kunnen verplichten om die vijver te verwijderen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:42

Tys

Niels86 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:27:
Een geluidsmeting kost echter veel geld en enkel als de meting uitwijst dat de limiet overschreden wordt, kunnen we verdere juridische stappen zetten. De uitkomst daarvan is ook onzeker, de kans om een dergelijke zaak te winnen is niet groot
Vooropgesteld, het is en blijft vervelend voor jullie. Maar omdat de uitkomst onzeker is wil je deze meting niet uitvoeren? Ik weet niet hoe duur en uitgebreid zo'n meting is, maar wellicht kan je daar juist ook informatie uit halen die je helpt bij het verminderen van dit geluid. Nu heb je eigenlijk geen enkel idee welke maatregelen je zou moeten nemen.

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niels86
Jeroenneman schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:31:
Koop een tijdschakelaar voor de buren die rekening houdt met zomer/wintertijd?

Je gaat ze niet kunnen verplichten om die vijver te verwijderen.
De buren weigeren om de waterval op de tijdschakelaar te zetten, dat is nu juist het hele probleem 😉 Ik wil ze ook niet verplichten om de vijver te verwijderen, ik wil alleen niet de overlast ervan hebben.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-04 20:02
Ik heb een vijver gehad met koi erin. De water liep ik liever lopen i.v.m. UV-filter tegen algen. Ik had wat stenen geplaatst in mijn vijver zodat het water op stenen keien neerdaalde en veel minder hoorbaar is. Eerst ook geprobeerd met planten maar groeide al snel vol, maar hielp wel met voorkomen van algen maar moet je regelmatig bijhouden. Dat je buren kop in zand steken is jammer. Het is namelijk heel simpel op te lossen.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ik denk dat je het water moet 'breken' zodat het niet zo hard klettert. Hier zijn wel wat topics over te vinden, zoals:
https://www.google.com/am...len-dempen.92365/%3famp=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:19
Schutting aan jullie kant in zijn geheel dichtmaken een optie?

Je geeft aan dat de leibomen niet helpen, probeer desnoods eerst een grote plaat OSB of iets dergelijks te plaatsen ter hoogte van de vijver

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Niels86 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:36:
[...]

De buren weigeren om de waterval op de tijdschakelaar te zetten, dat is nu juist het hele probleem 😉 Ik wil ze ook niet verplichten om de vijver te verwijderen, ik wil alleen niet de overlast ervan hebben.
Maar ze hebben er eerst wel een tussengezet?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niels86
Jeroenneman schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:51:
[...]

Maar ze hebben er eerst wel een tussengezet?
Nee, niet op de waterval. Als we vragen waarom ze dat niet willen, dan geven ze geen argumenten. Ze zeggen alleen dat ze dat niet willen. Ik heb al voorgesteld om een bypass van de waterval aan te leggen (en te betalen) maar dat willen ze ook niet.

Aangezien de medewerking 0 is, kan ik alleen aan onze kant iets proberen te plaatsen om het geluid te dempen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niels86
Tys schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:33:
[...]

Vooropgesteld, het is en blijft vervelend voor jullie. Maar omdat de uitkomst onzeker is wil je deze meting niet uitvoeren? Ik weet niet hoe duur en uitgebreid zo'n meting is, maar wellicht kan je daar juist ook informatie uit halen die je helpt bij het verminderen van dit geluid. Nu heb je eigenlijk geen enkel idee welke maatregelen je zou moeten nemen.
Een meting kost al snel €1500. Maar omdat er geen richtlijnen/normen zijn voor dit soort overlast, is de kans dat je hiermee een procedure wint 50/50. Een tijdschakelaar kost hoogstens een paar tientjes, maar die keuze ligt helaas niet bij ons. Vandaar dat ik op zoek ben naar een oplossing die ik aan onze kant kan toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-04 00:08
Is de waterval nodig om zuurstof in het water te krijgen of gewoon voor het mooi?

Als ie nodig is voor de zuurstof, is ie natuurlijk in te pakken zodat de functie blijft maar je hem niet meer hoort. Maar als ze niks willen kom je niet verder.

Waar woon je ongeveer? Ik ken wel iemand die geluidsmetingen kan doen, officieel genoeg. Die komt uit den bosch

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een koivijver kan ook prima zonder waterval.
Zo'n officiële meting kan duur zijn, maar je zou natuurlijk een gratis app kunnen installeren die even voor je meet. Heb je in ieder geval een indicatie. Zal er misschien een klein stukje aan dB af zitten, maar geeft wel aan of een officiële meting zin heeft.

Having said that: als buren woon je nog heel lang naast elkaar, dus het heeft stiekem best veel waarde om de relatie goed te houden of weer te maken. Ga opnieuw het gesprek aan zou ik zeggen, neem zelf het initiatief en ook met alternatieven. Denk constructief mee in plaats van hakken in het zand.

Punt is: jij hebt een probleem en legt dat bij hen neer, terwijl zij geen probleem hebben en er ook geen zullen zien. Qed. Als jij een probleem hebt, zul jij met oplossingen moeten komen. Een ander gaat dat niet voor je doen. Wijzen is prima, maar uiteindelijk wijzen er dan 4 vingers naar jezelf toe

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-04 22:56
Laat die mensen gewoon lekker een vijvertje hebben? Waarom kan je daar niet mee slapen met het raam open, ultra gevoelig voor? Kan me toch niet voorstellen dat de waterval zo hoog kan zijn dat je er meer dan 15m last van kan hebben

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-04 19:02
Niels86 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:57:
[...]

Nee, niet op de waterval. Als we vragen waarom ze dat niet willen, dan geven ze geen argumenten. Ze zeggen alleen dat ze dat niet willen. Ik heb al voorgesteld om een bypass van de waterval aan te leggen (en te betalen) maar dat willen ze ook niet.

Aangezien de medewerking 0 is, kan ik alleen aan onze kant iets proberen te plaatsen om het geluid te dempen.
Volgens mij kan je geluid alleen verminderen met massa. Je kan bij de schutting iets maken, waar je bv zand tussen kan storten, zodat je veel massa hebt. Ik heb dat zelf ooit eens gedaan en hielp behoorlijk. Kost ook de wereld niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
Zoek op hoeveel dB de lokale geluidsnorm is voor in de nacht. Dat staat in de APV van je gemeente.
Koop een simpele dB meter. Voor €50 heb je al iets bruikbaars. En er zijn zelfs telefoon apps die bruikbaar genoeg zijn.

Dat is waarschijnlijk niet genoeg als je er mee naar de rechter wilt. Maar dan weet je wel of je uberhaubt een poot hebt om op te staan.
Het is nogal jammer namelijk als je die €1500 uit zou geven voor een officiele meting. En daar uit blijkt dat je buren niks verkeerds doen.

Overigens heb je voor €1500 waarschijnlijk ook een leuke geluidswal.

[ Voor 5% gewijzigd door RocketKoen op 14-06-2022 22:29 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:44
Slapen met het raam open is daardoor voor ons al een tijd niet meer mogelijk, omdat het onophoudelijke watergekletter slapen simpelweg onmogelijk maakt. Als het geluid eenmaal in je hoofd zit, kun je het helaas niet uitschakelen.
Als je er eenmaal op focust, wordt het steeds erger. Voor mij is watergekletter juist een prettig, rustgevend geluid, zoals tikkende regen, of verkeersgeruis in de verte. Daar kan ik prima bij slapen.

Ik zou inderdaad eens met een telefoon in je tuin en slaapkamer meten of het nou echt zo hard is. Als het boven de 50dB is, is het meestal wel een aanwezig geluid. Onder de 30dB is het vergelijkbaar met fluisteren.

Als het geluid ook op een laag volume hinderlijk is, gaat dempen met schuttingen allemaal geen effect hebben. Dan moet je de uitknop in je hoofd, of bij de buren vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 27-04 13:20
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:36:
[...]

Als je er eenmaal op focust, wordt het steeds erger. Voor mij is watergekletter juist een prettig, rustgevend geluid, zoals tikkende regen, of verkeersgeruis in de verte. Daar kan ik prima bij slapen.

Ik zou inderdaad eens met een telefoon in je tuin en slaapkamer meten of het nou echt zo hard is. Als het boven de 50dB is, is het meestal wel een aanwezig geluid. Onder de 30dB is het vergelijkbaar met fluisteren.

Als het geluid ook op een laag volume hinderlijk is, gaat dempen met schuttingen allemaal geen effect hebben. Dan moet je de uitknop in je hoofd, of bij de buren vinden.
En er zijn tegenwoordig hele goede oordopjes die gemaakt zijn voor in bed. Voor mensen met een snurkende partner die ze niet uit bed willen schoppen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:25
Kaaswagen schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:18:
Laat die mensen gewoon lekker een vijvertje hebben? Waarom kan je daar niet mee slapen met het raam open, ultra gevoelig voor? Kan me toch niet voorstellen dat de waterval zo hoog kan zijn dat je er meer dan 15m last van kan hebben
Ik vind zaken als regen geluiden ‘s nachts fijn. Zeker sinds ik al enkele jaren tinnitus patient ben. Maar een waterstraal uit een vijver vind ik zelf ook irritant, zeker als het 24x7 is.
Net als sommige mensen niet tegen krassende nagels op krijtborden kunnen, maar anderen dan wel weer. Sommige mensen kunnen overgevoelig zijn voor bepaalde geluiden en prikkels, en dat word gewoon ‘teveel’.
Met andere woorden; ik kan mij wel indenken voor de TS dat ie dit als vervelend ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:36
Misschien een idee, aangezien Kois zwemmende varkens zijn en goede filtering nodig hebben.. Kunnen ze niet 's nachts een pomp aanzetten/elektrische klep o.i.d. die dan niet via de waterval gaat?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
dit doet mij denken aan hondengeblaf, muziek, kindergeschreeuw en sigarettenstank wat allemaal over en door de schutting kan komen.

je woont pal naast elkaar. dat vereist een zekere mate van tolerantie. zeker als je stil op bed ligt kan je je overal aan irriteren als je daar gevoelig voor bent.

~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:36
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:36:
[...]

Het is nou éénmaal heel persoonlijk. Soms kan ik ook knetter gek worden 's nachts van de kikkers inde vijver van de buren. Maar regen/storm geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:47
JJ Le Funk schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:45:
dit doet mij denken aan hondengeblaf, kindergeschreeuw en sigarettenstank wat allemaal over en door de schutting kan komen.

je woont pal naast elkaar. dat vereist een zekere mate van tolerantie. zeker als je stil op bed ligt kan je je overal aan irriteren als je daar gevoelig voor bent.
Dat, en zeker met overlast 24/7

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
wauskoek schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:46:
[...]

Het is nou éénmaal heel persoonlijk. Soms kan ik ook knetter gek worden 's nachts van de kikkers inde vijver van de buren. Maar regen/storm geen probleem.
Geinig inderdaad, ik genoot er altijd van in het voorjaar als je alle kikkers hoorde kwaken. Zo is natoer!

Zou gewoon vragen wat de functie van de waterval is en dat als startpunt voor je oplossing gebruiken. Geef daarbij altijd meerdere opties en kijk of je zoiets zelf kan bekostigen, het is immers jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Mocht zuurstof een argument zijn, een diffusor werkt ook prima (had ik in m'n aquarium) en heb je geen last van. Of de uitstroom van de pomp een beetje richting wateroppervlak voor waterbeweging.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-04 23:29

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Als je het pad van de rechtsbijstand al bewandeld hebt, verwacht ik weinig goodwill nog van de buren. Op basis van jouw verhaal lijkt het me tenminste uitgesloten. Ik zou altijd proberen er samen uit te komen. Maar als dat echt niet lukt zal je de oplossing bij jezelf moeten gaan zoeken.

Dikker aankleden van de schutting gaat je weinig helpen. Geluid gaat alle kanten op.

Voor de nachten met open raam zou ik investeren in a) een paar goede oordopjes b) een white noise machine. Beide zijn mogelijk. Al heb je kans dat de laatste een water-geluidje heeft. Die dan weer averechts zou werken. Overdag gezellig een klein muziekje aan om het geluid te maskeren. Creëer je nog een lekker sfeertje ook..

In alle eerlijkheid verwacht ik dat het volume mee zal vallen. Het zal zeker aanwezig zijn, maar ze zullen niet Coo in hun achtertuin hebben aangelegd. Geenszins bedoeld om af te doen aan hoe jij het ervaart. Maar heb je overwogen dat het tussen jouw oren zit? Wat je ook doet; dikke kans dat je er naar zoekt of je het wel/niet hoort. Bewust of onbewust ben je er op gespitst. Dit kan echt heftig zijn. En kan zelf een vorm van misofonie zijn (geworden). Ik word bijvoorbeeld heel agressief van eetgeluiden. Ik heb een lieve en geweldige vriendin waar ik veel van hou. Ik zou een kogel voor haar opvangen. Maar er zijn momenten tijdens het avondeten dat ik haar het liefst drie hoeken recht op die smakkende kutbakkes van d'r verkoop. Ik zal dit uiteraard nooit doen. Want ik weet dat het puur en alleen aan mij ligt. Maar enkel om aan te geven dat ik begrijp hoe heftig direct een geluid binnen kan komen.

Als je bezoek hebt, vraag er eens naar of zij het net zo heftig ervaren (of nog beter. Objectief vaststellen hoeveel de overlast bedraagt met een decibelmeter. Voor een paar centen allicht te huur). Als dat stukken minder is dan hoe jij het ervaart, overweeg eens met de huisarts te gaan praten. Klinkt heftig, maar is vrij onschuldig. Het maakt duidelijk impact op je.

[ Voor 23% gewijzigd door Point.Flare op 14-06-2022 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Aangezien geluid toch altijd nog redelijk subjectief is (je kan er aan wennen en sommige mensen horen bepaalde zaken niet terwijl anderen het ernstig irriteert) zou ik gaan voor een geluidsmeting. Er zijn wettelijke limieten vastgesteld en als de buren met hun waterval die limiet overschrijden (er gelden andere limieten overdag dan in de avond en nacht), dan heb je een valide punt. Overigens kan je natuurlijk beginnen met een goede maar enigszins goedkope geluidmeter te kopen om te kijken of het ergens in de buurt komt van een overschrijding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niels86
Geloof me, we hebben er alles aan gedaan om de buren te bewegen om ‘ons probleem’ op te lossen. We hebben tal van oplossingen aangedragen, zoals bijvoorbeeld een zuurstofpomp in het water, een nachtelijke bypass van de waterval of een dempende constructie (stenen, planten etc) om de waterval te dempen. We hebben zelfs aangeboden om alles te betalen, maar ze willen hier niets van weten. En dat was allemaal nog voordat we überhaupt rechtsbijstand hadden ingeschakeld. Sterker nog, de buren willen nog niet eens met ons praten. Er zijn legio betaalbare mogelijkheden om het probleem op te lossen, maar die liggen allemaal aan hun kant.

Onze APV (Gem Waalwijk) noemt helaas geen concrete waardes, enkel dat men geen overlast mag veroorzaken. Door de gemeente zijn we er al op gewezen dat zij daarom niets voor ons kunnen betekenen.

Vandaar dat we nu op zoek zijn naar een oplossing aan onze zijde. Maar ik kom zelf dus niet verder dat het verzwaren/massa creëren bij de schutting.

De gemeente en rechtsbijstand riepen ook meteen dat het wel aan ons zou liggen. Maar andere mensen bevestigen ook dat het gewoon veel herrie maakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Niels86 op 14-06-2022 23:16 ]

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:31

sapphire

Die-hard pruts0r

Kaaswagen schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:18:
Mijn ouders wonen aan een vijver met een fontein er in, heel leuk en gezellig maar als dat ding uitgaat om 20.00u merk je pas hoeveel 'herrie' het geeft.

Ik vind het geluid overdag ook niet opvallend maar 24/7/365 kan het écht heel vermoeiend zijn ook op een grotere afstand.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 16:06

Glewellyn

is er ook weer.

Zoals anderen ook al hebben gesuggereerd zijn er apps te downloaden die tenminste een indicatie geven van het geluidsniveau.

Voor bijvoorbeeld warmtepompen bestaat er een maximale geluidsdruk van 40dB op de gevel. Is het geluid harder heb je kans dat de rechtsbijstand na een professionele meting mogelijkheden ziet.

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat @Point.Flare zegt, het is al geëscaleerd met juridische stappen waardoor de vriendschappelijke oplossingen er niet meer in zitten. Met een BT speaker aan de schutting geluid terug produceren (koeien geblaat? een haan die kraait?) zou de irritaties over en weer alleen maar verergeren met nog minder woongenot tot gevolg.
Als je thuis komt bijvoorbeeld, dan kan het zijn dat je een buur buiten treft. Elkaar dan niet groeten maar boze blikken is elke dag weer een onprettige ervaring.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
een poes nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:27

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Inderdaad en dan een Bengaal, meesterlijke zwemmers en vinden dat ook leuk. Maar serieus, ik kan mij voorstellen dat een dergelijk waterval overlast veroorzaakt. Zelf ook een vergelijkbare situatie gehad, waarbij onderling wel goed overleg kon plaatsvinden. Er is namelijk wel degelijk iets aan te doen. Bijvoorbeeld touw of kettingen in de loop van de waterval hangen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-04 15:35
Modbreak:Zullen we dit soort voorstellen maar even nalaten?!

[ Voor 88% gewijzigd door Señor Sjon op 15-06-2022 09:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:37
theHoff schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 23:12:
Aangezien geluid toch altijd nog redelijk subjectief is (je kan er aan wennen en sommige mensen horen bepaalde zaken niet terwijl anderen het ernstig irriteert) zou ik gaan voor een geluidsmeting. Er zijn wettelijke limieten vastgesteld en als de buren met hun waterval die limiet overschrijden (er gelden andere limieten overdag dan in de avond en nacht), dan heb je een valide punt. Overigens kan je natuurlijk beginnen met een goede maar enigszins goedkope geluidmeter te kopen om te kijken of het ergens in de buurt komt van een overschrijding.
Het lijkt erop dat die er eigenlijk niet zijn. Die wettelijke limieten. Ik kan hier althans weinig tot geen duidelijkheid in krijgen. Het komt vooral neer op een vorm van redelijkheid die lastig te meten is. Voor een warmtepomp zijn wel limieten vastgesteld

Wij hebben eenzelfde probleem. Buurman heeft een groot zwembad in zijn tuin graven en het pomphok op de erfafscheiding geplaatst ter hoogte van onze achterdeur en slaapkamerraam . 24/7 365 dagen per jaar hoor je het gebrom gezoem van de pomp en de warmtepomp voor verwarming van het zwembad overal in het huis. Voor de warmtepomp zijn sinds 2021 limieten vastgesteld hoewel die opgesteld zijn voor het verwarmen van een huis. Deze tonen hoewel laag in db's hoor je overal doorheen en ook dit krijgen wij niet opgelost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Verhaal over whitenoise en bluetooth speaker zette me op het pad van het volgende idee:
In ons vorige huis hadden we buren die veel en vrij luidruchtig in hun achtertuin recreërden.

Ik merkte dat ik vaak niet eens meer een boek kon lezen zonder voortdurend afgeleid te worden.
Op een gegeven moment heb ik een bluetooth speaker in de tuin gezet tussen de buren en ons terras in waarop ik het geluid van (hoe ironisch) een waterval afspeelde.

Het dempte het geluid van de buren en, niet onbelangrijk: ik luisterde in elk geval naar mijn eigen herrie (op een bescheiden volume).

In het geval van de TS zou ik eens whitenoise proberen op de slaapkamer.
Bijvoorbeeld via een app op een bluetooth speaker.

Wat betreft ventileren/ramen gesloten vanwege geluid van de vijver zou je kunnen kijken naar o a. een zogenaamde suskast waarbij geluid wordt gefilterd: https://www.google.com/ur...Vaw3HUbY7NZVHpMdIVNXfp3y6

Of Duco ventilatie producten https://www.duco.eu/nl/pr...geluiddempende-ventilatie

[ Voor 23% gewijzigd door Daniel36 op 15-06-2022 01:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Daniel36 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 00:45:

Ik merkte dat ik vaak niet eens meer een boek kon lezen zonder voortdurend afgeleid te worden.
Op een gegeven moment heb ik een bluetooth speaker in de tuin gezet tussen de buren en ons terras in waarop ik het geluid van (hoe ironisch) een waterval afspeelde.
ook eens proberen heb vaak Disturbed erop staan nu :*)

maar ontopic snap die buren ook niet dat ze gewoon naar een oplossing zoeken

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• dogtagz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03:58
Niels86 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 23:13:
Geloof me, we hebben er alles aan gedaan om de buren te bewegen om ‘ons probleem’ op te lossen. We hebben tal van oplossingen aangedragen, zoals bijvoorbeeld een zuurstofpomp in het water, een nachtelijke bypass van de waterval of een dempende constructie (stenen, planten etc) om de waterval te dempen. We hebben zelfs aangeboden om alles te betalen, maar ze willen hier niets van weten. En dat was allemaal nog voordat we überhaupt rechtsbijstand hadden ingeschakeld. Sterker nog, de buren willen nog niet eens met ons praten. Er zijn legio betaalbare mogelijkheden om het probleem op te lossen, maar die liggen allemaal aan hun kant.

Onze APV (Gem Waalwijk) noemt helaas geen concrete waardes, enkel dat men geen overlast mag veroorzaken. Door de gemeente zijn we er al op gewezen dat zij daarom niets voor ons kunnen betekenen.

Vandaar dat we nu op zoek zijn naar een oplossing aan onze zijde. Maar ik kom zelf dus niet verder dat het verzwaren/massa creëren bij de schutting.

De gemeente en rechtsbijstand riepen ook meteen dat het wel aan ons zou liggen. Maar andere mensen bevestigen ook dat het gewoon veel herrie maakt.
Ik vind het jammer om te lezen dat sommige reacties zeggen "ik kan me niet voorstellen dat het teveel geluid geeft. Ben je soms ultra gevoelig hiervoor? Laat ze lekker de vijver hebben."
Als je het je niet kan voorstellen, houd dan alsjeblieft je mening voor je. Daar heeft niemand wat aan.

En nee, TS is niet "overgevoelig". Het gaat hier gewoon om fatsoen.

Als ik jou was zou ik blijven aandringen bij de gemeente. Als zij niet kunnen definiëren wat de grens is, dan kan je aan ze vragen of je voortaan 's avonds de politie mag bellen voor geluidsoverlast.
Dat wordt immers ook vermeld op de website van Rijkswaterstaat: https://www.rijksoverheid...geluidsoverlast-in-de-wet
Waarschijnlijk willen zij dat ook niet.
Heb je het verhaal van het juridisch loket ook al doorgespeeld naar de gemeente? Dat ook zij bevestigen dat er overlast is en er een oplossing moest zijn?

In dit linkje: https://bewijsrapportage....0toe%20bent%20aan%20rust. hebben ze het over 40 decibel. Meet het met een simpele app zou ik zeggen. Als ze hier overheen gaan kan je dit eventueel nogmaals met de buren bespreken of nogmaals naar de gemeente gaan met deze informatie.

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niels86
We zetten nu soms een bluetooth speaker neer in de tuin om met muziek het waterval geluid wat te maskeren. Maar soms wil je gewoon van de rust in je tuin genieten, zonder muziek en zonder watergekletter. Ik heb geen zin om geluid/overlast terug te produceren, we laten ons liever niet verleiden tot het niveau van de buren 😉

@Vipertje dezelfde buren hebben naast de vijver ook een ouderwetse grondwaterpomp liggen voor het beregenen van het gras. Zij sproeien hier uren achter elkaar mee, wat klinkt alsof er continue een stofzuiger aan staat. Je voelt de trillingen hiervan ook in huis. Ook hiermee willen ze van geen wijken weten, omdat zij vinden dat er geen overlast is. En wij kunnen er weinig tegen beginnen door het ontbreken van geluidsnormen in de APV. Dit jaar hebben ze de installatie gelukkig nog niet gebruikt, maar ze weigeren ook hier alle medewerking. De enige respons die we hierop kregen is dat ze op ‘gepaste tijden’ zullen sproeien…

Ik zie verder wel wat bruikbare tips, hoewel deze allemaal aan de kant van de buren uitgevoerd moeten worden. Misschien moeten we toch maar naar een advocaat stappen om een stevige brief te laten schrijven, waarin we deze mogelijke oplossingen aandragen.

[ Voor 3% gewijzigd door Niels86 op 15-06-2022 07:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:09
Modbreak:Reageer er niet op

[ Voor 95% gewijzigd door Señor Sjon op 15-06-2022 09:40 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sjoak
  • Laatst online: 20:57
Verhuizen.

Je gaat je nu overal aan ergeren, klassiek voorbeeld van overlastgevende mensen die geen idee hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-04 21:10

@r!k

It is I, Leclerq

Rijdende rechter/Meester frank visser doet uitspraak aanschrijven?

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:21

Qwerty-273

Meukposter

Hoe hoog mag je schutting worden? En wat kan je met vergunningen er nog boven op krijgen?

Om geluid te dempen zal je massa aan de afscheiding moeten toevoegen en ook zorgen dat het geluid er ‘niet overheen valt’. Een beetje als een geluidswal naast een drukke weg. Die is niet zo hoog als een auto (bron van geluid) maar een stuk hoger.

Of dat de relatie met je buren verbeterd? Dat is maar de vraag, maar zoals ze zelf aangeven is een beetje tolerantie ten opzichte van de buren heel normaal…..

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Niels86 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:23:
Ik zie verder wel wat bruikbare tips, hoewel deze allemaal aan de kant van de buren uitgevoerd moeten worden. Misschien moeten we toch maar naar een advocaat stappen om een stevige brief te laten schrijven, waarin we deze mogelijke oplossingen aandragen.
En de oordopjes zodat je in elk geval kan slapen 's nachts zijn geen optie omdat..? Wat vinden andere buren ervan, zij zitten immers ook 24/7 met het geluid.

Daarnaast, als het huurwoningen zijn: de woningcorporatie al geprobeerd?

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 15-06-2022 08:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
dogtagz schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 06:57:
Ik vind het jammer om te lezen dat sommige reacties zeggen "ik kan me niet voorstellen dat het teveel geluid geeft. Ben je soms ultra gevoelig hiervoor? Laat ze lekker de vijver hebben."
Als je het je niet kan voorstellen, houd dan alsjeblieft je mening voor je. Daar heeft niemand wat aan.
Sommige deelnemers kennen de andere kant van zo'n conflict, met buren die tot in detail denken te mogen bepalen welke activiteiten wel of niet 'horen', en wanneer, en hoe, op basis van "ik erger me er aan, dus het is overlast".

Maar het klinkt inderdaad alsof de TS zich heel redelijk heeft opgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Nu online
[/quote]
Ik heb geen zin om geluid/overlast terug te produceren, we laten ons liever niet verleiden tot het niveau van de buren 😉

[/quote]

zo was ik ook met de nadruk op was

[ Voor 56% gewijzigd door bie100 op 15-06-2022 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:20

Theo

moederbord

Vervang de schutting voor een stenen muur van 2.5 meter hoog. Geluid kun je best tegenhouden met een dichte muur, kijk maar naar menig geluidsscherm naast de snelweg. De crux hierbij is dat het een dicht vlak moet zijn, en een schutting of een bomenrij is dit niet. Een stenen muur is dit wel. Door 'm gelijk 2.5 meter hoog te maken zorg je ook dat het geluid minder makkelijk de tuin in komt. Mogelijk mag je maar tot 2 meter hoog een schutting bouwen. Maar jij bent geen schutting aan het bouwen, je bent begonnen aan het bouwen van een schuurtje in je achtertuin, en de eerste muur die staat al :P Op die manier kun je wél een muur van 2.5 meter plaatsen.

Wat je nodig hebt is dus hoogte; luchtdicht en massa.

@glnk , vissen vermoorden is niet netjes om te doen; daar kun je heel veel gezeik mee gaan krijgen (Wat terecht is!)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Niels86 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:23:
We zetten nu soms een bluetooth speaker neer in de tuin om met muziek het waterval geluid wat te maskeren. Maar soms wil je gewoon van de rust in je tuin genieten, zonder muziek en zonder watergekletter. Ik heb geen zin om geluid/overlast terug te produceren, we laten ons liever niet verleiden tot het niveau van de buren 😉

@Vipertje dezelfde buren hebben naast de vijver ook een ouderwetse grondwaterpomp liggen voor het beregenen van het gras. Zij sproeien hier uren achter elkaar mee, wat klinkt alsof er continue een stofzuiger aan staat. Je voelt de trillingen hiervan ook in huis. Ook hiermee willen ze van geen wijken weten, omdat zij vinden dat er geen overlast is. En wij kunnen er weinig tegen beginnen door het ontbreken van geluidsnormen in de APV. Dit jaar hebben ze de installatie gelukkig nog niet gebruikt, maar ze weigeren ook hier alle medewerking. De enige respons die we hierop kregen is dat ze op ‘gepaste tijden’ zullen sproeien…

Grondwaterpompen zijn al een poosje niet meer ouderwets hoor. Die zijn inmiddels weer hip. Tuin met drinkwater beregenen en bijvoorbeeld een auto of camper wassen vinden steeds meer mensen zonde van het drinkwater. Maar uren achter elkaar.... dan hebben ze waarschijnlijk wel een "prut-pomp". Mijn vader heeft onlangs een put laten slaan in de achtertuin en een pomp laten installeren. Hij had voor alle zekerheid maar een "iets overgedimensioneerde" pomp gekocht. Als die de pomp een uur aanzet op de sproeiers, dan is de hele tuin 1 grote blubberbende. Die hoeft echt maar even aan.

Maar je zult wat betreft die waterval echt moeten gaan meten hoor. Als je het goed aanlegt, dan hoeft een waterval helemaal geen heleboel herrie te maken. Als je het water met wat vaart ongebroken de vijver in laat denderen, dan kan dat wel herrie maken. Gewoon laten uitstromen op een paar mooie grote keien en dan moet dat gewoon op een acceptabel niveau kunnen. Of die van je buren nou wel of niet veel herrie maakt, dat gaat hier niemand kunnen beoordelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Stap 1: Praten met je buren (check, hielp niks).
Stap 2: Juridische mogelijkheden checken (check, duur en weinig kans).
Stap 3: Zelf maatregelen nemen in eigen tuin(zonder hele muur te bouwen, weinig effect)

Stap 4: Zelf maatregelen nemen in de vorm van terugpesten (zonder de vissen erbij te betrekken uiteraard).
Stap 5: Verhuizen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:14
Heb je eens met andere omwonenden gesproken? Hoe ervaren zij de geluidsoverlast?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

@r!k schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:47:
Ik denk dat dit een ondergewaardeerd bericht is. Dit is typisch zo'n verhaal waar Frank Visser uitspraak over doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:41
Schutting dichtmaken helpt een beetje met rabat planken het geluid gaat nog steeds er overheen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
Vipertje schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 00:28:
[...]

Het lijkt erop dat die er eigenlijk niet zijn. Die wettelijke limieten. Ik kan hier althans weinig tot geen duidelijkheid in krijgen. Het komt vooral neer op een vorm van redelijkheid die lastig te meten is. Voor een warmtepomp zijn wel limieten vastgesteld

Wij hebben eenzelfde probleem. Buurman heeft een groot zwembad in zijn tuin graven en het pomphok op de erfafscheiding geplaatst ter hoogte van onze achterdeur en slaapkamerraam . 24/7 365 dagen per jaar hoor je het gebrom gezoem van de pomp en de warmtepomp voor verwarming van het zwembad overal in het huis. Voor de warmtepomp zijn sinds 2021 limieten vastgesteld hoewel die opgesteld zijn voor het verwarmen van een huis. Deze tonen hoewel laag in db's hoor je overal doorheen en ook dit krijgen wij niet opgelost.
Voor industrie en verkeer zijn er maximale niveau's van gevelbelasting vastgelegd, hier is daar een hoop informatie over te vinden. https://www.rijksoverheid...geluidsoverlast-in-de-wet

Hoewel burengerucht niet onder die categorieën valt, betekent het niet dat een continue geluidsbron bepaalde limieten mag overschrijden. Vooral als het een geluidsbron is die continue geluid maakt is de gemiddelde gevelbelasting een belangrijke waarde. Dat is ook de reden dat de rechtsbijstand een officiële geluidsmeting zal willen. Die houdt rekening met de belasting, belastingduur en tijdstip van de belasting. Hieruit komt door het toepassen van rekenmodellen een gevelbelasting. Als die inderdaad de normen overschrijdt is er wel degelijk een punt/zaak te maken.

Bron: 20 jaar geleden stage gelopen bij een bedrijf dat geluidsmetingen deed en geluidsmodellen maakte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
dogtagz schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 06:57:
[...]

En nee, TS is niet "overgevoelig". Het gaat hier gewoon om fatsoen.
Waar baseer je dit op? Je kent TS persoonlijk?

Vergeet niet dat voor iedere persoon die daadwerkelijk legitiem last heeft van overlast er ook mensen zijn die menen last te hebben van overlast en op basis daarvan menen te moeten controleren tot in detail wat de buren wel en niet mogen doen zodat hij of zij er geen last van hebben. Dat is de keerzijde van de medaille.

En dat gaat vaak zover dat zodra zo iemand overlast ervaart (ook als dit geen overlast blijkt te zijn) dit van kwaad tot erger gaat worden, waarbij steeds meer zaken gezien zullen worden als overlast.

Ik denk dat het lastig te bepalen vanaf op een forum welke situatie hier speelt, aangezien TS nog geen metingen heeft laten doen. Ik zou hier dan ook nog geen conclusie over willen trekken zoals jij wel lijkt te doen. Dan ga je vooringenomen conclusies trekken zonder de daadwerkelijke situatie te kennen en dat helpt vaak niet bij het trekken van de juist conclusie.

Daarom is het ook zo belangrijk dat er wordt vastgesteld of het hier daadwerkelijk overlast betreft of dat de buren binnen de geldende normen zitten en als deze niet expliciet gemaakt zijn, wat er (juridisch) als redelijk en billijk wordt gezien in zo'n situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-04 12:52
Beste tweakers,

Sinds enkele jaren ervaren wij overlast van de vijver van onze buren. De situatie is als volgt: onze buren hebben een Koivijver met een 24/7 lopende waterval en deze vijver ligt recht achter onze schutting. De schutting is een ‘normale’ 21 planks schutting van 2 meter hoog, welke natuurlijk geen geluid tegenhoudt. We hadden bij de aanleg van de tuin gehoopt dat het groen aan onze kant van schutting (leibomen) wat geluid zou dempen, maar helaas.

Het watergekletter van de waterval is zo luid, dat het zelfs aan de andere kant van ons perceel (ong. 15 meter verderop) nog steeds erg goed hoorbaar is. Het watergekletter zorgt ook voor overlast in de 2 slaapkamers aan de achterzijde van onze woning en de slaapkamer op zolder (via de ramen in de dakkapel). Slapen met het raam open is daardoor voor ons al een tijd niet meer mogelijk, omdat het onophoudelijke watergekletter slapen simpelweg onmogelijk maakt. Als het geluid eenmaal in je hoofd zit, kun je het helaas niet uitschakelen.

Ons buren steken jammer genoeg hun kop in het zand en weigeren iedere vorm van medewerking. Volgens hen zorgt de waterval niet voor overlast (dat bepalen zij voor ons) dus ze zien geen noodzaak om hier iets aan te doen. We hebben zelfs aangeboden om mee te denken en te betalen voor mogelijke oplossing. Maar volgens hen moeten buren gewoon ‘iets van elkaar te verduren hebben’. Dat klopt inderdaad, maar niet 24/7 en 365 dagen per jaar…

We hebben vorig jaar rechtsbijstand ingeschakeld, maar ook daar gaven de buren geen gehoor aan. Het enige wat ze hebben gedaan is een tijdschakelaar plaatsen op de fontein die ook in de vijver staat, zodat deze om 22.00u uit ging. Maar ja, na het verzetten van de klok vergaten ze natuurlijk om de tijdschakelaar ook te verzetten...Rechtsbijstand geeft aan niets meer voor ons te kunnen betekenen zonder een officiële geluidsmeting. Een geluidsmeting kost echter veel geld en enkel als de meting uitwijst dat de limiet overschreden wordt, kunnen we verdere juridische stappen zetten. De uitkomst daarvan is ook onzeker, de kans om een dergelijke zaak te winnen is niet groot.

We zijn daarom op zoek naar een oplossing om het geluid te kunnen dempen, maar we weten niet goed hoe. We overwegen om aan onze zijde de schutting met zweeds rabat te bekleden om zodoende de schutting te verzwaren en alle kieren te dichten. We twijfelen of dit voor voldoende rust in de tuin zorgt, daarom overwegen we om ook isolatiemateriaal tussen de schutting en de rabatdelen te plaatsen.

We vrezen echter dat deze maatregel alleen helpt in de tuin en niet in onze slaapkamers, omdat het geluid ook naar boven gaat. Wat betekent dat we een hele dure schutting moeten plaatsen, waarmee we slechts een fractie van ons probleem verhelpen.

Is er hier iemand die ervaring heeft met dit soort overlast, of advies kan geven over een mogelijke oplossing aan onze kant?
Ik heb veel dingen gelezen over overlast maar ik vind persoonlijk dat je echt overdrijft.....

maar om je toch goede tips te geven: slaap met oordopjes als je er zoveel last van hebt of doe je ramen dicht. Als het mijn vijver was zou ik persoonlijk ook zoiets hebben van 'jammer voor je', terwijl ik echt niet de moeilijkste ben als het gaat om mee denken maar je kan ook overdrijven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dogtagz
Dennism schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:12:
[...]

Waar baseer je dit op? Je kent TS persoonlijk?

Vergeet niet dat voor iedere persoon die daadwerkelijk legitiem last heeft van overlast er ook mensen zijn die menen last te hebben van overlast en op basis daarvan menen te moeten controleren tot in detail wat de buren wel en niet mogen doen zodat hij of zij er geen last van hebben. Dat is de keerzijde van de medaille.

En dat gaat vaak zover dat zodra zo iemand overlast ervaart (ook als dit geen overlast blijkt te zijn) dit van kwaad tot erger gaat worden, waarbij steeds meer zaken gezien zullen worden als overlast.

Ik denk dat het lastig te bepalen vanaf op een forum welke situatie hier speelt, aangezien TS nog geen metingen heeft laten doen. Ik zou hier dan ook nog geen conclusie over willen trekken zoals jij wel lijkt te doen. Dan ga je vooringenomen conclusies trekken zonder de daadwerkelijke situatie te kennen en dat helpt vaak niet bij het trekken van de juist conclusie.

Daarom is het ook zo belangrijk dat er wordt vastgesteld of het hier daadwerkelijk overlast betreft of dat de buren binnen de geldende normen zitten en als deze niet expliciet gemaakt zijn, wat er (juridisch) als redelijk en billijk wordt gezien in zo'n situatie.
Nee, ik ken hem niet persoonlijk. Maar hij heeft het fatsoen om normaal contact met de buren op te nemen voor een oplossing. Hij heeft zelfs aangeboden hiervoor te betalen. De buren willen gewoon niet meewerken, dus kijkt hij naar wat zijn opties nog meer zijn.
Zelfs als hij overgevoelig zou zijn, dan is het nog steeds asociaal als er geen enkele vorm van medewerking komt van buren.

Degene die zeggen dat het TS zijn schuld is (want dat doe je, als je zegt dat hij overgevoelig is), doet letterlijk aan victim blaming.
Echt, als je dit in je hoofd haalt: Laat je alsjeblieft zelf nakijken.

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• dogtagz
mugenmarco schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:19:
[...]

Ik heb veel dingen gelezen over overlast maar ik vind persoonlijk dat je echt overdrijft.....

maar om je toch goede tips te geven: slaap met oordopjes als je er zoveel last van hebt of doe je ramen dicht. Als het mijn vijver was zou ik persoonlijk ook zoiets hebben van 'jammer voor je', terwijl ik echt niet de moeilijkste ben als het gaat om mee denken maar je kan ook overdrijven.
Misschien kunnen we een waterval onder jouw slaapkamerraam zetten :). En dan zeggen we allemaal wel dat je overdrijft als je het vervelend vind.

Nogmaals, ik kan me er gewoon niet bij inkomen dat mensen vanaf een toetsenbord kunnen bepalen dat TS overdrijft. Misschien mist er gewoon empatisch vermogen, maar dan is op een forum advies geven sowieso niet echt een goed idee:)

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-04 02:18
Esumontere schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:36:
[...]

Ik denk dat dit een ondergewaardeerd bericht is. Dit is typisch zo'n verhaal waar Frank Visser uitspraak over doet :)
Alsof de buren gaan meewerken met de rijdende rechter, of de infantielenclub van Frank Visser (want SBS6)

TS bewandelt het juiste pad, maar schiet er waarschijnlijk helaas niets mee op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
dogtagz schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:21:

Degene die zeggen dat het TS zijn schuld is (want dat doe je, als je zegt dat hij overgevoelig is), doet letterlijk aan victim blaming.
Daar ben ik het niet volledig mee eens, we weten niet of er sprake is van overgevoeligheid, maar stel dat iemand overgevoelig blijkt te zijn en daar geef je dan duiding aan dan is dat geen victim blaming naar mijn mening, je stelt immers simpelweg een feit vast in dat geval. Daar heeft diegene dan geen schuld aan, maar het kan wel deel zijn van het probleem of zelfs de oorzaak en dat moet je dan niet wegmoffelen onder de noemer 'victim blaming'.

Ik zie victim blaming meer als het bekende voorbeeld van het meisje dat een rokje aantrekt, aangerand wordt en waar dan tegen wordt gezegd 'had je maar geen rokje aan moeten trekken'.

Ik ben het wel met je eens dat mensen niet op voorhand moeten concluderen dat TS overgevoelig is, dat is net zo fout als concluderen dat TS dat niet is (op basis van de in dit topic gegeven informatie). We weten het simpelweg niet, en om duidelijkheid te krijgen zal er simpelweg een meting gedaan moeten worden.

Over de buren, tja ook een lastige om die te be/veroordelen, we kennen ze immers niet en kennen hun kant van het verhaal niet, afgezien van het feit dat TS schijnbaar de rechtsbijstand op ze afgestuurd heeft. Iets waar ik, was ik buur van TS geweest, ook niet heel erg gelukkig mee zou zijn en dat zou voor mij ook mogelijk een trigger kunnen zijn om niet heel erg welwillend meer te zijn afhankelijk van de situatie en de gezette toon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
dogtagz schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:21:
...Degene die zeggen dat het TS zijn schuld is (want dat doe je, als je zegt dat hij overgevoelig is), doet letterlijk aan victim blaming...
Een mooi moment om de TS te vragen om een 'meting' met een app of zo om een indicatie te krijgen van het geluidniveau. Want niet iedereen die ergens last van heeft is ook een slachtoffer' in de zin dat iemand anders iets fout doet. Misschien is die persoon wel overgevoelig. Maar goed, meten is weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Om je wat moed te geven. Ik woonde vroeger ergens waar de relatie met de directe buren verzuurd was. Toen de buren dan ook nog eens een klaterend fonteintje installeerde dat 24/7 aanstond stoorde ik mij daar ook enorm aan. Vooral omdat het toen een warme zomer was en dat, als het stil is, best een opvallend geluid is. Slapen met de ramen toe was geen optie wegens de hitte.

Maar, ondanks mijn irritatie en focus op dat geluid is het wel gelukt om er aan te wennen. Het kan dus! :P

Overigens ben ik best wel gevoelig voor geluid 's nachts. Ik heb ook een hekel aan de zwembad warmtepomp van de overburen waarvan ik de bromtoon tot binnen kan horen 's nachts. En toch lukt het om er aan te wennen als het moet.

[ Voor 19% gewijzigd door Admiral Freebee op 15-06-2022 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

s3n

Ik heb er geen ervaring mee, maar kokosschermen worden als geluidswerend verkocht. Naar mijn smaak niet eens lelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
Admiral Freebee schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:32:
Om je wat moed te geven. Ik woonde vroeger ergens waar de relatie met de directe buren verzuurd was. Toen de buren dan ook nog eens een klaterend fonteintje installeerde dat 24/7 aanstond stoorde ik mij daar ook enorm aan. Vooral omdat het toen een warme zomer was en dat, als het stil is, best een opvallend geluid is. Slapen met de ramen toe was geen optie wegens de hitte.

Maar, ondanks mijn irritatie en focus op dat geluid is het wel gelukt om er aan te wennen. Het kan dus! :P
Dat soort zaken zijn denk ik heel persoonlijk, ik heb bijv. 16 jaar langs een spoor gewoond in een redelijk gehorige jaren 60 woning, Geen minuut minder om geslapen.

Ik ken echter ook mensen die na een paar maand tot een jaar ofzo weer weg waren omdat ze er absoluut niet tegen konden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-04 12:52
dogtagz schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:25:
[...]

Misschien kunnen we een waterval onder jouw slaapkamerraam zetten :). En dan zeggen we allemaal wel dat je overdrijft als je het vervelend vind.

Nogmaals, ik kan me er gewoon niet bij inkomen dat mensen vanaf een toetsenbord kunnen bepalen dat TS overdrijft. Misschien mist er gewoon empatisch vermogen, maar dan is op een forum advies geven sowieso niet echt een goed idee:)
Toen ik nog thuis woonde sliep ik ook in de slaapkamer tegen de tuin aan en mijn moeder had ook een vijver met waterval die dag en nacht aan stond, de buren vonden het ook prima dus ik heb wel degelijk ervaring met zoiets en vind echt dat TS erg aan het overdrijven is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-04 19:57
Ik heb zelf een Koivijver (zonder waterval).

Maar ik heb zelf dus altijd last van de bruissteen gehad van mijn eigen vijver.
Als je in je bed ligt en je concentreert je op dat geluid, dan hoor je niks anders meer.
Dat heb ik inmiddels voor mijn eigen nachtrust opgelost.
Dus ik snap je probleem met de waterval.

Een schutting van korven met stenen en een hedera of een kokosstaven schutting met hedera kan behoorlijk geluid dempen.
Maar op je slaapkamer lig je waarschijnlijk een verdieping hoger, en dan zit er niks tussen je slaapkamerraam en de vijver.

Het geluid van een waterval kun je dempen met een borstel, maar of je buurman dat esthetisch verantwoord vind??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqmySEk777XfJEFeCp-iSjShV-E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eyDw2XAontf2gSkPrHjd4PJN.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:04
*knip*
Niet doen aub, voegt niets toe.

[ Voor 72% gewijzigd door tweakduke op 16-06-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Dennism schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:30:
[...]

Over de buren, tja ook een lastige om die te be/veroordelen, we kennen ze immers niet en kennen hun kant van het verhaal niet, afgezien van het feit dat TS schijnbaar de rechtsbijstand op ze afgestuurd heeft. Iets waar ik, was ik buur van TS geweest, ook niet heel erg gelukkig mee zou zijn en dat zou voor mij ook mogelijk een trigger kunnen zijn om niet heel erg welwillend meer te zijn afhankelijk van de situatie en de gezette toon.
Rechtsbijstand nadat alle overige aangedragen opties (behalve de tijdsklok) door de buren in de wind zijn geslagen. Dat je dan die kaart trekt vind ik eerlijk gezegd niet zo vreemd.

@Niels86 Je kunt voor enkele tientjes een decibelmeter aanschaffen, dan heb je in ieder geval een indicatie of het geluid bij overschrijding op de gevel van 50 (overdag) of 40 (avond/nacht) in de buurt komt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dogtagz
*knip*
Idem, laat dat aub.

[ Voor 86% gewijzigd door tweakduke op 16-06-2022 15:45 ]

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogtagz
Dennism schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:30:
[...]

Daar ben ik het niet volledig mee eens, we weten niet of er sprake is van overgevoeligheid, maar stel dat iemand overgevoelig blijkt te zijn en daar geef je dan duiding aan dan is dat geen victim blaming naar mijn mening, je stelt immers simpelweg een feit vast in dat geval. Daar heeft diegene dan geen schuld aan, maar het kan wel deel zijn van het probleem of zelfs de oorzaak en dat moet je dan niet wegmoffelen onder de noemer 'victim blaming'.

Ik zie victim blaming meer als het bekende voorbeeld van het meisje dat een rokje aantrekt, aangerand wordt en waar dan tegen wordt gezegd 'had je maar geen rokje aan moeten trekken'.

Ik ben het wel met je eens dat mensen niet op voorhand moeten concluderen dat TS overgevoelig is, dat is net zo fout als concluderen dat TS dat niet is (op basis van de in dit topic gegeven informatie). We weten het simpelweg niet, en om duidelijkheid te krijgen zal er simpelweg een meting gedaan moeten worden.

Roenie schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:32:
[...]
Een mooi moment om de TS te vragen om een 'meting' met een app of zo om een indicatie te krijgen van het geluidniveau. Want niet iedereen die ergens last van heeft is ook een slachtoffer' in de zin dat iemand anders iets fout doet. Misschien is die persoon wel overgevoelig. Maar goed, meten is weten.
Goede conclusie van beide berichten. Gewoon een geluidsmeting doen. TS kan nu zelf inschatten of hij mogelijk gevoelig is voor geluiden en dat hij hier misschien iets mee moet doen. Of niet. Succes @Niels86 .

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dennism schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:35:
[...]

Dat soort zaken zijn denk ik heel persoonlijk, ik heb bijv. 16 jaar langs een spoor gewoond in een redelijk gehorige jaren 60 woning, Geen minuut minder om geslapen.

Ik ken echter ook mensen die na een paar maand tot een jaar ofzo weer weg waren omdat ze er absoluut niet tegen konden.
Natuurlijk is het erg persoonlijk maar ik wil maar gewoon zeggen dat het voor sommigen wel kan, zelfs als je je erg aan stoort en de relatie met de buren niet goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Hou het feitelijk: Hoeveel geluid wordt er daadwerkelijk geproduceerd? Worden hiermee vooraf bepaalde waardes overschreden? Wat zijn de te nemen stappen als die waardes worden overschreden?

uitvoeren...

profit!

Indien e.e.a. binnen de normen valt: er staat op funda genoeg te koop in rustigere omgevingen.

[ Voor 18% gewijzigd door Firestorm op 15-06-2022 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
FirePuma142 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:39:
[...]

Rechtsbijstand nadat alle overige aangedragen opties (behalve de tijdsklok) door de buren in de wind zijn geslagen. Dat je dan die kaart trekt vind ik eerlijk gezegd niet zo vreemd.
Ik vind het vreemd in zoverre dat je de kaart trekt voordat vastgesteld is dat er inderdaad normen worden overschreden.

Ik zou het traject eerder zo zien:

1. Overleg
2. Overleg in impasse - TS is van mening overlast, buren menen van niet.
3. Vaststellen of er al dan niet normen of regels worden overtreden.
4. Zo ja, opnieuw overleg op basis van de rapportage van het erkende meetbureau waar uit blijkt dat er overlast is
5. Is er wederom impasse? Dan kan je gaan denken aan juridische stappen op basis van de rapportage.

Terwijl het nu zo gegaan lijkt:

.1. Overleg
2. Overleg in impasse - TS is van mening overlast, buren menen van niet.
3. Schrijven van een rechtsbijstand verzekering (al dan niet een 'blafbrief' omdat ze niets lijken te hebben aan 'bewijs' van overschrijding norm / regelgeving).

Ik kan me heel goed voorstellen dat stap 3 voor de buren in dit traject mogelijk wat te vroeg is gekomen.
Maar goed, zoals ik al aangaf, we kennen het verhaal van de buren niet, dus die conclusie trekken is lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-04 11:20
Ok laten we het is helemaal op een andere boeg gooien. Waarom moeten jouw ramen open? Is het vanwege de warmte of een andere reden?

Is het voor de warmte? Koop een stille fan of laat desnoods een airco plaatsen. Geen gezeur geen gezeik en dan is het probleem opgelost :)

How are you doing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Dennism schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:48:
[...]

Ik vind het vreemd in zoverre dat je de kaart trekt voordat vastgesteld is dat er inderdaad normen worden overschreden.
Ik vind het vreemd dat je daar op wacht en een enorme investering (€1500) voor zou moeten doen, alvorens je de rechtsbijstand inschakelt. Als is het maar omdat je van een leek niet kunt verwachten wat de juridische mogelijkheden zijn, al dan niet gerelateerd aan vastgestelde normen die ook nog eens specifiek per gemeente kunnen zijn.

Als je jouw stappenplan volgt ligt er altijd een bewijsdrempel alvorens je juridische hulp inschakelt, terwijl de juridische hulp nu juist ook bedoeld is om die bewijsdrempel te duiden en daar advies voor te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-04 22:53
Wat je nodig hebt om geluid te dempen is massa.

Wij hebben behoorlijk veel overlast gehad van onze buren door een standaard schutting heen. Wat bij ons enigszins hielp was rubberen tegels aan de schutting schroeven. Dikke zware rubberen tegels die je ook in speeltuinen ziet. Een vrij dure grap, maar het effect was dat hun herrie van enkele meters verder weg leek te komen. Voor de rubberen tegels is begroeiing waardoor je de tegels niet ziet. Het voelt alsof de buren 5 meter verderop wonen.

Verder kun je niet zoveel doen, geluid gaat met gemak over een schutting heen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oim_53isbYALGM3uBGQfKXqFYjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4PYapCeElHONCAM0hlamZL4J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flight77
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:53
Eens met @Dennism, victim-blaming is alleen sprake van als het om een daadwerkelijk om een onrechtmatige daad gaat. In dit geval is dat dus nog onduidelijk.
Het is in ieder geval wel fatsoenlijk om iemand het voordeel van de twijfel te geven, dat ze overlast ervaren, en dat niet te bagetaliseren, maar het kan natuurlijk ook aan een bepaalde gevoeligheid liggen.
Los daarvan is het natuurlijk vervelend en asociaal dat de buren niet willen meehelpen.

Wat wel interessant is, en waar je iets mee zou kunnen, is dat het menselijk brein immens krachtig is, maar ook heel flexibel. Zoals @Admiral Freebee aangeeft zijn je hersenen wel in staat om ergens aan te wennen of het als minder vervelend te ervaren. Zelfs als er daadwerkelijk sprake is van overlastgevend geluid.

Los van de daadwerkelijk overlast op te lossen, zijn er dus manieren om dit in je hersenen om te draaien, zonder dat je daarbij de buren nodig hebt. Gewoontes kweken om muziek/geluid aan te zetten als buffer. Op zoek gaan naar interessante patronen in het geluid. Associaties gaan kweken tussen het geluid en positieve blije gevoelens. Een fijne plek vinden als je echt even rust wil hebben (wandeling, geluidsdichte hoek creeeren in de tuin, etc). Een profesional kan hierbij vast meer helpen.

De fysieke manieren om het op te lossen heb je al genoeg feedback over, maar lijken nu neer te komen op:
  • Geluid fysiek gaan dempen
  • Escaleren
  • Verhuizen
Waarbij het bij de eerste optie ook altijd de vraag is of je zelf ooit genoegen neemt met de demping die je krijgt. (m.a.w. dit kan net zo goed een mentale aanpassing vergen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

stftweaker schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:48:
Ok laten we het is helemaal op een andere boeg gooien. Waarom moeten jouw ramen open? Is het vanwege de warmte of een andere reden?
Ze moeten niet open, ze zijn nu immers dicht. De mogelijkheid voor de TS is er nu vanuit zijn perspectief in ieder geval niet.
Is het voor de warmte? Koop een stille fan of laat desnoods een airco plaatsen. Geen gezeur geen gezeik en dan is het probleem opgelost :)
De ramen zijn al dicht, maar het is slechts een gedeelte van het probleem. Ook gedurende de dag is het een geluid dat als overlastgevend wordt ervaren als ze in de tuin vertoeven. Dan kun je de ramen wel dichthouden, maar daar heb je dan niet zo veel aan :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dennism schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:35:
[...]

Ik heb 4 jaar boven een drukke 50 weg gewoond (flat). Ja ik was er aan 'gewend', maar de eerste nacht in mijn nieuwe huis in een stille buurt? Nog nooit zó goed geslapen. En dat ervaar ik nog steeds zo. Dus gewenning wil niet zeggen dat je er echt aan went, meer dat je het tolereert.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
FirePuma142 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:54:
[...]

Ik vind het vreemd dat je daar op wacht en een enorme investering (€1500) voor zou moeten doen, alvorens je de rechtsbijstand inschakelt. Als is het maar omdat je van een leek niet kunt verwachten wat de juridische mogelijkheden zijn, al dan niet gerelateerd aan vastgestelde normen die ook nog eens specifiek per gemeente kunnen zijn.

Als je jouw stappenplan volgt ligt er altijd een bewijsdrempel alvorens je juridische hulp inschakelt, terwijl de juridische hulp nu juist ook bedoeld is om die bewijsdrempel te duiden en daar advies voor te geven.
Ik heb het niet over de rechtsbijstand inschakelen, dat doe je uiteraard eerder.
Wat ik echter zou verwachten is dat deze rechtsbijstand ook weet dat ze weinig kunnen afdwingen zonder bewijs van overlast en nu schijnbaar de relatie mogelijk op scherp gezet hebben door te handelen richting de buren zonder dat ze iets hard kunnen maken.

Dat ze in een eerder stadium voorwerk gaan doen na een melding van TS over een mogelijk naderend conflict vind ik zeer logisch, ik bedoel met juridische stappen niet dat je geen melding maakt bij de RBV van een mogelijk conflict, maar ik zou verwachten dat de RBV op de achtergrond blijft tot je 'een zaak' hebt (en jou helpt bij het maken van die 'zaak'), maar niet richting de buren stapt zonder dat je 'een zaak' hebt en zo de relatie mogelijk (verder) op scherp zet. Immers voor veel mensen (ook bedrijven trouwens bij zakelijke conflicten) zal gelden dat gezamenlijk overleg al snel stopt zodra er een juridisch getint schrijven op de mat valt.

[ Voor 18% gewijzigd door Dennism op 15-06-2022 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik herken het probleem, zelf heb ik ook last van alle kleine geluiden.
Als de buurman wakker wordt, dan hoor ik zijn wekker. Dit geluid is zo extreem zacht, maar toch maakt het mij ook wakker.
Je focust je op geluiden hoe zacht dan ook.

Ik heb hier helaas geen tips voor, maar ik denk dat een geluidsmeter niet het juiste effect gaat hebben, puur alleen dat het een bevestiging geeft voor jezelf.

Sterkte!

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Nu online
dreams2 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:55:
Wat je nodig hebt om geluid te dempen is massa.

Wij hebben behoorlijk veel overlast gehad van onze buren door een standaard schutting heen. Wat bij ons enigszins hielp was rubberen tegels aan de schutting schroeven. Dikke zware rubberen tegels die je ook in speeltuinen ziet. Een vrij dure grap, maar het effect was dat hun herrie van enkele meters verder weg leek te komen. Voor de rubberen tegels is begroeiing waardoor je de tegels niet ziet. Het voelt alsof de buren 5 meter verderop wonen.

Verder kun je niet zoveel doen, geluid gaat met gemak over een schutting heen.[Afbeelding]
wat is de dikte 45mm?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 07:31

sapphire

Die-hard pruts0r

mugenmarco schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:36:
[...]

Toen ik nog thuis woonde sliep ik ook in de slaapkamer tegen de tuin aan en mijn moeder had ook een vijver met waterval die dag en nacht aan stond, de buren vonden het ook prima dus ik heb wel degelijk ervaring met zoiets en vind echt dat TS erg aan het overdrijven is.
Beste argument ooit, ik heb ooit iets vergelijkbaars meegemaakt en vond het niet storend dus als jij je er wel aan stoort overdrijf je 8)7

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-04 22:53
Ik heb deze gebruikt: https://www.hornbach.nl/s...wart/5087314/artikel.html

25mm, anders wordt het wel erg zwaar voor een gemiddelde schutting.

Ik heb ze geplaatst vanuit wanhoop, maar het hielp toch meer dan ik dacht!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 26-04 20:56

TheBorg

Resistance is futile.

Altijd lachen dit soort onderwerpen. Niels heeft last van watergeluid bij de buren. Niels heeft een probleem. Niels is het probleem. Niels moet maar een koptelefoon op doen. Niels moet een airco kopen.

Dikke vette onzin. Natuurlijk moet je tolerant zijn. Spelende kinderen zijn normaal. Een waterval bij de buren is ook normaal. Maar in een samenleving dien je wel een beetje respect voor elkaar te hebben. Om 22 of 23 uur (afhankelijk van de gemeente) moet het gewoon stil zijn en mogen je buren geen overlast ervaren.

Wij hadden vroeger een vijver met kikkers. Ik vond het een fijn geluid en viel er bij in slaap. Mijn broer deed geen oog dicht. Om te bepalen wat dan overlast is zijn er geluidsnormen. Dat kun je laten meten. En na wat Googlen zie ik al opties van rond de 500 Euro (geen 1500). Ik zou zeggen, begin daar. Goedkoper dan een nieuwe schutting, airco of rubber tegels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:52
stftweaker schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:48:

Waarom moet die waterval aan? Is dat omdat het er leuk uitziet of vanwege zuurstof in het water of een andere reden?

Als het vanwege zuurstof is, kan dat dan met een stille luchtpomp of met een andere oplossing?
Ramen kunnen weer open en het maakt voor de buren niet uit hoe hun vissen ademen, probleem opgelost.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:14
In ons huidige huis hadden de vorige bewoners ook een waterval gemaakt langs de koivijver. Ik gok 1.80 meter hoog en dan over flinke stapels stenen heen naar de vijver. Ik kan me voorstellen dat dat toen ook wel wat herrie heeft gemaakt. Wij hebben uiteindelijk alles gesloopt want de hele tuin bestond zo'n beetje uit vijver. Wat ik meer wil zeggen is dat er wel een verschil is in wat mensen allemaal bouwen. Onze huidige buren hebben ook een vijver met een waterval/ pompje en daar heb je echt amper last van. Je hoort het wel maar het is echt niet storend.

Mijn ouders pompte vroeger water uit de lage vijver naar de hoger gelegen vijver en hadden er een soort beekje tussen gemaakt. Dat hoorde je helemaal niet zo goed maar dat kletterde ook niet van een hoogte af maar de bovenste vijver liep langzaam over. Stond wel een flinke pomp achter die nogal wat water kon verplaatsen in een uur. De pomp maakt ook wel veel verschil. Maar die pomp had je hier niet moeten installeren dan had je nogal veel herrie en gespetter gehad gok ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 12:56
Grappig dat er nog steeds reacties zijn die vragen stellen over een oplossing aan de kant van de buren, terwijl TS al tig keer heeft aangegeven dat de buren geen aanpassingen willen doen.
  • Meten is weten: volg het advies op over een goedkope decibelmeter, doe wat metingen en bepaal waar je eventueel juridisch staat. Wij zijn inmiddels ook wel benieuwd naar het geluidsniveau :-)
  • Over gevoeligheid en gewenning of tolereren: dat is allemaal persoonlijk. Niemand van ons heeft een idee hoe het voor jou is.
  • Je hebt best al wat tips over geluidsdemping gekregen. Denk dat het tijd wordt om daar sowieso ook serieus mee aan de slag te gaan.
Succes iig, met welke oplossing het dan ook wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Laatst online: 30-04 19:27
Geen idee wat voor leibomen je daar nu hebt staan, maar heb je al overwogen om een natuurlijke haag te maken? Bijvoorbeeld van taxus, prunus of laurier. Zijn groenblijvers dus je hebt er in de winter ook voordeel van. Het liefst wil je zo dicht begroeide planten natuurlijk.

En misschien al gezegd, maar de schutting is op zijn minst voor 50% van jullie. Je kunt daar een geluidsdichte versie van maken door óf de hele schutting te vervangen (dat moet dan wel in overleg denk ik als hij op de erfgrens staat), óf aan jullie kant de schutting dicht te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-04 11:50
Ik kan me heel goed voorstellen dat je dit vervelend vind.
Zelf zou ik ook helemaal knetter worden hiervan, tuurlijk buren, leven laten leven, snap ik wel.

Ben zelf echt niet hoog sensitief, maar dit kan net zoveel overlast geven als bijv. een brommer de hele dag in de schuur aan zetten zoals eerdere topics wel eens laten zien.

Rustig in de tuin zitten en dan de hele dag het constante geluid van andermans vijver...

Overdag tot daar aan toe, maar het kan toch niet zo zijn dat je niet kan slapen met je raam open, omdat er constant door iemand geluid geproduceerd word?

Ze willen er ook nog eens niks aan doen? bijv. een "schuine" steen op het punt waar het water geraakt word oid zodat het geluid minder aanwezig is..

Snap je frustratie en hoop dat je snel een oplossing vind!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noppus
  • Laatst online: 30-04 13:38
Er zijn geen normen voor burenlawaai. Toch zijn er wel rechters die normen formuleren. Zie bijvoorbeeld ECLI:NL:RBROT:2019:2077. Onder punt 3 worden normen gegeven voor verschillende situaties/locaties en tijdstippen. (LAeq, dus geen pieken, maar langdurige gemiddelden.)

Meten kan dus wel nuttig zijn. En afhankelijk van de cijfers kun je bepalen hoe kansrijk je bent om stappen te zetten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-04 19:16
Flight77 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:55:
Eens met @Dennism, victim-blaming is alleen sprake van als het om een daadwerkelijk om een onrechtmatige daad gaat. In dit geval is dat dus nog onduidelijk.
Het is in ieder geval wel fatsoenlijk om iemand het voordeel van de twijfel te geven, dat ze overlast ervaren, en dat niet te bagetaliseren, maar het kan natuurlijk ook aan een bepaalde gevoeligheid liggen.
Los daarvan is het natuurlijk vervelend en asociaal dat de buren niet willen meehelpen.
Maar dit gaat natuurlijk twee kanten op. We lezen hier uiteraard sowieso, zoals altijd, slechts een eenzijdig verhaal. Maar uit dat verhaal valt in ieder geval al op te maken dat de buurman te maken heeft met buren die meermaals de les komen lezen, die hun rechtsbijstand hebben ingeschakeld om de buren te doen veranderen in hun persoonlijke levenssfeer, die op aandringen van de buren al een tijdschakelaar hebben geplaatst zodat deze om 22.00 uit ging.

Had de buurman hier een topic geopend, zijn versie van het verhaal gedaan, dan had 80% van de posters zich ongetwijfeld achter de buurman geschaard en was @Niels86 de vervelende, lastige buurman die gewoon niet zo zou moeten zeuren.

Feit blijft, je kunt op een platform als Tweakers hier gewoon weinig echt zinnigs over zeggen. De posts zullen altijd gekleurd zijn. En überhaupt ontbreekt het vaak al in daadwerkelijk feitelijk, zinnige informatie om hier een onpartijdig oordeel over te vellen.
Als het geluid eenmaal in je hoofd zit, kun je het helaas niet uitschakelen.
Uit de gehele TS, is dit eigenlijk het enige dat er nog het meest toe doet.

Verder kun je ook kritisch kan zijn naar de geboden oplossingen. Zo ontbreekt er als je het mij vraagt nogal wat informatie. @Niels86 spreekt namelijk over de hoop dat bij aanleg van de tuin er een geluidsreductie zou zijn. Dit insinueert dat deze vijver met waterval er was voor @Niels86 er was.

Het tweede dat simpelweg ontbreekt, wel reeds voor gevraagd is, is een meer feitelijke weergave van de situatie. Getalsmatig, wat is de geluidsproductie binnen de diverse ruimten. Eventueel ondersteund met video/geluid fragmenten.

Er wordt nu namelijk vanuit gegaan dat er een "fout" bij de buren ligt, sterker nog, jij, @Flight77, beschrijft het gedrag van de buren zelfs als asociaal. Maar het is natuurlijk ook om te draaien, mogelijk verlangt @Niels86 namelijk dat de buren zich buitenproportioneel aan hem aanpassen. Mogelijk ervaart de buurman hier, van dit gedrag, ook overlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
Meetwaarden voor overlast gaan dacht ik altijd tegen de gevel gemeten aan de buitenkant. Met een app op je telefoon kan je een idee krijgen van dbA gewogen decibellen, waar heben we het over? Met een spectrum analizer app kan je de frequentieverdeling zien.
Op Iphone bv sonic tools voor het spectrum. En volume helaas geen dbA weging. Op dit moment zit ik hier in 20 db niveau, hartje eindhoven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:41
Enkele mensen stellen hier voor de vissen een handje te helpen, doe dat absoluut niet!

Daarmee speel je eigen rechter, de buren zullen een monster van het water opsturen naar het lab en erachter komen dat ze niet aan een natuurlijke dood gestorven zijn.

Men zal overduidelijk weten wie de dader is ondanks niet bewezen kan worden.

Buren kopen nieuwe vissen en hangen camerabewaking op of gaan jouw bewust irriteren of erger jouw spullen vernielen waarop jij vervolgens camerabewaking kan ophangen.

Ofwel beide partijen worden hierdoor alleen maar slechter van.

@Niels86 Schutting dichtmaken met zweeds rabat helpt een beetje, daarnaast raam dicht houden en suskasten ophangen als ventilatie helaas, ik heb geen idee of je glas al bijna aan vervanging toe is.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 15-06-2022 11:45 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-04 11:17

PinusRigida

I put the p in pool.

Ja, ik heb ervaring met geluidsoverlast van buren (in mijn geval was het een 'snachts doorblaffende hond) en ik kan je al zeggen dat zelfs mét constatatie van de geluidsoverlast het pleit daarmee nog niet gewonnen is en de burentwist nog jarenlang nare gevolgen kan hebben.

Waar ik even op wil reageren is dit, uit de OP:

[/quote]
Volgens hen zorgt de waterval niet voor overlast (dat bepalen zij voor ons)
[quote]

Dit is voor mij de essentie van OP want het illustreert EXACT wat vaak het probleem is met mensen in een context van overlast en buren etc...

Niet iedereen is hetzelfde en ik begrijp TS wel in het "gevoelig zijn op gebeid van geluid", voor sommigen maakt het niet uit, m'n beste makker bvb. die kan overal slapen, zelfs naast een luidspreker als't moet.
Maar ik wil ook stilte 's nachts, en elk geluid houdt me ook uit m'n slaap, ik heb er niet om gevraagd dat dat zo is, maar zo is het gewoon.
...en alhoewel ik wel van het geluid van stromend water hou in m'n eigen tuin waarin ik ook veel zit met het lekkere weer, maar moest ik het een ganse nacht horen, zou het me ook storen.

Alleen heeft TS geen controle over z'n buren en gaan zij ervan uit dat iedereen maar dezelfde mening moet hebben als zij, zijnde "dat stoort toch niet?" |:(
'Natte stoelgang maken' moet ik van zo'n mensen. (heb me bewust beleefd uitgedrukt)

Enige tip dat ik TS kan geven waarop ie wel zelf controle heeft is dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pu4aByzeuGddJCypp7ZJWy3F91k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wI1xENx999HrhXPsB1hjgZKx.jpg?f=user_large

En ja, neem de wassen... het zijn de enigen die echt verschil maken, neem het aan van een -jammer genoeg- ervaringsdeskundige... :X

[ Voor 12% gewijzigd door PinusRigida op 15-06-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

psychodude schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:32:
[...]

Maar dit gaat natuurlijk twee kanten op. We lezen hier uiteraard sowieso, zoals altijd, slechts een eenzijdig verhaal. Maar uit dat verhaal valt in ieder geval al op te maken dat de buurman te maken heeft met buren die meermaals de les komen lezen, die hun rechtsbijstand hebben ingeschakeld om de buren te doen veranderen in hun persoonlijke levenssfeer, die op aandringen van de buren al een tijdschakelaar hebben geplaatst zodat deze om 22.00 uit ging.

Had de buurman hier een topic geopend, zijn versie van het verhaal gedaan, dan had 80% van de posters zich ongetwijfeld achter de buurman geschaard en was @Niels86 de vervelende, lastige buurman die gewoon niet zo zou moeten zeuren.

Feit blijft, je kunt op een platform als Tweakers hier gewoon weinig echt zinnigs over zeggen. De posts zullen altijd gekleurd zijn. En überhaupt ontbreekt het vaak al in daadwerkelijk feitelijk, zinnige informatie om hier een onpartijdig oordeel over te vellen.

[...]

Uit de gehele TS, is dit eigenlijk het enige dat er nog het meest toe doet.

Verder kun je ook kritisch kan zijn naar de geboden oplossingen. Zo ontbreekt er als je het mij vraagt nogal wat informatie. @Niels86 spreekt namelijk over de hoop dat bij aanleg van de tuin er een geluidsreductie zou zijn. Dit insinueert dat deze vijver met waterval er was voor @Niels86 er was.

Het tweede dat simpelweg ontbreekt, wel reeds voor gevraagd is, is een meer feitelijke weergave van de situatie. Getalsmatig, wat is de geluidsproductie binnen de diverse ruimten. Eventueel ondersteund met video/geluid fragmenten.

Er wordt nu namelijk vanuit gegaan dat er een "fout" bij de buren ligt, sterker nog, jij, @Flight77, beschrijft het gedrag van de buren zelfs als asociaal. Maar het is natuurlijk ook om te draaien, mogelijk verlangt @Niels86 namelijk dat de buren zich buitenproportioneel aan hem aanpassen. Mogelijk ervaart de buurman hier, van dit gedrag, ook overlast.
Dit inderdaad. Zonder het verhaal van TS te bagatelliseren; we hebben hier genoeg topics gehad die precies omgedraaid waren in de trant van "mijn buurman blijft maar klagen over mijn vijver, help" waarbij heel GoT ook gewoon de kant van TS kiest.

Ik zou, als TS echt ervan overtuigd is dat dit geluid alle perken te buiten gaat, een geluidsmeting laten doen. Pakt deze 'positief' uit voor de buurman dan is het helaas pindakaas en zal TS bij zichzelf te rade moeten gaan of hij niet wellicht iets te sensitief is voor dit geluid. Pakt het de geluidsmeting 'positief' uit voor TS zelf dan kan hij heeft hij juridisch natuurlijk een sterke zaak en kan hij zeker bij het kantongerecht trachten de kosten (of een gedeelte hiervan) van de geluidsmeting bij buurman terug te halen.

Wat ik me verder nog afvraag @Niels86; ik neem aan dat jullie niet samen met de buren op een afgelegen weiland wonen? M.a.w. er zijn vast nog wel meer buren. Heb je hiermee gesproken? Hoe ervaren zij het geluid?

[ Voor 3% gewijzigd door Harrie_ op 15-06-2022 12:03 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Ts blijft wel stil...een db appje op je telefoon zetten en screenie delen zou toch zo gedaan moeten zijn?
gratis, ja niet officieel maar dan is er in ieder geval iets en kan een hoop gedoe vermeden worden (als hij 120db meet dan zal niemand meer victim blamen :D en als ie 50 meet dan zijn de eerder genoemde oordopjes mischien toch niet zo'n gek idee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Silent7 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:11:
Ts blijft wel stil...een db appje op je telefoon zetten en screenie delen zou toch zo gedaan moeten zijn?
gratis, ja niet officieel maar dan is er in ieder geval iets en kan een hoop gedoe vermeden worden (als hij 120db meet dan zal niemand meer victim blamen :D en als ie 50 meet dan zijn de eerder genoemde oordopjes mischien toch niet zo'n gek idee :)
50dB op de gevel vind ik best veel, zeker als het continu doorgaat. Maar onze hersenen zijn ontzettend goed op het focussen op een geluid, zelfs als het helemaal niet hard is. Een druppende kraan in de badkamer is waarschijnlijk minder dan 20dB, maar toch kun je er niet door slapen ...

Dat is ook de reden waarom er geen goed standaardantwoord is voor geluidsoverlast.

Zoals iemand al eerder in het topic opmerkte, de geluidsnormen voor verkeer en industrie gaan uit van het volume in combinatie met de duratie van het geluid. Dus iemand die om 3u 's nachts een paar seconden vol gas geeft met z'n Harley overtreedt de geluidsnormen waarschijnlijk niet. Maar een rustig zoemend apparaat wel.

In dit geval pakt dat positief uit voor de TS. Ook al zijn er geen normen voor burengerucht, als ook de normen voor verkeerslawaai worden overschreden, heb je een hoop meer kans de rechter te overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
@r!k schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:47:
Dat dus. Maar dan zullen de buren ook moeten meewerken en ik denk, al lezende, dat dat het grootste probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noppus
  • Laatst online: 30-04 13:38
Silent7 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:11:
50 dB is ook al veel. 's nachts is 40 (LAeq) op de gevel acceptabel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-04 19:16
Harrie_ schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:00:
[...]

Dit inderdaad. Zonder het verhaal van TS te bagatelliseren; we hebben hier genoeg topics gehad die precies omgedraaid waren in de trant van "mijn buurman blijft maar klagen over mijn vijver, help" waarbij heel GoT ook gewoon de kant van TS kiest.

Ik zou, als TS echt ervan overtuigd is dat dit geluid alle perken te buiten gaat, een geluidsmeting laten doen. Pakt deze 'positief' uit voor de buurman dan is het helaas pindakaas en zal TS bij zichzelf te rade moeten gaan of hij niet wellicht iets te sensitief is voor dit geluid. Pakt het de geluidsmeting 'positief' uit voor TS zelf dan kan hij heeft hij juridisch natuurlijk een sterke zaak en kan hij zeker bij het kantongerecht trachten de kosten (of een gedeelte hiervan) van de geluidsmeting bij buurman terug te halen.

Wat ik me verder nog afvraag @Niels86; ik neem aan dat jullie niet samen met de buren op een afgelegen weiland wonen? M.a.w. er zijn vast nog wel meer buren. Heb je hiermee gesproken? Hoe ervaren zij het geluid?
De vraag is en blijft verder natuurlijk wel of @Niels86 zich hier goed aan doet. Je recht krijgen is één ding, maar of dit daadwerkelijk je kwaliteit van leven binnen de buurt gaat verbeteren is een tweede.

Je aanvullende opmerking is daarin een valide. En gewoon hetgeen dat ontbreekt. De context.

Scenario A:
@Niels86 woont hier reeds 10 jaar, de buur is hier 2 jaar geleden komen wonen, heeft die vijver geplaatst en was direct tot overlast. Ook buren ervaren hinder. Er is meermaals getracht vanuit meerdere fronten met de buurman te redeneren, zonder succes.

Scenario B:
@Niels86 woont hier sinds 2 jaar. De buurman woont hier inmiddels 10 jaar, heeft deze vijver al 8 jaar. De overige buurt ervaart geen hinder. De directe buren aan andere zijde vinden het een mooie vijver, rustgevend achtergrond geluid en komen ook graag op de koffie om de vissen te aanschouwen.

In beide scenarios kan een geluidsmeting een rechtmatige klacht van @Niels86 mogelijk onderbouwen, in beide gevallen kan @Niels86 mogelijk civielrechtelijk zijn gelijk krijgen. Maar de kans is groot dat @Niels86 in scenario B door de overige buren uitgekotst wordt als die asociale buurman die je voor het minste geringste aanklaagt.

En in een scenario als dat laatste, was hij misschien beter af geweest om gewoon te besluiten dat dit niet de best passende buurt is voor hem, en zelf verhuizen mogelijk een betere optie is indien acceptatie onmogelijk blijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@psychodude Je slaat de spijker op z'n kop. Ik ben daarom ook zeer benieuwd of we nog wat meer tekst en uitleg krijgen rondom deze casus;
• Wie woont er nu hoe lang en hoe lang ligt de vijver er al?
• Hoe denken andere buren hierover?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.