Hybride warmtepomp of dakkapel aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angermanagement
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-01-2024
Hi Allen,

Aangezien geld maar 1x uitgegeven kan worden, en de (bouw)prijzen ontzettend hoog zijn momenteel, heb ik besloten de hulp in te vragen van mede tweakers. De vraag die ik (eigenlijk wij) heb(ben) is het volgende:

"Wat zou een verstandigere investering zijn, een dakkapel van 6m en 1.70 hoog die ong 15-18m2 woonoppervlakte oplevert wat neerkomt op +-10% van het totaal of een nieuwe CV ketel met hybride warmtepomp die gas helpt besparen?"

Kosten dakkapel: +- 15.000 euro
Kosten hybride pomp+CV: +-12.000 euro ex subsidie (en leverbaar)

Goed om te weten, er zijn meer dan voldoende zonnepanelen bij ons aanwezig, en er is nog genoeg ruimte voor meer.

Wat zouden jullie doen, en waarom?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:35
Als je investeert in maatregelen die energie en daarmee geld besparen is je spaarpot het snelste weer aangevuld voor de volgende investering. Als je eerst voor en warmtepomp gaat en over een paar jaar voor een dakkapel dan ben je eerder klaar met beide zaken dan andersom, zeker als je nog subsidie ontvangt voor je warmtepomp.

Wel nog deze overweging: Ik zou een hybride warmtepomp laten gaan en voor een volledige warmtepomp oplossing gaan. Dat moet met wat puzzelen voor dat bedrag ook wel lukken, mits je afgifte systeem op orde is.

Investeren in en hybride oplossing zou ik echt als laatste oplossing zien. Het blijft in mijn ogen een wat kreupele halve oplossing. Je hebt de nadelen van beide systemen. De kosten van een gasaansluiting, de aanschaf en onderhoud van zowel een ketel als een warmtepomp. Indien ook maar half mogelijk, stap helemaal over.

[ Voor 38% gewijzigd door lithoijen op 13-06-2022 23:01 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat wil je? Je vraag komt neer op een electrische auto of een caravan. :?

Puur vanuit financiële meerwaarde (voor verkoop) zou ik zeggen de dakkapel , vanuit toekomstige maandlasten verlagen de (full electric) warmtepomp.
De vraag naar een warmtepomp zal komende jaren stijgen, de vraag naar dakkapellen lijkt me minder.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-09 00:07
Voordat je aan een (hybride) warmtepomp gaat beginnen: is je huis wel voldoende geisoleerd om dat mogelijk te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angermanagement
lithoijen schreef op maandag 13 juni 2022 @ 22:51:
Als je investeert in maatregelen die energie en daarmee geld besparen is je spaarpot het snelste weer aangevuld voor de volgende investering. Als je eerst voor en warmtepomp gaat en over een paar jaar voor een dakkapel dan ben je eerder klaar met beide zaken dan andersom, zeker als je nog subsidie ontvangt voor je warmtepomp.

Wel nog deze overweging: Ik zou een hybride warmtepomp laten gaan en voor een volledige warmtepomp oplossing gaan. Dat moet met wat puzzelen voor dat bedrag ook wel lukken, mits je afgifte systeem op orde is.

Investeren in en hybride oplossing zou ik echt als laatste oplossing zien. Het blijft in mijn ogen een wat kreupele halve oplossing. Je hebt de nadelen van beide systemen. De kosten van een gasaansluiting, de aanschaf en onderhoud van zowel een ketel als een warmtepomp. Indien ook maar half mogelijk, stap helemaal over.
Het punt is dat ik twijfel of een volledige hybride pomp bij deze woning een optie is. We wonen landelijk en vrijstaand. Woning is geïsoleerd maar het is uiteraard geen nieuwbouw. Mijn zorgen is dat hij het niet gaat trekken (ook twee badkamers bijv). Daarnaast ben ik benieuwd waar je voor die prijzen een volledige warmtepomp kan vinden? Wij moeten alles uitbesteden namelijk.
Sport_Life schreef op maandag 13 juni 2022 @ 22:58:
Wat wil je? Je vraag komt neer op een electrische auto of een caravan. :?

Puur vanuit financiële meerwaarde (voor verkoop) zou ik zeggen de dakkapel , vanuit toekomstige maandlasten verlagen de (full electric) warmtepomp.
De vraag naar een warmtepomp zal komende jaren stijgen, de vraag naar dakkapellen lijkt me minder.
Wat ook nog meeweegt voor ons is dat de prijzen van waterpompen e.d. in de toekomst lager worden (hetzij de prijzen, hetzij een hogere subsidie) maar de bouwkosten hoger lijken te worden.
lazybones schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:02:
Voordat je aan een (hybride) warmtepomp gaat beginnen: is je huis wel voldoende geisoleerd om dat mogelijk te maken?
Ons huis is "in principe" volledig geïsoleerd. Op bodemisolatie na (geen vloerverwarming, deels hout deels betonnen vloer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:19
Angermanagement schreef op maandag 13 juni 2022 @ 22:47:
Aangezien geld maar 1x uitgegeven kan worden,
Uitgaande dat de warmtepomp rendeert; eventueel energiebespaarlening hiervoor benen, betaalt zichzelf dan terug.

Eens met bovenstaande dat de richting all electric zou moeten zijn. Ook dus nadenken over afgifte en/of isolatie.

https://www.warmtefonds.nl/actuele-rentetarieven

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 13-06-2022 23:13 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

Angermanagement schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:08:
[...]

Het punt is dat ik twijfel of een volledige hybride pomp bij deze woning een optie is. We wonen landelijk en vrijstaand. Woning is geïsoleerd maar het is uiteraard geen nieuwbouw. Mijn zorgen is dat hij het niet gaat trekken (ook twee badkamers bijv). Daarnaast ben ik benieuwd waar je voor die prijzen een volledige warmtepomp kan vinden? Wij moeten alles uitbesteden namelijk.

[...]

Wat ook nog meeweegt voor ons is dat de prijzen van waterpompen e.d. in de toekomst lager worden (hetzij de prijzen, hetzij een hogere subsidie) maar de bouwkosten hoger lijken te worden.

[...]

Ons huis is "in principe" volledig geïsoleerd. Op bodemisolatie na (geen vloerverwarming, deels hout deels betonnen vloer).
Ik kreeg offertes van ongeveer 17-19k incl grote boiler (200m2 vrijstaand , 2 badkamers). Kan goedkoper als je comfort inlevert. (Kleine boiler, beunhaas etc)
Dat is excl. vloerverwarming, extra isolatie , etc.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-09 09:17
Ik denk dat alles afhangt van hoeveel gas je verbruikt en hoelang je nog in de woning wil blijven wonen.

Voor verkoop telt inhoud mee dus is een dakkapel aantrekkelijk.
Aangezien je 10% van het totaal zegt is je huidige woning 150 a 180 m2

Voor een full electric warmtepomp reken ik dan op zo'n 16000 euro voor full electric uit de losse pols.
Maar belangrijker is de vraag of je afgifte systeem al warmtepomp vriendelijk is?
Oversized radiatoren, vloerverwarming of lage temperatuur radiatoren.

Maar je geeft aan: Ons huis is "in principe" volledig geïsoleerd. Op bodemisolatie na (geen vloerverwarming, deels hout deels betonnen vloer).

Dan blijft lage temperatuur over als verwarming. Ik zou daar eerst in investeren en een jaar bekijken of je het op 40 graden en liefst lager warm kan houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Angermanagement schreef op maandag 13 juni 2022 @ 22:47:
Hi Allen,

Aangezien geld maar 1x uitgegeven kan worden, en de (bouw)prijzen ontzettend hoog zijn momenteel, heb ik besloten de hulp in te vragen van mede tweakers. De vraag die ik (eigenlijk wij) heb(ben) is het volgende:

"Wat zou een verstandigere investering zijn, een dakkapel van 6m en 1.70 hoog die ong 15-18m2 woonoppervlakte oplevert wat neerkomt op +-10% van het totaal of een nieuwe CV ketel met hybride warmtepomp die gas helpt besparen?"

Kosten dakkapel: +- 15.000 euro
Kosten hybride pomp+CV: +-12.000 euro ex subsidie (en leverbaar)

Goed om te weten, er zijn meer dan voldoende zonnepanelen bij ons aanwezig, en er is nog genoeg ruimte voor meer.

Wat zouden jullie doen, en waarom?
Hangt van je inkomen af maar ik vind warmte pompen logge inefficiente kut dingen, ik hoop dat iemand de komende jaren iets beters uitvind >:)

Maar serieus, hangt er ook maar vanaf wat je inkomsten als je goed zit en meer woon genot wil dan neem je een dakkapel. Als je een dure verwarming wil neem je de wamte pomp. Als je beide niet nodig hebt zou ik niks doen.

Je hoeft het niet uit te geven als je het niet nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:44
Angermanagement schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:08:
[...]

Mijn zorgen is dat hij het niet gaat trekken (ook twee badkamers bijv).
[...]
Het is hybride, je hebt er een cv ketel naast. Zorgen om niks. Het werkt altijd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:09
Hoe zie je dat 'opleveren' voor je?
Wat is je verwachting van hoelang je hier nog zult wonen?

- Verwacht je hier nog minder dan 10 jaar te wonen, dan kun je financieel gezien het geld waarschijnlijk beter investeren in iets anders dan je eigen woning.
- Verwacht je hier nog lang te wonen, dan profiteer je in financiële zin voorlopig niet van de investering in je dakkapel. Wel profiteer je dan van extra leefruimte. Dan is de vraag: heb je daar op dit moment behoefte echt aan? Zo ja (maar dan zou je de gestelde vraag waarschijnlijk niet stellen): zet die dakkapel op je huis. Zo nee: vergeet die dakkapel voorlopig.
- Verwacht je nog lang hier te wonen, dan kan een warmtepomp grote financiële winst opleveren in de vorm van lagere energiekosten. Onze full-electric warmtepomp is met huidige energieprijzen in 5 a 6 jaar terugverdiend. Daarna bespaart dat ding zolang er geen grote onderhoudskosten zijn ons tussen de 150 en 200 euro per maand. Er zijn, buiten zonnepanelen, weinig investeringen van 12k die op middellange termijn zoveel opleveren met zo weinig risico.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:12
Stel dat je nu een gasrekening hebt van 2000m³ per jaar ("volledig" geisoleerd, maar niet nieuw vrijstaand huis). Volgens milieucentraal bespaar je ongeveer 60% van je gasverbruik met een hybride warmtepomp, dus 1200m³ op jaarbasis; dat is ongeveer 250 euro per maand(*) tegen de huidige spotprijzen. De huidige spotprijzen zijn natuurlijk hoog door de onzekere situatie, maar zouden ook nog wel omhoog kunnnen gaan.

Is je huis beter geisoleerd, en verbruik je veel minder gas voor verwarming, dan is de besparing proportioneel kleiner. Dat is een beetje het tegenstrijdige, des te beter je huis geisoleerd is, des te langer de terugverdientijd van een warmtepomp.

De dakkapel levert oppervlakte op. De gemiddelde vierkantemeter is 3000 euro, maar dit is wel ruimte op zolder, en bovendien maak je een ruim huis nog ruimer. Dus als we zuinigjes rekenen met een vierkantemeterprijs van 2000 euro, is dat 30000 tot 36000 euro. Dat geld zit in je huis, dus je krijgt het pas terug bij verkoop. Ik weet niet of je voor 15000 euro een goed geisoleerde dakkapel krijgt, en de aansluiting op het bestaande dak kan natuurlijk voor extra luchtlekken en koudebruggen zorgen. De kans bestaat dat je gasrekening er iets door omhoog gaat. En een plat dak is minder 'onderhoudsarm' dan een schuin.

Als je wil weten wat iets oplevert, moet je rekenen, en als je wil rekenen, moet je de cijfers hebben. Op het moment weet je alleen de kosten, dus op basis daarvan kun je alleen heel grove schattingen maken.

(*) Aangenomen dat je voldoende zonnepanelen hebt om de overige warmte met salderen te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenchi
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:40
Wat is de terugverdientijd van een dakkapel?🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-09 14:21

Fiets

A.K.A. Bambi

jeroenchi schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:37:
Daar heb je pas profijt van als het huis verkocht wordt. Even de nieuwe m2's opmeten van de kamer op 1,5 meter hoogte. Extra m2's * gemiddeld m2 prijs in de regio.
Met voorbeeld berekening: dakkapel 4 meter breed (binnenmaat) waardoor er 4 m2 bij komt. Dat keer 3000 (gokje) wordt 12.000 euro terugverdiend bij verkoop.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Woon je er al? Anders heeft de energierekening je nog niet genoeg pijn gedaan. Ik had mijn nieuwe bestaande woning al verduurzaamd met een full warmtepomp, en allerlei andere maatregelen. De vorige eigenaren waren al jaren naar een verzorgingstehuis. mijn buren zijn net zulke bejaarden en hebben hun thermostaat altijd op 25C. volgens hun is het verbruik 3000 m3 gas per jaar.

Maar ik heb geen idee hoeveel ik nou "bespaard" heb als we hier zonder duurzaamheids maatregelen zijn ingetrokken.

als je er al woont, kun je adhv het gasverbruik een goed beeld krijgen van wat voor warmtepomp je nodig hebt.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B4llistic
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-06-2022
Dakkapel. Wordt je huis een stuk meer waard van dan een WP.
Warmtepompen kunnen veel mensen niet veroorloven zonder subidie (welke in de toekomst trouwens waarschijnlijk nog gaat stijgen door de achterlijke klimaatambities) dus werk je jezelf enkel verder in de nesten.

"Ja maar maandelijks geld besparen met warmtepomp bla bla"
Nee voor een slecht geisoleerd huis en ook Nee voor een gemiddeld geisoleerd ouder huis (goed wordt een ouder huis nooit. Komende jaar of 2 ga je wat besparen maar zo'n ding vreeeeeet stroom. Zodra de zonnepaneel saldering eruit gaat, meer mensen zo'n ding nemen, ons net overbelast raakt en de stroomprijzen omhoog gieren, gaat het heel lastig worden om die 10-15k investering terug te verdienen.
Gas, pellets, hout, ook allemaal (net zo) schreeuwend duur. Linksom of rechtsom; betalen ga je, aan jouw de keus waaraan. Persoonlijk zeg ik; De toekomst is zo onzeker door de ongein waar onze overheid mee bezig is. Je kan het niet voorspellen. Een CV ketel kost je maar 1000 euro (of heb je waarschijnlijk al dus geen desinvestering) en hou je voorlopig genoeg over om de onnodig dure, nog steeds relatief groene manier van verwarmen, gasrekening van te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4llistic
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-06-2022
lithoijen schreef op maandag 13 juni 2022 @ 22:51:
Dit klopt natuurlijk niet he. Je neemt de aanschaf van de warmtepomp en evt bijkomende zaken (isolatie, radiatoren,etc) niet mee in dit plaatje. Doe je dat wel dat maakt het echt bar weinig uit.

Als ik al dit soort berichten moet geloven dan is een warmtepomp een werkelijk magisch apparaat die spontaan al onze problemen oplost. Niveautje uitvinding gloeilamp :D Was het maar zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

B4llistic schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:02:
een huis dat op warmtepomp kan draaien is een garantie voor nieuwe eigenaren. die hoeven blijkbaar niet "tienduizenden" euro's meer te investeren als de cv ketel kaduuk gaat.
Warmtepompen kunnen veel mensen niet veroorloven zonder subidie (welke in de toekomst trouwens waarschijnlijk nog gaat stijgen door de achterlijke klimaatambities) dus werk je jezelf enkel verder in de nesten.

Nee voor een slecht geisoleerd huis en ook Nee voor een gemiddeld geisoleerd ouder huis (goed wordt een ouder huis nooit. Komende jaar of 2 ga je wat besparen maar zo'n ding vreeeeeet stroom.
je vervangt gas met stroom. dus als de warmtepomp veel moet verbruiken, is je gasverbruik bij hetzelfde comfort evenredig hoog. alleen zijn gasprijzen wel flink duurder dan stroom, en gas kan je niet zelf compenseren. stroom wel.
Zodra de zonnepaneel saldering eruit gaat, meer mensen zo'n ding nemen, ons net overbelast raakt en de stroomprijzen omhoog gieren, gaat het heel lastig worden om die 10-15k investering terug te verdienen.
1) de salderingsregeling afbouwen is wederom vertraagd en zal ook wel tot het oneindige vertragen.
2) het net obverbelasting is probleem van netbeheerders. of je nu wel of geen zonnepanelen hebt, dokken zal je,
3) stroom is altijd goedkoper dan gas.
Gas, pellets, hout, ook allemaal (net zo) schreeuwend duur. Linksom of rechtsom; betalen ga je, aan jouw de keus waaraan. Persoonlijk zeg ik; De toekomst is zo onzeker door de ongein waar onze overheid mee bezig is. Je kan het niet voorspellen. Een CV ketel kost je maar 1000 euro (of heb je waarschijnlijk al dus geen desinvestering) en hou je voorlopig genoeg over om de onnodig dure, nog steeds relatief groene manier van verwarmen, gasrekening van te betalen.
Vergeet je niet wat zalf op je duim te smeren?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Komende jaar of 2 ga je wat besparen maar zo'n ding vreeeeeet stroom. Zodra de zonnepaneel saldering eruit gaat, meer mensen zo'n ding nemen, ons net overbelast raakt en de stroomprijzen omhoog gieren, gaat het heel lastig worden om die 10-15k investering terug te verdienen.
Gas, pellets, hout, ook allemaal (net zo) schreeuwend duur. Linksom of rechtsom; betalen ga je, aan jouw de keus waaraan.
Je klinkt alsof je er van overtuigd bent dat je heel rationeel advies geeft.

Kom eens met cijfers?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024

Nee voor een slecht geisoleerd huis en ook Nee voor een gemiddeld geisoleerd ouder huis (goed wordt een ouder huis nooit. Komende jaar of 2 ga je wat besparen maar zo'n ding vreeeeeet stroom. Zodra de zonnepaneel saldering eruit gaat, meer mensen zo'n ding nemen, ons net overbelast raakt en de stroomprijzen omhoog gieren, gaat het heel lastig worden om die 10-15k investering terug te verdienen.
Ik weet niet waar jij je info vandaan haalt maar het is werkelijk onzin ten top. Ik verwarm hier toevallig 140m2 met 4 persoonshouden met L/L warmtepomp (huis uit 78). Zo'n ding vreet stroom? 8)7 Natuurlijk. Afgelopen winter 1325 kWh aan verbruik (verdiep je eens in COP) om het hele huis warm te houden. Ik heb een voorschot van €85,- per maand. Volgens mij zijn heeeeeel veel mensen in dit land jaloers op me met bedragen van honderden euro's per maand. Ben nu bezig het SWW ook van het gas af te halen en dan vervalt mijn vastrecht van gas alleen al zijnde zo'n €30,- per maand.

Je klinkt als iemand die zwaar gefrustreerd is over het overheidsbeleid en alles zonder argumenten in het negatieve trekt. Gelukkig is de meerderheid van NL wakker geworden en realiseert zich dat we zo niet verder kunnen met het naar de donder brengen van het klimaat en beginnen meningen zoals de jouwe een minderheid te worden. d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:35
B4llistic schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:10:
[...]

Dit klopt natuurlijk niet he. Je neemt de aanschaf van de warmtepomp en evt bijkomende zaken (isolatie, radiatoren,etc) niet mee in dit plaatje. Doe je dat wel dat maakt het echt bar weinig uit.

Als ik al dit soort berichten moet geloven dan is een warmtepomp een werkelijk magisch apparaat die spontaan al onze problemen oplost. Niveautje uitvinding gloeilamp :D Was het maar zo
Dat is wel erg selectief quoten, ik noem nadrukkelijk de voorwaarde dat je afgifte systeem op orde moet zijn. Isolatie is veel minder relevant, de voordelen van een warmtepomp gelden ook bij matige isolatie zolang je maar uit komt met lage aanvoertemperatuur van je verwarmingssysteem. Ja je betaald je blauw aan stroom, maar nog steeds veel minder dan je zou doen aan gas.

Verder verdien je een goed gedimensioneerd warmtepomp systeem terug aan lagere energiekosten. Een dakkapel verdien je(financieel) mogenlijk nooit terug en mocht dit wel het geval zijn dan moet je je huis ervoor verkopen. Volgens mij veranderd geen van je argumenten iets aan mijn stelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:09
Fiets schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:44:
[...]

Daar heb je pas profijt van als het huis verkocht wordt. Even de nieuwe m2's opmeten van de kamer op 1,5 meter hoogte. Extra m2's * gemiddeld m2 prijs in de regio.
Met voorbeeld berekening: dakkapel 4 meter breed (binnenmaat) waardoor er 4 m2 bij komt. Dat keer 3000 (gokje) wordt 12.000 euro terugverdiend bij verkoop.
Alleen is het nogal afhankelijk van het huis en de ruimte van de dakkapel of die vierkante meters meer of minder dan gemiddeld aan waarde hebben.

In een ruim huis waar al 3 of 4 goede slaapkamers zijn en de zolderkamer ook zonder dakkapel al prima bruikbaar is als werk- of logeerkamer zal een dakkapel nauwelijks extra waarde toevoegen.
In een klein huis waar je door de schuine wanden nog minder bruikbare ruimte over houdt, zal een dakkapel veel meer waarde toevoegen. Het kleine zoldertje kan met flinke dakkapel ineens een volwaardige 3e slaapkamer worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:39

FreakNL

Well do ya punk?

jeroenchi schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:37:
Die is er inderdaad niet.. Maar van alle verbouwingen die je kunt doen levert deze wel het meeste op in de zin van waardeverhoging. Net als een uitbouw. Het gaat namelijk puur om m2.

@Ivow85
In essentie met je eens. Maar er wordt gewoon gemeten. Zeker bij een fikse helling van het dak (minimaal 45gr) win je enorm veel m2.. En op m2 wordt gesorteerd op Funda door 99% van de kopers.

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 14-06-2022 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:51
In het algemeen zal je bij het gebruik van een hybride warmtepomp een m3 gas vervangen door 2 tot 2,5 kWh elektriciteit, Voor ervaringscijfers kijk eens in het L/W warmtepomp topic. Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Ben wel benieuwd of je het huidige of verwachte gasverbruik kunt opgeven. 2000m3 verbruik maakt een hybride warmtepomp sneller rendabel dan 1000m3.
Op de vraag of je huis warmtepomp geschikt is (Wat vooral voor de full electric van belang is) probeer de CV aanvoertemperatuur eens op 50 graden te zetten en kijk dan of het huis nog warm blijft. (wel verkeerde tijd van het jaar om te testen nu helaas)

Gewetensvraag, missen jullie nu de ruimte die een dakkapel op zou gaan leveren ?
Zo niet, en je hebt een hoger gasverbruik (> 1500m3) dan zou ik de hybride warmtepomp en CV verkiezen als je huis tenminste nog niet volledig warmtepomp gereed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

FreakNL schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:15:
[...]

Die is er inderdaad niet.. Maar van alle verbouwingen die je kunt doen levert deze wel het meeste op in de zin van waardeverhoging. Net als een uitbouw. Het gaat namelijk puur om m2.

@Ivow85
In essentie met je eens. Maar er wordt gewoon gemeten. Zeker bij een fikse helling van het dak (minimaal 45gr) win je enorm veel m2.. En op m2 wordt gesorteerd op Funda door 99% van de kopers.
dan zit je inde selctie van 130m2 ipv 125m2, win je ook die filter van 150m2+ niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:44
Komende jaar of 2 ga je wat besparen maar zo'n ding vreeeeeet stroom.
Dat klopt dus precies, dat merkte ik ook toen ik overstapte naar een warmtepomp.

Ik ging van 1000m3 gas naar 3000kWh aan stroom!!!

Maar 1000m3 gas kost 2000 euro en 3000kWh kost nog geen 1500 euro.
Niks aan het handje dus.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-08 21:45

Theo

moederbord

Komende jaar of 2 ga je wat besparen maar zo'n ding vreeeeeet stroom. Zodra de zonnepaneel saldering eruit gaat, meer mensen zo'n ding nemen, ons net overbelast raakt en de stroomprijzen omhoog gieren, gaat het heel lastig worden om die 10-15k investering terug te verdienen.
Klopt helemaal; mijn L/W warmtepomp (van 1.000 euro in aanschaf én installatie na subsidie) die vreet inderdaad 4.000 kWh per jaar, en dat is heel erg veel. Maar hij vervangt/bespaart daardoor wel 2.000 kuub gas per jaar.

Stroom kost momenteel 40 cent per kWh en een kuub gas maakt je 1.75 euro armer. Mijn energieslurpende WP verbruikt per jaar dus voor 1.600 euro aan stroom! Zou ik een gasketel gebruiken voor dezelfde warmte dan was dit 3.500 euro geweest per jaar.

Maar ik ben zuunig, dus heb ik ook zonnepanelen bijgelegd waardoor ik nu nul euro betaal voor de stroom (en nog steeds nul voor het gas, dat gebruik ik immers niet). Die extra panelen hebben mij 3.500 euro gekost.

Dus drie opties:
1) Lekker gas stoken om warm te blijven. Kost 3.500 euro per jaar
2) Lekker stroom kopen en een een warmtepomp. Kost éénmalig 1.000 euro, plus 1.600 euro per jaar.
3) Zonnepanelen én WP kopen. Kost 4.500 euro éénmalig, en daarna nul per jaar.

Ik heb mijn WP en panelen zeven jaar geleden geplaatst. Kosten zijn dan in totaal voor aanschaf en verbruik:
1) gas: zou 6 jaren x 2.000 kuub á 80 cent, plus 1 jaar á 1.75 euro = 13.100 euro zijn.
2) WP: zou 6 jaren x 4000 kWh á 22 cent, plus 1 jaar á 40 cent, plus WP aanschaf = 7.880 euro zijn.
3) WP+solar is 7 jaren nul aan gas en stroomkosten, plus aanschaf systeem = 4.500 euro.

Het is idd lastig om de investering terug te verdienen. In mijn persoonlijke geval heb ik er zeker een paar jaar voor nodig gehad, maar inmiddels heb ik bijna 10K aan winst ;)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angermanagement
Allereerst excuses dat mijn reactie zo lang geduurd heeft aan jullie allen.
Hier een paar antwoorden op jullie vragen:
Ivow85 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:27:
Hoe zie je dat 'opleveren' voor je?
Wat is je verwachting van hoelang je hier nog zult wonen?

- Verwacht je nog lang hier te wonen, dan kan een warmtepomp grote financiële winst opleveren in de vorm van lagere energiekosten. Onze full-electric warmtepomp is met huidige energieprijzen in 5 a 6 jaar terugverdiend. Daarna bespaart dat ding zolang er geen grote onderhoudskosten zijn ons tussen de 150 en 200 euro per maand. Er zijn, buiten zonnepanelen, weinig investeringen van 12k die op middellange termijn zoveel opleveren met zo weinig risico.
Wij verwachten hier voorlopig nog wel te wonen, aangezien we er net een jaar ingetrokken zijn.
Ivow85 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:55:
[...]

In een ruim huis waar al 3 of 4 goede slaapkamers zijn en de zolderkamer ook zonder dakkapel al prima bruikbaar is als werk- of logeerkamer zal een dakkapel nauwelijks extra waarde toevoegen.
In een klein huis waar je door de schuine wanden nog minder bruikbare ruimte over houdt, zal een dakkapel veel meer waarde toevoegen. Het kleine zoldertje kan met flinke dakkapel ineens een volwaardige 3e slaapkamer worden.
Öns huis heeft 5 slaapkamers op dit moment (3 beneden, 2 boven), en de dakkappel zou dan op zolder komen. De bedoeling is om daar dan een werk/relax ruimte van te maken. De vloeroppervlakte van de zolder (geen rekening houdend met de 1m50 grens) is ong. 50-60m2. Met een dakkappel wordt de ruimte een stuk bruikbaarder. Het is in elk geval niet onmogelijk om de zolder nu gewoon te isoleren, twee of vier dakramen erin te zetten en een vloer. Dan kan je er in theorie ook een functionele ruimte van maken.
TweakHm schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:29:

Ben wel benieuwd of je het huidige of verwachte gasverbruik kunt opgeven.
Op de vraag of je huis warmtepomp geschikt is (Wat vooral voor de full electric van belang is) probeer de CV aanvoertemperatuur eens op 50 graden te zetten en kijk dan of het huis nog warm blijft. (wel verkeerde tijd van het jaar om te testen nu helaas)

Gewetensvraag, missen jullie nu de ruimte die een dakkapel op zou gaan leveren ?
Zo niet, en je hebt een hoger gasverbruik (> 1500m3) dan zou ik de hybride warmtepomp en CV verkiezen als je huis tenminste nog niet volledig warmtepomp gereed is.
Ons gasverbruik is het afgelopen jaar 2100m3 geweest. We hebben op dit moment een ketel van >12 jaar oud waarbij ik al eens geprobeerd heb afgelopen winter om de temperatuur lager te zetten. Echter is de ketel ook in de tussentijd kapot gegaan dus erg goed meten kon ik het niet (de behaaglijkheid).

De bijkomende kosten (van isoleren, radiatoren, etc. etc.) als we een volledige warmtepomp zouden nemen gaan heel hoog oplopen denk ik. Vloerverwarming is in dit huis grotendeels geen optie. De bijkeuken is onlangs ook gedaan, daar hebben we ook gekozen geen vloerverwarming te hebben. Ook in de nieuwe vloer in de slaapkamers niet. Wel geïsoleerd uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Dat is een 11 kW warmtepomp volgens de koevlaas methode.
Die zou ik met toebehoren ook zo rond de 15000 a 16000 euro inschatten.

Heb je verder geen gasaansluiting nodig dan is het goedkoper op de lange termijn gerekend.
Vooral met de huidige gasprijzen.

Je geeft aan binnenkort niet te willen verhuizen.
Een dakkapel doe je dan alleen voor je eigen comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Theo schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:31:
Maar ik ben zuunig, dus heb ik ook zonnepanelen bijgelegd waardoor ik nu nul euro betaal voor de stroom (en nog steeds nul voor het gas, dat gebruik ik immers niet). Die extra panelen hebben mij 3.500 euro gekost
Zijn argument is dat salderen niet houdbaar is, en dat door overbelasting van het net de electriciteitsprijzen uiteindelijk de gasprijzen veruit zullen overtreffen.

Wat betreft het eerste; de houdbaarheid van saldering is denk ik geen probleem, het is geen enorme post op de overheidsbudgetten. Het is wel een subsidie van arm naar rijk, en dan is het logisch dat dat uiteindelijk wordt afgebouwd.

Mbt. het tweede, dat zou kunnen. Maar dan heeft iemand met een hybride warmtepomp het voordeel dat zowel electriciteit als gas gebruikt kan worden voor verwarming, afhankelijk van wat het goedkoopste is op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

No Hands schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:17:
[...]

Dat klopt dus precies, dat merkte ik ook toen ik overstapte naar een warmtepomp.

Ik ging van 1000m3 gas naar 3000kWh aan stroom!!!

Maar 1000m3 gas kost 2000 euro en 3000kWh kost nog geen 1500 euro.
Niks aan het handje dus.
Nu die kWh nog milieuvriendelijk opwekken (desnoods zelfs), anders is het alsnog niet goed voor het milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Klopt helemaal; mijn L/W warmtepomp (van 1.000 euro in aanschaf én installatie na subsidie) die vreet inderdaad 4.000 kWh per jaar, en dat is heel erg veel. Maar hij vervangt/bespaart daardoor wel 2.000 kuub gas per jaar.

Stroom kost momenteel 40 cent per kWh en een kuub gas maakt je 1.75 euro armer. Mijn energieslurpende WP verbruikt per jaar dus voor 1.600 euro aan stroom! Zou ik een gasketel gebruiken voor dezelfde warmte dan was dit 3.500 euro geweest per jaar.

Maar ik ben zuunig, dus heb ik ook zonnepanelen bijgelegd waardoor ik nu nul euro betaal voor de stroom (en nog steeds nul voor het gas, dat gebruik ik immers niet). Die extra panelen hebben mij 3.500 euro gekost.

..
2000 kuub is wel erg veel. Dat schaar ik niet onder zuunig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angermanagement
[...]

Dus drie opties:
1) Lekker gas stoken om warm te blijven. Kost 3.500 euro per jaar
2) Lekker stroom kopen en een een warmtepomp. Kost éénmalig 1.000 euro, plus 1.600 euro per jaar.
3) Zonnepanelen én WP kopen. Kost 4.500 euro éénmalig, en daarna nul per jaar.

Ik heb mijn WP en panelen zeven jaar geleden geplaatst. Kosten zijn dan in totaal voor aanschaf en verbruik:
1) gas: zou 6 jaren x 2.000 kuub á 80 cent, plus 1 jaar á 1.75 euro = 13.100 euro zijn.
2) WP: zou 6 jaren x 4000 kWh á 22 cent, plus 1 jaar á 40 cent, plus WP aanschaf = 7.880 euro zijn.
3) WP+solar is 7 jaren nul aan gas en stroomkosten, plus aanschaf systeem = 4.500 euro.

Het is idd lastig om de investering terug te verdienen. In mijn persoonlijke geval heb ik er zeker een paar jaar voor nodig gehad, maar inmiddels heb ik bijna 10K aan winst ;)
Wat ik aan dit verhaal trouwens niet begrijp: Je hebt een warmtepomp gekocht voor ong 5000 (netto 1000)? Heb je hem dan wel of niet naast je CV? Maw: Ben je volledig van het gas af? Want zulke bedragen vind ik nergens namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-08 21:45

Theo

moederbord

Angermanagement schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:10:
[...]

Wat ik aan dit verhaal trouwens niet begrijp: Je hebt een warmtepomp gekocht voor ong 5000 (netto 1000)? Heb je hem dan wel of niet naast je CV? Maw: Ben je volledig van het gas af? Want zulke bedragen vind ik nergens namelijk..
Ik heb een Panasonic Monoblock staan voor verwarming; toentertijd voor 3.300 euro inc alles kunnen kopen en installeren. Met 2.300 euro subsidie was de netto investering maar 1.000 euro.

Voor warm water heb ik bewust nog het gas gehouden omdat ik geen 300 liter boilervat kwijt kan, en de extra kosten voor het boilervat niet opwegen tegen de gasbesparing (het verbouwen van de bijkeuken voor het plaatsen van de boiler plus het plaatsen van het vat zelf zou 7.000 euro gekost hebben; vooral omdat de bijkeuken dus echt verbouwd moet worden omdat 'ie niet paste.... :X ) Besparing zou enkel maar gaan om 150 kuub gas (-200 euro?), maar doordat het dak nu echt al vol ligt moet ik 450 kWh inkopen ( kost 100 euro). Met een gas/stroom contract krijg je een hogere welkomsbonus dan enkel met stroom. (loopt 100 euro mis) Reken je het vastrecht mee (200 euro besparen) dan is de netto financiële besparing ongeveer 200 euro per jaar; dat kost mij dan 35 jaar om terug te verdienen, en was dus niet de moeite waard.

De warmtepomp voor het verwarmen dat was een andere businesscase; de combi van warmtepomp voor verwarmen en zonnepanelen om het verbruik af te dekken is een combinatie die enorm veel bespaart terwijl de investering van WP en PV onder de 7.000 euro was. De besparing is 2.000 kuub gas per jaar én 3.000 kWh per jaar, dus ook (ruim/ongeveer) 2.500 euro per jaar. Die terugverdientijd was dus minder dan drie jaar, en dus de moeite waard.

Maar doordat ik verwarming en warm water bewust separaat zie en ze bewust ook naar beide separaat heb gekeken heb ik al een aantal jaren nul euro aan energiekosten (dit jaar is is het negatief 300 euro per jaar wat ik kwijt ben, ik krijg/verdien dus 300 euro aan de energierekening).
Oude verbruik was 2.100 kuub en 3.000 kWh per jaar. Na 7.000 euro aan investering is het verbruik gereduceerd naar 0 kWh en 150 kuub per jaar.
Die laatste 150 kuub zijn voor mij gewoon niet de moeite waard....

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angermanagement
Even een update:

Inmiddels hebben we nog een andere optie gekregen. Ipv een hybride warmtepomp+ketel hebben ze aangeraden om een warmtepomp boiler + CV ketel te doen. Iemand daar ervaring mee hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angermanagement
Hi,

Zoals de titel al doet vermoeden ben ik eigenlijk op zoek naar ervaringen mbt een warmtepomp boiler met ketel of een hybride warmtepomp met ketel. We hebben op dit moment de keuze om het goed aan te pakken en ik ben benieuwd wat de tweakers vinden.

Situatie:
Vrijstaand
Van het gas af is niet mogelijk
Zonnepanelen met overcapaciteit (40-50%)
Twee badkamers die wellicht in de toekomst simultaan gebruikt worden (tegelijk douchen bijv, warm water vraag)

Gasverbruik +- 2200 m3

Wie kan ons helpen de juiste beslissing te maken?
Prijs hybride systeem (zonder boiler): 12.000 euro
Prijs ketel + warmtepomp boiler: 8.000 euro
Beide prijzen zijn ex subsidie

Hoor graag van jullie :)! Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Angermanagement schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 01:35:
Even een update:

Inmiddels hebben we nog een andere optie gekregen. Ipv een hybride warmtepomp+ketel hebben ze aangeraden om een warmtepomp boiler + CV ketel te doen. Iemand daar ervaring mee hier?
nee, ik denk het niet. niet echt de doelgroep ervoor hier: Warmtepomp boiler topic (voor cv ondersteuning) deel 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

Ga je dit nog verder toelichten? ( ;) @CurlyMo )

Is natuurlijk wel mogelijk, hooguit iets meer uitzoekwerk en/of een iets grotere investering.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 24-06-2022 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
2200 m3 is volgens koevlaas 10.6 of 11 afgerond

Warm water lijkt mij het verbruik niet qua gas. Maar wil je stroom affakkelen dan een warmtepompboiler.
De rest van het bedrag kan je beter steken in isolatie of aanpassing afgiftesysteem.

Een hybride is helaas geen oplossing voor de lange termijn. Alleen als je nog aanpassingen moet doen en voor een beperkte periode goedkoper wil uitzijn.
De beste oplossing is in de meeste gevallen zorgen dat je minder gas verbruikt door isolatie of full electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:26
Topics gemerged en duwtje naar DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1