Denon AVR-X1700H te veel achterluidsprekers, en te veel bass

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-04 17:14
Hoi, ik heb pas een Denon AVR-X1700H, met de setup moest ik een microfoon plaatsen voor calibratie.
Het probleem is dat met al de instellingen te veel boem boem, en te harde bass en achterluidsprekers.
dat houd in dat ik moeilijk savonds kan gaan kijken. Wat toch de bedoeling was. Alleen met rechtstreaks is het rustiger maar dan zit er helemaal geen bas in. Volgens mij komt dat door zo'n systeem wat over dynamisch bereik dat het zo hard gaat.

Ik heb wel gevonden:
"Als u de Audyssey®-instelling uitvoert, worden de functies Audyssey MultEQ® XT, Audyssey Dynamic EQ® en Audyssey Dynamic Volume® ingeschakeld"

Met de yamaha kon ik iets inschakelen dat als de de volume naar beneden gaat ook de effecten naar beneden gaan. Maar met de Denon AVR-X1700H is niet zoiets, dat ik kan vinden.
Ik kon niet onderuit met de setup de Audyssey® te starten, ik kon niet kiezen overslaan.

Kan iemand mij helpen met dit probleem? Hoe krijg ik die vervelendeboem boem getempert?
Is die Audyssey uit te schakelen? of waardoor komt die zware gebons vandaan?

Ik heb hier ook iets gelezen, dit is dan wel voor de 2700, maar neem aan dat dit hetzelfde is, maar ik kan de settings niet vinden.

Ik heb Kef speakers die eitjes. Dus ze staan op klein ingesteld, en hebben een OM van 8.

[ Voor 47% gewijzigd door Snake_Eye op 11-06-2022 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:07

FeaR

In GoT we trust

Snake_Eye schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:24:
Is die Audyssey uit te schakelen?
Je kan in de opties kiezen voor "uit" dan wordt geheel Audyssey niet gebruikt. Of is dat de setting die je niet kan vinden?

Jouw receiver heeft Audyssey XT, Audyssey XT32 heeft meer opties voor het laag te dempen.
Ik heb Kef speakers die eitjes. Dus ze staan op klein ingesteld, en hebben een OM van 8.
Wat zijn de andere waardes die Audyssey in heeft gesteld? Crossover?

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 11-06-2022 16:59 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
FeaR schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:59:
[...]

Je kan in de opties kiezen voor "uit" dan wordt geheel Audyssey niet gebruikt. Of is dat de setting die je niet kan vinden?

Jouw receiver heeft Audyssey XT, Audyssey XT32 heeft meer opties voor het laag te dempen.

[...]

Wat zijn de andere waardes die Audyssey in heeft gesteld? Crossover?
pties kiezen voor "uit"kan ik inderdaad niet vinden.
Hier staat iets in de 1700h handleiding, maar geen optie te vinden om uit te zetten.

crossover subwoofer 120,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acQquhp244QVmzeT4TyK6T6DD1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Nu95xJaANKlm1VQjFy3QKwh.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu fabrikeinstelling van luidsprekers enz uitgevoerd, en alles op 80 crossover, en subwoofer op 120.
Nu klinkt het wel veel beter. maar makkelijkste was geweest als ik de optie uit kon vinden. Maar wat bepaald de crossover? Waar hadden ze op moeten staan?

dit zijn de speakers

Hier lees ik dat de speakertjes op 90 gezet moeten worden.
Maar hier lees ik iets over 80
EDIT:
Hier staat wel iets over de Audyssey XT
https://manuals.denon.com/avrx1700h/eu/en/GFNFSYphwaueoj.php

ik zie nergens in de menu setting hoe de instelling dynamsiche volume of Dynamic EQ uit te schakelen

[ Voor 24% gewijzigd door Snake_Eye op 11-06-2022 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Hoi weet iemand waar je met de denon x1700H “MultEQ® XT”, “Dynamic EQ” of “Dynamic Volume” kunt verstellen? of uit zetten?
Ik heb wel een handleiding gezien https://manuals.denon.com/avrx1700h/eu/en/GFNFSYphwaueoj.php
maar kan dit niet in de setup menu van denon vinden.
Na de kalibratie meting van de Audyssey microfoon, vond ik het geluid veelste luid met de seroundspeakers, en te veel geboem.

[ Voor 16% gewijzigd door Snake_Eye op 11-06-2022 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:46
@Snake_Eye Dit kan bijvoorbeeld in de Denon AVR Remote app. Bij Audio en dan Audyssey. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCkO2CXugLv9-QX_FGEGBupujJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zf9vFkyFKY1seBoHEHkGZKF2.jpg?f=fotoalbum_large

Dynamic volume zou ik persoonlijk uitschakelen. Voor wat betreft Dynamic EQ kan je spelen met de Offset afhankelijk van de content. Dynamic EQ maakt de surround iets luider, je kan dit eventueel compenseren door het 'level' van de surrounds te verlagen met 2-3 dB.

https://audyssey.zendesk....ic-EQ-and-Reference-Level

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Millert schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:55:
@Snake_Eye Dit kan bijvoorbeeld in de Denon AVR Remote app. Bij Audio en dan Audyssey. [Afbeelding]

Dynamic volume zou ik persoonlijk uitschakelen. Voor wat betreft Dynamic EQ kan je spelen met de Offset afhankelijk van de content. Dynamic EQ maakt de surround iets luider, je kan dit eventueel compenseren door het 'level' van de surrounds te verlagen met 2-3 dB.

https://audyssey.zendesk....ic-EQ-and-Reference-Level
Dankjewel, ik wist niet dat er een app was. Welke app is dat? Is dat deze?En kan dat voor de X1700 H gebruikt worden?
Ik moet zeggen ik had speakersetup wel gereset, en alles met de hand ingesteld, en toen klonk het al een heel stuk beter, de achterspeakers klinken nu normaal in alle modes, ik heb nu wel de geluid mode op Direct staan. zonder enige invloed van geluidsmanipulatie. Deze modus speelt audio af zoals opgenomen in de bron.
Wel stom dat Denon niet in het menu van de receiver die opties verwerkt heeft. Het menu komt ook nogal dosachtig over, als ik dan met mijn 9 jaar oude receiver kijk is het menu daarvan heel wat moderner.

[ Voor 29% gewijzigd door Snake_Eye op 11-06-2022 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
@Snake_Eye Dat is de juiste app, volgens mij kan je deze ook voor de X1700 gebruiken. De instellingen zitten ook ergens in de set-up verstopt, in ieder geval bij de 2-3000 serie waar ik ervaring mee heb maar lijkt me ook bij de X1700. (Pure) Direct mode zal altijd zonder manipulatie zijn, ook wanneer je voor de rest wel Audyssey actief hebt.
Ik weet niet wat je speaker set-up is, met of zonder subwoofer?

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Millert schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 23:24:
@Snake_Eye Dat is de juiste app, volgens mij kan je deze ook voor de X1700 gebruiken. De instellingen zitten ook ergens in de set-up verstopt, in ieder geval bij de 2-3000 serie waar ik ervaring mee heb maar lijkt me ook bij de X1700. (Pure) Direct mode zal altijd zonder manipulatie zijn, ook wanneer je voor de rest wel Audyssey actief hebt.
Ik weet niet wat je speaker set-up is, met of zonder subwoofer?
Met subwoofer, hoezo?
Ik heb de app,
Wat ik zie is hetzelfde als de instellingen van de receiver menu.

Heb nog in het menu gekeken van de receiver ik zie trouwens wel iets wat je me liet zien, alleen is deze niet in te stellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XBqg4sUECoUqdSiUYYVgY6NNdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LfWMnq1FCZCCpgg1AjpjyJ5L.jpg?f=fotoalbum_large
op de foto zie je het niet maar Audyssey is grijs. Audyssey, en handmatige EQ is niet te selecteren. In movie mode kan ik wel handmatige EQ instellen.

[ Voor 39% gewijzigd door Snake_Eye op 12-06-2022 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:56

ParaWM

Pro Prutser

Snake_Eye schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 23:29:
[...]
Met subwoofer, hoezo?
Ik heb de app,
Wat ik zie is hetzelfde als de instellingen van de receiver menu.

Heb nog in het menu gekeken van de receiver ik zie trouwens wel iets wat je me liet zien, alleen is deze niet in te stellen:

[Afbeelding]
op de foto zie je het niet maar Audyssey is grijs. Audyssey, en handmatige EQ is niet te selecteren. In movie mode kan ik wel handmatige EQ instellen.
Het lijkt wel alsof je in een modus staat waarin Audyssey niet actief is, of dat Audyssey niet goed is afgerond ofzo.....

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
ParaWM schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:56:
[...]

Het lijkt wel alsof je in een modus staat waarin Audyssey niet actief is, of dat Audyssey niet goed is afgerond ofzo.....
Ik heb wel na het configureren met microfoon, daarna speaker config op fabriek instelling, zoals crossovers ook helemaal aangepast en wat gereset, misschien dat daarom Audyssey uitstaat?

[ Voor 5% gewijzigd door Snake_Eye op 12-06-2022 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Subwoofermodus

welke mode moet ik eigenlijk instellen?

LFE
(Standaard) :
Het lage bereiksignaal van het kanaal
ingesteld op “Klein” luidsprekergrootte is
toegevoegd aan de LFE signaaluitgang
van de subwoofer.

of

LFE+Main:
Het lage bereiksignaal van alle kanalen is
van de subwoofer.
0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
Snake_Eye schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:54:
Subwoofermodus

welke mode moet ik eigenlijk instellen?

LFE
(Standaard) :
Het lage bereiksignaal van het kanaal
ingesteld op “Klein” luidsprekergrootte is
van de subwoofer.

of

LFE+Main:
Het lage bereiksignaal van alle kanalen is
van de subwoofer.
0
Standaard met een crossover 20hz hoger dan het laagste bereik van je speakers.

Lees anders deze guide eens door over het gebruik van Audyssey, wordt alles goed uitgelegd. En vervolgens voer je de Audyssey kalibratie opnieuw uit.
https://www.avsforum.com/...1/page-2589#post-21783025

[ Voor 4% gewijzigd door Millert op 12-06-2022 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake_Eye
Millert schreef op zondag 12 juni 2022 @ 13:11:
[...]

Standaard met een crossover 20hz hoger dan het laagste bereik van je speakers.

Lees anders deze guide eens door over het gebruik van Audyssey, wordt alles goed uitgelegd. En vervolgens voer je de Audyssey kalibratie opnieuw uit.
https://www.avsforum.com/...1/page-2589#post-21783025
ik had alles nog eens doorgekeken, en zag nog een profiel staan, deze profiel stond nog alles ingesteld wat Audyssey had gemeten. Nu kon ik dus wel Audyssey aanpassen.

Audyssey preset 1:

MultEQ EQ XT - reference
Dynamiyc EQ Aan
-Aanpassing ref.niv 0 dB
Dynamic volume Uit

Oke speakers crossover stonden zo ingesteld:

Front 90
center 100
Back 90

Subwoofer 120

---------------------------------------

Als ik de reviews van de kef speakers lees staat er dat alle op 90 gezet moeten worden en subwoofer op 120.
en dB op alle speakers 0.

[ Voor 15% gewijzigd door Snake_Eye op 12-06-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
@Snake_Eye dB moet je laten staan zoals Audyssey het inmeet. Deze regelt ze namelijk zo in dat ze allemaal even luid zijn op de luisterpositie. Als je die allemaal op 0 zet is de balans niet goed. Dat de surround wat luider zijn is het resultaat van Dynamic EQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Millert schreef op zondag 12 juni 2022 @ 14:16:
@Snake_Eye dB moet je laten staan zoals Audyssey het inmeet. Deze regelt ze namelijk zo in dat ze allemaal even luid zijn op de luisterpositie. Als je die allemaal op 0 zet is de balans niet goed. Dat de surround wat luider zijn is het resultaat van Dynamic EQ.
Ik bedoel de crossover, deze stond voor mijn speakers ingesteld op
front: 90
Center 100
Seround: 90
Subwoofer 120.

hier staan mijn speakers besproken, dus de vraag is welke crossover moeten worden ingesteld, 100 is wel veel voor de center speaker lijkt mij.
Daar staat:
Freqentiebereik satellietluidspreker 80 - 45000 Hz
betekend dat ik dit op 80 hz moet zetten aan crossover

[ Voor 7% gewijzigd door Snake_Eye op 12-06-2022 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
@Snake_Eye Het advies is om deze in ieder geval nooit lager te zetten dan ingegeven door Audyssey en vaak een stap hoger dan het laagste bereik van je speakers. Ik zou deze waarden dan ook aanhouden, eventueel die van de front en surround ook op 100 Hz zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Millert schreef op zondag 12 juni 2022 @ 15:01:
@Snake_Eye Het advies is om deze in ieder geval nooit lager te zetten dan ingegeven door Audyssey en vaak een stap hoger dan het laagste bereik van je speakers. Ik zou deze waarden dan ook aanhouden, eventueel die van de front en surround ook op 100 Hz zetten.
Oke bedankt, als dat geen kwaad kan vind ik het goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Millert schreef op zondag 12 juni 2022 @ 15:01:
Kunnen ze daar niet kapot van gaan? Ik hoor nu bija geen bas meer uit mijn speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
@Snake_Eye Nee zeker niet. De crossover frequentie bepaalt vanaf welke frequentie de tonen naar de subwoofer worden gestuurd. Je doet dit juist om te voorkomen dat de speakers te laag gaan spelen wat meer vermogen vraagt, de speakers extra belast en mogelijk tot een slechtere weergave van het geluid leidt. Wanneer deze goed staat afgesteld vormen je speakers en subwoofer één geheel en gaat het geluid naadloos in elkaar over, de subwoofer ondersteunt dan de speakers in het lage tonenbereik.
Op hoeveel dB / level heeft Audyssey je subwoofer gemeten?

[ Voor 12% gewijzigd door Millert op 13-06-2022 06:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Millert schreef op maandag 13 juni 2022 @ 06:30:
@Snake_Eye Nee zeker niet. De crossover frequentie bepaalt vanaf welke frequentie de tonen naar de subwoofer worden gestuurd. Je doet dit juist om te voorkomen dat de speakers te laag gaan spelen wat meer vermogen vraagt, de speakers extra belast en mogelijk tot een slechtere weergave van het geluid leidt. Wanneer deze goed staat afgesteld vormen je speakers en subwoofer één geheel en gaat het geluid naadloos in elkaar over, de subwoofer ondersteunt dan de speakers in het lage tonenbereik.
Op hoeveel dB / level heeft Audyssey je subwoofer gemeten?
-9, maar er is echt iets niet goed meer, veel geluid is weg diepte, voorheen klonk het geluid vol en lekker, nu niet meer. Lijkt wel of de speakers voor helemaal geen bas meer hebben, alleen modderig of nogal stil, alleen nog maar hogere tonen.
Ik heb ze ook terug gezet op de vorige stand maar blijft hetzelfde. :?
Subwoofer doet het wel, maar ik hoor veel minder geluid voor en achter.

zelfs als ik ze terug zet crossover van center van 100 naar 80
front van 100 naar 80 en seround van 100 naar 80.
geen verschil, is gewoon iets niet meer goed, de receiver of speakers.
fabrikant zegt zelf 90 ingeven aan crossover.

lpf voor lfe staat op 120

[ Voor 21% gewijzigd door Snake_Eye op 13-06-2022 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
@Snake_Eye

Het zal ook niet liggen aan de crossover frequentie, Kef adviseert om deze op minimaal 90 Hz in te stellen (even wat reviews opgezocht). De respons van de speaker wordt ook beïnvloed door de plaatsing, vandaar dat Audyssey op 100 Hz uit komt. Staat Audyssey op Reference?

Ik zou anders de Audyssey kalibratie opnieuw uitvoeren. Probeer de microfoon bij de metingen goed op oorhoogte te zetten (past ook op een camera statief). En houd 50-60cm afstand aan tot de basis positie als je de microfoon verplaatst naar de andere posities en vermijd metingen dicht tegen de achtermuur. Luidsprekers op klein/small, dynamic eq aan en dynamic volume uit. Je kunt het subwoofer level nadien eventueel verhogen met 3-6dB voor wat meer laag.

[ Voor 7% gewijzigd door Millert op 13-06-2022 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 13:43

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Snake_Eye, is het als je de versterker op direct/pure zet ook nog bagger?

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Heb alles opnieuw geinstalleerd, gelukkig is alles goed nu. Pffff kreeg al de kriebels. Wat er nu mis gegaan was weet ik niet.
Bedankt voor het mee denken, heb nu ook alles laten staan zoals Audyssey heeft ingesteld als crossover.

front speakers 90
center 100
seround 90

lpf voor lfe staat op 120

dynamic eq aan en dynamic volume uit.

decibel voor sub woofer staat op -10

[ Voor 38% gewijzigd door Snake_Eye op 13-06-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
MDKlapwijk schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:15:
@Snake_Eye, is het als je de versterker op direct/pure zet ook nog bagger?
Ja heb het ook op direct/pure staan. heb het liefste zoals het origineel behoort te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
Snake_Eye schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:30:
[...]

Ja heb het ook op direct/pure staan. heb het liefste zoals het origineel behoort te zijn.
Op direct/pure wordt de Audyssey ruimte correctie en bass management uitgeschakeld. Wanneer je dan naar muziek luistert, spelen enkel de twee front speakers zonder de subwoofer. Hoe klinkt muziek in de stand stereo? Dan speelt de subwoofer mee en staat de ruimte correctie en bass management aan. Kef is er bij het ontwerpen/samenstellen van deze speakerset vanuit gegaan dat je gebruik maakt van een receiver met bass management zodat de subwoofer het laag van de sattelietspeakers kan aanvullen.

Wat uitleg over de direct/pure stand:
https://avgadgets.com/whe...mode-on-your-av-receiver/

Ik heb zelf een KEF KHT 5005.2 set gehad in combinatie met een Denon X2000 en dit klonk een stuk beter/voller met Audyssey actief dan in de stand direct/pure.

[ Voor 5% gewijzigd door Millert op 13-06-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Aangezien de vraag nu besproken wordt in Het Denon ervaringen/discussie Topic - Deel 4 gaat dit topic op slot. Crossposten maakt het er niet duidelijker op.

Zie: FeaR in "Denon AVR-X1700H te veel achterluidsprekers, en te veel bass"

[ Voor 23% gewijzigd door FeaR op 19-06-2022 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Millert schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:26:
[...]

Op direct/pure wordt de Audyssey ruimte correctie en bass management uitgeschakeld. Wanneer je dan naar muziek luistert, spelen enkel de twee front speakers zonder de subwoofer. Hoe klinkt muziek in de stand stereo? Dan speelt de subwoofer mee en staat de ruimte correctie en bass management aan. Kef is er bij het ontwerpen/samenstellen van deze speakerset vanuit gegaan dat je gebruik maakt van een receiver met bass management zodat de subwoofer het laag van de sattelietspeakers kan aanvullen.

Wat uitleg over de direct/pure stand:
https://avgadgets.com/whe...mode-on-your-av-receiver/

Ik heb zelf een KEF KHT 5005.2 set gehad in combinatie met een Denon X2000 en dit klonk een stuk beter/voller met Audyssey actief dan in de stand direct/pure.
Ik luister nooit naar muziek, maar heb het idee dat stand direct helderder klinkt met films, en meer details hoort. Ook de stemmen klinken minder modderig. Met stand direct moet het volume wel wat meer open gedraaid worden anders klinkt het te zacht. Maar de subwoofer doet het gewoon in mode direct. In dat stukje van die link wat je liet zien staat " It has disabled your bass management so your subwoofer(s) aren’t playing." Dat klopt niet wat de subwoofer doet het gewoon bij mij.
Kun je dan de stemmen wat helder laten klinken als je Audyssey gebruikt?
met Audyssey klinkt het inderdaad voller, maar de achter speakers zijn dan wel wat dominant aanwezig, terwijl dynamic volume uit staat.

[ Voor 13% gewijzigd door Snake_Eye op 13-06-2022 17:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:17
Snake_Eye schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:55:
[...]

Maar de subwoofer doet het gewoon in mode direct. In dat stukje van die link wat je liet zien staat " It has disabled your bass management so your subwoofer(s) aren’t playing." Dat klopt niet wat de subwoofer doet het gewoon bij mij.
Ja, je subwoofer doet het wel, maar enkel met materiaal in het .1 (LFE) kanaal van de film/serie. Omdat bass-management uit is, is er geen high-pass actief op je main speakers en wordt dit niet (low-pass) naar de sub gerouteerd. Je speakers spelen dan dus full range.

Surrounds te hard komt door Dynamic EQ. Kan je compenseren door de trim van die kanalen wat naar beneden bij te stellen.

Algemene tips voor Audyssey:
  • Limiteer het correctiebereik tot ongeveer 300Hz (tot waar room-modes dominant zijn)
  • Verander je target curve naar een zgn. house curve (zoek maar op). Een vlakke target klinkt inderdaad nogal bas-arm.
  • Als je de target curve van de sub zo aanpast dat deze past bij de ~5dB bass-boost van een house curve op de main speakers, heeft dit niet het effect dat je verwacht. De EQ wordt genormaliseerd naar 0dB (ook al toont de target curve dus een min of meer horizontale lijn rond +5dB.) Dit compenseer je door de subwoofer level trim zo'n zeg 3 tot 5 dB op te hogen afhankelijk van wat voor house-curve je gekozen hebt/naar smaak.
  • De afstanden die Audyssey berekent kloppen vrij goed, maar 2 opmerkingen: 1) Denon berekent de vertraging compensatie verkeerd a.d.h.v. de gekregen afstand. Door de timing miss-match (fase verschil) tussen mains en subwoofer krijg je hierdoor bass cancellation rond de crossover. Fix dit door alle afstanden zelf met 0.875 te vermenigvuldigen. 2) een subwoofer heeft vaak zelf ook wat vertraging, Audyssey meet (ook deze) vertraging en rapporteert deze als 'afstand'. Als de afstand tot de subwoofer te hoog lijkt, kan je deze dus beter niet zelf denken te moeten 'corrigeren' met een waarde die je met een meetlint vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
In aanvulling op @Propheticus, om het correctie bereik aan te passen en curves aan te passen heb je de Audyssey MultEQ Editor app nodig iOS & Android (€19,99).

@Snake_Eye Ik ging ervan uit dat je Direct voor muziek gebruikte vandaar mijn aanname dat de subwoofer niet meespeelde, mijn fout. Nooit Direct (geprobeerd) te gebruiken bij content met Dolby/DTS surround. Dan gebruik ik gewoon de bijbehorende movie stand en zie je in het display Dolby / Atmos / DTS.

[ Voor 49% gewijzigd door Millert op 13-06-2022 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Millert schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:44:
In aanvulling op @Propheticus, om het correctie bereik aan te passen en curves aan te passen heb je de Audyssey MultEQ Editor app nodig iOS & Android (€19,99).
Eh, right. Even vergeten te vermelden ja. Eigenlijk vind ik Audyssey enkel met die app de moeite. Vrij suf dat je geforceerd een app van 20€ moet kopen om een functie waarvoor je al hebt betaald degelijk te kunnen gebruiken. Voor ik de app had, zette ik Audyssey uit omdat het eerder klonk als een achteruitgang dan een verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
En als ik nu een profile 2 maak, en zelf alles instel met afstand, deze heb ik doorgekregen van Audyssey.
Waarbij ik de dB zelf instel wat voor mij het beste klinkt.
Maar dan op movie stand.
Is dat dan beter dan Direct?
Heb dit gedaan, en heb meer punsh en bas, en toch niet te modderig.
Volgens mij staat Audyssey dan uit. Dat Audyssey dan een delay geeft, en dan ook weer negatief is, en met curves moet werken met een app met allemaal getalletjes, is niets voor mij. Ik weet niet of ik dat verschil ga horen, heb maar 5.1 speakers setje. het mag niet te veel bonken thuis, want ik woon in een appartement.
Bij de speciale receiver winkel zeiden ze ook al dat je beter op het gehoor kan afstellen, en beter Audyssey uit kan zetten

[ Voor 48% gewijzigd door Snake_Eye op 13-06-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Dat zou prima kunnen. Afstand (delay) laten meten door Audyssey en dan die afstand keer 0.875 doen (Denon doet iets fout in berekening). Dan kun je de correctie verder inderdaad uitzetten.
Zet je de speakers op small en crossovers op de waardes die je eerder vond met hulp van Millert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
@Snake_Eye Je kunt de dB waarden in principe ook van Audyssey overnemen als je wilt dat elke speaker even luid klinkt op je luisterpositie. Dat de surrounds luider waren kwam door Dynamic EQ.

Wat misschien gemakkelijker is dan de instellingen overnemen. Is als je bij Settings, Audio, Audyssey, MultEQ kiest voor uit, dan schakel je de ruimtecorrectie uit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z35swdSAfStRknGruZwWzIaqLkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9uQhHtoDPb7cq4k9gSimtTXV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door Millert op 13-06-2022 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Oke dat gaan we doen, thanks.

[ Voor 16% gewijzigd door Snake_Eye op 13-06-2022 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Propheticus schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:43:
[...]

Ja, je subwoofer doet het wel, maar enkel met materiaal in het .1 (LFE) kanaal van de film/serie. Omdat bass-management uit is, is er geen high-pass actief op je main speakers en wordt dit niet (low-pass) naar de sub gerouteerd. Je speakers spelen dan dus full range.

Surrounds te hard komt door Dynamic EQ. Kan je compenseren door de trim van die kanalen wat naar beneden bij te stellen.

Algemene tips voor Audyssey:
  • Limiteer het correctiebereik tot ongeveer 300Hz (tot waar room-modes dominant zijn)
  • Verander je target curve naar een zgn. house curve (zoek maar op). Een vlakke target klinkt inderdaad nogal bas-arm.
  • Als je de target curve van de sub zo aanpast dat deze past bij de ~5dB bass-boost van een house curve op de main speakers, heeft dit niet het effect dat je verwacht. De EQ wordt genormaliseerd naar 0dB (ook al toont de target curve dus een min of meer horizontale lijn rond +5dB.) Dit compenseer je door de subwoofer level trim zo'n zeg 3 tot 5 dB op te hogen afhankelijk van wat voor house-curve je gekozen hebt/naar smaak.
  • De afstanden die Audyssey berekent kloppen vrij goed, maar 2 opmerkingen: 1) Denon berekent de vertraging compensatie verkeerd a.d.h.v. de gekregen afstand. Door de timing miss-match (fase verschil) tussen mains en subwoofer krijg je hierdoor bass cancellation rond de crossover. Fix dit door alle afstanden zelf met 0.875 te vermenigvuldigen. 2) een subwoofer heeft vaak zelf ook wat vertraging, Audyssey meet (ook deze) vertraging en rapporteert deze als 'afstand'. Als de afstand tot de subwoofer te hoog lijkt, kan je deze dus beter niet zelf denken te moeten 'corrigeren' met een waarde die je met een meetlint vindt.
"Limiteer het correctiebereik tot ongeveer 300Hz"
Dynamic EQ handmatig instellen bedoel je? dan krijg ik een rij met aantal HZ.

Adjust EQ
Adjust tonal balance for each frequency band.

Select the speaker.
Select the adjustment frequency band.
63 Hz / 125 Hz / 250 Hz / 500 Hz / 1 kHz / 2 kHz / 4 kHz / 8 kHz / 16 kHz

Adjust the level.
–20.0 dB – +6.0 dB (Default : 0.0 dB)

[ Voor 7% gewijzigd door Snake_Eye op 14-06-2022 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Hier vond ik ook iets waarin de persoon vermelde dat de automatische settings van Audyssey.een modderige dialoog weergeeft. Dat vind ik ook. En heb dat meer gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Propheticus schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:15:
Dat zou prima kunnen. Afstand (delay) laten meten door Audyssey en dan die afstand keer 0.875 doen (Denon doet iets fout in berekening). Dan kun je de correctie verder inderdaad uitzetten.
Zet je de speakers op small en crossovers op de waardes die je eerder vond met hulp van Millert.
Hoe bedoel je precies? Stel afstand is 4.36 m dan x 0.875 dan kom ik op 3,5.???
Wat moet ik met dat getal doen?

[ Voor 3% gewijzigd door Snake_Eye op 14-06-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Snake_Eye schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:47:
[...]

Als je met de bijgeleverde mic via Audyssey inmeet dan komen er bepaalde afstanden uit. Deze afstanden doe je dan X 0,875 en pas je handmatig aan in de Denon.

Hier een uitgebreide beschrijving van Audyssey.

https://www.avsforum.com/...faq-in-post-51779.795421/

[ Voor 3% gewijzigd door CPM op 14-06-2022 20:59 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
Snake_Eye schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:11:
[...]

Adjust EQ

Select the speaker.

Adjust the level.
Het correctiebereik beperken doe je met de betaalde app die eerder genoemd is. Wat je hier beschrijft is gok ik de Graphic EQ die je enkel kunt gebruiken wanneer je Audyssey hebt uitgeschakeld. Ik adviseer je om de meermaals genoemde guide (ook boven deze post) op AVS Forum eens door te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake_Eye
CPM schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:58:
[...]

Als je met de bijgeleverde mic via Audyssey inmeet dan komen er bepaalde afstanden uit. Deze afstanden doe je dan X 0,875 en pas je handmatig aan in de Denon.

Hier een uitgebreide beschrijving van Audyssey.

https://www.avsforum.com/...faq-in-post-51779.795421/
Ja dat begrijp ik, stel ik heb een afstand van 4,35 meter van speaker A, deze 4,35 meter moet je dan x 0,875
Dus als ik het begrijp wordt het getal 3,80625 afgerond 3,80 meter, dat in denon receiver ingevoerd moet worden. er gaat wat van het getal 4,35 dat Audyssey heeft gemeten af. de afstand wordt dus verminderd in getal. als fix.

[ Voor 4% gewijzigd door Snake_Eye op 14-06-2022 23:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Propheticus
Veel is al beantwoord, maar toch voor de volledigheid:
Snake_Eye schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:47:
[...]

Je komt uit op 3.8m. En dat getal voer je dan handmatig in de receiver in bij de speaker afstand in plaats van de na de kalibratie ingestelde 4.36.
TheMystery schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:22:
[...]

die foute berekening is toch alleen als het in feet staat, in nederland zal toch iedereen wel meters gebruiken?
Nee hoor, gaat ook fout in meters. Heeft niet met meters/feet te maken maar met een foute snelheid van geluid (men gebruikt 300m/s ipv 343m/s 8)7 )
Snake_Eye schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:11:
[...]

Adjust EQ

Select the speaker.

Adjust the level.
Sorry, ik refereerde aan een functie die alleen beschikbaar is in de Audyssey app. Van mijn 4 tips, kun je enkel tip 4 toepassen zonder die app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Hoe hebben jullie de Denon insgesteld staan met stroomvoorziening, want als ik van hdmi verander, ofvan mijn mediaplayer een film ga starten zie ik steeds geen signaal, en duurt het even voordat je beeld krijgt.

Ik meende dat er standaard is ingesteld, dat er geen contant stroom op de hdmi staat of zoiets?

En deze optie?

HDMI doorgeven
Selecteert hoe dit toestel de HDMI-signalen door de HDMI-uitgang zal
voeren in de stand-bymodus.

Aan: Draagt de geselecteerde HDMI-ingang
via de HDMI-uitgang van dit toestel
wanneer dit toestel in standby modus is.

Uit (Standaard) : Er worden geen HDMI-signalen door de
HDMI-uitgang van dit toestel gevoerd in
stand-bymodus.

En welke instellingen van deze HDMI hebben jullie ingesteld:

HDMI bediening
U kunt de bediening koppelen van aan HDMI aangesloten toestellen
die compatibel zijn met HDMI bediening.

Aan: De functie HDMI bediening gebruiken.

Uit (Standaard) :
De functie HDMI bediening niet
gebruiken.

[ Voor 60% gewijzigd door Snake_Eye op 15-06-2022 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Snake_Eye schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:22:
En deze optie?

HDMI doorgeven
Selecteert hoe dit toestel de HDMI-signalen door de HDMI-uitgang zal
voeren in de stand-bymodus.

Aan: Draagt de geselecteerde HDMI-ingang
via de HDMI-uitgang van dit toestel
wanneer dit toestel in standby modus is.

Uit (Standaard) : Er worden geen HDMI-signalen door de
HDMI-uitgang van dit toestel gevoerd in
stand-bymodus.
Lijkt me persoonlijk en afhankelijk van het (gewenste) gebruik? Staat de receiver altijd aan en gaat geluid altijd over de externe speakers of moet geluid soms (samen met beeld) naar de TV worden gestuurd. Let wel, deze optie geldt alleen voor bronnen aangesloten op de receiver en niet op de TV (en via HDMI ARC terug). Indien dat laatste het geval is vervalt genoemde optie.
En welke instellingen van deze HDMI hebben jullie ingesteld:

HDMI bediening
U kunt de bediening koppelen van aan HDMI aangesloten toestellen
die compatibel zijn met HDMI bediening.

Aan: De functie HDMI bediening gebruiken.

Uit (Standaard) :
De functie HDMI bediening niet
gebruiken.
Idem aan bovenstaande alleen dit keer in de vorm, "wil je HDMI CEC gebruiken of niet?"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
FeaR schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:42:
[...]

Lijkt me persoonlijk en afhankelijk van het (gewenste) gebruik? Staat de receiver altijd aan en gaat geluid altijd over de externe speakers of moet geluid soms (samen met beeld) naar de TV worden gestuurd. Let wel, deze optie geldt alleen voor bronnen aangesloten op de receiver en niet op de TV (en via HDMI ARC terug). Indien dat laatste het geval is vervalt genoemde optie.

[...]

Idem aan bovenstaande alleen dit keer in de vorm, "wil je HDMI CEC gebruiken of niet?"...
Nee de receiver staat niet altijd aan. Ik gebruik de receiver met aangesloten apparaten, maar ook soms EARC. Van Netflix het TV geluid doorsturen naar receiver. Met gewone TV programma's staat de receiver uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Snake_Eye schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:26:
[...]
Nee de receiver staat niet altijd aan. Ik gebruik de receiver met aangesloten apparaten, maar ook soms EARC. Van Netflix het TV geluid doorsturen naar receiver. Met gewone TV programma's staat de receiver uit.
Het was geen vraag die ik beantwoordt wilde zien. Het waren vragen die je jezelf moet stellen met betrekking tot de functies/opties. Zoals gezegd is er hier geen goed of fout en hangt het van opstelling en voorkeur af. Ergo, wat anderen in hebben gesteld geeft geen indicatie welke optie jij moet kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Heb regelmatig een probleem met de Denon AVR-X1700H
Soms krijg ik geen beeld en geluid en blijft het op no signal staan, hdmi poort is correct toegewezen.
Ook als ik TV via earc naar denon wil versturen geen geluid.

paar keer alles opnieuw opgestart, en dan doet ie het eindelijk.
Soms krijg ik ook een stotterd beeld. Van mijn mediaplayer naar denon, en Denon naar TV. :(
Alle firmware is bijgewerkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Snake_Eye op 16-06-2022 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Maar als ik het goed begrijp zoals ik heb gelezen, als je op de afstandsbediening van de Denon X1700H op de knop pure drukt,
krijg je direct mode. Digital 5.1 zal de Direct-modus Audyssey uitschakelen, de crossovers uitschakelen, luidsprekers als Full Range gebruiken en de subwoofer alleen het LFE-kanaal afspelen, omdat de filminhoud zo is gecodeerd. Men kan zeker van de Direct-modus gebruik maken, maar de Audyssey-kamercorrectie aanvankelijk afstanden en de cross-overs inschakelen.

Wanneer je dan naar stereo muziek luistert, spelen enkel de twee front speakers zonder de subwoofer.
ee is er bij het ontwerpen/samenstellen van een speakerset vanuit gegaan dat je gebruik maakt van een receiver met bass management zodat de subwoofer het laag van de sattelietspeakers kan aanvullen. (dit staat dus los van de LFE kanaal. Er wordt wel in direct mode het LFE kanaal ingeschakeld.

Ook zijn er 2 standen door op de Pure-knop te drukken: 'Auto', 'Direct', 'Pure Direct'. Men, zou het op Auto Surround Playback laten staan .

Je zult ook zien dat mensen zeggen om de subwoofer weer aan te zetten in de directe modus, je moet de subwoofermodus instellen op LFE+Main. Dat geeft je eigenlijk Double Bass .

Vraag is:

Als je een 5.1 speaker set bezit, en er wordt op direct mode, en de bron is een 7.2 track, worden deze terug gemixt naar 5.1?

Wat is Fullrange?

Kan het dan geen schade verrichten aan je receiver of speakers?

[ Voor 16% gewijzigd door Snake_Eye op 19-06-2022 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:47
Denon x4700h hier.

@Snake_Eye

Als de audio track 7.1 is en je hebt zelf een 5.1 opstelling dan worden alle geluiden terug gemixt naar 5.1.
Zelf heb ik op dit moment 5.1.2.
Wat mij opvalt is dat mijn side surrounds ook de rear surrounds en atmos geluiden afspeelt.
Oftewel mijn side surround spelen 3 geluiden af, wat eigenlijk niet hoort. Maar dat komt dus omdat ik niet een 7.1.4 opstelling hebt.

Full range is als je je speakers op Large zet. Dit betekend dat je crossover (80hz) komt te vervallen en je speakers gaan dan full range. Dan spelen je speakers ook de lage bass tonen die eigenlijk bedoelt zijn voor de subwoofer.
Als je flinke vloerstaande zuilen hebt, zou je die in stereo mode op full range kunnen zetten.
Als je bookshelf speakers hebt die full range (large) staan ingesteld zou je in theorie je speakers kunnen opblazen.
Omdat niet alle speakers gebouwd zijn om full range te spelen.
Maar dit ligt aan de spec van speakers en hun frequency response.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JgWsfMlvy1LHc4UEHuW_BQa59o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n4XCD5V2hheWGNvsDGtdCe8v.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door kevinmastah2005 op 19-06-2022 13:56 ]

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Oke dus dirtect mode denkt dat je speakers alles kunnen verwerken aan bass, dus grote speakers.
Terwijl je bijvoorbeeld sateliet speakers klein zou moeten zijn. kan dat kwaad kunnen de speakers of receiver daardoor overbelast worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
Snake_Eye schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:56:
..kan dat kwaad kunnen de speakers of receiver daardoor overbelast worden?
Ik denk dat het al snel zo slecht klinkt dat je het volume niet ver genoeg wil opvoeren dat het schade doet.
Het kan een kleine speaker wel schaden als je het volume toch opvoert, omdat de kleine 'woofer' een grote uitslag wil maken dan z'n bereik toelaat. De ophanging gaat dan stuk. En/of een hoop power in het laag wordt omgezet in warmte... en dan smelt de spoel.
Ik zou satellietjes dus niet voeden met full-range signaal. Sommige speakers hebben een ingebouwd high-pass circuit ter bescherming. Je hebt ook veel satelliet+subwoofer setjes waar de high-pass in de subwoofer zit.

Waarom wil je eigenlijk direct gebruiken? Voor het gemak zou ik gewoon 'auto' aanbevelen. Dan heb je bass-management, de juiste surround decoder en wanneer nodig up- of downmixing van de aanwezige kanalen. Audyssey kun je alsnog uitzetten. (Wat ik na het meten van afstanden/volumeverschillen ook zou doen als ik niet de app had om Audyssey goed in te stellen)

Dat direct or pure direct beter zou klinken... nog maar de vraag of het hoorbaar is.
EQ, bass-management en dergelijke zijn veel duidelijkere verbeteringen (wanneer goed ingesteld).

Omgekeerd: Ja, als je subwoofer integratie niet goed is, kan het (voor muziek) beter klinken om je front speakers full-range te laten spelen ipv high-pass + subwoofer. Dit inregelen kan afhankelijk van je kamer nogal tricky zijn. Het aanpassen van de afstanden met de eerder genoemde factor 0.875 heeft bij mij in ieder geval de aansluiting tussen sub en mains verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
@Propheticus 'auto' bedoel je als je op de pure knop drukt, dat je dan kan kiezen tussen direct en auto? Die auto?
Waarom dat ik over die direct heb, omdat ik met "direct" meer details hoor in een film, meer heldere stemmen dan in movie mode.
En dat over de front speakers, center speaker en seround speakers. De bas is dan wat minder.
Met muziek mode hoor ik geen verschil met movie mode.

[ Voor 69% gewijzigd door Snake_Eye op 19-06-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
kevinmastah2005 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:51:
Denon x4700h hier.

@Snake_Eye

Als de audio track 7.1 is en je hebt zelf een 5.1 opstelling dan worden alle geluiden terug gemixt naar 5.1.
Zelf heb ik op dit moment 5.1.2.
Wat mij opvalt is dat mijn side surrounds ook de rear surrounds en atmos geluiden afspeelt.
Oftewel mijn side surround spelen 3 geluiden af, wat eigenlijk niet hoort. Maar dat komt dus omdat ik niet een 7.1.4 opstelling hebt.

Full range is als je je speakers op Large zet. Dit betekend dat je crossover (80hz) komt te vervallen en je speakers gaan dan full range. Dan spelen je speakers ook de lage bass tonen die eigenlijk bedoelt zijn voor de subwoofer.
Als je flinke vloerstaande zuilen hebt, zou je die in stereo mode op full range kunnen zetten.
Als je bookshelf speakers hebt die full range (large) staan ingesteld zou je in theorie je speakers kunnen opblazen.
Omdat niet alle speakers gebouwd zijn om full range te spelen.
Maar dit ligt aan de spec van speakers en hun frequency response.
[Afbeelding]
Mijn speakertjes staan op 100 als crossover.
Hoewel hier staat: We had a play around and found Flat offers the most satisfying integration. KEF recommends setting the low pass filter on your AVR to 120Hz, while the satellites’ crossover should be set to 90Hz.

[ Voor 11% gewijzigd door Snake_Eye op 19-06-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
@Snake_Eye

Als ik het goed begrijp heb je Kef e305?
De 5.1 set?
pricewatch: Kef E305 (Wit) / Zwart

De speaker kunnen met een 80hz (THX) crossover maar word +10 aanbevolen.
Jij hebt ze op 100hz en dat is helemaal prima.
Je speakers kunnen eventueel ook op 90hz hiermee spelen ze meer laag en dichterbij THX standaard voor films.
Hou er rekening mee dat als je 80hz je aan je volume moet denken. Dit is de max laag van je speakertjes
90hz - 100 hz zit je veilig ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3ApKXGugLmA2et04-VXbc_khfE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6oJIcIAvAkySHFuxxEOZ54ly.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
@Snake_Eye

Je moet vooral luisteren en zelf bepalen wat je mooi vind klinken.

Wat voor tv heb je? Merk en model?
En mediaspeler? Merk en model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
Wat @Propheticus zegt.
Helemaal eens.

Ik heb ook gele remote button Auto ipv direct of pure direct.

@Snake_Eye besef dat je Denon op meerdere manieren kan benaderen met alle opties van dien.
-hdmi kanaal op je tv Denon interface
-app op je smartphone
-via internet webrowser.

Zo zien mijn instellingen eruit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8wflC1HVwYzH_SQ-k8CAC-4ncQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YAdnMmoeMeFQv2zWuMwdAmNm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-unGsb3l5vlIwDIEYQDhbDuzNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zydCTzshM51YnfeiNvBEwtDe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwZcbH-FQxEJ9Q4sSRqnvJk2NG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4CncR6mbw1tHOWe9drl2xxsG.jpg?f=fotoalbum_large

Deze waarden horen eigenlijk allemaal op 0 te staan, maar vind het allemaal net wat beter klinken zo.
Beetje Dyn EQ vd Denon compenseren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSIyUy_z1dQVKGZkdvmTLE6SH1I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jYrtSycVXLO5gnguvO6pyxfZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door kevinmastah2005 op 19-06-2022 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

kevinmastah2005 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:36:
@Snake_Eye
Verzoek om het ontopic te houden qua Denon receivers in dit topic. Het gaat de laatste pagina's behoorlijk dedicated over de setup van @Snake_Eye wat mogelijk te breed gaat worden.

Betreffende posts afgesplitst van Het Denon ervaringen/discussie Topic - Deel 4, een eigen topic is in deze overzichtelijker om niet het gehele Denon topic toe te eigenen. Houd het s.v.p. centraal in dit topic en niet crossposten (zoals voorheen).

Waarbij ik @Snake_Eye wil verzoeken om wat meer eigen inzet te tonen zoals we op GoT verwachten. Er zitten vragen tussen die gepost worden zonder bijvoorbeeld aan te geven welke setting je zelf denkt te moeten selecteren.

[ Voor 30% gewijzigd door FeaR op 19-06-2022 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
FeaR schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:47:
[...]

[MBR]Verzoek om het ontopic te houden qua Denon receivers in dit topic. Het gaat de laatste pagina's behoorlijk dedicated over de setup van @Snake_Eye wat mogelijk te breed gaat worden.

Betreffende posts afgesplitst van Het Denon ervaringen/discussie Topic - Deel 4, een eigen topic is in deze overzichtelijker om niet het gehele Denon topic toe te eigenen. Houd het s.v.p. centraal in dit topic en niet crossposten (zoals voorheen).

Waarbij ik @Snake_Eye wil verzoeken om wat meer eigen inzet te tonen zoals we op GoT verwachten. Er zitten vragen tussen die gepost worden zonder bijvoorbeeld aan te geven welke setting je zelf denkt te moeten selecteren.[/]
Ik heb toch alle instellingen opgegeven, wat had ik nog meer kunnen doen? Ik heb laten weten dat ik Direct mooi helder met meer details vind klinken. Ik heb de instellingen opgenoemd. Nu heeft u ze dan hier geplaatst in een topic dat u zelf op slot had gezet. En het is toch ontopic, het gaat niet over yamaha.
Je krijgt geen handleiding van Denon, je moet het maar opzoeken op internet, en dan is het nog onduidelijk wat het allemaal inhoud, dan blijkt er een app te zijn waarmee je bepaalde settings alleen maar met dat kan verstellen. Wat ik zelf denk welke instellingen, te moeten selecteren? als ik dat wist had ik de vraag niet hoeven te stellen.

[ Voor 32% gewijzigd door Snake_Eye op 19-06-2022 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
kevinmastah2005 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:36:
@Snake_Eye

Je moet vooral luisteren en zelf bepalen wat je mooi vind klinken.

Bedankt voor het delen van je instellingen. Maar kan je beter Dyn EQ niet uitzetten als je het dan toch gaat compenseren?
Ja daar heb je gelijk in het in te stellen wat je het mooiste vind, alleen loop je dan toch gevaar als je in mode "direct"beluisterd (zoals ik begrepen heb) kun je speakers ermee op blazen. Wat ik niet wil.

Ik heb zelf een LG E9 Oled van uit jaar 2019.
Mediaplayer1: nvidias hield pro
Mediaplayer 2: mede8er 600X3D (gebruik ik nu weinig tot niet meer)
Blu-ray speler, Sony BDP S350 (gebruik ik nu weinig tot niet meer)

[ Voor 23% gewijzigd door Snake_Eye op 20-06-2022 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Dynamic EQ heb ik uitgezet, want de achter speakers klonken te hard, en de center speaker zwakker. Maar ook de stemmen klinken daardoor soms meer door een emmer na galm. Dynamic EQ is dus het meeste te wijten waar over deze topic over gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Snake_Eye op 19-06-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
kevinmastah2005 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:42:
Wat @Propheticus zegt.
Helemaal eens.

Ik heb ook gele remote button Auto ipv direct of pure direct.

@Snake_Eye besef dat je Denon op meerdere manieren kan benaderen met alle opties van dien.
-hdmi kanaal op je tv Denon interface
-app op je smartphone
-via internet webrowser.

Zo zien mijn instellingen eruit
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze waarden horen eigenlijk allemaal op 0 te staan, maar vind het allemaal net wat beter klinken zo.
Beetje Dyn EQ vd Denon compenseren.
[Afbeelding]
Ja had het vernomen dat er een gratis denon app is, waarmee je de settings kan veranderen, en dat er een betaalde app is waarmee je de belangrijkse curves kan aanpassen en kan afkappen naar 300 hz.
Via internet explorer weet ik niet nee. hoe gaat dat in zijn werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Snake_Eye schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:14:
[...]
Ik heb de instellingen opgenoemd.
Ik doel op posts als Snake_Eye in "Denon AVR-X1700H te veel achterluidsprekers, en te veel bass" en Snake_Eye in "Denon AVR-X1700H te veel achterluidsprekers, en te veel bass". Puur een copy-paste uit de handleiding en de vraag welke instelling de juiste is, geen eigen initiatief van welke setting je denkt nodig te hebben. Op GoT verwachten we eigen initiatief. In het verleden ben je daar al op aangesproken, ik vraag in deze daar nogmaals aandacht daarvoor.
U had deze topic gesloten. Nu heeft u ze dan de helft hier geplaatst in een topic dat u zelf op slot had gezet.De andere helft staan nog in de Denon topic. Ja dan lijkt het of ik hier niets heb doorgegeven aan instellingen, terwijl ik dat wel heb gedaan.
Ik heb dit topic na meer dan twee dagen gesloten omdat het gros (lees: alles op mijn reactie na) in het Denon topic stond. Dit topic was dood. Crossposten is niet toegestaan dus dit topic sluiten was de makkelijkste weg. Omdat het in het begin nog redelijk over Denon ging kon het wel in het andere topic. Als ik had geweten dat het Denon topic zou uitlopen tot een topic waarin GoT haast jouw persoonlijke helpdesk zou worden had ik dat niet gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 19-06-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
FeaR schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:48:
[...]

Ik doel op posts als Snake_Eye in "Denon AVR-X1700H te veel achterluidsprekers, en te veel bass" en Snake_Eye in "Denon AVR-X1700H te veel achterluidsprekers, en te veel bass". Puur een copy-paste uit de handleiding en de vraag welke instelling de juiste is, geen eigen initiatief van welke setting je denkt nodig te hebben. Op GoT verwachten we eigen initiatief. In het verleden ben je daar al op aangesproken, ik vraag in deze daar nogmaals aandacht daarvoor.

[...]

Ik heb dit topic na meer dan twee dagen gesloten omdat het gros (lees: alles op mijn reactie na) in het Denon topic stond. Dit topic was dood. Crossposten is niet toegestaan dus dit topic sluiten was de makkelijkste weg. Omdat het in het begin nog redelijk over Denon ging kon het wel in het andere topic. Als ik had geweten dat het Denon topic zou uitlopen tot een topic waarin GoT haast jouw persoonlijke helpdesk zou worden had ik dat niet gedaan.
Het gaat toch nog steeds over Denon en geen Yamaha? waaruit haald u dan uit het niet meer gaat over Denon? maar de mensen die wat gaan plaatsen aan berichten zijn toch allemaal vragen, en dus vragen om hulp? Dat is toch hetzelfde wat ik doe?

Maar hiermee laat ik toch ook eigen initiatief zien?

"de vraag welke instelling de juiste is, geen eigen initiatief van welke setting je denkt nodig te hebben"
Klopt, als ik zelf het wist dan had ik het niet hoeven te vragen. Daarom die ene vraag. En nu nog weet ik het niet goed en daarom de vraag hoe andere het hebben gedaan, en waarom. Heb zelf echt geen idee of gedachten erover hoe het zou moeten. Als iemand dat echt niet zelf weet, mogen ze dan de vraag niet stellen?

"In het verleden ben je daar al op aangesproken, ik vraag in deze daar nogmaals aandacht daarvoor."
Dat weet ik niet meer. Zal eraan denken.

[ Voor 18% gewijzigd door Snake_Eye op 19-06-2022 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Snake_Eye schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:59:
[...]
Het gaat toch nog steeds over Denon en geen Yamaha? waaruit haald u dan uit het niet meer gaat over Denon? maar de mensen die wat gaan plaatsen aan berichten zijn toch allemaal vragen, en dus vragen om hulp? Dat is toch hetzelfde wat ik doe?
Het gaat niet meer alleen over Denon. De crossover van de speakers wordt besproken (wat raakvlak heeft) maar er wordt gevraagd naar welke andere bronnen er zijn waardoor het te breed wordt. Maar al zou dat er niet bij betrokken worden, zoals je ziet is dit topic al drie pagina's (of 60+ posts). Drie pagina's over jouw set-up/problemen. Dat is te veel voor in een algemeen topic. Vandaar dat ik het terug heb gezet naar een eigen topic.
Klopt, als ik zelf het wist dan had ik het niet hoeven te vragen. Daarom die ene vraag. En nu nog weet ik het niet goed en daarom de vraag hoe andere het hebben gedaan, en waarom.
Met de settings van de subwoofer kom je met die houding nog wel weg maar over het deel "HDMI Doorgeven" en "HDMI Bediening" is het begrijpend lezen en kiezen wat je zelf wil. Zoals gezegd zijn dat persoonlijke keuzes en afhankelijk van de setup zoals aangegeven in FeaR in "Denon AVR-X1700H te veel achterluidsprekers, en te veel bass"

Maar bij deze is de discussie over aangezien het offtopic gaat. Er is bij deze een eigen topic waar jouw gehele setup besproken kan worden zonder dat andere berichten in het Denon topic ondersneeuwen.

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 19-06-2022 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Oke duidelijk, thanks. d:)b

[ Voor 35% gewijzigd door Snake_Eye op 20-06-2022 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Heb gemerkt dat Sp.Virtualizer "aan" (voor een bioscoop effect te geven) ook de seroundspeakers beinvloed door het luider te weergeven.
Door het uit te zetten is het wat rustiger, en is alles meer in ballance, ook de center speaker, klopt dan meer met het overige.

[ Voor 46% gewijzigd door Snake_Eye op 21-06-2022 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:39
Eigenaar van dezelfde set hier en een Denon X4000, weliswaar met andere FL / FR speakers, maar dat maakt niet uit.

Het klijnkt alsof je nog altijd behoorlijk aan het ontdekken bent wat de set kan en wat het optimale geluid voor je is, vandaar wat (basis)ervaring van mijn kant:
De meegeleverde sub is geen optimaal apparaat. Deze heeft namelijk geen volumeslider waardoor het lastig is deze terug te draaien, zodat Audyssey er iets goeds van kan maken. Bovendien heb je omdat je slechts één subwoofer hebt te maken met een grote invloed van de positie van je subwoofer. Je zult dat ongetwijfeld merken als je muziek hebt lopen en je je door de kamer beweegt. Een meter afstand kan het verschil maken tussen geen bass, of overkill.

Ik heb twee van dergelijke subs staan, dat werkt in feite al beter, maar desondanks moet ik voor het goede werk alsnog de bass wat boosten tov de calculatie. Dat bevalt me gewoon beter. Audyssey is ook niet heilig :)

Mochten gesprekken niet geheel duidelijk zijn, kan je het front channel ook nog een boost geven. Zo geniet je eventueel de vollere klank van de Audyssey calibratie terwijl het nadeel wordt opgeheven.

Dan nog even over de Denon modi die je hebt: Op mijn Denon is het absoluut niet duidelijk aangegeven, maar volgens mij worden instellingen per bron, dan wel per type (cinema, music, game) opgeslagen. Het kan dus zijn dat je op een gegeven moment aanpassingen hebt gedaan en je (al dan niet per ongeluk) een modus wisselt, en het anders klinkt.

Door deze "content"knoppen langer in te drukken kan je dus extra modi uitkiezen, bij mij DTS Neo, Dolby Pro Logic II, All Stereo en nog een zwik DSP settings. Leuk om mee te spelen en verre van "pure". Sommige modi zijn ook luider dan anderen (Dolby > DTS Neo bijvoorbeeld, maar all stereo pompt pas echt volume). Dingen als "rock concert" of "virtual surround" zijn naar mijn mening overigens echt onbruikbare bagger. Dolby PL/DTS Neo is wel een verrijking.

Laat je overigens niet teveel leiden door pure / pure direct. Het wekt door z'n naamgeving de suggestie de enige juist modus te zijn voor puristen. Feit is dat je geluid dusdanig wordt beïnvloedt door de omgeving, dat je dat simpelweg zo niet kunt stellen. Als het je beter bevalt, uiteraard gebruiken. Maar het hele idee achter ruimte-correctie is juist om een getrouwer geluid te krijgen ondanks externe invloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Ik zet pure/direct niet meer aan, omdat het een belasting kan zijn op de speakers.
Maar ik zit altijd op dezelfde plaats als ik serie of film ga bekijken. Er wordt nooit muziek op afgespeeld. Dus ik zal dan ook niet door de kamer lopen, en hoor dan ook niet het verschil omdat ik het niet heb uitgeprobeerd.

Maar bemerk dan wel dat in andere modi wel eens een nagalm van stemmen zijn, in lage tonen, en vooral als er zachter wordt gesproken. Heb Dynamische EQ al uitgezet, dat scheelt al, met te veel herrie door de achterspeakers, en te dof stem geluid.
Wat ik dan nu zal doen is een tijdje aanhoren met Sp.Virtualizer uit. Dit komtr dichter bij pure / direct in de buurt, terwijl ik dan wel gewoon bass management behou, en crossover.

[ Voor 45% gewijzigd door Snake_Eye op 21-06-2022 18:19 ]

Pagina: 1