Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• JJ16v
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-08 09:55
Alle,

ik ben al een tijdje aan het twijfelen over om toch een PV systeem te laten aanleggen, de vrouw vind het lelijk :p maar met de prijzen van nu is het toch wel verstandig aan het worden.
Helaas hebben we niet een super handig huis of is het iig niet 1-2-3 duidelijk wat de slimste keuze zou zijn.

Daarom wil ik eerst hier wat extra info inwinnen zodat ik het offerte proces wat makkelijker kan bij sturen.

Dak ligt op het zuiden, wel vrijstaand maar zeer dicht tegen de buren aan (lees ~1.50m) dus lastig qua schaduwen het dak heeft een helling van ~55 graden. Tevens om het esthetisch zo fraai mogelijk te houden (lees door de interne keuring te laten komen :p) wil ik het pas achter het dakraam laten beginnen (zie foto), daar is ~5.25m vrij en hoog genoeg voor 2 panelen in portret (zie foto van paar huizen verder)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-hrPXOEGcU9VBkWzQjNqw7mu20=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VLrbmk3QbvBC9sJEpc5ZyP0O.png?f=user_large

Paar huizen verder hebben ze het hele dak met een combi van portret en landscape, aan hun dak te zien zouden er 5x2 vanaf het dakraam passen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTqk7TYCGdOLTkw3tfp8lOxmeNU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WFtZAzLbH4bCZ3HKec8pxLlP.png?f=user_large

Mijn preferred option zou dus dit zijn (maar dan 5x2 damned paint skills :p):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezstKzj6rgkWSaQcBRW9jczXehk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cFs3EksFvGBa3zHvGk2X4olE.png?f=fotoalbum_large

Extra info:
- 1 fase aansluiting (1x35A geloof ik maar weet het niet zeker)
- ~4400kwh jaar verbruik
- regio eindhoven

Vragen waar ik mee zit:
- is het de moeite waard om de stoppenkast te upgraden naar 3 fasen?
- if not, hoeveel kwh aan panelen zou ik op een 1 fase omvormer moeten/kunnen hangen om zo efficiënt mogelijk te zijn?
- micro-omvormers / optimizers? ik lees overal dat die het alleen maar onnodig duur maken maar ik heb volgensmij wel last van de schaduw van de schoorsteen van de buren en evt van de dakrand op de onderste rij panelen in de lente/na jaar.

Alvast bedankt

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:10

DropjesLover

Dit dus ->

Ik denk dat de interne keuring wel mee valt wanneer het eenmaal ligt, en je er een redelijk bedrag jaarlijks tegenover kan zetten.

Ik zou enkel zo hoog mogelijk op het dak leggen, zoals de buren hebben. En dan voor de interne keuring de full-blacks van ~330Wp, niet de aluminium frame-blauwe cellen variant die de buren hebben.
Die 15 stuks (uitgaande van de buren) zouden nog net op 1 fase kunnen, misschien dat je omvormer iets gaat aftoppen op echt ideaal zonnige dagen (dat is niet super vaak).
Je hebt geen optimizers nodig, als de zon zo laag staat dat het dak van de buren schaduw gaat werpen, staat de zon al nagenoeg op de voorkant van het huis. Sowieso zouden die alleen voor de onderste rij zijn, je kan dan toe met Tigo's (1 per schaduw-paneel) ipv Solaredge (optimiser op _elk_ paneel).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Wanneer je een omvormer nodig hebt met meer vermogen dat 3,6 kW (of max. 4 kW met benodigde aanpassingen in de meterkast) ga je beter naar 3 fasen.

Je kunt een kleinere omvormer nemen dan het maximum van je panelen (vaak 150 of 200%, afhankelijk van het merk, op te zoeken in de specsheets). Dan zit je in de zomer langer op het maximum, maar in de winter heb je nog steeds voordeel van de extra panelen.

Het nadeel van panelen zo laag op het dak hangen, is dat de hele onderste rij in winter/voor-/najaar in de schaduw hangt. Dan kun je beter voor een dubbel zo lange rij bovenaan het dak gaan. Uiteindelijk maken optimizers / micro-omvormers geen zon van schaduw, dus er gaat niets boven het geld investeren in meer panelen in plaats van elektronica.

Zie ook
PV offertes supercrazy
en
Zonnepanelen op binnenste dak van twee-onder-één-kapwoning
voor inspiratie.

Zolang je voldoende budget hebt, geldt hier het adagium 'dak vol'. Dus waarrom geen 3-fasen, 2 rijen van 10 panelen, alles op een stringomvormer. Het kunnen twee mooie zwarte vierkanten worden en het is binnen 4 of 5 jaar terugverdiend en daarna heb je plezier van veel gratis stroom.

• JJ16v
DropjesLover schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:31:
Ik denk dat de interne keuring wel mee valt wanneer het eenmaal ligt, en je er een redelijk bedrag jaarlijks tegenover kan zetten.

Ik zou enkel zo hoog mogelijk op het dak leggen, zoals de buren hebben. En dan voor de interne keuring de full-blacks van ~330Wp, niet de aluminium frame-blauwe cellen variant die de buren hebben.
Hehe geloof me mijn vrouw is niet heel vatbaar voor financiele prikkels :) 1 blok achter het dakraam is het maximale. Maar zeker gelijk over de all-black panelen dat scheelt al een boel aan lelijkheid, de buren hebben ze al een jaartje of 10 liggen toen was er een stuk minder keus.

Hun buren zijn wel voor all-blacks gegaan maar hebben er (in my opinion) wel echt een lelijke boel van gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oU1qv4LAnfCyWAtQL8dQdR46DQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/viwzMrSXPBzFXemMh7kQ02ZI.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_6nSm7YbkMxVG-0JdzD7VI7BnY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nSdqOSVDqGOZSIE6L2ruNNGz.png?f=fotoalbum_large
DropjesLover schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:31:
Die 15 stuks (uitgaande van de buren) zouden nog net op 1 fase kunnen, misschien dat je omvormer iets gaat aftoppen op echt ideaal zonnige dagen (dat is niet super vaak).
Je hebt geen optimizers nodig, als de zon zo laag staat dat het dak van de buren schaduw gaat werpen, staat de zon al nagenoeg op de voorkant van het huis. Sowieso zouden die alleen voor de onderste rij zijn, je kan dan toe met Tigo's (1 per schaduw-paneel) ipv Solaredge (optimiser op _elk_ paneel).
Mijn paint skills zijn niet de beste, maar zoals te zien op de foto's van de buren zou de 2de rij in portret niet super laag komen, net iets onder de onderkant van het dakraam.
Ik heb eens in de winter rond 12u en 15u gekeken en toen was de schaduw nog lang niet tot aan de onderkant van het dakraam.

Wat in mijn ogen meer een probleem zou kunnen zijn is de schuduw van de schoorstenen, in de ochtend beweegt de schaduw van de schoorsteen achter (achter op het huis staat een zelfde schoorsteen alleen is die wat minder dik omdat ie voor de sier is) over de rechter midden naar de rechts onder panelen. In de middag/avond beweegt juist de schaduw van de schoorsteen voor van links onder naar wat hoger.
Of dat significant / een rede voor speciale panelen/optimizers is, weet ik niet.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:10

DropjesLover

Dit dus ->

JJ16v schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:38:
[...]

Hehe geloof me mijn vrouw is niet heel vatbaar voor financiele prikkels :) 1 blok achter het dakraam is het maximale. Maar zeker gelijk over de all-black panelen dat scheelt al een boel aan lelijkheid, de buren hebben ze al een jaartje of 10 liggen toen was er een stuk minder keus.

Hun buren zijn wel voor all-blacks gegaan maar hebben er (in my opinion) wel echt een lelijke boel van gemaakt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(tot op zekere hoogte) boeiend, je kijkt van binnen naar buiten :P
Je ziet ze hoogstens 10 seconden wanneer je aan komt lopen/rijden/fietsen.
Het legplan van je buren snap ik helemaal, gewoon zo vol mogelijk leggen.
Je kan je vrouw misschien mee krijgen dat nu iedereen panelen legt het meer uniformiteit binnen straat creeert. Of je 10 seconden het dak van je eigen huis ziet, of 10 seconden het dak van de buren met panelen :P

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:38
Ga aan de slag met SunnyDesign. Dat is echt de makkelijkste manier om snel opbrengsten en legplannen on the fly te kunnen maken.

Zie het voorbeeld bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KMjbho8sD7SPqv7iTspj7WAI9A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tWU9PHiYEkWtPzJK6Z0SyjQw.png?f=fotoalbum_large
Ja, de landscapes komen strak boven de portrait, maar het programma werkt niet altijd even hard mee. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• JJ16v
Wat ik me nog afvroeg, je hebt toch ook panelen die zelf bv 25%, 50% 75% etc kunnen schakelen als ze deels in de schaduw zitten, zijn die "sectors" dan horizontaal of verticaal?

Volgende week dinsdag en woensdag komen er wat bedrijven langs om te kijken.
Als ik wat voorstellen binnen heb laat ik het wel weten.

• JJ16v
Members only: 1ste voorstel binnen:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

heb het dak eens wat preciezer gemeten, maximale breedte is 5.40m en maximale hoogte is ook 5.40m, dus een mooi vierkant :)

wat ik me wel nog afvroeg is hoeveel watt aan panelen kan ik eigenlijk aansluiten op mijn 1 fase stoppenkast? Is dat dan gewoon 16A dus 3600watt? of kun je een apparte groep/automaat toevoegen om er meer door te kunnen laten?

[ Voor 17% gewijzigd door JJ16v op 15-06-2022 13:04 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 11:03

Tazzios

..

JJ16v schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:07:
Wat ik me nog afvroeg, je hebt toch ook panelen die zelf bv 25%, 50% 75% etc kunnen schakelen als ze deels in de schaduw zitten, zijn die "sectors" dan horizontaal of verticaal?

Volgende week dinsdag en woensdag komen er wat bedrijven langs om te kijken.
Als ik wat voorstellen binnen heb laat ik het wel weten.
hier wat info daar over:
https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen
https://www.acsolarwareho...re-shingled-solar-panels/

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
JJ16v schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:59:
***members only***

heb het dak eens wat preciezer gemeten, maximale breedte is 5.40m en maximale hoogte is ook 5.40m, dus een mooi vierkant :)

wat ik me wel nog afvroeg is hoeveel watt aan panelen kan ik eigenlijk aansluiten op mijn 1 fase stoppenkast? Is dat dan gewoon 16A dus 3600watt? of kun je een apparte groep/automaat toevoegen om er meer door te kunnen laten?
Maximale vermogen is afhankelijk van het maximale vermogen van de omvormer. Dat vermogen moet doorgegeven kunnen worden door de meterkast/aansluiting.
Zie het kopje 'Elektrotechniek' van de startpost hier: onetime in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

Vervolgens kun je nog meer paneelvermogen aan de omvormer hangen (onderdimensioneren). Op de topdagen verlies je rond de middag wat opbrengst, maar de rest van het jaar heb je dan nog steeds extra opbrengst.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

JJ16v schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:59:
Afhankelijk van de bekabeling vanaf de hoofdzekering, de tussenliggende aardlek en groepszekering, totaan je omvormer(s).

16A kan dus altijd en meestal 20A ook. Je kan ook meerdere groepen gebruiken voor je (micro) omvormers zolang je bij elkaar niet langdurig meer levert (gelijktijdig) dan je hoofdzekering.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1