Alle,
ik ben al een tijdje aan het twijfelen over om toch een PV systeem te laten aanleggen, de vrouw vind het lelijk
maar met de prijzen van nu is het toch wel verstandig aan het worden.
Helaas hebben we niet een super handig huis of is het iig niet 1-2-3 duidelijk wat de slimste keuze zou zijn.
Daarom wil ik eerst hier wat extra info inwinnen zodat ik het offerte proces wat makkelijker kan bij sturen.
Dak ligt op het zuiden, wel vrijstaand maar zeer dicht tegen de buren aan (lees ~1.50m) dus lastig qua schaduwen het dak heeft een helling van ~55 graden. Tevens om het esthetisch zo fraai mogelijk te houden (lees door de interne keuring te laten komen
) wil ik het pas achter het dakraam laten beginnen (zie foto), daar is ~5.25m vrij en hoog genoeg voor 2 panelen in portret (zie foto van paar huizen verder)
:fill(white):strip_exif()/f/image/VLrbmk3QbvBC9sJEpc5ZyP0O.png?f=user_large)
Paar huizen verder hebben ze het hele dak met een combi van portret en landscape, aan hun dak te zien zouden er 5x2 vanaf het dakraam passen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/WFtZAzLbH4bCZ3HKec8pxLlP.png?f=user_large)
Mijn preferred option zou dus dit zijn (maar dan 5x2 damned paint skills
):
/f/image/cFs3EksFvGBa3zHvGk2X4olE.png?f=fotoalbum_large)
Extra info:
- 1 fase aansluiting (1x35A geloof ik maar weet het niet zeker)
- ~4400kwh jaar verbruik
- regio eindhoven
Vragen waar ik mee zit:
- is het de moeite waard om de stoppenkast te upgraden naar 3 fasen?
- if not, hoeveel kwh aan panelen zou ik op een 1 fase omvormer moeten/kunnen hangen om zo efficiënt mogelijk te zijn?
- micro-omvormers / optimizers? ik lees overal dat die het alleen maar onnodig duur maken maar ik heb volgensmij wel last van de schaduw van de schoorsteen van de buren en evt van de dakrand op de onderste rij panelen in de lente/na jaar.
Alvast bedankt
ik ben al een tijdje aan het twijfelen over om toch een PV systeem te laten aanleggen, de vrouw vind het lelijk
Helaas hebben we niet een super handig huis of is het iig niet 1-2-3 duidelijk wat de slimste keuze zou zijn.
Daarom wil ik eerst hier wat extra info inwinnen zodat ik het offerte proces wat makkelijker kan bij sturen.
Dak ligt op het zuiden, wel vrijstaand maar zeer dicht tegen de buren aan (lees ~1.50m) dus lastig qua schaduwen het dak heeft een helling van ~55 graden. Tevens om het esthetisch zo fraai mogelijk te houden (lees door de interne keuring te laten komen
:fill(white):strip_exif()/f/image/VLrbmk3QbvBC9sJEpc5ZyP0O.png?f=user_large)
Paar huizen verder hebben ze het hele dak met een combi van portret en landscape, aan hun dak te zien zouden er 5x2 vanaf het dakraam passen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/WFtZAzLbH4bCZ3HKec8pxLlP.png?f=user_large)
Mijn preferred option zou dus dit zijn (maar dan 5x2 damned paint skills
/f/image/cFs3EksFvGBa3zHvGk2X4olE.png?f=fotoalbum_large)
Extra info:
- 1 fase aansluiting (1x35A geloof ik maar weet het niet zeker)
- ~4400kwh jaar verbruik
- regio eindhoven
Vragen waar ik mee zit:
- is het de moeite waard om de stoppenkast te upgraden naar 3 fasen?
- if not, hoeveel kwh aan panelen zou ik op een 1 fase omvormer moeten/kunnen hangen om zo efficiënt mogelijk te zijn?
- micro-omvormers / optimizers? ik lees overal dat die het alleen maar onnodig duur maken maar ik heb volgensmij wel last van de schaduw van de schoorsteen van de buren en evt van de dakrand op de onderste rij panelen in de lente/na jaar.
Alvast bedankt
:fill(white):strip_exif()/f/image/viwzMrSXPBzFXemMh7kQ02ZI.png?f=user_large)
/f/image/nSdqOSVDqGOZSIE6L2ruNNGz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tWU9PHiYEkWtPzJK6Z0SyjQw.png?f=fotoalbum_large)