Zonnepanelen op binnenste dak van twee-onder-één-kapwoning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:18
Nadat ik een aantal jaren geleden zonnepanelen heb laten plaatsen, willen mijn ouders nu ook graag panelen laten plaatsen.

Ze wonen in een twee-onder-één-kapwoning, in de rechterwoning. Hun linkerdak (de 'binnenkant') ligt bijna recht op het zuiden, 190° azimuth en volgens mij een hellingshoek van 45°. Prima ligging dus.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtzpoUm3dsNRABlUmq27E4bb1b8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GSEfI7XHyEbTgPhosCwn1m7B.png?f=user_large
Het gaat dus om het roodgemarkeerde dak.

M'n vader heeft zich via een collectief van de gemeente ingeschreven, hier reageerde een bedrijf op met het volgende legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7nmzBVKn7LAc-o4bbIalquWvvU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A3tKn7sdEgWo7PfWQIWFipyc.jpg?f=user_large
2x5 in landscape

Ze willen dan 10x 350Wp (LONGi LR4-60HPB-350M) plaatsen, met een SolarEdge (SE3000H) omvormer en 10 optimizers. Ik ben even benieuwd of optimizers nou echt nodig zijn :?
Is er een tool/website om makkelijk te kunnen bekijken of, en wanneer, er mogelijk schaduw valt op die onderste rij panelen?

Heb zelf een simpele installatie met alles in serie en een Goodwe omvormer en dat bevalt mij prima, maar ik heb dan ook geen schaduw. M'n vader vind de feature om bijv. per paneel kunnen loggen overbodig dus zonder optimizers zou voor hem ook prima zijn. Zou twee strings van 5 ook kunnen bijv?

Of misschien 9 stuks pakken en die rechtop (portrait) zetten? Daarmee dek je niet het hele verbruik af (3000 opwek vs 3300 verbruik), maar aangezien het salderen toch minder interessant gaat worden...?

Nog even de feiten op een rijtje:
- 190° op zuid
- dakhelling is vermoedelijk 45°
- Eigen verbruik 3300 kWh

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Heb ook even wat zitten spelen met Sunny Design, deze komt bij 10 stuks van bovengenoemde panelen in de 2x5 landscape layout met een SB3.0-1AV-41 omvormer. In een string van 1x10 kan het sowieso volgens de site. Als ik er 2x5 van maak dan geeft hij een melding over de max. kortsluitstroom :?

N.B. We gaan het wel laten doen. Het dak is dusdanig hoog/moeilijk te bereiken dat we hier niet zelf aan willen beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:12
Je kunt de daken nabouwen in Google SketchUp en dan schaduw simuleren. Dat is het nauwkeurigst.
Of rond deze tijd van het jaar wachten tot er geen bewolking is en dan een foto maken.

Je hebt vooral schaduw van de buren in de winter, maar dan heb je ook meestal bewolking dus op die momenten heb je geen last van dat dak.

Ik zou voor de Landscape kiezen, dan kunnen de diodes in de panelen zorgen voor schaduw management.
En dan gewoon 1 string van 10 panelen.
Heb ook even wat zitten spelen met , deze komt bij 10 stuks van bovengenoemde panelen in de 2x5 landscape layout met een SB3.0-1AV-41 omvormer. In een string van 1x10 kan het sowieso volgens de site. Als ik er 2x5 van maak dan geeft hij een melding over de max. kortsluitstroom :?
Ja dat van die kortsluitstroom komt omdat je 2 strings parallel op 1 input hebt gesimuleerd. Die omvormer heeft echter 2 inputs, dan kan het wel.
Alsnog lijkt me een lange string van 10 beter. Dan kunnen er delen van de panelen uitgeschakeld worden bij schaduw maar blijft er toch nog voldoende spanning over.
Deel hier anders even een screenshot.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-06 12:18
@ThinkPad
oke 45 graden, en daar na is alles schaduw vrij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSDSjNzuDV2iuNT_rwr2XhRU85s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/JZLuw28SeNSoaZlCorpiNhVx.gif?f=user_large
dus alleen van half september tot half maart, dan heb je een beetje tot veel schaduw.

oke dan kijken we naar de opbrengst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
van half september tot half maart, dan suckt de opbrengst.
daar verlies je niet veel aan.
je haalt de volle opbrengst van half maart tot september, no prob, grootste deel is binnen.

het blijft wel een beetje jammer dat een gedeelte van het jaar je aardig verlies hebt, maar veel verliezen van weinig, blijft weinig verlies.
dus niet druk over maken, gewoon string omvormer, geen probleem.
en gewoon 10x op 1 mpp aansluiten, dit is geen probleem.
de rest wat ik schrijf, dat is bij info, en eigenlijk minder belangrijk. ;)

hier rekening bij houden met het ontwerp is wel verstandig.
sommige panelen zijn de diodes horizontaal ingedeeld, en andere weer verticaal.
maakt niet uit welke je gebruikt, als je de juiste orientatie (portrait/landscape) gebruikt van dat paneel.

en ja, leg ze zo hoog mogelijk tegen de nok, iedere cm is winst.

een omvormer gebruiken met iets van optitrack/mppscanning/pvsweep is wel verstandig.
SMA schreeuwt hier iets te hard over, maar veel andere omvormers hebben dat ook.
(het is eigenlijk helemaal niks speciaals. je mag gerust SMA gebruiken, in geval van ouders snap ik dat ook wel, die heb ik ook.
je wil daar geen geklungel en dan iets ophangen waar je bijna 100% zeker van weet dat je geen problemen krijgt is goud waard, dat heb ik ook gedaan. ;) )

wil je wel met 2x een mpp werken en dan 2x5x3??Wp.
gebruik dan panelen met een hoge Vmpp zoals panasonic.
de horror verhalen van schaduw komen door dat mensen vaak een te lage Vmpp hebben.
dan met schaduw, is reageren diodes, is lagere Vmpp, is uit vallende omvormer.
eigenlijk een zelf gecreëerd probleem. :P
(2x5x3??Wp gebruiken in sunnydesign geeft fout melding.
klopt, dan heb je dus 2x5x3??Wp op 1 mpp gezet en niet verdeeld over de 2 mpp's. ;) )

(van mij mag je ook:
1x10x3??Wp op zuid leggen, en 10x3??Wp op noord.
en dan een vrij krappe omvormer van 3,6kW gebruiken.
werkt ook gewoon perfect.
mensen zijn bang voor noord, is totaal niet nodig.
je moet alleen iets anders plannen. ;)
daarvoor moet je ook dit plaatje begrijpen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvhByG0Udw1w2BVIZKo0qpmdKxU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/rmCtPI7hT9GEM2urxDSZq2fa.gif?f=user_large
de zon komt in richting noord op, jep hij maakt een ingewikkelde baan die aarde. ;)
dit is waarom oost-west zo redelijk genoeg werkt. ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 15-10-2020 15:12 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:22
Kijk of je bij dat collectief ook een offerte zonder SolarEdge kan krijgen.

Voorbeeldje van Solar Bouwmarkt met panelen van 2x1 meter, zou dat passen? Zo heb je een indicatie van hoe 'goedkoop' het kan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9LINQvUYwbyM5Aq1AmuC2yKEgg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YblmGKntktZ0c4wj4cWlP1WZ.png?f=fotoalbum_large
Omvormer met twee trackers en panelen met een hogere spanning waardoor 2x5 waarschijnlijk wel gewoon kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
busscherski schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:21:
Je kunt de daken nabouwen in Google SketchUp en dan schaduw simuleren. Dat is het nauwkeurigst.
Of rond deze tijd van het jaar wachten tot er geen bewolking is en dan een foto maken.
had hem toch nog open staan :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjvWBime-0C9QUWBSM9sWhByxAU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eGcyF9ZBQ6OjiMOYjqA5CdiW.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:07

yay

Vet. Ik wist niet dat dat zo kon. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

yay schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:23:
[...]

Vet. Ik wist niet dat dat zo kon. _/-\o_
Met plugins kan je zelfs de zoninstraling op een vlak bekijken, die plugin heb ik helaas hier niet draaien.

Er zijn er ook die helemaal op solar zijn gericht

YouTube: Skelion solar plugin for SketchUp

[ Voor 21% gewijzigd door twain4me op 15-10-2020 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik ben even met SketchUp aan het tekenen geweest en kon toen mooi een simulatie maken inderdaad.

Vanaf 14/10 begint de periode dat er schaduw op panelen komt, hetzij in de ochtend of in de avond een klein hoekje. De schaduw wordt dan steeds groter/langer. Vooral de onderste rij ligt in december/januari eigenlijk continu voor de helft in de schaduw van het naastgelegen dak. Daarna wordt de schaduw weer minder, pas op 25/2 is er op geen enkel paneel meer schaduw. Toch best een lange periode, 134 dagen.

De kortste dag van het jaar, 21 december en dan het tijdstip gekozen dat de zon haaks op de woning staat ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKhd51mepr-fo26w7ZW_OTCbnfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MceMMtznVVVGJHceEjJL6ZKq.jpg?f=fotoalbum_large
De afstand tot de nok is hier 16cm, is dat realistisch?

Met 9 panelen rechtop scheelt het een paar dagen, dan is de schaduwperiode van 19/10 tot 22/2

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 15-10-2020 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Met 9 portrait werken de diodes in de panelen veel slechter, met half cells panelen heb je dan 2 zones die apart uit kunnen.

In landscape heb je dan 6 zones. (Ieder paneel is dan 3 zones)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

De overige maanden heb je dus totaal geen schaduw probleem?
Wel ....bij de minst gunstige situatie van geen opbrengst in die ruim 4 maanden ,... mis je ca maximaal 13% van je totale meeropbrengst..... Das niet echt veel. In de praktijk zal het minder zijn dan 13%.
Dat moet je afzetten tegen de mogelijk meerkosten van een andere oplossing en de extra kosten, als di er zijn, daar van.

Bij mij was ik zonder optimizers ruim 33% vd opbrengst door schaduw kwijt geweest en dat is met optimizers beperkt tot ca 15%. Wat ca 1 jaar langer betekent om break even te zijn qua kosten, puur als indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Landscape lijkt mij dan wel het beste. Zo te zien ontkomt hij ook niet aan optimizers.
Heb even met PVGIS gekeken, die geeft de volgende schatting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sjt5FeCsGZv2o0AzrVh25U-dd6s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0rXCz4jcFyoGs2KUabfNWkFb.jpg?f=user_large
Die geeft 3311 kWh. Maar hij houdt geen rekening met schaduw natuurlijk. De maanden jan,feb, nov, dec zijn verantwoordelijk voor 474 kWh dat is dus zo'n 14% van het totaal idd @route99. Maar is zonder de optimizers de opbrengst van de hele set nul als de onderste rij half in de schaduw ligt en de bovenste vol in de zon? (bij één string).

De rest van de periode inderdaad totaal geen schaduw. Maar optimizers zullen sowieso nodig zijn, omdat het niet alleen de onderste rij is die schaduw krijgt. Dit zijn twee andere dagen in de schaduwperiode:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YqNY0f8BrCq7iwkHCJR-GbhK6k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gkrfsr8vxrAvexjLgvB5To4J.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ymy1OlMSJlxm5xsdChLkOymhesw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mgLstnsW7nVd7Ewq2v0Nh26a.jpg?f=user_large

[ Voor 46% gewijzigd door ThinkPad op 15-10-2020 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
Maar SolarEdge is hier dan ook niet geschikt toch? Daar heb je nog altijd een x aantal panelen in de zon voor nodig, wat volgens mij wel wat hoger ligt dan 4-5 (maar ik heb absoluut geen ervaring met SolarEdge, dus dat moeten de experts even vertellen :+ ) Dan zou je naar Enphase o.i.d. moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@PeeVv Geen idee, heb bij mijn eigen setup geen optimizers dus geen ervaring mee. Vandaar dat ik hier kom vragen :)
busscherski schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:21:
[...]

Ja dat van die kortsluitstroom komt omdat je 2 strings parallel op 1 input hebt gesimuleerd. Die omvormer heeft echter 2 inputs, dan kan het wel.
Alsnog lijkt me een lange string van 10 beter. Dan kunnen er delen van de panelen uitgeschakeld worden bij schaduw maar blijft er toch nog voldoende spanning over.
Deel hier anders even een screenshot.
Heb nog even met Sunny Design zitten spelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsrokPmdR1ArvX9a9to8zRFAh7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7s1V55GNEVNQKwzofOElBrww.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5XUQzGnr_67hc0e5E2Xq_DkMDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPWBLDePoMvNIXq2Fm4tDa4k.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaande screenshots is natuurlijk in meest optimale toestand en houdt geen rekening met schaduw. Maar volgens mij kan ik er wel uit opmaken dat twee strings in principe niet nadelig is (bij gebruik van deze omvormer i.i.g). Aangezien de onderste rij vaker en meer schaduw zal hebben, heeft het wel de voorkeur om twee strings te maken denk ik? Of zit je dan weer met later starten/eerder stoppen vanwege lagere stringvoltage?

@AUijtdehaag Will jij als guru wellicht ook eens naar dit project kijken? :)

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 15-10-2020 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Maar is zonder de optimizers de opbrengst van de hele set nul als de onderste rij half in de schaduw ligt en de bovenste vol in de zon? (bij één string).
Nee uiteraard niet. Bij harde schaduw gaan delen van de panelen uit, en dan heeft de rest er geen last van. Als je string maar 5 panelen lang is heb je een erg laag voltage, dan snapt de omvormer het bij teveel schaduw niet meer. Met 10 panelen gaat het al een stuk beter.
En vergeet uiteraard niet dat je in de winter heel veel diffuus licht hebt, dan heb je geen of weinig last van de schaduw van dat dak.

https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
https://fritts.nl/een-bee...nnepaneel-is-zo-erg-niet/

Daar komt bij dat je met hoog DC voltage sowieso al iets meer efficientie hebt, dat zie je ook terug in de Sunnydesign simulatie. (27 kWh verschil)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
Je kan het natuurlijk altijd aan laten sluiten in 2 strings en later bekijken wat beter is. Van 2 strings 1 string maken is geen probleem, dat kan gewoon bij de omvormer omgeprikt worden. Andersom is lastig, dan moet je het dak op en extra kabels trekken.

Met 72-cells panelen zit je nog net iets hoger qua spanning, dan kom je op 200V met 5 of 400V met 10 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
PeeVv schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:24:
Met 72-cells panelen zit je nog net iets hoger qua spanning, dan kom je op 200V met 5 of 400V met 10 panelen.
Ja dat klopt maar daar passen er maar 4 van achter elkaar. En dan heb je juist minder voltage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
busscherski schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:27:
[...]

Ja dat klopt maar daar passen er maar 4 van achter elkaar. En dan heb je juist minder voltage.
De panelen in de startpost zijn 1766x1052, JA Solar 72-cells zijn 1979x996. Even snel opmeten in Photoshop zegt dat het zou moeten passen, maar dat zou @ThinkPad even op moeten meten. Anders is 10 60-cells sowieso beter dan 8 72-cells inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Het dak is zo'n 10,5m lang/diep en het dakvlak zo'n 3,3m hoog aldus de rolmaat in Google Maps.
Maar aangezien we het niet zelf gaan doen vraag ik mij af of je met niet-standaard paneelmaten bij een installateur aan kunt komen.

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 15-10-2020 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
Via zo'n collectief gaat dat waarschijnlijk niet. Als je het zelf bij elkaar klikt bij een website (Solar Bouwmarkt, J&M, Winkelman, zie deze post) dan is het waarschijnlijk geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
2x6 panasonic en in landscape is een prima stringspanning en de bypassdiodes werken dan ook mee.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik proef een beetje dat zelfs in deze situatie met op verschillende momenten schaduw, er geen optimizers nodig zijn mits de panelen in landscape liggen?

Is dat zelfs het geval met schaduw die uit beide rijen volledige panelen bedekt zoals ik hier heb gesimuleerd: ThinkPadd in "Zonnepanelen op binnenste dak van twee-onder-één-kapwoning" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Met panasonic heb je 4 bypassdiodes,
Dus 4 rijtjes van cellen als ze in landscape liggen en 2 onafhankelijke mppt ingangen.
Optimizers is weggegooid geld.
https://eu-solar.panasoni...J01_KURO_Datasheet_NL.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-10-2020 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@ThinkPad Even over je sketchup-model, heb je alle instellingen van de geo-locatie nagelopen ? en het lijkt alsof het huis paralel staat aan de groene as (noord zuid lijn) volgens de lucht foto moet het iets gedraaid staan.

(wat ik heb getekend in de post hier boven is echt dit huis ;) , ik heb alleen de dakhoek moeten gokken en heb als locatie utrecht)

window -> model info -> geo location

Je kan de foto importeren dan kan je het huisje gewoon over tekenen of de hoek "jatten" en je huidige model draaien (verdraaing is trouwens ongeveer 10.4 graden)

file -> import als je een foto wil overtrekken

Hier kan je de hoek zien, misschien heb je het gewoon goed gedaan hoor, maar ik zie die hoek in je "renders" niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AT5tzgdjZKCQ5kRwr4vt1ytRQA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nNADAnsCJpYBMwQtEP2upr6Q.jpg?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door twain4me op 16-10-2020 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:53

timovd

Voorsprong door techniek

ThinkPadd schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 22:42:
Het dak is zo'n 10,5m lang/diep en het dakvlak zo'n 3,3m hoog aldus de rolmaat in Google Maps.
Maar aangezien we het niet zelf gaan doen vraag ik mij af of je met niet-standaard paneelmaten bij een installateur aan kunt komen.
Dan passen 2 (of zelfs 3 (misschien niet handig ivm schaduw)) rijen van 5 72-cells (144 halve cellen; 2 meter lange) kwijt? Pak een paneel van >400Wp en een open klemspanning van zo'n 50Volt.
Als de bovense rij geen schaduw heeft, werkt SolarEdge dan goed genoeg?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
ThinkPadd schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:51:
Ik proef een beetje dat zelfs in deze situatie met op verschillende momenten schaduw, er geen optimizers nodig zijn mits de panelen in landscape liggen?

Is dat zelfs het geval met schaduw die uit beide rijen volledige panelen bedekt zoals ik hier heb gesimuleerd: ThinkPadd in "Zonnepanelen op binnenste dak van twee-onder-één-kapwoning" ?
Is dat een plaatje van twee uur voor zonsondergang in de winter oid? Daar valt nauwelijks iets van te verliezen, want dat is toch al niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
timovd schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:20:
[...]

Dan passen 2 (of zelfs 3 (misschien niet handig ivm schaduw)) rijen van 5 72-cells (144 halve cellen; 2 meter lange) kwijt? Pak een paneel van >400Wp en een open klemspanning van zo'n 50Volt.
Als de bovense rij geen schaduw heeft, werkt SolarEdge dan goed genoeg?
5 panelen volledig in de zon is het minimum voor SolarEdge om nog goed te werken (85 V optimisers en enkelfase SE omvormer). Als het minder wordt werkt het nog wel, maar je verliest dan een deel van de opbrengst.
Niet dat je de meerkosten ooit terugverdiend, ik zou het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:53

timovd

Voorsprong door techniek

busscherski schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:27:
[...]

5 panelen volledig in de zon is het minimum voor SolarEdge om nog goed te werken (85 V optimisers en enkelfase SE omvormer). Als het minder wordt werkt het nog wel, maar je verliest dan een deel van de opbrengst.
Niet dat je de meerkosten ooit terugverdiend, ik zou het niet doen.
Met deze panelen, zou je dan 2 rijen van 5 landscape panelen neerleggen op een normale stringomvormer met schaduwmanagement (SMA/Goodwe) op één string?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Je kan ook nog overwegen om het noorddak vol te leggen, dat kan dan met goedkopere panelen en een simpele string omvormer. in de winter is het flut, maar dat is dit zuid dak ook :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
ThinkPadd schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:51:
optimizers zijn vrij onzinnig in deze situatie.
schaduw blijft schaduw, een optimizer maakt geen zon. ;)
(optimizers doen het goed met schaduw van b.v. een boom, dat is geen harde schaduw maar een vlekken patroon, dan werken diodes niet goed en heeft een optimizer zin. ;) )

landscape of portrait, dat verschild per paneel.
deze doe je landscape:
https://www.winkelman-zon...55wp/51853/?display=tiles
en deze portrait:
https://www.winkelman-zon...an-p/51838/?display=tiles
(zijn maar een paar random gekozen voorbeelden, veel andere voorbeelden te vinden.)
dit heeft met de diodes te maken hoe die een gedeelte van het paneel uitschakelen.
en waar je schaduw dan vandaan komt.

(maar landscape of portrait, het is een tweaker verhaaltje dat over de marge gaat.
hang niet te veel gewicht aan dit verhaal het blijft een beetje marginaal. ;) )
als beide rijen schaduw hebben, dan zit je in een maand die geen k.. oplevert.
veel verliezen van weinig, is weinig verlies. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 16-10-2020 10:46 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
timovd schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:35:
[...]

Met deze panelen, zou je dan 2 rijen van 5 landscape panelen neerleggen op een normale stringomvormer met schaduwmanagement (SMA/Goodwe) op één string?
Ja, met harde schaduw kan een string omvormer ook heel goed omgaan als het DC voltage voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@migjes
Met die Seraphims is elke paneel toch in 3 delen gedeeld over de korte kant en in 2 delen over de lange. Dus werkt ook beter in landscape in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@busscherski
seraphims, het is een paneel met "2 x 6 internal strings of cells"
dus hier word het als 2x parallel, tussen boven en onder ingedeeld.
dit geeft buiten het diode verhaal een mogelijkheid voor portrait.
daar na kun je nog naar de diodes kijken.
(maar zoveel merken zoveel verschillende mogelijkheden.
uiteindelijk, maakt dit allemaal maar marginaal uit, dus boeit niet.)

eigenlijk kan ik niet zo snel een beter voorbeeld vinden van een paneel die niet parallel intern was en puur het met de diodes moest doen.
dus ja dan die maar, ben ook wel eens lui. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
timovd schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:35:
[...]

Ik zou inderdaad dit doen, 2 rijen van 72-cells op een GoodWe en de panelen zo hoog mogelijk leggen. Voldoende spanning, lage prijs (€0,73 excl btw bij Solar Bouwmarkt), hoge opbrengst in de zomer, alles wat er in de winter mee wordt gepikt is mooi meegenomen. Eventueel aan laten leggen als twee strings van 5 zodat je zelf kan bepalen welke configuratie beter werkt. SolarEdge/Enphase of LG/Panasonic kost je €1000-1500 extra die je nooit binnen afzienbare tijd terug gaat verdienen, vooral niet omdat je met deze set makkelijk over de 3300kWh van het eigen gebruik heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@PeeVv
Als die seraphims net zo lang meegaan als die LG of Panasonic, dan heb je een punt.
De tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ThinkPadd schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 22:42:
dus zoals @PeeVv ook zegt.
10,5/2,05m=5 panelen van een standaard maat.
2,05m panelen zijn namelijk gewoon standaard maat. :?

dan blijf je ruim een meter van de onder kant af, want je wil ze zo hoog mogelijk hebben. (en nog steeds 30cm van de nok af.)
dit hang je op een goodwe/omnik/huawei etc etc... dit maakt allemaal bijna geen bal meer uit.
SMA ook goed, boeit niet.
als hij maar 2x een mpp heeft.

je kunt gewoon de 2x mpp van de omvormer voor boven rij en beneden rij gebruiken om schaduw op te vangen. lekker simpel.
en met 5x de hogere Vmpp als een 60cell paneel, werkt het nog goed genoeg ook.
(panasonic en zo is maar een beetje beter en op jouw dak totaal niet nodig.)

wil je echt gaaf doen (hoeft niet):
vraag dan een offerte bij https://www.sun-solar.nl/
met dit paneel:
https://www.sun-solar.nl/...8-euro-incl-btw-sunsolar/
over het algemeen zijn hun prijzen vrij oke. (vaak goedkoper als die domme collectief reclame.)
(losse onderdelen vind ik ze veel te duur, maar volledige setjes zijn een stuk goedkoper. ;) )

gewoon kiss denken.
het is zo simpel met dit dak, niet te moeilijk denken. ;)

edit:
10,5m / 1,65m = 6 panelen.
dus je kunt ook 2x6 doen op een omvormer.
voor als je echt perse de "standaard maat" moet gebruiken. :?
dit geeft 6x60cellen = 360cellen
5x72cellen = 360cellen.
of te wel je hebt precies het zelfde. >:)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 16-10-2020 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Heerlijke discussie :D

@twain4me Ja ik zie inderdaad dat ik een foutje heb gemaakt door het huis exact op de noord-zuid as te leggen. De oriëntatie (azimuth) van het dakvlak is 190°. Een beetje richting het westen dus, precies zoals op je plaatje. Ben geen held met SketchUp ;) Zal je even een DM sturen, misschien kun je jouw file met mij delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@ThinkPad
je zou eigenlijk even naar de site van @mkleinman moeten kijken.
die heeft een zelfde situatie als jij hebt.
maar dan nog meer oost-west en nog veel voller.
jij zou op jouw dak een set voor elkaar kunnen krijgen die makkelijk 10% meer kan opbrengen. ;)

heb alleen even geen idee waar hij nu zijn logging heeft staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:06

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

migjes schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:57:
@ThinkPad
je zou eigenlijk even naar de site van @mkleinman moeten kijken.
die heeft een zelfde situatie als jij hebt.
maar dan nog meer oost-west en nog veel voller.
jij zou op jouw dak een set voor elkaar kunnen krijgen die makkelijk 10% meer kan opbrengen. ;)

heb alleen even geen idee waar hij nu zijn logging heeft staan?
http://trinity.familie-kleinman.nl/v2 :P

Solarmax2000S ligt op oost 2x5 in landscape op 1MMPT.
Steca300x3 ligt op west met 3x2 panelen op 3x een STECA300.

De Gridfit STECA500x1 en x2 liggen op oost onder de Solarmax2000S panelen.

En alles dus op oost/west.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ThinkPadd schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:43:
Nadat ik een aantal jaren geleden zonnepanelen heb laten plaatsen, willen mijn ouders nu ook graag panelen laten plaatsen.

Ze wonen in een twee-onder-één-kapwoning, in de rechterwoning. Hun linkerdak (de 'binnenkant') ligt bijna recht op het zuiden, 190° azimuth en volgens mij een hellingshoek van 45°. Prima ligging dus.[Afbeelding]
Het gaat dus om het roodgemarkeerde dak.
Heb je de ruwe maten van de woning? Als in breedte, lengte, hoogte, hoek van het dak etc? En wat is de exacte ligging volgens het kompas.

Een tekeningetje in Sketchup is zo gemaakt namelijk :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
mkleinman schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:07:
[...]

Heb je de ruwe maten van de woning? Als in breedte, lengte, hoogte, hoek van het dak etc? En wat is de exacte ligging volgens het kompas.

Een tekeningetje in Sketchup is zo gemaakt namelijk :)
Elke woning is ongeveer 6,5m breed, dus 13m voor beide woningen samen. Woningen zijn 11m diep.

Volgens hoogtekaart Nederland (AHN Viewer) ligt de nok op 18m hoogte, huis staat wat op een bult, de hoogte van alleen het huis weet ik niet, maar maakt ook niet zoveel uit, gaat om de hoogte van de nok lijkt mij?

Dak heeft een helling van 45° dacht ik. Ligging is op 190°, ietsje vanaf zuid naar het westen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Heb je Sketchup toevallig? Dan kan ik je het model sturen. Hij is overigens niet 100% accuraat. De woningen staan nu pal zuid. Hoogte van de nok zit nu op zo'n 860cm. ( 2 verdiepingen, zolder begint meteen bij schuine dak.

Volgens de tekening die ik nu heb ligt het dakvlak vanaf eind februari tot ergens halverwege oktober vol in de zon overdag .

December rond zonsopgang:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKFeGwNCCBseQezqc2jowccUMmk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4garz0Jnju5Gim20cpEYUizG.png?f=fotoalbum_large

December rond het middaguur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0EyXoBMUb55vaFzqrjF6NqnD2I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oTquwaXbp37xNogxAh3qKRSs.png?f=fotoalbum_large

Half februari 's ochtends:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzX6yRU7f9LR-24Bkhc0SuViD64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C3FoAaniv0w3cjKli6v4iJGg.png?f=fotoalbum_large

Schaduw op de bovenste helft is verwaarloosbaar, met optimizers ga je vooral wat winnen denk ik in de mindere maanden.

Persoonlijk zou ik wel optimizers nemen, mocht je per ongeluk schaduw krijgen van een boom, een schoorsteen of wat dan ook dan heeft alleen dat paneel er last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odiejakkes
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-06-2023
Als je niet zeker bent van je zaak kun je ook het volgende doen :
zonnepanelen aanschaffen via BVA, ik heb 10 panelen van 270 WP voor 700 euro !!!!!!
inverters modulair per 2 panelen, van APS, 149 euro stuk in almelo
heb het nu door deze lage aanschaf waarde in amper 3 jaar al bijna terug verdiend !
( wel zelf gelegd )

wel de tijd nemen, en geduld hebben om een lage bieding overboden te zien worden,
want soms gaan panelen ook op BVA voor meer als nieuwprijs de deur uit !

moet wel zeggen dat ik alles zelf gelegd heb, echter op de nok zittend had ik daar toch
een tikkie spijt van , 2 weken spierpijn 0.o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
odiejakkes schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:46:
Als je niet zeker bent van je zaak kun je ook het volgende doen :
zonnepanelen aanschaffen via BVA, ik heb 10 panelen van 270 WP voor 700 euro !!!!!!
inverters modulair per 2 panelen, van APS, 149 euro stuk in almelo
heb het nu door deze lage aanschaf waarde in amper 3 jaar al bijna terug verdiend !
( wel zelf gelegd )

wel de tijd nemen, en geduld hebben om een lage bieding overboden te zien worden,
want soms gaan panelen ook op BVA voor meer als nieuwprijs de deur uit !

moet wel zeggen dat ik alles zelf gelegd heb, echter op de nok zittend had ik daar toch
een tikkie spijt van , 2 weken spierpijn 0.o
Dat is €0,54 per Wp. De set uit mijn post komt voor alleen de panelen en de omvormer op €0,50 per Wp en dan is alles nieuw en heb je 10(+) jaar garantie.

Overigens kan tweedehands in theorie heel goedkoop zijn, goedkoopste set bij m'n ouders is 3200 Wp voor €0,075 per Wp :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@odiejakkes

Tegenwoordig is 70 euro voor een 270 Wp paneel niet meer goedkoop. Je hebt nieuwe Seraphim 330 Wp voor 78 euro excl BTW. Met volledige garantie. Vandaag besteld morgen in huis zonder geduld te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zelf doen of restpartijtjes e.d. gaat niet gebeuren. Dat zou ik zelf leuk vinden als ik een plat dak ofzo had, maar het is niet m'n eigen installatie en ook op flinke hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
busscherski schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:08:
@odiejakkes

Tegenwoordig is 70 euro voor een 270 Wp paneel niet meer goedkoop. Je hebt nieuwe Seraphim 330 Wp voor 78 euro excl BTW. Met volledige garantie. Vandaag besteld morgen in huis zonder geduld te oefenen.
En waar moet je zijn voor als er iets mis blijkt na een paar jaar?

Ik heb teveel snail trails gezien bij de panelen die ik aanbeveelde vroeger, dus ben ik tegenwoordiger wat terughoudender.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mkleinman schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:43:
Heb je Sketchup toevallig? Dan kan ik je het model sturen. Hij is overigens niet 100% accuraat. De woningen staan nu pal zuid. Hoogte van de nok zit nu op zo'n 860cm. ( 2 verdiepingen, zolder begint meteen bij schuine dak.

Volgens de tekening die ik nu heb ligt het dakvlak vanaf eind februari tot ergens halverwege oktober vol in de zon overdag .
goed bezig :) ik heb hem voor @ThinkPad goed gezet, begreep eerst totaal niet waar de verschillen vandaan kwamen in mijn overtrek skills en de maten die hij gaf.. maar de dakvorm was daar de oorzaak van .

wie had er 10 jaar geleden kunnen denken dat tweakers "massaal" aan sketchup zouden zitten :D

moet hem alleen nog even sturen, komt goed!

ik blijf erbij dat dit noorddak interesant is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foqmebdIxXdtTMrCFdvSepIYHNY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9zQB230qFZWBjvQquBfNHLvn.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
AUijtdehaag schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:18:
[...]

En waar moet je zijn voor als er iets mis blijkt na een paar jaar?

Ik heb teveel snail trails gezien bij de panelen die ik aanbeveelde vroeger, dus ben ik tegenwoordiger wat terughoudender.
Bij de partij die het aan je verkocht heeft. Bijvoorbeeld een gerenommeerde webshop die het al minstens 4 jaar volhoudt :p
Maar die kan ook failliet of stoppen natuurlijk.

Seraphim is een Tier 1 fabrikant, ze doen dus wel iets goed denk ik dan.

Was het spul van tegenvallende kwaliteit ook van een Tier 1 fabrikant?

Panasonic kost per paneel echt 2.5x meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski
Ik heb dit topic niet zo gevolgd, dus excuses als ik wat mis, maar als ik de keuze had tussen 10x seraphim 330 of 12x panasonic 335 op hetzelfde oppervlak, dan wist ik het wel.

Maar goed, het is niet mijn dak en niet mijn portemonnee

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-10-2020 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Ik heb ook wel goede ervaringen met Seraphims 330w, toevallig twee week terug dezelfde 330's geleverd aan iemand in Noord-Nederland. :)
Dat type seraphims zijn echter al wel 'wat ouder' met 5 busbars en zijn onlangs bij een grote importeur voor goedkope prijzen verkocht zolang de voorraad er was (kleine 8000 stuks waren dat er). Inmiddels leveren zij echter geen seraphim meer dus ik verwacht dat binnenkort de 330's overal uitverkocht zijn bij de online webshops.

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

AUijtdehaag schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:57:
hetzelfde oppervlak, dan wist ik het wel.
JA ik ook een stuk of 16 longi's op noord :D

Zonder dollen, ik zou ook voor pana's kiezen in de zuid situatie, bij mijn moeder gaan ze ook komen als het zover is. Eerlijk is eerlijk de kwaliteit straald er vanaf, longi's zijn leuk' mijn csuns zijn netjes maar pana's is wel een stapje strakker netter rechter etc voor mijzelf was het gewoon geen optie. maar voor de wat kleinere instalaties zijn het gewoon top dingen. en is het prijs verschil relatief klein icm plaatsen van panelen.

Voor zelf bouwers is het prijsverschil veel groter en die schrikken zich dan ook altijd een hoedje als ze pana's gaan berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
In de offerte zijn LONGi panelen (LR4-60HPB-350M) geadviseerd. Dit zijn panelen met zgn. 'half-cut' cellen. Wat ik hier lees geeft dat ook bij schaduw voordeel: https://www.zonnefabriek....panelen-wat-heb-je-eraan/
De diodes zitten in het midden waardoor de onderste helft van het paneel in de schaduw kan liggen terwijl de bovenste helft nog volop produceert.

Maar volgens mij is dat alleen gunstig als die betreffende panelen in portrait gemonteerd zijn? Terwijl bij m'n ouders komen ze juist in landscape. Heeft het dan wel zin om die 'half-cut' panelen te gebruiken, of kunnen we beter voor normale panelen kiezen die de by-passdiodes op de traditionele manier (per rij) gemonteerd hebben, aangezien de panelen in landscape komen?

De Panasonic heb ik bekeken, maar zijn wel erg duur :S Waarom zou een vrij standaard paneel zoals JA-Solar niet geschikt zijn?

En wat is een goede omvormer (3kW denk ik?) met schaduwmanagement?

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 17-10-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Half cut heeft ook de 3 diodes die normale panelen hebben. Half cut kan dus nooit slechter zijn.

Als je ze in 2 strings van 5 aan wilt sluiten en er dan nog een beetje schaduw op elk paneel komt van de onderste string wordt het voltage met normale panelen te laag en komt er niet zoveel energie meer uit als het geen Panasonics zijn.
Daarom zou ik kiezen voor normale panelen in een string van 10.
Of als 2x5 aanleggen en later zelf aanpassen naar 1 x 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Het lijkt er ook op dat er voornamelijk nog half-cut te koop is. Grappig, die trend heb ik gemist. Bestond 3,5 jaar geleden toen ik mijn set uitzocht nog niet :+

Ik denk dat ik er wel redelijk uit ben. Eén string van 10 panelen, met een 3kW omvormer met schaduwmanagement (welke?).

Nog een hele andere vraag, is het praktisch te doen om de DC-kabels over de nok heen te leggen naar de rechterkant van het huis? Zie plaatje hier voor indeling van het huis. Boven de garage zit een bergzolder waar ook de CV-ketel hangt. Hier zouden we de omvormer willen plaatsen. Op zolder is geen optie aangezien mijn ouders daar slapen. Als ik in SketchUp ga meten dan kom ik al gauw op een 12-14m kabel vanaf panelen richting de omvormer.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 17-10-2020 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Mijn 2.5 jaar oude Q cells BLK-G5 310 Wp zijn ook half cut. Maar dat was denk ik een van de eerste merken in Nederland.

SMA is vast het best, maar ik denk dat elke omvormer het wel goed gaat doen. De schaduw komt meestal in relatief kleine stappen van 1/6 van het voltage.

Hoe de DC kabels het best kunnen lopen weet ik niet goed. De lengte is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zou een GW3000-XS geschikt zijn?

Net even wat bij elkaar geklikt op https://www.solar-bouwmarkt.nl/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58IOu4bSNY0bc4cMNEuWAxQFdEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Obn7sUNuBoDsbUYGPOCRmXB0.jpg?f=fotoalbum_large
Daarmee zit je dus op €0,79/Wp ex. BTW :o Spul is echt flink in prijs gedaald zeg de afgelopen jaren!

Bij mijn pa komt nu ook het besef dat het collectief wat hem de offerte met SolarEdge + optimizers heeft gestuurd, helemaal niet zo voordelig is :+ We hebben de installateur die mijn panelen destijds heeft gelegd ook even aangeschreven.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 17-10-2020 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ThinkPadd schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:29:
Het lijkt er ook op dat er voornamelijk nog half-cut te koop is. Grappig, die trend heb ik gemist. Bestond 3,5 jaar geleden toen ik mijn set uitzocht nog niet :+

Ik denk dat ik er wel redelijk uit ben. Eén string van 10 panelen, met een 3kW omvormer met schaduwmanagement (welke?).

Nog een hele andere vraag, is het praktisch te doen om de DC-kabels over de nok heen te leggen naar de rechterkant van het huis? Zie plaatje hier voor indeling van het huis. Boven de garage zit een bergzolder waar ook de CV-ketel hangt. Hier zouden we de omvormer willen plaatsen. Op zolder is geen optie aangezien mijn ouders daar slapen. Als ik in SketchUp ga meten dan kom ik al gauw op een 12-14m kabel vanaf panelen richting de omvormer.
Ik heb geen idee of het echt zo is, maar ik heb sterk de indruk dat het schaduw management systeem beter werkt met een hoger voltage (bij sma) daarnaast moet die string wel overeind blijven staan als er een deel in de schaduw ligt. gezien een groot deel van het jaar een deel bijna permant in de schaduw ligt is een beetje meer voltage per paneel geen slecht plan. ik heb hier in de zomer live mee zitten kijken met wat de schaduw managent nu eigenlijk aan het doen was toen er een steiger schaduw wierp op een deel van de panelen en het was bizar om te zien wat er allemaal met het voltage gedaan wordt. vandaar de minimaal onderbouwden stelling meer voltage is beter. de omvormer zal ook een betere efficentie hebben, maar waarschijnlijk zijn de verschillen in het echt minimaal en is de meerprijs daarmee niet te verantwoorden

maar mijn belangrijkste argument om pana's te nemen is: ze geven mij gewoon net even iets meer zekerheid over de kwaliteit en zijn goed met indirect licht en gezien het niet op je eigen dak is en je mogelijk aangekeken wordt op wat er in de toekomst gebeurd.
wat vaak vergeten wordt ze leveren ook per wp meer op per jaar dan de gemiddelde panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan het wel opsommen, wat de voordelen zijn, pana tov jasola
- 2 onafhankelijke stringen van 6 (die passen ook gewoon! en je hebt ruimte over) leveren al 350 Vmpp voor de omvormer en is een prima spanning met hoge efficiency. Bovendien 2 mppt ingangen en niet afhankelijk van elkaar.
- N silicium tov P silicium is een hogere kwaliteit
- warmtecoefficient ligt lager, dus kakt minder in bij warmte
- Genoeg Vmpp ruimte om shadefix zijn werk te laten doen.
- landscape prima werking met de bypasdiodes
- prima vergelijken bij 2 strings op 2 ingangen, mocht er "ooit" 1 paneel stuk gaan.

Het nadeel is dan wel:
Hogere aanschaf prijs. Maar dat was bekend.

Je kan prima 10x jasolar nemen, geen probleem.
Maar dan heb je wellicht ietsjes meer verlies. (en dus ook minder opwek en af en toe geen top 10 notering in pvoutput :P )
Het is een afweging van 1000-1200 euro extra en of je dat waard vind. :>

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-10-2020 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Met Panasonic panelen komt er maar zo een 1,5 a 2 jaar extra aan TVT bij :/ Met de aflopende salderingsregeling is dat toch wat minder fijn. Ik snap dat het goed spul is, maar de hogere opwek weegt vermoedelijk niet op tegen de hogere aanschafprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dan doe je er 6 jaar over ipv 5 jaar?
Maar wel 2 panelen meer en hogere opwek?

Salderen is niet morgen afgelopen, maar over 10 jaar.
Of zie ik iets over het hoofd.

Maar ik hou er over op, het is ook wel een beetje tweakers spul, om het uiterste eruit te persen.
Over 10 jaar is toch alles weer technisch verouderd tegenover wat er dan te krijgen is.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-10-2020 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
ThinkPadd schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:11:
Zou een GW3000-XS geschikt zijn?

Net even wat bij elkaar geklikt op https://www.solar-bouwmarkt.nl/

[Afbeelding]
Daarmee zit je dus op €0,79/Wp ex. BTW :o Spul is echt flink in prijs gedaald zeg de afgelopen jaren!

Bij mijn pa komt nu ook het besef dat het collectief wat hem de offerte met SolarEdge + optimizers heeft gestuurd, helemaal niet zo voordelig is :+ We hebben de installateur die mijn panelen destijds heeft gelegd ook even aangeschreven.
Ik zou dan voor de 72-cells Longi's gaan aangezien ze een vergelijkbare prijs, een hogere spanning en meer opbrengst hebben. XS zou ook gewoon prima moeten zijn, heeft in ieder geval ook een Shadow MPPT optie net als zijn grote DNS broertje. Kan ook 30% ondergedimensioneerd worden volgens de specs, daar ga je niet overheen. Je mist alleen de tweede tracker die de DNS wel heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lblwLuOxvIMq-7lKCVucnPksIZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SGXxmfMNeIM6wD9mQERD82Rm.png?f=fotoalbum_large

-edit-
Ik zou dit dan in 2 strings van 5 doen. Mocht je 1 string van 10 willen dan zou ik de 350Wp's met een XS omvormer doen.

[ Voor 4% gewijzigd door PeeVv op 17-10-2020 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:48:
Dan doe je er 6 jaar over ipv 5 jaar?
Maar wel 2 panelen meer en hogere opwek?

Salderen is niet morgen afgelopen, maar over 10 jaar.
Of zie ik iets over het hoofd.

Maar ik hou er over op, het is ook wel een beetje tweakers spul, om het uiterste eruit te persen.
Over 10 jaar is toch alles weer technisch verouderd tegenover wat er dan te krijgen is.
Het kruipt eerder richting de 7 jaar, je moet dan immers ook een zwaardere omvormer. Sunny Design heeft het dan over een 3.6 ipv een 3.0. De set met Longi + Goodwe zit op zo'n 5 jaar.

Het is inderdaad lekker tweaken om het uiterste eruit te persen ;) Maar toch bedankt voor wederom goede bijdrages @AUijtdehaag d:)b
PeeVv schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:49:
[...]

Ik zou dan voor de 72-cells Longi's gaan aangezien ze een vergelijkbare prijs, een hogere spanning en meer opbrengst hebben. XS zou ook gewoon prima moeten zijn, heeft in ieder geval ook een Shadow MPPT optie net als zijn grote DNS broertje. Kan ook 30% ondergedimensioneerd worden volgens de specs, daar ga je niet overheen. Je mist alleen de tweede tracker die de DNS wel heeft.
[Afbeelding]
Bedankt voor de aanvulling. Had mij nog niet helemaal verdiept in de exacte keuze voor panelen.
Waarom is een tweede tracker nodig? Of heeft het door de hogere spanning bij die panelen wel zin om het in twee strings op te hakken?

Edit: Ik zie dat jij 5x verticale rails hebt genomen. Zit daar nog voordeel in t.o.v. 2 stuks horizontaal?

Het plan is nu: even reactie afwachten van mijn installateur waar hij mee komt. Mocht dat ook tegenvallen dan laten we het misschien wel door solar-bouwmarkt.nl plaatsen. De reviews zijn prima namelijk en hun prijzen vind ik érg scherp.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 17-10-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Inmiddels ook een prijsindicatie (geen definitieve offerte, daarvoor komt hij graag even langs om te beoordelen) van de installateur die destijds mijn installatie heeft gelegd:

Members only:

Samenvattend heb ik tot nu toe:
- Collectief. 3500Wp (SolarEdge) voor €1,04/Wp
- Lokale installateur, 3600Wp (stringomvormer) voor €1,00/Wp
- Solar-Bouwmarkt, 3500Wp (stringomvormer) voor €0,84/Wp

3500Wp zou voldoende moeten zijn om hun verbruik van 3300 kWh mee af te moeten dekken, de 3600Wp van de lokale installateur is in principe overkill, zeker als het salderen minder wordt is overschot minder interessant.

Wat wel een belangrijk detail is, de lokale installateur is er van op de hoogte dat de omvormer niet op zolder (slaapkamer) komt te hangen. De andere partijen hebben daar geen weet van en zullen mogelijk nog duurder uitvallen vanwege extra kabellengte en dat de DC-kabels over de nok heen moeten.

Ik denk dat ik sowieso nog maar even 2-3 partijen moet aanschrijven voor een beter prijsbeeld.

[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 24-10-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Gisteren hebben m'n vader en ik een gesprek gehad met de verkoper van het collectief (doen ook zaken voor o.a. IKEA). Leuk gesprek gehad, met als resultaat twee nieuwe offertes.

Het collectief zit onder de prijzen van twee lokale offertes (met stringomvormer, geen optimizers) dus kans is wel groot dat we met hen in zee gaan.

Members only:

M'n vader neigt naar de eerste optie, met Tigo optimizers. Ik twijfel nog steeds over het voordeel van de optimizers t.o.v. de by-pass diodes in het paneel zelf.

Even voor mijn beeldvorming: optimizers hebben sowieso geen negatieve invloed op het systeem toch? Behalve dan dat het de installatie duurder maakt en het een extra punt van mogelijke storing is.
Voor de gemoedsrust is het beter dat er wel optimizers op komen denk ik, zeker gezien de geringe meerprijs van €400

What to do?

@busscherski @PeeVv @twain4me

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 04-11-2020 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

M'n vader neigt naar de eerste optie
Het is zijn dak ;)

Zelf zou ik waarschijnlijk een layout op noord maken Ik ben dus niet echt de persoon om tussen deze 2 een keuze te maken.

Ik weet wel dat ik geen optimizers op het dak zou willen die extra onderhoud kunnen gaan geven. zeker als je zelf het dak niet makkelijk op kan of wil en het je eigen dak niet is.
In de laag productie maanden is de opbrengst toch minder door de schaduw, dus eigenlijk heeft zuid nagenoeg geen opbrengst voordelen t.o.v. noord.

moet het persee richting zuid neig ik naar panasonic+ sma
wel fijn dat je beide persoonlijkheden van @busscherski hebt getagged _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Let niet op die opbrengst voorspellingen.

Optimisers koop je voor je gemoedsrust. Ik denk niet dat je ze in dit geval ooit terug verdiend. Logging per paneel is in het geval van Tigo's overigens denk ik niet inbegrepen in dit geval.

Mijn eigen gemoed zou rustiger zijn zonder optimisers want dan kunnen ze niet kapot of storing hebben.

Edit: offerte 2 is eigenlijk precies wat ik zou doen.

[ Voor 7% gewijzigd door busscherski op 28-10-2020 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
busscherski schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:12:
Let niet op die opbrengst voorspellingen.
Het is het enige aanknopingspunt wat ik heb. Zou niet weten hoe ik anders moet inschatten hoeveel het in opbrengst scheelt qua schaduw.

Maar jullie denken dat zelfs met bijv., de onderste rij volledig in de schaduw en een driehoek op de buitenste drie van de bovenste rij, het weinig meerwaarde heeft om optimizers te plaatsen en dat de diodes dit ook prima af kunnen vangen?

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 28-10-2020 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
ThinkPadd schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:27:
[...]

Het is het enige aanknopingspunt wat ik heb. Zou niet weten hoe ik anders moet inschatten hoeveel het in opbrengst scheelt qua schaduw.
Dat weet je installateur ook niet. Zijn gok is net zoveel waard als die van jou. En iedere installateur gokt anders.
Maar jullie denken dat zelfs met bijv., de onderste rij volledig in de schaduw en een driehoek op de buitenste drie van de bovenste rij, het weinig meerwaarde heeft om optimizers te plaatsen en dat de diodes dit ook prima af kunnen vangen?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ThinkPadd schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:27:
[...]

Ik krijg het bijna niet uit mijn bakkes, maar misschien is SE wel gewoon de oplossing, zolang ze nog bestaan betalen zei het vervangen van optimizers. ik denk dat je los moet laten wat het beste is op financieel gebied , maar gaan wat de beste oplossing is voor je pa en dat is waarschijnlijk gewoon ontzorgen.

Mijn schoonpa heeft ook SE (zijn eigen keuze) en ookal is er e.e.a. al kappot geweest (en netjes vervangen). Hij heeft mij er in iedergeval nooit over gebeld en is er nog altijd (bijna 3 jaar) helemaal blij met zijn grafiekjes, opbrengst per paneel etc.
De vendor lockin is dan nog wel een risico.
opzich wel. ik zou het alleen dus niet met deze omvormer doen. (persoonlijke voorkeur)

[ Voor 24% gewijzigd door twain4me op 28-10-2020 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
De SolarEdge oplossing zal het sowieso niet worden, gezien dat bij deze partij de duurste van de drie opties is.
Als er al optimizers komen dan zal het Goodwe + Tigo zijn.

Je geeft aan dat jij geen Goodwe zou kiezen @twain4me, maar wat zou jij dan voorstellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ThinkPadd schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:38:
De SolarEdge oplossing zal het sowieso niet worden, gezien dat bij deze partij de duurste van de drie opties is.
Als er al optimizers komen dan zal het Goodwe + Tigo zijn.

Je geeft aan dat jij geen Goodwe zou kiezen @twain4me, maar wat zou jij dan voorstellen?
Een sma, maar dat zeg ik, persoonlijk. ik ken de menu's de instinkers tijdens het instaleren etc.
De spec's zijn of in iedergeval waren beter beschreven en ik check de layout altijd in sunnydesign
Als ik mensen advieseer uit persoonlijke kring is de kans vrij groot dat ze bellen met een vraag, beantwoorden is dan gewoon makkelijker. bij familie/ vrienden heb ik geen zin in moeilijk gedoe.
Ik vindt zonnepanelen heel erg leuk, en help zowel online als offline er graag mensen mee, maar het moet niet op werk gaan lijken, dat heb ik al :+ dus bij mijn moeder komt een sma, bij mijn zus komt een sma :+ en bij mensen die dingen zelf gaan doen op internet wil ik ook wel eens een goodwe adviseren, maarja die bellen toch niet waar onderdeeltje 17A nu inmoet want gaatje 6 staat wel op de tekening en is in het echt nergens terug te vinden. ik heb ook geen zin in dingen als snaletrails na 5 jaar, dus een fatsoenlijk paneel wat de kans defecten waarschijnlijk kleiner maakt.

Daar tegenover staat dat ik het best wil plaatsen als het allemaal "mooi" spul is dus de meerprijs kan je dan tegen de instalatie kosten wegstrepen. ;)
Ik heb iets teveel ervaring met "kan je even helpen met" en dan er achter komen dat ik met de aller goedkoopste en slechts werkende meuk iets moet gaan bouwen, dankje feestlijk, die tijd ligt achter me

een sma zal waarschijnlijk nog iets beter werken doordat hij vaker "scanned" op schaduw maar dat maakt de meerprijs niet goed, dat zal je zelf moeten overwegen.

lange versie van:
moet het persee richting zuid neig ik naar panasonic+ sma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
M'n vader heeft vandaag akkoord gegeven op de offerte met alleen Goodwe, geen optimizers (optie 2 uit deze post). Ben benieuwd naar het vervolg, indicatie was 4-6 week wachten tot ze het komen leggen.

Youless LS120 en een kWh-meter voor in de groepenkast zijn ook alvast besteld, kan hij mooi uploaden naar PVoutput. De logging van Goodwe zelf heb ik niet al teveel vertrouwen in: Probleem Goodwe omvormer offline M'n eigen Goodwe heb ik de wifi-module zelfs afgekoppeld.

[ Voor 59% gewijzigd door ThinkPad op 31-10-2020 21:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThinkPad
De panelen zijn vandaag geplaatst *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0fdwRJIhkqn89WzYjyWp89-KS8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ntAfNPx9m554jJVjutWQePS8.jpg?f=user_large
Hadden van mij persoonlijk nog wat hoger tegen de nok gemogen, maar dat kan/mag niet i.v.m. wind begreep ik.

Het is offerte twee uit deze post geworden uiteindelijk. Één string van 10 panelen, geen optimizers.

Helaas is het vandaag niet al te best weer (mijn eigen installatie heeft nog niks opgewekt vandaag), hopelijk worden er morgen wat kWh-tjes op het net gezet. De tussenmeter ook gelijk laten plaatsen, ik ga straks de Youless LS120 nog even aansluiten zodat m'n pa mooi bruto/netto kan inzien.

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 09-12-2021 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
Netjes! Je kan eventueel nog naar https://github.com/sircuri/GoodWeUSBLogger kijken, heb ik hier zelf ook draaien met m'n 4200D-NS. Haal je net wat meer info uit je omvormer (stringspanning e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Mag qua vergunningsvij wel, sommige bevestigings fabrikanten hebben er idd probelemen mee en geven het aan als zone die je niet mag gebruiken.
Instalateurs willen ze liever niet tegen de nok aan leggen ivm extra werk, en verzinnen er elk excuus bij wat ze kunnen verzinnen ;)
lang verhaal kort, kan je aantonen dat ze blijven zitten mag het, maar iemand zoeken die ze daadwerkelijk zo wil plaatsen kan lastig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
PeeVv schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:21:
Netjes! Je kan eventueel nog naar https://github.com/sircuri/GoodWeUSBLogger kijken, heb ik hier zelf ook draaien met m'n 4200D-NS. Haal je net wat meer info uit je omvormer (stringspanning e.d.).
Ik heb zelf ook een Goodwe en ben erg blij met deze oplossing: https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger :) Die doet hetzelfde, maar dan via de RS485-aansluiting van de omvormer die wordt uitgelezen door een ESP8266.

Mijn eigen panelen liggen zo'n 10cm van de nok af overigens, het wordt dus wel gedaan. Maar bij mij was het ook flink proppen, mijn dak ligt van bovenrand tot onderrand praktisch vol.

Nogmaals bedankt allen voor het meedenken overigens :) Zal over een jaar een update posten, eens kijken of de installatie een beetje conform offerte heeft binnengeharkt >:)

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 03-12-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Proficiat.
Liggen alle panelen in 1 string?

Veel plezier ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@AUijtdehaag Ja één string inderdaad. M'n pa stuurde een screenshot door van de Goodwe portal, daar stond een spanning van 353,6V vanmiddag om 15:00 met dit druilerige weer.

Oja nog een :') moment: de verkoper van het collectief zei bij het adviesgesprek destijds dat ze altijd volgens de regels werken qua valbeveiliging. Liet foto's zien van werkzaamheden bij een andere klant: monteurs netjes met valharnas, panelen omhoog met een verhuislift. M'n pa stuurde mij op de dag van installatie echter een foto waar ze met een paneel op de nek zo de ladder opklommen, zonder valharnas }:| Dat gaan we dus nog wel even melden bij het collectief.

[ Voor 64% gewijzigd door ThinkPad op 08-12-2020 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-06 08:55
@ThinkPad ik ben benieuwd of die onderste panelen in dit seizoen wat opleveren, mijn situatie is bijna identiek, maar huis is nog niet klaar dus nog geen panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
We hebben zojuist Shadow Management op de Goodwe ook aangezet. Deze optie stond uit namelijk en leek mij wel wijselijk om aan te zetten voor deze installatie.

Volgens het SketchUp model is dit de schaduw op dit moment:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEHX-k_Ebv4Z_95llyAOQ4IOdnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XrLG4wvmARNGX4hCksNBBgZC.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kun je checken of Shadow Management werkt? Dit moet je aan de spanning kunnen zien meen ik?
Ik zie nog niet echt verschil met een halfuur geleden in de grafieken namelijk.

Spanning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zb-Klz_-kaQOleOoz2-F-ZvvMbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tU6whoURZFBrDjLJeTjFHrm1.jpg?f=fotoalbum_large
Hier is een dip te zien om 14:10, maar dit is niet door het inschakelen van Shadow Management (dat hebben we pas rond 14:40 gedaan). Ik vermoed dat deze dip komt door een extra rij cellen die in de schaduw komt te liggen en gebypassed wordt? Gemiddeld zit het zo rond de 345V, om 14:10 gaat het naar zo'n 322V. Toen we rond 14:40 shadow management hebben aangezet lijkt het naar 315V te zakken.

Zou ik op een volgende zonnige dag een hoger voltage moeten zien dankzij Shadow Management?

Stroom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9zAnEaZI9sQdIMq-gvuqTw2ywo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PNJLgoeUGpO7PWpHMkbCdKW5.jpg?f=fotoalbum_large

Vermogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HA7OveUXb5z6VYiJ-yIrv1Wbsx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xUtHgyyBTJ4hUsyXjtF1KfTs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 18-12-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
Toevallig heb ik net een screenshot gepost in het zonnepanelen topic:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80kcbQYzDhvGeT7Ma9aCO09kkoA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ibrg1OZZCSTQo5zSaEgM09y6.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je de bypass-diodes aan het werk bij mijn panelen, drie panelen liggen hier volledig in de schaduw waardoor er maar 5 in die string overblijven. Andere string heeft er gewoon 8 in de zon. Bij de spanning zie je dus ook dat deze bij de ene string precies 5/8 is van de andere string. Dit is op een GoodWe 4200D-NS met schaduwmanagement aan (geloof ik).

Je hebt 10 panelen toch? Dan lijkt het erop dat de bypass-diodes niks hebben gedaan, dan zou je spanning een stuk lager moeten zijn. Heb je wel zon gehad of alleen bewolking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@PeeVv Vanochtend was het niet veel soeps, maar tegen 13:30 vrij helder met een fel zonnetje.
10 panelen idd, zie hier voor een foto van hoe ze op het dak liggen: ThinkPadd in "Zonnepanelen op binnenste dak van twee-onder-één-kapwoning". Zijn "LR4-60HPB-350M' panelen.

Dat de diodes niks hebben gedaan baseer je op de spanning die je lager had verwacht met ingeschakelde diodes? Deze zat op zo'n 345V, gedeeld door 10 panelen is 34,5V. Dat komt wel ongeveer overeen met jouw setup (246 delen door 8 ), m'n eigen setup (360 / 12) en met wat ik in de datasheet zie staan (33,1 (STC) of 30,6 (NOCT)).

Naast het aanzetten van shadow management kunnen we nu toch verder niks er aan doen, maar was wel benieuwd aan welke waardes je nou kon merken dat die functie goed z'n werk doet.

Als ik op PVOutput kijk dan doet de set qua effiency 0.192kWh/kW waar mijn eigen set 0.348kWh/kW doet. Gezien de hoeveelheid schaduw is dat wel OK-ish denk ik? Gewoon maar een jaartje afwachten wat de set doet, deze maanden is toch ruk qua opbrengst :P

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 12-02-2021 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Volgens mij probeert shadow management af en toe een ander voltage. Ik vraag me af of je dat ziet in de Goodwe app met 5 minuten data. Om de sweep te zien gebeuren heb je denk ik 5 seconden logging nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Even een tussentijdse update. Systeem werkt dikke prima d:)b

Opbrengsten tot nu toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTjogMKjc8OJQCJLTvFQzchMWf8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iAUynUi9yyC194712XoT2NKX.jpg?f=user_large

Zoals verwacht/gezien in SketchUp komt er in de winterperiode tegen het eind van de middag (~15:00) schaduw op zo'n 1/3e van de panelen waardoor het dan rap instort.

13 feb. was een recorddag (16,28 kWh en 4,65 kWh/kW) tot nu toe, flink koud maar wel helder met een stevig zonnetje. Hier is het effect van de schaduw duidelijk te zien. Ik denk dat die scherpe dalen/pieken het shadow management van de Goodwe is, die moet even herstellen als er een rij cellen afschakelt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/493ZKa4N2AeLo2dKNKEZjXbfekw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q1cPadnyknNnSm9P1cNh54xa.jpg?f=user_large
(De uitleesinterval (Youless die S0-pulsen meet) is hier 30s. )
Geel = dit systeem
Groen = mijn installatie (6km. hemelsbreed verderop)

Wel leuk om te zien dat dit effect met de week minder wordt, aangezien de zon hoger aan de hemel komt te staan en het buurdak dus steeds minder invloed heeft (y).

Viel mij op dat de omvormer vandaag zelfs al aan het aftoppen is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNSOY1KFKMk86l0eioNJpjA32II=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xtc6BB0TCCLn3eZ15RVKSBFe.jpg?f=user_large

Zou nog een beetje in de meting kunnen zitten, omdat het vandaag bewokt/zon/bewolkt zon is. Ben benieuwd hoe de zomermaanden er uit gaan zien :)

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 26-02-2021 14:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
En we zijn inmiddels een jaar verder na plaatsing dus tijd voor een afsluitende update.

Het systeem heeft 3256 kWh opgewekt, in de offerte ging men uit van 3252 kWh. Er is dus 4 kWh meer opgewekt. Denk dat er nog wel meer rek in zit, maar 2021 was sowieso minder qua opbrengst dan 2020 heb ik het idee, dat zie ik bij mijn eigen systeem ook.

Hieronder de opwek door de maanden heen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbcL3SWD3sp3_QdKD0yOGODv-JE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFsJIyPeFcTkMuyO4CZzth6p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwifRerM6EAqbOUhq4VIEZF7ZN8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I5VQ2cZO2wiraX5LMGHEuX56.jpg?f=user_large

Zoals voorspeld kakt in het najaar en voorjaar de opbrengst in de namiddag in, zoals ook hier goed te zien was: ThinkPadd in "Zonnepanelen op binnenste dak van twee-onder-één-kapwoning". Dit begint vanaf +/- 23 oktober rond een uur of twee. Begin maart is al een flink stuk beter, dan stort het pas in vanaf 16:00. Met de dan toch al korte dagen is dat niet zo spannend.

Achteraf gezien was het misschien wel beter geweest om een iets zwaardere omvormer te nemen (GW3600D-NS i.p.v. GW3000D-NS). Het systeem topt nog wel wat af namelijk, vanaf april tot september zie ik wel dat hij op momenten tegen de limiet van 3000W AC aan zit. Nauwelijks parabolen met platgeslagen bovenkant (die dagen is het vaak ook wat warmer en dan zakt de performance van de panelen natuurlijk weer wat in), maar technisch gezien kan er nog wat meer uit worden geperst. Of we dat ooit terug zouden verdienen (zwaardere omvormer is €100 duurder) is de vraag, zoveel is het niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HosuICQMd4nZA9QE0X3OLhmE1SE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tRqMmA7iks9YsLqx149ZxNwU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 04-12-2021 10:23 ]

Pagina: 1