Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:07
Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ook wij zijn aan het kijken voor zonnepanelen en ik kan jullie advies wel gebruiken voor wat wijsheid is :). We hebben nu van 3 bedrijven offertes gekregen maar ik heb geen flauw idee wat de betere zonnepanelen en omvormers zijn, en wat dus uiteindelijk de betere keuze is. Hieronder volgens de template alle info.

Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rg7T8kvjpV04eGdKe0P8gA_BS7g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l1Vpm8PXRKzERSuiVhvqsIZY.jpg?f=user_large

Beschikbare (dak)ruimte
We hebben een dak wat volgens 3D BAG komt op 7.8 meter en een helling van 40,8 graden. Hierboven heb ik ook op basis van zonatlas de dakcheck gedaan om te laten zien waar de zonstraling zit. Volgens hun is er een opbrengst van 4.334 kWh per jaar.

Schaduw
Het gaat om een rijtjeshuis, door het dak van de buren zou er schaduw verwacht worden volgens 2 die een offerte hebben opgemaakt. Daarnaast hebben de beide buren ook micro omvormers omdat hun ook het advies kregen ivm schaduwvorming.

Jaarverbruik
Ons jaarverbruik zit op 5.300 kWh met 55% in de dal uren.

Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben 3-fase.

Budget en doel
Ons doel is om alleen ons eigen vebruik te coveren. We zitten zelf te denken aan 12 panelen.

Wie gaat het project uitvoeren
De installatie laten we uitvoeren door een bedrijf wat ook de verkoop doet gelijk.

Bijhouden van data
Het liefst willen we een uitgebreid overzicht via een handige app zodat we altijd kunnen zien wat de zwakke plekken zijn, en wanneer het meeste redement is.

Reeds verkregen offertes
We hebben bij 3 bedrijven de offertes opgevraagd.

Bedrijf 1
Zij hebben 3 offertes uitgestuurd:

Panelen 12 x Q Cells 4920 Wp Q.PEAK DUO ML-G10+ 410
Omvormer SolarEdge SE3680H - 1-fase - HD-Wave SetApp
Opbrengst eerste jaar 5.018 kWh
Terugverdientijd 4 jaar
€ 6.890,00 ex BTW
25 jaar garantie / 5 jaar installatie garantie
Garantie 1e jaar: 4.667 kWh

Panelen 12 x LG 4860 Wp NeON H+ Black 405
Omvormer SE3680H - 1-fase - HD-Wave SetApp
Opbrengst eerste jaar 4.962 kWh
Terugverdientijd 4 jaar, 5 maanden
€ 7.510,00 ex BTW
25 jaar garantie /5 jaar installatiegarantie
Garantie 1e jaar: 4.615 kWh

Panelen 12 x LG 5040 Wp Neon H+ White 420
Omvormer SolarEdge
Opbrengst eerste jaar 5.120 kWh
Terugverdientijd 4 jaar, 3 maanden
€ 7.555,00 ex BTW
Garantie 1e jaar: 4.762 kWh

Bedrijf 2
14 Zonnepanelen Hyundai 410 wp
14 Omvormer Enphase Micro Omvormer IQ7
1 Onderconstructie Solar Stel
1 Montage compleet
1 Account monitoren systeem
25 jaar garantie / 60 maanden garantie op de arbeid voor montage en inregelen van de apparatuur
Verwachte jaarlijkse opbrengt 5.170 kWh per jaar. Als dit niet gehaald wordt het 1ste jaar dan worden er panelen op hun kosten bijgelegd voor het verschil.
7.600 euro ex BTW

Bedrijf 3
14x Autarco 370Wp black half-cut multi-wire monokristallijn
1x Autarco 4600W omvormer met DC uitschakeling
Verwachte jaarlijkse opbrengst 5.085 kWh per jaar
12 jaar garantie op de panelen en 5 jaar op de omvormer
Gegarandeerde opbrengst eerste 5 jaar is 22.428 kWh met 0.20 euro per kWh compensatie wanneer niet gehaald
6.403,60 euro ex BTW

Regio
Het gaat hier om regio West Noord-Brabant.

De topic warning lijkt me vrij duidelijk, offertes en specifieke situaties in nieuw topic => afgesplitst

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 17-05-2022 19:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:14

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Voor dat verschil zou ik de micro omvormer variant nemen. De anderen hebben allemaal een (vooral psychologische) cap op vermogen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
@supercrazy, ik zou zoveel mogelijk zonnepanelen neer laten leggen voor je geld. Dus geen SolarEdge of Microomvormers. Een extra paneel levert meer op dan een optimizer.

Ik zou dus met bedrijf 3 in gesprek gaan en eventueel nog een paar extra panelen er bij laten leggen. Die kosten niet veel extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:16

de Peer

under peer review

supercrazy schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:45:
Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ook wij zijn aan het kijken voor zonnepanelen en ik kan jullie advies wel gebruiken voor wat wijsheid is :). We hebben nu van 3 bedrijven offertes gekregen maar ik heb geen flauw idee wat de betere zonnepanelen en omvormers zijn, en wat dus uiteindelijk de betere keuze is. Hieronder volgens de template alle info.

Foto's
[Afbeelding]

Beschikbare (dak)ruimte
We hebben een dak wat volgens 3D BAG komt op 7.8 meter en een helling van 40,8 graden. Hierboven heb ik ook op basis van zonatlas de dakcheck gedaan om te laten zien waar de zonstraling zit. Volgens hun is er een opbrengst van 4.334 kWh per jaar.

Schaduw
Het gaat om een rijtjeshuis, door het dak van de buren zou er schaduw verwacht worden volgens 2 die een offerte hebben opgemaakt. Daarnaast hebben de beide buren ook micro omvormers omdat hun ook het advies kregen ivm schaduwvorming.

Jaarverbruik
Ons jaarverbruik zit op 5.300 kWh met 55% in de dal uren.

Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben 3-fase.

Budget en doel
Ons doel is om alleen ons eigen vebruik te coveren. We zitten zelf te denken aan 12 panelen.

Wie gaat het project uitvoeren
De installatie laten we uitvoeren door een bedrijf wat ook de verkoop doet gelijk.

Bijhouden van data
Het liefst willen we een uitgebreid overzicht via een handige app zodat we altijd kunnen zien wat de zwakke plekken zijn, en wanneer het meeste redement is.

Reeds verkregen offertes
We hebben bij 3 bedrijven de offertes opgevraagd.

Bedrijf 1
Zij hebben 3 offertes uitgestuurd:

Panelen 12 x Q Cells 4920 Wp Q.PEAK DUO ML-G10+ 410
Omvormer SolarEdge SE3680H - 1-fase - HD-Wave SetApp
Opbrengst eerste jaar 5.018 kWh
Terugverdientijd 4 jaar
€ 6.890,00 ex BTW
25 jaar garantie / 5 jaar installatie garantie
Garantie 1e jaar: 4.667 kWh

Panelen 12 x LG 4860 Wp NeON H+ Black 405
Omvormer SE3680H - 1-fase - HD-Wave SetApp
Opbrengst eerste jaar 4.962 kWh
Terugverdientijd 4 jaar, 5 maanden
€ 7.510,00 ex BTW
Garantie 1e jaar: 4.615 kWh

Panelen 12 x LG 5040 Wp Neon H+ White 420
Omvormer SolarEdge
Opbrengst eerste jaar 5.120 kWh
Terugverdientijd 4 jaar, 3 maanden
€ 7.555,00 ex BTW
Garantie 1e jaar: 4.762 kWh

Bedrijf 2
14 Zonnepanelen Hyundai 410 wp
14 Omvormer Enphase Micro Omvormer IQ7
1 Onderconstructie Solar Stel
1 Montage compleet
1 Account monitoren systeem
25 jaar garantie / 60 maanden garantie op de arbeid voor montage en inregelen van de apparatuur
Verwachte jaarlijkse opbrengt 5.170 kWh per jaar. Als dit niet gehaald wordt het 1ste jaar dan worden er panelen op hun kosten bijgelegd voor het verschil.
7.600 euro ex BTW

Bedrijf 3
14x Autarco 370Wp black half-cut multi-wire monokristallijn
1x Autarco 4600W omvormer met DC uitschakeling
Verwachte jaarlijkse opbrengst 5.085 kWh per jaar
12 jaar garantie op de panelen en 5 jaar op de omvormer
Gegarandeerde opbrengst eerste 5 jaar is 22.428 kWh met 0.20 euro per kWh compensatie wanneer niet gehaald
6.403,60 euro ex BTW

Regio
Het gaat hier om regio West Noord-Brabant.
Haha bij mij geeft die dakscan ook aan 13 zonnepanelen.
Ik heb er echter 57 gelegd :P
Dakscan gaat alleen uit van de meest rendabele panelen volgens mij, terwijl dat vaak niet de beste keuze is.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:24
Kunnen er nog panelen op dat platte dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:00
1-Q-cells) Nee: 4920Wp op een SE3680H pal op zuid is me echt te grof... En het is met €1,40/Wp niet goedkoop.
1-LG black) Nee: Duurder, luxer paneel... maar weer op die SE3680H..
1-LG white) Nee, want vast ook op die 368-H

2) IQ7? Ik mag hopen dat dat niet klopt... IQ7+ (290VA) is al grof ondergedimensioneerd voor een 410Wp paneel.

3) Ik heb nog nooit van die merken gehoord... €1,24/Wp is dan niet echt voordelig.

Zit je dicht genoeg bij Oss? Vraag Sun Solar eens... Met de APS DS3-L micro's die zij volgens mij hebben is een redelijk prijsgunstig systeem te maken.

Ik ben niet 100% overtuigd dat hier een serieel systeem optimaal is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Die derde rij onderaan gaat veel schaduw pakken in het voorjaar/najaar. Misschien heb je wat aan dit topic over de zoektocht destijds voor m'n ouders: Zonnepanelen op binnenste dak van twee-onder-één-kapwoning. Dak is namelijk vergelijkbaar.

In dat topic wel e.e.a. te vinden aan schaduwsimulaties. En het ligt er daar al weer 1+ jaar op dus ik heb tijd terug nog de jaaropbrengst gepost. Zij hebben overigens een Goodwe stringomvormer en dat werkt prima, ook in de jaargetijden dat er wel schaduw op valt.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 17-05-2022 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Gewoon eens invullen in Sunnydesign.

Je kan daar ook redelijk rekenen met schaduw van andere objecten.

Een vlugge berekening zonder optimizers met 15 JA Solar 405 Wp panelen liggend in het midden van het land levert 5300 kWh op. (Op een SMA SB5.0)

Verlaag ik het naar 12 (staand) zonder optimizers en zet ze recht op dan kom ik op: 4300 kWh.
16 panelen staand kom je op zo'n 5200 kWh. (Op een SMA SB5.0)

De vraag is dan: hoeveel kosten die extra panelen en hoe groot is het prijsverschil met een optimizersysteem en gaan die optimizers 1000 kWh opwekken? Vergeet niet dat er al een optimizer in de panelen zit in de vorm van bypass diodes die in stappen van 33% het paneel uitschakelen als er op dat deel schaduw valt.

Als ik de schaduwberekening van Sunnydesign uitzet scheelt dat 300 kWh op jaarbasis bij 15 panelen landscape.

Het is natuurlijk wel handig als je ook de afmeting van het dak gebruikt. Bij 10 meter diep passen er meer panelen op dan bij 7.8. 12 panelen landscape met een opwek zonder schaduw van 4500 kWh vs 4250 kWh.

[ Voor 18% gewijzigd door Ep Woody op 18-05-2022 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:24
Ik weet zo niet hoe dit anders te melden, maar het viel me op dat op deze site
https://jvhaarst.github.io/panelscrape/

de grafieken verstoord zijn door een drietal infrarood stralers van kerst-energie, die hier niet thuis horen dacht ik. Daardoor wordt de rest van de info erg verkleind, en dat is jammer van dit stuk wetenswaardigheden.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Ik had dus helemaal niet gezien dat mijn topic was verplaatst, excuses dat ik geen antwoord had gegeven.

Ik heb, omdat ik de offertes wat hoog vond per Wp, een andere offerte gekregen die in mijn ogen wat interessanter is. Nu weet ik niet of Jinko net zo goed is ivm Hyundai en Qcells. Wat vinden jullie van onderstaande?

12 Jinko Tiger Pro Full Black JKM400M-54HL4-B
1 SolarEdge HD-Wave 4000H met Setapp
12 SolarEdge Power Optimizer S440
12 Montagematerialen schuin dak
12 Dak montage CLICKFIT EVO
1 Meterkast 1 fase
1 BTW teruggave KOR 2022
1 Garantiefonds SGZE
Totaal excl. BTW: € 5.664,22

Zonnepanelen 15 jaar
Omvormer 12 jaar
Montagesysteem 25 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:14

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

1,18/Wp is wel netjes op dit moment, zeker voor een set met optimizers.

[ Voor 32% gewijzigd door DukeBox op 10-06-2022 10:47 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:22

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zeker met 4kW op 1-fase moet de meterkast aanpassing wel wat meer inhouden dan alleen een 20A automaat. Wel even op letten dat ze dat doen, wordt graag vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:01

dunklefaser

Point Of KnowReturn

ThinkPad schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:56:
Die derde rij onderaan gaat veel schaduw pakken in het voorjaar/najaar. Misschien heb je wat aan dit topic over de zoektocht destijds voor m'n ouders: Zonnepanelen op binnenste dak van twee-onder-één-kapwoning. Dak is namelijk vergelijkbaar.

In dat topic wel e.e.a. te vinden aan schaduwsimulaties. En het ligt er daar al weer 1+ jaar op dus ik heb tijd terug nog de jaaropbrengst gepost. Zij hebben overigens een Goodwe stringomvormer en dat werkt prima, ook in de jaargetijden dat er wel schaduw op valt.
@supercrazy Misschien nog even dit YT-video bekijken over het verschil tussen conventionele en halfcut panelen m.b.t. de optimale plaatsing (landscape vs.portrait).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ronald schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:52:
2) IQ7? Ik mag hopen dat dat niet klopt... IQ7+ (290VA) is al grof ondergedimensioneerd voor een 410Wp paneel.
Dat is niet zo. In het klimaat hier in Nederland zal de aftopping niet afwegen tegen de extra kosten van een IQ7A omvormer.
Q: Ik wil 400 / 420 / 440 / 4xx wp panelen nemen. Is het beter om dan voor IQ7A te kiezen ipv IQ7+?
A: Het is een vraag die regelmatig in dit topic voorkomt. De meningen zijn er soms wat over verdeeld, maar met name door de ligging van NL en de zonkracht hier, kan je tot ca 450wp panelen prima voor IQ7+ gaan, dan voor de duurdere IQ7A. Bij mooie dagen zal er sprake zijn van wat aftopping, maar dat weegt niet op tegen de meerkosten (ca €40-50 per micro) die je aan de IQ7A kwijt bent. Ook Enphase zelf heeft een studie online gezet, waarin ze dit uitleggen. Posts met meer uitleg en voorbeelden die het bekijken waard zijn: deze, deze, deze, deze en deze.
IQ7 is echter wel te weinig ja. Prijsverschil tussen IQ7 en IQ7+ is ook heel klein.

Kortgezegd: zelfs de fabrikant raadt hier in ons land een IQ7+ aan boven een IQ7A op een 410WP paneel.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Glashelder ik sta bij mijn mening... Dat Enphase iq7A zo schofterig duur in de markt heeft staan dat het rendabel is stevig onder te dimensioneren is niet positief.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Ronald dat is jammer, want ik link je juist een onderzoek van Enphase waaruit blijkt dat het verschil gewoon verwaarloosbaar is.

Maar goed, wellicht is dat wel de tijdsgeest waar we in leven :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Je koopt een duur premium product en dient meer aftop te accepteren dan we op dit forum ooit bij seriële en Solaredge systemen accepteren... Sorry, never te nooit niet dat ik dat positief ga zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Helaas hebben niet alle leveranciers direct tijd zoals al bekend :). Maar ik heb van de laatste ook nog offerte gehad. De prijzen zijn wel interessant voor de systemen, maar twijfel tussen deze en degene die ik had van de Jinko's. Onderstaande heeft 10 jaar garantie maar niet aangesloten bij een stichting, en degene die de Jinko's levert is wel aangesloten bij een stichting (voor eventueel service na het failliet gaan van het bedrijf).

- Is Jinko of Hyundai beter? Of maakt het niks uit?
- Is het verstandig om meer te betalen voor Enphase gezien de "vele" klachten/problemen met SolarEdge? Volgens de leverancier van de Jinko's heeft hij nooit problemen met SolarEdge en vervangt hij de optimizers zonder kosten gedurende de garantietermijn van SolarEdge.

12 panelen Hyundai Mono Shingled Full Black HiE-S405VG
12 Enphase - Micro-omvormer IQ 7+
1 Enphase - Envoy-S Metered
1 Enphase - Q Relais 1-fase
12 Enphase - Q kabel 1-fase
1 Enphase - Afsluitstuk voor Q-Kabel
1 montage materialen 3x4 panelen landscape - ClickFit Evo
1 montage, AC-traject, aansluiten groepenkast, plaatsen omvormer en in
bedrijf stellen (incl. monitoring)
Ex BTW: € 6.145,00
Per WP: 1.26

12 panelen Hyundai Mono Shingled Full Black HiE-S405VG