Ab7814 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:20:
Dag allemaal,
Ik ben een ZZP’er die ernaast ook in loondienst werkt. Zoals je wellicht vermoedt: ja ik maak enorm veel uren. Gelukkig valt het steeds wel te combineren.
Ik wilde de mogelijkheden van het oprichten van een BV bespreken waarbij de freelance werkzaamheden vanuit die BV worden verricht.
Aangezien ik, vanuit mijn loondienst, al een inkomen heb, is het dan mogelijk om het DGA salaris terug te dringen tot de 0 of iets wat daarbij in de beurt komt. Ik ben er van op de hoogte dat ik mezelf geen dividend kan uitkeren totdat ik een DGA salaris van minimaal 48k heb uitgekeerd. Ik heb er geen moeite mee om het geld in de bv te laten zitten.
Wanneer je voornamelijk tegen die 48k opziet vanwege gebrek aan omzet in de eerste paar jaar, kan je een verzoek doen om het gebruikelijk loon op een lager niveau vast te stellen vanwege gebrek aan inkomsten. Het DGA loon kan dan tijdelijk tot minimaal het niveau van het minimumloon worden verlaagd.
Wanneer je met een goede onderbouwing komt, met cijfers van je ZZP-werk en groeiprognoses, dan maak je een goede kans. Zelfs wanneer je in deeltijd wilt blijven werken en die 48k als DGA salaris waarschijnlijk nooit in beeld komt.
Zelf een salaris onder die 48k vaststellen en dat achteraf proberen goed te praten levert vrijwel altijd problemen op. Vooraf contact opnemen met de belastingdienst om toestemming te vragen een goed onderbouwd DGA loon te mogen hanteren dat lager is dan 48k, kan een goed resultaat opleveren.
0 zal niet goedgekeurd worden. Wanneer je per week gemiddeld 1 dag met je ZZP-werkzaamheden bezig bent, kan je niet zomaar die 48k door 5 delen. Je moet jezelf als DGA ook 'belonen' voor de extra verantwoordelijkheid en werkzaamheden die hebt als bestuurder van een BV, die niet mee schalen met het aantal uur dat je werkt. Met 1 dag werk in de week maak je een goede kans om goedkeuring te krijgen van een DGA loon van 15k of 20k, zolang je aan kan tonen dat je omzet niet veel hoger is. (Wanneer je 100k omzet draait, kan je het gewoon schudden en kom je niet onder die 48k salaris uit, al zal je daar maar een uur per maand voor hoeven te werken.)
Zaken waar het mis gaat, ook in bezwaar en in de in andere reacties genoemde rechtszaken, is wanneer bij een controle blijkt dat de DGA zelf, zonder overleg, een lager salaris voor zichzelf heeft vastgesteld of wanneer aan het einde van het jaar het salaris van de DGA over het hele jaar plotseling wordt verlaagd (bv. omdat er niet genoeg winst is gemaakt of omdat de DGA een deel van het jaar niet heeft kunnen werken).
'Begging for forgiveness instead of asking for permission' werkt zelden goed bij de Belastingdienst, terwijl bij een redelijk verzoek vooraf, met voldoende informatie, verrassend veel mogelijk blijkt. En zelfs bij een afwijzing krijg je vaak te horen waarom je verzoek wordt afgewezen, waardoor je soms een twee, aangepast verzoek kunt doen, met meer uitleg of meer informatie.