Zonnepanelen plaatsen tegen muur (verticaal)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wakago
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-06-2024
Ik heb een uitbouw met een zijmuur pal op het zuiden, een van de enige plekken waar ik goed een zonnepaneel kwijt zou kunnen. Dit overweeg ik nu maar kan maar weinig info vinden over zulke installaties, bijvoorbeeld hoe te monteren (weet wel dat rendement lager is). Ik ben er nog niet over uit of ik het door een installateur laat doen of het zelf wil gaan doen.

Zijn hier ervaringsdeskundigen met zo'n setup? Specifieke vragen die ik nu heb:
- Wat voor beugels zou ik kunnen gebruiken om een zonnepaneel tegen een muur te bevestigen? En waar zou ik die kunnen krijgen?
- Weet iemand installateurs die ervaring hebben met wandmontage van panelen?

Ook andere tips waar rekening mee te houden bij zo'n opstelling zijn van harte welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:15

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Even Googelen op wandmontage zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:28
Op welke verdieping? Uitbouw klinkt als begane grond, dan ga je toch gigantisch veel last van schaduwen hebben. En je kan nooit in je tuin zitten wegens schitteringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zonnepanelen op zuidmuur met schaduw

Check dit topic even, daar staat best veel in detail!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:20
Dat zal meestal niet vergunning vrij zijn, dus ik namedrop Bisol spectrum gekleurde panelen even.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kun je de rail niet gewoon direkt aan de muur schroeven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwEAGjUg-5mEILPWY1J6jy1UUak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MDzoyKoj314dNKIvOkMmqpeS.jpg?f=fotoalbum_large
:+

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 5 juni 2022 @ 08:58:

[Afbeelding]
Holy sh.... dit is toch een grap of niet? 8)7

Zelf ook verticale montage aan het overwegen, dus ik volg het topic even :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Dumpertlogo maakt het wel af, maar dit moet je uiteraard niet willen. Wat een ellende voor de wijk!! Zonnepanelen zijn nooit mooi, maar dit moet wel bedoeld zijn om de buren te treiteren :D

Uiteindelijk is uiteraard de richting ook erg van belang en kun je berekenen wat de panelen doen met de suboptimale hoek waarin ze zullen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

En dan ze mooie zware panelen op het dak en de meest lelijke aan de muur |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:40

Infant

It's a floating Dino!

Ah! Ik zie het al! Spouwmuur isolatie met nog meer zand. Slim slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-05 15:14
Deze Belgische monteur (?) is er goed mee bezig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2B4LtD2vnyzQAyELVZ1VfmI6Wt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHjyKIDDQwAd9WOFQRlojWAE.jpg?f=fotoalbum_large

Meer foto's: https://www.futech.be/nl/...eressant-alternatief-zon/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:12
Ronald schreef op zondag 5 juni 2022 @ 07:39:
Dat zal meestal niet vergunning vrij zijn, dus ik namedrop Bisol spectrum gekleurde panelen even.
En dan opbouwen als een gepotdekselde muur zoals bij boerenschuren. In zwart en het dak in rood.
Lijkt me op zich niet verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:38
Het kan ook op mooie manier geplaatst worden, pak op streetview maar eens de hunsingolaan er bij in groningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
torretje2012 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:57:
Het kan ook op mooie manier geplaatst worden, pak op streetview maar eens de hunsingolaan er bij in groningen.
Echt fraai is het niet.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/GtqyhW4b/screenshot-256.png

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 05-06-2022 17:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:52

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

In veel gemeentes heb je een omgevings vergunning nodig voor wand montage.

Zie ook https://www.nhnieuws.nl/n...hangen-regels-zijn-regels

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:39
Kan het momenteel niet 1-2-3 vinden, maar er word onderzoek naar gedaan op de RUG of de Hanze Hogeschool Groningen.
Die hebben een grote installatie op het dak en er is research beschikbaar voor download.
Kwam er op neer dat het rendabel is als de hoek van de zon goed is, net als met panelen in andere hoeken.

Had zelf ook wat ideeën in die richting, helaas zijn er twee buren bezig met een uitbouw.
Als dat doorgaat word de hoek wel erg krap en zijn ze niet rendabel meer als de zon lager gaat staan....

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
AUijtdehaag schreef op zondag 5 juni 2022 @ 08:58:

[Afbeelding]
Mag dit wel?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:38
Ach, tis al duizend keer beter dan die in de rest van het topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Bij een VVE niet denk ik :+

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:56
wakago schreef op zondag 5 juni 2022 @ 00:02:
Ik heb een uitbouw met een zijmuur pal op het zuiden, een van de enige plekken waar ik goed een zonnepaneel kwijt zou kunnen. Dit overweeg ik nu maar kan maar weinig info vinden over zulke installaties, bijvoorbeeld hoe te monteren (weet wel dat rendement lager is). Ik ben er nog niet over uit of ik het door een installateur laat doen of het zelf wil gaan doen.

Zijn hier ervaringsdeskundigen met zo'n setup? Specifieke vragen die ik nu heb:
- Wat voor beugels zou ik kunnen gebruiken om een zonnepaneel tegen een muur te bevestigen? En waar zou ik die kunnen krijgen?
- Weet iemand installateurs die ervaring hebben met wandmontage van panelen?

Ook andere tips waar rekening mee te houden bij zo'n opstelling zijn van harte welkom!
Montage rails met stokschroeven op muur

Hier nog geen vergunning. Bezwaarprocedure loopt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-05 12:24
https://images.app.goo.gl/YzxF87g5qsc7rF1U9

Moet het echt verticaal of kan het ook in een hoek? Op Duitse PV websites zie je dit veel aangeboden worden.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11-05 23:02
Dit is ook wel slim.
Dubbelzijdige verticale panelen.
Zo kun je toch je weiland nog grotendeels gebruiken.

En buiten de zomer ook een redelijke opbrengst.

https://www.ad.nl/utrecht...le-zonnepanelen~a7374418/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:12
vind het er prachtig uit zien
slim en mooi en netjes
ben aan het kijken voor montage tegen een pergola achter in de tuin

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@Maxwp Er staat bij mij in de wijk ook een huis met panelen aan de gevel, ik vind de uitvoering eigenlijk wel netjes en zelfs een soort van mooi in het geheel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BvbYToANYc1CbdGJx7cyk58Lwu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5Q9boTGqeHngzLCnWRMuAWP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
DukeBox schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:29:
@Maxwp Er staat bij mij in de wijk ook een huis met panelen aan de gevel, ik vind de uitvoering eigenlijk wel netjes en zelfs een soort van mooi in het geheel.
[Afbeelding]
vraag ik me nog af welke rails het beste te gebruiken is
ik neem aan niet die wie voorgetapt is om een bout van de pannendak beugel aan vast te maken
mooiste zou zijn denk ik direct vastboven in de muur en dan klemmen gebruiken op die rails

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Maxwp schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:55:
vraag ik me nog af welke rails het beste te gebruiken is
Volgens mij is hier een Aelex inlegsysteem gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://www.solention.nl/wp-content/uploads/2022/01/WhatsApp-Image-2022-01-06-at-15.45.10-e1642014154927.jpeg

[ Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 08-06-2023 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:20
GudZ schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:12:
https://images.app.goo.gl/YzxF87g5qsc7rF1U9

Moet het echt verticaal of kan het ook in een hoek? Op Duitse PV websites zie je dit veel aangeboden worden.
Toch heb ik met die schuine constructies aan de muur wel altijd een doemscenario in mijn hoofd. Dat je halve gevel eruit wordt getrokken van een flinke storm... 😅

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-05 12:24
Griffin2k schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:35:
[...]

Toch heb ik met die schuine constructies aan de muur wel altijd een doemscenario in mijn hoofd. Dat je halve gevel eruit wordt getrokken van een flinke storm... 😅
Ik zou eerder mijn pannendak als risico beschouwen voor zowel het huis als de panelen. Van het dak waaien er nog wel eens pannen af en die pleuren de dakrand over.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:41
Het lijkt in Duitsland vrij populair te zijn. Ik ben zelf ook aan 't rondkijken geweest, en mijn Youtube-aanbevelingen zitten nu vol met Duitse Tweaker-equivalenten die "Fassaden-Photovoltaik" doen (bijv. Meine Energiewende).

Voordeel van verticaal ophangen is dat de zonnehoek in de winter een stuk beter is, vergeleken met panelen op een dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 12:10
Heb dit zelf een tijd geleden geprobeerd voor elkaar te krijgen, helaas moet je een vergunning aanvragen en die kreeg ik niet. In mijn geval was ik de eerste in de gemeente en dan zijn ze nogal terughoudend.

Wel vreemd dat ik meerdere buiten units van een airco mocht ophangen maar niet een paneel. Maarja, ik bedenk de regels niet

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@MrNOnamE Het zal per gemeente verschillen, ik zie het in de Zaansteek steeds vaker, de eerste die ik zag zelfs al zeker 12 jaar geleden. Die waren onder 45 graden aan de gevel gemonteerd maar waren uiteraard wel kleinere panelen dus staken niet ver uit.
Treenaks schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:56:
Voordeel van verticaal ophangen is dat de zonnehoek in de winter een stuk beter is, vergeleken met panelen op een dak.
Dat hangt natuurlijk van de hoek van je dak af en de windrichting (uitgaande van NL). In de maanden november t/m februari gaat de hellingshoek van de zon van ~30 naar ~15 en weer naar ~30 graden. In die maanden wek je naar verhouding niet veel op door zowel de zonnesterkte als het veelal slechtere weer. De rest van het jaar is 0 graden dus steeds minder efficient en is het eigenlijk alleen interessant als je nergens anders (meer) plek hebt waar ze 'platter' kunnen liggen.
Op oost/west gericht zal het wel wat meer doen in de avond/ochtend alleen vraag ik mij af of rendabel is, grote kans dat een thuis accu uiteindelijk interessanter wordt.

Qua nadelen, er zijn ook al situaties geweest waar de panelen weg moesten of worden aangepast omdat er teveel reflectie optrad naar overliggende gebouwen bij lage zonstand.
Doordat ze lager hangen hebben ze ook 'vrij zicht' nodig anders worden ze al snel gehinderd door bomen, gebouwen etc die vergelijkbaar zijn qua hoogte met je eigen huis wanneer de zon laag staat.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 09-06-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Je hebt blijkbaar ook gekleurde zonnepalen waardoor de PV eerder een vorm van gevelbekleding is. Zal vergunningstechnisch vast ook wel wat uitmaken.

Zie https://www.tue.nl/nieuws...me-levensstijl-stimuleert

Zelf vind ik dit wel geslaagd.

Vast zal dit wel zo duur zijn dat het geen optie is, iemand een idee?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BarryH
Sinds 18 mei actief:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ns7orYtKralag86Y-uzZPrFpVtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDY6WksZQKXWlayFcNapHKoL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 09-06-2023 10:06 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

Treenaks schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:56:

Hier heb ik naast elkaar met pvcal gesimuleerd opbrengst in kWh / maand (jaar):
- 100% zuid, 35° helling
- 100% zuid, 90° helling
- ZZO (120°), 35° helling
- ZZO (120°), 90° helling

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kqp-HSsSKeZyEr2sMqoVk7RN0PA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6dbZ4ZWLKv95drsFKW0Fy9JM.png?f=user_large

Echt heel veel beter vind ik het in de winter net. Alleen als het 100% op zuid ligt, is het in de vier donkerste maanden wel beter idd.

Ik zou dit zeker niet "een stuk beter" noemen. Het is wel beter dan geen panelen op je gevel :). Maar niet beter dan panelen op je dak.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 09-06-2023 10:18 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@BarryH ik ben erg benieuwd naar de opbrengst t.o.v. je dak panelen, zal je volgend jaar hier weer taggen als ik het niet vergeet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:41
JvS schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:17:

Ik zou dit zeker niet "een stuk beter" noemen. Het is wel beter dan geen panelen op je gevel :). Maar niet beter dan panelen op je dak.
Prima als je dak al vol ligt dus?

[ Voor 49% gewijzigd door Treenaks op 09-06-2023 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

Treenaks schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:18:
[...]

Ja zoals ik zeg, wel panelen levert meer op dan geen panelen. Alleen enkel als het puur op zuid ligt doet het in de donkerste maanden echt meer, dat zou ik niet als "verticaal is in de winter een stuk beter dan op een dak" willen beschouwen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Treenaks schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:18:
Puur op basis van kosten hangt dat van het rendement af. Vergeet niet dat de vergunning veelal ook niet gratis is. Hier in de Zaanstreek volgens mij € 433,90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
DukeBox schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:23:
[...]

Puur op basis van kosten hangt dat van het rendement af. Vergeet niet dat de vergunning veelal ook niet gratis is. Hier in de Zaanstreek volgens mij € 433,90
Hilversum heeft vrijstelling voor leges bij pv of zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

BarryH schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:29:
Hilversum heeft vrijstelling voor leges bij pv of zonneboiler
Volgens mij niet voor gevelmontage zover ik kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
DukeBox schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:09:
[...]

Volgens mij niet voor gevelmontage zover ik kan vinden.
Wel voor de vergunning aanvragen ( in ieder geval in 2022)

Website gemeente:
https://hilversum.nl/verg...vingsvergunning-aanvragen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82gmXTOH4YalgLg-BxVioGJCek4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OFBOBlL7o2X3RwC1QCO1c85J.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
JvS schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:17:
[...]

Hier heb ik naast elkaar met pvcal gesimuleerd opbrengst in kWh / maand (jaar):
- 100% zuid, 35° helling
- 100% zuid, 90° helling
- ZZO (120°), 35° helling
- ZZO (120°), 90° helling

[Afbeelding]

Echt heel veel beter vind ik het in de winter net. Alleen als het 100% op zuid ligt, is het in de vier donkerste maanden wel beter idd.

het zou dan wel als extra zijn
maar zie dat het niet zoveel meer is eigenlijk in de winter maanden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
DukeBox schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:18:
@BarryH ik ben erg benieuwd naar de opbrengst t.o.v. je dak panelen, zal je volgend jaar hier weer taggen als ik het niet vergeet ;)
eerste 10 dagen juni (tot 10 juni 1830)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_krg-xg2gjPqAd95c017Po_W2w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dBesFNd6wBAcYCtCcSxasVk6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Grofweg 40% van wat een 45 graden set op zzw doet en 35% van een set op 30 graden zzw. Het is leuk maar op dit moment qua kosten nog niet altijd interessant, ik ben benieuwd of daar alsnog een omslagpunt in komt bij lagere zonstanden en/of bewolking (verstrooiing).

[ Voor 25% gewijzigd door DukeBox op 10-06-2023 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
DukeBox schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 19:19:
Grofweg 40% van wat een 45 graden set op zzw doet en 35% van een set op 30 graden zzw. Het is leuk maar op dit moment qua kosten nog niet altijd interessant.
In de winter is het verschil kleiner en het dak wat ik heb ligt al vol.
Zoals je eerder hebt kunnen lezen verwacht ik binnen 5 jaar dit terug te verdienen, maar mocht het 10 jaar worden is voor mij nog steeds goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
DukeBox schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 19:19:
Grofweg 40% van wat een 45 graden set op zzw doet en 35% van een set op 30 graden zzw. Het is leuk maar op dit moment qua kosten nog niet altijd interessant, ik ben benieuwd of daar alsnog een omslagpunt in komt bij lagere zonstanden en/of bewolking (verstrooiing).
als het in de winter meer dichterbij elkaar ligt en het salderen word afgebouwd laat deze set een 300 watt per uur maken kun je wel mooi je luch lucht warmte pomp gratis laten draaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Maxwp schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:41:
.. 300 watt per uur maken kun je wel mooi je luch lucht warmte pomp gratis laten draaien
Doe mij maar zo'n warmtepomp die met 0,3KWh een dergelijk huis kan verwarmen (en voor maar 4 uurtjes per dag dat de zon er dan is op zzw )

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 10-06-2023 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
DukeBox schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:48:
[...]

Doe mij maar zo'n warmtepomp die met 0,3KWh een dergelijk huis kan verwarmen.
?? huis . 1 ( woon)kamer en de slaapkamer met zn elec warmte deken
heeft goed gewerkt is met een scop van 4 zon 1200 watt lucht
indirect wat warmte de keuken in of de deur even openzetten en tijdens koken word het toch al warmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Haak ff aan bij dit topic, want ik kon niet zo snel meer info vinden over verticale montage van PV-panelen tegen een muur.

Ik wilde een zijmuur met amorfe panelen (gedeeltelijk) bedekken.

-ten eerste; waar koop ik als particulier een aantal amorfe PV-panelen?
Ik vind wel heel veel voors en tegens en allemaal technische uitleg. Maar gewoon een webshop waar je dingen kunt bestellen is blijkbaar heel goed verstopt... :?

en ja, ik weet dat amorfe panelen beduidend minder opbrengst hebben. maar juist voor deze specifiek toepassing kan het imho wel uit. wel veel licht, maar lang niet de hele dag vol in de zon.

-ten tweede; ik heb dit topic doorgelezen, maar kan iemand me wellicht in de goede richting wijzen qua bevestigingsmateriaal?
Gewoon de standaard type rails met klemmen? Uiteraard dan de klemmen die het frame van de amorfe panelen goed vasthouden.
Of iets in de trant van dat de onderkant van de amorfe panelen op een soortement van rail rusten en de rest van het frame wordt vastgeklemd, o.i.d?
Ik zie b.v. het aelex systeem, maar dat schijn je nergens als particulier te kunnen kopen.
Of zou het inlegprofiel van Van der Valk ook geschikt zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 25-07-2023 11:58 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:32
@ehtweak
Ja klopt, dunne film panelen worden al jaren niet of nauwelijks nog gemaakt. Solar Frontier was denk ik ongeveer de laatste die beschikbaar was in Nederland en dat was denk ik 5 jaar geleden.

Je moet dus een setje tweedehands van Marktplaats scoren.

Of iets anders kiezen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:04
ehtweak schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:55:

-ten tweede; ik heb dit topic doorgelezen, maar kan iemand me wellicht in de goede richting wijzen qua bevestigingsmateriaal?
Gewoon de standaard type rails met klemmen? Uiteraard dan de klemmen die het frame van de amorfe panelen goed vasthouden.
Of iets in de trant van dat de onderkant van de amorfe panelen op een soortement van rail rusten en de rest van het frame wordt vastgeklemd, o.i.d?
Ik zie b.v. het aelex systeem, maar dat schijn je nergens als particulier te kunnen kopen.
Of zou het inlegprofiel van Van der Valk ook geschikt zijn?
Je kan daarvoor rails gebruiken, maar ook gewoon het systeem van ijzeren daken. Heeft elk merk wel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ca4S-utH-rOYtyUIeevCLM-Dvco=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/c1aKaL1DI3JEtYuz387ediWf.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@ehtweak een systeem voor golfplaten werkt het beste. Met de stokschroeven kan je oneffenheden van de muur compenseren. De afstand van de muur kan je afstemmen op je overstek Vd dakrand

Ik heb extra stokschroeven en een plankdrager gebruikt omdat je verticaal werkt ipv een dak helling
En beugeltjes op de metalen rand Vd panelen tegen wegzakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dank voor de info over bevestigingsmethoden. Alleen @BarryH ik snap niet helemaal hoe je het nou gedaan hebt... Heb je geen rail gebruikt die je eerst op de muur hebt gemonteerd en daar vervolgens weer de panelen op een of 't andere manier aan bevestigd hebt?
Heb je misschien een detailplaatje van hoe/wat?

En wat betreft amorfe panelen; ik ga maar eens zoeken op MP.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZ1qnSx8bTRQVPUmoRdICw6DkNw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4y7SjzLVzo2gDAI3wG0hV3JW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roi
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:11

Roi

Welke klemmen heb je gebruikt voor de rails?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Roi schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:28:
Welke klemmen heb je gebruikt voor de rails?
Gewoon esdec achtig:
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[update]

Heb uiteindelijk Z-klemmen gebruikt om de panelen vast te zetten op zelfgefabriceerde aluminium U-profielen.
heb uiteraard het aluminium niet zelf gemaakt, maar wel alle bevestigingsgaten voorgeboord/uitgelijnd

Z-klemmen via Amazon.de gekocht.
ASIN# B0BHSYXJ92

En zo ziet dat er uit:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53121656960_ac71661603_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53121252926_4d5a5323f7_c.jpg

Mooie Plaatjes   

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:55
ehtweak schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:40:
[update]

Heb uiteindelijk Z-klemmen gebruikt om de panelen vast te zetten op zelfgefabriceerde aluminium U-profielen.
heb uiteraard het aluminium niet zelf gemaakt, maar wel alle bevestigingsgaten voorgeboord/uitgelijnd

Z-klemmen via Amazon.de gekocht.
ASIN# B0BHSYXJ92

En zo ziet dat er uit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er prima uit.

Maar wat voor panelen en omvormer is het nu geworden?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Simpel360 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:33:
[...]
Maar wat voor panelen en omvormer is het nu geworden?
Welnu, via marktplaats vond ik iemand die 8 stuks Solar Frontier SF-155 panelen aanbood, inclusief een vrijwel nieuwe Growatt 1500-S omvormer, alles tezamen voor 360 euro.

Ik dacht, da's mooi meegenomen. Nog wat bekabeling, klemmen en een setje rails gefabriceerd. Helaas had ik maar ruimte voor 6 van die panelen. Maar ze zitten nu precies aan de zijwand, waar ze in de tweede helft van de dag, tot aan zo'n beetje zonsondergang, licht vangen en energie opwekken.
Niet bijzonder veel, maar voor dat geld renderen ze al heel snel. En ze doen het naar verhouding beter met wat minder (fel) licht. Ook hebben ze nauwelijks last van opbrengstvermindering als ze opwarmen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
ehtweak schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:35:
[...]

Welnu, via marktplaats vond ik iemand die 8 stuks Solar Frontier SF-155 panelen aanbood, inclusief een vrijwel nieuwe Growatt 1500-S omvormer, alles tezamen voor 360 euro.

Ik dacht, da's mooi meegenomen. Nog wat bekabeling, klemmen en een setje rails gefabriceerd. Helaas had ik maar ruimte voor 6 van die panelen. Maar ze zitten nu precies aan de zijwand, waar ze in de tweede helft van de dag, tot aan zo'n beetje zonsondergang, licht vangen en energie opwekken.
Niet bijzonder veel, maar voor dat geld renderen ze al heel snel. En ze doen het naar verhouding beter met wat minder (fel) licht. Ook hebben ze nauwelijks last van opbrengstvermindering als ze opwarmen.
hoe gaat het nu de "winter" is ingezet
bedoel lage stand van de zon.

update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
BarryH schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:39:
[...]

eerste 10 dagen juni (tot 10 juni 1830)
[Afbeelding]
en nu met de lage zon stand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:59

timpel_800

Amber 65

Ik heb ook panelen verticaal op mijn gevel. Ik had er eerst twee, maar ik heb er deze week nog twee bovenop gezet.

Vooral rond deze tijd van het jaar lijken ze het goed te doen. Zie ook dit artikel: https://www.zonnefabriek....als-de-prijzen-hoog-zijn/

Voordelen:
- Zeer makkelijk zelf te doen
- Montage materiaal is goedkoop (ik heb Esdec Staaldak profieltjes gebruikt)
- Opstuwen van winter PV en daarmee eigengebruik (WP overdag draaien)
- ?

Nadeel:
- Niet mooi (geen last van)
- Omgevingsvergunning mogelijk nodig (bij mij niet aan de straatkant)
- Gaten in je bakstenen
- ?

Hieronder mijn grafiekje van vandaag:

Ingang A is een string van 8 panelen die met Esdec Flatfix op 12 graden liggen.
Ingang B is een string van 4 panelen op de gevel.

Je ziet dat de panelen wat later op gang komen, maar ze niet onderdoen en langer doorgaan dan de andere (NB het is 8 tegen 4!)

Ligging is grofweg ZW denk ikAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_pLFcKtiQJJsgCiazaZCJFRow4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ieCFOAqBbOJ4qiyPnn7ZmIAU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrckr2x9T4-80noQ0FVWqxyB0WQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0E1SJ0Ex0o0KJarosODYIYwG.png?f=fotoalbum_large

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Pagina: 1