:strip_exif()/f/image/SHjyKIDDQwAd9WOFQRlojWAE.jpg?f=fotoalbum_large)
Meer foto's: https://www.futech.be/nl/...eressant-alternatief-zon/
Echt fraai is het niet.torretje2012 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:57:
Het kan ook op mooie manier geplaatst worden, pak op streetview maar eens de hunsingolaan er bij in groningen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 05-06-2022 17:22 ]
:strip_exif()/f/image/O5Q9boTGqeHngzLCnWRMuAWP.jpg?f=fotoalbum_large)
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Volgens mij is hier een Aelex inlegsysteem gebruikt.Maxwp schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:55:
vraag ik me nog af welke rails het beste te gebruiken is

[ Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 08-06-2023 23:17 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Hier heb ik naast elkaar met pvcal gesimuleerd opbrengst in kWh / maand (jaar):Treenaks schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:56:
Voordeel van verticaal ophangen is dat de zonnehoek in de winter een stuk beter is, vergeleken met panelen op een dak.
- 100% zuid, 35° helling
- 100% zuid, 90° helling
- ZZO (120°), 35° helling
- ZZO (120°), 90° helling
:fill(white):strip_exif()/f/image/6dbZ4ZWLKv95drsFKW0Fy9JM.png?f=user_large)
Echt heel veel beter vind ik het in de winter net. Alleen als het 100% op zuid ligt, is het in de vier donkerste maanden wel beter idd.
Ik zou dit zeker niet "een stuk beter" noemen. Het is wel beter dan geen panelen op je gevel
[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 09-06-2023 10:18 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Wel voor de vergunning aanvragen ( in ieder geval in 2022)DukeBox schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:09:
[...]
Volgens mij niet voor gevelmontage zover ik kan vinden.
Website gemeente:
https://hilversum.nl/verg...vingsvergunning-aanvragen
/f/image/OFBOBlL7o2X3RwC1QCO1c85J.png?f=fotoalbum_large)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
eerste 10 dagen juni (tot 10 juni 1830)DukeBox schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:18:
@BarryH ik ben erg benieuwd naar de opbrengst t.o.v. je dak panelen, zal je volgend jaar hier weer taggen als ik het niet vergeet
/f/image/dBesFNd6wBAcYCtCcSxasVk6.png?f=fotoalbum_large)
Je kan daarvoor rails gebruiken, maar ook gewoon het systeem van ijzeren daken. Heeft elk merk welehtweak schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:55:
-ten tweede; ik heb dit topic doorgelezen, maar kan iemand me wellicht in de goede richting wijzen qua bevestigingsmateriaal?
Gewoon de standaard type rails met klemmen? Uiteraard dan de klemmen die het frame van de amorfe panelen goed vasthouden.
Of iets in de trant van dat de onderkant van de amorfe panelen op een soortement van rail rusten en de rest van het frame wordt vastgeklemd, o.i.d?
Ik zie b.v. het aelex systeem, maar dat schijn je nergens als particulier te kunnen kopen.
Of zou het inlegprofiel van Van der Valk ook geschikt zijn?
:strip_exif()/f/image/c1aKaL1DI3JEtYuz387ediWf.png?f=user_large)
Vooral rond deze tijd van het jaar lijken ze het goed te doen. Zie ook dit artikel: https://www.zonnefabriek....als-de-prijzen-hoog-zijn/
Voordelen:
- Zeer makkelijk zelf te doen
- Montage materiaal is goedkoop (ik heb Esdec Staaldak profieltjes gebruikt)
- Opstuwen van winter PV en daarmee eigengebruik (WP overdag draaien)
- ?
Nadeel:
- Niet mooi (geen last van)
- Omgevingsvergunning mogelijk nodig (bij mij niet aan de straatkant)
- Gaten in je bakstenen
- ?
Hieronder mijn grafiekje van vandaag:
Ingang A is een string van 8 panelen die met Esdec Flatfix op 12 graden liggen.
Ingang B is een string van 4 panelen op de gevel.
Je ziet dat de panelen wat later op gang komen, maar ze niet onderdoen en langer doorgaan dan de andere (NB het is 8 tegen 4!)
Ligging is grofweg ZW denk ik
:strip_exif()/f/image/ieCFOAqBbOJ4qiyPnn7ZmIAU.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/0E1SJ0Ex0o0KJarosODYIYwG.png?f=fotoalbum_large)
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal