Forum history moderatie

Pagina: 1
Acties:
  • 1.203 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:04
De afgelopen dagen heeft een moderator het onderstaande topic gevonden:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1

Helemaal goed dat er wordt ingegrepen door een moderator want het ging behoorlijk offtopic.
Maar dan nu mijn vraag/discussiepunt:
Persoonlijk zou ik het prettig vinden als er op een andere manier gemodereerd zou worden en vroeg me af waarom dat niet gebeurd.
Nu worden zonder twijfel berichten verwijderd doordat de moderator deze compleet wijzigt en vervangt met de tekst '**offtopic**'
Maar hierdoor is achteraf compleet (met uitzondering van de modbreak) niet duidelijk WAT er dan offtopic is en wat de persoon in kwestie bezig houdt. Waarom kan het bericht niet gewoon blijven staan maar AANGEVULD door een moderator met dezelfde tekst. Dat maakt voor iedereen duidelijk 'hey het bericht wat X hier heeft getypt is interessant, maar wel offtopic'
Dan kan men kiezen om, het bericht in kwestie, privé te quoten of af te splitsen naar een ander topic.

Ergo, goed en fijn dat er gemodereerd wordt, dat wordt zeker gewaardeerd, maar op deze manier ontstaan er complete gaten in de history van diverse topics.

Overigens ben ik ook van mening dat het een moderator siert als deze netjes reageert op een vraagstelling/opmerking, in plaats van deze, zonder gene, gewoon te verwijderen en er compleet niet op in gaat. Al was het maar via een privé bericht omdat het mogelijk niet past in het topic.
Zoals het in dit topic gaat is gewoon ronduit lomp.
DonJunior in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"

@Taro @FlowDesign

[ Voor 5% gewijzigd door DonJunior op 04-06-2022 07:40 ]

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@DonJunior Ik kom al veel langer in het topic en doorgaans naar aanleiding van een topicreport dat door iemand wordt aangemaakt.

In eerste instantie geef je een waarschuwing en verplaats je berichten naar het juiste topic. Na enige keren is de maat vol en stop je met verplaatsen, omdat uiteindelijk berichten in het juiste topic moeten worden geschreven. Daarnaast valt er weinig selectief te bewerken of een bericht te redigeren als het in 1 of 2 zinnen alleen maar over bijv. een laadpaal of meterkast gaat. Het hele bericht is daarmee offtopic voor het betreffende topic. Als ik meerdere berichten als offtopic aanmerk, dan eindig ik doorgaans met een modbreak om aan te geven waarom dat is gedaan, zo ook in dit geval. En dit is niet de eerste keer dat ik hiervoor heb ingegrepen, dat heb ik al tientallen keren gedaan in dit topic.

Verder kan je niet nav iedere moderatie iedere individuele persoon uitleg geven, want dan heb ik daar een dagtaak aan en voor de volledigheid: Het is niet zo dat ik 40 uur per week achter een bureau zit te moderaten en daarvoor betaald krijg, het is een vrijwillig iets dat je in je vrije tijd erbij doet. Dus ik hoop dat als je je in jezelf verplaatst kunt voorstellen waarom je dat op een bepaalde manier uitvoert.

Het is aan de persoon zelf om het beleid en de regels te volgen, de topicwaarschuwing en topicstart te lezen en daar naar te handelen. Het is niet aan mij om berichten te herschrijven zodat ze wel aan de regels voldoen. Ja, ik kan ipv "Offtopic" ook aangeven dat het betreffende bericht om reden X in een ander topic hoort, maar dat doe ik bij meerdere berichten vaak dmv een modbreak, ik zal vanaf nu ook de reden vermelden/copy pasten bij iedere aanpassing. Ok?

Dan ga ik nu mijn verjaardag vieren ;)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Er is eerder een discussie geweest over het laten staan, of het onaangepaste bericht alsnog te kunnen laten zien. Uitkomst was dat dit onwenselijk is: een bericht wordt immers niet voor niets (helemaal) aangepast. De reden staat er doorgaans wel kort bij: spam, troll, rant, offtopic. Dat zou voor de initiële poster al een signaal moeten zijn (en zo is het ook bedoeld).

Is het ernstig, dan gaan er en aantal berichten naar trash, met een pushmessage naar de user. Dat is al een wat duidelijker signaal. ;)

Snap je nu niet wat er niet goed aan je bericht was, stuur dan de mod in kwestie gewoon even een berichtje. Wat je natuurlijk niet moet doen nadat een mod een topic heeft opgeschoond is -in dat topic!- een offtopic discussie starten over die mod-actie of moderatie in het algemeen.

Als voetnoot: het is echt geen geheim dat got een actief gemodereerd forum is: je hebt hier geen posts over investeren van bitcoin, ukranian brides, rijbewijzen via whatsapp, digitale ruzies worden in de kiem gesmoord en topics zijn doorgaans zeer informatief. Dan kan het zomaar voorkomen dat je aan de ontvangende kant staat van een mod-actie.

[ Voor 29% gewijzigd door teacher op 04-06-2022 10:14 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:54
@Taro Gefeliciteerd met je verjaardag 🎂

@teacher
Wat mij een beetje stoort, is het ingrijpen van modjes waar dat naar mijn mening helemaal niet nodig is. Bepaalde topics hebben nu eenmaal een vaste kern van dezelfde gebruikers, waar het ook gewoon gezellig kan zijn en er ook randzaken gedeeld worden, omdat we elkaar daarmee willen helpen. Wat sommigen daarin dus niet begrijpen, is dat dit vaste clubje gebruikers, helemaal niet in die andere topics zit, daar niet kijken voor zulke behulpzame informatie en ook helemaal geen zin hebben om telkens over te moeten springen naar een ander topic.
Het modereren is wat dat betreft verschrikkelijk zwart/wit (ik zou haast willen zeggen "autistisch"), wat natuurlijk ook niet vreemd is op GoT, maar laat mensen in sommige topics gewoon een beetje vrij.

Want zeg nou zelf wat maakt het nou in godsnaam uit, dat er in een elektrische auto topic, soms ook wat gedeeld wordt over laden? Dat is nu eenmaal een zeer belangrijk onderdeel van het rijden met een EV. Een kniesoor die daarop let, dat is mijn mening.

En nogmaals, ik heb het al eerder gezegd, de inderdaad "lompe" manier van modereren wekt inderdaad alleen maar irritaties op.
Ik zeg het maar gewoon eerlijk: het is hetzelfde als iemand een willekeurig uniform geven, dan gaan ze soms ook rare dingen doen op straat om hun verworven "macht" uit te oefenen. Sommige mensen kunnen dan ineens niet meer reëel handelen.

Ik hoop dat jullie je een beetje kunnen verplaatsen in de gebruikers van het forum in deze.

€50 tegoed bij Tibber energiecontract? Stuur me een DM⚡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@FlowDesign Thx :)

Ik begrijp wat je bedoelt met dat er in een topic een leuke vaste kern is die met iets meer kan omgaan dan een random user die even snel met een vraagje voorbij komt en je daarna nooit meer ziet. Ik ben o.a. topicstarter van het Tesla Model 3 topic en het Cryptocurrency Slowchat topic, in beide topics doet zich hetzelfde fenomeen voor, in die laatste nog wel het meeste. Daar zit echt een vaste kern, al >5 jaar. In deze en andere topics modereer ik overigens op exact dezelfde manier. Soms knijp je een oogje dicht als er echt maar 1 of 2 offtopic berichten staan, maar als je ziet dat het een offtopic keten wordt dan grijp je in.

Het probleem met enigszins offtopic gaan, is dat het vaak een hele keten van nog meer offtopic berichten tot gevolg heeft. En mensen die wél de andere topics gebruiken zitten niet te wachten op bijv. het zoveelste gesprek over een 1-fase of 3-fasen laadpaal en welke meterkastaanpassingen daarvoor nodig zijn in een specifiek auto X of auto Y topic.

Ik heb dus écht alle begrip voor wat je zegt, maar je moet los van de vaste kern ook aan anderen denken. Bij het modereren is het echt niet zwart/wit, maar, men heeft al snel de neiging om erg lang over 1 offtopic iets door te gaan, waardoor dat als je niet bijstuurt of ingrijpt al vlot richting een halve pagina of meerdere pagina's gaat. En andere users rapporteren dergelijke berichten ook, het is niet bijv. alleen mijn mening, meestal zijn het andere users die ergens op wijzen omdat ze zich er aan irriteren en er bewust voor deze opzet van topics is gekozen. En dan is het aan mij en anderen om de situatie te beoordelen.

Jij hebt nu de focus op dit specifieke voorbeeld, maar het gebeurt ook in vele andere EV topics.

Ik/wij kunnen ons dus zeker verplaatsen in anderen (ik ben er immers zelf ook één), hopelijk kan jij je op jouw beurt ook in mij/ons en het grotere plaatje verplaatsen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik zeg het maar gewoon eerlijk: het is hetzelfde als iemand een willekeurig uniform geven, dan gaan ze soms ook rare dingen doen op straat om hun verworven "macht" uit te oefenen. Sommige mensen kunnen dan ineens niet meer reëel handelen.
Sommige mensen gaan rare dingen doen als ze een uniform zien en voelen zich direct onheus bejegend... anderen wensen helemaal geen feedback van wie dan ook en dat is lekker makkelijk, want zelfreflectie kost moeite... :+

Maar ff serieus: got is niet 1 topic waar je je ongebreideld kan associëren over de onderwerpen, maar opgedeeld een heel veel fora en topics. We proberen de informatiedichtheid in die topics te waarborgen. Niemand valt over 2 of 3 posts met een zijdiscussie, maar als het pagina's lang doorgaat is het allang niet meer interessant voor 95% van de lezers in dat topic en het erodeert de naslagwaarde van dat topic.
is dat dit vaste clubje gebruikers, helemaal niet in die andere topics zit, daar niet kijken voor zulke behulpzame informatie en ook helemaal geen zin hebben om telkens over te moeten springen naar een ander topic.
Het modereren is wat dat betreft verschrikkelijk zwart/wit (ik zou haast willen zeggen "autistisch"), wat natuurlijk ook niet vreemd is op GoT, maar laat mensen in sommige topics gewoon een beetje vrij.
Dit is wel een belangrijke: zie je de paradox? Aan de ene kant heb je dus users die "autistisch" (om je even te parafraseren) vastzitten in een topic en 0 moeite willen doen om verder te kijken naar een ander topic met hoge informatiedichtheid (meestal is de topicstart al voldoende), en aan de ander kant de modators, die de (ondankbare) taak hebben om uit te leggen dat je geen halfje wit bij de poelier kan kopen.

En sommige topics zijn ook moderatie arm (in DEI heb je bijvoorbeeld de digitale kroeg) en je ziet ook wel eens "zero tolerance" topics. En de rest is een beetje zoals jij aangeeft: grotendeels ontopic, af en toe een zijdiscussie hier en daar.

En we snappen heel goed dat niet iedereen van een strak aangeharkte tuin houdt, maar verwachten ook wel dat, als je hier op bezoek komt, je niet teveel rommel maakt.

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 04-06-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

FlowDesign schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:22:
Hier wil ik nog wel even specifiek op reageren. Ik hoop dat niemand het idee heeft dat ik dit doe omdat ik daarmee macht uit kan oefenen. Ik doe dit omdat ik hier al 22 jaar dagelijks kom en als vrijwilliger graag meehelp en mijn steentje aan het geheel bijdraag.

Zoals @teacher aangeeft is het ook vaak een ondankbare taak. Je moet toch eigenlijk wel gek zijn om vrijwillig een ondankbare taak uit te voeren :)

Als jij het idee hebt dat ik een uniformpje aan heb getrokken en op die manier te werk ga en ervan geniet om berichten aan te passen, dan nodig ik je vooral uit om dat direct tegen mij te zeggen, maar ook tegen de admin die verantwoordelijk is voor de fora waarin ik modereer. Die kan mij dan daarop aanspreken. Zo sta ik ook in het leven.

Tussen de regels door dergelijke zaken suggereren vind ik niet netjes. Net als het denigrerende gebruik van
"modjes", ik hoop dat je je daar ook van bewust bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

* teacher doet dit omdat hij gelooft in de kracht van collectieve kennis, en dat is hier in hoge mate aanwezig.

Dus niet omdat ik graag rondparadeer in een uniform om daarna lekker rücksichtslos mensen af te blaffen. Ik vond het ook een beetje een goedkope en aanmatigende opmerking, maar ja, als mod moet je ook een dikke huid hebben. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

teacher schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:12:
* teacher doet dit omdat hij gelooft in de kracht van collectieve kennis, en dat is hier in hoge mate aanwezig.

Dus niet omdat ik graag rondparadeer in een uniform om daarna lekker rücksichtslos mensen af te blaffen. Ik vond het ook een beetje een goedkope en aanmatigende opmerking, maar ja, als mod moet je ook een dikke huid hebben. :+
Helemaal mee eens.

En die dikke huid heb ik gelukkig jaren geleden al opgebouwd :) Maar het blijft wel belangrijk om respectvol met elkaar om te gaan om de sfeer goed te houden. Daar moeten en mogen we elkaar hier op aanspreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:37
FlowDesign schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:22:

En nogmaals, ik heb het al eerder gezegd, de inderdaad "lompe" manier van modereren wekt inderdaad alleen maar irritaties op.
Hoewel ik me in delen van je post best kan vinden, denk ik niet dat het posten van dit soort insinuaties je helpt bij het maken van je punt (net als het verkapt in stelling brengen van autisme), ik denk dat het eerder tegen je werkt. Tijdens het lezen van je post had ik zoals ik al aangaf zeker sympathie voor enkele van de punten die je aanhaalt over de vaste kern, echter dit laatste stukje van de post liet die opgebouwde sympathie als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:54
Heren, uiteraard waardeer ik het dat jullie je vrije tijd erin steken, waarvoor dank. Andersom steken met name de mensen die veel delen ook veel vrije tijd erin, omdat we graag onze ervaringen met andere delen. Dus, hierin vullen we elkaar met z'n allen goed aan :)
Dat is tevens ook wel een beetje het punt wat ik probeerde te maken: je deelt iets met goede intenties omdat een ander daarbij gebaad kan zijn en dan wordt het verwijderd, dat is soms een beetje jammer.
Van de andere kant begrijp ik wel dat je ook niet wil dat het off topic verhaal te lang doorgaat. Ik zag laatst echter ook een paar off topic posts en dat stierf vanzelf vrij snel uit, dus het managed zichzelf vaak ook wel weer weg.

Overigens wilde ik niet insinueren dat iemand autistisch is of last heeft van machtsmisbruik. Ik probeerde alleen aan te geven dat het in sommige gevallen wel als zodanig over kan komen. En ja @teacher, het is natuurlijk niet leuk om door een ander gecorrigeerd te worden, en dat werkt ook 2 kanten op hè ;) Gebruikers kunnen ook moderators op hun doen en laten aanspreken, daar is dit topic voor bedoeld, zodat we even van gedachten kunnen wisselen. Punt is dat het altijd een lastig discussiepunt zal blijven, omdat wat we wel en niet toelaten altijd een beetje een grijs gebied van geven en nemen zal blijven :)

[ Voor 7% gewijzigd door FlowDesign op 04-06-2022 11:52 ]

€50 tegoed bij Tibber energiecontract? Stuur me een DM⚡

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Gefeliciteerd met je verjaardag @Taro :9B

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:04
Taro schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:16:
[...]

.. Maar het blijft wel belangrijk om respectvol met elkaar om te gaan om de sfeer goed te houden. Daar moeten en mogen we elkaar hier op aanspreken.
En daar wil ik dan even op inhaken.
Ik schrijf, als reactie op jouw moderatie in het VW IDx topic, dat ik je moderatie waardeer (en dat doe ik oprecht) maar dat een andere manier van berichten aanpassen wellicht fijner is. ((dus niet het bericht compleet verwijderen, maar alleen de tekst: **offtopic** onder het bestaande bericht toevoegen. Dat is imho exact evenveel werk als dat je nu doet maar zo blijft de historie wel bewaard (en daarmee duidelijk naar iedereen dat dit niet de bedoeling is))

.. en wat is jouw reactie daar op?

Gewoon het bericht compleet verwijderen en niet meer op reageren.

Als we het dan over respect gaan hebben vind ik dat dit ook vanuit de moderators zelf mag komen.

@Taro & @teacher, jullie struikelen beiden over het woordgebruik van @FlowDesign inzake het uniform gedeelte... maar hebben jullie dan ook, over zelfreflectie gesproken, nagedacht waarom mensen dit beeld krijgen van moderators?

Mensen vinden jullie acties soms lastig te plaatsen en vragen om iets meer informatie.. vervolgens flikkeren jullie gewoon lomp de vragen en opmerkingen weg en dan vinden jullie het vreemd dat 'het respect naar de moderators zo ver te zoeken is'
Respect moet je verdienen en dat gaat niet als je niet normaal (een modbreak is niet normaal) communiceert met de gebruikers.

En het verhaal "Ja maar ik doe dit vrijwillig" vind echt een non-argument. Juist als vrijwilliger zou je moeten weten dat goede communicatie belangrijker is dan zomaar abrupt optreden en je moderatie doordrammen.

Heren, dames, begrijp me niet verkeerd, ik ben oprecht blij met jullie inzet als moderators en ik waardeer het ook echt. Maar wanneer jullie, moderators in het algemeen op GoT, feedback krijgen vanuit de gebruikers gaan jullie meteen vol in de verdediging met dergelijke (ja maar ik ben vrijwilliger) opmerkingen in plaats van te reflecteren waar de kritiek vandaan komt en óf er iets aan gedaan kan worden.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:46

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

En de eerste post van Taro en Teacher hier, die negeer je voor het gemak maar even?

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Creepy schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:53:
En de eerste post van Taro en Teacher hier, die negeer je voor het gemak maar even?
Ik denk dat @DonJunior , @Taro en @teacher daar zelf wel uit kunnen komen :)

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:04

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

DonJunior schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 07:39:

Overigens ben ik ook van mening dat het een moderator siert als deze netjes reageert op een vraagstelling/opmerking, in plaats van deze, zonder gene, gewoon te verwijderen en er compleet niet op in gaat. Al was het maar via een privé bericht omdat het mogelijk niet past in het topic.
Dat commentaar op de moderatie niet in het topic hoort wist je al, daar hebben we je al vaker op aangesproken. Je had het dus ook zelf op de juiste plek kunnen melden, dan was de kans op een nette reactie, in plaats van een ingreep ook een stuk groter geweest ;)

Net zoals dat LA niet de plek is voor klachten over specifieke ingrepen. Daarvoor kan je direct contact opnemen met de moderator in kwestie (via DM) of in het feedbacktopic van het forum waar de kwestie speelt. In dit geval dus: Mobiliteit feedback

Ik heb de betrokken crew de tip gegeven om in het vervolg commentaar op de moderatie naar het lokale feedback topic te verplaatsen en er aldaar op te reageren, in plaats van enkel weg te knippen. Verder is de basisvraag: waarom off-topic berichten verwijderd worden in plaats van ze te laten staan beantwoord. Als iemand daar verder over wil discussiëren naar aanleiding van deze specifieke ingrepen dan kan dat dus in Mobiliteit feedback. Een algemene discussie hierover zou in LA kunnen, maar dan graag op een constructieve manier en niet door de crew direct maar weer weg te zetten als autistische machtswellustelingen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.