Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasasx
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01-06-2023
Beste allen,. Ik heb een vraag m.b.t. het gasloos gaan wonen. Ook dient het rookgaskanaal vernieuwd te worden en dat spaar ik dus liever uit. Dus combinatie met huidige gas-cv niet de bedoeling. Een electra cv ketel (aanschaf rond de 1000 euro). En een 150 ltr. electra boiler (aanschaf ook rond 1000 euro en zou rond de 400 euro aan electra per jaar gebuiken) is een mogelijkheid. Dat is het goedkoopst, maar hoe zit het met het verbruik van stroom?

Ik woon in een appartement (150m2 ) op de tweede vedieping, tussen andere appartementen ingesloten. Geheel is goed geisoleerd. Gas gebruik ligt op 650m3 per jaar voor cv en badwater. Kook op electra. Wat is voor mij de goedkoopste oplossing?

*) -- Electrische CV met apparte boiler
--- of in combi uitvoering?
--- En in welke grote ?
--- Waar moet ik op letten qua warmteopbrengst?

--- Werkt een electrische cv ook op een kamerthermostaat?

Of
*) gecombineerde hybride warmtepomp (die ik nogal duur vindt)

Kan iemand mij eventueel ook merken of typen doorgeven of een website geven voor meer info?

Alvast dank voor een reactie

Groet..

Thomas

[ Voor 31% gewijzigd door Thomasasx op 03-06-2022 21:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:23
Met dat gasverbruik is de goedkoopste optie een lucht-lucht warmtepomp (airco) gecombineerd met een ventilatiewarmtepompboiler.
Daarna volgt een lucht-water warmtepomp en de cv ketel die je al hebt (en ja dat is met een gasprijs gerekend van 1,8 euro) bijna even duur.

Een hybride kan je vergeten. Die is nog duurder doordat je aan de aanschafkosten hangt, vastrecht gas en te weinig besparing op gas.
cv electrisch is veel duurder dan alle andere opties.

Het beste wat je nu kan doen is komende winter bekijken of je op lage temperatuur kan verwarmen. Minder dan 50 graden aanvoer en liefst 40.
Zolang je cv nog goed is wachten tot het chiptekort over is en de prijzen normaliseren.
De hogere gasprijs is niet leuk maar met dat verbruik en korting vanuit de regering goed te overleven.

[ Voor 13% gewijzigd door D-dark op 03-06-2022 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasasx
Ook dient het rookgaskanaal vernieuwd te worden en dat spaar ik dus liever uit. Dus combinatie met huidige gas-cv niet de bedoeling. Een electra cv ketel (aanschaf rond de 1000 euro). En een 150 ltr. electra boiler (aanschaf ook rond 1000 euro en zou rond de 400 euro aan electra per jaar gebuiken) is een mogelijkheid. Dat is het goedkoopst, maar hoe zit het met het verbruik van stroom?

[ Voor 11% gewijzigd door Thomasasx op 03-06-2022 21:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-dark
Thomasasx schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:48:
Ook dient het rookgaskanaal vernieuwd te worden en dat spaar ik dus liever uit. Dus combinatie met huidige gas-cv niet de bedoeling. Een electra cv ketel (rond de 1000 euro). En een electra boiler (ook rond 1000 euro) is een mogelijkheid. Dat is het goedkoopst, maar hoe zit het met het verbruik van stroom?
Ten eerste heb je een 3 fasen aansluiting nodig voor een electrische cv.
Die werkt op krachtstroom.

Dan valt de rest in 2 delen uit elkaar.
Energie voor verwarming
Energie voor warm water.

De verwarming is relatief simpel. Je gaat 1 m3 gas vervangen door 8 kW stroom.
(Stel 450 m3 voor verwarming -> 3600 kWh stroom)

Blifjt over warm water voor douchen etc. Laten we die op 200 zetten.
Daar heb je dan 2 opties voor.
1 Doorstroomverwarmer. Zelfde als verwarming. 200 * 8 = 1600 kWh
2 Ventilatiewarmtepompboiler, die werkt ongeveer met een cop van 2,8 is 500 kWh, maar er zijn ook stilstandsverliezen van water op temperatuur houden. Dus reken eerder rond de 800 a 1000 kWh
800 * 0,5 = 400 euro

Tellen we dat bij elkaar op in de gunstigste situatie: 800 + 3600 = 4400 kWh
laten we zeggen dat je stroom kan krijgen voor 0,5- cent dan kom je uit op 2200 per jaar.
Trekken we daar de besparing van je vastrecht vanaf (330 euro) dan blijft er 1900 euro over per jaar.

De aanschafkosten.
1000 electrische boiler
700 nieuwe meterkast
300 omzetten naar 3 fase aansluiting
2000 ventilatiewarmtepomp

Dus ja, volledig electrisch (cop1) voor verwarming is goedkoop in aanschaf maar heel duur in verbruik

------------

Gaan we uit van airco's en een ventilatiewarmtepomp

6000 airco
2000 ventilatiewarmtepomp

airco 450 * 8 / 4 (cop) = 900 kWh
vwpb 800 kWh

Totaal 1700 kWh = 850 euro
vastrecht 330
Blijft over 520 euro

---------

Dan nu je huidige cv, ga even uit van 1,80 per m3

gas in m3 650 * 1,8 = 1170 euro
vastrecht 330 euro
Totaal 1500 euro

Zolang die blijft werken met de huidige gasprijzen nog goedkoper dan een electrische cv

[ Voor 16% gewijzigd door D-dark op 03-06-2022 21:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-05 11:28
Thomasasx schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:30:
...Wat is voor mij de goedkoopste oplossing?
In aanschaf of in verbruik?

Korte versie elektrische CV heeft een COP van 1, d.w.z. 1kWh elektra er in levert 1kWh warmte.
Met elektrische CV stoken is daarmee duurder dan een op gas. Oftewel goedkoop is duurkoop.
Langere versie lees https://warmtepomp-weetje...rd/elektrische-cv-ketels/

Warmtepompen hebben een COP van 3 tot 4 en leveren dus voor elke kWh elektra 3 tot 4x zoveel warmte.
Daarmee bespaar je dus daadwerkelijk op energie, waarmee er een terugverdientijd ontstaat.

MAAR, alarmbel nummer 1, je schrijft appartement, dus er is een VVE.
Let dus op dat je niet zomaar gaten mag gaan boren naar buiten voor je warmtepomp en/of een warmtewisselaar buiten op balkon of dak kan/mag plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:25
Thomasasx schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:30:
Beste allen,. Ik heb een vraag m.b.t. het gasloos gaan wonen. Ook dient het rookgaskanaal vernieuwd te worden en dat spaar ik dus liever uit. Dus combinatie met huidige gas-cv niet de bedoeling. Een electra cv ketel (aanschaf rond de 1000 euro). En een 150 ltr. electra boiler (aanschaf ook rond 1000 euro en zou rond de 400 euro aan electra per jaar gebuiken) is een mogelijkheid. Dat is het goedkoopst, maar hoe zit het met het verbruik van stroom?

Ik woon in een appartement (150m2 ) op de tweede vedieping, tussen andere appartementen ingesloten. Geheel is goed geisoleerd. Gas gebruik ligt op 650m3 per jaar voor cv en badwater. Kook op electra. Wat is voor mij de goedkoopste oplossing?

*) -- Electrische CV met apparte boiler
--- of in combi uitvoering?
--- En in welke grote ?
--- Waar moet ik op letten qua warmteopbrengst?

--- Werkt een electrische cv ook op een kamerthermostaat?

Of
*) gecombineerde hybride warmtepomp (die ik nogal duur vindt)

Kan iemand mij eventueel ook merken of typen doorgeven of een website geven voor meer info?

Alvast dank voor een reactie

Groet..

Thomas
Voor wat het waard is... :)

Wij hebben een klein rijtjeshuis. Per verdieping ongeveer 40m2 totaal, plus een kleine zolder.
Wij hadden een cv-ketel voor verwarming plus warm water.

Wij zijn over gegaan naar een lucht/lucht warmtepomp (airco), met een unit in de woonkamer, de slaapkamer en een unit in het trapgat als verbinding.
We gingen er vanuit dat we daarmee ons gasverbruik (800m3, waarvan 500m3 voor verwarming) konden verlagen.

Dat pakte zo goed uit dat we nu voor het restant gasverbruik naar inductie koken zijn gegaan, plus een warmtepompboiler voor warm water. Daarmee gaan we binnen een paar maanden helemaal van het gas af.

Onze kosten voor de multisplit airco (1x buitenunit en 3x binnenunit) was ongeveer 6000 euro, de warmtepompboiler kostte ongeveer 2200, waarvan we ongeveer 725 euro gaan terugkrijgen voor subsidie). De subsidie is alleen met installatie via erkende installateur.

Ons maandbedrag is hiermee binnen hetzelfde contract (wel verlaging vanuit overheid natuurlijk) van ongeveer 100 euro naar 0 euro gegaan. Dat met behulp van zonnepanelen.
We verwachten door van het gas af te gaan enkele tientjes negatief uit te komen.

Wanneer je een normale electrische verwarming gaat gebruiken zal de cop 1 zijn, wat betekent dat je ongeveer moet rekenen dat je voor elke m3 gas voor verwarming ongeveer 8kW aan stroom gaat gebruiken.
Bij een warmtepomp met een cop/scop van gemiddeld ongeveer 4, moet je voor elke m3 gasverbruik ongeveer 2kW aan stroom voor verwarming rekenen.

Dat betekent dat je met een warmtepomp dus ongeveer 4x minder electra gaat gebruiken dan met een electrische cv-ketel.

[ Voor 8% gewijzigd door Sjamo op 05-06-2022 06:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Een elektrische cv is net als een goedkope inktjet. Fijn in de aanschaf, totdat je inkt moet kopen.

Leesvoer:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Een elektrische cv combineert de slechte eigenschappen van een cv met cop=1.
Als je dan toch elektrisch wil, dan zijn elektrische radiatoren een betere keus. Beter regelbaar, minder verliezen. Ik was afgelopen stookseizoen met vast gemonteerde elektrische radiatoren 1100 kWh kwijt voor 90 m2 woonoppervlak waarbij ca 50m2 gestookt wordt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:22
@Thomasasx heb je een eigen rookgas kanaal of gezamenlijk?
Bij een eigen kanaal kunnen de koel gasleiding en de stroomkabel daar door
Je moet alleen toestemming krijgen om de buiten unit op het dak te plaatsen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasasx
Ja, eigen rookkanaal en ja dat vindt de vve goed. Maar wat voor type warmtepomp dan? Airco ? Wat dan met de radiatoren die zitten er immers al. Ik kijk bij de nibe s2125 maar dan schrik ik me kapot van de prijs. Hybride valt echt af. Welk type all electric is wel betaalbaar? Bij welk merk moet ik verder zoeken?

[ Voor 14% gewijzigd door Thomasasx op 04-06-2022 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@Thomasasx Wij wonen ook in appartement en verwarmen sinds afgelopen winter met een Airco warmtepomp, de aanschaf is wel duurder dan een elektrische CV ketel, maar dat verdien je zo weer terug met het stroom verbruik.
Een elektrische CV ketel heeft een COP van 1 een goede Airco warmtepomp heeft een COP van 5, dus met 1kWh van de elektrische CV ketel kun je 5x zoveel warmte maken met de Airco warmtepomp.

Ons gemiddeld gasverbruik afgelopen jaren was 350m3 gas, de Airco warmtepomp heeft afgelopen winter maar 200 kWh verbruikt, de CV ketel dus niet meer gebruikt voor verwarming, dus geen gas meer verbruikt voor verwarming.

[ Voor 10% gewijzigd door HereIsTom op 04-06-2022 22:14 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasasx
En hoe ben je aan heet water gekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Thomasasx schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:02:
En hoe ben je aan heet water gekomen?
We wilde eerst de winter proberen met de Airco dus hangt de CV ketel nog als backup en voor warm water.
Maar we zijn aan het kijken naar een elektrische boiler voor warm water, dan kunnen we helemaal van het gas af.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Thomasasx schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:54:
Ja, eigen rookkanaal en ja dat vindt de vve goed. Maar wat voor type warmtepomp dan? Airco ? Wat dan met de radiatoren die zitten er immers al. Ik kijk bij de nibe s2125 maar dan schrik ik me kapot van de prijs. Hybride valt echt af. Welk type all electric is wel betaalbaar? Bij welk merk moet ik verder zoeken?
Je moet echt over een periode van 15 jaar kijken wat het goedkoopst is en inschatten wat de stroom en gas prijzen doen.

Bij airco's icm ventilatiewarmtepomp doe je niets meer met je radiatoren die kunnen dan weg,
Bij een lucht-water warmtepomp kan je die hergebruiken. Mits ze geschikt zijn voor lage temperatuur verwarming!

Maar de initiële investeringen zijn helaas hoog.
Die verdien je terug door geen gas meer nodig te hebben en stroom te gebruiken ipv gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasasx
Zou de ATAG M COMPACT 5 iets voor mij zijn? Kost ca. 7000,--. (incl montage?)

Iemand een ander type in gedachte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Thomasasx schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:15:

Zucht, ik denk dat ik het ga opgeven
Even gezocht

op https://www.google.com/se...HIAQjAAQE&sclient=gws-wiz

Qua installatiekosten zie ik 12431 en 13507 terug.

Een warmtepomp is niet zoals een cv ketel die je koopt en iemand laat plaatsen met wat klein materiaal.
Je verkijkt je erop wat regelmodules, buffervaten, leidingwerk, trillingsdempers en arbeidsurenkosten allemaal aan extra kosten opleveren.

Enfin, wil je verder komen dan zal je wat bedrijven moeten vragen voor offertes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-05 11:28

PROnline schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:41:
[...]

.
MAAR, alarmbel nummer 1, je schrijft appartement, dus er is een VVE.
Let dus op dat je niet zomaar gaten mag gaan boren naar buiten voor je warmtepomp en/of een warmtewisselaar buiten op balkon of dak kan/mag plaatsen.
Al overleg gehouden op de ALV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom

Krijg je het appartement makkelijk warm met CV water op 50° als het een koude winter is, zo niet dan wordt het lastig met zo’n warmtepomp en het kost je dan ook nog eens heel veel stroom!
En dan heb ik het nog niet eens over de ruimte die je nodig hebt en de installatiekosten zoals @D-dark al aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nee, zo gaan we het niet doen. Lees jezelf alsjeblieft even in in de relevante topics. Het kost even tijd, maar daarna ben je ook beter geïnformeerd dan de gemiddelde installateur: Het regent toch vandaag.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.