Nieuwbouw: CAI, CAT5 of CAT6 op zolder?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-05 10:23
Goedendag,

Ik heb de kans om een CAI, CAT5 of CAT6 aan te laten brengen op onze (nieuwe) zolder en vernam dat CAI vooral bedoeld is als ik Ziggo wil gebruiken, maar CAT5 en CAT6 voor het internet is, waarbij CAT6 aan wordt geraden vanwege diens snelheid.

Klopt dit?

Zo ja, raden jullie het ook aan om CAT6 aan te brengen als ik bijv. alleen WiFi wil gebruiken op zolder? Heeft het dan meerwaarde, nee toch?

Het gaat hier overigens om drie verdiepingen. Eerste verdieping staat de meterkast + CAT6, tweede verdieping niets en derde verdieping vooralsnog niets.

Tips, ideas?

Ik wil vooral voorkomen dat ik een belabberde connectie heb op zolder, maar volgens mij heb ik dan meer een versterker (of een sterke modem) nodig dan CAT5 of CAT6. Klopt dit?

PS: de kids zijn nog klein, dus heb nog niet echt gedacht aan tv op de tweede verdieping. Is het handig om bijv. CAI te nemen of niet?

[ Voor 8% gewijzigd door SaraNostra op 01-06-2022 21:17 ]

Beste antwoord (via SaraNostra op 02-06-2022 10:01)

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
laat zoveel mogelijk utp kabel aanleggen. je kunt dan overal een switch en acceesspoints plaatsen.
voor de korte afstanden in huis (<20m) voldoet cat5, cat5e, cat6, voor een Gbit verbinding.
(cat5 kan dit volgens de specs niet, maar in de praktijk voor deze korte afstanden wel)
gebruik gewoon cat6 dat is de huidige standaard

mijn visie is alles met een vaste plaats moet je bekabeld aansluiten. wifi is voor smartphones

coax voor CAI-tv is wat achterhaald. de meeste providers leveren IP-tv, dus over een utp kabel.

[ Voor 15% gewijzigd door peter-rm op 01-06-2022 21:31 . Reden: aanvulling ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:25

Detmer

Professioneel prutser

Met al het streamen van tegenwoordig zou ik sowieso niet voor CAI gaan. Naar mijn weten kan CAT5 maximaal 100Mbit/s aan en CAT6 1000Mbit/s. Dus ik zou voor CAT6 gaan.

Als alternatief niet de mogelijkheid om enkel een loze leiding te laten leggen en zelf kabels te trekken?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 20:52
Detmer schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:23:
Met al het streamen van tegenwoordig zou ik sowieso niet voor CAI gaan. Naar mijn weten kan CAT5 maximaal 100Mbit/s aan en CAT6 1000Mbit/s. Dus ik zou voor CAT6 gaan.

Als alternatief niet de mogelijkheid om enkel een loze leiding te laten leggen en zelf kabels te trekken?
CAT5 kan tot 100 Mbit, CAT5e tot 1000 Mbit (1 Gbit), en CAT6 kan tot 10.000 Mbit (10 Gbit).

CAT5e zal over het algemeen snel zat zijn, maar zelf zou ik, mits de meerprijs niet al te groot is, voor CAT6 gaan.

The devil is in the details.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
laat zoveel mogelijk utp kabel aanleggen. je kunt dan overal een switch en acceesspoints plaatsen.
voor de korte afstanden in huis (<20m) voldoet cat5, cat5e, cat6, voor een Gbit verbinding.
(cat5 kan dit volgens de specs niet, maar in de praktijk voor deze korte afstanden wel)
gebruik gewoon cat6 dat is de huidige standaard

mijn visie is alles met een vaste plaats moet je bekabeld aansluiten. wifi is voor smartphones

coax voor CAI-tv is wat achterhaald. de meeste providers leveren IP-tv, dus over een utp kabel.

[ Voor 15% gewijzigd door peter-rm op 01-06-2022 21:31 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 20:22

timovd

Voorsprong door techniek

En wel koperen aders gebruiken, niet CCA

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05 18:40
SaraNostra schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:15:
Goedendag,

Ik heb de kans om een CAI, CAT5 of CAT6 aan te laten brengen op onze (nieuwe) zolder en vernam dat CAI vooral bedoeld is als ik Ziggo wil gebruiken, maar CAT5 en CAT6 voor het internet is, waarbij CAT6 aan wordt geraden vanwege diens snelheid.
Altijd voor het snelste gaan, wellicht zelfs cat7. Denk aan wat er over 40 jaar handig is.
En kabel kost altijd minder dan het meerwerk voor een extra contact, en utp punt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
The_Vice schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:37:
[...]

Altijd voor het snelste gaan, wellicht zelfs cat7. Denk aan wat er over 40 jaar handig is.
En kabel kost altijd minder dan het meerwerk voor een extra contact, en utp punt.
Onzin, ga dan voor MPO glasvezel door je hele huis als je voor het snelste moet gaan...
CAT7 ga je niet nodig hebben voordat diens opvolger al vele jaren bestaat...
CAT6 is officieel 1GbE en eventueel 10GbE tot een meter of dertig, ruim voldoende voor binnen de meeste huizen iig en 31 meter kom je (meestal) ook nog wel mee weg ;)
Dus over een jaar of tien upgraden naar 10GbE en over veertig jaar misschien 25GbE, mogelijk dat het dan zelfs over CAT6 werkt, beetje zonde om nu meer uit te geven aan lastiger te leggen CAT7 zonder enige reden, zeker omdat het niet eens 'het snelste' is wat je kan kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door RGAT op 01-06-2022 21:47 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

RGAT schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:47:
[...]
Onzin, ga dan voor MPO glasvezel door je hele huis als je voor het snelste moet gaan...
CAT6 is officieel 1GbE en eventueel 10GbE tot een meter of dertig, ruim voldoende voor binnen de meeste huizen iig en 31 meter kom je (meestal) ook nog wel mee weg ;)
Dus over een jaar of tien upgraden naar 10GbE en over veertig jaar misschien 25GbE, mogelijk dat het dan zelfs over CAT6 werkt, beetje zonde om nu meer uit te geven aan lastiger te leggen CAT7 zonder enige reden, zeker omdat het niet eens 'het snelste' is wat je kan kopen.
CAT6A is officieel 10G over 100 meter. (6 is 55 meter bij 10G)
CAT7 bestaat officieel niet.

Bij huidige thuisbedrading zou ik sowieso voor 6A gaan, glas thuis klinkt tof, maar lijkt me in de praktijk onhandig. 6A kun je nog zelf knijpen en knippen. Glas niet en is wat kwetsbaarder.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Cat 6A is net zo'n onzin als CAT 7, gewoon standaard CAT 6 kan tot 10Gbps aan tot 55m, meer dan voldoende.
Ook geen afgeschermde kabel gebruiken, dat heeft geen toegevoegde waarde en kan potentieel voor problemen zorgen als je de aarding niet goed doet.

En enkel wifi en geen kabel ga je spijt van krijgen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaraNostra
Ah, super mensen! Duidelijk. Dan gaan we dus sowieso voor CAT6. Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

SaraNostra schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:36:
Ik zou voor 6A gaan.

Die 55 meter binnen klinkt leuk, maar 6A is wél een officiële standaard en nauwelijks duurder dan 6.
Hooguit wat lastiger te verwerken, maar met het oog op de toekomst...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

SaraNostra schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:36:
Veel succes en wellicht nog wat interessante topics.

Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3
[Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

unezra schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:48:
[...]

Ik zou voor 6A gaan.

Die 55 meter binnen klinkt leuk, maar 6A is wél een officiële standaard en nauwelijks duurder dan 6.
Hooguit wat lastiger te verwerken, maar met het oog op de toekomst...
Welk oog op de toekomst dan? Want de snelheid blijft hetzelfde, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja en de afstanden in je huis worden in de toekomst ook niet groter dan 55m.
En voor meer dan 10Gbps zal ook CAT 6a ook niet gaan werken.

Kortom CAT 6 UTP is de gouden standaard voor thuissituaties.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 316512 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:19:
[...]

Welk oog op de toekomst dan? Want de snelheid blijft hetzelfde, toch?
Enige bestaande of beoogde standaard die niet op Cat6 werkt bij kabels korter dan 55m is 40Gbase-T. Die vereist ranzig dikke Cat8 kabels en afwijkende connectoren (zo niet val je terug op Cat6 functioneren, en had je net zo goed gelijk Cat6 kunnen nemen). Dit gaat *nooit* voor thuisgebruik ingezet worden. Nog los van prijs en complexiteit, is stroomverbruik zo hoog dat het geen CE-certificering gaat krijgen, niet nu, helemaal niet straks als die eisen alleen maar strakker worden.

Gaan we dan nooit nieuwe standaarden binnenhuis krijgen? Tuurlijk wel. Ooit. Wat er dan gaat gebeuren is zelfde als wat er met 802.3bz gebeurd is: een retrofit van nieuwe standaard op bestaande bekabeling. Toen 2.5Gbps over oude Cat5e kabels, straks geheid 25Gbps of iets in die richting over Cat6. Of we gaan gewoon naar glas binnenhuis. Kan nu al zelfs :z

Trouwens, mbt CAI: 2002 belt en wil z'n kabels terug. Zelfs Ziggo is over op een coaxloze video box (Next Mini). Bestaande coaxkabels zijn prima te gebruiken tot iig 2.5Gbps mbv MoCA 2.5, maar nieuw coax leggen tenzij je NU een mission-critical toepassing erover laat lopen? No way. Zou dit ook aan de ontwikkelaar meegeven, keuze CAI/CAT5/CAT6 is echt oud, en hij kan z'n leven makkelijker maken door CAT weg te laten, en eigenlijk CAT5 ook.

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 02-06-2022 13:33 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Voor techneuten is coax achterhaalt, maar voor niet techneuten die gewoon lineaire tv willen kijken op de slaapkamer of zolder is coax nog steeds een afweging.
IPTV is ook niet zalig makend zeker zolang geen enkel tv daarvoor een aansluiting heeft en we dus alles ofwel naar hdmi ofwel naar coax moeten overzetten in een kastje bij de tv.
Vergelijk maar eens de peperdure ViaPlay met waardeloze kwaliteit van de Formule 1 met wat Ziggo vorig jaar aanbood.

Overigens zou ik liever zien dat de overheid in het bouwbesluit opneemt dat bij nieuwbouw naar elke kamer (en zolder) een loze 3/4 (dus geen 5/8) buis gelegd wordt.
Dan kan iedereen daar zelf intrekken waar hij behoefte aan heeft.
Op dit moment vragen de bouwers voor extra loze leidingen en/of kabels de hoofdprijs, maar als het stadaard in een huis zit kost het bijna niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:46:
Voor techneuten is coax achterhaalt, maar voor niet techneuten die gewoon lineaire tv willen kijken op de slaapkamer of zolder is coax nog steeds een afweging.
Moet er wel nog content over de coax beschikbaar zijn. Ondertussen is er niets op de coax bescikbaar dat niet op IP aanwezig is, en omgekeerd steeds meer dat alleen over IP beschikbaar is. Het zal niet lang duren voordat alleen de must-carry zenders op lage kwaliteit via DVB te krijgen zijn.
IPTV is ook niet zalig makend zeker zolang geen enkel tv daarvoor een aansluiting heeft en we dus alles ofwel naar hdmi ofwel naar coax moeten overzetten in een kastje bij de tv.
Vergelijk maar eens de peperdure ViaPlay met waardeloze kwaliteit van de Formule 1 met wat Ziggo vorig jaar aanbood.
Vorig jaar. Nu niet meer. Kijk ondertussen naar LoveNature 4k over IP. Dat is waar het heen gaat.
Overigens zou ik liever zien dat de overheid in het bouwbesluit opneemt dat bij nieuwbouw naar elke kamer (en zolder) een loze 3/4 (dus geen 5/8) buis gelegd wordt.
Op dit moment vragen de bouwers voor extra loze leidingen en/of kabels de hoofdprijs, maar als het stadaard in een huis zit kost het bijna niks.
Eens, maar alleen al 5/8 zou grote vooruitgang zijn. Zit nu in NTA-8055, wat slechts een aanbeveliing is (voor levensloopbestendig bouwen), en dan ook niet op laagste niveau van implementatie. Dat ding naar een volle NEN pushen zodat het wel verplicht wordt is een van mijn lange-termijndoelen op het werk.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ben(V) schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:58:
Tja en de afstanden in je huis worden in de toekomst ook niet groter dan 55m.
En voor meer dan 10Gbps zal ook CAT 6a ook niet gaan werken.

Kortom CAT 6 UTP is de gouden standaard voor thuissituaties.
2.5G en 5G is ook pas later voor 5E gekomen, ik heb er geen onverdeeld vertrouwen in dat er niet alsnog een tussenstandaard komt, die 40G+ over 6A support, maar niet over 6.

Lang verhaal kort: De énige praktische reden niet voor 6A te gaan, is stugheid van de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ben(V) schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:46:

klopt.
In mijn nieuw bouwwoning.
1 keer ethernet naar de woonkamer

Extra kabel erbij 260 euro aftikken.

Dus toen maar zelf een switch ertussen gehangen.

Mijn mening voor TS.
Gewoon elke maar CAT naar toe laten trekken.
het liefst met een installatie doos.

Maak een goede werktekening voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:25
Ik ben benieuwd waar het naartoe gaat met thuis bandbreedte gebruik, op je lan en wan voor de gemiddelde consument

Natuurlijk wordt beeld steeds scherper maar tegelijk zie ik ook steeds meer naar streaming gaan.

- Traditioneel kopieerde je bv een film van je nas naar lokaal en ging je hem daarna afspelen. Alles onder de gigabit was irritant want duurde lang! Tegenwoordig staat mijn nas uit en stream ik een film uit de cloud in 4k met 15mbit.....

- Traditioneel downloade ik een game van 20GB vanaf Xbox Live, lang wachten met trage verbinding. Nu stream je de game instant met 20mbit....

- Een teams call kost je max een megabit of 4......

Dus ja, kwaliteit omhoog betekent meer bandbreedte nodig maar door de beweging naar steeds meer streaming (en slimme compressie) vraag ik mij sterk af of we over 10 jaar ECHT tekortkomen met een gigabit.

Ik heb hier een "stream huishouden" en waar ik eerder nog echt lokaal gigabit nodig had, heb ik eigenlijk nu al zat aan 100mbit (internet lijn is ook 50 waar ik de limitien nooit meer tegenkom sinds cloud gaming)

Maar toch :P
Indien gering prijsverschil gewoon CAT6 of CAT6A erin proppen.
Of je het ooit nodig gaat hebben is dan een 2e maar voor die paar euro gewoon doen :)

edit:
Kijk je naar de absolute getallen dan zie je 344GB per maand. Dat is grofweg 10GB per dag. Als je 1-2 minutenje gigabit verbinding vol trekt zit je daar al op...

Afbeeldingslocatie: https://decisiondata.org/wp-content/uploads/2020/04/average-broadband-usage-by-year.png

[ Voor 25% gewijzigd door laurens0619 op 02-06-2022 14:19 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

unezra schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:06:
[...]

2.5G en 5G is ook pas later voor 5E gekomen, ik heb er geen onverdeeld vertrouwen in dat er niet alsnog een tussenstandaard komt, die 40G+ over 6A support, maar niet over 6.
Ik wel. Het heeft met verbruik te maken. CE-normen worden steeds strakker aangehaald. Even los van de afscherming (dat voor thuisgebruik irrelevant is), komen de hogere specs van Cat6A door de dikkere aders (16-20AWG ipv 22-24AWG). Daarmee is het mogelijk om hogere frequenties erop te zetten bij langere afstanden. Waarom? Lagere demping. Wat heb je nodig om gebruik te maken van die extra spec? Meer energie. Dat gaat niet vliegen voor thuisgebruik.
Lang verhaal kort: De énige praktische reden niet voor 6A te gaan, is stugheid van de kabel.
Stugheid kabel, noodzaak om ander aansluitmateriaal te gebruiken en die ook goed aan te sluiten (anders verlies je alsnog de voordelen), grotere kans op fouten/problemen bij installatie dus. Dat is geen hypothetisch iets voor nog niet bestaande standaarden, maar een heel concrete uitdaging waar iedereen tegenaan gaat lopen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
In een standaard 5/8 buis kunt je maar een CAT 6A kabel trekken, maar wel 2 stuks CAT 6 kabels( en 3 stuks CAT 5e).
En CAT 6A levert niets extra dus ik zeg neem CAT 6 met twee kabels per buis, je kunt nooit te veel kabels hebben.

En kijkend naar de toekomst denk ik met 10 Gbps de huidige ethernet techniek over koper zijn grenzen wel zo'n beetje bereikt heeft, anders moet je zoveel energie in het signaal stoppen dat je switch een soort straalkachel wordt en zelfs de kabels warmte gaan uitstralen.

Als we ooit hoger gaan dan 10Gbps over grotere afstanden (meer dan een paar meter) zal dat ofwel over glas worden ofwel met andere modulatie vormen en dan is er weer een heel ander speelveld.

En het zal nog vele vele jaren duren voor zelf 10Gbps de standaard norm wordt als dat al ooit zover komt.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 02-06-2022 14:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:33
Leg zoveel mogelijk utp aan inderdaad. koop een snelle 'main' switch waar je al het verkeer in je meterkast op uit laat komen. dan kun je vrijwel altijd 1gbps halen.

Vergeet daarnaast niet om op elke verdieping loze leidingen naar centrale plekken in je plafond te laten maken waar je wifi access points kunt ophangen. Zo heb je straks overal in je huis ook goed dekkende wifi met goeie snelheden voor je smartphone en tablet.

miss ook loze leidingen naar je buitengevel voor eventuele ip camera.
En een loze leiding richting je tuin voor eventueel internet of accesspoint in je tuin(huis).

CAI is achterhaald in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
degrashopper schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:37:
Leg zoveel mogelijk utp aan inderdaad. koop een snelle 'main' switch waar je al het verkeer in je meterkast op uit laat komen. dan kun je vrijwel altijd 1gbps halen.

Vergeet daarnaast niet om op elke verdieping loze leidingen naar centrale plekken in je plafond te laten maken waar je wifi access points kunt ophangen. Zo heb je straks overal in je huis ook goed dekkende wifi met goeie snelheden voor je smartphone en tablet.

miss ook loze leidingen naar je buitengevel voor eventuele ip camera.
En een loze leiding richting je tuin voor eventueel internet of accesspoint in je tuin(huis).

CAI is achterhaald in huis.
Dank voor deze tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-05 19:14
Als ik je verhaal lees , ga je 4 etages + tuinhuis bereik willen... als je op elke etage dubbele kabels laat leggen + wat smartmeuk kom je al snel op een stevige installatie uit (vergeet niet dat stuff zoals zonnepanelen ook een kabeltje willen)...

Dit gaat al heel snel teveel worden voor je gemiddelde meterkast .

Zou je het niet intressant zijn om alle netwerkstuff in een nette datakast in de garage te zetten bv ?
ja, kost eenmalig wat knaken maar wij zijn tweakers offcourse..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
RGAT schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:47:
[...]

Met een hogere prijs van 0,10 € de meter voor cat 7, (over de duim, 0.72 € cat6) met een typische meerwerk prijs alleen al voor de lege contactdoos van 150 € zou ik de elektricien er altijd de snellere variant laten plaatsen.

Waarom,
verantwoordelijkheid, garantie voor verbinding (aftesten) kan ik dan daar neerleggen, en heb daarna langer plezier van de aansluitingen.

Waar nodig kan dan later nog wel glasvezel of welke betere versie dan ook worden geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
The_Vice schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:19:
[...]

Met een hogere prijs van 0,10 € de meter voor cat 7, (over de duim, 0.72 € cat6) met een typische meerwerk prijs alleen al voor de lege contactdoos van 150 € zou ik de elektricien er altijd de snellere variant laten plaatsen.

Waarom,
verantwoordelijkheid, garantie voor verbinding (aftesten) kan ik dan daar neerleggen, en heb daarna langer plezier van de aansluitingen.

Waar nodig kan dan later nog wel glasvezel of welke betere versie dan ook worden geplaatst.
Ik neem aan dat je kabellegger voor CAT6 ook verantwoordelijk zou zijn, dus ook garantie en testen zou je kabellegger (hopelijk) doen?
Langer plezier, tja hooguit als je later naar bed gaat omdat je CAT7 hebt :+ Anders heb je van CAT6 even lang 'plezier'. Als je het dan toch over de 'per meter' kosten hebt, dan kost glasvezel niet zo gek veel meer, de materiaalkosten zijn iig niet zo duur vergeleken met het uurloon voor aanleggen...

Tegen de tijd dat jij (of ik) thuis 40GbE gaan aansluiten en CAT7 deels nuttig wordt gebruiken we al vele jaren CAT10 :+ Daar zit je dan met je 'investering voor over 40 jaar' ;)
Met hoe het de afgelopen tien jaar is gegaan (meer naar mobile devices en cloud) zal datagebruik niet gauw naar 10Gb/s oplopen voor het gemiddelde huishouden, misschien in 2050 op zijn vroegst. Dan zit je tot 2080 oid nog prima met CAT6 10Gb/s :+
Of datagebruik over CATx kabel neemt juist af omdat iedereen over gaat op 6G, daar zit je dan met je luxe CAT7 installatie die je niet gebruikt...

Roepen 'neem het hogere nummertje' is leuk om in de buurt van de Mediamarkt verkoper te zeggen maar heeft verder geen nut bij een goede keuze maken.

[ Voor 4% gewijzigd door RGAT op 02-06-2022 20:37 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:23
[...]

Waarom,

CAT7 geeft geen enkele garantie op betere werking tov CAT6 of CAT6A. De gemiddelde installateur kan nog geen netwerkkabel afmonteren en laat dat met CAT7 gewoon een hele uitdaging zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Altijd grappig dat er toch nog weer mensen zijn die om hogere nummertjes roepen zonder enige onderbouwing, terwijl er al door meerdere mensen onderbouwde reden zijn gegeven waarom dat onzin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
Ben(V) schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:20:
Altijd grappig dat er toch nog weer mensen zijn die om hogere nummertjes roepen zonder enige onderbouwing, terwijl er al door meerdere mensen onderbouwde reden zijn gegeven waarom dat onzin is.
Niet noodzakerlijkerwijs het hogere nummertje, maar gewoon praktisch inzicht. Met een investering van een paar ton op een huis, enkele honderen euro's voor extra leidingen specifiek voor dataverkeer. En dan nog waarschijnlijk een premie om de afdekplaten mee te te laten kleuren.

Jà, dan is wat mij betreft de keus gauw gemaakt om een dubbeltje per meter extra neer te leggen voor de laatst gangbare standaard voor bekabeling.

Geldt overigens voor meer zaken, extra aansluiting voor riool, loze waterleiding naar de schuur, paar groepen en loze leidingen naar verdiepingen. Vooraf bedenken scheelt achteraf een hoop gezeur.

[ Voor 11% gewijzigd door The_Vice op 02-06-2022 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
RGAT schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:36:
[...]

Ik neem aan dat je kabellegger voor CAT6 ook verantwoordelijk zou zijn, dus ook garantie en testen zou je kabellegger (hopelijk) doen?
Ja, dat zou ik doen, ik ben daar rechtlijnig in.
Langer plezier, tja hooguit als je later naar bed gaat omdat je CAT7 hebt :+ Anders heb je van CAT6 even lang 'plezier'. Als je het dan toch over de 'per meter' kosten hebt, dan kost glasvezel niet zo gek veel meer, de materiaalkosten zijn iig niet zo duur vergeleken met het uurloon voor aanleggen...
klopt, mischien dan nog even de verschillen tussen de stekkers, en de downstream infrastuctuur meenemen
Tegen de tijd dat jij (of ik) thuis 40GbE gaan aansluiten en CAT7 deels nuttig wordt gebruiken we al vele jaren CAT10 :+ Daar zit je dan met je 'investering voor over 40 jaar' ;)
Met hoe het de afgelopen tien jaar is gegaan (meer naar mobile devices en cloud) zal datagebruik niet gauw naar 10Gb/s oplopen voor het gemiddelde huishouden, misschien in 2050 op zijn vroegst. Dan zit je tot 2080 oid nog prima met CAT6 10Gb/s :+
Wellicht gaat het niet iedereen om datagebruik. Gewoon even iets van A naar B pompen kan ook een argument zijn om een snelle verbinding te hebben. Voor de meerprijs ten opzichte van een heel huis investeer ik liever vooraf. Ervaring leert dat achteraf, ofwel krediet nemen op de toekomst, toch altijd voor onverwachte problemen zorg.
Of datagebruik over CATx kabel neemt juist af omdat iedereen over gaat op 6G, daar zit je dan met je luxe CAT7 installatie die je niet gebruikt...
Ook tussen beton? Ik blijf van de generatie die materiële verbindingen prevaleert boven radiografie.
Roepen 'neem het hogere nummertje' is leuk om in de buurt van de Mediamarkt verkoper te zeggen maar heeft verder geen nut bij een goede keuze maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@The_Vice Dat is de grap met CAT7, het is helemaal niet de laatste gangbare standaard. Dan willen de meesten er ook nog een RJ45 stekker direct opknijpen...

Ik heb een tijdje terug wat CAT7 aangesloten bij klanten, het is gewoon een hel. Bij CAT6 trek ik de grens.
Volgende week ga ik overigens gewoon op pad met een doosje Belden CAT5E om wat Unifi6 accesspoints aan te sluiten in een magazijn. Ze zitten daar nog maar een jaar of 2, degene die erna komt trekt toch alles eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik vind niet dat COAX / CAI afgeschreven is.

'k Heb één COAX vanaf TV naar meterkast omdat Ziggo ook bij een internet only abonnement DVB-C signaal levert met strak (HD) beeld.

Daarnaast van de meterkast nog een COAX naar zolder waar een DVB-T2/DAB+ antenne staat, voor NPO en regionaal, (gratis HD kanelen van Digitenne). Voor 't geval...

Vrijwel elke TV heeft DVB-C en DVB-T2 ingebouwd.

Ik begrijp wel dat liniaire TV minder populair is, maar als je soort van gratis strak beeld kan regelen, lijkt me dat wel het overwegen waard.
Zeker je Ziggo als provider wil/moet zou ik CAI trekken naar de TV's

Er zijn ook CAT6 en coax kabels in 1, dan kan je altijd nog alle kanten op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
The_Vice schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:58:
[...]

Niet noodzakerlijkerwijs het hogere nummertje, maar gewoon praktisch inzicht. Met een investering van een paar ton op een huis, enkele honderen euro's voor extra leidingen specifiek voor dataverkeer. En dan nog waarschijnlijk een premie om de afdekplaten mee te te laten kleuren.

Jà, dan is wat mij betreft de keus gauw gemaakt om een dubbeltje per meter extra neer te leggen voor de laatst gangbare standaard voor bekabeling.

Geldt overigens voor meer zaken, extra aansluiting voor riool, loze waterleiding naar de schuur, paar groepen en loze leidingen naar verdiepingen. Vooraf bedenken scheelt achteraf een hoop gezeur.
Je blijft maar hameren op een hoog nummertje zonder enige onderbouwing waarom met als argument dat het niet veel duurder is.
Voorbereid zijn op de toekomst is prima, maar als je zeker weet dat wat je aanlegt nooit zo gebruikt gaat worden is het echt overkill en onzin.
En het heeft echt real-life nadelen, omdat het heel lastig te verwerken, maar een kabel in een buis past en gewoon niet past op standaard afmonteer spullen.
Beetje onzinnig vind je zelf ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

@dion_b zolang providers als Viaplay haarfijn bewijzen dat live IPTV nog een lange weg te gaan heeft zou ik de coaxkabel toch maar niet helemaal afschrijven.

Het is erg stoer om te zeggen doe maar overal alleen UTP, maar de praktijk is toch nog niet helemaal zover.

Wat @Chris.nl ook al zegt. Trouwens DVB-S gaat ook prima over goede coax ;)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@The_Vice
Voor ons enkele centen ja.
Bij nieuwbouwproject heb ik gelezen dat de upgrade van cat6 naar cat6a 130 euro was, per kabel! Cat7 was niet toegestaan

Ik lees hierboven al 2 kabels per ruimte dat is zo 10 kabels wat 1300 euro maakt

Geen idee wat de TS moet betalen maar met aannemers kan het soms uit dr hand lopen qua extra kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

psy schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 00:13:
@dion_b zolang providers als Viaplay haarfijn bewijzen dat live IPTV nog een lange weg te gaan heeft zou ik de coaxkabel toch maar niet helemaal afschrijven.
Kun jij F1 dan (beter) over coax krijgen op dit moment?
Het is erg stoer om te zeggen doe maar overal alleen UTP, maar de praktijk is toch nog niet helemaal zover.

Wat @Chris.nl ook al zegt. Trouwens DVB-S gaat ook prima over goede coax ;)
Ja, en je kunt er vast ook Morse over doen :z

Als je al coax hebt is er nul reden om het eruit te rukken en kun je vooralsnog prima diensten erover trekken, maar omgekeerd kun je nu al prima (alles van Ziggo & KPN's eigen kastjes tot NLZiet app) alle content die je maar wilt zonder doen. Geen enkele reden om forse bedragen uit te geven om binnenhuis EOL infra aan te leggen in een nieuwbouwwoning. Besteed dat geld liever aan een (paar) extra Cat6 aansluitpunt(en).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:12:
[...]

[...]

Als je al coax hebt is er nul reden om het eruit te rukken en kun je vooralsnog prima diensten erover trekken, maar omgekeerd kun je nu al prima (alles van Ziggo & KPN's eigen kastjes tot NLZiet app) alle content die je maar wilt zonder doen. Geen enkele reden om forse bedragen uit te geven om binnenhuis EOL infra aan te leggen in een nieuwbouwwoning. Besteed dat geld liever aan een (paar) extra Cat6 aansluitpunt(en).
Dat is jou mening. Gratis DVB-C of DVB-T2 is niet te doen zonder coax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

dion_b schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:12:
[...]

[...]

F1 is foutloos te zien via kanaal 200.
En je hebt niet die stupide beperkingen zoals niet kunnen opnemen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Chris.nl schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:47:
[...]

Dat is jou mening. Gratis DVB-C of DVB-T2 is niet te doen zonder coax.
"Gratis" als je
- een abo bij provider afneemt die die diensten aanbiedt (vaak niet de goedkoopste)
- honderden zo niet duizenden EUR aan meerwerk laat doen om coax aan te leggen

Doe eens de hele business case doorrekenen. Wanneer wordt "gratis" goedkoper dan betaald IP?

Voorzetje voor meest gunstige situatie CAI (kom maar met betere cijfers als je ze hebt):

De 'gratis' optie:
- sowieso UTP, dus niet apart in berekening
- CAI aansluiting inclusief leiding, per kamer EUR 280 bron
- goedkoopste abo Ziggo "Internet Only Start" EUR 42.50 maand 75/10Mbps

De 'betaalde' optie:
- geen CAI
- goedkoopste vergelijkbare internet-only abo EUR 37.50 (Online "Maximaal Internet" 100/30 VDSL)
- NLZiet 7.95 per maand
- Subtotaal EUR 45.45

Ik heb hier geen tijdelijke kortingen meegerekend, en ben uitgegaan voor goedkoopste optie met CAI, en dan goedkoopste minimaal daarmee vergelijkbare internetabo uitgezocht, op een locatie waar geen glas beschikbaar is. Dit is ongeveer best-case voor CAI...

Per maand dus EUR 2.95 goedkoper voor 'gratis', maar je betaalt wel EUR 280 meer eenmalig. Je break-even punt heb je dus bij 95 maanden, oftewel bijna 8 jaar. Geen provider die je garanties gaat geven over termijn van 8 jaar, maar als Ziggo nu al op all-IP overgaat voor hun kastjes en een app heeft voor op eigen apparaat, zou ik er niet op rekenen dat je over 8 jaar nog dezelfde zenders beschikbaar hebt via DVB, als er al nog iets uitgezonden wordt.

Wederom, als je het al hebt is de berekening anders en is het overduidelijk beter te gebruiken wat er ligt zolang het nog naar tevredenheid werkt, maar als het er niet is, is het anno 2022 echt niet meer zinnig om legacy infra te installeren voor fors geld en gedoe.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Het hangt een beetje er vanaf hoeveel TV's je hebt staan. Sommige huishoudens hebben er wel 5 staan.
Dat kost je bij KPN dus 5 euro per extra decoder per maand (dus 20 euro) of 3x 7.95 voor nlziet. (als iedereen tegelijk kijkt)

De DVB-C use case gaat bij mij dus eigenlijk alleen op bij veul tv's thuis.

Ik heb zelf NLZiet en 3 tvs (waar je er 2 tegelijk mag gebruiken). Ik denk dat ik met 4-5 tv's nog wel uitkom omdat het gebruik toch verdeeld is over nlziet/netflix/youtibe/videoland.

Ik vind het trouwens wel echt idioot dat je CAT kabels moet trekken voor iets simpels als een iptv stream van een megabit of 10. Ik heb daarom dat KPN tv spul hier ook in de container geflikkerd en stream lekker alles via de WiFi :)

[ Voor 87% gewijzigd door laurens0619 op 03-06-2022 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:40:
[...]

"Gratis" als je
- een abo bij provider afneemt die die diensten aanbiedt (vaak niet de goedkoopste)
- honderden zo niet duizenden EUR aan meerwerk laat doen om coax aan te leggen

Doe eens de hele business case doorrekenen. Wanneer wordt "gratis" goedkoper dan betaald IP?

Voorzetje voor meest gunstige situatie CAI (kom maar met betere cijfers als je ze hebt):

De 'gratis' optie:
- CAI aansluiting inclusief leiding, per kamer EUR 280 bron
- goedkoopste abo Ziggo "Internet Only Start" EUR 42.50 maand 75/10Mbps

De 'betaalde' optie:
- geen CAI
- goedkoopste vergelijkbare internet-only abo EUR 37.50 (Online "Maximaal Internet" 100/30 VDSL)
- NLZiet 7.95 per maand
- Subtotaal EUR 45.45

Ik heb hier geen tijdelijke kortingen meegerekend, en ben uitgegaan voor goedkoopste optie met CAI, en dan goedkoopste minimaal daarmee vergelijkbare internetabo uitgezocht, op een locatie waar geen glas beschikbaar is. Dit is ongeveer best-case voor CAI...

Per maand dus EUR 2.95 goedkoper voor 'gratis', maar je betaalt wel EUR 280 meer eenmalig. Je break-even punt heb je dus bij 95 maanden, oftewel bijna 8 jaar. Geen provider die je garanties gaat geven over termijn van 8 jaar, maar als Ziggo nu al op all-IP overgaat voor hun kastjes en een app heeft voor op eigen apparaat, zou ik er niet op rekenen dat je over 8 jaar nog dezelfde zenders beschikbaar hebt via DVB, als er al nog iets uitgezonden wordt.

Wederom, als je het al hebt is de berekening anders en is het overduidelijk beter te gebruiken wat er ligt zolang het nog naar tevredenheid werkt, maar als het er niet is, is het anno 2022 echt niet meer zinnig om legacy infra te installeren voor fors geld en gedoe.
Tja, ik had loze leidingen in 't nieuwbouw huis. Geen meerprijs maar standaard elke kamer + zolder één of meer loze leidingen. Zelf draad trekken en afmonteren lag in mijn mogelijkheden. TS lijkt het te laten doen en vraagt advies.

Goedkoopste (straks)50/20 internet only van Ziggo is Basic, trouwens, scheelt weer €7,50 p/m op je berekening.
Ik denk niet dat Ziggo overgaat op IP-only of all-IP, maar dat DVB-C ernaast blijft, het is nogal een usecase van veel klanten.

Ik blijf erbij dat het geen verkeerd advies voor TS zou zijn om een 2in1 kabel naar TV('s) te (laten)trekken. Zeker als ie Ziggo wil of moet. Daarnaast is DVB-T2 dus ook gratis uit de lucht te vissen. Coax EOL noemen beleef ik dus als een mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ja hoor. 280 euro per leiding. Extremen heb je altijd. Leuk om een discussie dood te slaan.

Bij mijn renovatie kon ik zelf bepalen hoeveel buizen ik waarheen wilde hebben, de "extra" kosten zijn dan in feite de einddozen en de kabel. Allemaal best te overzien in het grote totaal. Bij 280 euro extra per kabel zou ik ook eerst eens afvragen wat ik nou waar wilde hebben.

Ik denk dat ook niemand in twijfel zal trekken dat je gewoon naar elke kamer bij voorkeur één leiding met dubbel CAT6 moet aanleggen. Mijn mening daarentegen is ook, heb je de mogelijkheid, overweeg nog steeds coax.

Zolang de topics hier verschijnen met niet goed werkende configuraties qua iptv, lach ik alleen maar. Het is nog steeds niet volwassen voor lineaire live TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

psy schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:02:
Ja hoor. 280 euro per leiding. Extremen heb je altijd. Leuk om een discussie dood te slaan.

Bij mijn renovatie kon ik zelf bepalen hoeveel buizen ik waarheen wilde hebben, de "extra" kosten zijn dan in feite de einddozen en de kabel. Allemaal best te overzien in het grote totaal. Bij 280 euro extra per kabel zou ik ook eerst eens afvragen wat ik nou waar wilde hebben.
Extremen? M'n eerste hit op Google kwam met EUR 340. Schoonbroer zit nu ook te kijken naar nieuwbouw waar het EUR 300 zou zijn voor extra aansluiting incl leiding en kabel (ongeacht type). EUR 280 vind ik juist best meevallen. Wederom, ik heb bewust best-case genomen. Dingen in de bouw zijn DUUR anno 2022.
Ik denk dat ook niemand in twijfel zal trekken dat je gewoon naar elke kamer bij voorkeur één leiding met dubbel CAT6 moet aanleggen. Mijn mening daarentegen is ook, heb je de mogelijkheid, overweeg nog steeds coax.

Zolang de topics hier verschijnen met niet goed werkende configuraties qua iptv, lach ik alleen maar. Het is nog steeds niet volwassen voor lineaire live TV.
Zolang er net zo goed topics verschijnen over verprutste coax ben ik niet onder de indruk van dit argument. Die verkeerde configs zijn vooral gevolg van slechte documentatie door leveranciers (aparte VLANs, zoals topic nu hieronder, vs multicast icm switches zonder IGMP support). Onderschat ook niet hoeveel mensen al (al dan niet onbewust) via IP kijken: meer dan 50% van liniaire TV in NL, nagenoeg alles wat niet strict liniair is (zodra je op pauze drukt gaat het al via IP) - nogal logisch dat je dan veel topics ziet, zelfde reden dat je zoveel meer topics ziet over KPN en Ziggo dan over kleine partijen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Als je geen goed beeld hebt bij coax, doe je zelf iets fout.

Als je geen goed beeld hebt bij iptv, kan je er zelf meestal niets aan doen. Of het is veel te ingewikkeld voor de niet-tweaker (je kan toch niet aankomen bij een consument met aparte VLAN's of speciale switches).
Bij dvb-c heb je te maken met standarisering. Als je kabels en aansluitingen in orde zijn heb je goed beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
laurens0619 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 00:15:
@The_Vice
Voor ons enkele centen ja.
Bij nieuwbouwproject heb ik gelezen dat de upgrade van cat6 naar cat6a 130 euro was, per kabel! Cat7 was niet toegestaan

Ik lees hierboven al 2 kabels per ruimte dat is zo 10 kabels wat 1300 euro maakt

Geen idee wat de TS moet betalen maar met aannemers kan het soms uit dr hand lopen qua extra kosten
Dat is precies het probleem met project ontwikkelaars, als iets niet volgens het bouwbesluit moet, dan komt het er niet in. Alleen tegen meerprijs.
Wellicht tijd om dat op te nemen, lijkt me toch wel eerste levensbehoefte, een hoge bandbreedte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-05 06:59
Ik snap niet waarom hier altijd Cat7 moet boven komen. Cat7 heeft geen RJ45 connectoren. Alle shops die RJ45 connectoren voor Cat7 verkopen misleiden hun klanten want dit bestaat niet. Het zullen Cat6A connectoren zijn die als Cat7 verkocht worden. Dus als je dan deze Cat7 connectoren plaats heb je eigenlijk maar een Cat6A verbinding maximum.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 23:21
Laten we een compromis sluiten en TS aanraden een UTP/COAX combikabel te leggen.
Iedereen tevreden en keuzevrijheid, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The_Vice schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:52:
[...]

Dat is precies het probleem met project ontwikkelaars, als iets niet volgens het bouwbesluit moet, dan komt het er niet in. Alleen tegen meerprijs.
Wellicht tijd om dat op te nemen, lijkt me toch wel eerste levensbehoefte, een hoge bandbreedte.
Wordt aan gewerkt. NTA8055. Voor nu een vrijwillige norm voor levensloopbestendig bouwen, en pas vanaf tweede niveau zijn (loze) leidingen naar verblijsruimtes verplicht. Er is uit verschillende hoeken (met name de grote providers) druk om dat te verheffen naar een dwingende NEN-norm wat verplicht is.

Maar goed, reken je niet rijk. Een deel van de meerprijs zit erin een bouwkundige nog een keer naar het ontwerp te moeten laten kijken als je afwijkt van het reguliere. Die ben je inderdaad kwijt. Maar alle overige kosten voor daadwerkelijke aanleg ga je natuurlijk evengoed nog betalen. Dit gaat al gauw EUR 1k bovenop prijs gemiddelde woning gooien - wat gelijk ook reden is waarom er verzet tegen is.
psy schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:15:
Als je geen goed beeld hebt bij coax, doe je zelf iets fout.

Als je geen goed beeld hebt bij iptv, kan je er zelf meestal niets aan doen. Of het is veel te ingewikkeld voor de niet-tweaker (je kan toch niet aankomen bij een consument met aparte VLAN's of speciale switches).
Bij dvb-c heb je te maken met standarisering. Als je kabels en aansluitingen in orde zijn heb je goed beeld.
Waar je volgens jou niet mee aan kunt komen is wat o.a KPN al meer dan 15 jaar doet. Als het zo'n drama was zouden ze niet #2 aanbieder van televisiediensten in NL zijn, zouden #3-#5 niet exact hetzelfde doen en zou #1 niet bezig zijn naar exact hetzelfde over te stappen. Dit is mature technologie. Sinds een jaar of twee hebben de grote providers apps voor op je televisie, dus je hebt niet eens een kastje nodig reken maar dat dat ook vanuit de providers de voorkeur geniet - kastjes zijn duur, gaan kapot en hebben support nodig; je TV natuurlijk ook, maar dat is tussen jou en je TV-leverancier.

Het is ook doodsimpel als je het doet op manier dat de provider voorschrijft. Pas als je zelf ingewikkelde dingen gaat doen op je netwerk zonder er rekening mee te houden gaat het mis, en dan ben je net zo goed een prutser als wanneer je het schaamhaar uit je coaxconnectoren laat steken. Concreet bij nieuwe installatie: zorg voor IGMP-support op je switches. Punt. Ingewikkelder is het niet.

[ Voor 41% gewijzigd door dion_b op 04-06-2022 12:25 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Als het mature technologie was anno 2022 hadden we geen problemen met Viaplay.
Je kan praten als brugman en ik waardeer je uitgebreide reacties maar ik blijf erbij. Dvb-c is voor lineaire tv nog steeds superieur. Ja je verkabeling moet in orde zijn maar dat geldt natuurlijk net zo goed voor je utp netwerk.

Apps voor de televisie vind ik geen goed alternatief. Als de fabrikant besluit om de ondersteuning te stoppen heb je pech.
Is dat ooit gebeurd voor de ingebouwde dvb-c ontvangers? Nee.

Pas als er een universeel systeem is op netwerkniveau welke alle tv's gebruiken zonder uitzondering, pas dan heb ik/krijg ik meer vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:17
[...]

Waarom,

Waarbij het verwerken van cat 7 meer tijd kost (elektricien vraagt al snel 50+ per uur). En je er niet onderuit komt om keystones te gebruiken die al snel 10 euro de stuk (*2 per kabel) kosten (gecertificeerd).

Daarnaast meer loze leidingen nodig want 2 x cat 7 door 1 buis van 19 mm is nagenoeg onmogelijk als er wat bochten inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@dion_b IGMPv1, v2 of v3? ;)

Nou lees ik dat het backwards compatible is, maar toen ik destijds bij een klant een managed switch moest aansluiten en in de instellingen een versie moest kiezen kon ik daar vanuit KPN en diverse fora niks over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-05 06:59
Jan-man schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:23:
[...]

Waarbij het verwerken van cat 7 meer tijd kost (elektricien vraagt al snel 50+ per uur). En je er niet onderuit komt om keystones te gebruiken die al snel 10 euro de stuk (*2 per kabel) kosten (gecertificeerd).

Daarnaast meer loze leidingen nodig want 2 x cat 7 door 1 buis van 19 mm is nagenoeg onmogelijk als er wat bochten inzitten.
Overal in de industrie wordt maximum Cat6A geplaatst tegenwoordig voor industrie 4.0, hetzelfde voor kantoren en scholen, voor wat ga je dan in een huisinstallatie Cat7 plaatsen waar ten eerste geen RJ45 connectoren in de ISO-NORM zitten voor een echte Cat7 verbinding te hebben en ten tweede je deze kabel nooit volgens specificaties gaat benutten.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Pagina: 1