Huis koelen zonder airco en zonder warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-05 08:21
Hi,

We hebben nieuwbouwwoning uit 2019, met volgende karakteristieken:
1) Benedenverdieping geen ramen die open kunnen
2) Grote glaspartijen op zuidoosten, zuiden en zuidwesten met jaloezien aan binnenkant
3) Geen warmtepomp, beneden vloerverwarming
4) Mijn vrouw kan helaas niet tegen de droge lucht van de airco
5) Rolluiken vinden we niet zo mooi

s Ochtends is het binnen 25 graden en loopt dan vrij snel op naar 27 tot 28 graden, zelfs als buiten niet mega warm is en zonnetje ook maar beetje schijnt. Op moment we de achterdeuren open zetten en buiten wat kouder is dan krijgen we het vrij snel naar 23 graden, maar gaan de deuren weer dicht is de temperatuur weer net zo snel terug. Ik heb al met een infrarood laser thermometer zitten zoeken en op zich lijkt warmte meer door ramen dan muren te komen.

Wat is het advies om in dit geval te doen? Een optie is screens voor alle ramen, maar ga ik het daarmee naar een gemiddelde van 22 graden kunnen brengen? Een fancoil heb ik ook al zitten bekijken maar door geen warmtepomp zou dat met een chiller aangesloten moeten worden en daar kan ik weinig over vinden tot nu toe.

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
ramen die niet op kunnen? Wow, ik gebruik juist ramen om als het in de vroege ochtend (6 7 uur) koel is het huis wat koeler te maken.
Dit klinkt als een idee en bouw wat geweldig is in de winter maar even vergeten dat er ook een zomer bestaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:24
Ramen waardoor de zon naar binnenkomt is natuurlijk het beste te verhelpen met screens, zonneschermen (of rolluiken, maar dat zou ik alleen voor bij een slaapkamer doen waar je overdag toch niet bent). Warmte die niet naar binnenkomt hoeft er ook niet uit.
En verder dus de deuren open, als het buiten kouder dan binnen is koelt het altijd af. Heb je meteen lekker veel frisse lucht met de deur(en) open.

Edit: Extra optie is speciale warmte werende folie op de ramen, maar dat werkt minder goed dan screens.

[ Voor 11% gewijzigd door jongetje op 01-06-2022 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
Silent7 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:01:
ramen die niet op kunnen? Wow, ik gebruik juist ramen om als het in de vroege ochtend (6 7 uur) koel is het huis wat koeler te maken.
Dit klinkt als een idee en bouw wat geweldig is in de winter maar even vergeten dat er ook een zomer bestaat.
Blijven we ook nog steeds raar vinden. Daarom ook gekeken naar een aantal kleinere ramen om daar een kozijn in bestaand kozijn te plaatsen met ramen die wel open kunnen. Maar dat lijkt vrij duur en ook niet echt mooi te worden....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Buitenzonwering doet meer dan binnenzonwering, dus denk aan screens, louvreluiken, leibomen etc.
Of je het dan op 22 graden kan houden durf ik niet te zeggen.

Hoe is de ventilatie geregeld? Ik neem aan met wtw, zit daar een bypass in (en werkt die ook?)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
jongetje schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:01:
Ramen waardoor de zon naar binnenkomt is natuurlijk het beste te verhelpen met screens, zonneschermen (of rolluiken, maar dat zou ik alleen voor bij een slaapkamer doen waar je overdag toch niet bent). Warmte die niet naar binnenkomt hoeft er ook niet uit.
En verder dus de deuren open, als het buiten kouder dan binnen is koelt het altijd af. Heb je meteen lekker veel frisse lucht met de deur(en) open.

Edit: Extra optie is speciale warmte werende folie op de ramen, maar dat werkt minder goed dan screens.
Even check, waarom geen screens bij ruimtes waar je overdag bent?
Deuren open doen we ook, maar helpt maar heel kortstondig en is niet te automatiseren en gaat niet echt bij slechter weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
Proton_ schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:09:
Buitenzonwering doet meer dan binnenzonwering, dus denk aan screens, louvreluiken, leibomen etc.
Of je het dan op 22 graden kan houden durf ik niet te zeggen.

Hoe is de ventilatie geregeld? Ik neem aan met wtw, zit daar een bypass in (en werkt die ook?)
Paar roosters bij ramen en toe en afvoer in plafond keuken op mechanische ventilatie. Buva systeem. Hoe kan ik die bypass controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De bypass werkt als er buitenluchttemperatuur (nu ca 14 graden) wordt ingeblazen als het binnen >22°C is, afhankelijk van instellingen. Het kan handig zijn de handleiding erbij te pakken.
Maar als je ook roosters hebt, ligt wtw weer niet voor de hand?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Rolluiken hoeven ook niet beslist. Er is ook doek of ouderwetsche raamluiken.

Waar je in ieder geval mee moet beginnen is om de warmte buiten te houden, dus de zon blokkeren aan de buitenkant. Dat scheelt bij grote raampartijen al een aardige warmtelast. En warmte die er niet is hoef je ook niet weg te koelen...

Ga je de oplossing zoeken in een stroomvreter maar doe je niks aan het buitenhouden van de warmte dan ben je energie aan het verspillen, dweilen met de kraan open...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
Proton_ schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:19:
De bypass werkt als er buitenluchttemperatuur (nu ca 14 graden) wordt ingeblazen als het binnen >22°C is, afhankelijk van instellingen. Het kan handig zijn de handleiding erbij te pakken.
Maar als je ook roosters hebt, ligt wtw weer niet voor de hand?
even gekeken en is inderdaad een mv. Betekent dus dat de roosters ook gewoon de warme buitenlucht naar binnen laten gaan dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
ooh ja bomen, als je kiest die bladverliezend zijn heb je het warmte voordeel in de winter en koelte effect in de zomer, mooi idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-05 21:40
voor mij nog niet duidelijk of het nu ventilatie type C of type D is.

Ventilatiesysteem C
“Natuurlijke toevoer met Mechanische afvoer”

Systeem C, een ventilatiemethode waarbij lucht via onderdruk middels raamroosters de woning inkomt. De onderdruk wordt veroorzaakt door de afzuiging van het mechanisch apparaat. De afzuigpunten worden standaard geplaatst in natte ruimtes. Denk hierbij aan het toilet, badkamer, berging en keuken. De raam- of wandroosters voor de natuurlijke toevoer zijn vaak terug te vinden in leefruimtes, zoals slaapkamers, keuken en woonkamer. De lucht zal via overstroom* van de leefruimte naar een natte ruimte gaan.

Ventilatiesysteem D
“Balansventilatie met warmteterugwinning op basis van Mechanische toevoer en afvoer”

Systeem D, een ventilatiemethode waarbij warmte uit de lucht teruggewonnen wordt. Het principe is als volgt: de lucht wordt in de zogeheten “verblijfruimtes” toegevoerd en in “natte ruimtes” afgevoerd. Deze lucht komt door de warmtewisselaar en wordt hergebruikt. De teruggewonnen warmte wordt hierna gemengd met de verse lucht van buiten. De opgewarmde en gefilterde lucht zal vervolgens weer in de leefruimtes via de toevoerventielen de woning ingeblazen worden. Het D systeem is te onderscheiden door vier aansluitingen. Twee aansluitingen gaan naar buiten (aanzuig en uitblaas) en twee naar binnen (toevoer en retour) van lucht.

conclusie: Zorg voor zonwering.... liefst een zonnescherm of bomen voor de ramen waar de zon invalt.
Daarnaast, zorg ervoor dat je 's nachts maximaal ventileert met je ventilatiesysteem.

25 graden nu al in de ochtend is wel heel erg hoog..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
MJ1986 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:05:
voor mij nog niet duidelijk of het nu ventilatie type C of type D is.

Ventilatiesysteem C
“Natuurlijke toevoer met Mechanische afvoer”

Systeem C, een ventilatiemethode waarbij lucht via onderdruk middels raamroosters de woning inkomt. De onderdruk wordt veroorzaakt door de afzuiging van het mechanisch apparaat. De afzuigpunten worden standaard geplaatst in natte ruimtes. Denk hierbij aan het toilet, badkamer, berging en keuken. De raam- of wandroosters voor de natuurlijke toevoer zijn vaak terug te vinden in leefruimtes, zoals slaapkamers, keuken en woonkamer. De lucht zal via overstroom* van de leefruimte naar een natte ruimte gaan.

Ventilatiesysteem D
“Balansventilatie met warmteterugwinning op basis van Mechanische toevoer en afvoer”

Systeem D, een ventilatiemethode waarbij warmte uit de lucht teruggewonnen wordt. Het principe is als volgt: de lucht wordt in de zogeheten “verblijfruimtes” toegevoerd en in “natte ruimtes” afgevoerd. Deze lucht komt door de warmtewisselaar en wordt hergebruikt. De teruggewonnen warmte wordt hierna gemengd met de verse lucht van buiten. De opgewarmde en gefilterde lucht zal vervolgens weer in de leefruimtes via de toevoerventielen de woning ingeblazen worden. Het D systeem is te onderscheiden door vier aansluitingen. Twee aansluitingen gaan naar buiten (aanzuig en uitblaas) en twee naar binnen (toevoer en retour) van lucht.

conclusie: Zorg voor zonwering.... liefst een zonnescherm of bomen voor de ramen waar de zon invalt.
Daarnaast, zorg ervoor dat je 's nachts maximaal ventileert met je ventilatiesysteem.

25 graden nu al in de ochtend is wel heel erg hoog..........
Type C met een Buva Qstream evolution systeem, zonder wtw unit. Blijkbaar moet ik die iedere nacht zelf in nachtstand zetten, dus zal dat ook eens proberen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Silent7
even over bomen nog, ik heb twee (lege) bijenkorven staan (in de hoop dat een volk het op natuurlijke wijze betrekt) en de plek daar heb ik metingen gedaan het eerste jaar dat ik ze neer zette
Daar staan ze namelijk in de zomer in de schaduw van acacia en essen maar in de winter zijn die hun bladeren kwijt en dan staan ze redelijk vol in de zon.
Zomer kruipt de temp omhoog naar wat de schaduw temp is maar pas na 12u (het is hier regelmatig 35C), kan niet lager natuurlijk, maar winter zit het tussen de 5 en 10 graden hoger (dus als het 4 is dan zou een bijenvolk op zonnige dag zelfs wat zeer korte ontlasting vluchten kunnen doen want dan is het in de korf 14 (2 graden hoger dan minimun, zonder volk, met volk is het al snel warmer maar daar gaat het niet over nu)

Leuke bomen zijn linden/tilia, jong blad is eetbaar rauw, oud blad is eetbaar maar iets stugger dus beter te gebruiken als spinazie, bloemen te gebruiken als thee, makkelijk te snoeien, bere sterk, worden heel erg oud
Of vlierbessen, die worden niet 300 jaar oud, maar groeien erg snel, bloesem maakt heerlijke limonade, bessen, na even koken veelzijdig, en geknausd blad houd vliegen en muggen op afstand dus fantastisch om lang een tuin te hebben, mooi en praktisch. Ik laat vlieren hier altijd groeien en steek na de winter wat gesnoeide takken in de grond, velen slaan aan een worden na een jaar enkel klein blad hebbende (waarin ze wortels maken) gewoon vrucht dragende bomen vanaf het tweede jaar, supersnel dus. De witte bloemschermen zijn ook luek om te zien. En de donker wordende bessen zijn ook leuk om te zien zelfs al pluk je ze niet, de vogels vinden ze lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:57
Ik heb hetzelfde scenario als jou, behalve dat we hier wel een wtw hebben.

Paar jaar geleden alle ramen aan de zuid/west kant laten voorzien van 3M warmtewerende folie. Folie zit aan de buitenkant.

We zijn hier erg tevreden over! Het is merkbaar koeler in huis. Dit icm met snachts de ramen boven open zetten heeft ons doen besluiten dat een airco nog even niet nodig is. Deze waren we eerder wel van plan aan te schaffen.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
1979sentinel schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:09:
[...]

Even check, waarom geen screens bij ruimtes waar je overdag bent?
Deuren open doen we ook, maar helpt maar heel kortstondig en is niet te automatiseren en gaat niet echt bij slechter weer.
Juist wel screens of een zonnescherm, ik bedoelde om geen rolluiken te doen, dan is het donker binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:07
Kun je de vloerverwarming tijdens de warme dagen niet ook gebruiken om te koelen door middel van er koud water in rond te blijven pompen?

Nu hangt warmte normaal wel tegen het plafond aan, maar misschien het is misschien een poging waard. De vloerverwarming heb je immers toch al. Als het helpt om de boel een beetje binnen de perken te houden heb je een mooie buiten het zicht oplossing.

Heeft iemand anders hier ervaring mee?

edit: Het lijkt wel te kunnen als ik een beetje rondkijk, al moet je systeem ergens koud water vandaag kunnen halen. Kost je waarschijnlijk dan nog iets aan spullen voor secundaire koude loop (pomp/klep/ iets om het water af te koelen) om zo je vloerverwarming tijdelijk van de CV ketel af te halen

[ Voor 25% gewijzigd door The Prutsor op 01-06-2022 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:18
Folie kan zeker helpen ja.

Schaduwdoek ook een idee: https://www.dewitschijndel.nl/schaduwdoek/ (bij allerlei shops verkrijgbaar, dit is indien in de buurt wel een fijne winkel overigens).

Kun je de hele zomer spannen (laat water door, dus alleen als het echt hard waait opbergen) en zo zoninval verminderen zonder dat je met "lelijke" screens zit. Moet je alleen wel ff over de bevestiging nadenken. Relatief goedkoop.

Fancoil is ook condenserend koelen (in het algemeen) dus geeft ook drogere lucht net als airco. Daardoor voelt die ook koeler aan trouwens. Een airco is tegenwoordig trouwens modulerend hè, je kunt hem instellen op een graadje of twee koeler dan buiten. Van droge lucht heb ik dan geen last. Fan hoeft dan ook niet hard te blazen (weinig tocht).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:30
Ik heb sinds een paar weken een wit zonwerend scherm met zuignappen van Sun Eclipse op het raam van m'n werkkamer. Kostte me ongeveer €80 voor een raam van ~120 x ~72 cm.

Het laat aardig veel licht door, waardoor de kamer niet gelijk heel donker is, terwijl het toch veel hitte tegenhoudt. Laatste paar weken is het nog niet heel heet geweest, dus nog niet écht goed kunnen testen. Maar een snelle infrarood-thermometer-test liet zien dat als ik m'n raam open had de zon op m'n vloer 48°C meette, terwijl precies hetzelfde vlak op de vloer met het raam dicht met de zonwering erop nog maar 28°C werd.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 01-06-2022 22:36 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HanslH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 04:34
Airco combineren met luchtbevochtiging is ook een optie. Als je zonnepanelen hebt bovendien economisch en milieutechnisch verantwoord aangezien moment opbrengst zp = noodzaak airco

Nikon D3, nikkor 24-70 2.8, nikkor 14-24 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
Devian schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:16:
Ik heb hetzelfde scenario als jou, behalve dat we hier wel een wtw hebben.

Paar jaar geleden alle ramen aan de zuid/west kant laten voorzien van 3M warmtewerende folie. Folie zit aan de buitenkant.

We zijn hier erg tevreden over! Het is merkbaar koeler in huis. Dit icm met snachts de ramen boven open zetten heeft ons doen besluiten dat een airco nog even niet nodig is. Deze waren we eerder wel van plan aan te schaffen.
Prijstechnisch in de buurt van een screen lijkt het met 200 euro per m2. Zie je verschil als je een raam op benedenverdieping wel hebt gedaan en raam er recht boven bij verdieping er boven niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
The Prutsor schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:24:
Kun je de vloerverwarming tijdens de warme dagen niet ook gebruiken om te koelen door middel van er koud water in rond te blijven pompen?

Nu hangt warmte normaal wel tegen het plafond aan, maar misschien het is misschien een poging waard. De vloerverwarming heb je immers toch al. Als het helpt om de boel een beetje binnen de perken te houden heb je een mooie buiten het zicht oplossing.

edit: Het lijkt wel te kunnen als ik een beetje rondkijk, al moet je systeem ergens koud water vandaag kunnen halen. Kost je waarschijnlijk dan nog iets aan spullen voor secundaire koude loop (pomp/klep/ iets om het water af te koelen) om zo je vloerverwarming tijdelijk van de CV ketel af te halen
Wel voor zitten kijken maar dan heb je een chiller nodig en daar kan ik nog niet zoveel over vinden tot nu toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:54

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

1979sentinel schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:00:
[...]

Prijstechnisch in de buurt van een screen lijkt het met 200 euro per m2. Zie je verschil als je een raam op benedenverdieping wel hebt gedaan en raam er recht boven bij verdieping er boven niet?
Ik weet niet welk type raam @Devian en @1979sentinel hebben, maar er bestaat een risico met deze folie. De lucht (evt vocht) die zich tussen het dubbel/trippel glas bevind kan té warm worden. Wat uiteindelijk kan resulteren in een barst.

Wij zijn daarom uiteindelijk gegaan voor ingeritste zonwering aande buitenkant. Dat voldoet uitstekend.

Daarnaast een airco installatie + vochtregulaar om mee te koelen + verwarmen

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Falcon schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:42:
[...]

Ik weet niet welk type raam @Devian en @1979sentinel hebben, maar er bestaat een risico met deze folie. De lucht (evt vocht) die zich tussen het dubbel/trippel glas bevind kan té warm worden. Wat uiteindelijk kan resulteren in een barst.

Wij zijn daarom uiteindelijk gegaan voor ingeritste zonwering aande buitenkant. Dat voldoet uitstekend.

Daarnaast een airco installatie + vochtregulaar om mee te koelen + verwarmen
Ik denk HR++, maar dit word door de installateur getest van te voren en je krijgt garantie tegen het barsten van je ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
1979sentinel schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:00:
[...]

Aan de ramen zelf zie je het niet, maar als beide bvb witte lamellen erachter hebben dan zie je het aan kleurverschil van de lamellen.

Gekozen voor de folie omdat dit altijd werkt, en niet het aanzicht of zicht naar buitrn aantast.

Folie is ook zo gemaakt dat de laaghangende zon in de winter wel warmte doorlaat, en de hoge zon in de zomer niet.

Qua prijs was het iets goedkoper dan screens.

Je woning warmt nog steeds op, maar wel langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Als je het geld hebt, dan lekker screens/rolluiken/zonneschermen.

Schaduwdoeken/folie etc zijn leuke oplossingen, maar eigenlijk net niet. Bij een schaduwdoek zul je heel goed moeten kijken hoe je deze bevestigd, en op de eerste verdieping wordt het al lastig. Folie is prima te doen, maar gaat gewoon niet dezelfde hitte tegenhouden als een screen of rolluik.

Persoonlijk vind ik screens netjes verwerkt in de dag er mooi uitzien. Gewoon strak, en een stuk vriendelijker dan een rolluik.

(En alles beter dan zo'n lelijke airco buiten-unit natuurlijk ;) )

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Devian schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:48:
[...]

Ik denk HR++, maar dit word door de installateur getest van te voren en je krijgt garantie tegen het barsten van je ramen.
Ah kijk, dat wist ik niet. Is dat een garantie door de installateur zelf of door 3M?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

1979sentinel schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:32:
[...]
Wel voor zitten kijken maar dan heb je een chiller nodig en daar kan ik nog niet zoveel over vinden tot nu toe.
Bijna elke lucht/water warmtepomp (=chiller) kan dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:07

Tazzios

..

1979sentinel schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:56:
Hi,

We hebben nieuwbouwwoning uit 2019, met volgende karakteristieken:
1) Benedenverdieping geen ramen die open kunnen
2) Grote glaspartijen op zuidoosten, zuiden en zuidwesten met jaloezien aan binnenkant
3) Geen warmtepomp, beneden vloerverwarming
4) Mijn vrouw kan helaas niet tegen de droge lucht van de airco
5) Rolluiken vinden we niet zo mooi

s Ochtends is het binnen 25 graden en loopt dan vrij snel op naar 27 tot 28 graden, zelfs als buiten niet mega warm is en zonnetje ook maar beetje schijnt. Op moment we de achterdeuren open zetten en buiten wat kouder is dan krijgen we het vrij snel naar 23 graden, maar gaan de deuren weer dicht is de temperatuur weer net zo snel terug. Ik heb al met een infrarood laser thermometer zitten zoeken en op zich lijkt warmte meer door ramen dan muren te komen.

Wat is het advies om in dit geval te doen? Een optie is screens voor alle ramen, maar ga ik het daarmee naar een gemiddelde van 22 graden kunnen brengen? Een fancoil heb ik ook al zitten bekijken maar door geen warmtepomp zou dat met een chiller aangesloten moeten worden en daar kan ik weinig over vinden tot nu toe.

Bedankt
Ik ga toch even in haken op droge lucht airco.
Waar heeft ze dat ervaren winkels vliegtuig?
In huis kun je hem bedienen waardoor je er zelf invloed op hebt; zet hem uit indien de lucht te droog wordt.(voor zover dat überhaupt speelt bij een thuis airco. Misschien even hier navragen: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen)
Tips:
Zet de temperatuur niet veel lager dan het in huis is.
Fan stand hoog.

Na een week 27 graden is huis is al je beton massa ook zo warm geworden, dat krijg je niet meer weg met een paar uur de deur open laten staan, de lucht is binnen notime inderdaad weer opgewarmd door je muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 00:06
Ik heb thuis rolgordijnen van Verosol, die laten een deel van het licht door maar houden wel een hoop warmte tegen. Is een bezoekje aan de winkel waard om het juiste model uit te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
Tazzios schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:19:
[...]

Ik ga toch even in haken op droge lucht airco.
Waar heeft ze dat ervaren winkels vliegtuig?
In huis kun je hem bedienen waardoor je er zelf invloed op hebt; zet hem uit indien de lucht te droog wordt.(voor zover dat überhaupt speelt bij een thuis airco. Misschien even hier navragen: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen)
Tips:
Zet de temperatuur niet veel lager dan het in huis is.
Fan stand hoog.

Na een week 27 graden is huis is al je beton massa ook zo warm geworden, dat krijg je niet meer weg met een paar uur de deur open laten staan, de lucht is binnen notime inderdaad weer opgewarmd door je muren.
Winkels, vliegtuig, hotels, werk enz.

Maar ik lees bijvoorbeeld ook op site van Daikin dat de airco een droge lucht veroorzaakt waardoor je lichaam meer slijm gaat produceren en je je keel en neus voelt. Niet dat het een verkoudheid is maar het voelt zo.

Lastige met zo'n dingen als airco en ook warmtepomp, je kunt het proberen ergens anders maar ervaart het toch pas volledig in je eigen huis in je eigen leefsituatie, en is niet sprake van 30 dagen niet goed geld terug :) haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Hier overigens wat extra info over de folie die wij hebben:

https://www.3mnederland.nl/3M/nl_NL/p/d/b00016721/

Wat ik zo snel zie is dat als je dus dubbelglas hebt dat ongeveer 40% warmte reductie optreed (Prestige 70).

Nog een pluspunt wat ik vergeten was, het blokkeert ook al het UV licht, dus geen last meer van verkleuringen door blootstelling aan zon.

[ Voor 17% gewijzigd door Devian op 02-06-2022 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Schaduwdoek, dakplatanen, plafondventilatoren, buitenscreens op de verdieping, da’s wat wij hadden, geen airco. En wij, architect en aannemer die allen bij ontwerp veel aandacht hadden voor voorkoming van te veel zoninstraling in de zomer. In de winter was het soms 25 graden binnen, in de zomer ook soms, soms 27, lekker toch? Veel ramen die open konden ‘s nachts, ook op de begane grond, waardoor afkoeling goed mogelijk was.
Daar is wel wat behoorlijk mis gegaan bij jullie bij de bouw jammer genoeg.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je gaat het in ieder geval langer koel houden met screens en andere schaduwoplossingen (screens, schaduwdoek, handdoeken etc :p ) aan de buitenkant. Als je folie op je ramen plakt moet je dit ook aan de buitenkant doen (anders gaat het glas kapot)

Bij de temperaturen waar je het over hebt werkt een ventilator ook nog vrij goed. Het wordt niet echt koeler, maar het voelt wel koeler.

In ons huur-dakappartement hingen we op echt warme dagen een natte handdoek voor het raam. Het houdt in elk geval de zon tegen en de theorie is dat er ook wat energie gestopt wordt in het verdampen van het water ipv in warmte (geen idee of dat ook echt zo werkt :p )

[ Voor 31% gewijzigd door Marzman op 02-06-2022 09:10 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:45
Buitenjaloezieën kunnen ook wel mooi staan bij een moderne woning. Tevens kan je de zon buiten houden maar toch licht binnen laten.

Overigens bizar dat je geen enkele vorm van natuurlijke ventilatie kan toepassen 's morgens / 's avonds...Er zijn geen openslaande tuindeuren, schuifpui of iets soortgelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
joezzt schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:55:
Schaduwdoek, dakplatanen, plafondventilatoren, buitenscreens op de verdieping, da’s wat wij hadden, geen airco. En wij, architect en aannemer die allen bij ontwerp veel aandacht hadden voor voorkoming van te veel zoninstraling in de zomer. In de winter was het soms 25 graden binnen, in de zomer ook soms, soms 27, lekker toch? Veel ramen die open konden ‘s nachts, ook op de begane grond, waardoor afkoeling goed mogelijk was.
Daar is wel wat behoorlijk mis gegaan bij jullie bij de bouw jammer genoeg.
Projectbouw :) en tijdens bouw voor optie gekozen om tuinkamer aan te bouwen waardoor precies dat raam verviel dat open kon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
nooberke schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:10:
Buitenjaloezieën kunnen ook wel mooi staan bij een moderne woning. Tevens kan je de zon buiten houden maar toch licht binnen laten.

Overigens bizar dat je geen enkele vorm van natuurlijke ventilatie kan toepassen 's morgens / 's avonds...Er zijn geen openslaande tuindeuren, schuifpui of iets soortgelijks?
Openslaande tuindeuren, maar net als het effect van vannacht voor eerste keer MV op nachtstand, de warmte is op dit moment al zo snel weer terug dat dat eigenlijk net zo goed geen verschil maakt (bijna dan). Deze dagen is het niet zo warm buiten, maar je ziet hier onder het verloop van de binnentemp over deze week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x15B5Wik3ClikM8tnpIFm_mKQn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5qUnRVMm13ESRKUqzB4uAZ1I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
1979sentinel schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:12:
[...]

Projectbouw :) en tijdens bouw voor optie gekozen om tuinkamer aan te bouwen waardoor precies dat raam verviel dat open kon...
Ah, dat verklaart. Als het een plat dak heeft , kun je zonnepanelen er op leggen, dat scheelt veel opwarming van het dak.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1979sentinel
joezzt schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:29:
[...]

Ah, dat verklaart. Als het een plat dak heeft , kun je zonnepanelen er op leggen, dat scheelt veel opwarming van het dak.
Alweer vergeten dat ik die al gedaan had :) niet echt efficient van me qua communicatie :) ligt al een sedumdak op, zeker verschil te merken op die plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
1979sentinel schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:17:
[...]

Openslaande tuindeuren, maar net als het effect van vannacht voor eerste keer MV op nachtstand, de warmte is op dit moment al zo snel weer terug dat dat eigenlijk net zo goed geen verschil maakt (bijna dan). Deze dagen is het niet zo warm buiten, maar je ziet hier onder het verloop van de binnentemp over deze week.

[Afbeelding]
Ja, dat is wel een stuk dramatischer dan bij ons thuis.

Snachts koelt het af naar 20.9 en overdag warmt het op naar 22. En dat patroon herhaalt zich voor de hele afgelopen week.

Afgelopen maand tijdens de warmste week was het iets warmer, snachts 22 en overdag 22.9.

En zoals eerder aangegeven, we hebben een grote raampartij op het zuidwesten, van vloer tot aan plafond.. en van muur tot muur, waar de zon opschijnt vanaf 12.00-13.00 tot zonsondergang.

[ Voor 8% gewijzigd door Devian op 02-06-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morion
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-05 11:37
Huis met een plat dak hier (met zonnepanelen) en aan 2 zijde volledig glas, dit warmt extreem op. Twee jaar terug geinvesteerd in screens aan de buiten kant van de ramen om dit tegen te gaan. Het kost even wat geld qua investering, maar is het zeker waard in ons geval... de screens dicht overdag, geeft ons nog prima licht en zicht naar buiten vanaf binnen, scheelt zo een graad of 6-8 in de zomer in ons huis. De looks van screens valt natuurlijk altijd over te discusseren, maar heb er zelf weinig moeite mee en het leef comfort binnen in mijn huis staat net iets hoger op de prio lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:41

Aganim

I have a cunning plan..

Hahn schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:33:
Ik heb sinds een paar weken een wit zonwerend scherm met zuignappen van Sun Eclipse op het raam van m'n werkkamer. Kostte me ongeveer €80 voor een raam van ~120 x ~72 cm.

Het laat aardig veel licht door, waardoor de kamer niet gelijk heel donker is, terwijl het toch veel hitte tegenhoudt. Laatste paar weken is het nog niet heel heet geweest, dus nog niet écht goed kunnen testen. Maar een snelle infrarood-thermometer-test liet zien dat als ik m'n raam open had de zon op m'n vloer 48°C meette, terwijl precies hetzelfde vlak op de vloer met het raam dicht met de zonwering erop nog maar 28°C werd.
Onze woning heeft naar verhouding veel raamoppervlakte, lekker licht, maar met een kantoor op het zuiden ook 'nogal' warm. Ik ben wel benieuwd of het je in de praktijk veel gaat schelen. Zelf heb ik wel naar dit folie zitten kijken, maar om even op de gok voor 800 euro aan folie te bestellen krijg ik er nog niet helemaal doorheen hier. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
Morion schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:54:
Huis met een plat dak hier (met zonnepanelen) en aan 2 zijde volledig glas, dit warmt extreem op. Twee jaar terug geinvesteerd in screens aan de buiten kant van de ramen om dit tegen te gaan. Het kost even wat geld qua investering, maar is het zeker waard in ons geval... de screens dicht overdag, geeft ons nog prima licht en zicht naar buiten vanaf binnen, scheelt zo een graad of 6-8 in de zomer in ons huis. De looks van screens valt natuurlijk altijd over te discusseren, maar heb er zelf weinig moeite mee en het leef comfort binnen in mijn huis staat net iets hoger op de prio lijst.
Wow, klinkt inderdaad als zeer zinvol. Zal hier hoogstens even kijken zijn welke ramen wanneer aanpakken. Sommige ramen pakken maar kort in de vroege ochtend een zonnetje, maar ja worden in die tijd wel de jaloezieën 34 graden vanmorgen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Wij hebben achteraan een gigantisch (schuif) raam waar de zon rond 2 uur in de namiddag binnen begint te schijnen. We hebben meteen beslist er screens in te voorzien; en die zet ik 1/3 naar beneden op warme dagen (dat volstaat om de meeste warmteinstraling te vermijden; en dan kunnen we nog naar buiten onder de screen door), als ik dat eens vergeet merk ik het direct als ik thuiskom want het voelt veel warmer (ik moet de shelly 2.5 nog eens koppelen aan weersvoorspelling om dat te automatiseren). Je voelt ook een gigantisch verschil als je de zon met of zonder screen voelt. Fijne van screens is ook dat je nog gewoon naar buiten kan kijken, en het niet donker is binnen.

Ik denk dat je ook moet kijken hoe je zoveel mogelijk 's nachts koelte kan binnenkrijgen, alle tussendeuren open en ramen op voor- en achterkant op kiepstand (met muggenhor), en tijd geven om hele nacht af te koelen. En dan overdag de zon tegenhouden met screens zodat de warmte buiten blijft en je minder opwarmt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-05 15:59

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

The Prutsor schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:24:

Vloerkoeling wordt veel toegepast bij verwarmingssystemen op basis van een bodemwarmtepomp. De bodem is dan je bron van koude. Zo'n systeem heeft een warmtewisselaar en een mengventiel om koude uit de bodemcollector over te dragen aan de vloerverwarming en een mengventiel om ervoor te zorgen dat de temperatuur van het afgiftesysteem boven dauwpunt blijft en er geen condensatie optreedt.

Als je van hobby'en houdt zou je zelf een systeem kunnen bouwen door tyleenslang volgens het concept van een aardwarmtekorf of ringgrabenkollektor op grondwaterniveau in je tuin in te graven. In principe heb je ook een bron(netje) voor een bodemwarmtepomp.

Ik vorig jaar 500 meter aan tyleenslang voor verwarming met een tweedehands bodemwarmtepomp in de grond gelegd met zelfbouw koeling (driewepklep, warmtewisselaar en mengventiel) voor in de zomer. Het is nu wachten op een hittegolf om de effectiviteit in de praktijk te beproeven :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Wij hebben een vergelijkbare woning wat situatie betreft; Tuin met flinke ramen (en dubbele deur) op zuiden. Maar... ook aan die zijde rolluiken én een zonnescherm. Ook met alles goed dichthouden en in de avond (of soms zelfs de gehele nacht) de beide deuren open helpt op een gegeven moment niet.

En dat met een woning uit 2013.... Dus 2019 zal alleen maar erger zijn vermoed ik zo.

Wij hebben een airco geplaatst met de binnen unit in de hal op zolder. Zo koelt het huis van boven naar beneden. Op zolder is het simpelweg 18-20 graden en het moet nog echt warm worden maar tot heden is het niet boven de 22 uitgekomen in de woonkamer dit jaar t.o.v. richting de 30 graden met rolluik en alles dicht...

Advies van de installateur in deze gevolgd omdat airco in de ruimte hangen waar je bent veel tocht/koude/droogte problemen kan geven. We vinden het soms wat tegenvallen wat temperatuur betreft (had koeler gemogen) echter is het sindsdien nooit meer onaangenaam geweest (behalve op zolder dan :+ ).

De airco staat nu dus ook constant aan (slaat vanzelf af bij de ingestelde temp.) zodat het koel blijft(!). Warmte buiten houden 2.0 dus.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:34
Hier een simpele en effectieve oplossing: velux dakraam in het zolderdak. 's Nachts lekker volledig open waardoor er een luchtstroom ontstaat en de warmte wegtrekt en koele lucht wordt aangevoerd. Overdag weer dicht.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:28
In mening Zuid-Europees land (Portugal, Spanje, Griekenland) zitten er toch echt witte rolluiken voor de ramen die vanaf een uurtje of 10 (in de ochtend) dichtgaan en pas na 16.00 uur weer open.

Tevens had ik in mei - juni 2017 een appartement in Lissabon gehuurd voor 2 weken en deze was niet voorzien van airco. Wel had elk raam een rolluik, welke we netjes afsloten. Het verschil in warmte binnen was best groot met de ene dag dat ik het vergeten was.

Ja, ik heb je punt gezien in de TS over rolluiken. Maar ik denk dat jullie je daar toch overheen zal moeten zetten als een airco / watercooler geen optie is.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:07
Femme schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:20:
[...]

Vloerkoeling wordt veel toegepast bij verwarmingssystemen op basis van een bodemwarmtepomp. De bodem is dan je bron van koude. Zo'n systeem heeft een warmtewisselaar en een mengventiel om koude uit de bodemcollector over te dragen aan de vloerverwarming en een mengventiel om ervoor te zorgen dat de temperatuur van het afgiftesysteem boven dauwpunt blijft en er geen condensatie optreedt.

Als je van hobby'en houdt zou je zelf een systeem kunnen bouwen door tyleenslang volgens het concept van een aardwarmtekorf of ringgrabenkollektor op grondwaterniveau in je tuin in te graven. In principe heb je ook een bron(netje) voor een bodemwarmtepomp.

Ik vorig jaar 500 meter aan tyleenslang voor verwarming met een tweedehands bodemwarmtepomp in de grond gelegd met zelfbouw koeling (driewepklep, warmtewisselaar en mengventiel) voor in de zomer. Het is nu wachten op een hittegolf om de effectiviteit in de praktijk te beproeven :) .
Zeer benieuwd naar wat hier uitkomt, hopelijk wil je je resultaten delen, Als het werkt wil ik tzt dan ook iets soortgelijks toepassen (zit nog in beginfase van complete renovatie + verduurzaming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
Gister alle adviezen besproken met mijn vrouw, vooralsnog lijken het screens te gaan worden. Deze wil ik met home assistant gaan automatiseren.

Welke tips qua merk / webshop hebben jullie? Had nu bij creon gekeken en kwam op 7.500 uit voor 11 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 14:52
wij hebben achteraan op de het gelijksvloers buitenjaloezieën van roma, verdieping hebben we een screen geplaatst.

Buitenjaloezieën vond ik net wat fijner en kan je met lichtinval spelen, maar screens werken ook goed.

temperatuur loopt niet meer zo op sinds dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Jeroenneman schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:55:
(En alles beter dan zo'n lelijke airco buiten-unit natuurlijk ;) )
Wij hebben geen buitenunit en koelen via de vloer, dus geen last van koude luchtstromen.

Daarnaast, als je echt niet actief gaat koelen, moet je wel iets voor je ramen kunnen doen (screens/rolluiken), anders komt er gewoon te veel warmte binnen.

Ook kan een mechanische ventilatie met warmtewisselaar & bypass heel veel schelen.

[ Voor 31% gewijzigd door Accretion op 03-06-2022 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Accretion schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 07:21:
[...]

Wij hebben geen buitenunit en koelen via de vloer, dus geen last van koude luchtstromen.

Daarnaast, als je echt niet actief gaat koelen, moet je wel iets voor je ramen kunnen doen (screens/rolluiken), anders komt er gewoon te veel warmte binnen.

Ook kan een mechanische ventilatie met warmtewisselaar & bypass heel veel schelen.
Hoe ga je dat doen zonder buiten-unit dan?

Voor de rest: dat is dus precies het punt, als je niet wil koelen met een airco, moet je ervoor zorgen dat de warmte überhaupt niet binnen kan komen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
1979sentinel schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 06:33:
Welke tips qua merk / webshop hebben jullie? Had nu bij creon gekeken en kwam op 7.500 uit voor 11 stuks.
Ga je het zelf aansluiten/monteren dan?
Ik doe zulke zaken altijd via de lokale interieurwinkel. Is ook veel handiger met garantie en service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
jongetje schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 07:48:
[...]

Ga je het zelf aansluiten/monteren dan?
Ik doe zulke zaken altijd via de lokale interieurwinkel. Is ook veel handiger met garantie en service.
Heb dan het idee dat het richting de 10.000 gaat ipv 7.500 of nog minder. Terwijl de installatie op zich wel te doen lijkt te zijn. Maar inderdaad ben ook niet super handig ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@1979sentinel Je kunt altijd even langs gaan voor een prijsopgave. Voordeel van via zo'n winkel is dat je helemaal ontzorgd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Jeroenneman schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 07:43:
[...]

Hoe ga je dat doen zonder buiten-unit dan?
Verwarmen/koelen met een water unit die in de kelder staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Falcon schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:42:
[...]

Het folie wordt bij HR++ ramen altijd aan de buitenkant geplakt. De kans op barsten is dan volgens mij nihil.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

ViNcE schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:17:
[...]

Het folie wordt bij HR++ ramen altijd aan de buitenkant geplakt. De kans op barsten is dan volgens mij nihil.
Dat is ook zo, je moest dit niet aan de binnenkant plakken. I stand corrected :P @1979sentinel @Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:22
Hier is het in de zomer ook flink zweten op de zolder.
Heb nu een hor en zonwering besteld voor het dakraam zodat ik veel warmte buiten kan houden en het raam s nachts open kan laten zonder allemaal ongedierte wat naar binnen kan vliegen.

Het enige wat ik me nu afvraag is hoe kan ik tijdens koelere perioden ervoor zorgen dat de warmte wordt afgevoerd. Heb een zolder met een dak wat in een punt loopt op 4 meter hoogte.
Heb een aantal ventilatoren tot mn beschikking, hoe kan ik deze het beste opstellen?

Koele lucht de zolder inblazen via het dakraam op kan ik beter een ventilator naar buiten richten en warme lucht het huis uitblazen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:44

martijn v o

Certified by Enphase.

Heb je nog een dakdoorvoer tot je beschikking?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:43
Afgelopen winter heb ik dubbele witte plisse's op drie ramen van de woonkamer gemonteerd, wat nu heel opvallend is dat als de zon vol op de plissé straalt (zoals vorige week) er geen enkele warmtestraling voelbaar is, dit in tegenstelling met de vrij donkere rolgordijnen elders in huis; als daar de zon op schijnt voel je de warmte net zoveel als zonder rolgordijn...

Wat wel zo is dat met een hittegolf uiteindelijk alles warm wordt: binnenmuren, vloer, plafond, isolatie, alles wat er in staat... m.a.w. de hele massa van het huis wordt stilaan warmer, dan helpt dat raampje of deur open zetten -zoals elke weerman steevast preekt- ook niet.
Zelfs vanmorgen vroeg (25 juli) was het gemiddeld 19°C in Nederland, daarmee koel je zo goed als niets.

Zelf heb ik vorige week op gezette tijden de koelfunctie van de warmtepomp ingeschakeld (via vloer 'verwarming'; enkele dagen van te voren al) met 2 tafel ventilatoren werd ook de koelte naar de verdieping geblazen (wtw ventilatie moet ik nog maken) uiteindelijk steeg de temperatuur vorig week naar 21°C bgg en 22° in de slaapkamers (onder het schuine dak), buiten was het pakweg 16 graden warmer...
Ja de wp neemt dan wat stroom (vergeten te controleren) maar kwam direct van de zonnepanelen.
Er was géén condens op de pvc vloer.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:36
Je kan ook koelen met de vloerverwarming doormiddel van een warmtepomp.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:22
martijn v o schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:42:
Heb je nog een dakdoorvoer tot je beschikking?
Alleen een dakdoorvoer gekoppeld aan een mechanische ventilatie, de inlaat op zolder hangt echter op ooghoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:44

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja de moeilijkheid is je moet behoorlijk wat ventileren om de temperatuur wat naar beneden te krijgen.
Wat je ook kunt doen is hoog in de nok een afzuigbuis maken met gaatjes of roostertjes en die op de mechanische ventilatie zetten, aan de zuigzijde met een klep. Dan via de mechanische ventilatie eruit en via het raam erin. Dan zuigt de mechanische ventilatie wel het meeste af op zolder en de rest wat minder.

Je zuigt dan ook hoog af (hogere temperatuur) en via het raam komt het dan weer binnen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
In onze nieuwbouw woning kunnen we het momenteel nog tamelijk koel houden, enkel als er gestreken moet worden of de ovens zijn in gebruik loopt de temperatuur wat op.
Daarom was ik eens aan het kijken wat er nog mogelijk was.

Ik was aan het denken of het mogelijk was om onze ventilatie D (met zomerbypass) te laten aanzuigen vanuit de kelder IPV buitenlucht te nemen.
1) Zou dit gaan?
2) Zou dit veel verschil geven?

Ik kon in mijn handleiding van de ventilatie ook niets terugvinden of ik de bypass kon instellen. (Begetube BT4.8S2)

Mogelijk nuttige bijdrage voor de rest:

Ik kan bevestigen dat screens (aan de buitenkant) héél effectief zijn.
Wij hebben op het gelijkvloers een glaspartij van 28m2, op het verdiep ongveer de helft exact op het zuiden met screens (95%) en dit geeft een ongeloofelijk verschil!
Het zou letterlijk onhoudaar zijn na een week zon en warmte en nu kunnen we onze woning na enkele weken warm weer zoals de afgelopen weken op 22-23°C houden.

Ook hebben wij op ons plat dak witte epdm, keien als balast en zonnepanelen liggen (en 35cm isolatie) en ik heb de indruk dat deze combinatie ook wel goed de warmte tegenhoud in vergelijking met de vorige woning en andere huizen.

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Ik heb nog gelezen over aanzuiging via grondbuis ('canadese put') en dit zou erg effectief zijn, je haalt lucht van 15° binnen (ook in de winter als het vriest). Condens moet wel rekening mee gehouden worden, je wil geen schimmel kweken.
Een kelder is niet geoptimaliseerd hiervoor, dus of je lang koelte uit de kelder krijgt is maar de vraag, en hoeveel schimmel er op de wanden komt...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
naftebakje schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:02:
Ik heb nog gelezen over aanzuiging via grondbuis ('canadese put') en dit zou erg effectief zijn, je haalt lucht van 15° binnen (ook in de winter als het vriest). Condens moet wel rekening mee gehouden worden, je wil geen schimmel kweken.
Een kelder is niet geoptimaliseerd hiervoor, dus of je lang koelte uit de kelder krijgt is maar de vraag, en hoeveel schimmel er op de wanden komt...
Het is inderdaad het principe van de canadese put.
Condens in huis lijkt me geen probleem aangezien de venitalie unit de lucht ook droogt en condens afvoerd (té droge lucht zelfs...)

De kelder zelf is inderdaad een bezorgdheid, nu is de kelder in de zomermaanden (eigenlijk enkel winter niet) ook aangesloten het ventilatiecircuit met 1 pulsie en 1 extractie om zo al wat koudere lucht te laten circuleren in huis.
In de kelder zitten ook nog 2 gaten voor natuurlijke ventilatie die altijd openstaan.

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Pagina: 1