Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd_r
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-05 11:03
Hey mede Tweakers!

Hier in huize Sjoerd_r zitten we met een probleempje met betrekking tot de CV.

Momenteel hebben wij een defecte Brink hetelucht verwarmer, welke toen hij nog werkte gerust 5000kuub gas er doorheen gooide. Nu moeten we hem dus vervangen en met alle energieprijzen lijkt het mij zonde om deze te vervangen voor 10k.

Het huis waar we wonen is echt gebouwd voor hetelucht verwarming, het zou een complete renovatie worden om het huis te voorzien van een normale CV met wartepomp en vloerverwarming.

Nu zat ik te denken om een pallet kachel te gebruiken om de huidige Brink hetelucht verwarmer te vervangen. De huidige installatie staat op zolder en blaast de warme lucht door de kanalen naar beneden het gehele huis in.

Heeft iemand ervaringen hoe ik dit het beste kan aanpakken en wat ik hiervoor nodig heb en wat van soort systeem hier geschikt voor is? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:04
Ik heb geen ervaring met pelletkachels.
1 m3 gas zal vervangen worden door ongeveer 2 kg pellets. Dus dat wordt gerust 10000 kg pellets per jaar, daar wordt je nog relatief druk mee denk ik. Werkt dat ook tijdens je vakantie?

Als de woning nog flink geisoleerd kan worden dan kom je wellicht met het bestaande buizensysteem uit met een kanaalairco. Heb je dat overwogen?

edit: met echt koud weer heb je het dan al snel over 150 kg pellets per dag

[ Voor 9% gewijzigd door busscherski op 31-05-2022 23:48 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:28
Het lijkt me dat je voor die 10k + 5000 kuub/jaar gas (= 10.000 euro/jaar met de huidige gasprijzen, of 12.500 euro/jaar met de prijzen vanaf 1 juli) toch wel al snel een héél eind komt met het aanleggen van een normale, duurzame, toekomstbestendige installatie, zoals warmtepomp, vloerverwarming en het nodige aan leidingen en isolatie…

waarom zou je dan in godsnaam gaan lopen zeulen met duizenden kilos aan pellets (die je de zolder op gaat brengen??) om via een middeleeuws verwarmingssysteem (houtproducten verbranden) je huis te gaan verwarmen (met de nodige uitstoot cq. luchtvervuiling, die ook nog eens niet autonoom langere tijd kan werken en helemaal niet duurzaam is)… Denk er ook aan dat die pellets ook niet gratis, of goedkoop, of duurzaam zijn. Ze worden vaak geimporteerd uit Canada, of de oostbloklanden / baltische staten, waarvoor bossen gekapt worden, via (gas?)-ovens gedroogd worden, vermalen en geperst worden, om vervolgens met dieselschepen of vrachtwagens hierheen getransporteerd te worden…
Dus ga er maar vanuit dat die pellets ook (flink) duurder gaan worden… Je blijft er van afhankelijk, en je blijft er een hoop werk mee hebben, en dan moet je ze ook nog ergens op kunnen slaan…
En dan heb ik het nog niet gehad over hoe je de luchtkanalen aansluit op de pelletkachel en er op de een of andere manier nog een regelsysteem op moet aankoppelen om de temperaturen te regelen.. Ik zou niet weten hoe je dat makkelijk zou moeten fabriceren… Ik zou er niet aan beginnen eigenlijk…

Ik zou eerst beginnen met isoleren, isoleren… Met 5000m3 per jaar kan ik me niet voorstellen dat er niet nog een heleboel hier te winnen is.
En zoals hierboven door @busscherski al genoemd: misschien kun je dan de luchtkanalen gebruiken voor een airco systeem… Dat is immers natuurlijk ook een warmtepomp, dus duurzaam verwarmen, en je hebt in de zomer meteen de mogelijkheid tot koelen erbij!… Desnoods zo’n aircosysteem wat eigenlijk bedoeld is voor kleine kantoren, die kan natuurlijk al prima omgaan met luchtkanalen… Lijkt me dat dit dan het minste impact heeft op je bestaande infrastructuur..
De stroom die je verbruikt met de airco kun je met zonnepanelen opwekken…

[ Voor 5% gewijzigd door BrainCrash op 01-06-2022 01:57 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:05
Dat zijn minimaal 10 pallets met pellets per jaar. en zeker 70 kilo aan as die er weer uit moet.

Ik zou er niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID.3
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Houtrook bevat veel schadelijke gassen / stoffen. Deze veroorzaken o.a. leukemie en kanker. Weet je zeker dat je deze weg op wil?

De meeste van deze schadelijke stoffen worden door de gebruiker en diens huisgenoten zelf ingeademd.

[ Voor 28% gewijzigd door ID.3 op 01-06-2022 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Los van bovenstaande commentaren: hoe kom je op 5000m³ gasverbruik? Dat lijkt me enorm (of je moet echt een zeer groot en zeer tochtig huis hebben). Er is een enorm potentieel om te besparen, je hebt hier sowiezo een flinke verbouwing nodig lijkt me; naar 1500m³ gas moet zeker haalbaar zijn (afhankelijk van je budget en eisen/wensen zelfs nog flink lager).

Persoonlijk zou ik kijken om de luchtleidingen te gebruiken voor ventilatie type D; de isolatie van dak en muren op orde zetten, ramen vernieuwen, en vloer uitgraven, isoleren en voorzien van vloerverwarming. Dan kan je afhankelijk van het budget starten met een gasCV (goedkoper op korte termijn) of meteen doorpakken met een warmtepomp (goedkoper op lange termijn).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:38
Je zou al bijna kunnen gaan denken om de relevante ruimtes allemaal te voorzien van een l/l wp...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMu
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:51
5000m3 gas is wel veel.

Hier ook brink luchtverwarming Elan 2.0 10 met CV ketel, totaal verbruik per jaar hetelucht en warm water 900m3.

Ik heb nu offertes lopen voor vervaning van de brink unit+cv (bj 2018) voor een kanaalairco die direct op de bestaande kanalen word aangesloten en warm water met wp-boiler, al met al ook 13k geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd_r
naftebakje schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:21:
Los van bovenstaande commentaren: hoe kom je op 5000m³ gasverbruik? Dat lijkt me enorm (of je moet echt een zeer groot en zeer tochtig huis hebben). Er is een enorm potentieel om te besparen, je hebt hier sowiezo een flinke verbouwing nodig lijkt me; naar 1500m³ gas moet zeker haalbaar zijn (afhankelijk van je budget en eisen/wensen zelfs nog flink lager).

Persoonlijk zou ik kijken om de luchtleidingen te gebruiken voor ventilatie type D; de isolatie van dak en muren op orde zetten, ramen vernieuwen, en vloer uitgraven, isoleren en voorzien van vloerverwarming. Dan kan je afhankelijk van het budget starten met een gasCV (goedkoper op korte termijn) of meteen doorpakken met een warmtepomp (goedkoper op lange termijn).
De ketel, lees: heteluchtverwarmer dateert uit 1979, voor de rest is alles geïsoleerd maar de spouwmuur isolatie dateert ook uit 1979 en zal wel toe zijn aan modernisering. Alleen moet ik nog even uitvogelen wat hier de beste manier voor is, aangezien de spouw zorgt voor de ventilatie in de kruipruimte, als ik hem dan vol laat spuiten ben ik de ventilatie kwijt.

We hebben in de huiskamer ook een houtkachel staan dus de hele grote urgentie om nu alles gelijk te doen is er niet ( ik weet het, houtrook is niet echt bevorderlijk )

Warmtepomp met vloerverwarming klinkt heel mooi icm zonnepanelen, maaarrr... Dan moeten er 2 verdiepingen gedaan worden en de keuken ligt ook nog eens 30cm lager dan de rest. Op de zolder liggen verder geen leidingen en geen condens afvoer ( want: heteluchtverwarming ) dus daarvoor moet alles al open gebroken worden, daarna alles laten infrezen en een nieuwe vloer erop. Zonnepanelen zijn leuk als de zon schijn maar niet op een koude winteravond wanneer je de warmtepomp zou willen gebruiken... Sja een accu eraan hangen maar die zijn nog abnormaal duur.

Ben niet te beroerd om te investeren maar dit gaat toch een beetje boven budget uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Er bestaan energiebesparing leningen. Hoe meer je bespaart hoe meer je kunt lenen. Omdat de besparing enorm is kun je ook veel investeren.

Maar zoals ik het nu hoor is het hoogst haalbare die hybride oplossing van Brink.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:09
Sjoerd_r schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:41:
[...]

aangezien de spouw zorgt voor de ventilatie in de kruipruimte, als ik hem dan vol laat spuiten ben ik de ventilatie kwijt.

Warmtepomp met vloerverwarming klinkt heel mooi icm zonnepanelen, maaarrr... Dan moeten er 2 verdiepingen gedaan worden en de keuken ligt ook nog eens 30cm lager dan de rest. Op de zolder liggen verder geen leidingen en geen condens afvoer ( want: heteluchtverwarming ) dus daarvoor moet alles al open gebroken worden, daarna alles laten infrezen en een nieuwe vloer erop.
Kruipruimte ventilatie dat kan gewoon door een nieuwe ventilatiekoker te boren naar de kruipruimte. Dat doet elk spouwmuurisolatie bedrijf.

Vloerverwarming op de verdieping en zolder is echt niet nodig. Je kan prima af mat lage temperatuur radiatoren of zelfs helemaal geen verwarming.
Hoe vaak stook je boven?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De meest recente gasprijs is 1,57 per m3 (marktleider Essent). 5000 m3 kost dus € 7850 per jaar of na extrapolatie € 78.500 in 10 jaar. De gasprijs is al hoger geweest: meer dan € 2,50 per m3. De terugverdientijd van verduurzaming is in ieder geval veel korter geworden.

Er zijn diverse leningmogelijkheden met lage rente voor duurzaamheidsinvesteringen. Normaal gesproken zou je beginnen met isolatie, maar als de verwarming kapot is, gaat dat niet.

De timing is niet zo goed: veel mensen zijn ineens wakker geworden door de hoge energieprijzen en leggen beslag op de beschikbare capaciteit van installateurs. Iedereen moet van het gas af, de vraag is alleen: op welke termijn.

Houtstook moet niemand willen. Het draagt voor 23% bij aan luchtvervuiling, waar in totaal 12.000 mensen per jaar te vroeg aan sterven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hoe warm is de lucht die uit de heteluchtverwarmer komt, en wat is het debiet van de ventilator?
Als je dat weet, dan kan je daar misschien een kanaalairco of zelfs monoblock met oversized warmtewisselaars op dimensioneren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lambert venema
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-12-2023
Hallo Ruud,

Ik lees wat berichten van jou dat je plannen hebt je luchtverwarming te vervangen door een kanaalairco.
Ik leef met dezelfde gedachten.
Ben jij hier al verder mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd_r
lambert venema schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:30:
Hallo Ruud,

Ik lees wat berichten van jou dat je plannen hebt je luchtverwarming te vervangen door een kanaalairco.
Ik leef met dezelfde gedachten.
Ben jij hier al verder mee ?
Dit lijkt mij ook wel een goed idee trouwens, is zo'n systeem rechtestreeks aan de ingangen van de hetelucht kanalen aan te sluiten?

Ze zijn iig een stuk goedkoper dan de Brink opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Dat gaat over @RuudMu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:27
BrainCrash schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 01:42:
Het lijkt me dat je voor die 10k + 5000 kuub/jaar gas (= 10.000 euro/jaar met de huidige gasprijzen, of 12.500 euro/jaar met de prijzen vanaf 1 juli) toch wel al snel een héél eind komt met het aanleggen van een normale, duurzame, toekomstbestendige installatie, zoals warmtepomp, vloerverwarming en het nodige aan leidingen en isolatie…

waarom zou je dan in godsnaam gaan lopen zeulen met duizenden kilos aan pellets (die je de zolder op gaat brengen??) om via een middeleeuws verwarmingssysteem (houtproducten verbranden) je huis te gaan verwarmen (met de nodige uitstoot cq. luchtvervuiling, die ook nog eens niet autonoom langere tijd kan werken en helemaal niet duurzaam is)… Denk er ook aan dat die pellets ook niet gratis, of goedkoop, of duurzaam zijn. Ze worden vaak geimporteerd uit Canada, of de oostbloklanden / baltische staten, waarvoor bossen gekapt worden, via (gas?)-ovens gedroogd worden, vermalen en geperst worden, om vervolgens met dieselschepen of vrachtwagens hierheen getransporteerd te worden…
Dus ga er maar vanuit dat die pellets ook (flink) duurder gaan worden… Je blijft er van afhankelijk, en je blijft er een hoop werk mee hebben, en dan moet je ze ook nog ergens op kunnen slaan…
En dan heb ik het nog niet gehad over hoe je de luchtkanalen aansluit op de pelletkachel en er op de een of andere manier nog een regelsysteem op moet aankoppelen om de temperaturen te regelen.. Ik zou niet weten hoe je dat makkelijk zou moeten fabriceren… Ik zou er niet aan beginnen eigenlijk…

Ik zou eerst beginnen met isoleren, isoleren… Met 5000m3 per jaar kan ik me niet voorstellen dat er niet nog een heleboel hier te winnen is.
En zoals hierboven door @busscherski al genoemd: misschien kun je dan de luchtkanalen gebruiken voor een airco systeem… Dat is immers natuurlijk ook een warmtepomp, dus duurzaam verwarmen, en je hebt in de zomer meteen de mogelijkheid tot koelen erbij!… Desnoods zo’n aircosysteem wat eigenlijk bedoeld is voor kleine kantoren, die kan natuurlijk al prima omgaan met luchtkanalen… Lijkt me dat dit dan het minste impact heeft op je bestaande infrastructuur..
De stroom die je verbruikt met de airco kun je met zonnepanelen opwekken…
Hele grote kanttekening!

Alleen koelen als je inblaaskanalen dampdicht geïsoleerd zijn, anders gaan de kanalen aan de binnen en buitenkant condenseren en heb je een zwembad binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd_r
MBgek schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:26:
[...]

Hele grote kanttekening!

Alleen koelen als je inblaaskanalen dampdicht geïsoleerd zijn, anders gaan de kanalen aan de binnen en buitenkant condenseren en heb je een zwembad binnen.
Tnx! Dat is een goede om rekening mee te houden d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Als je nu 5000 m3 gas per jaar stookt en niet verder gaat isoleren dan heb je een kanaal airco nodig die meer dan 20 kW thermisch kan verwarmen bij -7 graden. Dat is een grote unit en ik ken er geen stille merken van. Om een luidruchtige buitenunit legaal volgens de geluidseisen te plaatsen moet die heel ver van de erfgrens.
Ook even goed controleren of je luchtkanalen groot genoeg zijn.

Als je luchtkanalen net iets te klein zijn zou je bijvoorbeeld het huis verder kunnen isoleren zodat je met een kleinere kanaalairco uit kunt die wel genoeg heeft aan je luchtkanalen.

Een alternatief voor een kanaalairco is om te werken met een L/W warmtepomp met een Thermoair module.
donknetter in "Van luchtverwarming naar..."
Voordeel is dat er dan stillere opties zijn (al zal ook dat al snel een cascade van 2 3 fase warmtepompen worden als je stille modellen wilt). Daarnaast krijg je met deze optie subsidie. (bij cascade dus 2x subsidie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuudMu
Sjoerd_r schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:38:
[...]

Dit lijkt mij ook wel een goed idee trouwens, is zo'n systeem rechtstreeks aan de ingangen van de hetelucht kanalen aan te sluiten?

Ze zijn iig een stuk goedkoper dan de Brink opties.
ik heb afgelopen vrijdag opdracht geven voor warmwatertap boiler en kanaal airco van Toshiba, de units zijn gelukkig besteld en plaatsing is na de bouwvak. (voor het stook seizoen _/-\o_ )

de Brink Elan 2.0 10 en HR cv ketel worden verwijderd en op de kanaal aansluiting waar eerst de brink unit zat komt een verloop. De kanaal airco heeft 1 rechthoekige uitgang waar op een verloop komt naar 3x rond 200mm en regelbare kleppen, ik heb 2 kanalen voor de woonkamer en een voor de bovenverdieping.

De kanaal airco is in Nederland vrij onbekend, maar in het buitenland de "luxe" versie voor verwarmen en koelen, in landen als canada, amerika, australie etc doen ze niet anders gebruiken dan spilt airco en zoals hun het noemen "ducted airco". aangezien het klimaat daar gelijk is of zelf koeler zie ik geen problemen.

Airco unit is Toshiba RAV-RM801BTP Binnen-deel en Toshiba RAV-GM801ATP Buitendeel.

Heating capacity kW 7,70
Heating range (min.-max.) kW 1,50 - 9,00
Power consumption (min./nom./max.) kW 0,31/2,32/3,18
Energy efficiency COP W/W 3,32
Energy efficiency SCOP 4,13
Energy efficiency class A

ik heb gekozen voor 98 tot 99% verwarming dekking, hiermee bedoel ik dat ik het risico loop dat als het langdurig -15gr C of kouder is, ik moet bijverwarming omdat de capaciteit zo rond de 5,5kW ligt bij die tempratuur, voor die paar dagen per jaar met elektrische kacheltjes geen probleem lijkt me en als het langduriger koud is of het vaak voorkomt ga ik kijken naar een paar infrarood panelen aangezien ik gebruik maar van 6700wp aan zonnepanelen.

Warmwatertap boiler spreek voor zich en is een warmtepomp boiler type Toshiba Estia, HWS-G1901ENXR A+
Alle modellen waren uitverkocht behalve die met een extra spiraal, dan maar iets meer betalen en wie weet kan ik nog wat leuks met het extra spiraal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:23
Sjoerd_r schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:30:
Hey mede Tweakers!

Hier in huize Sjoerd_r zitten we met een probleempje met betrekking tot de CV.

Momenteel hebben wij een defecte Brink hetelucht verwarmer, welke toen hij nog werkte gerust 5000kuub gas er doorheen gooide. Nu moeten we hem dus vervangen en met alle energieprijzen lijkt het mij zonde om deze te vervangen voor 10k.

Het huis waar we wonen is echt gebouwd voor hetelucht verwarming, het zou een complete renovatie worden om het huis te voorzien van een normale CV met wartepomp en vloerverwarming.

Nu zat ik te denken om een pallet kachel te gebruiken om de huidige Brink hetelucht verwarmer te vervangen. De huidige installatie staat op zolder en blaast de warme lucht door de kanalen naar beneden het gehele huis in.

Heeft iemand ervaringen hoe ik dit het beste kan aanpakken en wat ik hiervoor nodig heb en wat van soort systeem hier geschikt voor is? _/-\o_
Volgens mij is zo'n ding niets anders dan een radiator waar de lucht doorheen wordt geblazen. Is dus een kwestie dat je die radiator moet voorzien van warm water.
Dat is je voornaamste kwestie, hoe je dan aan dat warm water komt maakt niet zoveel meer uit.

Wij hadden in ons eerste huis ook zoiets en daar zorgde een CV ketel gewoon voor het warme water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjab
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:14
RuudMu schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:43:
[...]

ik heb afgelopen vrijdag opdracht geven voor warmwatertap boiler en kanaal airco van Toshiba, de units zijn gelukkig besteld en plaatsing is na de bouwvak. (voor het stook seizoen _/-\o_ )

de Brink Elan 2.0 10 en HR cv ketel worden verwijderd en op de kanaal aansluiting waar eerst de brink unit zat komt een verloop. De kanaal airco heeft 1 rechthoekige uitgang waar op een verloop komt naar 3x rond 200mm en regelbare kleppen, ik heb 2 kanalen voor de woonkamer en een voor de bovenverdieping.

De kanaal airco is in Nederland vrij onbekend, maar in het buitenland de "luxe" versie voor verwarmen en koelen, in landen als canada, amerika, australie etc doen ze niet anders gebruiken dan spilt airco en zoals hun het noemen "ducted airco". aangezien het klimaat daar gelijk is of zelf koeler zie ik geen problemen.

Airco unit is Toshiba RAV-RM801BTP Binnen-deel en Toshiba RAV-GM801ATP Buitendeel.

Heating capacity kW 7,70
Heating range (min.-max.) kW 1,50 - 9,00
Power consumption (min./nom./max.) kW 0,31/2,32/3,18
Energy efficiency COP W/W 3,32
Energy efficiency SCOP 4,13
Energy efficiency class A

ik heb gekozen voor 98 tot 99% verwarming dekking, hiermee bedoel ik dat ik het risico loop dat als het langdurig -15gr C of kouder is, ik moet bijverwarming omdat de capaciteit zo rond de 5,5kW ligt bij die tempratuur, voor die paar dagen per jaar met elektrische kacheltjes geen probleem lijkt me en als het langduriger koud is of het vaak voorkomt ga ik kijken naar een paar infrarood panelen aangezien ik gebruik maar van 6700wp aan zonnepanelen.

Warmwatertap boiler spreek voor zich en is een warmtepomp boiler type Toshiba Estia, HWS-G1901ENXR A+
Alle modellen waren uitverkocht behalve die met een extra spiraal, dan maar iets meer betalen en wie weet kan ik nog wat leuks met het extra spiraal.
Stiekem ben ik dit draadje ook al een tijdje aan het volgen en binnenkort komen de installateurs hier langs om ook offertes te maken voor mijn situatie die verdacht veel lijkt op de jouwe @RuudMu, behalve dat ik al een elektrische boiler heb hangen. Kun jij toevallig delen hoeveel je kwijt bent met of zonder de WPBoiler?

Daarnaast: Hoe gaat de aansturing bij jullie geregeld worden? Momenteel zit ik met zo'n Brink thermostaat uit het jaar blok met K-bus (waar dus weinig of niets aan te tweaken/loggen valt). Het liefst ga ik voor een openTherm achtige oplossing, maar ik kan me voorstellen dat er bij een kanaalunit voor een andere oplossing gekozen wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuudMu
Alleen kanaal airco geïnstalleerd incl verloop naar 3x 200mm rond is € 8850,-- van een andere partij had ik een offerte voor € 9500,--.
Als je de prijzen op Climamarket ziet zit er nogal een verschil tussen maar ik durfde het niet aan (zelf installeren of een partij vinden voor installatie als de prijzen al kloppen)

aansturing is RBC-AMSU51 voor mij is 7 daags 24uur inregelen voldoende maar dit is veel uitgebreider.
Pagina: 1