Het grote Lynk & Co 01 bestellingen topic

Pagina: 1 ... 11 ... 28 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchyR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-10-2024
RoniWan schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:18:
BWMT huur
Besteld 17-9-2022
Status: in behandeling

Nog geen mail ontvangen, vraag over de status gesteld via mail op 4 nov, wel bevestiging maar nog geen reactie.

Ik ga maar eens telefonisch proberen contact te leggen….
Met trekhaak duurt langer, ik schat dat je over 2wkn een mail ontvangt en de status naar ‘ gereserveerd’ gaat en je dan binnen 1 week wordt gebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gimme4bucks
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-06-2024
Heb de mijne, ZMTH, maandag (07-11) op mogen halen in Diemen. De aflevering verliep prima, de jongen die mij hielp met een aantal dingen was erg vriendelijk en we waren redelijk snel klaar. Voor mijn gevoel niet te snel, maar dat kan ook komen omdat ik al veel te veel filmpjes had zitten kijken over de auto en hoe dingen werken.

Wat jammer is, maar ook begrijpelijk voor een deel omdat hij maar met 1 fase kan laden, is dat ze hem niet afleveren met een volle accu. Bij mij kan ik slecht vanuit huis de auto opladen en heb nog geen laadpas dus moet nu met de benzinemotor rijden en dan merk je wel dat hij aardig kan slurpen, al zal dat ook voor een deel aan mijn rijgedrag liggen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:17
gimme4bucks schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:22:
Heb de mijne, ZMTH, maandag (07-11) op mogen halen in Diemen. De aflevering verliep prima, de jongen die mij hielp met een aantal dingen was erg vriendelijk en we waren redelijk snel klaar. Voor mijn gevoel niet te snel, maar dat kan ook komen omdat ik al veel te veel filmpjes had zitten kijken over de auto en hoe dingen werken.

Wat jammer is, maar ook begrijpelijk voor een deel omdat hij maar met 1 fase kan laden, is dat ze hem niet afleveren met een volle accu. Bij mij kan ik slecht vanuit huis de auto opladen en heb nog geen laadpas dus moet nu met de benzinemotor rijden en dan merk je wel dat hij aardig kan slurpen, al zal dat ook voor een deel aan mijn rijgedrag liggen natuurlijk.
In die 3 maanden wachten op levering had je niet het idee om een gratis laadpasje voor de zekerheid aan te vragen? 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntonHomma
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-07-2024
Gisteren 10-11 mijn Lynk opgehaald in Diemen, een blauwe zonder trekhaak. Besteld op 20 juni en geleverd gekregen een eerder gebruikte auto.

Auto was helemaal schoon van binnen, hier en daar een krasje aan de buitenkant en had 10.174 km gelopen en is van 1 november 2021.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/478gRUNhVqkZqyOtPd69B9Ajo7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKSYrySKOT71hGIUndx3RDVw.jpg?f=fotoalbum_large

Enig minpuntje is dat het profiel van de vorige berijder er nog in staat en ik geen idee heb hoe ik deze kan verwijderen. Ook niet heel erg netjes qua privacy, want ik zie nu elke keer bij het instappen en profiel kiezen de volledige naam en foto van de vorige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oizo1981
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12-09 22:20
AntonHomma schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:05:
Gisteren 10-11 mijn Lynk opgehaald in Diemen, een blauwe zonder trekhaak. Besteld op 20 juni en geleverd gekregen een eerder gebruikte auto.

Auto was helemaal schoon van binnen, hier en daar een krasje aan de buitenkant en had 10.174 km gelopen en is van 1 november 2021.

[Afbeelding]

Enig minpuntje is dat het profiel van de vorige berijder er nog in staat en ik geen idee heb hoe ik deze kan verwijderen. Ook niet heel erg netjes qua privacy, want ik zie nu elke keer bij het instappen en profiel kiezen de volledige naam en foto van de vorige.
Profiel kan volgens mij alleen verwijderd worden als je op dat profiel ingelogd bent. Ook bij een harde reset blijft het profiel bestand. Slordig van degene die de auto heeft ingeleverd en van L&C. Je kunt natuurlijk ook zonder profiel rijden I gastmodus en dan alles zo aanpassen als je wil. Wordt je in ieder geval niet iedere keer “geconfronteerd” met de oude gebruiker.

[ Voor 7% gewijzigd door Oizo1981 op 12-11-2022 07:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zo vanochtend onze 01 opgehaald.
Was mooi oprijd, direct aangesproken, meerdere medewerkers vroegen nog of we al geholpen werden. Auto stond binnen (veel zwart op dit moment naast onze blauwe) helemaal nieuw, 8km op de teller.

Instructie begonnen met de vraag of ik zelf nog specifieke vragen had, of dingen wilde weten.. Nou opzicht niet. Dus even de basis doorgenomen, stoel instellen, rij modi, laad- & tankklep openen, kofferbak, klaar... CarPlay ingesteld, en gaan.... soort van...

Medewerker rijd even de auto uit de loods, ik loop vooruit... iets met CarPlay niet verbonden.. OK zal best.
Stap in... met geen mogelijkheid meer verbinding te krijgen... BT koppeling verbroken, op nieuw gekoppeld... klaar, gaan... Ik hoop dat 't een one off was...

ow en.. volle accu! Volgens de medewerker inderdaad geluk, want 't is niet standaard. Ruim 100km terug gereden, hier kan ik wel aanwennen. Rijd best wel comfortabel voor een SUV (ik kom uit een Franse station)
Top afwerking, helemaal compleet. Eerste indruk dus hartstikke goed.

Wat me wel opviel ondanks dat laden op benzine niet aan (lijkt) te staan deed 'ie dat wel verbruik zie je dan richting de 14-15l/100km gaan, normaal verbruik zit daar verander.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS2022
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 31-03-2024
JS2022 schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:14:
Vandaag de mail ontvangen "We hebben je bestelling ontvangen".

Bij ordergegevens is de status nu gereserveerd en het VIN nummer geeft aan dat het een 2022 model is (N).

Het gaat bij mij om ZZTH en ik heb op 13 augustus besteld.
Vandaag gebeld en ik haal de auto vrijdag 25 november op. Dit was de eerste mogelijkheid vanuit Lynk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yavi06
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-09 20:28
Zojuist een update gezien over de levertijden...

Levertijd zwarte versie: 5-6 maanden
Levertijd blauwe versie: 2-3 maanden

Afgelopen donderdag had ik een zwarte versie besteld. Ik twijfel nu om het te wijzigen naar een blauwe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Yavi06 Waar had je dat gezien? Volgens de sheet zitten we voor zwarte op zo'n 4 maanden nu.
Ik heb mijn zwarte een maand geleden besteld, prima als dat februari wordt maar april vind ik toch wel wat lang...

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldostofjas
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:36
Oizo1981 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 07:32:
[...]

Profiel kan volgens mij alleen verwijderd worden als je op dat profiel ingelogd bent. Ook bij een harde reset blijft het profiel bestand. Slordig van degene die de auto heeft ingeleverd en van L&C. Je kunt natuurlijk ook zonder profiel rijden I gastmodus en dan alles zo aanpassen als je wil. Wordt je in ieder geval niet iedere keer “geconfronteerd” met de oude gebruiker.
Je kan ook je profiel koppelen aan je sleutel, dan word je er ook niet mee geconfronteerd :)

Maar ik zou dat oude profiel ook weg willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Yavi06 schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:38:
Zojuist een update gezien over de levertijden...

Levertijd zwarte versie: 5-6 maanden
Levertijd blauwe versie: 2-3 maanden

Afgelopen donderdag had ik een zwarte versie besteld. Ik twijfel nu om het te wijzigen naar een blauwe...
In mijn geval was het zo dat ik woensdag besteld had en een dag later gebeld werd voor een ophaalafspraak. Tussen aangeven dat ik een Lynk wilde en uiteindelijk ophalen zit maar 3 weken in mijn geval. Zit dus ook een stukkie randomness in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folkert1985
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10-09 20:37
Gumball schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:40:
[...]

In mijn geval was het zo dat ik woensdag besteld had en een dag later gebeld werd voor een ophaalafspraak. Tussen aangeven dat ik een Lynk wilde en uiteindelijk ophalen zit maar 3 weken in mijn geval. Zit dus ook een stukkie randomness in.
Heb Lynk hier nog over gemaild en ze zeiden dat dit verhaal hen zeer ongebruikelijk leek omdat dat niet mogelijk was 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Folkert1985 schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:44:
[...]

Heb Lynk hier nog over gemaild en ze zeiden dat dit verhaal hen zeer ongebruikelijk leek omdat dat niet mogelijk was 😉
Ik zal vrijdag een foto posten 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybox_
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:40
Folkert1985 schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:44:
[...]

Klantenservice weet simpelweg ook niet altijd alles, dat is de laatste maanden wel bewezen. Iedereen kreeg 5-6 maanden levertijd te horen terwijl de werkelijkheid de helft van die aangegeven tijd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironman78
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-09 23:43
Nou, van mij mogen er vandaag wel weer een aantal zwarte zonder trekhaak verwerkt worden.
Die laten weer even op zich wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oizo1981
Gumball schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:40:
[...]

particulier M2M of zakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folkert1985
ironman78 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:23:
Nou, van mij mogen er vandaag wel weer een aantal zwarte zonder trekhaak verwerkt worden.
Die laten weer even op zich wachten...
Zou mooi zijn op mn verjaardag! Wanneer heb jij je bestelling gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ironman78
Folkert1985 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:53:
[...]

Kijk is aan... :') Gefeliciteerd!! *O*
Ik heb de mijne op 9 september geplaatst.
Ik zie dat jij next in line bent... Spannend hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gimme4bucks
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-06-2024
MvdV schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:00:
[...]

In die 3 maanden wachten op levering had je niet het idee om een gratis laadpasje voor de zekerheid aan te vragen? 😜
Nee, dat regelt mijn werkgever samen met een tankpas. Had er een kunnen nemen voor die tijd maar had stiekem de hoop dat mijn werkgever dat ondertussen wel had geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folkert1985
Oizo1981 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:25:
[...]

Goeie vraag idd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Oizo1981 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:25:
[...]

Particulier M2M.

20 augustus: Account aangemaakt en eens gekeken of ik iets in de buurt kon huren
2 november: in de app aangemeld voor een M2M
4 november: gebeld door L&C voor het maken van een leverafspraak (kon vanaf 14 november, heb 'm zelf op de 18e gezet)
4 november: mail met "Uw 01 levering is bevestigd." ontvangen
9 november: Groen kaart ontvangen
18 november: ophalen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yavi06
Bra-Jo schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:25:
@Yavi06 Waar had je dat gezien? Volgens de sheet zitten we voor zwarte op zo'n 4 maanden nu.
Ik heb mijn zwarte een maand geleden besteld, prima als dat februari wordt maar april vind ik toch wel wat lang...
Als je een Lynk & Co wilt bestellen op de website, dan zie je boven in kleine letters de 'actuele' levertijden. Vorige week donderdag stond er nog 3-4 maanden toen ik voor de zwarte versie koos. Gister stond er dus ineens 5-6 maanden voor de zwarte versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yavi06
Gumball schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:04:
[...]

Particulier M2M.

20 augustus: Account aangemaakt en eens gekeken of ik iets in de buurt kon huren
2 november: in de app aangemeld voor een M2M
4 november: gebeld door L&C voor het maken van een leverafspraak (kon vanaf 14 november, heb 'm zelf op de 18e gezet)
4 november: mail met "Uw 01 levering is bevestigd." ontvangen
9 november: Groen kaart ontvangen
Dus binnen een week alles geregeld? Welke kleur had je besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironman78
Yavi06 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:04:
[...]

Als je een Lynk & Co wilt bestellen op de website, dan zie je boven in kleine letters de 'actuele' levertijden. Vorige week donderdag stond er nog 3-4 maanden toen ik voor de zwarte versie koos. Gister stond er dus ineens 5-6 maanden voor de zwarte versie.
Je hebt helemaal gelijk!! :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSEyepuJFwmb0vl6cZDwCNScZxI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eKelbHvc1sfW3DRcWYdptMe1.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Yavi06 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:06:
[...]

Dus binnen een week alles geregeld? Welke kleur had je besteld?
ZZTH

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Folkert1985
Folkert1985 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:53:
[...]

Order bevestigd! 🎉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ironman78
Niceee!!! d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fields79
  • Laatst online: 03-07 10:00
Same here, ook ZZTH, M2M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yavi06
Wanneer had je de bestelling geplaatst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ironman78
Yavi06 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:18:
[...]

Wanneer had je de bestelling geplaatst?
In de Excel lijst staat dat hij de bestelling op 29 augustus had geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenFT
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-02 13:53
dizzytal schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:31:
Zo vanochtend onze 01 opgehaald.
Was mooi oprijd, direct aangesproken, meerdere medewerkers vroegen nog of we al geholpen werden. Auto stond binnen (veel zwart op dit moment naast onze blauwe) helemaal nieuw, 8km op de teller.

Instructie begonnen met de vraag of ik zelf nog specifieke vragen had, of dingen wilde weten.. Nou opzicht niet. Dus even de basis doorgenomen, stoel instellen, rij modi, laad- & tankklep openen, kofferbak, klaar... CarPlay ingesteld, en gaan.... soort van...

Medewerker rijd even de auto uit de loods, ik loop vooruit... iets met CarPlay niet verbonden.. OK zal best.
Stap in... met geen mogelijkheid meer verbinding te krijgen... BT koppeling verbroken, op nieuw gekoppeld... klaar, gaan... Ik hoop dat 't een one off was...

ow en.. volle accu! Volgens de medewerker inderdaad geluk, want 't is niet standaard. Ruim 100km terug gereden, hier kan ik wel aanwennen. Rijd best wel comfortabel voor een SUV (ik kom uit een Franse station)
Top afwerking, helemaal compleet. Eerste indruk dus hartstikke goed.

Wat me wel opviel ondanks dat laden op benzine niet aan (lijkt) te staan deed 'ie dat wel verbruik zie je dan richting de 14-15l/100km gaan, normaal verbruik zit daar verander.
Bij het ophalen heb ik samen met de L&C medewerker de functie laden op benzine uitgezet, die stond standaard aan. Heb jij dit ook gedaan en desondanks zie je het verbruik toenemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FBO
  • Laatst online: 16-12-2022

FBO

Zojuist gebeld door Volvo dealer in verband met levering auto op de 22e zoals ook was afgesproken met Lynk&Co.
Er wordt niet zomaar bij elke Volvo dealer Lynk&Co's uitgegeven. Ikzelf kom uit 's-Hertogenbosch waar een Volvo dealer zit maar degene die mijn Lynk&Co komen brengen doen dit vanuit Zaltbommel (17 km verder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webcrusader
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-03 15:33

Webcrusader

Webcrusader[NL]

25 september een zwarte met trekhaak besteld. M2M. Vanmiddag rond 12:00 een mail gekregen met dat de order bevestigd is. Nu afwachten! Er staat nog steeds bij membership "gratis". Hoe lang duurt het voordat ik VIN gegevens kan inzien via de ontwikkelaars omgeving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdmpeter
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-01 16:30
Vandaag 15/11 om 16:01 mail gehad met we hebben je order ontvangen En status is aangepast van in behandeling naar gereserveerd.
Het gaat om een ZMTH besteld op 29/10. Ik vind dit vrij vlot gaan toch :)
Ik zie wel nog nergens een Vinnr staan en membership staat ook nog op gratis. Zal misschien straks nog aangepast worden.
Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webcrusader

Webcrusader

Webcrusader[NL]

vdmpeter schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:51:
Vandaag 15/11 om 16:01 mail gehad met we hebben je order ontvangen En status is aangepast van in behandeling naar gereserveerd.
Ik zie wel nog nergens een Vinnr staan en membership staat ook nog op gratis. Zal misschien straks nog aangepast worden.
Ben benieuwd.
Hier net zo. Even geduld hebben denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexx78
  • Laatst online: 04-12-2022
Vandaag was ik gebeld dat ik de auto mag komen halen
30 nov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchyR
Als status = ‘ order is bevestigd’ is de VIN code te raadplegen op de website, dat werkt als volgt

1. Je logged in op je account en gaat dan naar Membership Details - Zorg ervoor dat dit doet in Chrome
2. Doe nu ergens op het scherm rechter muisklik en klik op "Inspect", je krijgt nu een 'Developer scherm'.
3. Klik binnen dit scherm op het tabje "Network"
4. Ga nu terug naar het scherm van Membership Details en reload (CTRL + R) de pagina, op dit moment worden de bronnen min of meer gelogd binnen het Network tab in het Developer scherm.
5. Op het Network tabje vul je bij Filter "Order" in, je krijgt nu 4 resultaten.
6. Klik op de onderste (heeft ongeveer de volgende naam: list?_t=1353077) en in het rechter scherm selecteer je het tabje "Preview"
7. Binnen dit tabje zie je dropdown velden met data, vanuit hier navigeer je naar: obj -> 0 -> orderExtraData -> vin

Als de VIN de letter N bevat is het een 2022 model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webcrusader

Webcrusader

Webcrusader[NL]

DutchyR schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:26:
Als status = ‘ order is bevestigd’ is de VIN code te raadplegen op de website, dat werkt als volgt

1. Je logged in op je account en gaat dan naar Membership Details - Zorg ervoor dat dit doet in Chrome
2. Doe nu ergens op het scherm rechter muisklik en klik op "Inspect", je krijgt nu een 'Developer scherm'.
4. Ga nu terug naar het scherm van Membership Details en reload (CTRL + R) de pagina, op dit moment worden de bronnen min of meer gelogd binnen het Network tab in het Developer scherm.
5. Op het Network tabje vul je bij Filter "Order" in, je krijgt nu 4 resultaten.
6. Klik op de onderste (heeft ongeveer de volgende naam: list?_t=1353077) en in het rechter scherm selecteer je het tabje "Preview"
7. Binnen dit tabje zie je dropdown velden met data, vanuit hier navigeer je naar: obj -> 0 -> orderExtraData -> vin

Er staat nog null.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webcrusader

Webcrusader

Webcrusader[NL]

DutchyR schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:26:

En idd er staat nu een vinnummer. Letter NE zie ik staan. Dat is dus 2022 model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdmpeter
Ik heb zonet ook eens gekeken dankzij de handleiding van DutchyR en het vin nr teruggevonden.
Inderdaad ook een N dus model 2022?
Ik heb dit vinnr eens ingegeven in de Belgische website waar je de auto belasting kan berekenen maar dit vinnr is nog onbekend. Mag ik er dan vanuit gaan dat dit een nieuwe zou zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yavi06
vdmpeter schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:51:
Ben benieuwd.
Dit geeft mij hoop dat het niet 5-6 maanden hoeft te duren... Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• norberts
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 13:29
Vandaag werd ik gebeld dat ik een Blauwe kon ophalen die ik precies een maand gelden besteld had. Destijds (een maand geleden dus) gold nog een levertermijn van 5 a 6 maanden. Doordat er kennelijk nu de vaart in zit is deze auto voor mij 4 maanden te vroeg. Order maar weer geannuleerd, ik rij nog 4 maanden in mijn private lease Niro. Lastig om dit proces goed te timen zonder dubbele kosten te maken of een tijdje zonder te zitten. Ik hoop toch dat Lynk daar wat meer naar de klant kan bewegen. Ik had destijds geen optie voor “een gewenste afleverdatum”. Dat zou al een stuk schelen en als het dan een paar weken scheelt, ala, maar 4 maanden is te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdmpeter
Yavi06 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:14:
[...]

Dit geeft mij hoop dat het niet 5-6 maanden hoeft te duren... Ik ben benieuwd!
Bij mij was dit 3-4 maanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wen er maar aan dat alles nog niet vlekkeloos verloopt en dat je wellicht wel tegen meer dingen aan zal lopen.

Ik heb 't ook al in het grote Lynk & Co topic gepost, dus een beetje dubbel misschien, maar ik heb een probleempje met mijn L&C, motorstoring, vervelend natuurlijk zeker na 200KM...

ANWB geweest na een telefoontje met de pechhulplijn. Nope, niets te zien, alleen een roetfilter storing, kan ik niets aan doen. Dus L&C maar bellen, tja meneer dan moet u even de Volvo dealer bellen om hem uit te lezen... Volvo dealer gebeld, top medewerking van iedereen daar de jongen aan de telefoon tot en met de monteur, maar.. meneer dit is wel een uitzondering dat we u direct helpen want dit moet normaal via L&C.. ! Euh.. die heb ik gebeld, die zeiden bel Volvo.

Tja.. 't gaat nog niet helemaal volgens afspraak/plan, want normaal wordt je auto dus opgehaald en naar Volvo gebracht (volgens de Volvo dealer) en wordt ie na gekeken en teruggebracht. Onderdelen moeten apart besteld worden, dat komt niet zo uit de 'Volvo' voorraad maar wordt apart geleverd, dus... foto maken, probleem in schieten en orderverzoek door Volvo dealer en L&C gaat een slangetje opsturen...

Hmm... dus 'wen er maar aan' dat sommige dingen net iets anders gaan dan je hoopt/wilt.

Verder is de eerste indruk ondanks een kapot slangetje nog steeds top!

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KeesPimelmees
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:08
Zojuist bevestigingsmail gehad, ZZTH 6 september besteld. Zal de sheet bijwerken.

VIN geeft 2022 model aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Atreides
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-09-2024
KeesPimelmees schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:04:
Zojuist bevestigingsmail gehad, ZZTH 6 september besteld. Zal de sheet bijwerken.

VIN geeft 2022 model aan.
Zelfde dag bestelt! Hopelijk gauw!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoniWan
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 06-01-2023
BMTH huur
Besteld 17-9-2022
Status: gereserveerd

De status is veranderd tussen 12 nov en nu naar gereserveerd…… 🥳

Bevestigingsmail vandaag ontvangen om 16.00
🙌🏻

[ Voor 23% gewijzigd door RoniWan op 16-11-2022 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdmpeter
Bij mij vandaag aangepast van gereserveerd naar order bevestigd. Ik mag dus snel een telefoontje verwachten veronderstel ik?

Dus voor een ZMTH levering ter plaatse in België:

29/10 : bestelling geplaatst (leveringstermijn 3-4 maanden volgens de site)
8/11 : mail ontvangen dat ze bezig waren met een auto te zoeken voor mij
15/11 : mail van bestelling ontvangen en status van in behandeling naar gereserveerd
16/11 : status aangepast aan order bevestigd en vinnr zichtbaar (Vinnr staat nog niet gekend bij inschrijvingsdienst wagens = nieuwe wagen?)

En nu wachten op een telefoontje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furky
  • Laatst online: 13-01-2023
Paul Atreides schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:37:
[...]

Ik Ook🫣.maar eind van de dag besteld😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furky
Furky schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:03:
[...]

Ik Ook🫣.maar eind van de dag besteld😅
Volgens excel mr.Hans(zzth) van 2sep.ook vandaag mailtje gehad.Dus let goed op je mailbox😶‍🌫️.we zijn er🥳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoniWan
BMTH huur
Besteld 17-9-2022
Status: gereserveerd

Via Safari developpersomgeving heb ik het VIN nummer eruit kunnen vissen en hier gaat het ook om een code met NE er in dus een nieuwe auto.

• Folkert1985
Vandaag belletje gehad en 2 december ophalen, ik kon zelf niet eerder, vandaar. Sheet aangepast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdmpeter
Zonet telefoontje gekregen. Wordt geleverd aan huis op 30/11.
Tussen bestelling 29/10 ZMTH en levering 30/11 amper 1 maand tijd tussen terwijl de verwachte tijd 3-4 maanden was. Ik mag dus zeker niet klagen. Ik heb het gevoel dat ze de laatste weken goed buiten gaan :)
Ziet er dus goed uit voor de mensen die nog wachten.

• Yavi06
vdmpeter schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:04:
Zonet telefoontje gekregen. Wordt geleverd aan huis op 30/11.
Tussen bestelling 29/10 ZMTH en levering 30/11 amper 1 maand tijd tussen terwijl de verwachte tijd 3-4 maanden was. Ik mag dus zeker niet klagen. Ik heb het gevoel dat ze de laatste weken goed buiten gaan :)
Ziet er dus goed uit voor de mensen die nog wachten.
Wow, dat is snel. Goed zeg!

• Yavi06
Folkert1985 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:45:
Vandaag belletje gehad en 2 december ophalen, ik kon zelf niet eerder, vandaar. Sheet aangepast!
Ik kan de sheet niet raadplegen. Heeft iemand een link? Je bedoelt deze link denk ik? --> https://onedrive.live.com...&authkey=!AIodTKfrRvY17Pg

• KeesPimelmees
Yavi06 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:06:
[...]

Ik kan de sheet niet raadplegen. Heeft iemand een link? Je bedoelt deze link denk ik? --> https://onedrive.live.com...&authkey=!AIodTKfrRvY17Pg
Is veranderd naar deze: https://docs.google.com/s...RDZdU/edit#gid=1118122896

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinG
  • Laatst online: 01-12-2022
Vandaag telefoontje gehad 🥳. Volgende week vrijdag ophalen .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovanaagten
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-01 13:43
Zondag 13 november besteld! Nu maar afwachten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furky
Vandaag bevestiging mailtje binnen🥳

Order status veranderd naar gereserveerd

Vin nummer met N (2022 model)

ZZTH
6 sep. Besteld
17 nov. Bevestigd + Gereserveerd + vin bekend

Nu wachten op belletje voor afspraak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SP00000
  • Laatst online: 24-11-2022
Furky schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:31:

ZZTH
6 sep. Besteld

Gefeliciteerd, nice!
Tussen jouw naam en die van mij staan 3 andere zzth, hoop echt dat ik volgende week een mail én belletje krijg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Atreides
SP00000 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:14:
[...]

Gefeliciteerd, nice!
Tussen jouw naam en die van mij staan 3 andere zzth, hoop echt dat ik volgende week een mail én belletje krijg!
haha same!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ironman78
Ik denk dat jij vandaag je mailtje gaat ontvangen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Atreides
ironman78 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:39:
[...]

Ik denk dat jij vandaag je mailtje gaat ontvangen. :)
Ik hou sinds twee dagen mn email goed in de gaten :) en dan nog, wanneer kan ik erin zitten, allemaal wel spannend, en ben er ook echt klaar voor om erin te rijden :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchyR
Verzekeringspapieren ook binnen vandaag, dinsdag 22-11 ophalen (24-9 besteld).
NL huur blauw zonder trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreas92
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 15:03
Vandaag de auto ontvangen. Ze hadden veel haast met afleveren, maarja, dan maar zelf de auto ontdekken. Zat wel 50% in de accu, dus dat is leuk.
2 dingen die me zijn opgevallen.
Eerste kleine, een vlek bij het raam alsof iemand het plafond met een vieze handschoen heeft vastgepakt. Maar even fotograferen en zelf proberen te poetsen.
Tweede lijkt me wat groter... verzekeringspapieren hebben het over een ander kenteken. Vin nummer wel conform gegevens in mijn profiel. Hier bel ik ze morgen, of anders maandag zsm over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oizo1981
Andreas92 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:45:
Vandaag de auto ontvangen. Ze hadden veel haast met afleveren, maarja, dan maar zelf de auto ontdekken. Zat wel 50% in de accu, dus dat is leuk.
2 dingen die me zijn opgevallen.
Eerste kleine, een vlek bij het raam alsof iemand het plafond met een vieze handschoen heeft vastgepakt. Maar even fotograferen en zelf proberen te poetsen.
Tweede lijkt me wat groter... verzekeringspapieren hebben het over een ander kenteken. Vin nummer wel conform gegevens in mijn profiel. Hier bel ik ze morgen, of anders maandag zsm over.
Is het ook het VIN nummer van de auto die je hebt meegekregen? Staat onder aan de voorruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreas92
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 15:03
Oizo1981 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:48:
[...]

Is het ook het VIN nummer van de auto die je hebt meegekregen? Staat onder aan de voorruit.
Ja die heb ik met elkaar vergeleken. Zijn gelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Gumball schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:55:
[...]

Ik zal vrijdag een foto posten 😜
Vanmiddag opgehaald. Stonden echt ontzettend veel auto’s. Het ophalen ging supersnel, had weinig uitleg nodig dankzij alles wat ik al online had gelezen. Blij mee!!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eb2LDSniS-HXJG4MVMYTBFQhw4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iea9c3Q7nARXGEgJhOBx1Q8v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedev
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-08 00:45
Zonet mijn bestelling gedaan.
BZTH m2m.

Ben benieuwd wat de wachttijd zal zijn. Ik begreep dat de blauwe snel gaan momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iede2000
  • Laatst online: 28-01-2023
18-11 besteld, NL 4-6 maanden levertijd

Zwart zonder trekhaak erg benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdmpeter
Mmm raar. Ik heb deze week telefoontje gekregen dat ze leveren op woensdag 30/11 tussen 12 en 13u. Ik ging daar via mail nog een bevestiging van krijgen. Echter staat er op de mail levering op 29/11 dus een dag vroeger maar ook het uur klopt niet. Namelijk tussen 0u en 1u AM. Ik veronderstel dat ze niet midden in de nacht gaan komen leveren 🤣.
Zijn er mensen die al thuis hebben laten leveren en dit ook meegemaakt hebben? Ze zeggen wel dat ze nog een sms sturen met de juiste uren dat ze langskomen. Als dat de dag ervoor is, is dat geen probleem natuurlijk maar een uurtje ervoor wordt moeilijk om die dag nog verlof te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barend K
  • Laatst online: 16-09-2024
Ik lees in autobladen van juni 2022 dat er een update komt van de Lynck01 waarbij vooral de achterzijde gewijzigd is vwb de achterlichten en de uitlaten niet meer zichtbaar zijn.
Is bekend wanneer deze versie uitgeleverd gaat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oizo1981
Barend K schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:30:
Ik lees in autobladen van juni 2022 dat er een update komt van de Lynck01 waarbij vooral de achterzijde gewijzigd is vwb de achterlichten en de uitlaten niet meer zichtbaar zijn.
Is bekend wanneer deze versie uitgeleverd gaat worden?
Is een update van de Chinese versie die sowieso al verschilde van de Europese versie. Wordt dus hier niet geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Atreides
Paul Atreides schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:37:
[...]

Ongeduldig natuurlijk maar... zelfde dag bestelt maar nog niks gehoord.. hoop echt dat ze me niet vergeten :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeesPimelmees
Paul Atreides schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:58:
[...]

Ongeduldig natuurlijk maar... zelfde dag bestelt maar nog niks gehoord.. hoop echt dat ze me niet vergeten :-(
Zeg je heel eerlijk dat ik ze al heb gebeld voor een afspraak hoor... haha! Was helaas nog niet mogelijk, schijnen te wachten op een batch kentekens o.i.d. Dus je hebt best kans dat jij de mail later pas ontvangt maar tegelijk met mij gebeld gaat worden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Atreides
KeesPimelmees schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:15:
[...]

Zeg je heel eerlijk dat ik ze al heb gebeld voor een afspraak hoor... haha! Was helaas nog niet mogelijk, schijnen te wachten op een batch kentekens o.i.d. Dus je hebt best kans dat jij de mail later pas ontvangt maar tegelijk met mij gebeld gaat worden ;)
ok ok ik heb mn bericht gekregen! Nu een week wachten dus voor ik gebeld word voor een afspraak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshney
  • Laatst online: 20-12-2022
Hier ook bevestiging ontvangen.
8 sept besteld ZZTH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ironman78
Tevens de bevestiging ontvangen.

9 september besteld - ZZTH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SP00000
  • Laatst online: 24-11-2022
Bevestiging gehad, zzth 13 september besteld!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eck78
  • Laatst online: 12-08 16:57
Hier ook bevestiging ontvangen, BMTH, 29 september besteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FBO
  • Laatst online: 16-12-2022

FBO

Morgen wordt ie dan eindelijk bezorgd, de spanning loopt al op.

Tussen de telefonische afspraak en de levering morgen zijn er nog de volgende stappen geweest:
- Telefoontje van Volvo dealer over definitief levertijdstip (en of ik de chauffeur kon terugbrengen)
- Per post de verzekeringskaart ontvangen
- Een e-mail met als titel "Het is bijna tijd om je auto op te halen!" met nog een keer de bevestiging
- Een e-mail met als titel "Handtekening is aangevraagd voor Lynk & Co - Auto levering NL" hierin staat een link naar een document waarop je eventuele schades en de kilometer kunt noteren en dan met een handtekening akkoord gaat met de levering van deze auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Atreides
FBO schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:45:
Morgen wordt ie dan eindelijk bezorgd, de spanning loopt al op.

Tussen de telefonische afspraak en de levering morgen zijn er nog de volgende stappen geweest:
- Telefoontje van Volvo dealer over definitief levertijdstip (en of ik de chauffeur kon terugbrengen)
- Per post de verzekeringskaart ontvangen
- Een e-mail met als titel "Het is bijna tijd om je auto op te halen!" met nog een keer de bevestiging
- Een e-mail met als titel "Handtekening is aangevraagd voor Lynk & Co - Auto levering NL" hierin staat een link naar een document waarop je eventuele schades en de kilometer kunt noteren en dan met een handtekening akkoord gaat met de levering van deze auto.
Je betaalt 100 euro (als ik het goed herinner) om de auto te laten bezorgen, en dan vragen ze je nog om de medewerker terug te brengen. Heb je gezegd voor 100 euro dat het geen probleem is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdmpeter
Paul Atreides schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:08:
[...]

Je betaalt 100 euro (als ik het goed herinner) om de auto te laten bezorgen, en dan vragen ze je nog om de medewerker terug te brengen. Heb je gezegd voor 100 euro dat het geen probleem is :)
100 euro in Nederland? Ik moet in België 75 euro betalen. Is het verschillend per land misschien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dannykuiper
  • Laatst online: 24-02-2023
Vandaag status veranderd naar gereserveerd

13-10 besteld
21-11 gereserveerd

Nu wachten op telefoontje

Zwart met trekhaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoniWan
BMTH
Besteld 17-9
Status: naar bevestigd vandaag

Vandaag een telefoontje ontvangen voor een afspraak.
Hij wordt voor de deur afgeleverd op 6 december 🥳🥳🥳🥳🥳

Ohw man ik heb er zin in!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KeesPimelmees
Zojuist gebeld door Lynk! 1 December kan ik m al ophalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Atreides
KeesPimelmees schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:51:
Zojuist gebeld door Lynk! 1 December kan ik m al ophalen
Was dat de eerst mogelijke datum, of jou voorkeur? Ze houden wel erg vast aan die 6 dagen tussen contact momenten :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeesPimelmees
Paul Atreides schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:06:
[...]

Was dat de eerst mogelijke datum, of jou voorkeur? Ze houden wel erg vast aan die 6 dagen tussen contact momenten :D
Dat was de eerstvolgende datum, ze hadden wel echt de hele dag nog tijd... Kon zelf kiezen wanneer ik wilde komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yavi06
Gumball schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:10:
[...]

Vanmiddag opgehaald. Stonden echt ontzettend veel auto’s. Het ophalen ging supersnel, had weinig uitleg nodig dankzij alles wat ik al online had gelezen. Blij mee!!
[Afbeelding]
Stonden er meer blauwe of zwarte auto's? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yavi06
Dannykuiper schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:36:
Vandaag status veranderd naar gereserveerd

13-10 besteld
21-11 gereserveerd

Nu wachten op telefoontje

Zwart met trekhaak
Dat is aardig snel voor een zwarte auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Yavi06 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:40:
[...]

Stonden er meer blauwe of zwarte auto's? :)
Kan het niet helemaal terughalen maar in mijn beleving voornamelijk zwart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchyR
Vandaag heb ik ‘m opgehaald. Halfvolle accu en volle tank. Als je geen uitleg nodig denkt te hebben kan je na 10min wegrijden nadat je de handtekening hebt gezet. Genoten van de terugweg (140km) en ik ga mijn nog wel nader verdiepen in de rijmodus, etc.

Er stonden vandaag meer zwarten dan blauwen en medewerker zei dat het aantal wat per dag wordt uitgegeven nog dagelijks stijgt. Bij een gelijk aantal bestellingen wordt de levertijd korter.

Ik moet alleen nog even uitzoeken hoe ik de auto connect aan de telefoon. Apple Car play werkt al. Maar via de app de status vd auto en accu raadplegen, of de auto voorverwarmen op afstand zou wel fijn zijn.
Dat zoek ik nog ff uit.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchyR op 22-11-2022 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skybox_
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:40
DutchyR schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:30:
Vandaag heb ik ‘m opgehaald. Halfvolle accu en volle tank. Als je geen uitleg nodig denkt te hebben kan je na 10min wegrijden nadat je de handtekening hebt gezet. Genoten van de terugweg (140km) en ik ga mijn nog wel nader verdiepen in de rijmodus, etc.

Er stonden vandaag meer zwarten dan blauwen en medewerker zei dat het aantal wat per dag wordt uitgegeven nog dagelijks stijgt. Bij een gelijk aantal bestellingen wordt de levertijd korter.

Ik moet alleen nog even uitzoeken hoe ik de auto connect aan de telefoon. Apple Car play werkt al. Maar via de app de status vd auto en accu raadplegen, of de auto voorverwarmen op afstand zou wel fijn zijn.
Dat zoek ik nog ff uit.
Gefeliciteerd met het ophalen! De app verbinden: ben je al ingelogd met je account in de auto? Zo ja: dan verschijnt de auto vanzelf in de app, bij mij gebeurde dit in de avond (ochtend opgehaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchyR
Skybox_ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:05:
[...]

Gefeliciteerd met het ophalen! De app verbinden: ben je al ingelogd met je account in de auto? Zo ja: dan verschijnt de auto vanzelf in de app, bij mij gebeurde dit in de avond (ochtend opgehaald).
Ja, we gaan het zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webcrusader

Webcrusader

Webcrusader[NL]

28 november zou mijn nieuwe gebracht worden. Helaas vertraging naar 5 december. Vandaag weer gebeld...wordt nu 14 december.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ironman78
Hey guys,

Ik ben een website tegengekomen,... https://app.screensstudio.com/login
Ik weet even niet of dit hier eerder is gedeeld.

Maarrr... Hier kun je dus de werking van alle opties binnen de settings van de Lynk d.m.v. video uitleg interactief bekijken.
Je moet je wel eerst aanmelden, en dan krijg je een proefperiode van 13 dagen.

Handig als je je alvast wil verdiepen in de auto!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUfRdTL-RRlB5i48xyX1l9NMRBg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p2FBKMHMg0jkcV9wCiMMNUkm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AuOYDfDXtTw2WqQ7QcNjmXZDgD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kEONwFXOTu7S0sIrfu2tdj5K.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ironman78
Zojuist gebeld.
Mag de auto 5 december ophalen in Diemen. <+:) *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Atreides
Ik mag mijn auto 5 december ophalen (eerst mogelijke datum)! Ietsjes later dan gehoopt, maar nu weet ik waar ik aan toe ben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Atreides
ironman78 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:49:
Zojuist gebeld.
Mag de auto 5 december ophalen in Diemen. <+:) *O*
haha misschien zie ik je daar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furky
Furky schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:31:

ZZTH
6 sep. Besteld

Update:

Zojuist telefoontje gehad en 5dec.ophalen🥳 precies 3maanden (ZZTH)
Pagina: 1 ... 11 ... 28 Laatste

Let op:
Bestellijst en zijn voortgang: https://docs.google.com/s...q48qXplvWbIoGCs2bsERDZdU/

(omdat de oude link niet meer werkte, vervangen door een alternatief)