If you want to be the best, you need to work with the best :)
1. Kan ik dat zwarte balkje verwijderen?
2. Waarvoor dient dat stukje (bescherming? alhoewel het niet op de voorband zit)
Na bevestiging van de aansluiting aan de bestuurderskant schiet deze velcro/klittenband sluiting telkens na enkele seconden al los (of sowieso bij elke oneffenheid) uit de bevestigingszone (gele zone op de foto's). Doe ik iets verkeerd of is er sprake van een fabricagefout?
/f/image/emPwVO8lMkOLJj5mqbuv6Cl9.png?f=fotoalbum_large)
Merellecht schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:16:
Nog een bijkomende vraag nu ik de regenhuif recent voor het eerst heb gebruikt:
Na bevestiging van de aansluiting aan de bestuurderskant schiet deze velcro/klittenband sluiting telkens na enkele seconden al los (of sowieso bij elke oneffenheid) uit de bevestigingszone (gele zone op de foto's). Doe ik iets verkeerd of is er sprake van een fabricagefout?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/yg1spQxcQweFErf8cnmt4Di2.png?f=fotoalbum_large)
https://www.optima-cycles...um_after_1000pcs_rev2.pdf
Ik heb de oude regenhuif, en die werkt anders. Bovenstaande is uit de handleiding, heb je daar wat aan?
De zadelpen heb ik gisteren eindelijk voor elkaar gekregen. In de zadelpenklem zat schijnbaar nog een klein schroefje wat door de zadelpen groef heen stak, na het verwijderen van de schroef kwam de zadelpen eruit.NickEla schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 21:09:
Na de diefstal van onze vorige Lovens bakfiets hebben wij nu een S85 ABS AUTO Limited Indigo gekocht ter vervanging. De fiets bevalt goed maar toch heb ik een aantal vragen.
De 725 Wh accu krijg ik niet makkelijk in de fiets, althans erin gaat wel makkelijk maar het kost mij erg veel moeite om hem "vast" te krijgen, alsof het slotje aan de bovenzijde er niet goed in valt. Is dit iets wat ik zelf kan oplossen ? of doe ik iets fout ? Onze vorige Lovens had het oude Bosch systeem.
Ik wilde graag een verende zadelpen en denk dat ik voor de Kinekt XR wil gaan, echter krijg ik de originele Lovens zadelpen er niet helemaal uit. Hij schuift wel omhoog maar dan lijkt die opeens een soort stop te bereiken ? Hoe los ik dit op ?
Nee, niet echt vergelijkbaar. Het geluid lijkt uit het deel rondom de trappers te komen.
https://drive.google.com/...UNYWQy5/view?usp=drivesdkCardinal schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 23:28:
@JBS Kan je specifieker zijn dan "denderend"? Kan je ook de schroeven bij de achteras checken?
:strip_exif()/f/image/nNrk6KSzej6QI4odAGkA2DZy.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb 'n beschermkapje er even af geschroefd in de hoop daarachter al iets los te zien zitten, maar dat is niet het geval.
Iemand tips hoe dit deel verder te onderzoeken op los zittend iets dat kan rammelen?
//Edit: Soms blijkt 't uiteindelijk zo simpel. Het achter spatbord klapperde tegen het frame. Een simpel rubbertje ertussen lost het op.
[ Voor 75% gewijzigd door JBS op 20-07-2025 16:35 ]
:strip_exif()/f/image/UxFxtcIiVOV1sV0MdYrZ6A9P.jpg?f=fotoalbum_large)
Andere kant:
[ Voor 30% gewijzigd door JBS op 26-07-2025 19:28 ]
Links de montage zoals de fiets geleverd is. Door de beugel 180 graden te draaien, komt het armpje boven de beugel uit in plaats van eronder. Hierdoor kan de lamp voldoende naar beneden gericht worden zonder dat de reflector tegen het spatbord zit.Kodess schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:03:
[...]
Heb je een foto van de beugel op de juiste manier, dan kan ik zien of het bij mij ook fout zit,
Ik heb de lamp nu gesteld zodat hij op de straat schijnt, maar nu rammelt de refelctor weer tegen het spatbord...
Huif garantie, via de FM of via Lovens als die 'gratis' via Lovens was?
![]() | ![]() |
Toevallig heb ik dit laatst ook gedaan. Op die manier kun je ook meer ruimte creëren tussen de voorband en het spatbord.mcheijink schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:07:
[...]
Links de montage zoals de fiets geleverd is. Door de beugel 180 graden te draaien, komt het armpje boven de beugel uit in plaats van eronder. Hierdoor kan de lamp voldoende naar beneden gericht worden zonder dat de reflector tegen het spatbord zit.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb dit eigenlijk meteen weer omgedraaid (dus de beugel van de lamp onderlangs). Dat heb ik gedaan omdat de speling tussen de lampbeugel en daarboven (aansluiting van de stuurkabels?) kleiner is dan de veerweg van de voorvork. Daarmee was ik bang dat ik de lampbeugel zou gaan beschadigen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IUJftgr3HeojYy5zDrbyRdF3.jpg?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door XiDiX op 23-09-2025 10:41 ]
Inmiddels ben ik erachter dat je de 'lockring' kunt aandraaien (gewoon met de hand door te duwen tegen die 'kartels). Dat lost het 'wiebelen'/de speling op, maar laat het wiel minder soepel draaien.
Herkent iemand het 'wiebelen' van de remschijf en het feit dat die lockring helemaal niet vast zit?
Of speelt de voorvork-asdop / steekas-einddop hier nog een rol wellicht?
Hieronder een foto met pijl naar wat ik met de lockring bedoel.
:strip_exif()/f/image/j2hSvydfljkkiHDWOWX88FfG.png?f=user_large)
(Ja, beetje smerig door natte weer)
[ Voor 13% gewijzigd door JBS op 13-11-2025 20:38 ]
Hier ook een op zich tevreden gebruiker van een Lovens explorer, s85 + abs.
Tijdje geleden kregen we echter foutmelding 800001 op de ABS.
:strip_exif()/f/image/UIaxcW5xd1GJwIKfPpPOrDwM.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar kon ik op internet vrij weinig over vinden, dus zijn we maar naar de fietsenmaker gegaan. Tevens omdat de fiets nog niet ouder is dan 2 jaar en we een garantie afhandeling verwachten.
Bosch is kennelijk niet de makkelijkste met garantie verzoeken. Eerst moesten ze een onderdelen nummer hebben en later wilden ( alsdus de fietsenmaker) ze de gehele ABS pomp hebben.
De bakfiets krijgen we nu na ruim 3 weken terug. Met gelukkig geen moeilijkheden en netjes een 0.- factuur. Hopelijk was dit de laatste ABS storing.
Ben er inmiddels achter dat het minder soepel ronddraaien van het wiel na weer aandraaien van de lockring door de rem komt. Die heb ik opnieuw afgesteld en nu draait het wiel ook na aandraaien van de lockring soepel.JBS schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:33:
Merkte van de week op dat de remschijf van het voorwiel wat 'wiebelt'/speling heeft.
Inmiddels ben ik erachter dat je de 'lockring' kunt aandraaien (gewoon met de hand door te duwen tegen die 'kartels). Dat lost het 'wiebelen'/de speling op, maar laat het wiel minder soepel draaien.
Herkent iemand het 'wiebelen' van de remschijf en het feit dat die lockring helemaal niet vast zit?
Of speelt de voorvork-asdop / steekas-einddop hier nog een rol wellicht?
Hieronder een foto met pijl naar wat ik met de lockring bedoel.
[Afbeelding]
(Ja, beetje smerig door natte weer)
Denk wel dat het verstandig is die lockring nog met specifiek gereedschap aan te draaien, met de hand lukt dat natuurlijk niet zo goed.
Zonder het wiel los te halen, lijkt iets als dit wellicht geschikt te zijn, hoewel die eigenlijk voor de trapassleutel is. https://www.mantel.com/bbb-cycling-btl-24-trapassleutel
[ Voor 12% gewijzigd door JBS op 15-11-2025 12:45 ]
336.OxyDrokz schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:09:
[...]
Hoeveel led/m heb je gebruikt?
Bij te hoge led count heb je kans dat hij teveel stroom trekt en de display in alarm gaat.
Een dimmer ertussen helpt 😉
:strip_exif()/f/image/dLgTJx6cagDgg02pSsn9FZem.jpg?f=fotoalbum_large)
Een andere LED strip die ik had liggen gaf inderdaad een error op 't display.
:strip_exif()/f/image/sYD6yGNNZ1IgJxcoLAqXcHx6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eSGhsWAcXtXZBPfR3vYaW9wD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w77VG7svudDE7szRObMekl3Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen idee of andere mensen hier ook last van hebben gehad, maar er zat speling op het stuur mechanisme. Je kon het stuur een beetje bewegen zonder dat het wiel bewoog. Dit was zeer onprettig tijdens het fietsen. Volgens de handleiding kan je in dat geval de stuurkabels stellen. Eerst even naar de stuurkabels gekeken, maar die stonden strak (trouwens wel heel lastig aandraaien met de beperkte ruimte). Na even verder zoeken bleek dat de 2 schroeven die de ronde schijf met kabels vast maken aan de stuurstang los zaten, zie de foto hieronder. Wel bijzonder dat die los gekomen waren..
WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D
Bij Centraal Beheer heb je geen GPS nodig en kom ik op 13,01 euro per maand met 3 jaar met aanschafwaarderegeling, diefstal, schade en pechhulp. Tevens is een 2e ART2 slot niet verplicht (wel verstandig natuurlijk), maar mogelijk dus minder gedoe bij diefstal. Verzekeringskaart staat hier. Zie ik wat over het hoofd in m'n vergelijking, want in mijn ogen is het zo een no-brainer..?
Dit is de afschrijving bij 1 of 3 jaar, verschil is ongeveer 40-60 euro cent per maand afhankelijk van je eigen risico bij schade (25/100/300 euro).
[ Voor 16% gewijzigd door Vitruvius op 29-12-2025 12:33 . Reden: Afschrijving erbij gezet. ]
Onze lease voor de Lovens Explorer S75 (automaat, 545Wh) uit 2023 loopt over een paar maanden af. Het plan is om de huidige fiets voor 20% van de adviesprijs over te nemen, te verkopen, en weer een nieuwe lease aan te gaan. Hoewel we erg tevreden zijn met de Lovens en nooit grote problemen hebben gehad, twijfelen we over de volgende punten:
De prijs:
Bij de Fietsvoordeelshop gaven ze aan dat de tegenhanger van Urban Arrow inmiddels zo’n €1.200 goedkoper is. Er werd gesuggereerd dat Lovens ook met de prijs omlaag gaat, maar wanneer is onbekend. Iemand hier die daar meer van weet?
Diefstalgevoeligheid regenhuif:
Ik heb mijn bedenkingen bij de nieuwe regenhuif. Bij de 2.0-versie kon je er nog een kettingslot doorheen halen, maar bij het nieuwste model lijkt hij een stuk diefstalgevoeliger. Hoe lossen jullie dit op?
Je ziet de huif rechtop, wat praktischer kan zijn.
:strip_exif()/f/image/8aVkHWMv1fkCK02OCSTwQ3NP.jpg?f=fotoalbum_large)
Verschil 2023 vs. 2026: Wat zijn, afgezien van zaken als stoelverwarming (wat ik overbodig vind), de échte technische verbeteringen van de Explorer S2 uit 2026 ten opzichte van ons huidige 2023-model?
Samenstelling:
- Explorer 2 S75 2026
- Bagagedrager
- Maxi cosi adapterset
- Ivy, langste kettingslot
- led unit dagverlichting
- Abus alarmbox (wat ons veel heeft geholpen in het verleden!)
Ik hoor graag jullie ervaringen en tips!
[ Voor 14% gewijzigd door goodfella op 13-02-2026 17:36 ]
Vandaag wilde ik beginnen met vervangen van banden, remschijven en remblokken van mijn Lovens Explorer 1. Bij demontage van het voorwiel viel me op dat de wiellagers niet lekker lopen. Ik heb de boel losgehaald en zie helaas pitting in de binnenste en buitenste lagerschalen. De buitenste zijn makkelijk te vervangen maar de binnenste zijn geperst en formeel niet te vervangen. Ik zie geen wiel te koop en vrees daarom dat ik nieuwe naven in de velg moet laten spaken.
Vragen:
1. Is hier nog iets aan te doen of moet ik deze lagerschaal inderdaad opgeven?
2. Is een nieuwe naaf (al dan niet incl wiel) inderdaad de enige oplossing?
3. Uiteraard bel ik morgen met de Lovens-fietsenmaker, maar heeft iemand hier misschien nog goede adresjes?
Ik weet nog niet of mijn methode echt een oplossing is. Daar moet ik de aankomende dagen nog achter komen of het geluid weg blijftzunrob schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:09:
[...]
Dit klinkt exact hetzelfde. Is er nog een speciale borstel die ik moet gebruiken en welk middel?
Maar vooruitlopend, ik gebruik deze kettingborstel om het zand uit mijn mtb ketting te halen. Vanwegen de dry lube op mijn ketting is de borstel een beetje vettig.
WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D
:strip_exif()/f/image/zhFQ5aqVkKKl2HJPkIFyJH2U.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/QYBngwPvhGpecwlqOFB3kFqY.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/L5bhoKHXEnbAbsaXM5LdoCeX.webp?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l8VzCUM68mGD9jHZl1FwxpWe.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/mqVD0JTx8wpAyiycPDKC3YZX.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/mmu5BQytbQmqcj8WSJkJKml5.jpg?f=fotoalbum_tile)

:strip_exif()/f/image/RUPU4EKwd28hMi9ywnbX7ik1.jpg?f=fotoalbum_large)