Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Hallo,

Ik heb 2 zonnepanelen en een normaal- en daltarief. Wat mij verwardt is hoeveel ik nu werkelijk terugkrijg als ik op een zomerse zonnige dag van huis ben en praktisch dus geen stroom verbruik maar alleen maar opwek. Krijg ik dan de zelfde prijs als het normaaltarief of minder?

In mijn energiecontract staat:

Leveringskosten per kWh
Daltarief : €0,35842
Normaaltarief: €0,40050
Terugleververgoeding : €-0,18668

Bij prijsvergelijkers staat:
*Het teruglevertarief geldt alléén voor het aantal KWh dat je méér teruglevert dan dat je afneemt.

Méér per dag? Per maand? Per jaar?

Zo zou ik dus goedkoper uit zijn als ik op een zomerse dag zo min mogelijk stroom verbruik, dit voor het normaaltarief verkoop en in het daltarief de vaatwasser te laten draaien.

Wie snapt dit en waarom wordt dit zo vaag gemaakt?

[ Voor 5% gewijzigd door Aviv1 op 26-05-2022 10:44 ]

Let me share my screen...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
2 zonnepanelen leveren denk ik niet veel op?
Maar je opwek wordt weg gestreept tegen je verbruik per jaar.
Dus wek je zeg maar 200 kWh in Dal op en je verbruik is 300, betaal je maar voor 100 kWh Dal, zelfde geldt voor Normaal.
Leveren je panellen 300 kWh op en je verbruik is totaal maar 200 dan krijg je dus voor 100 kWh € 0,18668 per kWh.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:24
Even aannemend dat je in Nederland woont:

Ik snap wel dat teruglevertarief verwarrend is,maar de beschrijving die online staat klopt wel precies. Wat hiermee wordt bedoeld is het tarief wat je krijgt voor je stroom NA saldering. Salderen houdt in dat je de stroom die je opwekt wegstreept tegen de stroom die je op een ander moment verbruikt. Het net is daarmee als het waren een batterij. Dit salderen / verrekenen is op jaarbasis. Dit salderen verloopt (als ik me niet vergis) wel per tarief.

Voorbeeld:
Verbruik dal - 1000 kWh
Verbruik piek - 800 kWh
Opwek dal - 800 kWh (weekenden)
Opwek piek - 1200 kWh

Netto dal: 1000-800=200kWh * 0.289
Netto piek: 800-1200=-400*0.18 terugleververgoeding

Maar dit is voor die twee panelen vrijwel zeker niet van toepassing. Je kan, met het oog op de toekomst, het beste inregelen om alle stroom direct zelf te gebruiken.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
HereIsTom schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:21:
2 zonnepanelen leveren denk ik niet veel op?
Maar je opwek wordt weg gestreept tegen je verbruik per jaar.
Dus wek je zeg maar 200 kWh in Dal op en je verbruik is 300, betaal je maar voor 100 kWh Dal, zelfde geldt voor Normaal.
Leveren je panellen 300 kWh op en je verbruik is totaal maar 200 dan krijg je dus voor 100 kWh € 0,18668 per kWh.
Ja zo begreep ik het idd. Maar in mijn geval, met 2 panelen, zou ik nooit meer opwekken dan dat ik verbruik, per jaar. Dus dat zal voor mij niet aan de orde zijn.

Overigens lijkt het mij heel moeilijk om zonenergie in dal op te wekken, is dan namelijk donker :+

Dus waarom zeggen sommige mensen dan: vooral de wasmachine overdag op een zonnige dag aanzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Aviv1 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:28:
[...]

Ja zo begreep ik het idd. Maar in mijn geval, met 2 panelen, zou ik nooit meer opwekken dan dat ik verbruik, per jaar. Dus dat zal voor mij niet aan de orde zijn.

Overigens lijkt het mij heel moeilijk om zonenergie in dal op te wekken, is dan namelijk donker :+

Dus waarom zeggen sommige mensen dan: vooral de wasmachine overdag op een zonnige dag aanzetten?
Dal tarief heb je ook meestal overdag in het weekend en feestdagen.
Als je meer opwekt dan je verbruikt kan het handig zijn om het te verbruiken als je minder ervoor krijgt dan je betaalt.

[ Voor 9% gewijzigd door HereIsTom op 25-05-2022 22:32 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02:14

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

@Aviv1 Houd er rekening mee dat de salderingsregeling in stappen wordt afgebouwd vanaf 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
kevineppo schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:24:
Even aannemend dat je in Nederland woont:

Ik snap wel dat teruglevertarief verwarrend is,maar de beschrijving die online staat klopt wel precies. Wat hiermee wordt bedoeld is het tarief wat je krijgt voor je stroom NA saldering. Salderen houdt in dat je de stroom die je opwekt wegstreept tegen de stroom die je op een ander moment verbruikt. Het net is daarmee als het waren een batterij. Dit salderen / verrekenen is op jaarbasis. Dit salderen verloopt (als ik me niet vergis) wel per tarief.

Voorbeeld:
Verbruik dal - 1000 kWh
Verbruik piek - 800 kWh
Opwek dal - 800 kWh (weekenden)
Opwek piek - 1200 kWh

Netto dal: 1000-800=200kWh * 0.289
Netto piek: 800-1200=-400*0.18 terugleververgoeding

Maar dit is voor die twee panelen vrijwel zeker niet van toepassing. Je kan, met het oog op de toekomst, het beste inregelen om alle stroom direct zelf te gebruiken.
Ok dit is erg logisch: je krijgt een vergoeding voor het aantal kwh dat overblijft na salderen, als je dat jaar dus meer hebt opgewekt dan hebt afgenomen.

Maar met 2 panelen en enkele zomerse weken is dat niet aan de orde. Dus als ik het goed begrijp worden de kwh per kwh tegen elkaar weggestreept, en wat dan overblijft, daar betaal je voor middels het dal- en normaaltarief.

Dus, waarom zou ik de wasmachine deels laten draaien met mijn zonenergie als ik daar praktisch het normaaltarief voor krijg? Dan kan ik beter om 23 uur de wasmachine aan zetten voor het goedkopere daltarief (zonder eigen opwek).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
@Aviv1 Je schrijft dat je Terugleververgoeding : €-0,18668 is, als je dan meer opwekt dan je verbruikt heeft het zin om de wasmachine e.d. aan te zetten anders niet.
Vanaf 2025 veranderd dit omdat dan de Salderingsregeling wordt afgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:06

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Bensjero schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:33:
@Aviv1 Houd er rekening mee dat de salderingsregeling in stappen wordt afgebouwd vanaf 2024.
Dat is uitgesteld naar 2025 en daarnaast was het voor 2024 (en nu voor 2025) nog altijd niet definitief vastgesteld, ik begrijp zelfs dat de hoe ook niet vastligt. Dus voorlopig kan het over een jaar zomaar nog 1 of 2 jaar worden uitgesteld. En daarna weer. En weer. Zoals het de laatste 10 jaar ofzo al gaat eigenlijk. :)

Zeker is wel dat ooit het gaat veranderen dan het nu is, want dat is meer logisch.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevineppo
Aviv1 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:40:
[...]
...
Dus, waarom zou ik de wasmachine deels laten draaien met mijn zonenergie als ik daar praktisch het normaaltarief voor krijg? Dan kan ik beter om 23 uur de wasmachine aan zetten voor het goedkopere daltarief (zonder eigen opwek).
Dat is meer vooruitkijken naar de toekomst. Zoals al aangegeven gaat dat salderen er sowieso een keer uit zoals bij onze zuiderburen al het geval is. Dan verandert de rekensom opeens, want een zelfgebruikte kWh levert je met deze prijzen dan nog 35-40 cent op, maar een teruggeleverde kWh levert je minder op, namelijk 18 cent.

Samengevat, voor nu boeit het vrij weinig ivm de kleine hoeveelheid (past daar niet wat meer bij? :p), en later zonder salderen op die zonnige dagen waarschijnlijk ook niet zo veel omdat je piekopbrengst relatief laag is. Daarmee dek je nog geen vaatwasser/wasmachine (instantaan) af. Maar het is wel goed om te weten hoe het werkt natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
remco_k schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:59:
[...]

Dat is uitgesteld naar 2025 en daarnaast was het voor 2024 (en nu voor 2025) nog altijd niet definitief vastgesteld, ik begrijp zelfs dat de hoe ook niet vastligt. Dus voorlopig kan het over een jaar zomaar nog 1 of 2 jaar worden uitgesteld. En daarna weer. En weer. Zoals het de laatste 10 jaar ofzo al gaat eigenlijk. :)

Zeker is wel dat ooit het gaat veranderen dan het nu is, want dat is meer logisch.
En ook dat is helaas niet zeker, zo kunnen ze ook nog ineens per bijv. 1 januari 2023 de hele Salderingsregeling in één keer afschaffen net als in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:23

Termy

valt er nog wat te fragge?

Het ligt eraan bij wie je zit. Sommige salderen per telwerk, andere op 1 hoop of eerst piek dan dal. Zolang je maar niet per telwerk hebt is het al goed, hoewel je met 2 panelen waarschijnlijk voornamelijk zelf verbruikt. Terugleveren op de manier dat je naar de terugleververgoeding hoeft te kijken doe je zeker niet met 2 panelen tenzij je praktisch niet in dat huis woont of überhaupt elektra gebruikt.

Overigens werkt salderen per jaar, althans dat zou het moeten. Of dat echt zo is gaat dit jaar blijken met alle turbulentie in de tarieven en vele variabele contracten met daadwerkelijk variabele tarieven.

Anyway, de TL;DR is dat het met 2 panelen vrijwel niet uitmaakt want je hebt bijna geen opwek.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:13
HereIsTom schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 23:32:
[...]

En ook dat is helaas niet zeker, zo kunnen ze ook nog ineens per bijv. 1 januari 2023 de hele Salderingsregeling in één keer afschaffen net als in België.
Dan klaag ik de overheid aan vanwege onbetrouwbare regelgeving. Ik heb net zonnepanelen aangeschaft en als ik niet kan salderen zijn die niet meer interessant. Maar ik denk niet dat dit gebeurt. Ik vermoed dat de salderingsregeling nog even blijft, omdat het wel voordelig is als veel mensen zonnepanelen op hun dak leggen.

Maar wat hierboven wordt berekend is volgens mij correct. Per jaar wordt het saldo berekend (van dag- en nachttarief apart) en betaal je alleen wat je meer hebt gebruikt dan je hebt opgewekt. Als je meer opwekt dan je verbruikt, dan krijg je inderdaad minder voor je kWh's, dus als je een flinke hoeeelheid zonnepanelen hebt t.o.v. je verbruik, dan kan het voordelig zijn om inderdaad de grote verbruikers overdag te laten draaien als de zon schijnt. Dan bespaar je het normale tarief terwijl je anders het lagere teruglevertarief had gekregen, per saldo ben je dan voordeliger uit.

Het enige wat ik niet zeker weet, is wanneer een jaar begint en eindigt. Gaat dat per de contractdatum of per kalenderjaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevineppo
PhilipsFan schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 04:17:
[...]

Dan klaag ik de overheid aan vanwege onbetrouwbare regelgeving. Ik heb net zonnepanelen aangeschaft en als ik niet kan salderen zijn die niet meer interessant. Maar ik denk niet dat dit gebeurt. Ik vermoed dat de salderingsregeling nog even blijft, omdat het wel voordelig is als veel mensen zonnepanelen op hun dak leggen.
Volgens mij levert een zonnepaneel ook na het afschaffen van salderen meer op dan een dakpan? Heb je bovendien de terugleververgoedingen gezien. Ook zonder salderen zijn zonnepanelen absoluut intereressant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-05 13:16
[...]
Ik heb net zonnepanelen aangeschaft en als ik niet kan salderen zijn die niet meer interessant.
Waarom dan niet? Ik ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
[...]

Maar wat hierboven wordt berekend is volgens mij correct. Per jaar wordt het saldo berekend (van dag- en nachttarief apart) en betaal je alleen wat je meer hebt gebruikt dan je hebt opgewekt. Als je meer opwekt dan je verbruikt, dan krijg je inderdaad minder voor je kWh's, dus als je een flinke hoeeelheid zonnepanelen hebt t.o.v. je verbruik, dan kan het voordelig zijn om inderdaad de grote verbruikers overdag te laten draaien als de zon schijnt. Dan bespaar je het normale tarief terwijl je anders het lagere teruglevertarief had gekregen, per saldo ben je dan voordeliger uit.

Het enige wat ik niet zeker weet, is wanneer een jaar begint en eindigt. Gaat dat per de contractdatum of per kalenderjaar?
Yep. Ook als je geen normaal en daltarief hebt maar slechts enkeltarief. In dat geval is het niet zinnig om je was uit te stellen tot in de avond/nacht (vanuitgaande dat je per jaar dus totaal meer opwekt dan verbruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

Ben ik met je eens, maar in België hebben ze het ook zo gedaan.
En ik ben bang dat de terugleververgoeding dan ook wel een stuk minder zal worden.
Het net is vol en netbeheerders vinden al die zonnepanelen niet fijn.
Wij zijn nu bezig om zonnepanelen te krijgen, maar met de huidige prijzen en salderingsafbouw is het al niet meer interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
HereIsTom schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:10:
[...]

Ben ik met je eens, maar in België hebben ze het ook zo gedaan.
En ik ben bang dat de terugleververgoeding dan ook wel een stuk minder zal worden.
Het net is vol en netbeheerders vinden al die zonnepanelen niet fijn.
Wij zijn nu bezig om zonnepanelen te krijgen, maar met de huidige prijzen en salderingsafbouw is het al niet meer interessant.
de tvt is ook met het nieuwe voorstel en de huidige prijzen gewoon binnen de 7 jaar wat het uitgangspunt is van de regereing.. sterker nog een tvt van enkele jaren is nu ook prima mogelijk.

Er valt overegens weinig aan te klagen voor een onbetrouwbare regering aangezien het nog geen wet is. handelen op wetsvoorstellen en voor de band uit willen lopen is gewoon voor eigen risico.
Als ze salderen afschaffen voordat iedereen een meter heeft met 4 tellers dan kan je ze wel aanklagen op basis van rechts ongelijkheid, datis dan ook de reden dat we nog salderen hebben, anders was het in 2020 al voorbij toen de termijn voor de huidige salderingsregeling voor het eerst afliep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
twain4me schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:49:
[...]

de tvt is ook met het nieuwe voorstel en de huidige prijzen gewoon binnen de 7 jaar wat het uitgangspunt is van de regereing.. sterker nog een tvt van enkele jaren is nu ook prima mogelijk.
De goedkoopste offerte die we op dit moment hebben is € 5866,16 voor 2000 Wattpiek, dus 7 jaar gaan we niet redden hiermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

HereIsTom schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:58:
[...]

De goedkoopste offerte die we op dit moment hebben is € 5866,16 voor 2000 Wattpiek, dus 7 jaar gaan we niet redden hiermee.
tsja. 3 euro per wp dat is denk ik de duurste offerte op dit forum op dit moment, niet echt representatief.
hoeveel van die 3 euro is eigen keuze? met bv extreem dure panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
twain4me schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:02:
[...]

tsja. 3 euro per wp dat is denk ik de duurste offerte op dit forum op dit moment, niet echt representatief.
hoeveel van die 3 euro is eigen keuze? met bv extreem dure panelen?
Niks eigen keuze, plat dak dus maakt niet uit hoe hij eruit ziet en grotere wp paste helaas niet.
De goedkoopste offerte tot nu toe is € 5.487,07 voor hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

HereIsTom schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:17:
[...]

Niks eigen keuze, plat dak dus maakt niet uit hoe hij eruit ziet en grotere wp paste helaas niet.
De goedkoopste offerte tot nu toe is € 5.487,07 voor hetzelfde.
dat is toch ~10% minder binnen een uurtje :+
ik zou en topic aanmaken. en /of even zelf een systeem bijelkaar klikken bij winkelman/solarbouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:09

Aight!

'A toy robot...'

Wow zijn die prijzen zo hard gestegen de laatste tijd?
Heb voor hetzelfde geld 3700 wp laten leggen in februari.

En dit was toen ook niet de goedkoopste. Ben er wel blij mee want wek meer op dan ik verbruik. Al zal dit in de winter wel anders zijn :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

HereIsTom schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:58:
[...]

Potverdikkie wat een afzetters, voor €1000,- minder heb ik afgelopen halfjaar 2 x een LG airco laten hangen, 2 x een Panasonic l/w warmtepomp zelf geïnstalleerd (met subsidie) en 3800 wp zonnepanelen zelf geplaatst. Ik weet het zelf doen kan niet bij iedereen maar toch.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Ja helaas iedereen wil nu Zonnepanelen, de levertijd is ook pas eind van het jaar, volgend jaar.
Maar met zulke prijzen moet ik er nog eens goed over nadenken, helaas kan ik hier niet zelf leggen.

[ Voor 4% gewijzigd door HereIsTom op 26-05-2022 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Aviv1 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:28:

omdat ze het niet snappen of op eigenverbruik inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17-05 10:56
Bensjero schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:33:
2025.

https://www.ad.nl/wonen/s...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daikiri
  • Laatst online: 07-01 11:15
Voor 5000 euro,.netto komen ze 5500 wp leggen.

Net offerte geaccepteerd.

Dus het kan echt veel goedkoper.
Met garanties service etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:13
kevineppo schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:03:
[...]

Volgens mij levert een zonnepaneel ook na het afschaffen van salderen meer op dan een dakpan? Heb je bovendien de terugleververgoedingen gezien. Ook zonder salderen zijn zonnepanelen absoluut intereressant.
Jan1337 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:00:
[...]

Waarom dan niet? Ik ben wel benieuwd.
Ik heb het niet daadwerkelijk uitgerekend natuurlijk, maar zonder salderen zijn ze beslist een stuk minder interessant. Je kunt wel veel, maar niet _al_ je verbruik verschuiven naar overdag.

Overigens denk ik dat het wel tijd wordt dat apparaten echt slimmer worden. Leuk dat mijn wasmachine te bedienen is via een app, maar echt interessant is dat nog niet. Als je zonnepanelen hebt ga je daar wel meer over nadenken. Is de zon net onder, slaat ineens de compressor van m'n vriezer aan. Dan denk je automatisch "had dat nu niet even voor zonsondergang gekund?".

Apparaten die veel stroom verbruiken, zullen een interface moeten krijgen om ze te programmeren om op een gunstig moment aan te gaan. Wasmachine, droger, vaatwasser, zijn allemaal apparaten waarvan het meestal niet zoveel uit maakt op welk tijdstip ze draaien. Een vriezer zou overdag kunnen koelen tot -22 zodat hij 's nachts weer kan opwarmen tot -18, dat soort dingen. Zo'n interface is bruikbaar voor meer dingen dan zonnepanelen, je zou in de toekomst (bij continu variabele tarieven) bijvoorbeeld ook je was kunnen laten draaien als electriciteit goedkoop is.

Maar gezien hoe de meeste fabrikanten op dit moment omgaan met domotica, heb ik weinig hoop. De meeste fabrikanten zijn kortzichtig en laten hun apparatuur alleen communiceren via hun eigen server of alleen met eigen randapparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Daikiri schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:30:
Voor 5000 euro,.netto komen ze 5500 wp leggen.

Net offerte geaccepteerd.

Dus het kan echt veel goedkoper.
Met garanties service etc
Wie wat waar? Misschien een PM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:42
HereIsTom schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:08:
[...]

Ik zou sowieso meer offertes opvragen. Je moet ongeveer uitkomen op 1eu per wp. Ik heb mijn panelen vorig maand besteld en ze zouden het leggen in juni. 4600 euro na aftrek btw voor 4500wp.
Ze hadden toevallig deze maand een uitvaller en gelijk bij mij erop gezet. Ook plat dak trouwens.

[ Voor 13% gewijzigd door Dabbel op 26-05-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikiri
  • Laatst online: 07-01 11:15
[...]

Via mijn energiewens was het.
Heb je de gegevens van de setup gestuurd. Kwam op 91 cent uit 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-05 09:46
[...]

Je kunt ook even een eigen topic aanmaken.
Ik heb de laatste weken ook veel betere offertes binnen gekregen (Zonnepanelen op dak zuiden en plat dak noorden), maar ik ken jouw situatie verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:06

remco_k

een cassettebandje was genoeg

HereIsTom schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 13:01:
Ja helaas iedereen wil nu Zonnepanelen, de levertijd is ook pas eind van het jaar, volgend jaar.
Maar met zulke prijzen moet ik er nog eens goed over nadenken, helaas kan ik hier niet zelf leggen.
Toch maar gewoon doen zou ik zeggen. Het is per definitie interessant. Ik heb net 3 extra panelen á 450Wp (totaal 1350 Wp) + omvormer + materialen besteld voor op mn fietsen schuurtje voor net geen 1400 euro. Ik installeer ze zelf. Zelfs dit is al relatief duur, maar dat komt door die hoge vermogens die ik 'koste wat het kost' wilde hebben. Ik zocht namelijk naar zoveel mogelijk extra stroom op de laatste vierkante meters die ik nog beschikbaar heb. De prijs kwam op de 2e plaats.

Enkel de prijs die jij nu noemt is belachelijk. Die gasten hebben het zo druk dat ze blijkbaar alles vragen kunnen. Zeg jij geen ja, dan doet een ander het wel.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Dabbel schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:19:
[...]

Ik zou sowieso meer offertes opvragen. Je moet ongeveer uitkomen op 1eu per wp. Ik heb mijn panelen vorig maand besteld en ze zouden het leggen in juni. 4600 euro na aftrek btw voor 4500wp.
Ze hadden toevallig deze maand een uitvaller en gelijk bij mij erop gezet. Ook plat dak trouwens.
Ik heb al veel leveranciers gevraagd maar de meeste hebben het te druk en zeggen bel aan het eind van het jaar maar terug :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:42
HereIsTom schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:47:
[...]

Ik heb al veel leveranciers gevraagd maar de meeste hebben het te druk en zeggen bel aan het eind van het jaar maar terug :'(
Vaak zijn de grote jongens erg druk. Probeer eens een paar kleine lokale panelenboeren met goede reviews. Eentje zonder eigen webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:56
HereIsTom schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:47:
[...]

Bij de collectieve inkoop zonnepanelen van Vereniging Eigen Huis kun je je ook nog inschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@Dabbel Ik heb inderdaad een paar lokale installateurs gevraagd, maar zelfs die hebben geen tijd :'(
@antidote Ik heb een zeer lastig dak, bij eigenhuis kreeg ik een offerte die echt niet klopte, bij melding zeiden ze dat dat bij de installatie wel in orde zou komen, maar buurman die vorig jaar bij hun had gedaan, bleek het ook niet te klopen en zijn ze wel 5x terug geweest en moest hij zelfs bij betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:56
HereIsTom schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:02:
[...]

@antidote Ik heb een zeer lastig dak, bij eigenhuis kreeg ik een offerte die echt niet klopte, bij melding zeiden ze dat dat bij de installatie wel in orde zou komen, maar buurman die vorig jaar bij hun had gedaan, bleek het ook niet te klopen en zijn ze wel 5x terug geweest en moest hij zelfs bij betalen.
Voor zulke situaties is Eigen Huis inderdaad niet de meest aangewezen partij. In mijn ervaring, en wat ik hier ook voorbij zie komen, zijn hun offertes voor een standaard plat- of pannendak wel concurrerend. Maar dat is meer iets voor een ander topic.
PhilipsFan schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:49:
[...]

Ik heb het niet daadwerkelijk uitgerekend natuurlijk, maar zonder salderen zijn ze beslist een stuk minder interessant. Je kunt wel veel, maar niet _al_ je verbruik verschuiven naar overdag.
De zonnepanelen liggen hier nu iets meer dan een jaar, en 22% van de opgewekte stroom is direct zelf verbruikt. Toen het systeem werd geïnstalleerd, werd nog gerekend met een tarief van € 0,23 per kWh.
Met dat tarief en direct eigenverbruik is de terugverdientijd van het systeem 20 jaar. Ondertussen is de prijs per kWh meer dan verdubbeld, en zou de tvt tien jaar zijn, zonder dat de inkomsten uit teruglevering en salderen zijn meegerekend.
Op basis van deze rekensom maak ik mij weinig zorgen over het terugverdienen van m'n zonnepanelen, ook zonder salderen. Als ik nu nog panelen moest laten leggen zou ik dat ook zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@antidote Ik heb al een eigen topic over de offerte die ik heb gekregen.
Maar als ik 20% zelf zou verbruiken dan is de terugverdientijd met die offerte 27,5 jaar.
Dus is het inderdaad de kunst om het zover te krijgen dat je dan meer zelf direct kunt verbruiken, maar is wel lastig als je meestal weg bent als de zon schijnt.

Pagina: 1