Vanwege de hoge energieprijzen, waarbij ik vanaf 1 juli een nieuw tarief mag gaan betalen wil ik ook graag zonnepanelen laten installeren.
Ik heb al een aantal offertes aangevraagd. Daarbij beperkt tot lokale installateurs met goede reviews. Ik wil geen prutsers op het dak.
Eerst alleen gekeken naar naar panelen op het op het zuiden gerichte dak van mijn huis. Lekker simpel. nauwelijks last van schaduw. in de wintermaanden aan het eind van de dag een beetje last van het huis van de buren, maar dat heeft volgens mij niet zo heel veel invloed op de totale opbrengst. Ideaal voor een string omvormer. Deze komt dan waarschijnlijk op zolder, maar daar heb ik geen netwerk aansluiting en ook wifi ontvangst is daar slecht. Een netwerk kabel meetrekken met de AC kan dan een uitkomst bieden. Kan en mag dit wanneer je werkt met een F/UTP kabel langs een YMVK kabel?
Na het aanvragen van de eerste offertes, bedacht dat er op het platte dak van de schuur aan de noordzijde ook nog wel een aantal panelen passen. 6 panelen in oost-west opstelling. Hier valt meer schaduw op. in December ligt het dak volledig in de schaduw van het huis (om 's middags het uiteinde van het dak te bereiken moet de zon meer dan 21° boven de horizon staan). Kom ik hier nog weg met een string omvormer of zijn in dit geval micro-omvormers al snel interessanter?
In Sunny Design al wat zitten knutselen. De 6 panelen op het platte dak bewust zo neergelegd dat ik er voor onderhoud van het dak, panelen en de heg nog omheen kan lopen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c0owsFYQE1t6EOPMz36TGNqe.jpg?f=user_large)
Al geprobeerd of alle panelen op één omvormer kunnen, maar dan halen de op het oosten en westen gerichte panelen volgens mij niet de benodigde opstartspanning.
Ik vraag me ook af of zonnepanelen nog eenvoudig tijdelijk los te koppelen en te verwijderen zijn.
Het platte dak is qua waterafvoer niet al te best meer. Zit geen afschot in en blijft na elke regenbui een laag water op staan. Dat moet eigenlijk ook een keer aangepakt worden, maar het dak is gedeeld met de buren. Dat moeten we dus samen doen, maar mijn buren kennende, kan dat nog wel even gaan duren (De overkapping achterin de tuin is hij al 2 jaar mee bezig
). Daar wil ik niet op wachten en zal dus later nadat de zonnepanelen al geplaatst zijn moeten gebeuren.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0uscPWsdCqH3XahyutwJVbhd.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hFdZ3hN1f8qAspNsZtJVVgme.jpg?f=user_large)
Plat dak: 3m breed en 6,5m lang vanaf het iets hogere platte dak van de uitbouw.
Betekent dit max. 16A per groep en dus max. 3650W in het geval van een 1-fase omvormer?
Deze heeft 10 panelen gerekend, waarbij één paneel naast de dakkapel komt. Kan natuurlijk wel, maar ik vind het niet mooi. Dat zullen er dus uiteindelijk 9 stuks worden.
€1600,- 10x JA Solar 370Wp
€604,20 GoodWe GW3600D-NS
€895,- Montage
€600,- Onderconstructie Solar Connect
€250,- Kabels en stekkers
Totaal: €3981,70 ex. btw.
€1.08/Wp
Update:
2e offerte met 6 extra panelen op het schuurdak en 9 stuks op het huis
€2400,- 15x JA Solar 370Wp
€1170,78 GoodWe GW5000-DT met Tigo CCA
€895,- Montage
€585,- Onderconstructie Solar Connect
€450,- Onderconstructie Solar Connect (plat dak)
Totaal: €5750,78 ex. btw.
€1.03/Wp
Van de 2e leverancier is al monteur langs geweest, maar heb ik nog geen offerte van ontvangen.
Maakte al wel een paar opmerkingen: Growalt was volgens hem beter dan GoodWe. Hij was ook geen fan van Tigo optimizers. Geen flauw idee of dat klopt, maar zal hij wel slechte ervaring mee hebben.
3-fase omvormer was volgens hem ook altijd beter, vanwege het - terugleveren op dezelfde fase als dat de verbruikers zitten - verhaal, wat volgens mij niet klopt
Update:
Offerte binnen gekregen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GwEIFcXPC511gnNsvsxBJdYx.jpg?f=user_large)
Update 2:
Offerte van 3e leverancier binnen gekregen. helaas alleen een totaalprijs en niet goed geluisterd. Ik had tijdens de schouw duidelijk gezegd dat ik ook panelen op het platte dak wil:
9x Longi Solar HI-MO 360Wp
1x Solax X1 Air 3,0
- Clickfit landscape
- volledige installatie
Totaal: €3850,- ex. btw.
€1,19/Wp
Ik heb al een aantal offertes aangevraagd. Daarbij beperkt tot lokale installateurs met goede reviews. Ik wil geen prutsers op het dak.
Eerst alleen gekeken naar naar panelen op het op het zuiden gerichte dak van mijn huis. Lekker simpel. nauwelijks last van schaduw. in de wintermaanden aan het eind van de dag een beetje last van het huis van de buren, maar dat heeft volgens mij niet zo heel veel invloed op de totale opbrengst. Ideaal voor een string omvormer. Deze komt dan waarschijnlijk op zolder, maar daar heb ik geen netwerk aansluiting en ook wifi ontvangst is daar slecht. Een netwerk kabel meetrekken met de AC kan dan een uitkomst bieden. Kan en mag dit wanneer je werkt met een F/UTP kabel langs een YMVK kabel?
Na het aanvragen van de eerste offertes, bedacht dat er op het platte dak van de schuur aan de noordzijde ook nog wel een aantal panelen passen. 6 panelen in oost-west opstelling. Hier valt meer schaduw op. in December ligt het dak volledig in de schaduw van het huis (om 's middags het uiteinde van het dak te bereiken moet de zon meer dan 21° boven de horizon staan). Kom ik hier nog weg met een string omvormer of zijn in dit geval micro-omvormers al snel interessanter?
In Sunny Design al wat zitten knutselen. De 6 panelen op het platte dak bewust zo neergelegd dat ik er voor onderhoud van het dak, panelen en de heg nog omheen kan lopen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c0owsFYQE1t6EOPMz36TGNqe.jpg?f=user_large)
Al geprobeerd of alle panelen op één omvormer kunnen, maar dan halen de op het oosten en westen gerichte panelen volgens mij niet de benodigde opstartspanning.
Ik vraag me ook af of zonnepanelen nog eenvoudig tijdelijk los te koppelen en te verwijderen zijn.
Het platte dak is qua waterafvoer niet al te best meer. Zit geen afschot in en blijft na elke regenbui een laag water op staan. Dat moet eigenlijk ook een keer aangepakt worden, maar het dak is gedeeld met de buren. Dat moeten we dus samen doen, maar mijn buren kennende, kan dat nog wel even gaan duren (De overkapping achterin de tuin is hij al 2 jaar mee bezig
Foto's
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0uscPWsdCqH3XahyutwJVbhd.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hFdZ3hN1f8qAspNsZtJVVgme.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Dak zuid zijde: dakoppervlak boven de dakkapel 5,5x3,5. dakhelling: 50°Plat dak: 3m breed en 6,5m lang vanaf het iets hogere platte dak van de uitbouw.
Jaarverbruik
ca. 2100kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABetekent dit max. 16A per groep en dus max. 3650W in het geval van een 1-fase omvormer?
Budget en doel
Niet te duur uiteraard, maar ik vind het belangrijker dat het werk goed uitgevoerd wordt dan dat ik het onderste uit de kan haal.Wie gaat het project uitvoeren
Lokale installateurBijhouden van data
Bwoah. Kan leuk zijn maar niet noodzakelijk.Reeds verkregen offertes
1e offerte kwam met 3700Wp op de zuidzijde - 3594kWh/jaarDeze heeft 10 panelen gerekend, waarbij één paneel naast de dakkapel komt. Kan natuurlijk wel, maar ik vind het niet mooi. Dat zullen er dus uiteindelijk 9 stuks worden.
€1600,- 10x JA Solar 370Wp
€604,20 GoodWe GW3600D-NS
€895,- Montage
€600,- Onderconstructie Solar Connect
Totaal: €3981,70 ex. btw.
€1.08/Wp
Update:
2e offerte met 6 extra panelen op het schuurdak en 9 stuks op het huis
€2400,- 15x JA Solar 370Wp
€1170,78 GoodWe GW5000-DT met Tigo CCA
€895,- Montage
€585,- Onderconstructie Solar Connect
€450,- Onderconstructie Solar Connect (plat dak)
Totaal: €5750,78 ex. btw.
€1.03/Wp
Van de 2e leverancier is al monteur langs geweest, maar heb ik nog geen offerte van ontvangen.
Maakte al wel een paar opmerkingen: Growalt was volgens hem beter dan GoodWe. Hij was ook geen fan van Tigo optimizers. Geen flauw idee of dat klopt, maar zal hij wel slechte ervaring mee hebben.
3-fase omvormer was volgens hem ook altijd beter, vanwege het - terugleveren op dezelfde fase als dat de verbruikers zitten - verhaal, wat volgens mij niet klopt
Update:
Offerte binnen gekregen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GwEIFcXPC511gnNsvsxBJdYx.jpg?f=user_large)
Update 2:
Offerte van 3e leverancier binnen gekregen. helaas alleen een totaalprijs en niet goed geluisterd. Ik had tijdens de schouw duidelijk gezegd dat ik ook panelen op het platte dak wil:
9x Longi Solar HI-MO 360Wp
1x Solax X1 Air 3,0
- Clickfit landscape
- volledige installatie
Totaal: €3850,- ex. btw.
€1,19/Wp
Regio
Enschede[ Voor 9% gewijzigd door wappiewappie op 26-05-2022 16:27 . Reden: Offertes toegevoegd ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gde2EqsXdl3N08zQphFDfMaj.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CTbilADnBhUCJhJs5cK3YH1U.jpg?f=user_large)