Zonnepanelen en de belastingdienst meer dan 10.000 WP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmsen
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-10-2023
Dag Tweakers,

Ik ben al een tijdje aan het zoeken en googelen maar ik snap het simpelweg niet. Het gaat overBTW teruggave als je meer dan 10.000 WP aan panelen hebt.

Mijn situatie 14x405 en 14x395 WP aan panelen = 11200 WP aan panelen. Ze worden allemaal in 1x gelegd.

Het volgende heb ik gelezen.
Als u een systeem heeft van méér dan 10 kWp, dan mag u het forfait niet gebruiken. Dan moet u daadwerkelijk bijhouden hoeveel kWh u aan uw energiebedrijf heeft ‘verkocht’ en hoeveel de BTW daarover bedroeg. U kunt op de slimme meter van de netbeheerder uitlezen om hoeveel kWh het precies gaat.

Zover ik het heb begrepen moet ik nu voor de stroom die ik zelf opwek en gebruik en de stroom die ik teruglever btw afdragen. Ik snap niet zo goed dat de BTW van de zelf opgewekte en gebruikte stroom in mindering wordt gebracht op het BTW bedrag dat ik van de belastingdienst terug vorder.

Lang verhaal kort. Wat is mijn situatie verstandig om te doen. Minder panelen op de factuur zetten? Ik weet niet eens of dit mag of dat ik dan fraude aan het plegen ben.

Hoe dat ook, ik snap het niet. Klok/klepel verhaal.

Is het uberhaupt nadelig als je meer dan 10.000 WP panelen hebt. Wie kan mij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:49
Heb je echt zóveel nodig? Waarom neem je er 28? Neem aan dat je energiebehoefte niet zo hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmsen
Ik heb 10.000 aan verbruik op jaarbasis. De Tesla die verbruikt nogal. En wellicht in de toekomst een elektrische auto erbij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-09 21:53
tiswat schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:33:
Heb je echt zóveel nodig? Waarom neem je er 28? Neem aan dat je energiebehoefte niet zo hoog is.
Meer is sowieso beter, ook naar de toekomst toe.

Wat sommige mensen doen is de factuur in 2 delen splitsen, 1 tot aan 10k Wp en 1 voor de rest. Dit om het makkelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmsen
Dat heb ik ook gelezen. Ik zou me zelf dan (denk ik) te kort doen. Maar is het echt nadelig om boven de 10.000 WP uit te komen. Dat weet ik dus niet. Ik heb de ene berekening die ik heb gevonden proberen te begrijpen. Maar dat lukt me dus niet.

[ Voor 24% gewijzigd door pharmsen op 19-05-2022 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-09 21:53
pharmsen schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:41:
Dat heb ik ook gelezen. Ik zou me zelf dan (denk ik) te kort doen. Maar is het echt nadelig om boven de 10.000 WP uit te komen. Dat weet ik dus niet. Ik heb de ene berekening die ik heb gevonden proberen te begrijpen. Maar dat lukt me dus niet.
Je moet zeker wel meer dan die 10k Wp leggen, alleen op de factuur staat minder.

Hoe het verder werkt weet ik ook niet. Misschien op PVoutput binnen het Tweakers team zoeken naar mensen met meer dan 10k Wp installaties en deze actief benaderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels11
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09 22:31
Heb je dit topic al gelezen.

Het werkt zo omdat je met je zonnepanelen door de belastingdienst voor de btw als ondernemer wordt gezien. Dat is ook de reden dat je de btw van de zonnepanelen kan terugvragen aan de belastingdienst. De keerzijde is dat je als onderneming btw in rekening moet brengen bij klanten/afnemers, dus bij het energiebedrijf waaraan je de stroom teruglevert en bij jezelf als privé persoon. De belastingdienst ziet de zelf gebruikte stroom namelijk als prive-gebruik van zakelijke middelen. De btw die je in rekening hebt gebracht mag je natuurlijk niet zelf houden, maar moet afdragen aan de belastingdienst.

Om het allemaal simpel te houden, wordt voor onder de 10.000 Wp het in rekening te brengen bedrag van btw forfaitair bepaald. Of dat gunstiger is, hangt af van hoeveel je daadwerkelijk opwekt en wat je daar voor krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Lang verhaal kort. Wat is mijn situatie verstandig om te doen. Minder panelen op de factuur zetten? Ik weet niet eens of dit mag of dat ik dan fraude aan het plegen ben.
Minder op de factuur zetten dan je krijgt = fraude
2e factuur en die niet indienen voor teruggave btw is geen fraude.

[ Voor 44% gewijzigd door twain4me op 19-05-2022 10:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michael2021
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik had dezelfde vragen. Het is belangrijker te kijken naar het BTW bedrag dan naar het aantal Wattpiek.

Zie hieronder antwoord van BTW teruggave bureau:

"Het wattpiek word aangehouden zoals u meld, bijvoorbeeld 25*405 = 10125 wattpiek. Echter maakt het niet uit als u meer dan 10.0000 wp opwekt. Dit heeft enkel te maken met het feit dat dan niet de staffel (20 eu per 1000 wp) aangehouden mag worden. Boven de 10.000 wattpiek dienen we uit te gaan van de (geschatte) daadwerkelijke opwek.

Wanneer een btw bedrag hoger is dan €2500,- kan er niet na het 1e jaar de KOR aangevraagd worden maar dient u 5 jaar aangifteplichtig te blijven en btw af te dragen over de opgewekte en terug geleverde energie van de zonnepanelen. Dit is dus inderdaad onvoordeliger maar niet onmogelijk."

Dit is niet handig en kost je een aanzienlijk deel van de teruggave

Bij verdere vragen zou ik "de centrale BTW teruggave" contacten. https://btw-zonnepanelen.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

BTW terug 'vragen' kan in specifieke gevallen zelfs leiden tot betalen ipv iets terug krijgen. Zeker als het bijvoorbeeld:
-een uitbreiding betreft (je omzet wordt dan geschat op basis van de gehele installatie, dus niet alleen de uitbreiding)
-de investering relatief laag is (bijvoorbeeld doordat je zelf legt). Het bedrag dat je terug kunt krijgen is dan sowieso al vrij laag.
-je een hoge terugleververgoeding hebt van bijvoorbeeld 58 cent per kWh.

Om deze reden heb ik bij mijn uitbreiding besloten geen btw terug te vragen. Het zou me geld kosten.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 19-05-2022 13:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Michael2021 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:38:
Ik had dezelfde vragen. Het is belangrijker te kijken naar het BTW bedrag dan naar het aantal Wattpiek.

Zie hieronder antwoord van BTW teruggave bureau:

"Het wattpiek word aangehouden zoals u meld, bijvoorbeeld 25*405 = 10125 wattpiek. Echter maakt het niet uit als u meer dan 10.0000 wp opwekt. Dit heeft enkel te maken met het feit dat dan niet de staffel (20 eu per 1000 wp) aangehouden mag worden. Boven de 10.000 wattpiek dienen we uit te gaan van de (geschatte) daadwerkelijke opwek.

Wanneer een btw bedrag hoger is dan €2500,- kan er niet na het 1e jaar de KOR aangevraagd worden maar dient u 5 jaar aangifteplichtig te blijven en btw af te dragen over de opgewekte en terug geleverde energie van de zonnepanelen. Dit is dus inderdaad onvoordeliger maar niet onmogelijk."

Dit is niet handig en kost je een aanzienlijk deel van de teruggave

Bij verdere vragen zou ik "de centrale BTW teruggave" contacten. https://btw-zonnepanelen.nl/
Met de huidige energietarieven is het sommetje boven de 10k Wp met eigen verbruik e.d. berekenen niet in je voordeel + dat het een hoop rompslomp is..

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmsen
Ik denk dat ik de gok maar niet ga wagen.
Mijn installateur schakelt een bureau in. Dus ik hoop dat die het maar goed gaat doen. Anders een factuur tot de 10000 kwh. Maar ik ben nogal wantrouwend aangelegd, dus wil ook zelf weten hoe het in elkaar zit.

Ik hoop dat ik in ieder geval plezier ga beleven aan mijn 28 panelen oost/west met Microomormers.

Bedankt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
pharmsen schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:34:
Ik hoop dat ik in ieder geval plezier ga beleven aan mijn 28 panelen oost/west met Microomormers.
Gewoon puur uit interesse, waarom microomvormers met 28 panelen? Is dat niet behoorlijk duur in vergelijking met bijvoorbeeld 2 strings? Ik dacht altijd dat boven een bepaald aantal panelen (8-10) het veel gunstiger is om een omvormer te nemen. Financieel zou (dacht ik) zo'n microomvormer niet logisch meer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pharmsen
bkor schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:39:
[...]

Gewoon puur uit interesse, waarom microomvormers met 28 panelen? Is dat niet behoorlijk duur in vergelijking met bijvoorbeeld 2 strings? Ik dacht altijd dat boven een bepaald aantal panelen (8-10) het veel gunstiger is om een omvormer te nemen. Financieel zou (dacht ik) zo'n microomvormer niet logisch meer zijn.
De hele schuur is van hout, en ik ben er erg gek mee. Ik heb liever dat de spanning direct wordt omgezet naar wisselstroom. Schijnt veiliger te zijn. Dat is voor mij eigenlijk de belangrijkste reden. Geluid was voor mij ook een issue (De schuur heeft ook een overkapping en ik werk daar elke dag). Al schijnt dat geluid tegenwoordig mee te vallen met de omvormers. Zo'n omvormer kan ook heet worden en dat voelt niet prettig als de schuur geheel van hout is.

Het is een oost/west opstelling. Dus ik hoop dat ik met microomvormers is eerder en later nog een beetje zon kan pakken. En overall een beetje meer rendement.

Eventuele uitbreiding in de toekomst. Dat kan ik nu nog niet voorzien. Maar het zou kunnen dat er binnen nu en 10 jaar een extra elektrische auto op de stoep staat. Dan hoef ik niet een tweede omvormer aan te schaffen.

Maar de hoofdreden is veiligheid. De microomvormers kosten 3000. Een omvormer 1000. Die moet je na 10 tot 12 jaar vervangen. Dus 3000-2000=1000. Ik betaal dus eigenlijk 1000 euro voor een beter gevoel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

de Peer schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:42:
BTW terug 'vragen' kan in specifieke gevallen zelfs leiden tot betalen ipv iets terug krijgen. Zeker als het bijvoorbeeld:

-je een hoge terugleververgoeding hebt van bijvoorbeeld 58 cent per kWh.

Om deze reden heb ik bij mijn uitbreiding besloten geen btw terug te vragen. Het zou me geld kosten.
Kun je die uitleggen ajb? :) Deze snap ik niet.
Wij gaan ook 8400 Wp leggen en ik wil toch echt die BTW terug... We krijgen vanwege variabel deze maand bv 40cent terug, waarom zou dat anders zijn met de BTW terug krijging?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:41

CyBeRSPiN

sinds 2001

Niet dat je er nu wat aan hebt, maar vanaf 1 januari 2023 gaat het allemaal op de schop en wordt er een 0% tarief op de factuur gerekend en hoef je niks meer terug te vragen: https://www.eigenhuis.nl/...-meer-over-zonnepanelen#/
Vraag me dan af of er nog iets met die 10MWp grens wordt gedaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Atlas schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:44:
[...]

Kun je die uitleggen ajb? :) Deze snap ik niet.
Wij gaan ook 8400 Wp leggen en ik wil toch echt die BTW terug... We krijgen vanwege variabel deze maand bv 40cent terug, waarom zou dat anders zijn met de BTW terug krijging?
Als je btw terug vraagt moet je ook eenmalig btw afdragen over je omzet. onder de 10.000 Wp gaat dit met een forfait en is het dus een vast bedrag. Ik dacht 10 euro per 1000 Wp. Echter boven de 10.000 Wp moet het op basis van je echte omzet. En die omzet kan momenteel met de hoge terugleververgoeding héél erg hoog zijn, en dus ook hoger dan de btw die je uberhaupt terug zou krijgen.

Als jij in totaal (huidige plus nieuwe zonnepanelen) onder de 10.000 Wp blijft, heb jij dat probleem niet want dan wordt er niet naar je werkelijke omzet gekeken.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 19-05-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels11
Maar als je meer dan 10.000 Wp legt en een hoge terugleververgoeding ontvangt, ben je als snel verplicht btw aangifte te doen. De omzetgrens is namelijk € 1800. Niet melden is dan geen optie. Dat kan natuurlijk anders zijn als je daarvan vrijgesteld bent, bijvoorbeeld omdat je eerder de btw hebt teruggevraagd van zonnepanelen en vervolgens in de kor bent gegaan.

Ts heeft bovendien aangegeven dat hij (bijna) alle stroom zelf gaat gebruiken en kan dus gewoon op zijn energiecontact kijken hoeveel btw hij per kWh betaalt en dat vermenigvuldigen met de verwachte opbrengst. De btw wordt ook nog eens per 1 juli verlaagd van 21 naar 9% verlaagd. Het zal dus wel meevallen hoeveel ts extra kwijt is ten opzichte van het forfaitair bedrag dat geldt onder de 10.000 Wp.

Het gedoe valt ook wel mee, als dit door een bureau wordt gedaan, weet ik uit eigen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

niels11 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:43:
Maar als je meer dan 10.000 Wp legt en een hoge terugleververgoeding ontvangt, ben je als snel verplicht btw aangifte te doen. De omzetgrens is namelijk € 1800. Niet melden is dan geen optie. Dat kan natuurlijk anders zijn als je daarvan vrijgesteld bent, bijvoorbeeld omdat je eerder de btw hebt teruggevraagd van zonnepanelen en vervolgens in de kor bent gegaan.
dat klopt, mijn verhaal gaat alleen op bij een uitbreiding. Waarbij je dus na de uitbreiding boven de 10.000 Wp uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:33

Vliegvlug

Flight Simple

niels11 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:43:
Maar als je meer dan 10.000 Wp legt en een hoge terugleververgoeding ontvangt, ben je als snel verplicht btw aangifte te doen. De omzetgrens is namelijk € 1800. Niet melden is dan geen optie.
Ik ben ook aan het kijken naar een installatie van meer dan 10kWp en gelukkig kwam ik dit topic toevallig tegen want ik was helemaal niet bekend met die grens, enkel met de €11.900 ex. btw grens ivm de maximale teruggave van €2500 aan btw

Dus heb ik aan de leverancier van de panelen gevraagd, die ook de btw aanmelding regelt, hoe dat zit en kreeg dit antwoord:

Wat er in de praktijk gebeurt is dat NBA de aangifte invult waarbij €20/1000Wp forfait betaald dient te worden, dat zal 240,- euro forfait zijn bij 11700 Wp.
De belastingdienst kan en mag bij systemen boven die 10000 Wp na verloop van tijd je verbruik en productie data opvragen. Zodat ze de btw-bedragen opnieuw gaan berekenen. Dan kan het gecorrigeerd worden indien dat nodig is.
NBA zegt dat in de praktijk die 240 euro dan een paar tientjes hoger of lager kan uitvallen. De verschillen zullen groter zijn naarmate die Wp-waarde toeneemt

(NBA is de partij waar de leverancier zaken mee doet voor de btw teruggave aanvraag.)

Maar is dit nu een eenmalig ding na één jaar terugleveren?
En moet ik er dan simpelweg voor zorgen dat ik onder die €1800 TLV blijf.
Of is dat een elk jaar terugkerend iets voor zolang die panelen op het dak liggen?
En blijft NBA dat dan doen of doen die enkel de initiële aanvraag en ben je er voor de rest zelf van?

Vooral het eerste jaar verwacht ik veel terug te leveren aangezien ik nu nog 1900m3 gas verbruik en maar 4500kWh elektriciteit. Ik kijk wel voor een warmtepomp en airconditioning maar die zijn ook niet zo snel geplaatst tegenwoordig.
Ts heeft bovendien aangegeven dat hij (bijna) alle stroom zelf gaat gebruiken en kan dus gewoon op zijn energiecontact kijken hoeveel btw hij per kWh betaalt en dat vermenigvuldigen met de verwachte opbrengst. De btw wordt ook nog eens per 1 juli verlaagd van 21 naar 9% verlaagd. Het zal dus wel meevallen hoeveel ts extra kwijt is ten opzichte van het forfaitair bedrag dat geldt onder de 10.000 Wp.
Ik verwacht dus wel meer terug te leveren dan Ts.
Moet ik dan naar de BTW van de teruglever vergoeding kijken of wat ik betaal aan btw bij verbruik van een kWh?

Zit nu nog voor ruim 2,5 jaar bij GreenChoice en naar wat ik begreep hebben zij niet zo’n hoge TLV.
Mogelijk is dat gunstig in mijn geval.
Of kan ik beter toch de installatie laten aanpassen om onder de 10.000Wp te komen?
Het gedoe valt ook wel mee, als dit door een bureau wordt gedaan, weet ik uit eigen ervaring.
Dat klinkt in elk geval positief, hopelijk doet NBA dat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Vliegvlug schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 00:16:
[...]

Ik ben ook aan het kijken naar een installatie van meer dan 10kWp en gelukkig kwam ik dit topic toevallig tegen want ik was helemaal niet bekend met die grens, enkel met de €11.900 ex. btw grens ivm de maximale teruggave van €2500 aan btw

Dus heb ik aan de leverancier van de panelen gevraagd, die ook de btw aanmelding regelt, hoe dat zit en kreeg dit antwoord:

[i]Wat er in de praktijk gebeurt is dat NBA de aangifte invult waarbij €20/1000Wp forfait betaald dient te worden, dat zal 240,- euro forfait zijn bij 11700 Wp.
volgens de belastingdienst mag je het zo niet berekenen. Althans dat was exact mijn voorstel 3 jaar geleden,ikhad helemaal geen zin in die berekening, uiteindelijk wel gedaan en viel het wel mee (met uitzondering van de fouten die ze hadden gemaakt waardoor het alsnog een ellende is geworden. maar inmiddels zijn er veel meer systemen van boven de de 10.000Wp ik was toen overduidelijk een anomalie.
NBA zegt dat in de praktijk die 240 euro dan een paar tientjes hoger of lager kan uitvallen. De verschillen zullen groter zijn naarmate die Wp-waarde toeneemt[/i]
(NBA is de partij waar de leverancier zaken mee doet voor de btw teruggave aanvraag.)
met de oude energie prijzen (en dus btw) heb je gelijk, met de nieuwe kan het enorm schelen.
Of kan ik beter toch de installatie laten aanpassen om onder de 10.000Wp te komen?
Persoonlijk zou ik de opdracht splitsen en het deel boven de 10.000wp gewoon niet indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

twain4me schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:45:
[...]

volgens de belastingdienst mag je het zo niet berekenen. Althans dat was exact mijn voorstel 3 jaar geleden,ikhad helemaal geen zin in die berekening, uiteindelijk wel gedaan en viel het wel mee (met uitzondering van de fouten die ze hadden gemaakt waardoor het alsnog een ellende is geworden. maar inmiddels zijn er veel meer systemen van boven de de 10.000Wp ik was toen overduidelijk een anomalie.
Hmm, in gedoe met de belastingdienst zit ik helemaal niet te wachten.
Maar is dit nu een eenmalige berekening of is dit een terugkerend iets elk jaar tot de panelen op zijn of na x jaar?
Dan lijkt me het nog vervelender.
[...]

met de oude energie prijzen (en dus btw) heb je gelijk, met de nieuwe kan het enorm schelen.
Hoe bedoel je dat?
(is trouwens niet mijn tekst, maar van NBA. Ik snap er weinig van vandaar mijn vraag hier ;) )
[...]

Persoonlijk zou ik de opdracht splitsen en het deel boven de 10.000wp gewoon niet indienen.
Dan 4 panelen als losse aankoop met losse factuur en dan de rest als complete installatie onder de 10kWp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Vliegvlug schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:37:
[...]

Hmm, in gedoe met de belastingdienst zit ik helemaal niet te wachten.
Maar is dit nu een eenmalige berekening of is dit een terugkerend iets elk jaar tot de panelen op zijn of na x jaar?
Dan lijkt me het nog vervelender.
in basis 1 keer mits je de kor gaat aanvragen.

[...]
Hoe bedoel je dat?
(is trouwens niet mijn tekst, maar van NBA. Ik snap er weinig van vandaar mijn vraag hier ;) )
vroegah was een teruglever kwh 1-3 cent aan btw nu is dat meer dan 10 cent de verschuldigde btw zal dus veel hoger zijn. al is dat wel afhankelijk van hoeveel je terugleverd en zelf verbruikt.

[...]
Dan 4 panelen als losse aankoop met losse factuur en dan de rest als complete installatie onder de 10kWp?
ja:) wel alleen als dan het dak vol is.. als het dak toch niet vol is wellicht gewoon een kleinere instalatie plaatsen voor nu, het pv-virus slaat toch wel toe :+ en volgend jaar hoef je helemaal geen aangifte meer te doen, dan koop je de pv gewoon zonder btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

twain4me schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:55:
[...]

in basis 1 keer mits je de kor gaat aanvragen.
Er wordt KOR aangevraagd, zou niet weten wat er nog meer zou kunnen eigenlijk.
Techniek snap ik wel maar belastingen helemaal niet vandaar dat ik erg onrustig wordt van die 10.000Wp grens en de mogelijke gevolgen.
[...]

vroegah was een teruglever kwh 1-3 cent aan btw nu is dat meer dan 10 cent de verschuldigde btw zal dus veel hoger zijn. al is dat wel afhankelijk van hoeveel je terugleverd en zelf verbruikt.
Ik zit nog 2,5 jaar aan een contract bij GreenChoice vast en als ik het terugleververgoedingen topic bekijk geeft GC maar €0,08 per kWh :X

Maar dat is in mijn geval dan misschien juist handig :?
Want met de teruglevergrens van €1800 zou ik met 8 cent TLV meer dan 22.500 kWh moeten terugleveren om dat te halen.

Met het huidige verbruik van 4500 kWh en de geschatte opbrengst van 10.000kWh zou ik maximaal 5500 kWh per jaar kunnen terugleveren uitgaande dat het plaatsen van een warmtepomp en airconditioning pas over een jaar kan.
[...]

ja:) wel alleen als dan het dak vol is.. als het dak toch niet vol is wellicht gewoon een kleinere instalatie plaatsen voor nu, het pv-virus slaat toch wel toe :+ en volgend jaar hoef je helemaal geen aangifte meer te doen, dan koop je de pv gewoon zonder btw.
Met die 11.700 Wp zit het schuine dak aan de achterzijde wel vol ja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Vliegvlug schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:15:
[...]

Techniek snap ik wel maar belastingen helemaal niet vandaar dat ik erg onrustig wordt van die 10.000Wp grens en de mogelijke gevolgen.

[...]

Ik zit nog 2,5 jaar aan een contract bij GreenChoice vast en als ik het terugleververgoedingen topic bekijk geeft GC maar €0,08 per kWh :X

Want met de teruglevergrens van €1800 zou ik met 8 cent TLV meer dan 22.500 kWh moeten terugleveren om dat te halen.

Met het huidige verbruik van 4500 kWh en de geschatte opbrengst van 10.000kWh zou ik maximaal 5500 kWh per jaar kunnen terugleveren uitgaande dat het plaatsen van een warmtepomp en airconditioning pas over een jaar kan.

[...]

Met die 11.700 Wp zit het schuine dak aan de achterzijde wel vol ja. :)
Ja maar als je een flink overschot hebt zeg je natuurlijk meteen je GC contract op. Dat is wel wat ik gedaan heb in ieder geval. De boete was in letterlijk 2 dagen zon al terugbetaald. Dus ik begrijp niet dat je met je GC-tarief van 8 cent blijft rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

de Peer schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:21:
[...]

Ja maar als je een flink overschot hebt zeg je natuurlijk meteen je GC contract op. Dat is wel wat ik gedaan heb in ieder geval. De boete was in letterlijk 2 dagen zon al terugbetaald. Dus ik begrijp niet dat je met je GC-tarief van 8 cent blijft rekenen.
ik kreeg nieteens een boete van GC :+ had nog 3,5 jr contract.
[...]

dan zorg je toch dat je eronder blijft, ik denk dat het financieel weinig uitmaakt en dan kan je gewoon van het forfait gebruik maken dus 1 factuur voor 10.000 en 1 voor de rest en die dus niet indienen. dus alleen de btw van een paar panelen loop je mis geen hoofdpijn, alles volgens de regels :) en toch het dak vol *O*

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 21-05-2022 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels11

Als je omzet onder de € 1800 per jaar blijft, ben je niet verplicht btw aangifte te doen. Maar als je geen btw-aangifte doet, krijg je ook de btw die je hebt betaald over de aanschaf van zonnepanelen niet terug. Dat is denk ik dus alleen gunstig als je ook geen btw over de aanschaf van je zonnepanelen hebt betaald, bijvoorbeeld omdat je ze tweedehands van een andere particulier koopt of omdat je ze koopt nadat de btw op zonnepanelen is afgeschaft (naar verwachting 1 januari 2023). Als je nog dit jaar nieuwe zonnepanelen koopt, is het waarschijnlijk gunstig om de btw wel terug te vragen. Je hoeft je dan verder ook niet druk te maken over die € 1800 omzetgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

de Peer schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:21:
[...]

Ik verbruik nu ook 1900m3 gas per jaar en zolang die warmtepomp er niet is heb ik dat gas nog wel nodig.
Dus het is te simpel om enkel naar stroom te kijken helaas.

Weet niet of ik bij GC enkel elektra kan opzeggen, verwacht van niet, is vorig jaar via de consumentbond afgesloten.
En dan moet ik dus een partij vinden met én lage gasprijs én hoge TLV.
Of twee losse partijen. Maar voor gas ga ik dan sowieso meer betalen dan nu bij GC dus dat moet dan wel gecompenseerd worden met extra inkomsten uit het terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Vliegvlug schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:39:
[...]

Ik verbruik nu ook 1900m3 gas per jaar en zolang die warmtepomp er niet is heb ik dat gas nog wel nodig.
Dus het is te simpel om enkel naar stroom te kijken helaas.

Weet niet of ik bij GC enkel elektra kan opzeggen, verwacht van niet, is vorig jaar via de consumentbond afgesloten.
Ja hoor, dat kan gewoon. geen probleem.
Je hoeft dus alleen bijvoorbeeld bij Eneco een modelcontract af te sluiten voor stroom. Je krijgt dan 58 eurocent per kWh.
Disclaimer: op 1 juli gaan de tarieven gewijzigd worden, dus onbekend wat het teruglevertarief daarna zal zijn...

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 21-05-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels11
twain4me schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:31:
dan zorg je toch dat je eronder blijft, ik denk dat het financieel weinig uitmaakt en dan kan je gewoon van het forfait gebruik maken dus 1 factuur voor 10.000 en 1 voor de rest en die dus niet indienen. dus alleen de btw van een paar panelen loop je mis geen hoofdpijn, alles volgens de regels :) en toch het dak vol *O*
Het is hier in het centrale topic ook al eens over gegaan. Het is een wat creatieve constructie, want het gaat om het opwekvermogen van de installatie. Dat verandert natuurlijk niet door dat voor die installatie twee facturen worden verstuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

niels11 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:48:
[...]

Het is hier in het centrale topic ook al eens over gegaan. Het is een wat creatieve constructie, want het gaat om het opwekvermogen van de installatie. Dat verandert natuurlijk niet door dat voor die installatie twee facturen worden verstuurd.
je bent niet verplicht om aangifte te doen de eerste is de instalatie de 2e is gewoon een uitbreiding waar geen aangifte van wordt gedaan. en anders sluit je ze een dag laten aan voor de volledigheid. :+ en wat @peer zegt

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 21-05-2022 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

niels11 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:48:
[...]

Het gaat niet over het opwekvermogen van de installatie. Het gaat om het aantal Wattpiek aan panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

niels11 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:36:
[...]

Als je omzet onder de € 1800 per jaar blijft, ben je niet verplicht btw aangifte te doen. Maar als je geen btw-aangifte doet, krijg je ook de btw die je hebt betaald over de aanschaf van zonnepanelen niet terug.

..

Als je nog dit jaar nieuwe zonnepanelen koopt, is het waarschijnlijk gunstig om de btw wel terug te vragen. Je hoeft je dan verder ook niet druk te maken over die € 1800 omzetgrens.
De btw over de panelen wil ik uiteraard wel terug, zomaar €2500 laten lopen lijkt me niet handig.
Maar dat kan ik toch sowieso doen want ik blijf net onder de €11.900 ex btw voor de aanschaf van de panelen.

Dacht dat dat verder helemaal los staat van die systeemgrootte van >10.000 Wp
en dat als je daar wel boven komt je dan rekening moet gaan houden met dat terugleverbedrag van maximaal €1800 omdat je daar boven allemaal ingewikkelde dingen moet gaan doen met btw en de belastingdienst.
En dat wil ik niet omdat ik er niets van snap en niet kan inschatten of ik financieel het schip in ga of gedoe krijg met de belastingdienst.

Of heb ik het nu helemaal verkeerd begrepen dat die max €2500 btw terugvraagregeling los staat van die 10kWp grens icm de max €1800 TLV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

de Peer schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:41:
[...]

Ja hoor, dat kan gewoon. geen probleem.
Je hoeft dus alleen bijvoorbeeld bij Eneco een modelcontract af te sluiten voor stroom. Je krijgt dan 58 eurocent per kWh.
Disclaimer: op 1 juli gaan de tarieven gewijzigd worden, dus onbekend wat het teruglevertarief daarna zal zijn...
Goed te horen dat die gewoon kan, zou eigenlijk verwachten dat GC daar niet op zit te wachten en elke kans aangrijpt om een relatief goedkoop gascontract ook meteen op te zeggen.

Op 1 juli liggen die panelen er misschien net maar dat is dan dus zoeken naar degene met de dan hoogste TLV.
Of nog net voor 1 juli een contract daar afsluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels11
Vliegvlug schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 00:16:
[...]

Wat er in de praktijk gebeurt is dat NBA de aangifte invult waarbij €20/1000Wp forfait betaald dient te worden, dat zal 240,- euro forfait zijn bij 11700 Wp.
De belastingdienst kan en mag bij systemen boven die 10000 Wp na verloop van tijd je verbruik en productie data opvragen. Zodat ze de btw-bedragen opnieuw gaan berekenen. Dan kan het gecorrigeerd worden indien dat nodig is.
NBA zegt dat in de praktijk die 240 euro dan een paar tientjes hoger of lager kan uitvallen. De verschillen zullen groter zijn naarmate die Wp-waarde toeneemt

Zo heeft nba het in het 4e kwartaal van vorig jaar ook bij mij gedaan, voor een installatie van 11,36 Wp. Ze hebben mij vervolgens laten weten dat er geen herberekening zal plaatsvinden omdat ik nu, in 2022, in de kleine ondernemingsregeling zit en je dan niet langer aangifte hoeft te doen.

Ik heb dus geen ervaring met zo'n herberekening, maar de kosten lijken mij sowieso te overzien. Stel dat je zonnepanelen op 1 juli worden geïnstalleerd en je dit kalenderjaar nog 5000 kWh opwekt en dat verkoopt voor 58 cent teruglevergoeding. Dan heb je een omzet van € 2900 waar je 9% btw over moet afdragen, dus € 261. Vanaf 1 januari 2023 kan je dan in de KOR, dus hoef je ook geen btw meer af te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Vliegvlug schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:57:
[...]

Of nog net voor 1 juli een contract daar afsluiten :)
Dat heeft weinig zin, want op 1 juli veranderen dus de tarieven. Je kunt het niet vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels11
de Peer schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:51:
[...]

Het gaat niet over het opwekvermogen van de installatie. Het gaat om het aantal Wattpiek aan panelen.
Ja, precies de belastingdienst noemt dat opwekvermogen van de zonnepanelen. Het is dus inderdaad niet zo dat je onder deze grens uit kan komen door een kleinere omvormer te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels11
Vliegvlug schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:53:
[...]

De btw over de panelen wil ik uiteraard wel terug, zomaar €2500 laten lopen lijkt me niet handig.
Maar dat kan ik toch sowieso doen want ik blijf net onder de €11.900 ex btw voor de aanschaf van de panelen.

Dacht dat dat verder helemaal los staat van die systeemgrootte van >10.000 Wp
en dat als je daar wel boven komt je dan rekening moet gaan houden met dat terugleverbedrag van maximaal €1800 omdat je daar boven allemaal ingewikkelde dingen moet gaan doen met btw en de belastingdienst.
En dat wil ik niet omdat ik er niets van snap en niet kan inschatten of ik financieel het schip in ga of gedoe krijg met de belastingdienst.

Of heb ik het nu helemaal verkeerd begrepen dat die max €2500 btw terugvraagregeling los staat van die 10kWp grens icm de max €1800 TLV?
Die grens van €2500 staat daar inderdaad los van.

Als je zonnepanelen koopt, kun je je bij de belastingdienst melden als ondernemer en de btw die je hebt betaald over de aanschaf van de panelen terugkrijgen. Als je omzet onder de € 1800 blijft, kan je ervoor kiezen je niet te melden. Daarboven ben je verplicht om je te melden. De belastingdienst neem in elk geval aan (ook als dat niet zo is) dat je omzet onder de € 1800 is als je aan deze voorwaarden voldoet:
Als u voldoet aan de volgende voorwaarden, dan is uw jaaromzet altijd maximaal € 1.800 en bent u dus niet verplicht om u aan te melden als btw-ondernemer:
-u bent particulier
-het opwekvermogen van uw zonnepanelen is maximaal 10.000 Wattpiek
-u hebt naast uw zonnepanelen geen andere ondernemersactiviteiten

zie https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

niels11 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 15:00:
[...]

Zo heeft nba het in het 4e kwartaal van vorig jaar ook bij mij gedaan, voor een installatie van 11,36 Wp. Ze hebben mij vervolgens laten weten dat er geen herberekening zal plaatsvinden omdat ik nu, in 2022, in de kleine ondernemingsregeling zit en je dan niet langer aangifte hoeft te doen.
Dat is goed om te horen.
Ik lees in de NBA tekst ook ‘de belastingdienst kan en mag..’, dus blijkbaar hoeven ze het niet persé een herberekening te doen of ligt het inderdaad aan het feit als je daarna in de KOR gaat.
Wat bij mij dan per 1 jan 2023 zal zijn want dat gaat per eerstkomend kalenderjaar als ik me niet vergis.
Ik heb dus geen ervaring met zo'n herberekening, maar de kosten lijken mij sowieso te overzien. Stel dat je zonnepanelen op 1 juli worden geïnstalleerd en je dit kalenderjaar nog 5000 kWh opwekt en dat verkoopt voor 58 cent teruglevergoeding. Dan heb je een omzet van € 2900 waar je 9% btw over moet afdragen, dus € 261. Vanaf 1 januari 2023 kan je dan in de KOR, dus hoef je ook geen btw meer af te dragen.
Dat klinkt niet zo slecht inderdaad en veel minder ‘eng’ dan ik vreesde. Een eenmalig bedrag aan het eind van het jaar afdragen over zo’n groot verdiend bedrag heb ik geen enkel probleem mee.
Had dingen gelezen dat je dan ook btw over afgenomen stroom moest gaan aftrekken en dat je met teruggeleverde btw moest gaan verrekenen en je een hele btw administratie met je energiebedrijf moest gaan opzetten, etc.
Maar zoals gezegd snap ik niets van belastingen dus zal het wel verkeerd begrepen hebben. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

de Peer schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 15:03:
[...]

Dat heeft weinig zin, want op 1 juli veranderen dus de tarieven. Je kunt het niet vastzetten.
Oh, dat wist ik niet. Dacht dat die TLV ook werd vastgelegd in je contract net als je afnameprijs vast staat voor de looptijd van dat contract.
Maar dat kunnen energiebedrijven dus naar hartelust aanpassen, of zit daar nog een beperking aan net zoals bij variabele contracten waar dat maar 2x per jaar mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
pharmsen schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:41:
Kan je niet wat dichterlijke vrijheid toepassen :? Montage wat hoger en aantal panelen lager :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Vliegvlug schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 15:57:
[...]

Oh, dat wist ik niet. Dacht dat die TLV ook werd vastgelegd in je contract net als je afnameprijs vast staat voor de looptijd van dat contract.
Maar dat kunnen energiebedrijven dus naar hartelust aanpassen, of zit daar nog een beperking aan net zoals bij variabele contracten waar dat maar 2x per jaar mag?
Het punt is dat er alleen nog maar modelcontracten zijn, geen jaarcontracten meer. Dus de leveranciers hebben het voor het zeggen wat de prijzen betreft voorlopig.
Ze passen het in principe 2 x per jaar aan, maar hebben de mogelijkheid het vaker te doen als ze dat nodig achten. Anderen zeggen er zelfs nadrukkelijk bij dat ze het maandelijks kunnen aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels11
Vliegvlug schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 15:54:

Dat klinkt niet zo slecht inderdaad en veel minder ‘eng’ dan ik vreesde. Een eenmalig bedrag aan het eind van het jaar afdragen over zo’n groot verdiend bedrag heb ik geen enkel probleem mee.
Had dingen gelezen dat je dan ook btw over afgenomen stroom moest gaan aftrekken en dat je met teruggeleverde btw moest gaan verrekenen en je een hele btw administratie met je energiebedrijf moest gaan opzetten, etc.
Maar zoals gezegd snap ik niets van belastingen dus zal het wel verkeerd begrepen hebben. :D
Nee, dan heb je het wel redelijk begrepen. Het was een fictief voorbeeld waarbij je alleen maar teruglevert, dus in werkelijkheid zal je misschien een paar tientjes meer kwijt zijn. Je krijgt dus terug: het bedrag dat je aan btw heb betaald over de zonnepanelen - btw over de kWh die je zelf gebruikt - btw over de kWh die je teruglevert. Hier kan je een rekenvoorbeeld vinden op de site van de belastingdienst, https://www.belastingdien...culier-voorbeeldaangiften

Het punt dat ik met het vereenvoudigde voorbeeld probeerde te maken, is dat met een installatie halverwege het kalenderjaar en de btw-verlaging per 1 juli het forfaitaire bedrag niet heel veel goedkoper is. Ook niet als je kiest voor een contract met hoge tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@niels11
Dank voor de extra toelichting.
Ik had niet door dat het een vereenvoudigd voorbeeld was dus goed dat je het zegt.

Maar als het netto effect is dat je op een dergelijk bedrag uitkomt aan het eind van het jaar is dat prima, ook als dat een paar tientjes meer of minder is.
Waar ik vooral bang voor was is onverwacht hoge bedragen van duizenden euro's die je hele winst of teruggave van de btw teniet doen, maar dat is dus niet het geval als ik het goed begrijp.

Die link naar de belastingdienst zal ik eens goed bekijken en als ik er niet uitkom vragen aan iemand die er meer van weet.

Maar die btw aangifte die daar genoemd wordt moet je dat zelf doen of doet NBA dat voor je en hoef je enkel wat gegevens aan hun aan te leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels11
Volgens mij regelt nba dat, maar zoals gezegd heeft er bij mij geen herberekening plaatsgevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Ik puzzel ook op vragen in verlengde van bovenstaande belastingdienst en meer dan 10kWp, maar dan

Wat moet je tot de installatie nu rekenen omdat belastigdienst naar kWp kijkt en moet je nu zonnepanelen aan off-grid omvormer ook tot de omzet rekenen voor grens >€1800 omzet ivm gestegen energieprijzen?

Ik kan me voorstellen dat een hybride omvormer gezien zou kunnen worden als een netgebonden versie, maar een trip around heeft ook zijn verliezen

Achtergrond
Ben verhuist en ben particulier, hiervoor ook nooit BTW-terugvraag gedaan (had tot einde ferraris meter), ik heb wat panelen meegenomen (20st zijn 11 jaar oud en 60st ~5 jaar (waren €0,325/Wp), de nieuwere omvormers komen uit een rest-partij (bedrijf stop, oude magazijn voorraad opruiming)
Ik heb geen gebrek aan dakruimte (buitengebied) vandaar dat 15-17% efficientie/m2 prima is, ik leg nu enkel garagedak vol
Ergens tussen 30-50% van zonnepanelen gaat direct net-gebonden gebruikt worden voor direct net gebonden verbruikers (oa inductiekoken en redunantie op verschillende punten zoals verlichtig.

Edit: eerste overleg met belastingdienst gehad, ik dien een vooroverleg aan te vragen omdat ze het niet weten, voornamelijk ivm mix van netgebonden en off-grid ivm omzet bepaling (€1800 omzet grens) en op welke wijze die vast te stellen, berekend moet worden

Overige zonnepanelen komen waarschijnlijk allemaal aan off-grid omvormers omdat ik nog geen hybride omvormer heb gevonden die aan mijn eisen voldoet (5,5-6kW 1-fase (of 2x 10kw 3-fase ) 20% piek net & vanuit accu en geschikt voor 48V self-managed serverrack type accu, (5,1kwh LPF modules), settings lokaal als ook data lokaal beschikbaar voor home domotica en energiemanagment, moet ook zonder internet functioneren.

[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 14-06-2022 16:33 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Initial G
  • Laatst online: 10-09 22:22

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Ter info. Ik heb met hetzelfde te maken nu. 12555Wp. In april factuur voor zonnepanelen, uiteindelijk installatie op andere factuur gedaan. Factuur BTW net iets minder dan 2500 euro. De installatie btw ga ik niet terug vragen. Het onjuiste aantal Wp opgeven voor je installatie wat ik sommigen zie adviseren is fout natuurlijk.

Heb me aangemeld bij de belastingdienst als ondernemer en ga jan 2023 met de KOR meedoen. Ik heb nu voor kwartaal apr juni een papieren aangiftebrief gekregen. Deze moet ik voor eind augustus insturen, hierop vraag ik mijn betaalde BTW terug. Het volgende kwartaal doe ik een 0 aangifte. En volgens voorschrift van de belastingdienst geef ik voor het laatste kwartaal mijn verschuldigde omzetbelasting 2022 op, die ik dan kan berekenen (ik schat ~120 euro, dus minder dan forfait) Blijf nog even bij greenchoice omdat de installatie pas eind juli was. Daarna ben ik er klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmsen
De belasting rekent gewoon met een forfait in mijn situatie. 11480 WP.
Echter ik krijg hierdoor niet alle btw terug. In mijn geval dus 250 euro minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

pharmsen schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:45:
De belasting rekent gewoon met een forfait in mijn situatie. 11480 WP.
Echter ik krijg hierdoor niet alle btw terug. In mijn geval dus 250 euro minder.
Hoe bedoel je dit? Boven de 10.000 Wp is er toch juist geen sprake meer van een forfait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scanniexxl
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-02 21:59
Mijn huidige installatie is 4650 Wp.
Hiervoor BTW terug gevraagd via de KOR op mijn naam.
Energiecontract staat inmiddels op naam van mijn vrouw.
De uitbreiding van 6700 Wp komt op een factuur met haar naam.
Het betreft een compleet systeem met omvormer.

Zijn er problemen te verwachten aangezien de 2 set op haar naam staat en zij dus de BTW terug vraagt?

Het bedrag ligt rond 12000 euro.
Dus hoger dan de 11700 euro.
Zijn hier nog problemen te verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Ik was het hier aan het doorlezen, en het het verhaal wat ik hier tegen kom is dat de BTW teruggave/aangifte geen vrije keus is.

Ik ging er eigenlijk vanuit dat ik ook gewoon kan kiezen om geen BTW terug te vragen en door dit niet te doen ik in latere jaren ook geen BTW aangifte hoef te doen voor afdracht aan de hand van de opwek.

Ik zie hier de logica ook niet van in. Stel ik koop 20kWp aan zonnepanelen 2e hands, dus geen BTW. De opwek van de panelen gebruik ik lekker zelf. Dan heeft de belastingdienst toch geen zaak met mij?
Analoog daaraan, ik hoef toch ook geen BTW te betalen over de groente uit mijn eigen tuin die ik zelf op eet?

Hier de link voor als je al ondernemer bent
https://www.belastingdien...panelen-ik-ben-ondernemer
Ik vond het allemaal te ingewikkeld en had geen zin om elk jaar wat af te dragen, daarom heb ik het niet gedaan. Er staat ook nergens dat het verplicht is...

Aanvullend, als ik dan als zonnepaneel eigenaar verplicht ben ondernemer voor de BTW te zijn moeten Eneco en Engie ook BTW betalen aan mij over de terugleververgoeding, deze moet ik dan weer afdragen. Dat hebben ze niet gedaan, dus moet ik ook nog achter hun aan voor zo'n 1500 euro aan BTW...
Wat een gedoe zeg...

[ Voor 14% gewijzigd door Srednier op 12-11-2022 21:35 ]

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvBeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-07 13:57
Inmiddels is het 1 januari 2023 geweest en is de nieuwe regeling bekend. Is er al iemand die ervaring heeft met de nieuwe constructie? Ik sta op het punt om 28 panelen te installeren en mijn leverancier biedt probleemloos 0% BTW aan en zegt dat dit geen probleem is. Maar ik vraag me af of ik bij de registratie bij de energie leveranvier niet gelijk tegen de plicht oploop om mijn capaciteit op te geven oid en vervolgens alsnog deze administratieve draak door mag. Ook in mijn geval heb ik extra capaciteit gepland ivm een nog aan te schaffen warmtepomp en electrische auto. Iemand ervaring?

Overigens een stompzinnige regeling die dus heel veel mensen er van weerhoudt om stevig door te pakken in de energietransitie. Je wortd gestraft als je gelijk stevig door wilt pakken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RvBeek schreef op maandag 13 februari 2023 @ 23:53:
Inmiddels is het 1 januari 2023 geweest en is de nieuwe regeling bekend. Is er al iemand die ervaring heeft met de nieuwe constructie? Ik sta op het punt om 28 panelen te installeren en mijn leverancier biedt probleemloos 0% BTW aan en zegt dat dit geen probleem is. Maar ik vraag me af of ik bij de registratie bij de energie leveranvier niet gelijk tegen de plicht oploop om mijn capaciteit op te geven oid en vervolgens alsnog deze administratieve draak door mag. Ook in mijn geval heb ik extra capaciteit gepland ivm een nog aan te schaffen warmtepomp en electrische auto. Iemand ervaring?

Overigens een stompzinnige regeling die dus heel veel mensen er van weerhoudt om stevig door te pakken in de energietransitie. Je wortd gestraft als je gelijk stevig door wilt pakken. 8)7
Nieuws: Zonnepanelen en de btw
hier is alles uitgebreid besproken. Nieuwe regeling werkt prima hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Het gaat RvBeek niet om de BTW-teruggave op de aanschaf en installatie. Die is inderdaad komen te vervallen. Het gaat om de plicht om BTW-aangifte te doen over je opgewekte kWh's als je meer dan 10.000 Wp aan panelen hebt. Die verplichting is er nog steeds. Het opwekken van elektriciteit wordt namelijk gezien als economische activiteit.
Die aangifte moet je jaarlijks doen, inclusief de kWh's die je zelf direct gebruikt hebt, tenzij je onder de omzetgrens van 1800 euro blijft, of tenzij je in de KOR zit. De Belastingdienst hanteert minder dan 10.000 Wp aan panelen als situatie waarin je automatisch onder de omzetgrens blijft. Boven de 10.000 Wp vergt dat een berekening via een aangifte.

De BTW echt betalen hoef je alleen als je boven de BTW-afdrachtgrens komt, waarbij ook BTW-afdracht over andere activiteiten (bijv. als ZZP'er) meetelt. Meestal kun je als je geen ZZP'er of ondernemer bent na een jaar wel in de KOR (omzet minder dan 20.000 euro).

Dus ja, het is wat gedoe, maar zou niet af moeten schrikken om meer dan 10.000 Wp te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Misschien een rekenvoorbeeld over hoe simpel de berekening is: als je in de loop van 2023 bijv. 11000 Wp aan panelen laat leggen, dan moet de omzet berekenen. Stel dat je in de resterende periode van 2023 7000 kWh opwekt, waarvan je er 3000 zelf verbruikt (direct of via salderen), en 4000 aan teruglevert. Dan moet je die 4000 berekenen tegen de prijs die je ook bij je energieleverancier betaalt excl. BTW. Dat is met het prijsplafond 33,06 cent, en dus 991,74 euro op jaarbasis. De overige 4000 kWh bereken je tegen je terugleververgoeding van bijvoorbeeld 20 cent (hang ervanaf bij welke leverancier je zit); dat is dan dus 800,00 euro omzet. Totale omzet 991,74+800,00=1791,74. Je blijft onder de omzetgrens van 1800 euro excl. BTW.
In 2024 (als je een vol jaar produceert, dus wellicht 10.000 kWh) kan dat anders zijn, maar dan zijn de elektriciteitsprijzen waarschijnlijk ook alweer gedaald.

[ Voor 3% gewijzigd door Linea op 14-02-2023 12:22 . Reden: leesbaarheid verbetert ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
De netbeheerder gaat zich echt niet bemoeien met de btw. Ze willen alleen weten wat de aansluitcapaciteit is van de omvormer en de panelen voor de netspanning.

Waarom zou je dan nog aanmelden bij de Belastingdienst. :? De btw teruggaaf heeft geen zin meer bij een 0% tarief en je hebt nog een extra voordeel dat je het forfait niet kwijt ben onder de 10 kWp. De regeling is er om de werkdruk bij de Belastingdienst te verlagen, niet te verhogen.

Ik heb alleen de btw teruggevraagd over de panelen tot 10 kW. De forfaitberekening met hoge tarieven is één grote aanname en veel ongunstiger.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Je zou aangifte moeten doen omdat dat verplicht is. Maar verder ben ik met je eens: het interesseert de Belastingdienst niet, omdat je per saldo 0 hoeft te betalen (onder de BTW-afdrachtgrens en kandidaat voor de KOR), en het alleen maar werk oplevert. Het zou de Belastingdienst sieren die grens van 10.000 Wp op te trekken, en beter nog, te wijzigen in de jaarlijkse hoeveelheid geproduceerde kWh. Bijvoorbeeld onder de 20.000 kWh per jaar ben je vrijgesteld als particulier. Zelfs met een elektriciteitsprijs van 1 euro per kWh voldoe je dan nog steeds aan dezelfde omzetgrens als die voor de KOR geldt. Dus die grens van 10.000 Wp, leidt tot onnodige bureaucratie en werkdruk.

Dus als ik RvBeek was, zou ik ook gewoon gaan plaatsen. De netbeheerder gaat er inderdaad niets mee doen, anders dan hun eigen werk tbv het elektriciteitsnet. Ook netbeheerders hebben wel wat nuttigers te doen dan zich druk te maken of iemand 9999 Wp of 10.001 Wp op het dak heeft liggen (en dus wel of niet BTW-aangifteplichtig is).

[ Voor 2% gewijzigd door Linea op 14-02-2023 13:10 . Reden: aangevuld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvBeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-07 13:57
@Linea @Señor Sjon @Linea Dank voor jullie reactie. Jullie bevestigen alledrie mijn vermoedens. Betreft hier een onnodige adminstratieve draak. Maar gelukkig wel met een nul onder de streep. ik ga het er maar op gokken maar vraag mijn leverancier wel even de rekening te splitsen naar een apart deel voor onder de 10.000Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:06
Bypass idee: 9900 Wp op jouw naam, en 9900Wp op naam van je partner. Klaar toch? Of zie ik iets over het hoofd?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hesselbeertje schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:04:
Bypass idee: 9900 Wp op jouw naam, en 9900Wp op naam van je partner. Klaar toch? Of zie ik iets over het hoofd?
dat ze niet beiden een energiecontract op hun naam hebben (vermoedelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 15 februari 2023 08:57:
dat ze niet beiden een energiecontract op hun naam hebben (vermoedelijk).
Precies dat: de aangifteplicht ligt bij degene die het elektriciteitscontract op naam heeft staan. Dat is overigens ook de truc die veel ZZP'ers toepassen om de BTW-afdracht voor de PV-installatie te omzeilen: energiecontract op naam partner (die geen ZZP'er is).
De hele PV-installatie wordt door de Belastingdienst geacht te behoren tot de bedrijfsactiviteiten van degene op wiens naam het elektriciteitscontract staat.
Wel of niet splitsen maakt juridisch niet uit: het gaat om de totale capaciteit aan Wp. Dat geldt ook als je later panelen bijlegt, of zelfs een geheel gescheiden PV-systeem erbij maakt. Het gaat om het totaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Linea op 16-02-2023 19:05 . Reden: aangevuld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:52
De belastingdienst heeft het forfait inmiddels verhoogd naar 15.000 Wp.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Laatst online: 10-09 22:22

Initial G

f.k.a. GKLQuake

De belastingdienst wil er inderdaad niet zoveel tijd meer aan kwijt zijn, denk ik. Vorig jaar heb ik dus 12555Wp geplaatst, zie mijn eerdere post, en ik zit nu in de KOR. Na de eerste papieren aangifte mijn teruggaaf gekregen van iets minder dan 2500 euro. Daarna geen enkel bericht meer gehad, ook niet voor de kwartaal aangiftes 2022. Houden zo.
Pagina: 1