Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Overschot produktie zonnepanelen realtime detecteren

Pagina: 1
Acties:
  • 403 views

Vraag

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:29
Ik heb een zonnepanelen installatie die bij zonneschijn veel meer produceert dan ik op dat moment gebruik.

Nu zit ik er aan te denken om op dergelijke momenten een elektrische boiler/verwarmingselement automatisch in te laten schakelen om zo deze overproductie optimaal te benutten voor het produceren van warm sanitair water waar ik dan bijvoorbeeld later op de dag mee kan douchen.

Een dergelijk systeem zou in de toekomst - als de salderingsregeling grotendeels is afgeschaft - wel eens erg voordelig kunnen uitpakken.

Hoe zou ik dit zo goedkoop en simpel mogelijk kunnen realiseren zonder dat ik gelijk mijn hele elektriciteitsvoorziening moet automatiseren?

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:44

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[quote]
marktweakt schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:59:
Ik heb een zonnepanelen installatie die bij zonneschijn veel meer produceert dan ik op dat moment gebruik.

Nu zit ik er aan te denken om op dergelijke momenten een elektrische boiler/verwarmingselement automatisch in te laten schakelen om zo deze overproductie optimaal te benutten voor het produceren van warm sanitair water waar ik dan bijvoorbeeld later op de dag mee kan douchen.

Een dergelijk systeem zou in de toekomst - als de salderingsregeling grotendeels is afgeschaft - wel eens erg voordelig kunnen uitpakken.
Ik heb daar al "even"mee getest en het valt mee hoor, een slim geschakeld dom systeem (timer op boiler of wpb) is niet heel erg veel slechter.en bijna gratis en daarna minder slimmigheidjes of apparatuur nodig.

de meeste systemen lezen de stroom uit bij de hoofdmeter met CT klemmen. de slimme meter uitlezen en daarop schakelen is uiteraard ook mogelijk, de mogelijkheden zijn eindeloos. van zelfbouw tot gekochte systemen.

Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Goedkoopste zal een zelfbouw systeem zijn, lees je meter uit en stuur de boiler aan (en je kan "dimmen" door een aantal seconden aan en een aantal seconden uit te schakelen, de meter zal toch uitmiddelen over een kwartier).
Een kant-en-klaar systeem geeft voor zijn meerprijs een schonere installatie en wat gemoedsrust (en hogere doorverkoopwaarde).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:34
Modbreak:Hier loopt al een topic over: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

En E-boiler tussen DWTW en CV-ketel is vergelijkbaar.

Nog weer een apart topic lijkt mij wat overbodig. Kijk eens in bovengenoemde topics en als je nog vragen hebt dan adviseer ik om ze daar te stellen :) Ik sluit dit topic.

Dit topic is gesloten.