Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:44
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:48

ThunderNet

Flits!

Een lening aangaan met je ouders, netjes op papier, met een marktcomforme rente... Die rente kunnen ze je dan schenken omdat die vaak netjes onder de grens valt :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Inderdaad, een onderhandse lening is hier het beste. Met een rente en die schenken ze je terug. Leg het allemaal op papier vast, er zijn hier online genoeg voorbeelddocumenten te vinden die je alleen in hoeft te vullen en beide partijen moeten tekenen.

Daarnaast, als jij het geld binnen het belastingjaar terugbetaald hebt ziet de belastingdienst het niet op jouw rekening. Die krijgen op 1 januari een overzicht van de bank. Dus tenzij het rond de jaarovergang is zie ik hier ook niet echt een probleem in. Maar het is netjes te doen met een lening.

[ Voor 37% gewijzigd door SmurfLink op 16-05-2022 13:30 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:07
De 'lening' is dan wel van invloed op je maximale hypotheek. Wat @SmurfLink zegt hebben wij ook gedaan, beide overboekingen binnen hetzelfde kalenderjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-08 09:47
Cash regelen? En gewoon met de envelop naar de notaris gaan? Dat kan natuurlijk ook nog steeds.

De notaris moet de legale herkomst van het geld vaststellen. De koopakte wordt ingeschreven tegen het hele bedrag, waarbij melding met worden gemaakt van de gedeeltelijke cash betaling onder wet MOT. Dat gaat dus niet werken.
Bovendien zou het mogelijk belastingfraude zijn. Op GoT wordt dat niet geadviseerd.

[ Voor 42% gewijzigd door t_captain op 19-05-2022 13:33 ]

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:40
Ja en ik zou graag nog even op willen merken, je schrijft: "ik zou graag wat dichter bij mijn werk willen wonen", nu zul je niet getrouwd zijn met je werk, maar stel je verandert van baan is dat huis dan ook nog steeds zo interessant? Als in, overleeft dit huis een potentiële wisseling van werkgever of ga je dan weer op zoek naar een ander huis.

Daarnaast schrijf je overbrugging, kun je het moment van overbruggen nog beïnvloeden? Weet je al wanneer de verkopers uit hun huis gaan en wanneer jij uit jouw huis gaat. Soms kun je dit heel goed afstemmen op elkaar en bespaart je ook dit weer geld voor een krediet.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:27

Herman

FP ProMod
Wanneer je een correcte geldleningsovereenkomst opstelt, dan is er geen sprake van een schenking maar van een lening. Dan heb je dus geen 'last' van eventuele schenkbelasting.

Stel deze overeenkomst wel op in samenspraak van een hypotheekadviseur. Wanneer de geldlening op een bepaalde wijze is opgesteld, telt deze soms niet mee bij de berekening van je maximale leencapaciteit.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Herman schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:46:
Wanneer je een correcte geldleningsovereenkomst opstelt, dan is er geen sprake van een schenking maar van een lening. Dan heb je dus geen 'last' van eventuele schenkbelasting.

Stel deze overeenkomst wel op in samenspraak van een hypotheekadviseur. Wanneer de geldlening op een bepaalde wijze is opgesteld, telt deze soms niet mee bij de berekening van je maximale leencapaciteit.
Waarom niet gewoon cash? Dan heb je totaal geen overeenkomst nodig etc etc.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
CryptoNL schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:47:
[...]

Ik vermoed dat je met 'cash' chartaal geld bedoelt?

Het 'contant' betalen van een deel van de notarisafrekening levert (bij mijn weten) geen voordelen op t.o.v. giraal. Er zijn wel nadelen: de notaris moet kritischer naar de transactie kijken vanwege de wet WWFT. Dus ik mis je punt een beetje ;)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Herman schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:54:
[...]

Ik vermoed dat je met 'cash' chartaal geld bedoelt?

Het 'contant' betalen van een deel van de notarisafrekening levert (bij mijn weten) geen voordelen op t.o.v. giraal. Er zijn wel nadelen: de notaris moet kritischer naar de transactie kijken vanwege de wet WWFT. Dus ik mis je punt een beetje ;)
Nadeel aan een bedrag laten storten zijn onder andere de nadelen die hierboven zijn benoemd en ik kan je vertellen dat een notaris niet moeilijk doet als je met 10-20k cash geld aan komt zetten. Ook hij is immers gebaat bij de transactie.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:44
CryptoNL schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:47:
[...]

Omdat hij de financiering niet rond krijgt op papier. Hij heeft dus 10k nodig op papier.
Na de overdracht van zijn woning is dat geld er wel, omdat de hypotheekverstrekker rekent met slechts 85% van de getaxeerde waarde. Die 85% is weer een risicobeperking van de bank, voor 't geval de woning niet 100% van de taxatiewaarde verkocht wordt.

Er zit nog een misvatting in de openingspost naar mijn idee. Voor 't meenemen van de gunstige hypotheek moet de bank dezelfde positie (1e?) als preferente schuldeiser houden. De aanvullende leendelen kan en mag je overal afsluiten, mits deze maar voorrang verlenen bij schulden aan de 1e hypotheek.

Het wordt voor de hypotheekadviseur wel meer werk, dus je snapt wel dat ze je 't liefste bij één partij onder brengen.
CryptoNL schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:58:
[...]

Nadeel aan een bedrag laten storten zijn onder andere de nadelen die hierboven zijn benoemd en ik kan je vertellen dat een notaris niet moeilijk doet als je met 10-20k cash geld aan komt zetten. Ook hij is immers gebaat bij de transactie.
Die nadelen gelden in principe net zo als voor contact geld, want de regels gelden voor zowel giraal als chartaal geld. maar waar jij op doelt, is dat 't minder snel opvalt. Maar daar zijn ze zoals @Herman terecht aangeeft, een stuk scherper op geworden.

Wat betreft de voorschieten/uitlenen door de ouders. De 10k is de lening, als je dit zonder rente doet, dan wordt reële rente die er normaal voor gerekend wordt als schenking gezien. Momenteel is de rente op een jaarlening zo'n 1,8 à 1,9%. Dat is 190 euro op jaarbasis en valt dus ruim onder 't maximale blastingrvrije schenkingbedrag. Een akte is niet verplicht.
Maar als je wel de rente betaald, dan kan je die rente wel weer aftrekken ;-) en als je ouders de rente achteraf terug schenken, dan heb je zo'n 42% van 190 euro verdiend.

[ Voor 37% gewijzigd door PROnline op 16-05-2022 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
CryptoNL schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:58:
[...]

Je beweert een hoop, maar ik lees maar weinig onderbouwingen ;)

Dit roept m.i. op wat uitleg:
:)

[ Voor 12% gewijzigd door Herman op 16-05-2022 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Herman schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:00:
[...]

Je beweert een hoop, maar ik lees maar weinig onderbouwingen ;)

Dit roept m.i. op wat uitleg:

[...]

:)
Gebaseerd op eigen ervaring. Wij kwamen ook 12K tekort en hebben dat gewoon cash naar de notaris gebracht. Meer kan ik er niet van maken.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
CryptoNL schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:21:
[...]

Gebaseerd op eigen ervaring. Wij kwamen ook 12K tekort en hebben dat gewoon cash naar de notaris gebracht. Meer kan ik er niet van maken.
Ik kan me als ouders zijnde mij wel voorstellen dat (ongeacht welke vorm de lening verstrekt wordt) dat je dit wel op papier hebt staan. Zelfs in familie-kring (of beter: juist in familie-kring) is het goed om dergelijke afspraken op papier te zetten.

Daarnaast zal een hypotheekverstrekker ook willen weten hoe het restant van de aankoop gefinancierd wordt.

Tot slot: het 'cash' veranderd helemaal niks aan het verstrekken van de lening. Of je nou eerst het geld op je bankrekening gestort krijg, en je hiervan de notaris betaalt, óf dat je dit in contanten doet, het maakt niet uit. Dus wederom, ik snap je punt niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Herman schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:32:
[...]

Ik kan me als ouders zijnde mij wel voorstellen dat (ongeacht welke vorm de lening verstrekt wordt) dat je dit wel op papier hebt staan. Zelfs in familie-kring (of beter: juist in familie-kring) is het goed om dergelijke afspraken op papier te zetten.

Daarnaast zal een hypotheekverstrekker ook willen weten hoe het restant van de aankoop gefinancierd wordt.

Tot slot: het 'cash' veranderd helemaal niks aan het verstrekken van de lening. Of je nou eerst het geld op je bankrekening gestort krijg, en je hiervan de notaris betaalt, óf dat je dit in contanten doet, het maakt niet uit. Dus wederom, ik snap je punt niet :)
Je gaat er vanuit dat dat cash geld verantwoord moet worden, maar dat is niet zo. Eigen ervaring althans. Allerlei constructies en schenkingen zijn niet nodig en je zit ook met het feit van een max schenking per jaar bijvoorbeeld. Restant financier ik dus met cash geld.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgend jaar? Gewoon dit jaar het maximale en volgend jaar de rest schenken?
Met leningen zou ik toch een beetje uitkijken. Je kunt wel lenen van je ouders, maar "formeel gezien" moet je dat aangeven bij je hypotheekaanvraag en kun je dan alsnog weer minder lenen.

Ik zou een lening vermijden, tot na de overdracht.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2022 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

CryptoNL schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:37:
[...]

Je gaat er vanuit dat dat cash geld verantwoord moet worden, maar dat is niet zo.
Oh, zeer zeker moet dat in het kader van de Wwft. Kijk maar eens hier onder objectieve indicator.
Een transactie voor een bedrag van € 10.000 of meer, betaald aan of door tussenkomst van de instelling in contanten, met cheques aan toonder, een vooraf betaald betaalinstrument (prepaid card) of soortgelijke betaalmiddelen.
Eigen ervaring althans. Allerlei constructies en schenkingen zijn niet nodig en je zit ook met het feit van een max schenking per jaar bijvoorbeeld. Restant financier ik dus met cash geld.
Dat is wel een bijzonder dubieuze notaris, zie hier onder artikel 1.
Het bestuur stelt het bedrag dat ingevolge artikel 12 van de Verordening beroeps- en gedragsregels 2011 aan of door notarissen betaald mag worden in contanten vast op maximaal € 2.500.
De notaris is het én verplicht te melden én verplicht het niet aan te nemen. Geen idee wat voor notaris het is, maar duidelijk niet een die het al te nauw met de regels neemt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:44:
Volgend jaar? Gewoon dit jaar het maximale en volgend jaar de rest schenken?
Met leningen zou ik toch een beetje uitkijken. Je kunt wel lenen van je ouders, maar "formeel gezien" moet je dat aangeven bij je hypotheekaanvraag en kun je dan alsnog weer minder lenen.

Ik zou een lening vermijden, tot na de overdracht.
Dit is inderdaad de reden dat ik het niet als 'lening' wil, omdat de hypotheekverstrekker dit als negatief saldo gaat zien en je dus gaat korten op je max. hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
.

[ Voor 99% gewijzigd door Herman op 16-05-2022 14:56 . Reden: N.v.m. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
PROnline schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:00:
[...]
Er zit nog een misvatting in de openingspost naar mijn idee. Voor 't meenemen van de gunstige hypotheek moet de bank dezelfde positie (1e?) als preferente schuldeiser houden. De aanvullende leendelen kan en mag je overal afsluiten, mits deze maar voorrang verlenen bij schulden aan de 1e hypotheek.
Mijn hypotheekadviseur gaf mij aan dat dit tweede deel ook bijdezelfde verstrekker zou moeten. Kan me het ook wel voorstellen dat een van de twee verstrekkers niet mee wil doen aan zo een constructie, zoals jij al aangeeft, wie gaat dan de preferente schuldeiser worden mocht het verkeerd lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Als ik het goed begrijp heb je alleen tijdelijk cash-tekort toch? Ik zou niet al te moeilijk doen. Geld lenen van je ouders en na verkoop van je huidige huis meteen terugbetalen. Daar vind de belastingdienst echt niet zoveel van en als wel dan kan je dan altijd nog een overeenkomst opstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:01
Gaat het nou om een schenking (topictitel, jubelton) of om een lening (voorschieten, terugbetalen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
unifi schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:08:
Als ik het goed begrijp heb je alleen tijdelijk cash-tekort toch? Ik zou niet al te moeilijk doen. Geld lenen van je ouders en na verkoop van je huidige huis meteen terugbetalen. Daar vind de belastingdienst echt niet zoveel van en als wel dan kan je dan altijd nog een overeenkomst opstellen.
De hypotheeknemer wil het wél weten. En hoort het ook te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Meloenen schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:57:
[...]

Mijn hypotheekadviseur gaf mij aan dat dit tweede deel ook bijdezelfde verstrekker zou moeten. Kan me het ook wel voorstellen dat een van de twee verstrekkers niet mee wil doen aan zo een constructie, zoals jij al aangeeft, wie gaat dan de preferente schuldeiser worden mocht het verkeerd lopen.
Hoeft niet perse, maar de 2e moet dan wel accepteren dat hij/zij op de 2e plek komt.
Dus dat bij gedwongen verkoop eerst de volledige schuld aan de 1e wordt afgelost, en wat over is naar de 2e kan.

Maar volgens mij ging het alleen om die 10k die je wilt 'lenen' van je ouders en hoe het zit met de schenkbelasting.

Wil je het 'formeel' lenen, dan doe je dat gewoon op papier, tegen marktconforme rente. Als je het met een paar maanden hebt terugbetaald kost dat relatief weinig, en ze kunnen dat deel evt. echt schenken binnen de grenzen en kost het dus niks.

Wil je tegen de hypotheekverstrekker om wat voor reden dan ook kunnen zeggen dat het een schenking is (als ze anders lastig gaan doen met de hoogte ofzo?) dan kunnen ze het je schenken, en betaal je 10% schenkbelasting over het deel > de vrijlating. Dus uiteindelijk ~€ 440 aan schenkbelasting.
Als je daarna besluit het terug te betalen, mag je dat helemaal zelf weten natuurlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door defusion op 16-05-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Herman schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:32:
[...]

Tegen je hypotheekverstrekker zeg je "dat financier ik met eigen geld, gekregen van mijn ouders". Zo moeilijk is dat niet, of wel?

Daarna krijg je dus dat geld van je ouders in je handen gedrukt en daarmee ga je naar de notaris. Niemand die er naar kraait.
Vraagt de notaris er ook naar? Dan zeg je wederom "eigen geld, gekregen van mijn ouders".

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
wheel schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:09:
Gaat het nou om een schenking (topictitel, jubelton) of om een lening (voorschieten, terugbetalen)?
De vraag is hoe deze situatie het beste (met zo min mogelijk extra kosten) aan te pakken is, dat ik niet later voor een verassing kom te staan dat ik nog schenkingsbelasting moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
Meloenen schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:15:
[...]

De vraag is hoe deze situatie het beste (met zo min mogelijk extra kosten) aan te pakken is, dat ik niet later voor een verassing kom te staan dat ik nog schenkingsbelasting moet betalen.
https://www.belastingdien...ag-belastingvrij-schenken

Kan je wellicht gebruik maken van Eenmalig verhoogde vrijstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Meloenen schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:15:
[...]

Wat voor jou het voordeligst is, is voor je ouders het duurst - schenken onder de verhoogde vrijstelling. Geen schenkbelasting én geen rente. Maar je ouders zijn het geld dan wel kwijt en moeten daartoe dus bereid zijn. Vandaar mijn vraag of het de bedoeling is om te schenken of om je het te lenen. Let er wel op dat dit maar eenmalig kan.

[ Voor 13% gewijzigd door wheel op 16-05-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wheel schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:20:
[...]

Wat voor jou het voordeligst is, is voor je ouders het duurst - schenken onder de verhoogde vrijstelling. Geen schenkbelasting én geen rente. Maar je ouders zijn het geld dan wel kwijt.
Dat is natuurlijk wel heel zwart wit. Het staat je helemaal vrij om de jaren daarna elk jaar bijvoorbeeld 2k terug te schenken. Zolang het formeel maar een schenking is, is het goed. Wat je daarna doet, zie je dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:22:
[...]

Dat is natuurlijk wel heel zwart wit. Het staat je helemaal vrij om de jaren daarna elk jaar bijvoorbeeld 2k terug te schenken. Zolang het formeel maar een schenking is, is het goed. Wat je daarna doet, zie je dan wel weer.
Als je dat vooraf afspreekt, lijkt me dat niet een zuivere schenking. Een schenking onder de verhoogde vrijstelling moet volgens mij onvoorwaardelijk zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door wheel op 16-05-2022 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Vooropgesteld dat je het geld feitelijk terugbetaalt, en niet daadwerkelijk geschonken krijgt, of je daartoe nu verplicht bent of niet:

- Schenking 10k binnen reguliere regels: kost je ca. € 440 (10% van 10.000-vrijalting van 5.600)
- Schenking binnen jubelton regeling of andere eenmalige vrijlating: kost je niks
- Lening met rente, kost je de rente (wettelijke rente is 2% ?), e.e.a. afhankelijk van looptijd.
- Lening met rente, maar rentedeel geschonken 'krijgen': kost je niks

Maar als je eerlijk bent tegenover 'de bank' doen zij misschien wel lastig over een extra lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 08:50
De notaris vraagt niet na of je ouders en jij dit wel netjes op de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting als lening vastleggen of dat de juiste schenkingsbelasting betaald wordt.

Ik zou simpelweg een lening van mijn ouders vastleggen, type familiebank. Er zijn genoeg formats online te vinden hiervoor, annuïteit voor 30 jaar afspreken en braaf maandelijks betalen. Tot het geld van de verkoop van het eerste huis er is en dan in 1 klap de resterende lening afbetalen. Als dat binnnen hetzelfde jaar is, dan is het helemaal makkelijk, geen gedoe met de aangiftes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:26

Nutral

gamer/hardware freak

Misschien een raar idee, maar heb je misschien artikelen met hoge waarde? Zoals een antieke kast of muziekinstrument? dan kun je die (op papier) verkopen en later weer terugkopen van je ouders. Geld niet als lening of gift.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
wheel schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:10:
[...]

De hypotheeknemer wil het wél weten. En hoort het ook te weten.
Mja. Zoals ik t lees gaat het om 10k voor een paar weken. Beetje pragmatisch denken kan best.

Ik lees in veel reacties hier vooral spijkers op laag water, als ik eerlijk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
c-nan schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:12:
[...]

Tegen je hypotheekverstrekker zeg je "dat financier ik met eigen geld, gekregen van mijn ouders". Zo moeilijk is dat niet, of wel?

Daarna krijg je dus dat geld van je ouders in je handen gedrukt en daarmee ga je naar de notaris. Niemand die er naar kraait.
Vraagt de notaris er ook naar? Dan zeg je wederom "eigen geld, gekregen van mijn ouders".
Sinds de WWFT is het antwoord op je vraag 'wel'. En met grote bedragen aan contant geld val je alleen maar meer op, je loopt niet zomaar met 10k aan contant geld rond. En de kans dat een notaris een gang naar de tuchrechter riskeerd omdat iemand een paar honderd euro aan schenkbelasting wil ontlopen acht ik niet zo groot. Zelfs voor de enigszins schimmige figuren is dat het gewoon niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
c-nan schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:12:
[...]

Hypotheekverstrekker ging bij mij na of je de contanten wel had, plus waar dat vandaan kwam. Denk aan mogelijk belastingaangiftes verstrekken, etc.
Hypotheekverstrekker keek ook naar wat je op de rekening had staan voor een periode van 3 maanden ofzo.
Notaris vraagt niet, notaris gaf een formulier en had een onderzoeksplicht. Simpeler dan de hypotheekverstrekker, maar echt niet maar wat zeggen.

Je doet alsof het erg makkelijk gaat, echter werd er toch redelijk wat gecontroleerd bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

defusion schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:24:
Vooropgesteld dat je het geld feitelijk terugbetaalt, en niet daadwerkelijk geschonken krijgt, of je daartoe nu verplicht bent of niet:

- Schenking 10k binnen reguliere regels: kost je ca. € 440 (10% van 10.000-vrijalting van 5.600)
- Schenking binnen jubelton regeling of andere eenmalige vrijlating: kost je niks
- Lening met rente, kost je de rente (wettelijke rente is 2% ?), e.e.a. afhankelijk van looptijd.
- Lening met rente, maar rentedeel geschonken 'krijgen': kost je niks

Maar als je eerlijk bent tegenover 'de bank' doen zij misschien wel lastig over een extra lening.
Of lening combinatie met jaarlijkse schenking:
10k lening met rente, waarvan per jaar de ca 6500 kwijtgescholden wordt.
(en je dus na 2 jaar de lening hebt kwijtgescholden via de jaarlijkse schenking)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheel
unifi schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:42:
[...]

Mja. Zoals ik t lees gaat het om 10k voor een paar weken. Beetje pragmatisch denken kan best.

Ik lees in veel reacties hier vooral spijkers op laag water, als ik eerlijk ben.
Zo kan je het zien.

Gezien het minimaal het 2e huis wordt, kan je je ook afvragen waarom een aspirant-doorstromer geen 10k aan direct beschikbare buffer heeft om dit op te vangen. Dan heb je helemaal geen constructies nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:08
CryptoNL schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:21:
[...]

Ik heb een maand geleden ons huis verkocht en een andere woning gekocht, maar bij de notaris kreeg ik toch echt een mooie brief waarin stond dat zij kijken naar waar het geld vandaan komt. De regels voor banken en notarissen zijn wat strenger geworden de laatste jaren, dus ik kan me voorstellen dat je daar nu niet zomaar mee wegkomt.

Ik quote wat uit het document:
Op grond van de Notariswet moeten alle cliënten die een transactie door de
notaris willen laten uitvoeren hun identiteit door de notaris laten vaststellen en
laten verifiëren met behulp van een geldig en origineel identiteitsbewijs. De mate
van het risico dat een bepaalde cliënt of transactie meebrengt, is bepalend voor
de omvang van het onderzoek dat de notaris op grond van de Wwft verplicht is
te doen.
Notarissen mogen op basis van hun beroepsregels vanaf 1 mei 2019 geen
contante bedragen aannemen of uitbetalen boven € 2.500. Op grond van de
Wwft geldt voor de notaris de verplichting contante betalingen te melden bij
de FIU-Nederland. Met ingang van 25 juli 2018 geldt deze meldingsplicht voor
contante betalingen van € 10.000 of meer, aan of door de notaris.
Persoonlijk zou ik de afspraken op papier zetten, alsin een document opstellen met wat je van plan bent. Datum eronder, namen en handtekeningen. En dan gewoon overmaken en zorgen dat het binnen dit kalenderjaar terug is. Dat zou moeten lukken lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heinoh
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-08 16:54
Ik moest ook nog wat bijleggen, dat hebben m'n ouders naar mij overgemaakt en ik naar de notaris. Kraait geen haan naar, zeker niet over 10-15k. Of mijn notaris is 'makkelijk'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
bkor schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:08:
[...]

Hypotheekverstrekker ging bij mij na of je de contanten wel had, plus waar dat vandaan kwam. Denk aan mogelijk belastingaangiftes verstrekken, etc.

[...]

Hypotheekverstrekker keek ook naar wat je op de rekening had staan voor een periode van 3 maanden ofzo.

[...]

Notaris vraagt niet, notaris gaf een formulier en had een onderzoeksplicht. Simpeler dan de hypotheekverstrekker, maar echt niet maar wat zeggen.

Je doet alsof het erg makkelijk gaat, echter werd er toch redelijk wat gecontroleerd bij mij.
toon volledige bericht
Maar wat klopt er niet aan "gekregen van ouders"? Dat is toch feitelijk gewoon waar?

Er staat:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
c-nan schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:11:
[...]

Maar wat klopt er niet aan "gekregen van ouders"? Dat is toch feitelijk gewoon waar?

Er staat:

***members only***
Omdat je er veel te makkelijk over doet. Je doet alsof je alleen iets hoeft te zeggen. Echter moet je dingen ondertekenen. Zulk soort dingen staan dus op papier, vaak met je handtekening eronder. Je kan dus niet zomaar doen alsof het een lening is en daar blijft het bij. Praktisch gezien zal dit waarschijnlijk geen gevolgen hebben, echter heb je dus wel dingen op papier gezet. Dingen die een belastingdienst zou kunnen opvragen. Voor zover ik weet moet je financiële dingen als bedrijf voor minimaal 7 jaar bewaren. Dat is allemaal heel anders dan "je zegt iets tegen hypotheekverstrekker". Het blijft niet bij iets zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:54
Gaat het nu om een lening of een schenking? Ik zou niet zo moeilijk doen om zulke kleine bedragen. Gewoon een storting met omschrijving dat het een lening is.
Daarna gewoon zsm terugbetalen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
fisherman schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:49:
Gaat het nu om een lening of een schenking? Ik zou niet zo moeilijk doen om zulke kleine bedragen. Gewoon een storting met omschrijving dat het een lening is.
Daarna gewoon zsm terugbetalen natuurlijk.
Dat weet TS zelf nog niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-08 19:49
Wat een moeilijk gedoe zeg, het gaat om 10K. Laat je ouders dat lekker storten en stuur even een mailtje over en weer dat je dat hebt geleend en klaar.

Gewoon zeggen dat het eigen geld is en terugstorten als je het weer hebt. Als je dingen gaan roepen krijg je weer allemaal vragen/extra kosten. In mijn optiek niet nodig bij een bedrag van 10K.

Maar goed, heel formeel gezien kan het niet door de beugel. Tsja, net hoe zwaar je er zelf aan tilt.

Oh en waarom als omschrijving "lening"? Wellicht roept dat juist vragen op. Ik zou helemaal geen omschrijving doen.

[ Voor 11% gewijzigd door ColeJ op 18-05-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb de titel even wat aangepast, aangezien er redelijk wat vragen over zijn :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
Outerspace schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:39:
Ik heb de titel even wat aangepast, aangezien er redelijk wat vragen over zijn :)
Thanks, dit is inderdaad wat duidelijker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
ColeJ schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:31:
Wat een moeilijk gedoe zeg, het gaat om 10K. Laat je ouders dat lekker storten en stuur even een mailtje over en weer dat je dat hebt geleend en klaar.

Gewoon zeggen dat het eigen geld is en terugstorten als je het weer hebt. Als je dingen gaan roepen krijg je weer allemaal vragen/extra kosten. In mijn optiek niet nodig bij een bedrag van 10K.

Maar goed, heel formeel gezien kan het niet door de beugel. Tsja, net hoe zwaar je er zelf aan tilt.

Oh en waarom als omschrijving "lening"? Wellicht roept dat juist vragen op. Ik zou helemaal geen omschrijving doen.
Wellicht zie ik teveel beren op de weg voor een redelik klein bedrag. Het lastige is dat een hypotheekvertrekker geen ' extra' lening wil zien omdat ze anders de max. hypotheek verlagen. En van de belastingdienst mag er niet onbeperkt geschonken worden.
Waarschijnlijk zal ik het allemaal binnen dit jaar terug kunnen betalen, mijn bod op het huis wat ik op het oog heb is in ieder geval geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Daarom zou ik in de omschrijving geen "lening" zetten. Bij hypotheekverstrekker gewoon aangeven als eigen middelen.

[ Voor 42% gewijzigd door ColeJ op 18-05-2022 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:03

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Waarschijnlijk heb je bij de eerst volgende aangifte de helft al bijna weer terug.

Ik ga mee met @ColeJ

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Meloenen schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:53:
[...]

Wellicht zie ik teveel beren op de weg voor een redelik klein bedrag. Het lastige is dat een hypotheekvertrekker geen ' extra' lening wil zien omdat ze anders de max. hypotheek verlagen. En van de belastingdienst mag er niet onbeperkt geschonken worden.
Waarschijnlijk zal ik het allemaal binnen dit jaar terug kunnen betalen, mijn bod op het huis wat ik op het oog heb is in ieder geval geaccepteerd.
Je hebt het over 10k ofzo. Waarom zou iemand daar moeilijk over doen als dit gewoon onder de eenmalige vrijgestelde schenking valt van de belastingdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:36

Barrycade

Through the...

SmurfLink schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:13:
[...]

Je hebt het over 10k ofzo. Waarom zou iemand daar moeilijk over doen als dit gewoon onder de eenmalige vrijgestelde schenking valt van de belastingdienst?
Gaat hier ook om de hypotheek schat ik zo. Als ze er naar vragen kan TS voor de schenking niet het afdoende saldo tonen. Dus onvoldoende middelen om onder de 85% te blijven.

Maar ik zou mijn knopen tellen ouders laten schenken klein bedrag belasting betalen en daarna over 2-4 jaar weer terug schenken.

[ Voor 12% gewijzigd door Barrycade op 18-05-2022 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Barrycade schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:52:
[...]

Gaat hier ook om de hypotheek schat ik zo. Als ze er naar vragen kan TS voor de schenking niet het afdoende saldo tonen. Dus onvoldoende middelen om onder de 85% te blijven.

Maar ik zou mijn knopen tellen ouders laten schenken klein bedrag belasting betalen en daarna over 2-4 jaar weer terug schenken.
Als zijn ouders eerst schenken kan hij daarna bij de hypotheek prima laten zien genoeg saldo te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

SmurfLink schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:56:
[...]

Als zijn ouders eerst schenken kan hij daarna bij de hypotheek prima laten zien genoeg saldo te hebben.
Dat schrijf ik toch ook? :?
Alleen waar hier moeilijk over lijkt te worden gedaan is dat TS geen belasting wil betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Barrycade schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:54:
[...]

Dat schrijf ik toch ook? :?
Alleen waar hier moeilijk over lijkt te worden gedaan is dat TS geen belasting wil betalen.
Ja maar het hele punt is dat er geen belasting betaald hoeft te worden... daar is die vrijstelling voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

SmurfLink schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:58:
[...]

Ja maar het hele punt is dat er geen belasting betaald hoeft te worden... daar is die vrijstelling voor.
Moet TS wel jonger dan 40 zijn. (Denk het wel, maar staat niets over in zijn profiel) en ook niet eerder al een keer toegepast.

https://www.belastingdien...nd-belastingvrij-schenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:53
Wij hebben twee weken terug nog 10k overgemaakt naar mijn schoonzus omdat die dat net te kort kwam voor de aankoop van een nieuw huis en omdat haar huidige huis nog niet verkocht was. Voor de hypotheekaanvraag was het nodig dat dat geld op haar rekening stond.

Na twee weken heeft ze het weer terug over gemaakt naar ons.

Kan me niet voorstellen dat de belastingdienst daar iets van gaat vinden. Maar goed, ik ben geen belastingexpert.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ozzie schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:09:
Kan me niet voorstellen dat de belastingdienst daar iets van gaat vinden. Maar goed, ik ben geen belastingexpert.
Dit vat het goed samen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Ozzie schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:09:
Wij hebben twee weken terug nog 10k overgemaakt naar mijn schoonzus omdat die dat net te kort kwam voor de aankoop van een nieuw huis en omdat haar huidige huis nog niet verkocht was. Voor de hypotheekaanvraag was het nodig dat dat geld op haar rekening stond.

Na twee weken heeft ze het weer terug over gemaakt naar ons.

Die gaan daar helemaal niets van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wheel schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:24:
[...]

Als je dat vooraf afspreekt, lijkt me dat niet een zuivere schenking. Een schenking onder de verhoogde vrijstelling moet volgens mij onvoorwaardelijk zijn.
Dat kun je ook niet formeel op papier vastleggen inderdaad. Maar het is eigenlijk hetzelfde als je iets per SMS met Rutte afspreekt. Geen bewijs, geen actieve herinneringen.... geen zaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:09
ColeJ schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:26:
[...]
Die gaan daar helemaal niets van vinden.
Praktisch gezien heb je naar mijn idee helemaal gelijk. Theoretisch gezien gaat het fout. Als het een schenking is dan is dat het belastbare feit en dat moet aangegeven worden, niks te mitsen en maaren. Vervolgens kijk je of er misschien een vrijstelling geldt die van invloed is op de hoogte van de te betalen belasting. Daarnaast worden schenkingen in één kalenderjaar bij elkaar geteld, dus ook al zou deze eerste schenking misschien niet tot heffing leiden, wellicht komt er nog een tweede, derde etc. dit jaar zodat er wel belasting verschuldigd is. Vandaar het belang om ook de eerste schenking aan te moeten geven.

En als we deze theoretische trap (gelet op het lage bedrag) verder afdalen: kennelijk is in het voorbeeld 10.000 binnen twee weken weer terugbetaald, dus dan was er geen sprake van een schenking maar een lening. Als er geen rente (of een te lage) overeen is gekomen dan vormt het niet bedingen van die rente de schenking. Want dat zouden derden in zakelijke verhouding 'nooit' doen. Dat is gezien het lage bedrag en de zeer korte duur natuurlijk maar enkele euro's en praktisch gezien nog minder interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 10-08 21:50
marcelcee schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:14:
[...]
En als we deze theoretische trap (gelet op het lage bedrag) verder afdalen: kennelijk is in het voorbeeld 10.000 binnen twee weken weer terugbetaald, dus dan was er geen sprake van een schenking maar een lening. Als er geen rente (of een te lage) overeen is gekomen dan vormt het niet bedingen van die rente de schenking. Want dat zouden derden in zakelijke verhouding 'nooit' doen. Dat is gezien het lage bedrag en de zeer korte duur natuurlijk maar enkele euro's en praktisch gezien nog minder interessant.
Om even te rekeken. De BD vindt vaak 6% wel een aardig bedrag (bijvoorbeeld bij schenken op papier). Dat geeft een dagrente van 0,016%, wat leidt tot een schenking van €22 over 14 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 07:31:
[...]

Dat kun je ook niet formeel op papier vastleggen inderdaad. Maar het is eigenlijk hetzelfde als je iets per SMS met Rutte afspreekt. Geen bewijs, geen actieve herinneringen.... geen zaak.
Tja. Maakt niet dat het opeens legitiem is. Maar goed, kennelijk meent een groot deel dat dit gewoon moet kunnen. Heen en terug schenken is gewoon 2x schenkbelasting. Lenen betekent rente. Vastgelegd of niet, er zijn 2 overboekingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
wheel schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:11:
[...]

Tja. Maakt niet dat het opeens legitiem is. Maar goed, kennelijk meent een groot deel dat dit gewoon moet kunnen. Heen en terug schenken is gewoon 2x schenkbelasting. Lenen betekent rente. Vastgelegd of niet, er zijn 2 overboekingen.
Helemaal mee eens. Ik meende trouwens ook dat op got niet mag worden aangezet tot illegale handelingen, kennelijk geldt dat in fiscalibus (en dus in dit topic) niet 8)7 Of ik heb de huisregels verkeerd in mijn hoofd zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
marcelcee schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:16:
[...]

Helemaal mee eens. Ik meende trouwens ook dat op got niet mag worden aangezet tot illegale handelingen, kennelijk geldt dat in fiscalibus (en dus in dit topic) niet 8)7 Of ik heb de huisregels verkeerd in mijn hoofd zitten ;)
Ik wil wel voorop stellen dat dit niet de insteek van mijn topic/vraag was, om op illegale wijzen onder bepaalde kosten vandaan te komen. Wel wilde ik graag weten wat voor mij de goedkoopste/beste manier was, zodat de belastingdienst en de hypotheekverstrekker dit acceptabel ook vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

En die bedragen vallen gewoon onder de vrijstelling voor schenkbelasting. Daarvoor hoef je niet eens gebruik te maken van de eenmalig verhoogde vrijstelling. Ik snap best dat men hier wat creatief mee omgaat en de regels naar eigen goeddunken interpreteert. Da's gewoon het voorbeeld van de overheid volgen. Dingen die beter niet bekend kunnen worden: niet op papier zetten, communicatie wissen en vergeten. Dat is het voorbeeld wat we uit Den Haag krijgen.

Je kunt dus prima eerst het geld als schenking ontvangen van ouders en de opvolgende jaren stukje bij beetje weer terugschenken, zolang de overeenkomst tot terugbetaling maar niet aantoonbaar gemaakt is. Want dan wordt het een lening.

We hebben het hier over 10k. TS kan dat volledig belastingvrij in 5 kalenderjaren aan de ouders schenken (ruim 2200 per jaar).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ColeJ
Gezien de pleidooien hierboven schaal ik mezelf inmiddels in als zware crimineel :o

Nogmaals, doe helemaal niets en laat het gewoon overmaken.

I rest my case ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:54
[...]

Er zit als het goed is ook wel verschil op direct opeisbare onderhandse leningen en niet direct onderhandse opeisbare leningen. Bij direct opeisbare onderhandse leningen hoeft dacht ik geen rente betaald te worden en zal het niet gezien worden als een schenking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb niet het hele topic doorgenomen; maar simpelweg wat geld overboeken en later weer terugboeken is vragen om problemen.

Ik heb al eens een situatie meegemaakt waarbij de inspecteur van de BD op het standpunt stond dat er sprake was van twee keer een schenking; eerst van ouders naar kind en later van kind naar ouders. En dus ook twee keer schenkbelasting verschuldigd was. Uiteraard door het ontbreken van enige vorm van documentatie, waardoor de bedoeling van beide partijen niet duidelijk is geweest.

Oeps..

Er moet op z'n minst een leningsovereenkomst zijn als de bedoeling van de partijen is dat het geld weer terugbetaald moet worden. Met een zakelijke rente. Een onzakelijke rente kan ook weer tot gevolg hebben dat de rente gecorrigeerd moet worden (waarbij een deel van de rente is geschonken). Dat is echter een minder groot probleem dan helemaal niets overeenkomen.

Waar je dan vervolgens 'last' van hebt, is dat een hypotheekverstrekker graag inzicht wilt in al je schulden; deze trekt ie af van de maximale financieringslast. Je kunt dus meestal niets extra's lenen.

Het spoor loopt hier dood. Het is ook de bedoeling dat de hypotheekverstrekker je niet meer leningen verstrekt dan je kan dragen. Blijkbaar kun je het volgens de normen niet dragen, dus kom je niet verder..

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

ColeJ schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:38:
Gezien de pleidooien hierboven schaal ik mezelf inmiddels in als zware crimineel :o

Nogmaals, doe helemaal niets en laat het gewoon overmaken.

I rest my case ;w
Overdrijven is ook een vak ;)

Een ongebruikelijke transactie is meldingsplichtig bij de FIU. Een bankoverschrijving van 10K kan dat zijn, maar dat ligt aan de context van ontvanger en verzender. Een bijstandsmoeder die plotseling 10K krijgt bijgeschreven van iemand waar ze normaliter geen geld van ontvangt doet ongetwijfeld belletjes rinkelen. Bij een gezin met dubbel modaal waarschijnlijk niet.

Een contante betaling is van 10K of meer is per definitie meldingsplichtig. Twee van 6K ook, dat heet smurfen. Veel van dit soort processen zijn in het kader van de Wwft en KYC geautomatiseerd bij groot- en neo-banken. Kijk maar eens hoe snel je bij bunq een blokkade te pakken hebt in het topic op GoT bijvoorbeeld.

Ik denk dat het risico klein is, omdat de pakkans klein is door capaciteits- en prioriteitsissues bij de FIU. Maar ga er niet klakkeloos van uit dat de Belastingdienst er niets van weet, er wordt meer gemeld dan je denkt ;) Niet in het laatst omdat je met enige regelmaat bezoek en informatieverzoeken van de DNB ontvangt, en die zijn niet voor de poes.

[ Voor 5% gewijzigd door FirePuma142 op 19-05-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
FirePuma142 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:10:
[...]

Overdrijven is ook een vak ;)

Een ongebruikelijke transactie is meldingsplichtig bij de FIU. Een bankoverschrijving van 10K kan dat zijn, maar dat ligt aan de context van ontvanger en verzender. Een bijstandsmoeder die plotseling 10K krijgt bijgeschreven van iemand waar ze normaliter geen geld van ontvangt doet ongetwijfeld belletjes rinkelen. Bij een gezin met dubbel modaal waarschijnlijk niet.

Een contante betaling is van 10K of meer is per definitie meldingsplichtig. Twee van 6K ook, dat heet smurfen. Veel van dit soort processen zijn in het kader van de Wwft en KYC geautomatiseerd bij groot- en neo-banken. Kijk maar eens hoe snel je bij bunq een blokkade te pakken hebt in het topic op GoT bijvoorbeeld.

Ik denk dat het risico klein is, omdat de pakkans klein is door capaciteits- en prioriteitsissues bij de FIU. Maar ga er niet klakkeloos van uit dat de Belastingdienst er niets van weet, er wordt meer gemeld dan je denkt ;) Niet in het laatst omdat je met enige regelmaat bezoek en informatieverzoeken van de DNB ontvangt, en die zijn niet voor de poes.
toon volledige bericht
Nu denk ik dat de FIU en belastingdienst nog niet eens de meest boeiende entiteiten zijn hier. Dat zijn de hypotheekverstreker die op papier 100% de primiare verstrerker willen zijn zodat ze vooraan staan als het huis verkocht moet worden en de notaris die gewoon zijn standaard due diligence proces afloopt.

Ik heb ook een beetje het idee dat sommige mensen een ontzettende big-deal maken van dingen op papier zetten, maar dit zijn gewoon standaard documenten en kost je pracktisch geen moeite. (En daarom zal het perse dat niet willen doen bij een notaris die gewoon zijn standaard ding doet opeens super negatief opvallen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
Meloenen schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:23:
[...]

Ik wil wel voorop stellen dat dit niet de insteek van mijn topic/vraag was, om op illegale wijzen onder bepaalde kosten vandaan te komen. Wel wilde ik graag weten wat voor mij de goedkoopste/beste manier was, zodat de belastingdienst en de hypotheekverstrekker dit acceptabel ook vind.
Nee zo zag/zie ik dat ook niet, mijn excuses als dit uit mijn vorige reactie zo over is gekomen! Het gemak van de antwoorden is waar ik op doelde (en wellicht ook wat te zwart-wit van mijn kant). Nogmaals, ik denk net als anderen dat er praktisch gezien een vrij kleine kans bestaat dat je hier vragen over krijgt. Maar dat maakt het nog niet juist om te doen en is enkel en alleen je eigen afweging. Ik was misschien meer verbaasd over het uitblijven van modbreaks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

RagingPenguin schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:18:
[...]

Nu denk ik dat de FIU en belastingdienst nog niet eens de meest boeiende entiteiten zijn hier. Dat zijn de hypotheekverstreker die op papier 100% de primiare verstrerker willen zijn zodat ze vooraan staan als het huis verkocht moet worden en de notaris die gewoon zijn standaard due diligence proces afloopt.
Dat denk ik ook, maar tenzij je bij dezelfde bank bankiert als waar je je hypotheek aanvraagt is de pakkans minimaal. Dan moet er aanleiding zijn om aanvullende informatie te vragen. In de praktijk gebeurt dat niet vaak. Het is een beetje als de studielening verzwijgen. Risico klein, want pakkans minimaal, maar de impact is groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:45
Heb je geen broer/zus/oom/tante etc?

5000 ouders -> TS
5000 ouders -> familie -> TS

Formeel gezien is het dan geen schenking aan jou.

Verder zou ik er zelf noet moeilijk over doen gewoon die 10k van ouders krijgen, en zogauw je het geld hebt maak je 10k terug over, evt. Wat extra om later als rente te kunnen verantwoorden

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
MaD_co schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:28:
Heb je geen broer/zus/oom/tante etc?

5000 ouders -> TS
5000 ouders -> familie -> TS

Formeel gezien is het dan geen schenking aan jou.
Nee dan zijn het 2 schenkingen en betaal je 2x schenkbelasting. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:15
Wat je denk ik het beste kan doen is een familiehypotheek. De eerste hypotheekverstrekker die dus de hoofdsom uitleent heeft het eerste recht van hypotheek. Je ouders hebben dan het tweede recht. Op deze manier treden ze op als een soort bank, waarbij op een volledig legale manier een x bedrag wordt bijgedragen. Dit moet wel tegen een reele hypotheekrente gebeuren.
Als vervolgens alles voor elkaar is en verkocht kan je het bedrag weer terugbetalen en laat je de hypotheek uitschrijven. De verstrekker zal hier niets van vinden, zij hebben immers het eerste recht van hypotheek en kunnen altijd tot veiling overgaan en zo hun geld terug krijgen.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 08-08 21:39
Modbreak:Er zijn behoorlijk wat posts over eenfamilihypotheek. Dat is een gangbare manier om geld van vermogende ouders naar minder vermogende kinderen ove te hevelen.

Ook zie ik een aantal reacties waarin de grenzen van de wet wel erg worden verkend. Laten we niet die kant op gaan. Het adviseren van illegale activiteiten valt buiten de policy op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Lopen hier 2 verhalen door elkaar. TS vraag komt voort uit te kort komen om zijn bestaande hypotheek met gunstige rente te verhuizen naar een nieuwe woning heeft hiervoor 10k nodig die hij kan lenen van zijn ouders.

Dat lenen is /kan een probleem voor zijn hypotheek zijn, verlaagt zijn draagkracht. Dus eigenlijk wil hij niet een overschrijving zien op zijn bankrekening "hier de lening van 10k voor je hypotheek, x paps en mams". Dus liefst zonder oormerken op de rekening.

Maar ja dan kan je de BD achter je aan krijgen wegens het niet voldoen van schenkbelasting of moeilijke vragen van de Notaris als het in een enveloppe op tafel komt.

Maar gewoon schenkbelasting betalen of gebruik maken van de 1 malig verhoogde schenking (en terug schenken onder de drempel over eventueel enkele jaren verspreid) raakt nu helemaal onder gesneeuwd maar is wel gewoon legaal en meest makkelijk volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Barrycade schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:52:
Maar gewoon schenkbelasting betalen of gebruik maken van de 1 malig verhoogde schenking (en terug schenken onder de drempel over eventueel enkele jaren verspreid) raakt nu helemaal onder gesneeuwd maar is wel gewoon legaal en meest makkelijk volgens mij
Wel goed voor TS om te weten is dat dat écht eenmalig mogelijk is. Als er op een ander moment nog een jubelton verwacht wordt, is dat hiermee wel van de baan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Meloenen
Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken, het probleem heeft zichzelf intussen opgelost.

Voor de berekening van de hypotheek had ik de waarde van mijn te verkopen huis redelijk laag ingeschat (om mezelf later niet in de vingers te snijden mocht de taxatie lager uitvallen). De taxatie is hoger uitgevallen dus de schenking/lening is van de baan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-08 14:29
ThunderNet schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:28:
Een lening aangaan met je ouders, netjes op papier, met een marktcomforme rente... Die rente kunnen ze je dan schenken omdat die vaak netjes onder de grens valt :)
En bedankt he. Zoiets zocht ik ook :D maar dan omgekeerd. haha ben bezig met een constructie en dit is precies wat ik nodig heb haha
Pagina: 1