(tijdelijk) maar 1 string/tracker gebruiken van omvormer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codys
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-01 21:28
Mijn huidige (1.5kW, 1-fase) omvormer lijkt de geest te hebben gegeven. Nu was ik al van plan om dit jaar mijn bestaande installatie uit te breiden met een tweede set panelen (van rond de 3.6 kW) op mijn garagedak (onder een andere hoek dan de bestaande) en wilde daarvoor de bestaande 1-fase omvormer gaan vervangen door een 3-fase omvormer met een max. vermogen van rond de 5kW en 2 MPP trackers.

Vraag: Omdat het waarschijnlijk nog wel even gaat duren voordat de 2e set aanwezig is, zou ik mijn bestaande panelen op de nieuwe 3-fase omvormer kunnen aansluiten, maar de 2e ingang/tracker van de omvormer nog even niet gebruiken (niets op aansluiten)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 17:23
1 mpp gebruiken van de 2, dat is geen probleem.
omvormers kunnen heel goed hinkelen op 1 mpp. ;)

lastiger te zeggen:
1 fase omvormer wil graag 350Vmpp uit de panelen hebben.
3 fase wil graag 600Vmpp hebben uit de panelen.
(er is flink wat marge dus:
200-400Vmpp voor 1 fase
300-700Vmpp voor 3fase.
maar dit is erg grof gesteld, en merk en setup verschillend.
dus richtlijn geen waarheid. ;) )
dit maakt misschien een 3fase omvormer lastiger als je zou denken.

het is trouwens geen enkel probleem om op een 3x25A aansluiting een 1x16A omvormer te gebruiken.
(ook hier veel meer mogenlijk, maar houd het even simpel.)
je meter maakt geen verschil tussen welke fase je levert en af neemt.
op 1x16A (+/- 3,6kW) kun je zonder problemen weer +/-4700Wp hangen.
zonder echt veel verlies.

komen de 2 stringen ook nog in verschillende richtingen of hoeken.
dan kan er zelfs nog meer Wp op zonder problemen.
ik heb met mijn vrij extreme oost-west (zie onder schift) een 6430Wp op een 4000W omvormer.
(die ook nog op een 16A groep hangt ook, dit is ook geen probleem.)
dus je kunt ver gaan voordat je echt 3fase omvormer nodig hebt.
veel mensen vinden 3fase krachtig klinken, maar eigenlijk heeft dat meer met ego te maken als het echt werkelijk is. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@migjes toch snap ik 5 kW 3fase wel op 3x25A. Alleen al minder gedoe met spanningsopdrijving is voldoende argument :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 17:23
@Proton_
ja hoor ik ook, en ben ik wel mee eens. ;)
het blijft dan wel een misschien dat de V te hoog word, en angst is een slechte raadgever.
het kan ook geen enkel probleem zijn.

maar grote kans dat het gewoon zonder kabel vervanging kan of aanpassing in de meter kast.
met een simpele 16A (of 4kW) omvormer.
alleen die gegevens zijn niet duidelijk, worden niet gegeven dus zijn onzeker.
dit maakt alles wel erg lekker goedkoop, en zelf "uit voer baar" voor ook de mindere techneut. ;)
of te wel ik geef ander mans geld niet graag uit aan dingen die niet nodig zijn. ;)

uit eindelijk moet @codys dit beslissen, laat het hem doen met de juiste gegevens.
wij weten dit allemaal niet, dus laat hem eerst even reageren zodat we wel die gegevens hebben. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:02
@codys Hoeveel panelen van welk type? Voornaamste met jouw plan is voldoende spanning voor de 3 fase omvormer...

En het is handig een goed idee te hebben van hoeveel panelen je uitbreiding gaat zijn. Dan kan de omvormer ook correct gedimensioneerd worden op de uitbreiding.

Ofwel...

Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.