Zonneboiler of elektrische boiler? (verzorging warm water)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-04 16:13
Mijn vraag is:
Ik twijfel tussen een zonneboiler en een elektrische boiler. Allebei puur voor het verzorgen van warm water in huis. CV blijft voor vloerverwarming (BG) en radiatoren (eerste verdieping). Op zolder komt t.z.t. een airco die ook gaat verwarmen.

Waarom kiezen jullie voor het één en niet voor het ander? En met welke aanschaf en installatiekosten moet ik rekening houden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-05 08:35
Warmtepompboiler? Atlantic Expolorer IV 270 liter incl. installatie ca. 2900 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:29
Warmtepomp boiler op zonnepanelen.

Thermisch rendement vergelijkbaar met zonneboiler, werkt ook als de zon niet schijnt. Zonnepanelen blijven leveren als de boiler op temperatuur is.

Elektrische boiler is bijna nooit de juiste keuze. Zonneboiler in uitzonderlijke gevallen.

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 10-05-2022 10:09 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
Ronald schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:08:
Warmtepomp boiler op zonnepanelen.

Thermisch rendement vergelijkbaar met zonneboiler, werkt ook als de zon niet schijnt. Zonnepanelen blijven leveren als de boiler op temperatuur is.

Elektrische boiler is bijna nooit de juiste keuze. Zonneboiler in uitzonderlijke gevallen.
Ik belde Feenstra over zonneboiler, zij adviseerden elektrische boiler vanwege de lagere aanschafkosten. En ik voorlopig nog niet volledig over wil/hoef/kan op een warmtepomp en dus nog cv houd voor verwarming. Boiler voor warm water. Zonnepanelen komen er deze zomer nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:16
Een warmtepomp is iets anders dan een warmtepompboiler...

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTRR
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-03 19:22
Elektrische boiler vanwege eenvoud en een compacte/stille setup. Is met een tijdklok overdag op te warmen met PV opbrengst (gelijktijdigheid). Niet overdimensioneren, bij voorkeur combineren met een douche WTW indien dit mogelijk is. Zolang je de ketel nog hebt hangen kun je hier eventueel op terugvallen als de boiler <50°C is (of je PV-overschot op is).

Zie ook dit topic: E-boiler tussen DWTW en CV-ketel

@Proton_ zo beter? ;)

[ Voor 24% gewijzigd door DJTRR op 10-05-2022 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

glider5 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:39:
[...]

Ik belde Feenstra over zonneboiler, zij adviseerden elektrische boiler vanwege de lagere aanschafkosten.
Dat is net zoiets als een printer van 55 euro, prima ding totdat je inkt moet kopen. ;)

Die boiler hangt er nog wel een par jaartjes, en ik heb de rekensom niet gemaakt, maar ik gok dat je de meerprijs tov. warmtepomp na plm 5 jaar eruit hebt.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Zonnestroom verkoop ik voor 58ct/kWh. Dat is de prijs die de elektrische boiler verbruikt.

Gas kost bij de duurste model contracten ~35ct/kWh

Ook op zonnestroom blijft een elektrische boiler dus een draak... Gewoon niet doen... Feenstra probeert over jouw rug een klus binnen te halen.

Dus of warmtepomp boiler, of gewoon je CV het SWW laten maken tot je geheel op warmtepomp over gaat, ook voor je verwarming.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
FatalError schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:06:
Een warmtepomp is iets anders dan een warmtepompboiler...
Klopt, maar Feenstra noemde alleen een warmtepomp, zonneboiler of elektrische boiler als mogelijke keuzes. Geen warmtepompboiler. Wellicht omdat dat is wat ze verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
Ronald schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:36:
Zonnestroom verkoop ik voor 58ct/kWh. Dat is de prijs die de elektrische boiler verbruikt.

Ook op zonnestroom blijft een elektrische boiler dus een draak... Gewoon niet doen... Feenstra probeert over jouw rug een klus binnen te halen.

Dus of warmtepomp boiler, of gewoon je CV het SWW laten maken tot je geheel op warmtepomp over gaat, ook voor je verwarming.
Wat is SWW?

Ik heb nog een klein beetje duurzaamheidsbudget over na aanschaf zonnepanelen dus bedacht me dat e-boiler of zonneboiler misschien een goede optie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
glider5 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:45:
[...]

Wat is SWW?

Ik heb nog een klein beetje duurzaamheidsbudget over na aanschaf zonnepanelen dus bedacht me dat e-boiler of zonneboiler misschien een goede optie was.
Sanitair warm water, dus douche en warm water uit de kraan.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-05 09:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@glider5 over hoeveel water gaat het? (emmer onder de douche, hoeveel liter/min, hoeveel minuten per dag)
En is er een bad, waardoor je na het vullen met 200 liter nog warm wil afdouchen?

Er is plek voor een airco en plek voor een boiler, dus is er ook plek voor een split-boiler. Een liter warm water is dan ongeveer 3x zo goedkoop als eentje opgewarmd met een elektrische boiler en je hebt geen geluid (binnen). Heeft dacht ik €650 subsidie, ook in 270 liter verkrijgbaar.

Zit je vast aan Feenstra? Die leveren ook warmtepompboilers.
https://www.feenstra.com/warmtepomp/warmtepompboiler/
Maar misschien zijn ze terughoudend omdat er leveringsproblemen zijn?

offtopic:
@DJTRR hoe krijg je een tweakers-link voor elkaar die niet automagisch de juiste tekst krijgt?
ALs ik E-boiler tussen DWTW en CV-ketel doe, wordt het een fatsoenlijke link in plaats van ruwe URL.

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 10-05-2022 15:00 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
Proton_ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:57:
@glider5 over hoeveel water gaat het? (emmer onder de douche, hoeveel liter/min, hoeveel minuten per dag)
En is er een bad, waardoor je na het vullen met 200 liter nog warm wil afdouchen?

Er is plek voor een airco en plek voor een boiler, dus is er ook plek voor een split-boiler. Een liter warm water is dan ongeveer 3x zo goedkoop als eentje opgewarmd met een elektrische boiler en je hebt geen geluid (binnen). Heeft dacht ik €650 subsidie, ook in 270 liter verkrijgbaar.

Zit je vast aan Feenstra? Die leveren ook warmtepompboilers.
https://www.feenstra.com/warmtepomp/warmtepompboiler/
Maar misschien zijn ze terughoudend omdat er leveringsproblemen zijn?

offtopic:
@DJTRR hoe krijg je een tweakers-link voor elkaar die niet automagisch de juiste tekst krijgt?
ALs ik E-boiler tussen DWTW en CV-ketel doe, wordt het een fatsoenlijke link in plaats van ruwe URL.
Het gaat om een bestaand huis waar we heen gaan verhuizen. Er is een bad. We zitten zeker niet vast aan Feenstra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

offtopic:
@DJTRR ja, maar ik vroeg het me oprecht af :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTRR
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-03 19:22
Proton_ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:59:
offtopic:
@DJTRR ja, maar ik vroeg het me oprecht af :)
Via de 'voer een URL in' functie ;)

On-topic: ik ben het met velen eens dat een elektrische boiler alleen in specifieke omstandigheden interessant is: weinig/zuinig SWW gebruik (bijv. door DWTW+zuinige douchekop en geen bad), gelijktijdigheid verbruik PV-overschot, beperkte beschikbare ruimte voor warmtepompboiler en leidingwerk/opstelplek pomp, hekel aan geluid, nog niet van het gas af voor CV, gunstig energiecontract met lange looptijd.

Als ik een groter verbuik zou hebben, de ruimte had voor een groter vat, de leidingen en pomp fatsoenlijk kwijt kon en een ander energiecontract zou hebben dan had ik ook voor een warmtepompboiler gekozen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:05

ericplan

5180 Wp PV

Merk nog op dat het verschil in werktemperatuur tussen e-boiler en warmtepompboiler nogal van invloed is op het ruimtegebruik. Dat speelt zeker bij een appartement.
Bovendien ontrekt een warmtepompboiler warmte uit de omgeving. Dat is prima in de standaard rijtjeswoning met de boiler op zolder, maar niet in een appartement waar al vrijwel niet gestookt wordt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ericplan de door mij gelinkte splitboiler heeft het warmte-onttrek-nadeel (en geluid) niet. Door de (IMO onbegrijpelijke) keuze voor R410a geldt het temperatuur-argument wel, maar '270 liter ought to be enough for anybody' ;)

@glider5 hoe doen de huidige bewoners het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ronald schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:36:

Je ziet hem wel erg zwart zeg, als ik een e-boiler kan gebruiken binnen mijn "pv kWh budget" dan is het toch prima? Dan ga ik niet rekenen dat als ik een warmtepomp boiler heb ik 58 cent (mijne is overigens nog gewoon 24) kan verkopen, boeit mij dat! Je zit ook met de kosten van een warmtepomp boiler+onderhoud+ risico dat ie stuk loopt, dat is ook serieus geld.
Heb ik het nog niet over legionella runs, geluid, afkoelen binnen klimaat als je geen buitenafvoer kan maken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
Proton_ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:38:
@ericplan de door mij gelinkte splitboiler heeft het warmte-onttrek-nadeel (en geluid) niet. Door de (IMO onbegrijpelijke) keuze voor R410a geldt het temperatuur-argument wel, maar '270 liter ought to be enough for anybody' ;)

@glider5 hoe doen de huidige bewoners het?
Bestaande cv ketel en nog geen zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
Als ik het zo lees is het nog geen gemakkelijke keuze. Elektrische boiler wordt door de één afgedaan, de ander vind het een goed alternatief.
Gaat om ruime 2 kapper, waarbij de cv ketel en dus ook boiler in welke vorm dan ook op zolder zal worden geplaatst. 14 zonnepanelen leveren overdag stroom straks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bebedero
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 04-05 07:46
Rol-Co schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:40:
[...]

Je ziet hem wel erg zwart zeg, als ik een e-boiler kan gebruiken binnen mijn "pv kWh budget" dan is het toch prima?
Denk juist dat jij het te rooskleurig ziet. Van ja ik heb toch zonnepanelen en dus gratis stroom en een "pv kWh budget". Elke kWh die je terug levert is goed voor je terugverdientijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:05

ericplan

5180 Wp PV

Proton_ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:38:
[…]
Heb de link even gevolgd en het ding zou bij mij niet passen in de technische ruimte annex wasmachinekast. En de buitenunit is nogal een lawaai-papegaai. In ons 62 m2 appartement zit je snel aan de erfgrens.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

bebedero schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:47:
[...]

Denk juist dat jij het te rooskleurig ziet. Van ja ik heb toch zonnepanelen en dus gratis stroom en een "pv kWh budget". Elke kWh die je terug levert is goed voor je terugverdientijd.
voor een kortere tvt moet je juist alles verbruiken dan kan je het tegen het lever tarief rekenen ipv het teruglever tarief. juist daarom is tvt zo heerlijk weinig zeggend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ericplan klopt, TS had al aangegeven dat een airco een optie was, vandaar dat ik de aanname doe dat een buitenunit voor de boiler geen punt is.
Voor jouw geval (geen bad, appartement, spaardouche) zou ik iets anders aanraden; bijvoorbeeld Sanura Flatmate + COP1 doorstroomverwarmer.
Of Upfall.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:37
Rol-Co schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:40:
[...]

Je ziet hem wel erg zwart zeg, als ik een e-boiler kan gebruiken binnen mijn "pv kWh budget" dan is het toch prima? Dan ga ik niet rekenen dat als ik een warmtepomp boiler heb ik 58 cent (mijne is overigens nog gewoon 24) kan verkopen, boeit mij dat! Je zit ook met de kosten van een warmtepomp boiler+onderhoud+ risico dat ie stuk loopt, dat is ook serieus geld.
Heb ik het nog niet over legionella runs, geluid, afkoelen binnen klimaat als je geen buitenafvoer kan maken.
Eeuh. als we kijken naar de aanschafkosten van een electrische boiler voor warm water en daar stroom voor gebruiken versus de huidige cv ketel gebruiken voor warm water en stroom salderen dan is het laatste de beste optie.

Gaan we warm water vervangen door een warmtepompboiler welke met subsidie niet veel duurder is als een electrische boiler en veel minder stroom verbruikt zodat je de rest kan salderen dan is dat een overduidelijke keus.

Blijft over de cv welke je dan alleen later nog hoeft te vervangen door een warmtepompboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:37
Proton_ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:56:
@ericplan klopt, TS had al aangegeven dat een airco een optie was, vandaar dat ik de aanname doe dat een buitenunit voor de boiler geen punt is.
Voor jouw geval (geen bad, appartement, spaardouche) zou ik iets anders aanraden; bijvoorbeeld Sanura Flatmate + COP1 doorstroomverwarmer.
Of Upfall.
Dat zijn goede opties.
Evt aanvullen met kleinere maat warmtepompboiler voor enkele douchebeurt en gewoon warm water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als je erg weinig warm water gebruikt, gaat het stilstandverlies (van elke boiler) hard tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

D-dark schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:57:
[...]

Eeuh. als we kijken naar de aanschafkosten van een electrische boiler voor warm water en daar stroom voor gebruiken versus de huidige cv ketel gebruiken voor warm water en stroom salderen dan is het laatste de beste optie.
Zeker! Zolang de cv er is met een redelijke gasprijs en geen 3,- zou ik gas blijven gebruiken.
Gaan we warm water vervangen door een warmtepompboiler welke met subsidie niet veel duurder is als een electrische boiler en veel minder stroom verbruikt zodat je de rest kan salderen dan is dat een overduidelijke keus.
Dat is al even terug hoor dat de warmtepomp boiler gratis was, zie 1 van de eerste posts van dit topic, daar lees ik 2900,- voor een antlantic explorer. Nu lijkt me dat duur maar 2400,- kost ie wel en dan nog een subsidie van 600,- er af, 1800,- kost de e-boiler niet hoor. En ook gebruikt goed te koop voor tientjes.
https://www.ts24.nl/produ...Warmtepompboiler-V4-270L/
Blijft over de cv welke je dan alleen later nog hoeft te vervangen door een warmtepompboiler.
Warmtepomp bedoel je denk ik.

@bebedero
Terugverdientijd is geen issue, of je het nou verkoopt of gebruikt.
Al heb ik ook geen tvt meer dus ik kan het helemaal niet rekenen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 10-05-2022 17:14 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
twain4me schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:49:
[...]

voor een kortere tvt moet je juist alles verbruiken dan kan je het tegen het lever tarief rekenen ipv het teruglever tarief. juist daarom is tvt zo heerlijk weinig zeggend.
Maar onnodig verbruiken omdat dat de tvt verkort is jezelf onterecht rijk rekenen...

Ofwel... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelte247
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23:51
Ik zit nog met een vraag: Is een douche wtw rendabeler bij een e boiler of bij een wpboiler? Of maakt dat geen verschil? Een wpboiler staat doorgaans veel leger qua temperatuur. laat zeggen 45 graden. Daar hoeft maar een kleine hoeveelheid koud water bij om terug te mengen naar douche temperatuur. Een E boiler kan wel 75 graden zijn. Daar moet dus een groter deel koud water bij. Een wtw kan twee aansluitingen hebben: terug naar boiler en/of naar de mengkraan. Voor de retour naar de boiler zal het qua efficiëntie geen verschil maken maar voor de voorverwarming van de koudwater richting mengkraan dan?
Pagina: 1