Niet zeker of het hier hoort of in PFSL, maar here we go.
Gezien de stijgende prijzen van vrijwel alles ben ik eens aan het bekijken/onderzoeken wat wij kwijt zijn aan mobiliteit en of dat nu "gemiddeld" is of niet. Ik vroeg me dus af wat de Tweaker gemiddeld kwijt is aan zijn of haar vervoersmiddelen.
Ik heb het nu even gedaan vanuit ons oogpunt maar ik snap heel goed dat er mensen zijn die veel met een fiets of motor doen. Graag hoor ik dan ook wat jullie nu kwijt zijn aan zo'n vervoersmiddel.
In het kader van TS trapt af:
* De_Bastaard woont in Duitsland. De belasting is hier een stuk lager dan in Nederland.
Wat voor vervoersmiddel gebruik je, wat doe je ermee?
- Toyota RAV4, 3x per week naar kantoor (120km/week, boodschappen, e.d.)
- Suzuki Wagon R+, woon/werk, dochter naar school brengen, kleine tripjes.
Hoeveel km is het naar je werk?
- Ik rij zelf 20-25km enkele reis, 3x per week naar kantoor;
- Mijn vrouw rijdt 4km enkele reis, 3x per week naar kantoor.
Hoeveel km rij je ermee per jaar?
- Toyota: 20k
- Suzuki: 7.5k
Wat ben je kwijt aan onderhoud?
Ik doe al het onderhoud zelf. Dit scheelt me ontzettend in de kosten. Naar verwachting zit ik op 3-400 per jaar per auto.
Kun je dit niet wat mooier neerzetten?
Jawel, hier een overzicht:
Reiskostenvergoeding?
- Ik krijg 18,5cent per kilometer. Op basis van 3x per week komt dat neer op €85,- per maand ofzo.
- Mijn vrouw krijgt 19 cent per kilometer, voor haar komt het neer op een €20,-
.
Extra's / opmerkingen
We hebben twee auto's omdat we op dezelfde dagen naar kantoor moeten en omdat onze dochter (4) naar school gebracht moet worden. Mijn vrouw werkt minder uren en dan komt het ongunstig voor haar om vanuit het werk de dochter op te halen e.d. We zouden qua kostenbesparing vaker die kleine auto kunnen pakken. We pakken helaas zoals ik nu in mijn berekening zie veel te veel de auto, want de woon-werk kilometers zijn maar een klein deel van de gereden kilometers.
De kosten/vergoedingen op een hoop gegooid ziet er dan voor ons zo uit:
Reiskosten op basis van 46 weken per jaar ivm vakanties enz.
Al met al kost het (vooral nu) dus een smak geld, en dan doe ik nog al het onderhoud zelf. Gelukkig is die RAV4 vrij degelijk en valt het onderhoud goed mee vergeleken met andere auto's die we hebben gehad. Die Suzuki is wellicht wat hoog ingeschat, hij wordt veel minder gebruikt omdat hij toch minder fijn zit.
Ik vroeg me dus ook af wat jullie nu kwijt zijn aan vervoer. We kunnen het opzich wel "hebben" qua impact op het salaris maar het met die stijgende kosten denk ik wel dat we flink kunnen bezuinigen. Wellicht dat mijn vrouw dan toch aan een e-bike moet geloven (of ik...).
Eigenlijk komt het neer op kosten per kilometer en dan zijn er voor ons zelfs betere alternatieven. Openbaar vervoer is voor ons geen optie vanwege grensverkeer en obvious dingen zoals dochter halen/brengen, verzin het maar.
Nb: ik zie dat ik afschrijving niet eens heb meegenomen in mijn berekening
.
Gezien de stijgende prijzen van vrijwel alles ben ik eens aan het bekijken/onderzoeken wat wij kwijt zijn aan mobiliteit en of dat nu "gemiddeld" is of niet. Ik vroeg me dus af wat de Tweaker gemiddeld kwijt is aan zijn of haar vervoersmiddelen.
Ik heb het nu even gedaan vanuit ons oogpunt maar ik snap heel goed dat er mensen zijn die veel met een fiets of motor doen. Graag hoor ik dan ook wat jullie nu kwijt zijn aan zo'n vervoersmiddel.
In het kader van TS trapt af:
* De_Bastaard woont in Duitsland. De belasting is hier een stuk lager dan in Nederland.
Wat voor vervoersmiddel gebruik je, wat doe je ermee?
- Toyota RAV4, 3x per week naar kantoor (120km/week, boodschappen, e.d.)
- Suzuki Wagon R+, woon/werk, dochter naar school brengen, kleine tripjes.
Hoeveel km is het naar je werk?
- Ik rij zelf 20-25km enkele reis, 3x per week naar kantoor;
- Mijn vrouw rijdt 4km enkele reis, 3x per week naar kantoor.
Hoeveel km rij je ermee per jaar?
- Toyota: 20k
- Suzuki: 7.5k
Wat ben je kwijt aan onderhoud?
Ik doe al het onderhoud zelf. Dit scheelt me ontzettend in de kosten. Naar verwachting zit ik op 3-400 per jaar per auto.
Kun je dit niet wat mooier neerzetten?
Jawel, hier een overzicht:
Wat | Brandstof | Verbruik (if any) | Kilometers | Belasting | Verzekering | Onderhoud | Extra |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Toyota RAV4 | Diesel | 1:14 | 20.000 | 300 | 1200 | 400 | - |
Suzuki Wagon R+ | Benzine | 1:14 | 7.500 | 100 | 480 | 400 |
Reiskostenvergoeding?
- Ik krijg 18,5cent per kilometer. Op basis van 3x per week komt dat neer op €85,- per maand ofzo.
- Mijn vrouw krijgt 19 cent per kilometer, voor haar komt het neer op een €20,-
Extra's / opmerkingen
We hebben twee auto's omdat we op dezelfde dagen naar kantoor moeten en omdat onze dochter (4) naar school gebracht moet worden. Mijn vrouw werkt minder uren en dan komt het ongunstig voor haar om vanuit het werk de dochter op te halen e.d. We zouden qua kostenbesparing vaker die kleine auto kunnen pakken. We pakken helaas zoals ik nu in mijn berekening zie veel te veel de auto, want de woon-werk kilometers zijn maar een klein deel van de gereden kilometers.
De kosten/vergoedingen op een hoop gegooid ziet er dan voor ons zo uit:
Reiskosten op basis van 46 weken per jaar ivm vakanties enz.
Wat | Toyota | Suzuki |
---|---|---|
Belasting | 300 | 100 |
Verzekering | 1200 | 600 |
Kilometers | 20.000 | 7500 |
Brandstof € per liter | €2,00-2,10 - verbruik 1:14 | 1,95-2,00 |
Onderhoud | 400 | 400 |
Totaal (per jaar) | ~€ 4.700 | €2.700 |
Reiskosten | ~€1.200 (gezamelijk in gezin) |
Al met al kost het (vooral nu) dus een smak geld, en dan doe ik nog al het onderhoud zelf. Gelukkig is die RAV4 vrij degelijk en valt het onderhoud goed mee vergeleken met andere auto's die we hebben gehad. Die Suzuki is wellicht wat hoog ingeschat, hij wordt veel minder gebruikt omdat hij toch minder fijn zit.
Ik vroeg me dus ook af wat jullie nu kwijt zijn aan vervoer. We kunnen het opzich wel "hebben" qua impact op het salaris maar het met die stijgende kosten denk ik wel dat we flink kunnen bezuinigen. Wellicht dat mijn vrouw dan toch aan een e-bike moet geloven (of ik...).
Eigenlijk komt het neer op kosten per kilometer en dan zijn er voor ons zelfs betere alternatieven. Openbaar vervoer is voor ons geen optie vanwege grensverkeer en obvious dingen zoals dochter halen/brengen, verzin het maar.
Nb: ik zie dat ik afschrijving niet eens heb meegenomen in mijn berekening