Wat is de tweaker kwijt aan mobiliteit?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:29
Niet zeker of het hier hoort of in PFSL, maar here we go.

Gezien de stijgende prijzen van vrijwel alles ben ik eens aan het bekijken/onderzoeken wat wij kwijt zijn aan mobiliteit en of dat nu "gemiddeld" is of niet. Ik vroeg me dus af wat de Tweaker gemiddeld kwijt is aan zijn of haar vervoersmiddelen.

Ik heb het nu even gedaan vanuit ons oogpunt maar ik snap heel goed dat er mensen zijn die veel met een fiets of motor doen. Graag hoor ik dan ook wat jullie nu kwijt zijn aan zo'n vervoersmiddel.

In het kader van TS trapt af:

* De_Bastaard woont in Duitsland. De belasting is hier een stuk lager dan in Nederland.

Wat voor vervoersmiddel gebruik je, wat doe je ermee?

- Toyota RAV4, 3x per week naar kantoor (120km/week, boodschappen, e.d.)
- Suzuki Wagon R+, woon/werk, dochter naar school brengen, kleine tripjes.

Hoeveel km is het naar je werk?
- Ik rij zelf 20-25km enkele reis, 3x per week naar kantoor;
- Mijn vrouw rijdt 4km enkele reis, 3x per week naar kantoor.

Hoeveel km rij je ermee per jaar?

- Toyota: 20k
- Suzuki: 7.5k

Wat ben je kwijt aan onderhoud?

Ik doe al het onderhoud zelf. Dit scheelt me ontzettend in de kosten. Naar verwachting zit ik op 3-400 per jaar per auto.

Kun je dit niet wat mooier neerzetten?

Jawel, hier een overzicht:

WatBrandstofVerbruik (if any)KilometersBelastingVerzekeringOnderhoudExtra
Toyota RAV4Diesel1:1420.0003001200400-
Suzuki Wagon R+Benzine1:147.500100480400

Reiskostenvergoeding?

- Ik krijg 18,5cent per kilometer. Op basis van 3x per week komt dat neer op €85,- per maand ofzo.
- Mijn vrouw krijgt 19 cent per kilometer, voor haar komt het neer op een €20,- :').

Extra's / opmerkingen

We hebben twee auto's omdat we op dezelfde dagen naar kantoor moeten en omdat onze dochter (4) naar school gebracht moet worden. Mijn vrouw werkt minder uren en dan komt het ongunstig voor haar om vanuit het werk de dochter op te halen e.d. We zouden qua kostenbesparing vaker die kleine auto kunnen pakken. We pakken helaas zoals ik nu in mijn berekening zie veel te veel de auto, want de woon-werk kilometers zijn maar een klein deel van de gereden kilometers.

De kosten/vergoedingen op een hoop gegooid ziet er dan voor ons zo uit:

Reiskosten op basis van 46 weken per jaar ivm vakanties enz.

WatToyotaSuzuki
Belasting300100
Verzekering1200600
Kilometers20.0007500
Brandstof € per liter€2,00-2,10 - verbruik 1:141,95-2,00
Onderhoud400400
Totaal (per jaar)~€ 4.700€2.700
Reiskosten~€1.200 (gezamelijk in gezin)

Al met al kost het (vooral nu) dus een smak geld, en dan doe ik nog al het onderhoud zelf. Gelukkig is die RAV4 vrij degelijk en valt het onderhoud goed mee vergeleken met andere auto's die we hebben gehad. Die Suzuki is wellicht wat hoog ingeschat, hij wordt veel minder gebruikt omdat hij toch minder fijn zit.

Ik vroeg me dus ook af wat jullie nu kwijt zijn aan vervoer. We kunnen het opzich wel "hebben" qua impact op het salaris maar het met die stijgende kosten denk ik wel dat we flink kunnen bezuinigen. Wellicht dat mijn vrouw dan toch aan een e-bike moet geloven (of ik...).

Eigenlijk komt het neer op kosten per kilometer en dan zijn er voor ons zelfs betere alternatieven. Openbaar vervoer is voor ons geen optie vanwege grensverkeer en obvious dingen zoals dochter halen/brengen, verzin het maar.

Nb: ik zie dat ik afschrijving niet eens heb meegenomen in mijn berekening :'(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Tesla van de baas, 300 euro/mnd aan eigen bijdrage en bijtelling. Maximaal 20k privé kilometer per jaar maar niemand die daar naar kraait. Rij ongeveer 50k per jaar in totaal.

Best fijn zo’n auto van de zaak in deze tijden.

[ Voor 14% gewijzigd door Sethro op 09-05-2022 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Hyundai Ioniq EV particulier gekocht als occasion, 15kkm/jaar
  • Afschrijving €150 (12%/jaar & 4 jaar)
  • Wegenbelasting €0
  • Verzekering €30 (all risk, 14SVJ)
  • Onderhoud €25
  • Elektra €50 (7km/kWh, €0,28/kWh)
  • Rentederving €25 (2%)
  • Totaal €280/maand all-in.
Ik laat mijn leasebudget uitbetalen, dat is €850/maand bruto ongeveer €500 netto.

2e auto is een Citigo Ev Private lease voor 10kkm/jaar: €240/maand + €40 elektra = €280

Totaal huishouden €560/maand voor 2 auto's en gezamelijk 25kkm; €0,27/km.

[ Voor 23% gewijzigd door assje op 09-05-2022 22:48 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Sethro schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:35:
Best fijn zo’n auto van de zaak in deze tijden.
Voor mij is eigen auto zo'n €500/maand goedkoper dan auto van de zaak rijden.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:08
assje schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:43:
[...]

Voor mij is eigen auto zo'n €500/maand goedkoper dan auto van de zaak rijden.
Totdat er wat kapot gaat aan de auto of je rijdt schade terwijl je voor de baas onderweg bent. Natuurlijk, je bent goedkoper uit, maar daar staat tegenover dat je niet nieuw rijdt en alle risico’s van autorijden zelf draagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:35
Hoe kom je aan 300/100 belasting? Is dat per kwartaal? Je berekening over een jaar lijkt niet te kloppen.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Naafkap schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 06:30:
Totdat er wat kapot gaat aan de auto of je rijdt schade terwijl je voor de baas onderweg bent. Natuurlijk, je bent goedkoper uit, maar daar staat tegenover dat je niet nieuw rijdt en alle risico’s van autorijden zelf draagt.
Ik rijd dan ook wel exact 0 zakelijke kilometers, enkel zo'n 8.500km woon-werk verkeer. In een geval waar significant zakelijk gereden wordt slaat het voordeel natuurlijk snel om.

In principe zit in deze aanname van onderhoud/afschrijving wel wat ruimte voor tegenslagen.

Ik bedoelde ook vooral te zeggen dat een leaseauto niet gratis is. Alleen de bijtelling is tegen huidige tarieven al meer dan mijn auto me kost. Als je dan zoals ik een optie hebt leasebudget (deels) uit te keren wordt dat een interessante optie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:53
Polestar 2 Launch Edition. 20.000km per jaar. (Wonend in Noorwegen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oShdOUsOA-xu1JFYIkBY57Jhieo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qX38BB3Fn2YDjrJOvsZEXO5F.jpg?f=fotoalbum_large
  • Afschrijving €520 (Linear naar 0 over 8 jaar, op het moment na 1 jaar is de afschrijving 0% 8)7 )
  • Wegenbelasting €25
  • Verzekering €45 (all risk)
  • Onderhoud €0 (eerste 3 jaar)
  • Elektra €25 (Kan op het werk gratis laden dus 25 is waarschijnlijk aan de hoge kant)
  • Rentederving €35
  • Banden en bandenhotel €50 (geschat)
  • KM vergoeding langere reizen -€100
  • Totaal €600/maand (0,36 per KM) all-in. Overigens als ik nu zou verkopen zou de km prijs over het eerste jaar 10 cent per km zijn :+
Onze tweede auto (een E-Golf van de eerste generatie) gaat alweer 100.000 km mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbBkl39GAurd5F5erGYz_14yfDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7saM1R4NLzs5OhveW0PpYE5R.jpg?f=fotoalbum_large

Aangeschaft voor 25.000 euro in jan. 2016 met ca. 12.500km op de klok.
  • Afschrijving €0 (auto is in ons budget afgeschreven)
  • Wegenbelasting €25
  • Verzekering €30 (all risk)
  • Onderhoud €25 (waarschijnlijk lager omdat ik het meeste zelf doe)
  • Elektra €30
  • Banden €25 (geschat)
  • Totaal €135/maand (0,08 per KM) all-in. Zou ik de afschrijving meenemen in het huidige plaatje gaan de kosten per KM naar ca. 23,7 cent

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:01

Yucon

*broem*

Naafkap schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 06:30:
[...]

Risico's zijn altijd altijd een afweging. Het gaat om 6000 euro/jaar. Als er niets gebeurt heb je in 5 jaar een nieuwe auto bij elkaar.. dat klinkt als een goede deal wat betreft kosten/baten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik lease een Seat Leon ST via mijn werkgever en betaal daar zo'n 390 euro per maand voor (inclusief tankpas). Betaal wel wat meer naar rato omdat ik parttime werk (4 dagen) en ik wat over het budget ben gegaan (automaat en diverse opties).

Mag volgend jaar een nieuwe leaseauto een kan dan ook kiezen voor een mobiliteitsvergoeding. Hoe hoog die precies wordt moet ik nog uitzoeken, maar omdat ik de laatste tijd minder rij zou dat misschien uit kunnen cq goedkoper kunnen zijn. Hou dit topic dus even in de gaten ;) voordeel van eigen keuze is natuurlijk dat je alles zelf in de hand hebt. Voordeel van lease vind ik wel dat je geen enkele zorgen hebt over onderhoud en tankkosten. Neig daarom nog wel weer naar een nieuwe leaseauto.

[ Voor 17% gewijzigd door Palomar op 10-05-2022 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-06 21:48

mmniet

De beetje weter

Tijdens de coronatijd ben ik gaan werken bij een werkgever op 45 minuten rijden afstand. Omdat het beleid toch ging richting veel thuis werken en na corona zou dat 2 dagen op kantoor worden, vond ik dat wel prima. Toch, toen ik een aanbod kreeg op 10 a 15 minuten fietsen ben ik me toch gaan ergeren aan de reistijd. Dus ben overgestapt.

Oude situatie:
2x45 minuten heen en weer (dus 3 uur per week) met een Opel Astra SW op benzine. Naast de prive ritjes erbij kostte me dat qua benzine ongeveer 45 liter per 1,5 weken. Gezien de huidige prijzen dus ongeveer 275 euro per maand.

Daarnaast verzekering en belasting wat samen iets van 100 euro per maand is. Onderhoud valt bij ons altijd mee, geen gekke dingen en visuele schade vinden we nooit zo belangrijk. Het is maar een blik op wielen die het moet doen. Ik denk dan gemiddeld 75 euro per maand (en schat ik het nog ruim in).

Dus destijds waren mijn kosten gemiddeld maandelijks voor de auto 275+100+75=450 euro.

Ik kreeg natuurlijk wel reiskostenvergoeding, maar dan kom je nog steeds op zeker 300 euro netto per maand.

Nu ga ik met de fiets. De auto heb ik nog, want valt gezien de kosten in de marge (we hebben het financieel gewoon heel goed) en de grootste kostenpost is stukken minder geworden. We hebben twee auto's, kan in feite met minder, maar zijn bereid voor deze luxe te betalen. Want geeft ook minder georganiseer als we beide weg moeten en iets verder.

It's me Mario

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:16
Aanschaf : +/- 6K
Wat : fiets (niet elektrisch )
afschrijving : is al volledig betaald/afgeschreven bij mij
Belasting : 0
Verzekering: 175p/j 14/50p/m
Kilometers : 5500 p/j
Brandstof : 0
Onderhoud : tot nu to 0 euro
KM ver : +/- 30 p/m

trein p/j 30 vast(abbo) + 50 euro los (iig afgelopen jaar)

totale kosten per jaar: trein 80 + fiets 175 = 255
Totale kosten per maand 6.66 + 14.50 = 21:16 -30 vergoeding = -8.84 euro

misschein dat er ooit wel een auto komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:41
@assje hoe kom je op 500 netto bij 850 bruto vergoeding? Of is dit inclusief fictieve bijtelling?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:58
Land Rover Defender 90 TD5 (1999)
  • Km. stand: 330.000
  • Aanschaf : 12.000,- (2018)
  • Wegenbelasting : 1.492,- p/j
  • Diesel heffing: 220,- p/j
  • Verzekering: 540,- p/j
  • Kilometers : +-25.000 p/j - afhankelijk van de vakanties)
  • Brandstof : +- 250,- p/m (gok)
  • Verbruik: 1 op 8 - met aanhanger of vakantie attributen (daktent etc) ongeveer 1 op 6/ 7
  • Onderhoud : +- 1200,- p/j - dit zijn de kosten voor de onderdelen + APK werkzaamheden verricht ik zelf
Vanuit het werk heb een Mazda 3 GT-M van 2018 zonder bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:57
BMW 1-serie van de zaak.

Fiscale waarde: € 50.226,-

- € 450,65 netto bijtelling per maand
- Tankpas Europa

Woon-werk verkeer per dag: 40km (20km huis naar kantoor v.v.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZjSrj5z9T_0emjUvD7cj13g5rrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Br3d59YJgLWuvMPZe4uD9faf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uomHAK8SlBHa20RYnwsxBxbYaxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDvfvClbmoKGil0cAMFLtsZk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Rivanov op 10-05-2022 11:28 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:56
Ik rij met de fiets, het ov en huurauto's. Afgelopen maand iets van €150 kwijt voor 3000km (voornamelijk privé km's). Mijn werkgever betaal 38ct netto per km, ik vind dat wel een nette vergoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:33

Theo

moederbord

Een paar jaar geleden heb ik een blog geschreven over wat ik kwijt ben aan de auto, inc alle kosten (dus ook afschrijving en wasstraat). met de reiskostenvergoeding kwam het erop neer dat ik winst maak op het hebben van een auto.

IN het kort:
Fiat Panda uit 2008 op LPG (gekocht in 2010)
Vaste kosten per maand: 30 MRB, 20 verzekering, inmiddels afgeschreven
Kosten per kilometer: 1.2 cent onderhoud, 0.3 cent banden, 0.5 cent reserve, momenteel 6 cent brandstof. Totaal 8 cent/km.

Ik rij 25 dkm per jaar, waarvan de helft woon-werk (19 ct/km vergoeding) en 5% werk werk (30 ct netto vergoeding) . De jaarlijkse kosten zijn 12 x 50 euro, plus 25.000 x 8 cent = 600 + 2000 = 2600 euro. De vergoeding is 13.000 x 19 cent + 1250 x 30 cent = 2470 + 375 = 2845 euro.

IK maak dus momenteel 245 euro winst per jaar, terwijl ik toch 10 dkm privé rijd.

Lang verhaal (met andere brandstofprijzen): Hersenspinsels: Meer dan gratis auto rijden, de daadwerkelijke kosten van een...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
Yucon schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:35:
[...]

Risico's zijn altijd altijd een afweging. Het gaat om 6000 euro/jaar. Als er niets gebeurt heb je in 5 jaar een nieuwe auto bij elkaar.. dat klinkt als een goede deal wat betreft kosten/baten
Zeker, maar je moet ze wel benoemen om zuiver te kunnen blijven vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Laatst online: 16:10
Naafkap schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:30:
[...]

Zeker, maar je moet ze wel benoemen om zuiver te kunnen blijven vergelijken.
Als je dat doet, dan moet je ook benoemen dat de werkgever aansprakelijk is voor schades aan privé auto's tijdens inzet voor werkwerkeer. Behalve bij opzet of roekeloos rijgedrag.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
c-nan schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 06:54:
Hoe kom je aan 300/100 belasting? Is dat per kwartaal? Je berekening over een jaar lijkt niet te kloppen.
Ik heb het aangepast. De bedragen zijn nu per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:35
De_Bastaard schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:35:
[...]

Ik heb het aangepast. De bedragen zijn nu per jaar.
Verzekering heb je aangepast maar je MRB niet :) Daardoor klopt het totaalbedrag ook niet.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
c-nan schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:37:
[...]

Verzekering heb je aangepast maar je MRB niet :) Daardoor klopt het totaalbedrag ook niet.
Jawel hoor, zoals te zien in de TS woon ik in Duitsland. De Toyota RAV4 kost hier per jaar €300,- aan belasting.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:03
Hier hebben we twee fietsen staan voor dagelijks gebruik en een bakfiets voor de boodschappen en ander sjouwwerk. Naast de aanschaf van de fietsen, zo'n 700 a 800 per stuk, zijn de onderhoudskosten verwaarloosbaar omdat ik zelf aan de fietsen sleutel.

Ik zie hier en daar een post over woonwerkverkeer van een paar kilometer. Waarom pakken jullie daar niet de fiets voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:02
De_Bastaard schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:39:
[...]

Jawel hoor, zoals te zien in de TS woon ik in Duitsland. De Toyota RAV4 kost hier per jaar €300,- aan belasting.
Waar staat dat dan, enorm verwarrend zo :>

[ Voor 4% gewijzigd door nooberke op 10-05-2022 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
nooberke schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:40:
[...]

Waar staat dat dan, enorm verwarrend zo :>
Ah shit, haha. Ik was het gisteren aan het typen en bij een edit niet meer opnieuw vermeld. Ik zet het er weer in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
LordSinclair schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:32:
[...]

Als je dat doet, dan moet je ook benoemen dat de werkgever aansprakelijk is voor schades aan privé auto's tijdens inzet voor werkwerkeer. Behalve bij opzet of roekeloos rijgedrag.
Heb je daar een bron van? Een collega heeft namelijk schade gereden met zijn privéauto onder werktijd en kon fluiten naar enige vergoeding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Naafkap schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:43:
[...]

Heb je daar een bron van? Een collega heeft namelijk schade gereden met zijn privéauto onder werktijd en kon fluiten naar enige vergoeding.
https://www.arboportaal.n...20voor%20de%20schade%20op.
Aansprakelijkheid
De werkgever is in principe aansprakelijk voor de schade die ontstaat door een verkeersongeval in werktijd. Dit geldt voor schade aan de auto en voor lichamelijk letsel. Als de werknemer voor zijn werk in zijn eigen auto rijdt, dan draait de werkgever ook voor de schade op. De aansprakelijkheid vervalt als het verkeersongeval is ontstaan door opzet of roekeloos gedrag van de medewerker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Inspired schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:53:
@assje hoe kom je op 500 netto bij 850 bruto vergoeding? Of is dit inclusief fictieve bijtelling?
Mobiliteitsvergoeding is €850
Daarvan wordt €126 netto uitgekeerd als reiskostenvergoeding woon-werk
Restant wordt belast uitgekeerd, als ik pech heb tegen 55,36% en als ik geluk heb tegen 49,5%. Bij elkaar komt het dan netto op €449 als ik pech heb of €492 als ik geluk heb.

Ik mag een leaseauto rijden met een cataloguswaarde van €52k, als ik dat zou doen zou ik netto €300-€500 kwijt zijn aan bijtelling.

De auto die ik nu privé rijd kost minder dan die bijtelling, ik houd dus de volledige mobiliteitsvergoeding over. Dan rijd ik wel in een suffe Ioniq in plaats van een nieuwe auto van €52k (wat natuurlijk totale kapitaalvernietiging zou zijn voor 15kkm/jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Naafkap schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:43:
[...]

Er zijn aardig wat werkgevers die het niet nauw nemen met de verplichtingen die ze aangaan door werknemers prive-auto te laten gebruiken, en daar onderuit proberen te komen.

Daar moet je collega absoluut achteraan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:41
Eén auto, een Corolla uit 2014. Doet ongeveer 1 op 14.
Mijn vrouw werkt permanent 5 dagen thuis, ik rij ongeveer 2 en soms 3 keer per week naar kantoor. 31KM enkele reis. Gemiddeld ligt mijn maandelijkse woon-werk dus op 600-650KM. Inclusief boodschappen en tripjes komen we niet boven de 700KM per maand uit.

50 liter benzine komt uit op ongeveer 50USD per maand.
Exacte bedrag weet ik niet, maar belasting zit rond de 130USD per jaar, 11USD per maand.
Verzekering is 58USD per maand.

Mobiliteit per maand, met wat geschat: $120 / maand.
Ik klaag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:12

- Volvo V40 uit 2012, benzine

Ik loop / fiets naar t werk, mijn vrouw ook

15k, vooral familiebezoek, vakantie etc.

Budgeteer 75euro per maand, red t daar vaak wel mee

Kun je dit niet wat mooier neerzetten?

WatBrandstofVerbruik (if any)KilometersBelastingVerzekeringOnderhoudExtra
Volvo V40 T3Benzine1:1615.000700600900-

Reiskostenvergoeding?

Geen

Extra's / opmerkingen

Auto is een soort weekend auto. We doen veel op de fiets, maar met (schoon)familie een stuk weg en onbereikbaar met OV heb je hem toch nodig. Ook rijden we geregeld voor familiebezoek naar zuid Zweden.
Daardoor is een deel auto voor ons (nog?) geen optie. Ook heb ik het geld er voor over.

WatVolvo
Belasting700
Verzekering600
Kilometers15000
Brandstof € per liter€2,00 / verbruik 1:16
Onderhoud900
Totaal (per jaar)~€ 4.100
Afschrijving per jaar~€ 1.000
Per km (ct)34

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Rene schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:25:
Polestar 2 Launch Edition. 20.000km per jaar. (Wonend in Noorwegen)
  • Afschrijving €520 (Linear naar 0 over 8 jaar, op het moment na 1 jaar is de afschrijving 0% 8)7
Afschrijving blijft toch altijd lastig vergelijken. Of je uitgaat van 2 jaar of 10 jaar eigendom scheelt natuurlijk enorm. Daarnaast kan je zoals @Rene rekenen met afschrijven naar €0 of met een optimistische restwaarde.
Rene schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:25:
Onze tweede auto (een E-Golf van de eerste generatie) gaat alweer 100.000 km mee.
Aangeschaft voor 25.000 euro in jan. 2016 met ca. 12.500km op de klok.
  • Afschrijving €0 (auto is in ons budget afgeschreven)
Hoe dan ook zou ik zeggen dat afschrijving nooit €0 kan zijn. De auto heeft op dit moment een bepaalde dagwaarde, dat jij hem nu niet verkoopt tegen die dagwaarde vertegenwoordigt een "opportunity cost". Als je de auto langer rijdt dan verwacht zou ik simpelweg met terugwerkende kracht de afschrijving in het verleden verlagen.

Voor 0-20kkm/jaar reken ik vaak simpelweg met 12% jaar op jaar (cumulatief); dus bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5bZQZzhh1ucjeo8B4HMVYUQj4Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wr0l8o1Z9tYkulr8Rdi3livU.jpg?f=user_large

Als je uitgaat van 4 jaar eigendom reken je dus over die 4 jaar. Kies je er later voor toch 6 jaar te blijven rekenen reken je daarmee. Niet perfect maar geeft al snel een beter vergelijk dan afschrijven naar €0 of rekenen zonder afschrijving. Voor diesel/benzine zou ik inmiddels met een wat hogere afschrijving gaan rekenen en met meer kilometers natuurlijk ook.

Verder zou ik altijd rentederving berekenen op die huidige (aangenomen) dagwaarde. Ook al is geld momenteel niet duur, er is altijd wel iets anders te doen met dat geld dus de derving is zelde 0%.
Ruudox schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:48:
Aanschaf : +/- 6K
Wat : fiets (niet elektrisch )
afschrijving : is al volledig betaald/afgeschreven bij mij
Belasting : 0
Verzekering: 175p/j 14/50p/m
Kilometers : 5500 p/j
Brandstof : 0
Onderhoud : tot nu to 0 euro
KM ver : +/- 30 p/m

trein p/j 30 vast(abbo) + 50 euro los (iig afgelopen jaar)

totale kosten per jaar: trein 80 + fiets 175 = 255
Totale kosten per maand 6.66 + 14.50 = 21:16 -30 vergoeding = -8.84 euro

misschein dat er ooit wel een auto komt
En zeker in dit voorbeeld krijg je op deze manier natuurlijk geen goed beeld van de kosten. Nu heb jij het eerste jaar €6k afgeschreven en dus enorme kosten en lijkt je vervoer daarna gratis.

Als je die fiets in 10 jaar volledig afschrijft is je afschrijving gewoon €600/jaar.

[ Voor 33% gewijzigd door assje op 10-05-2022 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:02
Seat Leon 1.2TSI DSG 2013 (aangeschaft november 2017)

Afschrijving €100
Wegenbelasting €45
Verzekering €38 (all risk)
Onderhoud €65 (gemiddeld over 4,5 jaar, flink toegenomen afgelopen jaar, hopelijk zet dat niet door)
Benzine €100 (10dkm / 1:17 = 588 * €2 / 12)
Rentederving €20 (2%)

Totaal €368/maand

Geen woon-werkverkeer, sporadische zakelijke kilometers tegen 28 cent per kilometer. Pak hem beet 1500 zakelijke kilometers afgelopen jaar. Dat komt overeen met ongeveer één maand aan kosten.

Opmerkingen:
Ik pak vaak de fiets, auto is voornamelijk in gebruik in het weekend en met vakanties. Naar kantoor ga ik met de NS Business card bij mijn huidige werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:44
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

offtopic
Om een tabel te maken:
Overzicht van UBB-codes #tag_table

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:27
Zakelijk leasen is alleen financieel intresant als je "veel" prive KMs rijdt. Ik ben er mee gestopt dat zakelijk rijden, vooral na mijn laatste fout om een 316 F31 te leasen. Traag kudt hok en kon lekker 650 netto pm betalen...ppfff

Rij nu

BMW F31 LCI 320i 2017 300pk M pakket interieur en exterieur.
Corsa -c 1.2 2006 80pk.
Yamaha MT-09 2014 <----- Hier rij ik het liefste mee <3

De BMW rijdt 1:13 gemidd. (snelweg KMs rijdt hij 1:17)
De Corsa rijdt 1:14
MT09 rijdt 1:18

Woon werk is 15km enkele rit. en werk 2 a 3 dgn pw thuis.

WW vergoeding = €125 netto pm

BMW was aanschaf 30k
Opel aanschaf was 6k ( heb deze al 8 jaar)
MT09 was 7k

Tank beide auto's ~1 x 5 a 6 weken
BMW volle tank ~€120 all risk €65 pm WB € 33
Corsa vole tank € 70 WA €25 pm WB € 25
MT-09 30 volle tank. WA+ €12 pm WB € 10

Afschrijving weet ik pas als ik iets verkocht heb, nu is het natte vinger werk, maar de aanname is dat de BMW de meeste afschrijving heeft.

BMW rijdt 11k pj en als we met de auto op vakantie gaan 14k pj
Corsa 3k max 4k pj
MT09 6k pj....maar dat loopt op, want ik heb hem nog niet zo lang en ik rij naar me werk tot het 3gr is buiten en moet wel droog zijn. En elke rit naar huis, maak ik een langere plezierritje van, want na he twerk stukje rijden is zooooooo fijn <3

Onderhoudt doe ik van alle voertuigen zelf, omdat er zo weinig KMs mee gereden wordt met de auto's gaat alles qua tijd langer mee. De banden van de corsa afgelopen maand vervangen met all season, omdat zowel de winterset als zomerset 13 jaar oud waren en allang toe waren aan vervanging gezien de slechte grip.... |:(

Enige wat ik elk jaar vervang is olie+filter. Ik doe in beide auto's Castrol 5w30 LL en koop 2 flessen van 5l. en 2 filters. bij elkaar 100e

Afkloppen, maar heb nog geen grote defecten gehad, wat hoge kosten met zich meebrengen. Nadeel van een leuke auto zoals de BMW is dat wanneer er iets stuk is, wat ik niet zelf kan repareren...grote KACHINGGGG...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:44
assje schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:53:
[...]

Verder zou ik altijd rentederving berekenen op die huidige (aangenomen) dagwaarde. Ook al is geld momenteel niet duur, er is altijd wel iets anders te doen met dat geld dus de derving is zelde 0%.
Ik kies er juist voor om geen rentederving te berekenen. Ik heb voor mijn werk een auto nodig en prive heb ik ook vervoer nodig.

Goed ik zou een zakelijke leaseauto kunnen nemen zonder bijtelling en steeds een auto huren.
Dat zou mij dan +- 200 euro per maand kosten, wat meer is dan dat ik per saldo betaal.

Het zou een ander verhaal worden als je een Bugatti gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
DVX73 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:41:
Ik kies er juist voor om geen rentederving te berekenen. Ik heb voor mijn werk een auto nodig en prive heb ik ook vervoer nodig.
Het is ook maar een kleine component dus een beetje mierenneuken. Maar, dat je hem voor werk en prive nodig hebt verandert er niets aan dat het onderdeel is van je autokosten.

Rentederving is ook heel erg persoonlijk, afhankelijk van situatie kan de realiteit zijn:
  • 7% voor iemand die een persoonlijke lening heeft
  • 5% voor iemand die belegt en uitgaat van dit rendement
  • 4% voor iemand met een hypotheek die nog vast staat tegen hoge rente
  • 1% voor iemand met recente hypotheek
  • 0% voor iemand die het anders op de spaarrekening laat staan
  • -0,2% voor iemand die het op de spaarrekening laat staan en VRH betaalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
In het kader van mijn eigen TS ben ik dus aan het denken of het prijstechnisch interessant is om een nieuwe auto te kopen (al dan niet op afbetaling), die bijvoorbeeld vele malen zuiniger is.

De helft van de kosten zit hem in de brandstof kosten, misschien is zo'n hybride of volledig electrisch nog wel de moeite. Vanavond maar eens uitrekenen wat dat per kilometer zou kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-07 08:41
Het wagenpark:

2013 Triumph Tiger 1200 - 10k / jaar
Belasting 7 per maand
Verzekering 7 per maand
Verbruik 1/19 = 44 liter per maand = 100 euro voor het gemak per maand
Onderhoud en afschrijving = 100 per maand

Totaal 215 per maand

2009 Ford Focus - 5k per jaar
Belasting = 50 / mnd
Verzekering = 35 / mnd
Verbruik: 1/12 = 35 liter per maand = 75 per maand
Onderhoud en afschrijving = 100 / mnd

Totaal = 260 per maand

2013 Ford Galaxy - 10k per jaar
Belasting = 75 per maand
Verzekering = 35 per maand
Verbruik = 1/10 = 85 liter per maand = 170 euro per maand
Afschrijving en onderhoud = 150 per maand

Totaal = 430 per maand

Totaal mobiliteit is 905 per maand. Hiervan krijgen we ca. 180 per maand vergoed. De rest betalen we daarmee dus zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

De_Bastaard schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:50:
In het kader van mijn eigen TS ben ik dus aan het denken of het prijstechnisch interessant is om een nieuwe auto te kopen (al dan niet op afbetaling), die bijvoorbeeld vele malen zuiniger is.

De helft van de kosten zit hem in de brandstof kosten, misschien is zo'n hybride of volledig electrisch nog wel de moeite. Vanavond maar eens uitrekenen wat dat per kilometer zou kosten.
Een nieuwe auto is sowieso kapitaalvernietiging. Of bedoel je een redelijk "nieuwe" als in <4 jaar oud?
Waarschijnlijk is een oude op LPG de sweetspot (als je een LPG station in de buurt hebt). Oud, licht, LPG. Veel goedkoper wordt het niet. Volgens mij had/heeft Dacia een paar modellen die fabrieksaf klaar waren voor LPG.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:58
ioniq hybride
belasting 60 euro
verzekering 60 euro
verbruikt 1 op 20 120 euro
afschrijving 160 euro
Onderhoud: 50 euro

Totaal: 430

BMW i3
Belasting: 0
Verzekering: 38 euro
stroom: gratis (overschot zonnepanelen)
afschrijving: 120 euro
onderhoud: 30 euro
Totaal: 188 euro

Totaal: 618

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:23
Afschrijving van een auto is alleen interessant in mijn ogen wanneer je de auto eerder in wil ruilen. rij je de auto op, dan krijg je er meestal een basisbedrag voor. Tuurlijk, als je voorbij het nulpunt rijdt van de afschrijving, dan is alles eigenlijk meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:14
Polestar 2 - 35.000km per jaar

~340 euro netto bijtelling per maand + laden in t buitenland voor eigen rekening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1n_FLEUke2dZ8nzWYXX8xEOpOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WtEJtbvr3F4dZ6Ppuy8APyMD.jpg?f=fotoalbum_large

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:23
Diesel station
150.- belasting
55.- verzekering
300.- brandstof
150.- afschrijving
100.- onderhoud
750~800.- per maand aan kosten
Daar tegenover staat weer +/- 200.- aan reiskostenvergoeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Arunia schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:26:
Afschrijving van een auto is alleen interessant in mijn ogen wanneer je de auto eerder in wil ruilen. rij je de auto op, dan krijg je er meestal een basisbedrag voor. Tuurlijk, als je voorbij het nulpunt rijdt van de afschrijving, dan is alles eigenlijk meegenomen.
Ook als je een auto op rijdt moet je daarna toch weer een nieuwe kopen. :? Tenzij je altijd auto's koopt die al op het randje van sloopwaarde zitten. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-07 12:02
[verwijderd]

[ Voor 113% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:23
jadjong schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:50:
[...]

Ook als je een auto op rijdt moet je daarna toch weer een nieuwe kopen. :? Tenzij je altijd auto's koopt die al op het randje van sloopwaarde zitten. :P
Is zeker waar, maar goed. Meestal hoor ik mensen over afschrijving en de verkoopwaarde praten. Vandaar mijn uitspraak. Tuurlijk moet je ondertussen sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Mar.tin schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:54:
Nissan Leaf 40kWh + 17kWh Extender in vol eigendom.

Aanschaf (2019) €27.500, extender €5499 Kmstand: 24.000km
Huidig (2022) +- €20.000 (extender niet meegerekend) kmstand: 155.000km

Gereden kilometers: 128452km in 36 maanden +- 42.000km per jaar gemiddeld

Totale Stroomkosten: €326,32 (of als ik alle stroom zou moeten betalen, tegen €0,25/kWh: €5073)
Verbruik aan de muur exclusief voorverwarmen/koelen: 158Wh/km

Onderhoud: €1512, inclusief 2x 4 banden. (€554 + €407 aan banden)
Variabele kosten (Alles wat geen onderhoud is, wassen/drogen/speelgoed): €991,50
Verzekering (all-risk): €1768

Totale kosten: €4597 (of inclusief fictieve laadkosten: €9344)
Totale kosten incl afschrijving: € 12097 (of inclusief fictieve laadkosten: €16844)

Kosten per maand out-of-pocket: €127 (of inclusief fictieve laadkosten: €259)
Kosten per maand incl afschrijving: €336 (of inclusief fictieve laadkosten: €467)

Kosten per km out-of-pocket: €0,035 (of inclusief fictieve laadkosten: €0,072)
Kosten per km incl afschrijving: €0,094 (of inclusief fictieve laadkosten: €0,131)

Voornemen is om hem "op" te rijden.
My god dat is wel echt laag vergeleken met een benzine/diesel auto. Zet je wel aan het denken (vooral nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik vind over het algemeen dat hier weinig afschrijving wordt aangehouden.
Mijn vorige auto was een Astra K. 2 jaar gereden, afschrijving op nacalculatie was 180 euro per maand.

Totale kosten bij 15k kilometers per jaar:
430 - 480 per maand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
Unknown Alien schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:18:
Zakelijk leasen is alleen financieel intresant als je "veel" prive KMs rijdt. Ik ben er mee gestopt dat zakelijk rijden, vooral na mijn laatste fout om een 316 F31 te leasen. Traag kudt hok en kon lekker 650 netto pm betalen...ppfff

<knip>
Ik vind vooral de "vrijheid" erg fijn. Nergens over nadenken. Gewoon auto pakken en gaan.
En altijd nieuw rijden.. daar heb ik de bijtelling graag voor over.

Kan nu auto's rijden die ik normaliter niet zou aanschaffen als ik geen leaseauto zou hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Rivanov op 10-05-2022 11:06 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Jeroenneman schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:57:
Een nieuwe auto is sowieso kapitaalvernietiging.
Dit was mijn mening vroeger ook altijd maar ben er inmiddels wel achter dat dit een te grote simplificatie is. Zeker met een elektrische auto kan de balans best anders uitslaan.

Ga je zoals in mijn eerdere voorbeeld uit van 12% afschrijving per jaar dan is het verschil:
  • 0-4 jaar: €166/maand
  • 4-8 jaar: €100/maand
Een 4 jaar oude gebruikte auto heeft dan een 40% lagere afschrijving, scheelt €66/maand. Dat is een verschil maar hoeft geen kapitaalvernietiging te zijn. Zeker in het A-segment is afschrijving bijna lineair en maakt nieuw v.s. gebruikt relatief weinig uit.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 10-05-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:41
Rivanov schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:05:
[...]

Ik vind vooral de "vrijheid" erg fijn. Nergens over nadenken. Gewoon auto pakken en gaan.

Kan nu auto's rijden die ik normaliter niet zou aanschaffen als ik geen leaseauto zou hebben.
Zo sta/stond ik er ook in. Maar na mijn 4% auto ga ik toch maar eens rekenen. Beetje leuke auto gaat weer richting 400-500 netto bijtelling, en het budget zal ook netto iets van 400-500 zijn als ik het uit laat keren.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Brandstof- en onderhoudskosten kan je eenvoudig bijhouden op platformen zoals Spritmonitor (of uiteraard een eigen Excel-sheet) :) Persoonlijk vul ik alles in in Spritmonitor, ook handig om de brandstofkosten in te vullen :)

Daar vind ik dan ook terug dat mijn brandstofkosten ~€4,23/100km zijn geweest historisch :) Note daarbij is dat de berekening met huidige brandstofprijzen dus iets hoger uit zouden vallen.

Opel Corsa D 1.2 16v Bi-Fuel Color Edition (12-2011)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzbzSYZxAeBUlh5D51JtRHk0gQ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vWw88b4XcN7aY3QQdfGzw0aQ.jpg?f=user_large

Weinig, meeste kilometers zijn van/naar universiteit :) (37km enkel)

Verschilt ook i.v.m corona, maar ~16k km/jaar

Dealeronderhouden, doordat ik de kosten bijhoud in Spritmonitor weet ik dat dat uit komt op €55/maand. Onderhoud is hier wel ook inclusief APK, Wegenwacht Europa etc. Nooit bespaard op onderhoud, en ook preventief onderhoud :)

WatBrandstofVerbruikKilometersBelastingVerzekeringOnderhoudExtra
Opel Corsa D 1.2 Bi-FuelLPGAfbeeldingslocatie: https://images.spritmonitor.de/776086-1_31.png16.000€676€947,40€660*-

* Onderhoud is inclusief Pechhulp Europa, à €139,20 momenteel (vergelijkbaar ANWB Wegenwacht Europa Standaard)

Reiskostenvergoeding?
-

Extra's / opmerkingen

Persoonlijk zijn voor mij de vaste lasten (verzekering, wegenbelasting) het duurste: wegenbelasting betreft al €56,33/maand, verzekering (all-risk) €78,95/maand. Dat begon op mijn 18e (auto gekocht toen ik nog net 17 was O-) ) met €87.50/maand. Na 6 jaar een tientje gezakt, jeej beginnende bestuurder *O* (nog altijd want slagen op 17 = 7 jaar beginnende bestuurder 8)7 ) Mjah, is ook een beest met 83pk natuurlijk >:) Tanken gebeurt in België, benzine is altijd E5 (Super 98). Afschrijving betreft ~€2000 over de afgelopen 6 jaar :*)

M.b.t brandstofverbruik: ik rijd wel door waar kan (voornamelijk kilometers in België dus geen 100km/h :*) ) en een randweg met iedere kilometer 0->100->0. Dat helpt niet voor het verbruik :) Tevens verbruikt LPG in de regel ~10% meer, en i.v.m een N/A motor met relatief kleine inhoud draait de motor ~3500rpm bij 130km/h

WatOpel Corsa D 1.2 Bi-Fuel
Belasting per jaar€676
Verzekering per jaar€947,40
Kilometers per jaar16000
Brandstofkosten per 100km€4,23, Afbeeldingslocatie: https://images.spritmonitor.de/776086-1_31.png
Brandstofkosten op jaarbasis€676,80
Onderhoud per jaar€660*
Totaal excl. afschrijving€2960,20/jaar€246,68/maand €0,185/km
Afschrijving per jaar~€333,33
Totaal incl. afschrijving€3293,53€274.46/maand €0,206/km

[ Voor 4% gewijzigd door MK_ op 10-05-2022 11:39 ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:59

_Apache_

For life.

Werk nog 90% vanuit huis, en heb nu geluk met mijn opdrachtgever die op 20min fietsen zit. Dus maak vooralsnog weinig kosten.

Kantoor werkgever : 35min motorrijden ~50km
Kantoor klant : 20 min fietsen

- Yamaha FJR1300 (motorfiets)
- Urban Arrow ebike

- 1 a 2 x per maand naar kantoor (100km retour)
- 1x per twee weken naar kantoor klant (15km fietsen)

- Minder dan 1500km/jaar met de motor.

- Kleine beurt ~250eu/ jaar, groot net gehad. (ritme is 2x klein, dan groot)

Wat Brandstof Verbruik (if any)
6L/100km

Reiskostenvergoeding?
- 475euro bruto/maand, + 19c/km.

Extra's / opmerkingen :
Overweeg elektrisch te gaan motorrijden. Een Zero SRS met PowerTank, maar rij nu zo ontzettend weinig. Kom financieel wel uit met de vergoeding en persoonlijk financiering (dus particulier eigendom, geen lease). Maar is en blijft een hoop geld voor kilometers die ik praktisch niet maak.

De reiskosten vergoeding is hoog en is een verkapte 'je hebt niet voor lease gekozen vergoeding'. Begon hier te werk in april 2020 (eerste lockdown) en koos toen niet voor een lease wagen. En heb dat zo gelaten sindsdien.

[ Voor 9% gewijzigd door _Apache_ op 10-05-2022 11:28 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Ben het hier schreeuwen mee eens. Ik heb zelf het geld er niet voor over om een hagelnieuwe auto te kopen. En heb nu meer spaargeld/buffer. Hiernaast hebben wij met z'n tweeën eigenlijk geen auto nodig, maar in de praktijk wel handig en dus hebben we er eentje, maar dan moet het wel veilig en modern zijn dus ben je al snel 6-8k kwijt. Wat in de praktijk aan kosten voor stilstaan al snel op 160-220€ /mnd zit (verzekeringen, belasting en afschrijving).

Renaul Clio 2021 fiscale waarde van 22k wat netto 200€ /mnd is voor mij aan bijtelling, geen eigen bijdrage en 10k km/jr (wat niet wordt bijgehouden enkel om de excessen te kunnen terugroepen). Mag volgend jaar zelf wat uitkiezen. Het gemak van een zakelijke lease is zo veel prettiger dan zelf een auto bezitten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:51
- Racefiets: recreatie, soms langere ritjes ergens op bezoek, vakantie
- Stadsfiets: woon-werk, boodschappen, etc...
- Trein/bus/OV: bezoekjes, vakantie
- Auto van m'n ouders: oefenen zodat ik het autorijden niet verleer

- 5km enkele reis, 2-3 keer per week

- Racefiets: 10k+
- Stadsfiets: 1k?

- Racefiets: €200-300/jaar aan ketting, remblokjes, banden
- Stadsfiets: €100/jaar ofzo?

Reiskostenvergoeding?
- Geen. Wel eens in de drie jaar bijdrage aan een nieuwe fiets.

Brandstof/kosten
- Fiets: verbruik 1:25 (snelle jelles:kilometer), €0.015/km, €165/jaar
- OV: €287,59 (in 2021, zal post-covid wel iets hoger uitkomen)
- Benzine auto ouders: €38/jaar

Totaal iets van €950 aan variabele kosten. Afschrijving van de stadsfiets is nihil (ik doe 10 jaar met een fiets van €700?), racefiets heb ik pas net, maar je wil altijd het nieuwste van het nieuwste, dus €500 jaar? In totaal kom ik dan per jaar op €472,59 voor "noodzakelijk" vervoer en €900 voor "recreatief" vervoer (racefiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:41
De_Bastaard schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:00:
My god dat is wel echt laag vergeleken met een benzine/diesel auto. Zet je wel aan het denken (vooral nu).
Tot er een nieuwe accu nodig is. Laatst zag hier een topic dat een Tesla een nieuwe accu moest a €12k,-.
maximum batterij niveau verminderd

Geen idee wat andere merken vragen, maar dan valt er een hele grote hap weg uit de winst. Tenzij je hem ergens in kan ruilen waar ze zo stom zijn om de accu niet door te meten.
Cheesy schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:04:
Mijn vorige auto was een Astra K. 2 jaar gereden, afschrijving op nacalculatie was 180 euro per maand.

430 - 480 per maand
Afschrijving is momenteel echt een coinflip. Mijn vorige auto staat momenteel bij een non-dealer te koop voor ongeveer dezelfde prijs als waar ik hem 2.5 jaar geleden bij de dealer voor kocht. Dat chiptekort doet echt gekke dingen met de prijzen en restwaarden/afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
TheBrut3 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:44:
Afschrijving is momenteel echt een coinflip. Mijn vorige auto staat momenteel bij een non-dealer te koop voor ongeveer dezelfde prijs als waar ik hem 2.5 jaar geleden bij de dealer voor kocht. Dat chiptekort doet echt gekke dingen met de prijzen en restwaarden/afschrijving.
Daar heb je wel een punt, de auto die ik noemde heb ik vorig jaar verkocht.
Ik rij nu een BMW 2-serie Gran Tourer. Vergelijkbare exemplaren staan nu 5k duurder dus waarschijnlijk momenteel ook 0 afschrijving ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:28
Wel interresant om eens goed te bekijken.

We hebben een Renault Clio V via private lease. Wordt gebruikt voor woon-werk van mijn vrouw, uitstapjes en grotere boodschappen.
Ik zelf ga met het OV naar kantoor (op dit moment zo'n 1x per week) en krijg daar een KM vergoeding voor terug.
Voor de brandstof heb ik gekeken naar het gemiddelde van de afgelopen periode en wat afgerond naar boven en dan kom ik per maand uit voor ons op:

Private Lease per maand € 358,91
Brandstof € 160,00
OV kantoor € 68,00
Reiskosten vergoeding -€ 100,00
Totaal € 486,91

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Renault Megane III diesel, station, want kinderen :P
107k km in 4 jaar, 25 - 30k km/jaar, waarvan 22k km woon-werk (45km enkele reis)
Gekocht voor €10k, geschatte restwaarde nu ~€3000, 107k km gereden

Wegenbelasting: 114
Verzekering: 70
Onderhoud 100
Vaste kosten bij mijn kilometers: €0,127/km
Verbruik: ~5,2l/100km
Brandstof kosten: €0,068/km (volgens 4 jaar lang spritmonitor app)
Afschrijving: 0,065/km

Kom ik uit op zo'n 26ct/km, tegen een kilometervergoeding van 19ct (helaas max 70km/dag), voor een best zware diesel stationwagen.

Voor onderhoud reserveer ik €100/mnd, waarvan zaken als ruitenwissers, banden, beurten, apk en reparaties betaald worden. Sinds ik de auto heb, heb ik in 4 jaar daar €3650 aan uitgegeven (met name banden, paar keer een lekke voorband gereden :X )

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 109% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
xc90 T6 2005
per maand:
wegenbelasting 120
verzekering 50
onderhoud 100
verbruik 12.5l/100km

per jaar:
15k km
afschrijving: 1000

kosten per jaar: 3200 (vast) + 1000 + 4000 (brandstof) = 8000

0,53 euro per km
geen reiskostenvergoeding, maar zakelijke kosten (met 1000 bijtelling per jaar).
Netto dus zo rond de 4000 euro per jaar, 330 per maand.

[ Voor 17% gewijzigd door indexample op 10-05-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcootjuh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:30
BMW 320D Automaat M-Line (08-2019)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kbs7l6isUS2ztZ0cJXJ2cJhtvo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jtJgE1cXWCrS3CUv7Xb3XviR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik werk verschillende projecten, momenteel is het 1 tot 2 keer per week naar kantoor, wat op 260 km is - retour.

30K/35K

Ik heb deze wagen eerder dit jaar gekocht, dus nog geen onderhoud hoeven doen. Ik reken op zo'n €100 per maand gemiddeld

WatBrandstofVerbruikKilometersBelastingVerzekeringOnderhoudExtra
BMW 320DDiesel6.1l/100km / 1:16,5 30K/35K€600€1300€1200-

Extra's / opmerkingen

Ik heb de wagen eerder dit jaar privé aangeschaft, later ben ik als zelfstandige begonnen. Dus de vennootschap huurt van mij privé. Enige nadeel is dat de afschrijving erg hoog ik, aangezien binnen een paar jaar de vraag naar diesel nihil is naar verwachting - weinig aan te doen helaas.

Wagen heeft nu 70K op de teller - cataloguswaarde 68K en aangeschaft voor 35K

De kosten/vergoedingen op een hoop gegooid ziet er dan voor mij zo uit:

WatBMW 320D
Belasting per jaar€600
Verzekering per jaar€1300
Kilometers per jaar30K/35K
Brandstofkosten per 100km€12,08 :F
Brandstofkosten op jaarbasis€3624
Onderhoud per jaar€1200
Totaal excl. afschrijving€6825/jaar€570/maand€0,2275/km
Afschrijving per jaar~€5.000
Totaal incl. afschrijving€11.825€985/maand€0,394/km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
True schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:26:
Ben het hier schreeuwen mee eens. Ik heb zelf het geld er niet voor over om een hagelnieuwe auto te kopen. En heb nu meer spaargeld/buffer. Hiernaast hebben wij met z'n tweeën eigenlijk geen auto nodig, maar in de praktijk wel handig en dus hebben we er eentje, maar dan moet het wel veilig en modern zijn dus ben je al snel 6-8k kwijt. Wat in de praktijk aan kosten voor stilstaan al snel op 160-220€ /mnd zit (verzekeringen, belasting en afschrijving).

Renaul Clio 2021 fiscale waarde van 22k wat netto 200€ /mnd is voor mij aan bijtelling, geen eigen bijdrage en 10k km/jr (wat niet wordt bijgehouden enkel om de excessen te kunnen terugroepen). Mag volgend jaar zelf wat uitkiezen. Het gemak van een zakelijke lease is zo veel prettiger dan zelf een auto bezitten.
Maar je stapt dan vrij snel over het feit dat je werkgever ook bijvoorbeeld nog €700/maand aan kosten heeft voor jouw auto. Als jouw werkgever je geen opties geeft dit uit te laten keren heb je daar niet zoveel mee te maken natuurlijk. Maar, zelfs dan zou ik zeggen dat de kosten van die leaseauto waarschijnlijk (deels) verdisconteerd zitten in je salaris (tenzij je significant zakelijke kilometers maakt en het simpelweg een stuk gereedschap is voor de job).

Uiteindelijk hangt het zoals eerder aangegeven vooral af van de verhouding tussen zakelijke en privé kilometers of een leaseauto financieel interessant is. Ontzorgd worden is natuurlijk fijn maar daar tegenover staat ook minder flexibiliteit en afhankelijk van de situatie (veel) hogere kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 10-05-2022 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Zo is iedere situatie anders. De auto die ik zou willen leasen zou voor mij in private lease nog voordeliger zijn dan gebruik maken van zakelijke lease.

Berekening die ik vorig jaar had gemaakt kwam op het volgende:
  • Kia EV6+ zakelijk lease 2022 €864 (derving mobiliteitsbudget+bijtelling)
  • Kia EV6+ zakelijk lease 2021 €790 (derving mobiliteitsbudget+bijtelling)
  • Kia EV6+ Private lease €684 (15kkm/5 jaar)
  • Kia EV6+ prive koop €538 (5 jaar eigendom)
  • Ioniq prive (huidig) €256 (2 jaar doorrijden)
Ben uiteindelijk toch maar mijn Ioniq blijven rijden en koop wel een Niro/EV6/Enyaq met de kop eraf wanneer die beschikbaar komen.

[ Voor 50% gewijzigd door assje op 10-05-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Laatst online: 16:10
Mar.tin schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:20:
En zelfs als het me €12.000 moet kosten, dan koop ik daarvoor vermoedelijk tzt een accupakket met de dubbele capaciteit als ik nu heb, en dat betekent direct dat de auto weer makkelijk 10 jaar mee kan. Vrijwel alle overige onderdelen die kapot kunnen zijn relatief betaalbaar namelijk.
Elke 10 jaar €12.000 neerleggen komt toch neer op €100 per maand die je opzij moet leggen voor je elektrische auto aan "onderhoud".

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

assje schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:41:
[...]

Maar je stapt dan vrij snel over het feit dat je werkgever ook bijvoorbeeld nog €700/maand aan kosten heeft voor jouw auto. Als jouw werkgever je geen opties geeft dit uit te laten keren heb je daar niet zoveel mee te maken natuurlijk. Maar, zelfs dan zou ik zeggen dat de kosten van die leaseauto waarschijnlijk (deels) verdisconteerd zitten in je salaris (tenzij je significant zakelijke kilometers maakt en het simpelweg een stuk gereedschap is voor de job).

Uiteindelijk hangt het zoals eerder aangegeven vooral af van de verhouding tussen zakelijke en privé kilometers of een leaseauto financieel interessant is. Ontzorgd worden is natuurlijk fijn maar daar tegenover staat ook minder flexibiliteit en afhankelijk van de situatie (veel) hogere kosten.
Een Renault Clio van 22k fiscaal kost een keer 450€ /mnd ex. btw en met 10k km/jr komt daar nog iets van 70€ /mnd benzine bij. Als ik 520€ uitbetaald zou krijgen en ik altijd zou kunnen thuiswerken kan ik daarvan niets netto krijgen (want geen zakelijke kilometers) en dus betaal ik er belasting over. Dan zit ik met pak'm beet 350€ /mnd waarvan ik met weinig risico (weinig mnd contract, of opzegtermijnen) niet veel auto van kan rijden. En als ik 'm weer moet kopen ben ik een hap geld kwijt én is het echt geen auto van <5 jaar oud.

Juist de zakelijke lease maakt mij flexibel (niemand die anno 2022 nog een leasecontract tekent met verplichte overname bij een werkgeverwissel, althans niemand zou het moeten doen).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Auto: Citroen C2 uit 2008
aangeschaft voor EUR1700,- Afhankelijk hoe lang hij het volhoud, afschrijving wordt iedere maand lager :P
Afstand: 300/week (15.000 per jaar) vrijwel volledig prive km's
Verbruik: 1:16 normale benzine E95
Kosten benzine: +/-150,- p/m
Verzekering: 40,- p/m
Wegenbelasting: 35,- p/m

Totaal vaste lasten: EUR225,- per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-07 08:41
Cheesy schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:04:

430 - 480 per maand
Hangt sterk af van de auto die je rijdt.

Onze jongste is 9 jaar oud. Ca. 75 euro per maand afschrijving houd ik rekening mee. De andere auto is 13 jaar oud en houd ik 50 euro per maand aan voor afschrijving.

Laatste auto die we inruilde was aankoop 6000 en verkoop 2500 - 6 jaar laten. Komt neer op 48 euro per maand. Was een 2006 Opel Zafira.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:27
[...]

Snap ik, dat had ik ook altijd. Mijn ervaring (zit 22 jaar in de IT) dat ik altijd boven mijn stand kon auto rijden. Ik zie dat om mij heen nog steeds gebeuren en dat is natuurlijk erg fijn als je om auto's geeft. Het zorgeloos rijden 100% eens. Defect of echt kapot betekend meteen andere sleutels en doei je hoort van ons.

Super chill

Nieuw rijden geef ik persoonlijk geen klap om.

Ik rij nu voor ~dezelfde kosten Deze auto
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/rDjWhGWfKLNs/540.jpg

En zakelijk dus een kale 316D.... :?

Nou, mij boeit het niet dat mijn auto dan 4 jaar oud is, maar heb wel ENORM meer rijplezier :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
@Unknown Alien Absoluut! De één geeft er meer om dan de ander. Zo heb ik een collega die prima een leaseauto mag rijden, maar dit niet wil want hij rijdt nu een 330i Cabrio.

Maar als ik dan de huidige benzineprijzen zie en mensen daardoor in paniek zie raken, dan kijk ik toch met een glimlach naar m'n tankpas. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:03
LordSinclair schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:04:
[...]

Elke 10 jaar €12.000 neerleggen komt toch neer op €100 per maand die je opzij moet leggen voor je elektrische auto aan "onderhoud".
Maar die 100 euro hoef je dan dus niet opzij te leggen voor de aanschaf van een nieuwe auto. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:41
Mar.tin schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:20:
Dit argument is voor alle auto's in een vorm te maken natuurlijk. Op het moment dat je bij een ICE de motor in de soep draait wordt het een duur geintje en is ineens de auto vrijwel waardeloos, vervanging kost (vaak) duizenden euro's, en is dan ook nog vaak een andere gebruikt blok, waarvan je dan maar moet hopen dat hij met liefde behandeld is.

(en de rest van de post)
Ik ben het in grote lijnen met je eens. Echter hebben we inmiddels al tal van jaren verbrandingsmotoren en er is dus een lange tijd ervaring opgedaan in grote aantallen. Productiefouten worden er vaak in de garantieperiode al uitgehaald, omdat de motor het dan vrij snel begeeft en verkeerd gebruik is inderdaad altijd een gok.
Mijn punt is dat dit bij elektrische auto's deze kennis nog relatief ontbreekt. Deze zijn pas een jaar of 10 op de markt en op het begin nog in erg kleine aantallen. Nu beginnen ze meer mainstream te worden in een aantal landen (globaal in 2021 4% van de nieuw verkochte auto's) en komen er ook steeds meer met meer kilometers. Dus over een jaar of 10 hebben we misschien pas een beetje eerlijk beeld over de kosten hiervan en de ontwikkeling. Kan je bijvoorbeeld een upgrade accu plaatsen later? Kan je de accu voor elk merk makkelijk laten reviseren?

Overigens heeft dit niet per se met het huidige topic te maken :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-07 13:37
Ik ben student dus 0 euro :+
Oke, ik geef toch 25 euro per maand uit voor de Intercity Direct toeslag omdat dat wel een vast traject is om naar school en stage te gaan en toch scheelt in reistijd.

Voor de rest heb ik geen kosten zoals een (lease) auto. In het weekend ben ik altijd thuis dus dan ook geen kosten. Ik heb ook een simpele stadsfiets maar voor dat ding heb ik allang geen onderhoudskosten gemaakt en de fiets rijdt nog steeds even goed.

Wel interessant om dit topic in de gaten te houden want in juli is het voorbij met de gratis pret :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lange
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-06 15:31

lange

Boom Boom?

nissan leaf 40kwh
belasting 0 euro
verzekering 42 euro
afschrijving ?? euro
Onderhoud: 50? euro (nog geen onderhoud gehad eigenlijk)
reiskosten vergoeding werkgever: ~160

Totaal: +68

Tesla model S 70D (met free supercharge)
Belasting: 0
Verzekering: 52 euro
afschrijving: 120 euro?
onderhoud: 100 euro?
Totaal: 272 euro

ik rij met de leaf zo'n ~30k p/j, mijn vriendin in de tesla ~25k, met voldoende zonnepanelen op het dak om in de volledige behoefte van de auto's te voorzien (zeker icm het gratis superchargen van de tesla) besparen wij zo'n 1000eur per maand aan brandstof en energie kosten. hiermee verdienen we de investering voor de zonnepanelen en de meerprijs van de auto's (tov de ice auto's die we hiervoor hadden) binnen twee jaar terug. M'n vriendin krijgt overigens ook nog kilometer vergoeding als zzp'er en kan wat afschrijven bij de belasting als ik het goed heb, uiteindelijk kost het rijden ons dus praktisch niets of maken we er zelfs een beetje winst op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik reis primair met het OV, zowel zakelijk als privé, en dat betaalt mijn werkgever. We (gezin met drie kinderen) hebben ook een 17 jaar oude Ford Focus station, inmiddels 9 jaar in bezit. Daar rijden we zo'n 10k kilometer per jaar mee. Dat zal alles bij elkaar zo'n 250 tot 300 euro per maand kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

BMW Z4 E85
  • Afschrijving: 300 euro p/m (reservering)
  • Onderhoud: 200 euro p/m (reservering)
  • Verzekering: 65 euro p/m all risk
  • Belasting: 50 euro p/m
  • Verbruik 1:10 benzine
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qw1P86iA8MnQxvGG2aJyhIoHvvk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nsqVmgoW5OpExUi60rBXY7rD.jpg?f=user_large

Vergoeding
  • 19 cent per kilometer
  • OV kaart
Deze vergoedingen zijn te combineren. Dus de kilometers die ik fiets naar het station mag ik declareren en als ik met de auto naar het werk ga mag ik alles declareren.

Normaal fiets ik naar een station wat verder weg en krijg ik 3,42 euro per dag aan kilometer vergoeding.
Pak ik de auto dan is het ~12 euro per dag aan vergoeding maar dat is ook gelijk wat ik aan brandstof kwijt ben.

Jaarlijkse privé kilometers zullen onder de 10.000 liggen, zelfs met vakantie. Soms rijden we flink wat in een weekend maar soms staat hij ook langere tijd stil. Dure auto voor die weinige kilometers maar het zijn wel kilometers die je met veel plezier maakt :*)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Renault Clio IV 2015
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLuhX0AAO-NZkqxBkHcqx1xB0rc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/muiQGt4jHK8D3UdLzlKHzjmO.jpg?f=fotoalbum_large
Morgen breng ik Cliopatra langs voor de APK, dan heb ik haar net geen jaar. Ik gebruik 'm vooral voor boodschappen, bezoekje aan mn ouders en om mijn telescopenmeuk mee te zeulen.
Veelal korte ritjes met een koude motor dus, het verbruik is niet super. Ik zorg er wel voor dat de bandjes opgepompt zijn.

Ik heb een WA verzekering van 30 euro p/m bij Promovendum en betaal ~90 euro per kwartaal wegenbelasting. Na de beurt zal ik de balans opmaken van hoeveel ik aan benzine kwijt ben geweest.

Onderhoud is nog onder garantie en afschrijving houd ik geen rekening mee: ik ben sowieso van plan 'm op te rijden en verder ga ik eigenlijk gemakshalve uit van een inruilwaarde van 0. Hoewel de auto nu volgens mij meer waard is dan toen ik 'm kocht als ik op autoscout kijk.

Afschrijving: 0
Verbruik: tbd, ongeveer 1:16 volgens mij. En lichaamsdeel naar keuze elke keer bij de pomp
Verzekering: 30 euro p/m
Belasting: ~90 euro per kwartaal
Onderhoud: gaan we morgen zien

Verder fiets ik naar kantoor voor 4 euro per dag, en anders volledig reiskostenvergoeding 2e klas. 1e klas bij wijze van uitzondering, als ik het niet te bont maak kan ik dat declareren.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Michael_OsGroot schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:56:
afschrijving houd ik geen rekening mee: ik ben sowieso van plan 'm op te rijden en verder ga ik eigenlijk gemakshalve uit van een inruilwaarde van 0.
Dat is juist wel een reden om afschrijving mee te nemen. Immers zal je hem moeten vervangen tegen die tijd en daar staat dan een bepaald bedrag tegenover. Nu geen afschrijving rekenen is denken dat je goedkoop kan rijden terwijl dat tegen gaat vallen.
Vergelijkbare auto gaat je tegen die tijd zo weer 10k kosten, waarschijnlijk meer door inflatie. Rijdt je hem in 10 jaar op dan is het alsnog ~100 euro per maand aan afschrijving.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
- Benenwagen
- Fiets
- Trein

- 2. Dat loop ik over het algemeen. Als het regent met de fiets.
- 1 á 2 keer in de maand extern en dan met de fiets of de trein.

- Met de benenwagen zit ik op zo'n 2000 km per jaar.
- Fiets zal rond de 1000 km per jaar zitten.
- Trein zal rond de 1000km per jaar zitten.

- Voor de benenwagen jaarlijks nieuwe zolen onder de schoenen. Gebruik 2 paar, kost 35 euro pp.
- Fiets heeft in het afgelopen jaar een nieuwe band gekregen, remmen na laten lopen. 85 euro in totaal. Aanschaf was 125 euro 3 jaar geleden.
- Voordeelabonnement + reiskosten komen gemiddeld op 15 euro per maand privé. Alle zakelijke kosten worden volledig (inclusief ov-fiets voor het laatste stukje) betaald door de baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-07 13:29
Audi A5, 3.2V6 Quattro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgvgL2JlFZ8ff0dB-V6yFJZF8hk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hllgHYkp1oaiIhrSVHkMydOc.png?f=user_large
  • Verzekering (all-risk), 40,- euro per maand -> 480,- op jaarbasis
  • Wegenbelasting, 75,- euro per maand -> 900,- op jaarbasis
  • Onderhoud & reparaties, 115,- euro per maand -> 1380,- op jaarbasis
  • Brandstof, 1475 km per maand -> 1:10 verbruik (E98) 147,5l * 2.2euro = 325 * 12 = 3900,- op jaarbasis
Totaal komt dat neer op 6660,- op jaarbasis (excl. afschrijving). Met afschrijving komt dat neer op ruim 10K.

Daarnaast heb ik nog een BMW 520i (auto voor de vrouw). Als je eens kijkt wat je kwijt bent aan de auto.....dan schrik je toch wel :)

[ Voor 9% gewijzigd door Veenbrandt op 10-05-2022 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:41
Hyundai Ioniq 2017 28kwh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IU0zpPlp3xlEfZatRG0pJPRCGZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zs2t9QfJyfjwMXrSVgMNT51.jpg?f=fotoalbum_large

Wegenbelasting €0
Verzekering €67/mnd (allrisk / 6svj)
Elektriciteit nu nog €0,19/kwh... Hadden anders ook overschot met zonnepanelen, maar dat terzijde. 100km kost me nu €2,50 ish. Laten we met publiek (snel)laden er eens €3,50 van maken, of 3.5c per kilometer.
Afschrijving is momenteel negatief omdat er geen enkele Ioniq te koop meer is voor het geld wat ik voor de mijne heb betaald.
Onderhoud, zal €50 per maand zijn?

Mijn werkgever geeft 0,24 per kilometer, wat me per maand nu zo'n €300 netto opbrengt. Als je een realistische waarde aan de afschrijving hangt, houd ik nog steeds geld over en rijd ik gratis privé.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 10-05-2022 23:41 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:34

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Veenbrandt schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 23:23:
Audi A5, 3.2V6 Quattro

[Afbeelding]
  • Brandstof, 1475 km per maand -> 1:10 verbruik (E98) 147,5l * 2.2euro = 325 * 12 = 3900,- op jaarbasis
Totaal komt dat neer op 6660,- op jaarbasis (excl. afschrijving). Met afschrijving komt dat neer op ruim 10K.

Daarnaast heb ik nog een BMW 520i (auto voor de vrouw). Als je eens kijkt wat je kwijt bent aan de auto.....dan schrik je toch wel :)
Wel de mooiste auto in dit topic tot zover. 8) O+ :9~

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-07 13:29
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 23:57:
[...]

Wel de mooiste auto in dit topic tot zover. 8) O+ :9~
Dank u :). Inmiddels is die niet zo mooi meer als op het plaatje. Een zwarte kleur i.c.m. de zon is niet zo best voor de auto :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 13:59
Leuk topic :)

Wij hebben twee auto's, een als dagelijks vervoer (Citroën DS3) en een auto voor erbij (BMW E36 320i cabrio) die alleen in de zomermaanden rijdt. Afschrijving neem ik niet mee, want voor beide auto's kan ik meer geld krijgen dan wat ik ervoor betaald heb. Alle gegevens hou ik bij in spritmonitor. Voor de geïnteresseerden: DS3 en 320i

Onderhoud doet een bevriende monteur waardoor de tarieven veel lager liggen.

De Citroën:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51109607038_c1b084d8c3_z.jpg

Wegenbelasting: €90 per maand, €1080 per jaar
Verzekering: €48 per maand, €576 per jaar
Onderhoud: €67 per maand, €800 per jaar
Brandstof: €90 per maand, €1080 per jaar

Gemiddelde verbruik is 1:20.8. Bovenstaand bedrag is opgesteld aan de hand van de dieselprijzen van de afgelopen twee jaar. Zal dus nog wat oplopen. Maak gemiddeld 1400km per maand met de DS3, dus per jaar is dat ongeveer 17.000km.

Totaal DS3: €295 per maand, €3540 per jaar, €0,21 per kilometer

De BMW:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51435794706_9faf26ca08_z.jpg

Zoals eerder gezegd rijdt de BMW alleen van april t/m oktober, in de wintermaanden staat hij geschorst in de stalling. Scheelt behoorlijk in de mrb en verzekering. Brandstof en onderhoud reken ik wel op kalenderjaarbasis. Stats:

Wegenbelasting: €62 per maand, €434 per jaar
Verzekering: €26 per maand, €182 per jaar
Onderhoud: €69 per maand, €824 per jaar
Brandstof: €102 per maand, €1234 per jaar

Gemiddelde verbruik van 1:12,5, gemiddeld 833km per maand of 10.000km per jaar.

Totaal BMW in "rijdende" maanden €259, op jaarbasis €3108

Totaal beide auto's: €554 per maand, €6648 per jaar

Vergoedingen
Vriendin €0,19 per kilometer (hoewel ze sinds een paar maanden bijna geen zakelijke kms meer maakt)
Zakelijke OV-kaart voor mij

Denk dat ruim 90% van onze kilometers privé zijn. Toch redelijk wat geld, ruim €6.6k per jaar aan auto's. We zouden het prima met één auto af kunnen, maar de hobby auto is te leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Veenbrandt schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 23:23:
Audi A5, 3.2V6 Quattro

[Afbeelding]
Knul schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:57:

De Citroën:

[Afbeelding]

Wegenbelasting: €90 per maand, €1080 per jaar
Verzekering: €48 per maand, €576 per jaar
Onderhoud: €67 per maand, €800 per jaar
Brandstof: €90 per maand, €1080 per jaar
Hold up, als simpele leaserijder heb ik geen idee hoe wegenbelasting en verzekeringen in elkaar steken qua bepaling van de prijs, maar een A5 V6 die minder kost om te verzekeren en qua wegenbelasting dan een Citroën? Dan weet ik wel welke van de twee ik zou verkiezen ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

0 euro. Ik heb een treinabonnement van mijn werk (maar ik werk eigenlijk al jaren thuis) en mijn vrouw ook.

Daarvoor was ik redelijk veel kwijt (130 km per dag binnendoor, anders was het 200 km per dag, aleen aan bezinekosten bespaar ik al honderden euro's en mijn auto was tot de draad versleten toen die weg ging :p )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jeroenneman schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:49:
[...]

[...]

Hold up, als simpele leaserijder heb ik geen idee hoe wegenbelasting en verzekeringen in elkaar steken qua bepaling van de prijs, maar een A5 V6 die minder kost om te verzekeren en qua wegenbelasting dan een Citroën? Dan weet ik wel welke van de twee ik zou verkiezen ;)
bonus/males, km's, leeftijd eigenaar/bestuurder, welke maatschappij, soort auto, verschillende dingen bepalen de prijs van een verzekering.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:57
Mobilitiet loopt hier aardig de spuigaten uit:

Leaseauto (Volvo S60) 525 euro
Prive auto 1: BMW 4 coupe: 300 euro p/m (Wegenbelasting, verzekering en wat onderoud)
Prive auto 2: Nissan Micra; 125 euro per maand aan wegenbelasting, verzekering en wat onderhoud.

Brandstof zit hier dus niet bij.

Per maand bijna dus bijna 1000 piek voor mobilitiet. Mijn Tweaker nickname klopt dus wel aardig; Junky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Jeroenneman schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:49:

Wegenbelasting hangt af van gewicht en soort brandstof. De Audi is misschien bijna twee keer zo zwaar, maar de diesel van de Citroen is weer twee keer zo duur als de benzinemotor van de Audi. Daarom ontloopt het elkaar niet zo veel.
Verzekering is zwarte magie, daar hangen zoveel parameters aan dat een eeneiige tweeling met dezelfde auto, maar 100 meter van elkaar af wonen, 20% verschil in maandbedrag ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 13:59
@Jeroenneman Wat hierboven staat. Premie is relatief hoog want:

- Diesel;
- Woonachtig in Utrecht (stad);
- Staat op naam van m'n vriendin, die heeft maar 4 of 5 schadevrije jaren.
- WA+ verzekerd

Wegenbelasting is behoorlijk prijzig voor diesels inderdaad.

• De_Bastaard
Wellicht handig om even mijn eigen topic te bumpen nu en hier voor wat advies te vragen wellicht.

Zoals in TS beschreven hebben we nu 2 auto's, een Rav4 uit 2012 en een WagonR+. Die WagonR+ zie ik liever gisteren als vandaag nog vertrekken.

Nu doet zich de situatie voor dat ik opeens via mijn werkgever vanwege mijn functie een leaseauto mag nemen. De eigen bijdrage is aanzienlijk, maar toch is het interessant.

Nu zijn we (zouden, als we mn schoonouders die verzekering zouden betalen :+) ongeveer ~€530,- per maand kwijt voor 2 auto's, incl. reiskostenvergoedingen. Die RAV4 kost hiervan by far het meeste, o.a. vanwege de allrisk verzekering. De auto was 8k aanschaf en die hadden we niet op de plank liggen voor als we hem total loss zouden rijden.

Als ik nu een leasewagen neem dan zou dit naar mijn idee sowieso een grote moeten zijn mét trekhaak. Ik rij wel eens met onze eigen aanhanger rond voor vanalles en het zou fijn zijn als me dit niets kost. Aan de andere kant zijn dit niet de lange afstandsritten waar het meeste geld in gaat zitten.

De leaseauto moet er voorlopig een uit de pool zijn, zo kwamen ze bijv. aan met een Renault Megane estate of Astra Tourer uit 2018. Die Astra zou ~€345,- maand kosten. Die Megane estate €280,-, nadeel is dat die geen trekhaak heeft en die Astra weer wel.

Nu ben ik vanalles aan het berekenen geweest en vraag me af wat wijsheid is:

- Een leaseauto van 't werk nemen met trekhaak + rav4 (ook met trekhaak)
- Een lease auto nemen van het werk, zonder trekhaak en de RAV gebruiken voor dat aanhangerwerk. Dat zou per maand ~45euro schelen maar dan moet ik wel een Renault megane rijden :+
- Beide met trekhaak en de RAV4 door de vrouw laten rijden
- Leaseauto van het werk + RAV4 verkopen voor 8k en voor ~250/maand (wat de RAV ook zou kosten per maand) een kleine Space Star leasen/financieren (is hier in Duitsland wat anders dan in Nederland)

Die RAV4 is aan de andere kant gewoon echt een hele degelijke auto waar we nooit problemen mee hebben gehad en recent ook nog zonder enig gedoe door de Duitse TÜV is gekomen. Aan de andere kant is het 7 á 8k "stilstaand" geld wat ik ook anders kan gebruiken.

Qua maandelijkse kosten maakt het weinig uit of we nu die RAV houden of een Space Star leasen icm bijv. die Astra. In beide gevallen zit je rond de 600 / maand. Ik vraag me af of dat nu bijzonder hoog/laag/gemiddeld is voor 2 auto's? Wellicht nog wel wat minder gezien we die leaseauto natuurlijk voor zoveel mogelijk gaan gebruiken dan.

Het is wel echt een lang verhaal geworden :7
lange schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:26:
nissan leaf 40kwh
belasting 0 euro
verzekering 42 euro
afschrijving ?? euro
Onderhoud: 50? euro (nog geen onderhoud gehad eigenlijk)
reiskosten vergoeding werkgever: ~160

Totaal: +68
Hoe bevalt die Leaf? Een alternatief voor die eerder genoemde is een Leaf+ 62 kWh voor €223,- / maand. Met name benieuwd naar de beenruimte en laadtijd.

[ Voor 9% gewijzigd door De_Bastaard op 22-09-2022 15:07 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

296 euro
Tesla Model 3 SR+ @4%
Skoda Citigo-E (private-lease).

Stroomkosten zijn niet van toepassing en misschien wel neutraal omdat ik met de overproductie van mijn PV de Model 3 oplaadt en dat volledig vergoed krijg (altijd min. 100 euro per maand).

Electra verbruik van het huishouden is volledig afgedekt met PV.
Goedkoper gaat het niet meer worden.

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 22-09-2022 14:43 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:17

lord_fh

PS5

ik vind het wel opvallend hoe sommige mensen exact weten wat ze per maand enzo kwijt zijn aan mobiliteit, ik heb dat dus echt nog nooit bij gehouden en weet ook niet goed wat dat voor zin heeft ? je geeft wat uit en je houdt X over in de maand, wordt het te duur dan pas je het aan haha :P

Nu moet ik zeggen, tegenwoordig rij ik niet mega veel , denk max 5k totaal in een jaar (met 2 autos, een X3 uit 2008 en een Swift uit 2013) en daarvan is grootste deel nog met de sleurhut achter de X3. (woonwerk=fiets)

Het liefst zou ik de 2e auto (swift) eruit doen omdat de keren dat je ECHT beiden tegelijk weg moet in een jaar, op 1 hand te tellen zijn, maar de vrouw wil het niet ivm de "vrijheid" van het hebben van een auto op elk moment.... we zullen zien wanneer we naar 1 auto kunnen hahah :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
lord_fh schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:09:
ik vind het wel opvallend hoe sommige mensen exact weten wat ze per maand enzo kwijt zijn aan mobiliteit, ik heb dat dus echt nog nooit bij gehouden en weet ook niet goed wat dat voor zin heeft ? je geeft wat uit en je houdt X over in de maand, wordt het te duur dan pas je het aan haha :P

Nu moet ik zeggen, tegenwoordig rij ik niet mega veel , denk max 5k totaal in een jaar (met 2 autos, een X3 uit 2008 en een Swift uit 2013) en daarvan is grootste deel nog met de sleurhut achter de X3. (woonwerk=fiets)

Het liefst zou ik de 2e auto (swift) eruit doen omdat de keren dat je ECHT beiden tegelijk weg moet in een jaar, op 1 hand te tellen zijn, maar de vrouw wil het niet ivm de "vrijheid" van het hebben van een auto op elk moment.... we zullen zien wanneer we naar 1 auto kunnen hahah :P
Hier zijn we geregeld allebei van huis, helemaal nu de stookkosten omhoog gaan en het denk ik goedkoper is om naar het werk te rijden.

En tja, het is vooral handig om te weten wat je kwijt bent als je iets nieuws kunt/moet nemen. Zo zie je dat er aardig wat verschil zit in de maandkosten tussen verschillende modellen en waarop je hem betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wij hebben ook maar een auto. Het komt heel af en toe voor dat ik geen auto heb omdat mijn vrouw die nodig heeft of andersom. Ik werk thuis en ga soms met de trein naar het werk, mijn vrouw gaat altijd met de trein naar het werk. Als ze in het weekend een vroege dienst heeft dan lukt dat niet met de trein, ze rijdt sowieso meer dan ik tegenwoordig in die auto. Ik denk dat we een 7000 km per jaar rijden, als we rijden is het wel vaak meteen een flink stuk (met uitzondering van de supermarkt).

Ik heb er een brommertje naast en wil die eigenlijk nog een keer inruilen tegen een 125cc scootertje (in Belgie mag dat met B rijbewijs). Dan kan ik altijd snel ergens heen.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 22-09-2022 15:21 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 12:03

Je geeft zelf aan waarom sommige mensen exact willen weten wat ze aan mobiliteit kwijt zijn.

Want als je beseft dat die 2e auto je 3000 euro per jaar kost, dan is je vrouw waarschijnlijk een stuk welwillender om hem weg te doen en voor die max 5x een auto te huren of ridesharing of whatever te gebruiken O-)

zelf móéten we 2 auto's ivm werk (beide de andere kant op, te ver om te fietsen). Maar dat zijn wel relatief goedkope auto's in aanschaf, onderhoud en brandstof

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 22-09-2022 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __1337__
  • Laatst online: 12:49
Leuk topic, in het kader van een stukje kostenbewustwording voor mezelf ook eens goed om in kaart te brengen :+.

Auto's
- Alfa Romeo GT 3.2 V6 24V (2007) voor dagelijks (kantoor in Amsterdam).
- Maserati Quattroporte 4.7 V8 GTS (2008).

KM-gebruik
- Alfa dagelijks zo'n 80km woon-werk, c.a. 20.000km per jaar.
- Maserati hobbymatig gebruik, zo'n 7.500km per jaar.

Onderhoud
- Alfa is bij aankoop een aardige zeperd geweest (te ge*l bij aankoop). Denk c.a. 6k achterstallig onderhoud. Door dat bij te houden kom ik wel weg met een € 2.000 per jaar, zijnde € 166,67 per maand.
- Maserati schat ik in op een € 1.500 per jaar o.i.d. zijnde € 125 per maand.

Verbruik
- Alfa gedurende 14k km precies 1 op 8. Zo'n € 4.018,30 aan brandstof over c.a. 9 maanden. Maandelijks € 446,47.
- Maserati gedurende 8k km precies 1 op 6,82. Zo'n € 2.765 over 12 maanden. Zo'n € 230 per maand.

Wegenbelasting/verzekering
- Alfa taxatiewaarde 12k € 80 per maand.
- Maserati taxatiewaarde 55k € 130 per maand.
- Wegenbelasting per maand Alfa € 62
- Wegenbelasting per maand Maserati € 106.

Samenvatting maandelijkse kosten
- Maandelijks Alfa € 755
- Maandelijks Maserati € 591.

Afschrijving niet meegenomen, is op youngtimers niet echt van toepassing moet ik zeggen. Dit jaar veel gereden met de Maserati i.v.m. Italië vakantie.

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:45
Auto
- Citroen Berlingo 2004 1.6 benzine

KM-gebruik
- 15.000km per jaar, geen woon-werk, alleen "plezier" ritjes. Wordt veel gebruikt voor wieler en mtb wedstrijden waar de fietsen zo achterin de auto kunnen staan. Daarnaast gaan we ermee op vakantie.

Onderhoud
- Ding heeft inmiddels 280.000 gelopen en was de afgelopen jaren niet goedkoop, €150 per maand

Verbruik
- Zou iets van 1/12 zijn, we rijden vrij rustig ermee. €210 per maand

Wegenbelasting/verzekering
- WB €53
- Verzekering WA+ €22

Samenvatting maandelijkse kosten
- Maandelijks €435

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Pagina: 1 2 Laatste