wowly schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 00:24:
[...]
Dan toch nog een keer reageren. Alles wat je schrijft ben ik in redelijke zin mee eens. Echter is dit nog steeds vanuit de ouder bekeken. Er wordt generlei gekeken vanuit het perspectief van de kinderen.
Je denkt van niet, en ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom, want het een succesvol gezin en een juist uitgevoerde ouderrol zijn primair in het belang van het kind.
Die staan ALTIJD op nummer 1. De ouders komen echt daarna. Je bent ook niet tot elkaar veroordeeld tot in het oneindige, maar wel tot de kinderen oud genoeg zijn om als volwassene te kunnen functioneren (lees 20 plus bij voorkeur).
Bijzondere mening waarbij ik wel een beetje fundering mis eerlijk gezegd. Eerder haalde je vechtscheidingen als reden aan, maar gelukkig is dat een overgrote minderheid.
Emancipatie is een volwassene woord, geen enkele meerwaarde voor kinderen
Natuurlijk heeft emancipatie meerwaarde voor kinderen. Vrouwenemancipatie heeft toch het beeld dat kinderen van hun moeders hebben in enorm positieve zin beïnvloed. En zo zijn er voorbeelden te over als het gaat om de emancipatie van de man, (niet-)gelovigen, niet witte mensen, en ga zo maar door.
De ouderlijke rol kan inderdaad in een andere context worden gevoerd. Dit is extreem sterk cultuur gebonden. In onze cultuur is het tweeoudergezin de basis. Het is gewoon bizar hoe NL is ingericht hierop. Ik ben hierop tegen, ik vind dat het moet kunnen dat mannen of vrouwen als individu een kind moet kunnen opvoeden in onze cultuur, maar in de praktijk is dat absoluut niet zo. Vraag het maar eens aan de eerste beste alleenstaande moeder. Die moeten niet 2x zo hard ervoor werken, nee wel 5 x zo hard. Totaal onnodig, maar zo slecht geëmancipeerd is NL nu eenmaal.
In de praktijk is dat uitstekend mogelijk. Ik heb geen idee waarom je het voorbeeld van een alleenstaande moeder aanhaalt en er arbitraire cijfers over harder werken vandaan haalt. Het percentage bewust alleenstaande moeders stijgt al decennia en dat zijn echt niet allemaal sappelende moeders. Ook hier vind ik je gedachtengoed enorm conservatief terwijl ouderschap in alle vormen juist een enorme progressie door maakt post-WOII.
Wat mij betreft; kinderen nummer 1. Ouders nummer 122.
Leuke hyperbool, maar je kunt er niks mee.
De reactie van De TS is extreem op zichzelf gericht, ondanks de vele vele sterke adviezen die ik in dit topic heb gezien. Volgens mij heeft ie zijn mind allang op standje puber gezet en probeert ie er een volwassen draai aan te geven, en is het ouderschap ondergeschikt aan zijn emotionele leven.
Wat verschrikkelijk onaardig om iemand in zo'n hokje te pogen te persen.
Ik hoop vreselijk dat dit niet zo is, gezien de zeer kwetsbare leeftijd van zijn kinderen. Zij zullen bij een scheiding nu het grootste deel van hun leven bagage met zich meetorsen in iedere relatie die zij zullen aangaan. Daarbij een psycholoog voor nog om dat allemaal weer recht te breien helaas.
Dat is wel een hele, hele flinke bewering. Ik heb het idee dat je de vechtscheiding als standaard bent gaan zien, daar waar dat een enorme minderheid betreft. Er is echt geen enkele reden om aan te nemen dat er dusdanige schade bij de kinderen gaat plaats vinden waar voor psychologische behandeling is vereist.
Begrijp je eigenlijk wel wat voor enorm zwaarwegende uitspraken je hier doet? Ik ben echt verbijsterd over het gemak waarmee je het ene na het andere zware verwijt in de rondte strooit.
De situatie is nu ronduit treurig en zielig, terwijl de TS vooral met zichzelf bezig is. Ik wens hem veel wijsheid toe.
Alweer zo'n verwijt. Moet dat nou?