dat zeg je nu wel zo resoluut, maar is het niet vooral je eigen idee?
ik ken ook meerdere gescheiden vrienden, het merendeel heb ik ook meegemaakt hoe de scheiding verlopen is...
daarbij kwamen ook met enige regelmaat kinderen in voor.
Mijn idee (en dat wordt ook bevestigd door meerdere pedagogen) is dat het slechtse wat ouders kunnen doen is een ongezonde relatie aanhouden enkel 'voor de kinderen'..
de kinderen wennen hooguit aan een ongezonde leefomgeving, vol met gebrekkige communicatie en veelal ruzie en ouders die niet goed met elkaar omgaan...
juist des te sterker ze daaraan wennen, betreft een gewenning aan een negatieve omgeving (en ja, ook daaraan kan je 'wennen' en een angst ondervinden dat dat verandert, zelfs als dat een verbetering betreft)
een tweede factor die vaak genoemd wordt is dat kinderen ofwel een schuldgevoel ontwikkelen als hun ouders bij elkaar blijven in een disfunctionele relatie 'wegens' de kinderen... omdat die kinderen dan zo'n beetje ook de schuld van het ongeluk van hun ouders krijgen..
de andere mogelijkheid is dat juist die kinderen later 'bos' worden of een negatief beeld van hun ouders krijgen omdat die _niet_ voor zichzelf kozen.
Als ouder ben je een voorbeeld voor je kinderen.... waarom zou je dan je eigen 'ongeluk' als voorbeeld willen aanhouden?
De kans dat je kinderen je er dankbaar voor zijn is relatief gering, het komt praktisch nooit voor dat kinderen hun ouders 'dankbaar' zijn dat deze niet gingen scheiden en in een slecht functionerende familie door bleven gaan.
Het komt natuurlijk voor dat kinderen hun ouders kwalijk nemen dat hun leven na een scheiding enorm veel slechter verliep, maar ook dat is niet wegens de keuze te scheiden zelf, maar vooral hoe de ouders daarna ermee omgaan en soms ook kinderen daarvan een slachtoffer worden...
Juist dat heb je nu in de hand door samen met je huidige partner ook die scheiding zo te bespreken (ik begrijp dat communicatie tot nu toe niet zo sterk was) en ervoor te zorgen dat deze iig in samenklang en vriendschapppelijk verloopt, des te eerder je dat doet en voordat jullie elkaars 'bloed kunnen drinken' door alles wat er verder mogelijk gebeurd is aan vreemdgaan, en verbroken afspraken, des te beter.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen