Daikin Perfera blijft AP uitzenden

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:20
Cevel schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:11:
[...]

Na 3 weken reactie nog geen reactie gehad, dus weer een mail gestuurd. Toen na weer na 2/3 weken niets. Ben toen gaan bellen. Kreeg te horen dat dit mailadres niet bedoeld is voor eindklanten en heb een ander mailadres ontvangen. Oftewel wel ontvangen maar niets mee gedaan.. Naar mijn mening zou je allerminst kunnen reageren lijkt mij of dit doorspelen naar een collega ? afin..

Het mailadres voor vragen is aangenaam@daikin.nl
Dus opnieuw een mail gestuurd. Hieronder de reactie die ik na een paar weken ontving.
Al met al 2 maanden verder..

(mijn vraagstuk)

Hartelijk dank voor uw bericht en excuses voor de late reactie.

Het spijt me te lezen dat de monteur dacht dat dit een mogelijkheid was om u zo door te verwijzen naar Elton. Helaas is dit niet mogelijk.

Ik zal mijn best doen uw vragen te beantwoorden.

(vraag over de AP's die uitzenden)
Op uw eerste vraag is het antwoord dat dit momenteel nog niet mogelijk is. Dit zal volgend jaar in een update aangepast worden. De verbindingen zullen dan niet meer zichtbaar zijn in het netwerk. Wanneer precies kan ik helaas niet aangeven maar er wordt aan gewerkt.

(vraag over functies die wel op de afstandsbediening te vinden zijn maar niet in de app)
Op dit moment zijn niet alle functies beschikbaar in de app helaas. Ook dit hopen wij snel aan te kunnen passen.

(vraag over temperatuursverschillen, helaas nog veel te groot na correctie)
Uw vraag over de temperatuur is echt een vraag voor uw installateur. Als hij dit niet weet dan is hij degene die contact op kan nemen met onze technische afdeling voor installateurs.
Daar wij alleen verkopen aan installateurs hebben wij ook alleen een technische afdeling voor installateurs.

Voor de instellingen van de blaasrichting stuur ik u de gebruikershandleiding mee in de bijlage. Wellicht heeft u deze al maar dit is helaas alles wat wij hier beschikbaar van hebben.
Heeft u nog vragen, dan kunt u ons altijd bereiken via onze klantenservice (088 - 324 54 21) of per e-mail via aangenaam@daikin.nl.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Mijn advies is allemaal een mail te sturen i.v.m. met die app upgrades en AP uitzending om die druk een beetje op te voeren.

Voor nu ga ik mijn installateur een mail sturen met bovenstaande en mogen zij direct contact zoeken met Daikin. Dan maar via de paarse krokodillenstructuur.. B)
aangenaam@daikin.nl

wtf is dat voor email adres...

• Cevel
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Craven schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:41:
@Cevel thanks voor de info, zelf ook een mail gestuurd net.

Out of curiosity, welke features mis je in de app? Ik moet je eerlijk zeggen dat die afstandsbediening hier direct de kast in zijn gegaan na config van app en dat was circa 1u nadat de aircoboer weg was 😅
Heb 2 verschillende modellen hangen. Stylish en Perfera.

Bij de Stylish mis ik knoppen in de app die er wel als functie zijn.

Denk aan:
- sensor (anti-volg systeem) - bij visite/ verjaardag wel prettig dat die niet zomaar in de gezicht zit te blazen
- comfort knop
- econoknop

Sommige van bovenstaande functies zijn wel aanwezig in de app bij de Perfera maar niet bij de Stylish terwijl die functies dus wel aanwezig zijn. Ik vind dit voor een duurder exemplaar wel een kwalijke zaak.

• Cevel
  • Niet online
Maxwp schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:54:
[...]

aangenaam@daikin.nl

wtf is dat voor email adres...
Dacht ik in eerste instantie ook. Staat ook op de website vermeld.
Het woord "aangenaam" zal wel een filosofische gedachte zijn van de producten die ze leveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DCfZpKABnFfSGvLnqagTl8GrXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqRd6R0zy6Y3fFkzplP9pWZk.jpg?f=fotoalbum_large

• PloegerY
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-01 14:16
Helaas hier ons ook een zichtbare ap netwerk van Daikin. Is er al een update of meer over bekend om dit uit te schakelen. Helaas geen fan van het onnodig uitzenden van WiFi.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:50
@PloegerY wat wil je nog meer weten dan de updates die daikin doorgaf aan mij en Cevel? Die laten vrij weinig over aan interpretatie.

Edit @hieronder: dat snapte ik. Maar mijn misschien iets te subtiele hint was dat je dan even de laatste paar reacties moest lezen. Met name die van mij en Cevel. Daar staat letterlijk het antwoord in genoemd van Daikin op die vraag.

[ Voor 46% gewijzigd door Craven op 16-12-2022 21:19 ]

• PloegerY
@Craven Of er al een mogelijkheid bestaat om AP uitzenden stop te zetten. Gezien dit overbodig is...

• niwresixel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 01:36
Is er een mogelijkheid om het wifi channel van een Daikin Perfera AP vast te zetten? Dit AP uitschakelen zou natuurlijk nog beter zijn, maar dat is helaas nog steeds niet mogelijk... ;(

Bij mij springt het Daikin AP regelmatig naar een ander wifi kanaal, terwijl ik mijn reguliere wifi router en access points op vaste wifi kanalen heb ingesteld om zo geen overlap te krijgen (gelukkig weinig wifi netwerken van buren zichtbaar als ik via een analyzer app kijk). Door dit verspringen van het Daikin AP wifi channel komt het wel regelmatig voor dat er overlap is waardoor mijn wifinetwerk onnodig verstoord wordt. Daarnaast is het signaal wat de Daikin AP uitzendt ook behoorlijk sterk.

Daarnaast vraag ik me af hoe ik de firmware in de Onecta app kan updaten. Ik zie dat ik versie 1_12_84 (model BRP069C4x) heb, maar kan nergens een "check for upgrades" knop vinden.

• niwresixel
De afgelopen week is het channel nummer van mijn Daikin Perfera AP niet meer gewijzigd en de hele tijd op kanaal 11 gebleven, dus dat is positief. Alhoewel het volledig uitschakelen nog beter zou zijn.

Wie kan me vertellen hoe het upgraden van de firmware via de Onecta app precies werkt? Ik heb nog geen "upgrades" knop gevonden en alleen bij de initiële installatie een automatische melding gekregen dat de firmware geüpdatet werd. Model is btw niet te registreren via Daikin app (grijze import).

[ Voor 12% gewijzigd door niwresixel op 14-01-2023 15:50 ]

• PloegerY
Sinds december hebben wij een Daikin Perfera. Echter is het niet mogelijk om de Api uit te zetten. Voor mij is de contante verbinding van de WiFi totaal overbodig.

Zou dit uit gezet kunnen worden. Aangezien de sterkte van dit signaal totaal overbodig is & andere verbindingen verstoort. Mocht ik dit geweten hebben had ik een ander merk airconditioning gekocht. Wat mij betreft zie ik graag dat jullie dit of in een update uitschakelen. Nu zet ik de airco steeds van het stroom af om de onnodig WiFi verbinding niet contant online te hebben.

Zojuist maar een e-mail verstuurd. Moet toch simpel zijn voor Daikin om dit uit te zetten. Is hier een andere oplossing voor, in de binnenunit bedrading losmaken?
Lompe overbodige zet om de WiFi onnodig uit te laten zenden.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
PloegerY schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:23:
Nu zet ik de airco steeds van het stroom af om de onnodig WiFi verbinding niet contant online te hebben.
Stroom is geen goed idee in de winter. Ik zie namelijk dat de airco soms iets doet als het heel koud is. Waarschijnlijk ter bescherming?

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-01 14:06
PloegerY schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:23:
Sinds december hebben wij een Daikin Perfera. Echter is het niet mogelijk om de Api uit te zetten. Voor mij is de contante verbinding van de WiFi totaal overbodig.

Zou dit uit gezet kunnen worden. Aangezien de sterkte van dit signaal totaal overbodig is & andere verbindingen verstoort. Mocht ik dit geweten hebben had ik een ander merk airconditioning gekocht. Wat mij betreft zie ik graag dat jullie dit of in een update uitschakelen. Nu zet ik de airco steeds van het stroom af om de onnodig WiFi verbinding niet contant online te hebben.

Zojuist maar een e-mail verstuurd. Moet toch simpel zijn voor Daikin om dit uit te zetten. Is hier een andere oplossing voor, in de binnenunit bedrading losmaken?
Lompe overbodige zet om de WiFi onnodig uit te laten zenden.
Zou je zeggen, hier hangen ze een jaar en een jaar lang zijn ze al aan het zeggen dat er aan gewerkt wordt. Voor mij ook geen Daikin meer, veel problemen mee en de service is ronduit slecht :X

• querex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-01 20:16
Bij welke dienst doen jullie melding ivm de AP kunnen uitschakelen?
Ook in zit al +1 jaar mee te lezen.
Misschien moet ik het ook eens melden om een beetje druk te zetten.
Zo ste meer meldingen zo ste hoger het misschien in prioriteit schuift 🤞

• niwresixel
Ik had even gemaild met aangenaam@daikin.nl. Er zou dit kwartaal nog een firmware update uitkomen die het uitschakelen van de AP op de Perfera mogelijk maakt. Ook had ik gevraagd of de API weer terug kon komen voor de nieuwere modellen van deze serie. Dit begrepen ze, maar hier konden ze geen toezeggingen over doen.

• Thoit
Heb voor de zekerheid ook maar een mail gestuurd naar aangenaam@daikin.nl Hopelijk voelen ze dan wat meer urgentie.

• RacerBas
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-01 13:32
Ik heb ook maar een mailtje gestuurd, hier irriteer ik mij al maanden aan.

• carp_be
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-01 14:30
Er is een nieuwe beta release waarmee je het AP kan uitzetten :9~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XAl9VfR5r7e6Ckr8hiYg8diJAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y2bduLjNqvFGWS2oN0HjM7I4.png?f=fotoalbum_large

• Thoit
carp_be schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:41:
Er is een nieuwe beta release waarmee je het AP kan uitzetten :9~

[Afbeelding]
Gaaf! Daar worden een hele hoop mensen gelukkig van denk ik 8) Nu alleen nog zien te vinden hoe je deze firmware kan installeren :X

• Craven
Ik vind m'n primaire verwarming iets te kritisch om op een bèta te draaien. Benieuwd naar de resultaten!

Hoe je het update is mij ook een raadsel... De interface heeft nergens een update of check update knop. Ik zie alleen ergens ver weg gestopt het versienr van de firmware.

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:20
Craven schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:12:
Ik vind m'n primaire verwarming iets te kritisch om op een bèta te draaien. Benieuwd naar de resultaten!

Hoe je het update is mij ook een raadsel... De interface heeft nergens een update of check update knop. Ik zie alleen ergens ver weg gestopt het versienr van de firmware.
Bij IOS van Apple zit de update in de update van de software, die zie je pas als je de software ge update hebt

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

• PloegerY
Goed nieuws dat de AP uitgezet kan worden "hopelijk". Iemand de bèta al gedownload voor Android? Of een idee hoe je de software update...

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Indien je via de Beta de software download (en een verplichte firmware update uitvoert voor de BRP069C4x Daikin Perfera FTXM35R) dan kan het zijn dat je vraagbesturing niet meer zichtbaar is, ik ben al met Daikin op zoek naar een oplossing. De AP kan in ieder geval wel uitgezet worden dat werkt prima maar hier en bij sommige anderen is na de firmware update deze dus verdwenen. De officiële release volgt meestal binnen een paar weken na de Beta.

[ Voor 5% gewijzigd door Servee op 07-02-2023 18:05 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• PloegerY
Servee schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:04:
Indien je via de Beta de software download (en een verplichte firmware update uitvoert voor de BRP069C4x Daikin Perfera FTXM35R) dan kan het zijn dat je vraagbesturing niet meer zichtbaar is, ik ben al met Daikin op zoek naar een oplossing. De AP kan in ieder geval wel uitgezet worden dat werkt prima maar hier en bij sommige anderen is na de firmware update deze dus verdwenen. De officiële release volgt meestal binnen een paar weken na de Beta.
Ik heb de software gedownload. Echter kan ik niet vinden waar je de AP kan uit zetten in de app.

• Servee
  • Niet online
PloegerY schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:15:
[...]

Ik heb de software gedownload. Echter kan ik niet vinden waar je de AP kan uit zetten in de app.
Heb je dat in de Beta via TestFlight? Of gewoon de Onecta update gedaan?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• PloegerY
Servee schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:17:
[...]

Heb je dat in de Beta via TestFlight? Of gewoon de Onecta update gedaan?
Via de Onecta, ik heb het voor elkaar gekregen. Staat standaard ingesteld zie ik! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRuCLWoiif24yujhQlBksBkCBzE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJOaKwMuLH6cQVSVXg5YM9tG.jpg?f=fotoalbum_large

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:29
Servee schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:04:
Indien je via de Beta de software download (en een verplichte firmware update uitvoert voor de BRP069C4x Daikin Perfera FTXM35R) dan kan het zijn dat je vraagbesturing niet meer zichtbaar is, ik ben al met Daikin op zoek naar een oplossing.
Mooi! Ik miste hem gelijk al. Hopelijk snel opgelost.

• Servee
  • Niet online
Had deze al in het LL topic geplaatst maar ze zijn bezig met een fix om de vraagbesturing terug te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeFtBQm--eva3IS_xgzTpft-nDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dURSn0b33tW1UBJn403t1Sgm.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Servee schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:30:
Had deze al in het LL topic geplaatst maar ze zijn bezig met een fix om de vraagbesturing terug te zetten.

[Afbeelding]
Vraagbesturing is weer terug te vinden in de app na een update bij Daikin.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:21
Goed om te lezen dat ze bezig zijn en prettig dat je zo goed contact met ze hebt.

Ik ben benieuwd wanneer we de officiële versie gepushed krijgen zodat wij ook de SSID kunnen uitzetten. d:)b

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:19
Ik ben benieuwd wanneer we de officiële versie gepushed krijgen zodat wij ook de SSID kunnen uitzetten.
Nieuwe ONECTA App is nu beschikbaar voor IOS met firmware updates waarmee je dit zou kunnen uitzetten. Ik heb dit net gecheckt en het werkt!

[ Voor 7% gewijzigd door GorgeousMetal op 14-02-2023 15:14 ]

• Craven
Nice, nog niet op Android helaas.

• Bezzerk
Hier werkt hij ook, 3 van de 5 perfera’s gedaan en naar behoren d:)b
Die andere 2 doe ik morgen, kids liggen al op bed…

Bedankt alle tweakers die geholpen hebben 8)

[ Voor 16% gewijzigd door Bezzerk op 14-02-2023 20:02 ]

• HansApeldoorn
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-01 12:33
Heb ook een Perfera met permanente AP. Nav van je bericht heb ik de Onecta app bijgewerkt maar vind die firmware update niet. Vind ook geen mogelijkheid om de AP uit te zetten. Kun je iets uitgebreider beschrijven hoe ik dat kan doen?

• Bezzerk
HansApeldoorn schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:09:
Heb ook een Perfera met permanente AP. Nav van je bericht heb ik de Onecta app bijgewerkt maar vind die firmware update niet. Vind ook geen mogelijkheid om de AP uit te zetten. Kun je iets uitgebreider beschrijven hoe ik dat kan doen?
Ik lees hierboven dat de update voor Android nog niet beschikbaar is.
Ik gebruik iOS en die was gisteren beschikbaar (de update komt dus via de update van de app).

Ik heb in dit voorbeeld 1 apparaat nog niet geüpdatet, zie het pijltje in de middelste.
Vervolgens klik je die machine “open” en krijg je in dat overzicht een pop-up dat er firmware geüpdatet kan worden, die kun je dan vervolgens aanklikken en het proces starten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlj6CtkFf7tgq59zjdCauZJrl8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ld6KyLXcnsr7Qc5xTbsXXLn3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vwOApoGXspK51FjorsDkJ6VU2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKNYlZo0XZyQb9oTdTqmcDdE.jpg?f=fotoalbum_large

NB
Sinds gisteravond rond mijn app update en firmware update van een aantal machines loopt het energie overzicht niet goed. Het energieverbruik was een aantal uur afgelopen uren 0, wat niet kan omdat die machines de hele nacht hebben gedraaid. Nu begint het energieverbruik wel weer zichtbaar te worden, maar wordt alles op 1 uur weergegeven (dus vanochtend 8 uur alle KWhs en de rest van de dag niets bijv)

Edit;
Energieverbruik registratie was echt wel in de war. Die is gisteren niet meer correct geregistreerd. Maar na de verstoring begon hij wel weer netjes te registreren en vandaag loopt hij ook netjes door, correct, gaan we dan maar vanuit ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Bezzerk op 16-02-2023 09:19 ]

• HansApeldoorn
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-01 12:33
Bedankt Bezzerk! Het is gelukt :)

• Craven
Android heeft ook de nieuwe onecta versie nu. Updaten naar nieuwe firmware is een paar minuutjes werk. Daarna waren ssids meteen al disabled.

• niwresixel
Juich niet te snel! Ja, je kan nu de SSID broadcast uitschakelen. Maar dat betekent in feite dat de netwerknaam DaikinAPxxxxx komt te vervallen en het een hidden network wordt. Dit verborgen netwerk staat wel nog gewoon aan en blijft dus het wifi spectrum onnodig vervuilen...

• Craven
Dat had ik nog willen checken maar je hebt gelijk inderdaad... Ffs. Ik ga wel weer een mailtje tikken...

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-01 10:53
Na update blijf ik er nog steeds 1 van de 2 zien :(

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

• Servee
  • Niet online
Katth schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:58:
Na update blijf ik er nog steeds 1 van de 2 zien :(
Heb je bij beide units een aparte firmware update gedaan?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Markasa
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-10-2023
niwresixel schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:28:
Juich niet te snel! Ja, je kan nu de SSID broadcast uitschakelen. Maar dat betekent in feite dat de netwerknaam DaikinAPxxxxx komt te vervallen en het een hidden network wordt. Dit verborgen netwerk staat wel nog gewoon aan en blijft dus het wifi spectrum onnodig vervuilen...
Waarschijnlijk nodig om met de app te kunnen blijven bedienen. Daar is toch WiFi voor nodig dacht ik zo. Anders moet er een netwerk kabel aangesloten worden.

• Craven
@Markasa de units verbinden met je eigen wifi en blijven daarop verbonden. De wifi ssids die de units zelf uitzenden doen vervolgens niks meer. Alle communicatie gaat over je eigen wifi SSID.

Die daikin ssids zijn alleen nuttig bij de initiële config. Via daar kun je verbinden en ze configureren om met je eigen netwerk te verbinden.

• Bezzerk
Markasa schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:47:
[...]

Waarschijnlijk nodig om met de app te kunnen blijven bedienen. Daar is toch WiFi voor nodig dacht ik zo. Anders moet er een netwerk kabel aangesloten worden.
Waar je op doelt is gebruik maken van het wifi signaal dat je in je huis hebt, daar heb je ook de daikin machine aan gekoppeld.

Daarnaast heeft de Daikin zijn eigen wifi signaal, dat de Daikin zelf uitzendt. Dat nodig is om hem bij installatie in te stellen, dit signaal zouden we graag uit willen. Die is alleen bij installatie nodig.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Markasa schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:47:
[...]

Dit is iets dat ieder goedkoop Chinees home automation ding op wifi kan:
1) apparaat zendt wifi uit
2) jouw telefoon maakt contact met die wifi
3) apparaat neemt jouw wifi instellingen over
4) apparaat stopt met eigen wifi uitzenden
5) apparaat is nu te gebruiken via je eigen wifi, dus vanaf je telefoon, alexa, Google, etc.

• Maxwp
ja en die kan ook uitblijven
je zou kunnen zeggen dat bij het niet kunnen aanmelden op wifi dan pas de eigen wifi aangaat voor config.
dat zou met een update moeten kunnen
en of de aan en uit knop zoveel sec indrukken om hem aan of uit te zetten
maar ondanks dat daikin een duur merk is vind ik de afterservice vrij slecht

• Bezzerk
Maxwp schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:14:
maar ondanks dat daikin een duur merk is vind ik de afterservice vrij slecht
+2

Er zijn wel meer kleine en grotere zaken die anders hadden gemoeten.

• Katth
Servee schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:30:
[...]

Heb je bij beide units een aparte firmware update gedaan?
Yes...

• Bezzerk
Heb je nu wel de optie de ssid handmatig uit te zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-S3ep1XpBqbuF8-QOR6W2hppFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s05FTrXWoVHtqkhHFiOR4KbO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door Bezzerk op 22-02-2023 11:48 ]

• Katth
Bezzerk schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:39:
[...]

[Afbeelding]
Ja dus, had ik blijkbaar nog niet gevonden. Thanks!

• Maxwp
Bezzerk schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:54:
[...]

+2

Er zijn wel meer kleine en grotere zaken die anders hadden gemoeten.
zoals?

uh wacht is met een firmware update het nu wel mogelijk? waar is die setting dan u te vinden in de app

• Maxwp
heb nu 1.12.84 als firmware geen optie udpdatn en ook geen ssid uitzetten gevonden.

[ Voor 28% gewijzigd door Maxwp op 23-02-2023 09:32 ]

• Maxwp
Bezzerk schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:39:
[...]

[Afbeelding]
vraag me af als de stroom ervanaf gaat zal deze weer aan gaan maar gaat hij dan vanzelf weer uit of betekend dit dat hij dan weer aan blijft staan totdat je hem uitzet?\

is dit de iphone app of andriod? kan geen update optie vinden in mijn app en ook die ssid uitzette niet

• Bezzerk
Maxwp schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 23:40:
[...]

zoals?

uh wacht is met een firmware update het nu wel mogelijk? waar is die setting dan u te vinden in de app
Zoals? … Dat jij en anderen -als tweakers- de update niet kunnen vinden met de ‘intuïtieve’ daikin app én de instructies in dit topic vind ik al genoegzeggend…
En dat ze dit issue van dat het wifi signaal aan blijft staan oplossen door het ssid te ‘hiden’, in plaats van het signaal uit te zetten (wat de vraag was) is ook wel weer typerend voor daikin.

Daarnaast is de handleiding dieptriest Het is een braindump aan mogelijkheden en alles staat er vast in, maar iets vinden wat minder voor de hand liggend is, is bijna niet te doen (ik had er alle doorzettingskracht voor nodig te vinden wat ik wilde).

De LED op de machine is zo ontzettend fel dat mijn kinderen niet konden slapen met de machine aan. Dus ik ging van kinderen die niet konden slapen van de zomerhitte in de slaapkamers, naar kinderen die niet konden slapen omdat de kamer zo licht was. :/
Gelukkig te verhelpen, zie mijn frustratie over de handleiding.

Het inzicht in het energieverbruik heeft een mega afwijking tov werkelijk gebruik; consensus op dit forum ligt rond de 10% te hoog. Gelukkig (vind ik, maar dat is slecht mijn mening) te hoog, maar wel slordig.
Daarnaast heb ik 5 van die machines. Ik zou dit energieverbruik dus ook cumulatief over alle machines samen willen hebben zodat ik een goed beeld heb van het gedrag van de machines en mijn verbruik. Ik kan me ook niet voorstellen dat ik de enige ben in die situatie.

En het ergste vind ik nog dat schuifje die je moet schuiven om het paneel te openen om het filter schoon te maken. Die is zo slecht ontworpen dat ik er in 2 jaar tijd al 2 heb gebroken.
Die filters maak ik elke 2weken schoon en en dat zoiets dan zo slecht ontworpen is en de kwaliteit heeft dat ik er al 2 gebroken hebt is onacceptabel. Die kwaliteit verwacht je van niveau chinese werpwerpmeuk, niet van een premium product dat een levensduur heeft van wat, 10 à 15 jaar?
Nadat ik het eerste schuifje brak duurde het 2 maanden tot ik een zakje nieuwe opgestuurd kreeg. Dus de machine was 2 weken na installatie ‘stuk’ en ik moest 2 maanden wachten op zoiets banaals. De aftersales heb ik dus ook wel een mening over, en daar is hier op het forum ook genoeg over te vinden.

Al met al zit er wel van alles in. Wat ik verwacht van een premium product.
Alleen lijkt het alsof ze hun eigen product niet genoeg gebruiken, of weinig gebruikersfeedback implementeren, om de punten op de i te zetten. Iets wat ik ook zeker verwacht van een premium product.

Zo, even wat gedachten, omdat je erom vroeg ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Bezzerk op 23-02-2023 10:08 ]

• Bezzerk
Maxwp schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:34:
[...]

vraag me af als de stroom ervanaf gaat zal deze weer aan gaan maar gaat hij dan vanzelf weer uit of betekend dit dat hij dan weer aan blijft staan totdat je hem uitzet?\

is dit de iphone app of andriod? kan geen update optie vinden in mijn app en ook die ssid uitzette niet
-geen idee. Nog niet geprobeerd.

- die screenshots van mij zijn de iPhone app.

• Maxwp
Bezzerk schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:38:
[...]

Zoals? … Dat jij en anderen -als tweakers- de update niet kunnen vinden met de ‘intuïtieve’ daikin app én de instructies in dit topic vind ik al genoegzeggend…
En dat ze dit issue van dat het wifi signaal aan blijft staan oplossen door het ssid te ‘hiden’, in plaats van het signaal uit te zetten (wat de vraag was) is ook wel weer typerend voor daikin.

Daarnaast is de handleiding dieptriest Het is een braindump aan mogelijkheden en alles staat er vast in, maar iets vinden wat minder voor de hand liggend is, is bijna niet te doen (ik had er alle doorzettingskracht voor nodig te vinden wat ik wilde).

De LED op de machine is zo ontzettend fel dat mijn kinderen niet konden slapen met de machine aan. Dus ik ging van kinderen die niet konden slapen van de zomerhitte in de slaapkamers, naar kinderen die niet konden slapen omdat de kamer zo licht was. :/
Gelukkig te verhelpen, zie mijn frustratie over de handleiding.

Het inzicht in het energieverbruik heeft een mega afwijking tov werkelijk gebruik; consensus op dit forum ligt rond de 10% te hoog. Gelukkig (vind ik, maar dat is slecht mijn mening) te hoog, maar wel slordig.
Daarnaast heb ik 5 van die machines. Ik zou dit energieverbruik dus ook cumulatief over alle machines samen willen hebben zodat ik een goed beeld heb van het gedrag van de machines en mijn verbruik. Ik kan me ook niet voorstellen dat ik de enige ben in die situatie.

En het ergste vind ik nog dat schuifje die je moet schuiven om het paneel te openen om het filter schoon te maken. Die is zo slecht ontworpen dat ik er in 2 jaar tijd al 2 heb gebroken.
Die filters maak ik elke 2weken schoon en en dat zoiets dan zo slecht ontworpen is en de kwaliteit heeft dat ik er al 2 gebroken hebt is onacceptabel. Die kwaliteit verwacht je van niveau chinese werpwerpmeuk, niet van een premium product dat een levensduur heeft van wat, 10 à 15 jaar?
Nadat ik het eerste schuifje brak duurde het 2 maanden tot ik een zakje nieuwe opgestuurd kreeg. Dus de machine was 2 weken na installatie ‘stuk’ en ik moest 2 maanden wachten op zoiets banaals. De aftersales heb ik dus ook wel een mening over, en daar is hier op het forum ook genoeg over te vinden.

Al met al zit er wel van alles in. Wat ik verwacht van een premium product.
Alleen lijkt het alsof ze hun eigen product niet genoeg gebruiken, of weinig gebruikersfeedback implementeren, om de punten op de i te zetten. Iets wat ik ook zeker verwacht van een premium product.

Zo, even wat gedachten, omdat je erom vroeg ;)
gooi het eruit _/-\o_ dat lucht op

edit
mm wacht even de ssid word uitgezet als in hidden maar dus word de radio helemaal niet uitgezet en word dat kanaal nog steeds bezet? dat helpt niet echt.

• Maxwp
uhm ik weet niet hoe het nu bij jullie is maar bij mij werkt niet veel meer
de app geeft gaf eerste foutmeldingen bij het opnenen van de ac die op dat moment niet aanstond ( dus uit wel op stroom ) die wie aan het werken waren kon ik openen en bedienen

de planning is helemaal niet meer te bereiken en nu doen ze het allemaal niet meer via de app.....

whats gebeuerd.

dit dus na het updaten vvan de laatste firmware van de units.
had ik dat maar niet gedaan.
zag daarna wel die optie staan mbt de SSID en dat werkte vervolgens niet om uiteindelijk nu helemaal niks meer te werken

[ Voor 22% gewijzigd door Maxwp op 28-02-2023 23:13 ]

• Craven
Hier geen problemen, gebruik ze dagelijks als primaire verwarming.

• dragon2
  • Niet online
Maxwp schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:12:
uhm ik weet niet hoe het nu bij jullie is maar bij mij werkt niet veel meer
de app geeft gaf eerste foutmeldingen bij het opnenen van de ac die op dat moment niet aanstond ( dus uit wel op stroom ) die wie aan het werken waren kon ik openen en bedienen

de planning is helemaal niet meer te bereiken en nu doen ze het allemaal niet meer via de app.....

whats gebeuerd.

dit dus na het updaten vvan de laatste firmware van de units.
had ik dat maar niet gedaan.
zag daarna wel die optie staan mbt de SSID en dat werkte vervolgens niet om uiteindelijk nu helemaal niks meer te werken
M'n vader kwam daar vandaag ook mee: de planning knop doet niks meer. Een week ofzo na de firmware update.
Nieuwe app installeren (dat was advies daikin), reboot unit, andere foon proberen, zelfde probleem :(

• Maxwp
dragon2 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:16:
[...]

M'n vader kwam daar vandaag ook mee: de planning knop doet niks meer. Een week ofzo na de firmware update.
Nieuwe app installeren (dat was advies daikin), reboot unit, andere foon proberen, zelfde probleem :(
ok dus het is een universeel probleem weer.
bij mij waren de klachten ook zo dat ze steeds erger werden nu kan ik de units niet eens meer afzonderlij bedienen via de app ook een foutmelding

• Maxwp
Craven schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:16:
Hier geen problemen, gebruik ze dagelijks als primaire verwarming.
met de laatste update van de firmware van de units?

• Maxwp
dragon2 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:16:
[...]

kom er nu ook achter oude app op tablet zelfde probleem dus is echt een firmware probleem van de units
vraag me af of ze bepaalde units registeren ? zijn die van jullie door een daikin dealer gedaan of gewoon zo?

• Craven
@dragon2 @Maxwp hier geen problemen. Ik heb direct nadat de update beschikbaar was alles bijgewerkt. Dat is nu bijna 2 weken geleden.

@Servee ik heb 2 units binnen op 1 unit buiten aangesloten. Dus dat is niet direct de oorzaak te noemen.

[ Voor 28% gewijzigd door Craven op 01-03-2023 07:53 ]

• Servee
  • Niet online
Hier ook geen problemen met een single split, het lijkt voor te komen met meerdere units in 1 app.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-01 10:21

B2

wa' seggie?

Servee schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:49:
Hier ook geen problemen met een single split, het lijkt voor te komen met meerdere units in 1 app.
Ik heb 3 units in de app, bij mij werkt het prima. Moet er wel bijzeggen dat ik de hele planningsfunctionaliteit niet gebruik. Ik handel eigenlijk alles af via HomeAssistant.

• Servee
  • Niet online
@Craven @B2
Zijn jullie ook Beta testers?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• B2

B2

wa' seggie?

Nee

• Craven
@Servee @B2 ik ben geen bèta tester. Daarvoor vind ik mijn units te kritisch in het dagelijks leven.

Ik gebruik de planning functionaliteit minimaal. Ik heb hem zo ingesteld dat hij om 2u snachts uit gaat. Dat is eigenlijk met name voor in de zomer zodat ik hem niet kan vergeten uit te zetten.

• Servee
  • Niet online
^^

Vreemd dat sommige hier wel last hebben, hebben jullie de meest recente units van na 2021 of ervoor? De meeste waarvan ik dit zie hebben hier last van met de cloud units.

Wat is jullie firmware? 1_23_0 ?
BRP069C4x?

[ Voor 11% gewijzigd door Servee op 01-03-2023 08:03 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• B2

B2

wa' seggie?

Servee schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:59:
^^

Vreemd dat sommige hier wel last hebben, hebben jullie de meest recente units van na 2021 of ervoor? De meeste waarvan ik dit zie hebben hier last van met de cloud units.

BRP069C4x?
1_23_0 Inderdaad. Met de ingebouwde BRP069C4x module.

• dragon2
  • Niet online
^^

BRP069C4x?
M'n ouders hebben single split perfera 3.5kw, hangt nog niet lang, paar maanden.

Ik heb single split 2kw, geen probleem met BRP069C4x fw 1_23_0.

Edit: beiden onecta app, geen beta (want hoofdverwarming).

[ Voor 6% gewijzigd door dragon2 op 01-03-2023 10:07 ]

• dragon2
  • Niet online
Maxwp schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:49:
[...]

kom er nu ook achter oude app op tablet zelfde probleem dus is echt een firmware probleem van de units
vraag me af of ze bepaalde units registeren ? zijn die van jullie door een daikin dealer gedaan of gewoon zo?
Wat bedoel je, door een daikin dealer gedaan? De update? Die heeft m'n vader vorige week zelf gedaan.

• Bezzerk
Hier ook een foutmelding op de planning functionaliteit. Ik heb 2 single splits en een multi split (van 3) dus 5 apparaten in mijn overzicht.

• Maxwp
^^

BRP069C4x?
o ja zeker de laatts moddellen aug of zo 2022 geplaats

heb hier 3 single splits

[ Voor 3% gewijzigd door Maxwp op 01-03-2023 09:41 ]

• Maxwp
dragon2 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:28:
[...]

Wat bedoel je, door een daikin dealer gedaan? De update? Die heeft m'n vader vorige week zelf gedaan.
ik dacht mogelijk dat daikin niet dealer geinstallerde units mogelijk zouden in de weg zitten ;-)
zal wel niet
maar lijkt met meerdere buiten units zo te zijn dat dit probnleem zich voordoet?

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:20
Hier 3 units, BRP069B4x (FW1_14_78) en BRP069C4x (FW1_23_0) modellen geen issues, behalve het verschil in reactietijd tussen de Bx4 en C4x modellen.
Hier ook geen Beta software, ze worden hier als hoofdverwarming gebruikt en ik wil niet door een rare bug gedwongen worden de CV weer aan te zetten. Ik gebruik de ONECTA app, niet de Daikin controller app

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-01 17:41

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Servee schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:49:
Ik kan buiten het niet meer werken van de planning pagina zelfs geen instellingen meer aanpassen van mijn units... Dus ik kan nog slepen met het balkje van de temperatuur maar als ik naar de instellingen ga van een unit (dus instellen fanspeed etc) krijg ik de foutmelding "Overzicht kan niet worden geladen"...

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• niwresixel
Kuusj schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:22:
[...]

Ik kan buiten het niet meer werken van de planning pagina zelfs geen instellingen meer aanpassen van mijn units... Dus ik kan nog slepen met het balkje van de temperatuur maar als ik naar de instellingen ga van een unit (dus instellen fanspeed etc) krijg ik de foutmelding "Overzicht kan niet worden geladen"...
Idem dito hier! :-( Het heeft echter wel gewoon nog een tijdje gewerkt na de firmware upgrade.

Gelukkig wordt de aansturing van de Perfera (heb maar 1 Daikin unit in huis) hier geregeld via Domoticz en dat lijkt wel nog te werken.

Ik ga "aangenaam" maar weer eens mailen...

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-01 17:41

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

niwresixel schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:56:
[...]

Idem dito hier! :-( Het heeft echter wel gewoon nog een tijdje gewerkt na de firmware upgrade.

Gelukkig wordt de aansturing van de Perfera (heb maar 1 Daikin unit in huis) hier geregeld via Domoticz en dat lijkt wel nog te werken.

Ik ga "aangenaam" maar weer eens mailen...
Nou, ik had nog een vrij oude firmware draaien. Van het ene op het andere moment werkte het niet meer, dus in mijn geval had het niet eens te maken met nieuwe firmware. Maar goed.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• schumacher
  • Registratie: December 1999
Kuusj schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:22:
[...]

Hier hetzelfde inderdaad

• niwresixel
Als de mensen die issues hebben dit ook kunnen melden bij aangenaam[at]daikin.nl kan dit hopelijk wat prioriteit krijgen.

• Bezzerk
Ik heb mijn installateur nog even gevraagd, en die kreeg dit terug van Daikin;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Puxva70-321WewQRsR1QS9tgXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OQ0CYTfDE7snZhQLk3SDTmzi.jpg?f=fotoalbum_large

• Servee
  • Niet online
Wel apart dat sommige wel last hebben met exact dezelfde firmware en unit. Lijkt toch een foutieve overdracht in de app update of bugs tijdens de firmware update.

Vwb de Beta, indien deze zou crashen heb je altijd nog de afstandsbediening die werkt altijd en overruled de app instellingen dus afhankelijk ben je niet van je cloud omgeving. Enige wat de afstandsbediening niet doet is de vraagbesturing aansturen maar je komt nooit in de kou/hitte te zitten.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Bezzerk
Bij mij is de tab weer werkend en kan alle programma’s weer zien. Meer heb ik niet getest.

• niwresixel
Hier werkt de bediening via de app ook weer!

• Maxwp
jip hier werkt het ook weer

• Cevel
  • Niet online
Nieuwe update en firmware beschikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQGE4JX1V_lmzSBEGiUdJbiZ59E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSvzYimAA6y7HfNLmdHlx606.jpg?f=fotoalbum_large

• Maxwp
het was al uit te zetten ? maar nu iis het verder improved?

• Craven
@Maxwp het was nog niet uit te zetten. In plaats van het AP uit te zetten hebben ze nu alleen de broadcast van het ssid uitgezet. M.a.w. hij staat op hidden maar zend nog gewoon uit.

@Cevel dat is op IOS gok ik. Hier op android heb ik nog geen update gekregen.

• Maxwp
Craven schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:29:
@Maxwp het was nog niet uit te zetten. In plaats van het AP uit te zetten hebben ze nu alleen de broadcast van het ssid uitgezet. M.a.w. hij staat op hidden maar zend nog gewoon uit.

dat kon ik nu al en heb nu geen beta of zo
dus hij gaat nu echt uit zeg maar en niet alleen hidden?

[ Voor 6% gewijzigd door Maxwp op 19-07-2023 22:05 ]

• Cevel
  • Niet online
Craven schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:29:

Ben zelf een beta tester, de update is vrij gegeven voor Android. Andere beta testers in dit forum die deze update ook hebben ontvangen?

UI energie verbruik ziet er nu een stuk overzichtelijker uit.

Zie versienummer in screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbjBM5iLoQBtyvITVF549pxD-1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0VV7pvX8bk5QjxrwIZJA2Ih0.jpg?f=fotoalbum_large

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-01 11:14
misschien beetje offtopic,
maar gisteren de update geinstalleerd voor BRP069C4x.
Nu krijg ik deze niet meer zichtbaar in de app..

de wederhelft (die de update heeft uitgevoerd) krijgt in de app een popup dat er een probleem is met de firmware 3.1.33 en dat ze ermee bezig zijn.....

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:29
Ik zie de melding nu ook en maak eruit op dat ze de update hebben teruggetrokken.

• Tronic
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:31
Hier 2x Daikin BRP069B4x en ook beide offline na de 3.1.33 update.

Statuspagina van het incident: https://daikincloudsoluti...io/incidents/00cc9ccwhp69

• darklord007
Tronic schreef op donderdag 14 september 2023 @ 21:16:

Statuspagina van het incident: https://daikincloudsoluti...io/incidents/00cc9ccwhp69
hopelijk snel opgelost voordat t koud wordt

• querex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-01 20:16
Had de update gelukkig nog even links laten liggen...
Zie ik 2 dagen later die communicatie...

• Udrene
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:57
Tronic schreef op donderdag 14 september 2023 @ 21:16:

Op de door jou genoemde pagina staat nu een stappenplan om de airco unit weer online te krijgen. Volgens mij stond het stappenplan er gisteren nog niet bij. Maar bij mij heeft het gewerkt, mijn unit is weer online in de app.

(Btw: de unit was bij mij wel verbonden met het accesspoint maar alleen offline in de app.)

• Tronic
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:31
Thx voor de tip! Toen ik gisteren namiddag keek nog niet inderdaad.

Verbinding met het access point was bij mij blijkbaar ook nog gewoon intact. Had er niet naar gekeken omdat zowel de app als home assistent er niet meer bij konden na de update.

Stappen gevolgd en beide weer oké in de app. Een van de modules wilt nu nog steeds updaten van 3.1.33 naar 3.1.33, maar dat negeren we dan toch maar even...

• hunter1970
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09-2024
Had ik ook: even opnieuw inloggen en -als het goed is- verdwijnt dan de updatemelding.

• bokko!
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-02-2025
3 van mijn units offline na poging updaten naar versie 3.1.33

Onderstaand stappenplan volgens https://daikincloudsoluti...io/incidents/00cc9ccwhp69 werkte bij mij op alle drie de units in één keer.

De units zijn na het uitvoeren van de twee commands binnen een minuut weer online, software 3.1.33 is geïnstalleerd en alle meldingen zijn weg.
Note: It is possible that these steps do not work on the first try. Please retry until successfull.
1. Identify he firmware version of your affected devices (Edit icon > Units > Select your device > WLAN Gateway > Firmware version). Verify that your device has firmware version 3_1_33.
2. From the same location, find and note down the IP address of the device. This address is referenced as {IP_ADDRESS} in steps (4) and (6).
3. Using a smartphone or PC that is connected to the same network as your Daikin device, open a web browser.
4. Navigate to the following url: http://{IP_ADDRESS}/common/clr_nw_err (Example: http://192.168.0.12/common/clr_nw_err)
5. Wait at least 1 second.
6. Navigate to the following url: http://{IP_ADDRESS}/common/reboot?mode=run (Example: http://192.168.0.12/common/reboot?mode=run)
7. Wait at least 5 seconds. If the adapter comes back online in the ONECTA application, you were successfull. If not, try these steps again until the adapter comes back online.

[ Voor 7% gewijzigd door bokko! op 18-09-2023 21:29 ]

• darklord007
bokko! schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:25:
3 van mijn units offline na poging updaten naar versie 3.1.33

Onderstaand stappenplan volgens https://daikincloudsoluti...io/incidents/00cc9ccwhp69 werkte bij mij op alle drie de units in één keer.

De units zijn na het uitvoeren van de twee commands binnen een minuut weer online, software 3.1.33 is geïnstalleerd en alle meldingen zijn weg.

[...]
gelukkig dat t zo 'simpel' was, dat kon gruwelijk mix gaan....

• leovz
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13-11-2025
Beste,

Ik heb ook wel interesse in dit bestand, is dat nog te regelen?

vriendelijke groet en bedank!
groeten Leo.

Hierbij de link naar mijn NAS om het bestand te downloaden. De link blijft een week geldig.
Daarna vervalt de link.
http://familiedewilde.qui...OIuXllJJ8d1Sb-LLlAQR-Qhwk
[/quote]
Pagina: 1 2 Laatste