Elektrische boilers aansturen op Vac (overschotstroom) ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-05 17:16
Tot voor kort konden elektrische boilers vanwege de goedkopere nachtstroom worden aangestuurd via het TF (toonfrequentie) signaal. Door de opkomst van PV-panelen was het onderhouden van dit TF signaal te duur en dus afgeschaft. Behalve het (vroegere) TF-signaal is er natuurlijk ook de netspanning Vac (ik lees hem af op mijn omvormer en zie hem derhalve vanaf 230 Volt oplopen als de panelen veel produceren én er weinig stroomverbruik is). Het lijkt mij vrij eenvoudig om elektrische boilers aan te laten sturen door deze netspanning Vac. Zo kan op zonnige middagen in de zomer het elektriciteitsnet minder belast worden. Maar ook in de winter als er 's nachts een overschot is aan windstroom zou de landelijke Vac verhoogd kunnen worden. Waardoor elektrische boilers geprogrammeerd overschot zonne- en of windstroom zouden kunnen afnemen. Dit systeem zou volgens mij makkelijk en zonder veel kosten kunnen werken. <a href="https://www.action.com/nl-nl/p/lsc-smart-connect-slimme-stekker" >Zo heeft de Action voor € 7,95 al wifi stekkers in het assortiment</a> . Het lijkt mij een goedkopere oplossing voor een overbelast elektriciteitsnet dan gesubsidieerde thuisbatterijen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat is je doel?
Een warmtepompboiler is zoveel zuiniger dat het duurzamer is (tot het punt dat je er zo weinig kWh in kwijt kan dat je er nooit veel overproductie in kwijt kan), overproductie kan je betrouwbaarder en ook praktisch gratis meten met de P1 uitgang.
Je Vac is overigens ook een lokaal (wijk) dingetje en de netbeheerder zet daar tegenwoordig graag regelbare trafo's neer waardoor Vac geen betrouwbare maat is voor een eventueel "overschot" aan duurzame stroom.
Er is ook zviw geen link tussen het wegvallen van het TF signaal en PV stroom, anders gezegd: heb je daar een bron bij?

Dus is je doel goedkoop warm water -> warmtepompboiler
Is je doel teruglevering minimaliseren op persoonlijke basis -> P1 en domotica
Is je doel vraagsturing op landelijke schaal -> day ahead uurprijzen contract+api
Is het doel gewoon hobbyen -> doe je ding en houd ons op de hoogte :) (maar wil je dan niet liever een kleine DIY thuisaccu?)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45
Via de P1-poort kun je overigens nog steeds uitlezen of er momenteel hoogtarief of laagtarief actief is.
Ik denk dat het topic Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) is wat je zoekt.

P.S. Voor iets meer geld dan die Action stekker heb je bijv. ook de Gosund SP1 vanaf AliExpress. Die kan schakelen én verbruik meten. Tasmota firmware erop flashen en je bent niet afhankelijk van de Chinese cloud. Hier zit blijkbaar geen ESP8266 chip meer in en is dus n.v.t.

Voor meer info zie de diverse topics in dit subforum.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 17-05-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
Betreffende de link afschaffen TF signaal en zonnepanelen kan ik het niet meer terugvinden.
Een warmtepompboiler is efficiënter maar ook duurder. Dus niet echt een oplossing als je niet te veel warm water gebruikt. Bovendien pakken de goedkopere warmtepompboilers hun warmte binnenshuis. (Tijdens een warme zomer is dat dan weer wel gunstig).
De Vac kan wel een maat zijn voor overschotstroom aan zon én wind ook als de netbeheerder flink in de wijk aan transformatoren e.d. investeert. Want de netbeheerder zou dan de Vac kunnen sturen (zoals ze dat voor kort met de toonfrequentie hebben gedaan). Dus ook als er 's nachts een landelijk overschot is aan windstroom zou de Vac opgevoerd kunnen worden, zodat deze slimme boilers ook hun startsignaal krijgen.
Overigens hoeft er nog geen echt overschot te zijn aan zon en wind. Ook om de opbrengstprijs voor zon en wind voldoend hoog te houden zou de overheid kunnen investeren in vraagsturing. Hoe meer een gerichte afname is van stroom, hoe hoger de prijs voor zon- en windstroom en dus hoe meer zonnepanelen en windturbines er worden geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
@ThinkPad Het punt bij hoog- en laagtarief is dat momenteel er ook in de zomer een hoogtarief is terwijl er dan een overschot kan zijn aan (zonne)stroom. Het elektriciteitsverbruik moet mijns inziens bevorderd worden wanneer er een flink aanbod is aan zonne- (of wind)stroom. Behalve dan voorlopig nog niet tijdens de piek van 18:00 tot 21:00 h. Dat zou de netbeheerder kunnen sturen via de Vac (voor zover de Vac door een overschot aan zonnestroom in de wijk niet zelf oploopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
ThinkPad schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:20:
Via de P1-poort kun je overigens nog steeds uitlezen of er momenteel hoogtarief of laagtarief actief is.
Ik denk dat het topic Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) is wat je zoekt.

P.S. Voor iets meer geld dan die Action stekker heb je bijv. ook de Gosund SP1 vanaf AliExpress. Die kan schakelen én verbruik meten. Tasmota firmware erop flashen en je bent niet afhankelijk van de Chinese cloud.

Voor meer info zie de diverse topics in dit subforum.
@ThinkPad Het punt bij hoog- en laagtarief is dat momenteel er ook in de zomer een hoogtarief is terwijl er dan een overschot kan zijn aan (zonne)stroom. Het elektriciteitsverbruik moet mijns inziens bevorderd worden wanneer er een flink aanbod is aan zonne- (of wind)stroom. Behalve dan voorlopig nog niet tijdens de piek van 18:00 tot 21:00 h. Dat zou de netbeheerder kunnen sturen via de Vac (voor zover de Vac door een overschot aan zonnestroom in de wijk niet zelf oploopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
@AUijtdehaag jij hebt er een systeem voor toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@simonhoi
Ja klopt.
https://heizungsshop.at/r...96/aton-power-to-heat-set
AUijtdehaag in "Verwarming aansturen"
Ik douche er iedere dag op.

Heb de standaard controller omgewisseld voor een EZ3 met wat meer aansluitmogelijkheden (sensoren via DL bus en puls ingangen)

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-05-2022 18:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Mijn e-boiler staat op een tijdklok. Schakelt in om 11:15 en uit om 13:30. Schijnt de zon, dan verbruikt hij dat. En als de zon niet (genoeg) schijnt verbruikt hij stroom uit het net. Simpel en het werkt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:10

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het afbouwen van de salderingsregeling en het vervangen van het huidige capaciteitstarief door een bandbreedtemodel met een standaard bandbreedte van 4 tot 5 kW voor de kosten van de huidige 1x 16A tot 3x 25A aansluiting gaan op termijn zorgen voor financiële incentives om de piekbelasting te verminderen, zelfconsumptie te verhogen, verbruik over de tijd uit te smeren en zelf energie op te slaan in accu's.

Mogelijk komen er ook wel diensten waar je als particulier in kunt meedraaien om vergoedingen te ontvangen voor congestiemanagement en grid balancering door energie af te nemen of terug te leveren als het net daar behoefte aan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:20
Ik haak hier even aan omdat wij aan de vooravond staan van het vervangen van de CV ketel waarbij we geadviseerd zijn over de extra aanschaf van een 150 liter elektrische SMART boiler.

Volgens de installateur gewoon in het stopcontact prikken en de boiler doet de rest middels de chip/software die in de boiler zit. Is dit echt zo simpel of ziet de installateur iets over het hoofd?
Ecolectric

Inventum introduceert een nieuwe lijn elektrische boilers onder de naam Ecolectric. De Ecolectric boiler heeft veel instelmogelijkheden en beschikt over een SMART regeling. SMART houdt in dat de boiler zelflerend is. Op basis van het gebruikspatroon van de gebruiker wordt het opwarmmoment van de boiler aangepast. Met de Ecolectric boiler kan tot 10% extra energie worden bespaard in vergelijking met standaard boilers. Uiteraard staat de Ecolectric boiler garant voor direct warm water uit de kraan met een constante temperatuur en met een hoge tapsnelheid.

Optimaal gebruik maken van duurzame energie

De Ecolectric boiler gaat een stap verder in energiezuinig verwarmen. De ingebouwde flexfunctionaliteit zorgt ervoor dat de Ecolectric boiler in te schakelen is bij onbalans op het elektriciteitsnet. Deze onbalans ontstaat door een overschot aan elektriciteit door teveel zon of wind op een bepaald moment. Hierdoor gaan overschotten aan duurzame energie vaak verloren.

Met de flexfunctionaliteit wordt een nog slimmer verwarmingsproces uitgevoerd. Waar de ouderwetse boilers enkel ’s nachts opwarmen, en dus overdag leeg kunnen raken, houdt de Ecolectric boiler de toestand in het vat in de gaten en warmt deze tussendoor op. Door de flexfunctionaliteit is het mogelijk om de boiler tussentijds op te verwarmen door de overcapaciteit aan zonne- en windenergie in te zetten. Duurzame energie gaat nu niet meer verloren, maar wordt optimaal ingezet.

De Ecolectric boiler is dus toekomstbestendig. Als het aandeel in duurzame energie groter en belangrijker wordt kan er slimmer worden omgegaan met de onbalans op het elektriciteitsnet. Energiemaatschappijen kunnen zo slim energie inkopen. Ook heeft het op termijn voordelen voor de eindgebruiker: nooit meer een koude douche en een lagere energierekening.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:04
@A3-D Er is niets duurzaam of eco aan verspillen van energie door COP1 verwarming van water.
Het effect op netspanning van een 1200W of 2400W COP1 elektrisch element is minimaal...

Dus voornamelijk marketing onzin. Gebruik een wamtepomp boiler zoals @Proton_ al beargumenteerd heeft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
ericplan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:01:
Mijn e-boiler staat op een tijdklok. Schakelt in om 11:15 en uit om 13:30. Schijnt de zon, dan verbruikt hij dat. En als de zon niet (genoeg) schijnt verbruikt hij stroom uit het net. Simpel en het werkt.
Welk merk/type boiler heb je en zitten er nog restricties aan welke tijdklok i.v.m. het vermogen van de boiler?

Zojuist een andere installateur gesproken en die geeft juist aan dat er weinig SMART is aan een SMART boiler. Hij adviseert een "domme" boiler met een tijdklok.

[ Voor 16% gewijzigd door A3-D op 17-05-2022 10:47 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Boiler is een 6kW 3-fase boiler. Dinrail-tijdklok schakelt een 3-fase relais. Allemaal merkcomponenten omdat ik geen chinameuk in m’n groepenkast wil.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
ericplan schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:56:
Boiler is een 6kW 3-fase boiler. Dinrail-tijdklok schakelt een 3-fase relais. Allemaal merkcomponenten omdat ik geen chinameuk in m’n groepenkast wil.
Nu heb ik ook 3 fase in huis vanwege de aanleg van een laadpaal op de oprit. Ik begrijp dat er met jouw oplossing dan weer componenten bij moeten in de meterkast? Ik heb daar helaas geen ruimte meer. Met een 1 fase boiler en een simpele tijdklok is dit niet te realiseren vermoed ik? Uiteraard wel het in- en uitschakelen, maar niet dat hij dan overgaat op stroom vanaf het net wanneer er geen (over)capaciteit is uit de PV installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

ericplan schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:56:
Waarom eigenlijk zoveel vermogen, 6 kW. Dat lijkt me een wat zware belasting voor het net voor iets wat best rustig aan mag opwarmen :) Ik zou de 3 weerstanden in serie zetten ofzo om rustig op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Dre schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:01:
[...]
Waarom eigenlijk zoveel vermogen, 6 kW. Dat lijkt me een wat zware belasting voor het net voor iets wat best rustig aan mag opwarmen :) Ik zou de 3 weerstanden in serie zetten ofzo om rustig op te warmen.
Hij staat standaard op half vermogen op te warmen, maar als er snel warmwater nodig is kan het op vol vermogen. Iets met WAF en angst voor een koude douche.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Er bestaan al kant-en-klare apparaatjes die je boiler netjes het overschot van je zonnepanelen laten opsouperen; ene kant leest de slimme meter uit (of meet met een stroomspoel) en andere kant schakelt boiler. Populair in BE waar er geen salderen meer is.
Voor 2€ aan hardware extra dan jou oplossing die enkel naar netspanning kijkt; heb je een oplossing die de stroom bekijkt (dus opwek/verbruik ziet); en die dus niet inschakelt als vb een windmolen vlakbij veel opwekt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
naftebakje schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:28:
Er bestaan al kant-en-klare apparaatjes die je boiler netjes het overschot van je zonnepanelen laten opsouperen; ene kant leest de slimme meter uit (of meet met een stroomspoel) en andere kant schakelt boiler. Populair in BE waar er geen salderen meer is.
Voor 2€ aan hardware extra dan jou oplossing die enkel naar netspanning kijkt; heb je een oplossing die de stroom bekijkt (dus opwek/verbruik ziet); en die dus niet inschakelt als vb een windmolen vlakbij veel opwekt.
Zo'n boiler zou dan dus ook in kunnen schakelen als niet een windmolen maar (veel en veel vaker het geval ook aangezien een 3 MW turbine op een hele ander en ook een heel ander soort transformator zit) zonnepanelen bij de buren. Ik zie dat juist niet als een probleem. Als er op een zomerse middag een PV overschot dreigt te ontstaan moet er gewoon meer stroom (nuttig) gebruikt worden. Dus door boilers of accu's van elektrische auto's. Ongeacht je zelf zonnepanelen hebt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
naftebakje schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:28:
Heb je links naar dergelijke apparaatjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
ik ben hier zelf ook naar aan het kijken, ik vind op Ali express wel voltage sensing relay.
wat je wilt is denk ik dat je een relais kunt aansturen bij 252 251Vac zodat je omvormer blijft werken.
Ik heb een 300L wp boiler staan welke normaal opwarmt tot 57c. er zit ook een E backup in van 4,5Kw 400v
in potentie kan er naar 95c verwarmt worden indien ik er een thermostaatkraan achter zet.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:03
Femme schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:18:
Het afbouwen van de salderingsregeling en het vervangen van het huidige capaciteitstarief door een bandbreedtemodel met een standaard bandbreedte van 4 tot 5 kW voor de kosten van de huidige 1x 16A tot 3x 25A aansluiting gaan op termijn zorgen voor financiële incentives om de piekbelasting te verminderen, zelfconsumptie te verhogen, verbruik over de tijd uit te smeren en zelf energie op te slaan in accu's.

Mogelijk komen er ook wel diensten waar je als particulier in kunt meedraaien om vergoedingen te ontvangen voor congestiemanagement en grid balancering door energie af te nemen of terug te leveren als het net daar behoefte aan heeft.
Exact dit dus.
In combinatie met PV overschot met terugleververgoeding ben ik hier dus ook naar aan het kijken.

Ik zie dat veel van ons op zoek zijn naar iets moduleerbaar, heb zelf ook al zitten denken aan een 3F element waar je dan stuk per stuk schakelt maar ben wel wat bezorgd over legionella bescherming, je moet verdomme goed rekening houden met alle cases in je automatisaties.

Daarom zocht ik eigenlijk een boiler of verwarmingselement wat zelf legionella bewaking doet maar een externe sturing heeft om bv te wegen wanneer er overschot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:54:
@simonhoi
Ja klopt.
https://heizungsshop.at/r...96/aton-power-to-heat-set
AUijtdehaag in "Verwarming aansturen"
Ik douche er iedere dag op.

Heb de standaard controller omgewisseld voor een EZ3 met wat meer aansluitmogelijkheden (sensoren via DL bus en puls ingangen)
In welke boilers past zo'n fraai verwarmingselement?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@twixx
Alle met een 1 ½" aansluiting op het vat.
Ik heb zelf een DJG RVS buffervat met 3 spiralen (aan elkaar geknoopt als hygienespiraal)
En een circulatiepompje (code geprogrammeerd in de EZ3 controller en via json uitgelezen en aangestuurd door een slimme stekker)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIgFBUNgAhGw6khNT0CklrIIr3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/veYUZoW5c6IhYSn49ojxURfU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-09-2022 12:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Pagina: 1