As de bagagedrager maar 25kg mag dragen heb je weinig aan een kinderzitje met een hogere max belasting wanneer deze uitsluitend aan de bagagedrager wordt bevestigdAnoniem: 39993 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:14:
[...]
De koop van de fiets, niet het zitje. Voor kinderen boven de 22 kg heb je junior zitjes. Die kunnen tot 35 kg dragen. Bijvoorbeeld Yepp Junior. Die worden bevestigd aan de bagagedrager, net als een normaal kinderzitje.
@ericplan doelt volgens mij op een max van de bagagedrager.Anoniem: 39993 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:14:
[...]
De koop van de fiets, niet het zitje. Voor kinderen boven de 22 kg heb je junior zitjes. Die kunnen tot 35 kg dragen. Bijvoorbeeld Yepp Junior. Die worden bevestigd aan de bagagedrager, net als een normaal kinderzitje.
Alleen geeft @CrazyOne nog steeds geen enkel getal om de 1 of andere reden.
Dus dit is een topic van al 5 pagina's, maar de meest basisinfo is er nog steeds niet...

[ Voor 10% gewijzigd door 42erik op 28-04-2022 12:24 ]
Vroeger waren het nog echte fietsen en versnellingen was überhaupt luxe.Jeroenneman schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:43:
[...]
Of misschien moeten de fietsenmakers weer eens fatsoenlijke kwaliteit leren leveren?
Kom op jongens, vroeger kon je vrienden/dames vervoeren op een bagagedrager, en die wogen echt wel wat meer dan een kind van 5...
Een bagagedrager die twee keer op deze manier breekt is gewoon prut.
Vroeger zat er niks op wat stuk kon gaan en je had toen nog stalen benen evenals een ouderwetse dynamo als je verlichting aanzette waardoor je nog extra zwaar moest trappen.
Fietsen van nu zijn totaal niet te vergelijken met vroeger want we stellen allemaal de eis dat het zo licht mogelijk moet gaan, het liefst moet de fiets nog vanzelf kunnen rijden zonder rijbewijs.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Bagagedrager voldoet aan (verouderde) EN 14872. Die norm heeft een max van 25 kg. Polisport zitje is goed voor minstens 2 kg, niet de 500 gram die de TS noemt. Accu van de e-bike zit ook aan de 3 kg.42erik schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:22:
[...]
@ericplan doelt volgens mij op een max van de bagagedrager.
Dus dit is een topic van al 5 pagina's, maar de meest basisinfo is er nog steeds niet...
Er zijn sterkere dragers, bijvoorbeeld deze: https://steco.nl/en/product/power-safety-carrier/
[ Voor 8% gewijzigd door ericplan op 28-04-2022 12:52 . Reden: Steca ]
A'dam PVOutput
Hij heeft wel degelijk aangegeven waarom, namelijk omdat hij aan de andere kant van de wereld zit voor een opdracht. Hij heeft geprobeerd een inschatting te maken omdat hij niet fysiek kan gaan wegen. Soms wordt op dit forum echt moeilijk gedaan om het moeilijk doen...42erik schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:22:
[...]
@ericplan doelt volgens mij op een max van de bagagedrager.
Anoniem: 39993
Het is een mamafiets en Stella heeft in de specificaties niet aangegeven wat de maximale belasting is van de bagagedrager. Dan kun je er dus vanuit gaan, dat deze speciale fiets meer kan dragen dan een gewone tourfiets. Wij hebben goedkope Decathlon fietsen (met betere specs dan deze fiets overigens) en daar is het al standaard 30 kg en met accu meegerekend 27 kg. Daar gaat TS met zijn zoontje niet overheen. Ik vind dat dus verder geen discussiepunt.Wolly schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:21:
[...]
As de bagagedrager maar 25kg mag dragen heb je weinig aan een kinderzitje met een hogere max belasting wanneer deze uitsluitend aan de bagagedrager wordt bevestigd
Deze discussie is vooral "van dit topic". Ik lees ook nergens terug dat Stella zich hierop beroept richting de TS.
Die belasting staat gewoon op de bagagedrager.Anoniem: 39993 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:42:
[...]
Het is een mamafiets en Stella heeft in de specificaties niet aangegeven wat de maximale belasting is van de bagagedrager. Dan kun je er dus vanuit gaan, dat deze speciale fiets meer kan dragen dan een gewone tourfiets. Wij hebben goedkope Decathlon fietsen (met betere specs dan deze fiets overigens) en daar is het al standaard 30 kg en met accu meegerekend 27 kg. Daar gaat TS met zijn zoontje niet overheen. Ik vind dat dus verder geen discussiepunt.
Deze discussie is vooral "van dit topic". Ik lees ook nergens terug dat Stella zich hierop beroept richting de TS.
Daarnaast heeft elke Stella fiets een max belasting van 120kg. Je kan er dus niet vanuit gaan dat er een verschil is tussen modellen.
Zie https://www.stella.nl/service/veelgestelde-vragenWat is de maximale belasting van de fiets?
De maximale belasting van de fiets is getest tot 120 Kg (berijder + bagage).
[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 28-04-2022 13:34 ]
Dus als de vrouw van @CrazyOne 120kg weegt dan zou het met een kind achterop te veel zijn, wat voor Stella een reden zou kunnen zijn om het niet op de product maar op de gebruiker af te schuiven?Wolly schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:03:
[...]
Die belasting staat gewoon op de bagagedrager.
Daarnaast heeft elke Stella fiets een max belasting van 120kg. Je kan er dus niet vanuit gaan dat er een verschil is tussen modellen.
Zie https://www.stella.nl/service/veelgestelde-vragen
Zoiets schreef je eerder ook al, maar hoe hoe weet je dat en hoe staat dat er?Wolly schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:03:
[...]
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
Dat zegt de anwb op hun site, zie Wolly in "Koop ontbinden na meerdere gebreken bij elektrische fiets?"Real schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:15:
[...]
Zoiets schreef je eerder ook al, maar hoe hoe weet je dat en hoe staat dat er?
Hoe het er staat weet ik niet, sticker of erin gestampt?
Norm staat in bevestiging gestanst. Zie foto van de TSWolly schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:18:
[...]
Dat zegt de anwb op hun site, zie Wolly in "Koop ontbinden na meerdere gebreken bij elektrische fiets?"
Hoe het er staat weet ik niet, sticker of erin gestampt?
:fill(white):strip_exif()/f/image/pPvvWRZwzrlKYXPIo9qSFyLF.png?f=user_large)
[ Voor 20% gewijzigd door ericplan op 28-04-2022 13:34 ]
A'dam PVOutput
Lijkt mij logisch, je hebt je immers te houden aan de gestelde instructies?President schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:08:
[...]
Dus als de vrouw van @CrazyOne 120kg weegt dan zou het met een kind achterop te veel zijn, wat voor Stella een reden zou kunnen zijn om het niet op de product maar op de gebruiker af te schuiven?
Het is ook overbodig want met de standaard groeicurves weet je dat het rond de 17, 20, 22kg ligt voor resp. 4,5,6jr. In dit geval dus rond de 19kg met een marge voor een groot/dik kind.Zinloos1 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:40:
[...]
Hij heeft wel degelijk aangegeven waarom, namelijk omdat hij aan de andere kant van de wereld zit voor een opdracht. Hij heeft geprobeerd een inschatting te maken omdat hij niet fysiek kan gaan wegen. Soms wordt op dit forum echt moeilijk gedaan om het moeilijk doen...
Da's prima, maar het is nu eenmaal rijkelijk onmogelijk om fatsoenlijk mee te denken als we niet weten of er nu boven de max belasting gegaan is of niet. Tot dan toe is alles gissen, dat is geen moeilijk doen, maar realiteit.Zinloos1 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:40:
[...]
Hij heeft wel degelijk aangegeven waarom, namelijk omdat hij aan de andere kant van de wereld zit voor een opdracht. Hij heeft geprobeerd een inschatting te maken omdat hij niet fysiek kan gaan wegen. Soms wordt op dit forum echt moeilijk gedaan om het moeilijk doen...
Zonder die getallen gaat dit gewoon niet echt ergens over. Dat @CrazyOne in buitenland zit doet daar niks aan af (en als ik zulke gegevens nodig zou hebben, zou ik het gewoon even aan het thuisfront vragen ipv goks te doen die ook vooral te licht lijken)
Zou ook mooi zijn als de bagagedrager met minimale marge ontworpen is. Één keertje over een zandpad met kuilen rijden en je verliest je kind alsnog. Die 25 kg ( of welk getal ook voor deze fiets geldt) zou een zeer ruime marge moeten hebben dat je niet bij iedere hobbel je kind of bagage eraf moet halen....
De website van de ANWB heeft niks te maken met de overeenkomst van de TS en is geen informatie die een gemiddelde, goed geïnformeerde, wel oplettende consument behoeft te weten die een mamafiets koopt.
Wat er vaker gebeurt op dit forumonderdeel, is dat er Tweakers zijn die n.a.v. een vraag zoeken naar specifieke details. Maar die Tweakers gedragen zich op dat moment uiteraard niet als een gemiddelde consument en zijn dus niet representatief voor de vraag wat een gemiddelde consument mag verwachten.
De wijze waarop er wordt gewaarschuwd kan uitmaken of de stelling juist is, dat er voor een potentieel veiligheidsprobleem afdoende is gewaarschuwd. Mede daarom staan er op sommige zaken fel gekleurde stickers met uitroeptekens over een mogelijk gevaar bij verkeerd gebruik. Dat betekent niet dat een waarschuwing die erin gestampt is niet voldoet, maar het hangt er ook vanaf waar en hoe dan. Kan je er als consument niet omheen, dan wordt het inderdaad lastig om te beweren dat de producent niet heeft gewaarschuwd. Zie de memorie van toelichting bij Warenwet en het besluit dat ik hierboven noemde:Hoe het er staat weet ik niet, sticker of erin gestampt?
Los van wel/niet veiligheid kan er nog steeds sprake zijn van non-conformiteit op grond van art. 7:17 BW.Ook moet de producent de consument informeren over risico's verbonden aan het product, die zonder passende waarschuwing niet onmiddellijk herkenbaar zijn voor de consument. In feite gaat het hier dus om een algemene verplichting producten te voorzien van de voor een veilig gebruik noodzakelijke waarschuwingen en gebruiksaanwijzingen.
Ik lees daar iets van CN L487... Wat staat er volgens jou?ericplan schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:33:
[...]
Norm staat in bevestiging gestanst. Zie foto van de TS
die norm maakt hier niks uit. als er staat 25KG belasting is het maximaal 25 KG belasting
of dat een kind is, een accu of je schoonmoeder...de marge die de fabrikant aan houd mag je niet op die 25 KG tellen. Marge gaat dus ook niet op.
Zuiver daar op ga je dit nooit winnen van Stella.
Het gaat hier letterlijk om de belofte van Stella.
Belooft Stella in een folder of op een website (in elk geval iets fysieks waarmee je dat kan aantonen) dat er een kinderzitje achterop deze fiets kan, en is het ding als moederfiets verkocht... dan gaat het hier over normaal gebruik van een fiets met kinderzitje en is die insciptie niet meer jou verantwoording. je had namelijk mogen verwachten dat dit heel bleef.
of dat een kind is, een accu of je schoonmoeder...de marge die de fabrikant aan houd mag je niet op die 25 KG tellen. Marge gaat dus ook niet op.
Zuiver daar op ga je dit nooit winnen van Stella.
Het gaat hier letterlijk om de belofte van Stella.
Belooft Stella in een folder of op een website (in elk geval iets fysieks waarmee je dat kan aantonen) dat er een kinderzitje achterop deze fiets kan, en is het ding als moederfiets verkocht... dan gaat het hier over normaal gebruik van een fiets met kinderzitje en is die insciptie niet meer jou verantwoording. je had namelijk mogen verwachten dat dit heel bleef.
[ Voor 12% gewijzigd door fvdberg op 28-04-2022 13:53 ]
Daar staat EN 14872 en dan MAX 2...Real schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:45:
[...]
Ik lees daar iets van CN L487... Wat staat er volgens jou?
https://www.nen.nl/en/nen-en-14872-2006-en-105218
[ Voor 10% gewijzigd door ericplan op 28-04-2022 13:51 ]
A'dam PVOutput
Je vraagt hoe ik weet dat de maximale belasting op de bagagedrager staat. Ik geef aan dat de ANWB site dit vermeldt, namelijk :Real schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:45:
[...]
De website van de ANWB heeft niks te maken met de overeenkomst van de TS en is geen informatie die een gemiddelde, goed geïnformeerde, wel oplettende consument behoeft te weten die een mamafiets koopt.
Daarmee is je vraag beantwoord, een consument kan dus weten dat er een limiet op zit als hij naar zijn bagagedrager kijkt.Dit maximale gewicht, ofwel de max load staat altijd vermeld op de bagagedrager in kg.
Helaas krijgen wij geen info over de verdere mate van informatie die aan eigenaar is gegeven. Stond er iets over in de handleiding van de fiets? Stond er iets over in de handleiding van het zitje?Wat er vaker gebeurt op dit forumonderdeel, is dat er Tweakers zijn die n.a.v. een vraag zoeken naar specifieke details. Maar die Tweakers gedragen zich op dat moment uiteraard niet als een gemiddelde consument en zijn dus niet representatief voor de vraag wat een gemiddelde consument mag verwachten.
[...]
De wijze waarop er wordt gewaarschuwd kan uitmaken of de stelling juist is, dat er voor een potentieel veiligheidsprobleem afdoende is gewaarschuwd. Mede daarom staan er op sommige zaken fel gekleurde stickers met uitroeptekens over een mogelijk gevaar bij verkeerd gebruik. Dat betekent niet dat een waarschuwing die erin gestampt is niet voldoet, maar het hangt er ook vanaf waar en hoe dan. Kan je er als consument niet omheen, dan wordt het inderdaad lastig om te beweren dat de producent niet heeft gewaarschuwd. Zie de memorie van toelichting bij Warenwet en het besluit dat ik hierboven noemde:
Ik vermoed trouwens van wel, gezien we ook in de handleiding van de magnetron lezen dat je er geen hondjes in moet stoppen
[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 28-04-2022 13:54 ]
NEN 14872. Dat is een (ingetrokken) norm voor bagagedragers. Ik vermoed dat de foto precies niet bevat wat je zoekt. Deze norm is vervangen door ISO 11243. Die normen zijn overigens niet echt interessant voor consumenten, want de teksten zijn niet openbaar. Die moet je kopen. Enkel verwijzen naar die norm is dus ook niet voldoende, als fabrikant.Real schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:45:
[...]
Wat er vaker gebeurt op dit forumonderdeel, is dat er Tweakers zijn die n.a.v. een vraag zoeken naar specifieke details. Maar die Tweakers gedragen zich op dat moment uiteraard niet als een gemiddelde consument en zijn dus niet representatief voor de vraag wat een gemiddelde consument mag verwachten.
[...]
De wijze waarop er wordt gewaarschuwd kan uitmaken of de stelling juist is, dat er voor een potentieel veiligheidsprobleem afdoende is gewaarschuwd. Mede daarom staan er op sommige zaken fel gekleurde stickers met uitroeptekens over een mogelijk gevaar bij verkeerd gebruik. Dat betekent niet dat een waarschuwing die erin gestampt is niet voldoet, maar het hangt er ook vanaf waar en hoe dan. Kan je er als consument niet omheen, dan wordt het inderdaad lastig om te beweren dat de producent niet heeft gewaarschuwd. Zie de memorie van toelichting bij Warenwet en het besluit dat ik hierboven noemde:
[...]
Los van wel/niet veiligheid kan er nog steeds sprake zijn van non-conformiteit op grond van art. 7:17 BW.
[...]
Ik lees daar iets van CN L487... Wat staat er volgens jou?
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 28-04-2022 13:54 ]
Dan nog, ik heb een batavus fiets waarop duidelijk staat aangegeven 15kg stuur, 25kg bagagedrager. Daar klimt ook gewoon een kind van 17kg, een mama van 95kg en een kind van 27kg op. Fiets hebben we nu al tig jaar, gebeurt niks mee. Enige mankement tot nu toe is een gebroken spaak (wat mogelijk met bovenstaande te maken kan hebben)
Er zit wel enige marge op de belastbaarheid van het spul, het hoort niet dat zoiets afbreekt als je er 1 of 2kg overheen gaat.
Overigens is de constructie van onze batavus ebike hetzelfde als van de fiets van TS. Verschil is dat het niet gelast is op het buigpunt en dat het staal een stuk dikker en dus steviger is.
Er zit wel enige marge op de belastbaarheid van het spul, het hoort niet dat zoiets afbreekt als je er 1 of 2kg overheen gaat.
Overigens is de constructie van onze batavus ebike hetzelfde als van de fiets van TS. Verschil is dat het niet gelast is op het buigpunt en dat het staal een stuk dikker en dus steviger is.
De normverwijzing is uiteraard voor een consument onvoldoende, want die norm hoeft een consument niet na te slaan. Maar als er inderdaad MAX... en een gewicht staat (zou inderdaad kunnen als ik het nog eens bekijk) maakt dat het hele verhaal wel anders.
Maar daarmee weet je dus niet of het op deze fiets stond. Ondertussen heeft @ericplan daar wel een aanwijzing voor gegeven.Wolly schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:52:
[...]
Je vraagt hoe ik weet dat de maximale belasting op de bagagedrager staat. Ik geef aan dat de ANWB site dit vermeldt, namelijk :
Als het daadwerkelijk zo is. De stelling 'het is zo' want de ANWB zegt dat het zo is heeft weinig waarde.Daarmee is je vraag beantwoord, een consument kan dus weten dat er een limiet op zit als hij naar zijn bagagedrager kijkt.
Ik vind het anders niet heel gek dat je even naar de belastbaarheid kijkt voordat je je kind op die bagagedrager zet eigenlijk.Real schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:45:
[...]
Zou ik dat zelf doen? Waarschijnlijk wel. Maar ik kan me voorstellen, dat de gemiddelde consument er blind vanuit gaat dat je een kind van 5 of 6 kunt vervoeren op een mamafiets in een zitje wat past bij de leeftijd van het kind.42erik schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:10:
[...]
Ik vind het anders niet heel gek dat je even naar de belastbaarheid kijkt voordat je je kind op die bagagedrager zet eigenlijk.
Ik schreef dus:42erik schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:10:
[...]
Ik vind het anders niet heel gek dat je even naar de belastbaarheid kijkt voordat je je kind op die bagagedrager zet eigenlijk.
De website van de ABWB bekijken is dus niet hetzelfde als 'dat je even naar de belastbaarheid kijkt'.
Degenen die een iets meer werktuigbouwkundige achtergrond hebben begrijpen direct waarom het fout gaat met deze combinatie.
(foto van www.oudersenzo.nl)
Zo'n zitje nodigt uit tot een luie zithouding die een enorm moment op de bevestiging uitoefent.
Het eerdergenoemde Yepp Junior zitje zorgt voor een actievere zithouding, waardoor er minder kracht op de bevestiging komt.

Zo'n zitje nodigt uit tot een luie zithouding die een enorm moment op de bevestiging uitoefent.
Het eerdergenoemde Yepp Junior zitje zorgt voor een actievere zithouding, waardoor er minder kracht op de bevestiging komt.

A'dam PVOutput
Ook dat is hier geen enkele factor. Het gaat puur om wat de fabrikant beloofd heeft hier. De fabrikant draagt het risico mits TS aan kan tonen d.m.v. folders, of de website
Dat het om een fiets gaat die een kinderzitje mag hebben. hoe dit kinderzitje de kracht verdeelt doet niet ter zake. Als de fiets met de opmerking verkocht is dat er een kinderzitjes op kan, dan moet dat probleemloos kunnen. In die zin staat nergens welk kinderzitje.
Als dat niet aantoonbaar is val je terug op de max 25 KG die hier vrij lastig wordt om aan te tonen.
Dat het om een fiets gaat die een kinderzitje mag hebben. hoe dit kinderzitje de kracht verdeelt doet niet ter zake. Als de fiets met de opmerking verkocht is dat er een kinderzitjes op kan, dan moet dat probleemloos kunnen. In die zin staat nergens welk kinderzitje.
Als dat niet aantoonbaar is val je terug op de max 25 KG die hier vrij lastig wordt om aan te tonen.
[ Voor 10% gewijzigd door fvdberg op 28-04-2022 14:21 ]
Volgens:fvdberg schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:20:
Ook dat is hier geen enkele factor. Het gaat puur om wat de fabrikant beloofd heeft hier. De fabrikant draagt het risico mits TS aan kan tonen d.m.v. folders, of de website
https://www.fietsersbond....e-slap-voor-nederlanders/
doet de zithouding/krachtverdeling er wel degelijk toe:
Tjitske Voet uit Bergen op Zoom, bijvoorbeeld, ging ervan uit dat ze haar driejarig dochtertje Kaja (15 kilo) wel achter op de fiets mee zou kunnen nemen. Ze had een modieuze Van Moof-fiets aangeschaft en liet er meteen een zitje op zetten. Dat ging niet goed. Voet: ‘Het is met bouten en al uit het frame gebroken.’ Kaja’s rugzakje brak de val en het liep gelukkig allemaal goed af.
Tjitske Voet uit Bergen op Zoom, bijvoorbeeld, ging ervan uit dat ze haar driejarig dochtertje Kaja (15 kilo) wel achter op de fiets mee zou kunnen nemen. Ze had een modieuze Van Moof-fiets aangeschaft en liet er meteen een zitje op zetten. Dat ging niet goed. Voet: ‘Het is met bouten en al uit het frame gebroken.’ Kaja’s rugzakje brak de val en het liep gelukkig allemaal goed af.
Hoe kan dat nou? ‘Wij zijn zeer geschrokken van het voorval’, mailt Taco Carlier van Van Moof. ‘Wij besteden altijd de grootste zorg aan de veiligheid van onze producten en de veiligheid staat altijd voorop.’ Carlier zegt dat de drager geschikt is voor een gewicht tot 25 kilo. ‘Dit staat heel duidelijk op de drager vermeld: ‘MAX 25 KG’. Wij hebben het NEN 14872-keurmerk op de drager, getest door een gecertificeerde fabrikant. Dat is een internationale certificering voor de drager tot 25 kilo. Het gebruikte kinderzitje in dit betreffende geval is de GMG 911; ik heb met GMG/ Yepp gebeld. In de handleiding van dit kinderzitje staat vermeld dat het zitje alleen geïnstalleerd mag worden op dragers die een minimale last kunnen verdragen van 35 kilo. Het zitje had dus niet op onze achterdrager gemonteerd mogen worden.’
Carlier belt later om uit te leggen dat het niet alleen om het gewicht van het kind en het zitje gaat. ‘Als een kind achteroverleunt is de belasting heel anders, veel zwaarder. Daarom heeft de fabrikant van het zitje die eis van 35 kilo gesteld.’
Dus hoewel het stoeltje voor tot 25kg kan zijn, en de bagagedrager tot 25kg kan dragen, kan het nog zo zijn dat het stoeltje op een fiets meer meer draagkracht gemonteerd moet wordenDe fabrikanten van de fiets en het zitje wijzen naar elkaar om van de schuld af te komen. Ze gebruiken de NEN-norm om zich te vrijwaren van claims
[ Voor 3% gewijzigd door Puc van S. op 28-04-2022 14:24 ]
Ik zit eens zo te kijken naar de handleiding van een willekeurig Polisport zitje (want het exacte type wordt niet gedeeld) en daar staan toch wel specifieke instructies in.Anoniem: 39993 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:14:
[...]
Zou ik dat zelf doen? Waarschijnlijk wel. Maar ik kan me voorstellen, dat de gemiddelde consument er blind vanuit gaat dat je een kind van 5 of 6 kunt vervoeren op een mamafiets in een zitje wat past bij de leeftijd van het kind.
Het kinderstoeltje heeft een zwaartepunt (F) (zie indicatie op het kinderstoeltje), diat bij het monteren van het stoeltje vóór de as van het achterwiel moet blijven. Als het zwaartepunt toch achter de as van het achterwiel uitkomt mag dat niet meer dan 10 cm. zijn
Als u extra bagage vervoert mag die niet zwaarder zijn dan de maximaal toegestane capaciteit van de fiets en de extra bagage dient vóór de fietser te worden vervoerd.
Controleer regelmatig of de schroeven in orde zijn en vervang ze als dat nodig is
Dus ja, je kan er gerust vanuit gaan dat je een kinderzitje op deze fiets kan gebruiken maar je hebt je wel te informeren naar de do's en dont's.Het gezamenlijk gewicht van de fietser en het getransporteerde kind mag nooit zijn meer dan de maximum toegestane lading voor de fiets. Controleer in de handleiding van de fiets of bij de leverancier of de fiets deze aanvullende belasting kan hebben
Heel dat bagagerek steunt op 3 punten, waarvan 2 achter elkaar liggen.ericplan schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:15:
Degenen die een iets meer werktuigbouwkundige achtergrond hebben begrijpen direct waarom het fout gaat met deze combinatie.
Dat rek ziet er heel solide uit, maar de bevestiging aan het kader, bovenaan is gewoon een lachertje. Dat zie je inderdaad van km's ver...
Dat met de overduidelijke eigenaardige verdeling.

[ Voor 4% gewijzigd door cadsite op 28-04-2022 14:26 ]
inderdaad, wat slecht zeg. Ik ben misschien van een wat oudere stempel, maar daar konden we gewoon volwassenen vervoeren op de bagagedrager. Een wiebelend en energiek kind trekt die brakke verbinding gewoon aan gort.cadsite schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:26:
[...]
Heel dat bagagerek steunt op 3 punten, waarvan 2 achter elkaar liggen.
Dat rek ziet er heel solide uit, maar de bevestiging aan het kader, bovenaan is gewoon een lachertje. Dat zie je inderdaad van km's ver...
Dat met de overduidelijke eigenaardige verdeling.
[Afbeelding]
De ene Max 25 kg is de andere niet. Een fabrikant kan een bagagedrager berekenen/ontwerpen voor Max 25 kg met een veiligheidsfactor van 1,2 of een veiligheidsfactor van 3. Het resulteert in 2 heel verschillende dragers.
dat maakt allemaal geen snars uit hier wat die veiligheidsfactor is.
25 Kg is 25 Kg
De consument heeft als enige beperking namelijk de 25 KG. Dit staat hard op de beugel.
Hoe de 25 KG aan belasting op de fiets terecht komt... een normale consument is geen werkbouwkundige. dus boeiend.
Die 25 KG beperking vervalt echter als er door de fabrikant iets anders beloofd is bij verkoop.
De fabrikant is wel verantwoordelijk voor deze bewering indien bepaalde onderdelen te licht zijn uitgevoerd.
als TS dus folders of printjes van de website kan overleggen met de belofte dat er een fietsstoeltje op kan is dit juridisch gezien klaar en kan de koop ontbonden worden. Dit kan duidelijk niet. en dat kan weer aangetoond worden met de 25 KG max.
25 Kg is 25 Kg
De consument heeft als enige beperking namelijk de 25 KG. Dit staat hard op de beugel.
Hoe de 25 KG aan belasting op de fiets terecht komt... een normale consument is geen werkbouwkundige. dus boeiend.
Die 25 KG beperking vervalt echter als er door de fabrikant iets anders beloofd is bij verkoop.
De fabrikant is wel verantwoordelijk voor deze bewering indien bepaalde onderdelen te licht zijn uitgevoerd.
als TS dus folders of printjes van de website kan overleggen met de belofte dat er een fietsstoeltje op kan is dit juridisch gezien klaar en kan de koop ontbonden worden. Dit kan duidelijk niet. en dat kan weer aangetoond worden met de 25 KG max.
[ Voor 3% gewijzigd door fvdberg op 28-04-2022 14:47 ]
zithouding doet er niet toe. al wil ik er een ligstoel er op zetten... als het maar een fietsstoel is.. het gaat om de beloftePuc van S. schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:23:
Volgens:
[...]
Dus hoewel het stoeltje voor tot 25kg kan zijn, en de bagagedrager tot 25kg kan dragen, kan het nog zo zijn dat het stoeltje op een fiets meer meer draagkracht gemonteerd moet worden
Daar zit natuurlijk ook wel wat nuance aan, dat de fabrikant aangeeft dat 'een fietsstoeltje of kinderzitje' gebruikt kan worden betekent niet dat je er dan vanuit kan gaan dat dit ieder stoeltje of zitje betreft.fvdberg schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:40:
25 Kg is 25 Kg
Op een Max 25KG of Max 30KG bagage drager kan je immers prima een Max 22KG stoeltje gebruiken (mits het kind dan ook <22KG is en je het stoeltje dus correct gebruikt), echter een Max 35KG zitje mogelijk niet. Zolang gewoon duidelijk op de fiets wordt weergegeven wat het maximale draag gewicht is, is het prima duidelijk wat voor zitjes wel en niet zouden moeten kunnen.
Dat komt omdat de gemiddelde consument zo gepamperd wordt door zowat alles en iedereen dat ze zelf niet meer logisch kunnen nadenken of even gaan opzoeken of het wel klopt wat een verkoper zegt.Anoniem: 39993 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:14:
[...]Zou ik dat zelf doen? Waarschijnlijk wel. Maar ik kan me voorstellen, dat de gemiddelde consument er blind vanuit gaat dat je een kind van 5 of 6 kunt vervoeren op een mamafiets in een zitje wat past bij de leeftijd van het kind.
Nooit ergens blind van uit gaan, da's dom en kan zelfs gevaarlijke situaties opleveren. In dit geval had het kind ook ernstig gewond in het ziekenhuis terecht kunnen komen.
Better safe then sorry. En, wat ik steeds vaker zie in deze branche; goedkoop is duurkoop. Een fabrikant die goedkope spullen aanbiedt moet ergens op bezuinigd hebben en dat komt de kwaliteit van de produkten niet ten goede.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dat is een fabeltje. Er is geen verplichting dat de verkoper 3 pogingen krijgt. Enkel dat de fabrikant de mogelijkheid moet krijgen tot reparatie, maar al na die 2e gebeurtenis kon in deze case besloten worden tot opzegging omdat er geen deugdelijk product is geleverd, sterker nog een gevaarlijk product want het kind had (serieus) gewond kunnen raken.fvdberg schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:55:
de fabrikant krijgt drie pogingen om dit te repareren, dit is de 3e poging, hierna kan de koop ontbonden worden als deze weer stuk gaat.
Daarnaast moet de reparatie zonder al te veel overlast en binnen een redelijk termijn verricht worden. Dat is bij die 2e ook niet gebeurd, want het heeft maar liefst 2 maanden geduurd.
Welk totaal geen relevantie heeft op onze eigen wetgeving waarin niets is opgenomen van het aantal reparatie pogingen anders dan dat de fabrikant de kans moet kunnen krijgen. Dus jouw opmerking en verwijzing is geheel nutteloos.euchromatic schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:27:
[...]
Uit de Amerikaans Lemon Law over auto's met gebreken. Bij een nieuw gekochte auto hoeft een defect niet eindeloos te worden gerepareerd, na 3x moet verplicht geld terug gegeven worden.
Daarnaast ligt het ook sterk aan het issue. In dit geval, zie ik sterk dat er hier een ernstige non-conformiteit is gezien het gebrek, het product, en de potentiele gevolgen van het gebrek.
In primaire zaak zou vervanging gepaster zijn, maar na een 2e keer dat de bagagedrager ernstig faalt wat een zeer belangrijke eigenschap is van deze fiets, neig ik eerder naar ontbinding.
------
@CrazyOne In dit geval zou ik gelijk overgaan tot ontbinding. Die eerste twee mankementen zijn al ernstig genoeg. Herhaling van het 2e incident, waarbij wederom jouw kind (serieus) gewond kon raken zou mij geen vertrouwen meer geven in het product. Het product voldoet niet aan de verwachtingen die men mag hebben, dus non-conform.
Oh, ik kan het me ook zeker voorstellen. En het zou ook zeker moeten kunnen vind ik. Helaas is de realiteit soms opstandigAnoniem: 39993 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:14:
[...]
Zou ik dat zelf doen? Waarschijnlijk wel. Maar ik kan me voorstellen, dat de gemiddelde consument er blind vanuit gaat dat je een kind van 5 of 6 kunt vervoeren op een mamafiets in een zitje wat past bij de leeftijd van het kind.
Dan begreep ik je verkeerd, ik dacht dat je vind dat belasting checken niet van de gemiddelde consument verwacht kan worden (ik las het stuk over anwb als "en waar kun je dat dan vinden")Real schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:14:
[...]
Ik schreef dus:
De website van de ABWB bekijken is dus niet hetzelfde als 'dat je even naar de belastbaarheid kijkt'.
Met betrekking tot de 3 reparatiepogingen onder garantie: dit aantal keren komt in meerdere stuken jurisprudentie voort waar in nieuwere jurisprudentie naar gewezen wordt. Dit aantal is dus getoetst aan de wet door de rechtspraak en hiermee dus een veilig handvat. daarmee is het dus zeker geen fabeltje.Sir_Lion schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:16:
[...]
Dat is een fabeltje. Er is geen verplichting dat de verkoper 3 pogingen krijgt. Enkel dat de fabrikant de mogelijkheid moet krijgen tot reparatie, maar al na die 2e gebeurtenis kon in deze case besloten worden tot opzegging omdat er geen deugdelijk product is geleverd, sterker nog een gevaarlijk product want het kind had (serieus) gewond kunnen raken.
Daarnaast moet de reparatie zonder al te veel overlast en binnen een redelijk termijn verricht worden. Dat is bij die 2e ook niet gebeurd, want het heeft maar liefst 2 maanden geduurd.
[...]
Welk totaal geen relevantie heeft op onze eigen wetgeving waarin niets is opgenomen van het aantal reparatie pogingen anders dan dat de fabrikant de kans moet kunnen krijgen. Dus jouw opmerking en verwijzing is geheel nutteloos.
Daarnaast ligt het ook sterk aan het issue. In dit geval, zie ik sterk dat er hier een ernstige non-conformiteit is gezien het gebrek, het product, en de potentiele gevolgen van het gebrek.
In primaire zaak zou vervanging gepaster zijn, maar na een 2e keer dat de bagagedrager ernstig faalt wat een zeer belangrijke eigenschap is van deze fiets, neig ik eerder naar ontbinding.
------
@CrazyOne In dit geval zou ik gelijk overgaan tot ontbinding. Die eerste twee mankementen zijn al ernstig genoeg. Herhaling van het 2e incident, waarbij wederom jouw kind (serieus) gewond kon raken zou mij geen vertrouwen meer geven in het product. Het product voldoet niet aan de verwachtingen die men mag hebben, dus non-conform.
In dit geval echter is dit niet noodzakelijk om aan te wenden daar het issue hier een non conformiteit betreft met de wijze waarop deze fiets verkocht is.
in ALLE gevallen is hier het aantonen van de non conformiteit de doorslaggevende factor,
oftewel is de fiets verkocht als mama fiets en is er aantoonbaar door TS toegezegd dat hier een kind in een kinderstoeltje op vervoerd kan worden dan doet het hele garantie verhaal niet ter sprake.
Is dat niet aantoonbaar toegezegd dan betreft het hier gewoon garantie waarbij de 25 KG als uitgangspunt gebruikt dient te worden.
Dit kan voor de overige factoren als slecht ontwerp e.d. aangevuld worden met een rapport van een deskundige/second opinion van een fietsenmaker.
Maar die 25 kg is dus inclusief het gewicht van het kinderzitje (iig 2 kg, exacte type onbekend) én de accu (3,7 kg).fvdberg schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:09:
[...]
Is dat niet aantoonbaar toegezegd dan betreft het hier gewoon garantie waarbij de 25 KG als uitgangspunt gebruikt dient te worden.
Dit kan voor de overige factoren als slecht ontwerp e.d. aangevuld worden met een rapport van een deskundige/second opinion van een fietsenmaker.
A'dam PVOutput
exactericplan schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:18:
[...]
Maar die 25 kg is dus inclusief het gewicht van het kinderzitje (iig 2 kg, exacte type onbekend) én de accu (3,7 kg).
Alleen onderbouw je die stelling niet met een verifieerbare bron. Verder worden lang niet alle uitspraken gepubliceerd, zodat je teller en noemer niet kent als je wel bronnen hebt.fvdberg schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:09:
[...]
Met betrekking tot de 3 reparatiepogingen onder garantie: dit aantal keren komt in meerdere stuken jurisprudentie voort waar in nieuwere jurisprudentie naar gewezen wordt. Dit aantal is dus getoetst aan de wet door de rechtspraak en hiermee dus een veilig handvat. daarmee is het dus zeker geen fabeltje.
Om welke ECLIs gaat het volgens jou? Dan kunnen we zien aan welke wet er dan getoetst is. Of heb je zelf een rechtsgrond waar dat aantal uit zou moeten blijken?
Dat weet ik zo niet uit mijn hoofd, en heb helemaal geen zin om deze erbij te zoeken. bovendien kan je deze direct over nemen uit diverse boeken en verslagen/uitwerkingen. ik zie verder de toevoeging van deze onderbouwing aan dit topic niet daar deze jurisprudentie helemaal niet van toepassing is verder op dit topicReal schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:53:
[...]
Alleen onderbouw je die stelling niet met een verifieerbare bron. Verder worden lang niet alle uitspraken gepubliceerd, zodat je teller en noemer niet kent als je wel bronnen hebt.
Om welke ECLIs gaat het volgens jou? Dan kunnen we zien aan welke wet er dan getoetst is. Of heb je zelf een rechtsgrond waar dat aantal uit zou moeten blijken?
Ook houd ik er niet van hoe er continu om dit soort info die niets toe voegt aan dit topic te moeten reageren.
[ Voor 9% gewijzigd door fvdberg op 28-04-2022 17:05 ]
Oké, misschien praten we nu langs elkaar heen? Ik heb het over de kwaliteit van Stella.fvdberg schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:40:
25 Kg is 25 Kg
Heb van een veiligheidskundige ooit de term "foreseeable misuse" geleerd. Dat betekent dat een fabrikant beter ook rekening houdt met het gegeven dat onderdelen niet volgens het boekje gebruikt worden.
In dit geval zou ik rekenen met een hogere veiligheidsfactor, zodat het niet meteen een probleem is als er een kleuter van 20 kg op zit ipv een peuter van 15 kg. Zelfs dat er incidentieel wel eens een volwassene achterop gaat, zonder dat de boel meteen afbreekt.
Maar goed Stella is een budgetmerk en moet ergens op besparen.
nee, dat is simpelweg niet van toepassing ALS de fabrikant AANTOONBAAR beloofd heeft (en dat lijkt het geval) dat een kind met kinderzitje achterop de fiets als normaal/beloofd/beoogd gebruik bestempelt kan worden.
oftewel een folder/printje van de website is voldoende.
Tip: De wayback machine (internet archive) indexeert ook de website van deze leverancier: https://web.archive.org/w...ktrische-fietsen/p/fiore/
hier staat:
oftewel een folder/printje van de website is voldoende.
Tip: De wayback machine (internet archive) indexeert ook de website van deze leverancier: https://web.archive.org/w...ktrische-fietsen/p/fiore/
hier staat:
Non-Conformiteit dus. niets andersWat is een elektrische moederfiets?
Een elektrische moederfiets is ontworpen met het oog op comfort en veiligheid voor zowel moeder/vader als voor de kinderen. Elektrische moederfietsen zijn voorzien van een extra sterk frame, extra sterke banden en spaken, een lage en ruime instap en dubbele standaard.
Waarom een elektrische moederfiets?
Moeiteloos twee kinderen vervoeren? Geen probleem met een elektrische moederfiets! De elektrische moederfiets maakt het moeders -en vaders- gemakkelijker bij de dagelijkse bezigheden.
Want moeders hebben het al druk genoeg! Boodschappen doen, kinderen naar school brengen of gewoon een fietstocht maken: op de elektrische moederfiets van Stella wordt dit een fluitje van een cent!
Voordelen van de Stella Fiore:
Extra sterk frame met ruime instap
Extra sterke banden en spaken
Veilig opstappen door dubbele standaard en stuurslot
[ Voor 54% gewijzigd door fvdberg op 28-04-2022 17:18 ]
En dan verwacht ik op een "mama-fiets" dus een bagagedrager die toch minimaal een flinke stoel (5 kg) en een kind met een gewicht van het max voor zo'n stoeltje (22 kg) mag dragen. Minimaal 27 kg + de eventuele accu dus. En als ik op mijn (niet-mama) budget e-bike van de Decathlon kijk, dan is dat ook precies wat er staat op de bagagedrager. Die zit overigens niet met zo'n ielig staalstripje vast. Op die plek zit bij mij alleen het spatbord bevestigd.
jep, alleen ook dit is dus niet relevant in dit geval.ericplan schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:17:
De 27 kg komt uit de huidige norm ISO 11243:2016. De 25 kg komt uit de verouderde norm EN 14872:2006 die op de drager van de fiets van TS staat.
Zie mijn post met daar in een link naar het internet archive.
Daar is heel erg duidelijk te lezen wat het beoogde gebruik is van deze fiets.
En ook mooi:Waarom een elektrische moederfiets?
Moeiteloos twee kinderen vervoeren? Geen probleem met een elektrische moederfiets! De elektrische moederfiets maakt het moeders -en vaders- gemakkelijker bij de dagelijkse bezigheden.
de constructie van de drager spreekt dit letterlijk tegenWelke elektrische moederfiets?
Fietsen met kinderen stelt extra eisen aan veiligheid en betrouwbaarheid. De elektrische moederfiets van Stella is ontworpen voor de veiligheid van kinderen én berijder.
elke fietsenmaker kan en zal dit ontkrachten
[ Voor 16% gewijzigd door fvdberg op 28-04-2022 17:26 ]
De Stint claimde hetzelfde.fvdberg schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:23:
Daar is heel erg duidelijk te lezen wat het beoogde gebruik is van deze fiets.
[...]
de constructie van de drager spreekt dit letterlijk tegen
elke fietsenmaker kan en zal dit ontkrachten
Overigens zou iedere fietsenmaker dit kunnen verstevigen met 4 buisklemmen en 2 stukjes metaal.
In zijn algemeenheid betwist ik dit niet, zeker als je grenzen op gaat zoeken, maar het citaat van van Moof is onzin. Yepp eist namelijk 35kg om een veel logischer reden: het betreffende zitje is voor kinderen t/m 35kgPuc van S. schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:23:
[...]
Volgens:
[...]
[...]
[...]
[...]
Dus hoewel het stoeltje voor tot 25kg kan zijn, en de bagagedrager tot 25kg kan dragen, kan het nog zo zijn dat het stoeltje op een fiets meer meer draagkracht gemonteerd moet worden
Niet dat ik daar gek van opkijk van een merk dat design boven functie stelt
en ik houd niet van spruitjesfvdberg schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:04:
[...]
Ook houd ik er niet van hoe er continu om dit soort info die niets toe voegt aan dit topic te moeten reageren.
Je (letterlijke) 1e reply in dit topic stelt:
De fabrikant krijgt 3 pogingen, dit is de 3e, hierna kun je ontbinden
Daar zit geen woord Chinees bij. Je komt zelf met die uitspraak.
Het zal best dat er jurisprudentie is waar er toevallig 3 pogingen zijn ondernomen, waarna de consument het zat was. Kan goed. Maar dat maakt die 3 keer nog niet automatisch de drempel.
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 29-04-2022 12:35 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Nee het maakt geen automatische drempel, maar wel een goed handvat.
Overigens kent het verhaal naast de wet, en jurisprudentie nog een kant,
Dat zijn de garantie voorwaarden van de verkoper. daar kunnen ook regels in opgenomen zijn hierover.
Bijvoorbeeld deze:
Degene van Stella kunnen hier gevonden worden: https://www.stella.nl/med...%20PDF%2016092021.pdf?v=1
Dat zijn de garantie voorwaarden van de verkoper. daar kunnen ook regels in opgenomen zijn hierover.
Bijvoorbeeld deze:
omdat hier naar verwezen wordt VOOR verkoop en er gevraagd wordt hiermee akkoord te gaan is dit de basis waarop de garantie afhandeling plaats zal vinden.Garantie voorwaarden
Alle [knip] producten worden nauwgezet gecontroleerd, uitvoerig getest en onderworpen aan de strikte kwaliteitscontroleprocedures van [knip]. Daarom biedt [knip] een garantie op haar producten. Deze garantie vormt geen beperking op de garantierechten van de koper die voortvloeien uit een verkoopovereenkomst met de verkoper of toepasselijke wettelijke rechten.
Voor onze producten geven wij garantie volgens de volgende bepalingen:
1. Wij verlenen garantie volgens de hiernavolgende punten 2 t/m 8 door het kosteloos verhelpen van defecten aan het product, die aantoonbaar binnen de garantietijd op een materiaal- of productiefout berusten.
2. De garantietijd bedraagt 24 maanden; bij professioneel of soortgelijk gebruik 12 maanden. De garantietermijn begint bij de aankoop door de koper. Doorslaggevend is de datum op het originele aankoopbewijs. Garantie is niet overdraagbaar.
3. Van de garantie uitgesloten zijn:
Delen die aan slijtage door normaal gebruik of natuurlijke slijtage onderhevig zijn, alsmede defecten aan het product die terug te voeren zijn op slijtage door normaal gebruik of natuurlijke slijtage.
Defecten aan het product die veroorzaakt zijn door het niet naleven van de gebruiksvoorschriften, verkeerd gebruik, abnormale omgevings- en/of gebruiksomstandigheden, overbelasting of gebrekkig onderhoud.
Defecten aan het product die veroorzaakt zijn door het gebruik van niet-originele accessoires of onderdelen.
Producten waaraan veranderingen of uitbreidingen aangebracht zijn.
Producten waarvan het serienummer niet meer leesbaar is.
Producten met waterschade
4. Ondanks het feit, dat accu’s in principe aan slijtage onderhevige onderdelen zijn, verlenen wij 6 maanden garantie op aantoonbare materiaal- of productiefouten.
5. Wij verhelpen het door ons als garantieplichtig erkend defect door het defecte product te repareren of te vervangen voor een gerefurbished model.(eventueel door een vergelijkbaar model). is een product niet (economisch) reparabel en is er geen gerefurbished danwel vergelijkbaar model op voorraad dan kunnen we er voor kiezen om uw geld te retourneren, minus de afschrijving. Vervangen producten of onderdelen worden ons eigendom. Wij hanteren 3 reparatiepogingen. Indien hetzelfde probleem zich hierna alsnog voor doet dan zullen wij uw geld te retourneren, minus de afschrijving in de vorm van een waardebon Waardebonnen zijn 3 maanden geldig tenzij de garantie eerder af loopt. Dan hanteren we deze datum. Waardebonnen zijn alleen geldig op dezelfde categorie als het product waar de waardebon voor verstrekt is en gelden niet op de verzendkosten.
6. De garantieclaim moet binnen de garantietijd geldend gemaakt worden. Hiervoor dient het betreffende product, exclusief accessoires, met het originele aankoopbewijs met vermelding van aankoopdatum en productomschrijving aan de verkoper voorgelegd te worden. Gedeeltelijk of volledig gedemonteerde producten vallen niet onder de garantie. Stuurt de koper het product naar de verkoper, dan zijn de transportkosten en het transportrisico voor de koper.
7. Andere claims dan het in deze garantiebepalingen genoemde recht op het verhelpen van het defect aan het product vallen niet onder deze garantie.
8. Door onze garantieprestaties wordt de garantietermijn voor producten niet verlengd of vernieuwd.
De hierboven vermelde garantie geldt voor producten dat via [knip] geleverd is. Verzending naar is voor uw eigen kosten.
Voor deze garantie geldt het Nederlands recht, met uitsluiting van het Weens Koopverdrag (VN-verdrag inzake internationale koopovereenkomsten van roerende zaken; CISG).
Degene van Stella kunnen hier gevonden worden: https://www.stella.nl/med...%20PDF%2016092021.pdf?v=1
[ Voor 96% gewijzigd door fvdberg op 29-04-2022 14:54 ]
Uit jouw reacties in dit topic kun je opmaken dat je de helft van de tijd niet weet waar je het over hebt. Je kunt beter niet reageren dan onjuiste informatie geven, daar help je niemand meefvdberg schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:13:
Nee het maakt geen automatische drempel, maar wel een goed handvat.
Bijvoorbeeld deze:
[...]
omdat hier naar verwezen wordt VOOR verkoop en er gevraagd wordt hiermee akkoord te gaan is dit de basis waarop de garantie afhandeling plaats zal vinden.
Volgens de wet dient de winkel de garantie af te handelen binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast. Garantievoorwaarden en/ of algemene-voorwaarden kunnen een aanvulling, in positieve zin, zijn op de wettelijke garantie. Nooit een vervanging ervan, en ook zeker geen basis. Ook niet als je akkoord bent gegaan met deze voorwaarden.
De wet gaat uit van redelijkheid en billijkheid, in dit geval is het redelijk dat de ts het vertrouwen in het product opzegt. Immers is de fiets meermaals defect geraakt en voldoet het nog steeds niet aan alle eigenschappen om het normaal te kunnen gebruiken c.q. te gebruiken zoals geadverteerd. Hierdoor is de fiets non-conform en heeft de consument het recht om de koop te ontbinden.
[ Voor 4% gewijzigd door Freshouttheoven op 29-04-2022 16:40 ]
Dit is geen gebroken las maar gebroken op waar het staal gebogen is de bagegedrager onder de juiste hoek te krijgen, dat is een inferieure constructie manier omdat bij het buigen het staal zwakker wordt. Verder zie ik ook dat ze bij de huidige modellen deze constructie niet meer gebruiken dus ik gok dat je niet de enige bent met die probleem.CrazyOne schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:06:
Geen fietstassen inderdaad, mijn vrouw gebruikt een rugtas, of aan het stuur voor korte ritjes.
En bet is geen stoeltje van de maker, een normale fietsstoel welke op de bagagedrager past en daar ook op vastzit. Mijn zoontje weegt nu ongeveer 20 kilo schat ik in, en was nog lichter toen de bagagedrager vorig jaar letterlijk van het frame losscheurde op de las.
Maar het is een mammafiets, zo stond (en staat) hij ook te koop dus hou zou wel iets meer moeten kunnen dragen. Ondertussen toch maar alvast een berichtje richting rb gedaan.
***members only***
Ik weet heel erg goed waar ik het over heb.Freshouttheoven schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:18:
[...]Uit jouw reacties in dit topic kun je opmaken dat je de helft van de tijd niet weet waar je het over hebt.
Je beroepen op een wet is echt veel te makkelijk.
Een tip: Civiel recht is in de praktijk veel meer als alleen een paar boekjes met regeltjes.
Het recht wordt in de praktijk getoetst aan onderlinge afspraken tov de wet zo als de garantievoorwaarden van de leverancier of beloften bij aankoop van een product.
indien men er samen niet uit komt onderling kan de rechtspraak hier in de vorm van een civiele procedure bij het kantongerecht gevraagd worden een standpunt in te nemen.
Die 2 zaken maken de realiteit. Oftewel de uitvoering van de wet. en dit maakt vervolgens dat er zaken over te nemen zijn uit jurisprudentie die je redelijkerwijs voor realistisch aan kan nemen.
[ Voor 28% gewijzigd door fvdberg op 29-04-2022 16:57 ]
Die "3 reparaties" is leuk en jurisprudentie daarover ook, maar de gevolgen van het gebrek lijken me ook wel relevant. Dat een fabrikant 3 pogingen mag doen om de backlight van een laptop te repareren wil natuurlijk niks zeggen over een systeem dat cruciaal is voor de veiligheid van een kind. Een kapotte laptop is geen ramp, een kind dat bij een snelheid van 25km/u achterover kukelt kan een schedelbreuk oplopen. Als zo'n systeem tot twee keer toe faalt kun je met enig gezond verstand je kind daar niet voor een derde keer op zetten.
Dus als de fabrikant al per se voor een derde reparatie wil gaan zou ik wel heel strenge eisen stellen. Niet gewoon wat hobbyen met een schroefje hier en een stangetje daar. Dit systeem is onbetrouwbaar gebleken, vervang de complete constructie maar als je het zo graag wil repareren.
Dus als de fabrikant al per se voor een derde reparatie wil gaan zou ik wel heel strenge eisen stellen. Niet gewoon wat hobbyen met een schroefje hier en een stangetje daar. Dit systeem is onbetrouwbaar gebleken, vervang de complete constructie maar als je het zo graag wil repareren.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
+ Betrek de Consumentenbond of iets dergelijks erbij, dat ze preventief alle fietsen met dezelfde constructie gaan verstevigen...bwerg schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:20:
@CrazyOne dit lijkt mij relevant, want het impliceert dat de fabrikant ook tot de conclusie gekomen is dat het oorspronkelijke ontwerp toch niet zo handig was.Brilsmurfffje schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:33:
[...]
Dit is geen gebroken las maar gebroken op waar het staal gebogen is de bagegedrager onder de juiste hoek te krijgen, dat is een inferieure constructie manier omdat bij het buigen het staal zwakker wordt. Verder zie ik ook dat ze bij de huidige modellen deze constructie niet meer gebruiken dus ik gok dat je niet de enige bent met die probleem.
Dat is de vraag. Huidige model heeft een aluminium frame, frame van TS is staal. Dat laat zich lastig vergelijken. Totaal andere fiets met dezelfde naam.EvilWhiteDragon schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:57:
[...]
@CrazyOne dit lijkt mij relevant, want het impliceert dat de fabrikant ook tot de conclusie gekomen is dat het oorspronkelijke ontwerp toch niet zo handig was.
A'dam PVOutput
Fabrikant koopt waarschijnlijk elke keer een paar zeecontainers met frames uit China, dan is het model ook maar net wat er goed(koop) leverbaar was.ericplan schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:04:
[...]
Dat is de vraag. Huidige model heeft een aluminium frame, frame van TS is staal. Dat laat zich lastig vergelijken. Totaal andere fiets met dezelfde naam.
120 kg max totaal is kansloos voor een mama-fiets. Daar gaat een niet-grassprietje met 1 kind voorop en 1 kind achterop mogelijk wel boven komen.Wolly schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:03:
[...]
[...]
Zie https://www.stella.nl/service/veelgestelde-vragen
Dat zou hetzelfde zijn als een bakfiets met plaats voor 4 kleine kinderen en dan een maximaal laadvermogen van 130 kg. Een wat stevigere berijder en 4 kleine kinderen gaan daar boven komen. Dan bouw je dus iets wat niet bruikbaar is voor je potentiële klanten. Recept voor een slechte naam als fabrikant.
[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 30-04-2022 11:50 ]
Nou ja, als dat ervoor zorgt dat je de prijs lager kunt houden, is er denk ik wel degelijk een markt voor. Alleen dan wel onder de mensen die maar één kind hebben misschien ja. Alleen moet je dat dan wel duidelijk communiceren, dat de use-case beperkt is (voordat het hele forum hier volstroomt met klachten over stella door mensen die geen richtlijnen lezenAnoniem: 39993 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:46:
[...]
120 kg max totaal is kansloos voor een mama-fiets. Daar gaat een niet-grassprietje met 1 kind voorop en 1 kind achterop mogelijk wel boven komen.
Dat zou hetzelfde zijn als een bakfiets met plaats voor 4 kleine kinderen en dan een maximaal laadvermogen van 130 kg. Een wat stevigere berijder en 4 kleine kinderen gaan daar boven komen. Dan bouw je dus iets wat niet bruikbaar is voor je potentiële klanten. Recept voor een slechte naam als fabrikant.
Naar aanleiding van dit topic even zelf naar onze fiets (mei 2018) gekeken. Ziet er wel wat minder verweerd uit dan die van @CrazyOne maar volgens mij dezelfde editie? Ik ben benieuwd naar de reactie van Stella, ik heb weinig zin om af te wachten tot het ook bij onze fiets gaat gebeuren als dit een constructie fout is. Wij hebben overigens wel vanuit Stella zelf een zitje genomen die met een 'riempje' vast moet worden gemaakt aan de zadelpen. Achterover vallen kan dus gelukkig niet.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 10% gewijzigd door President op 06-05-2022 21:49 ]
Dat lijkt inderdaad dezelfde fiets te zijn als de onze.
Update verder.
Ik heb nog geen reactie van de fabrikant gehad, behalve dan een verzoek om contact waarna ik mijn mailadres gaf, en niks meer heb gehoord, blijkbaar willen ze daar ook liever telefonisch spreken ipv iets op schrift zetten.
Mijn RB heeft weliswaar een app met chat maar zijn alleen telefonisch te bereiken is mij verteld via de app. Nu even wachten tot ik weer telefoonbereik hen (voip bellen gaat bijna niet, whatsapp bellen is wel mogelijk) voordat ik de vraag daar bij ze leg. Overigens wel kunnen regelen dat ze ruim anderhalve week eerder langs komen voor de reparatie.
Update verder.
Ik heb nog geen reactie van de fabrikant gehad, behalve dan een verzoek om contact waarna ik mijn mailadres gaf, en niks meer heb gehoord, blijkbaar willen ze daar ook liever telefonisch spreken ipv iets op schrift zetten.
Mijn RB heeft weliswaar een app met chat maar zijn alleen telefonisch te bereiken is mij verteld via de app. Nu even wachten tot ik weer telefoonbereik hen (voip bellen gaat bijna niet, whatsapp bellen is wel mogelijk) voordat ik de vraag daar bij ze leg. Overigens wel kunnen regelen dat ze ruim anderhalve week eerder langs komen voor de reparatie.
Ben nog van de oude stempel waarbij een volwassen iemand met gemak achterop kan. Elke fiets die ik koop met bagage drager verwacht ik dat het minimaal een volwassen persoon kan dragen. Anders had de fabrikant er maar geen bagagedrager op moeten zetten. Dit is duidelijk weer de verkeerde bezuinigingen van fabrikanten.
You only live once, so enjoy the ride.
Die discussie over de maximale laadcapaciteit van de bagagedrager is gewoon onzin in dit verhaal.
Die fiets wordt in de markt gezet als een extra stevige fiets, op de foto's zelfs met twee kinderzitjes en op de verkooppagina staat geen maximale laadcapaciteit.
Je zou zo eens op je achterhoofd vallen joh...
Ja, okee, d'r zat gelukkig zo'n veiligheidskoortje aan, maar genoeg van zo'n zitjes die dat niet hebben.
Die fiets wordt in de markt gezet als een extra stevige fiets, op de foto's zelfs met twee kinderzitjes en op de verkooppagina staat geen maximale laadcapaciteit.
Je zou zo eens op je achterhoofd vallen joh...
Ja, okee, d'r zat gelukkig zo'n veiligheidskoortje aan, maar genoeg van zo'n zitjes die dat niet hebben.
[ Voor 183% gewijzigd door Accretion op 07-05-2022 08:48 ]
Het kan, totdat het breekt. In mijn kinderjaren heb ik ook heel wat bagagedragers gesloopt. Die brak dan beneden bij de bevestiging af en dan kon je voor een paar gulden weer een nieuwe halen bij de fietsmaker. Waren in die tijd ook redelijk universeel. Nu moet alles design spul zijn en heeft elke fabrikant of model fiets z'n eigen ontwerp en mag je een maand wachten op reparatie.worldfastest schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:24:
Ben nog van de oude stempel waarbij een volwassen iemand met gemak achterop kan. Elke fiets die ik koop met bagage drager verwacht ik dat het minimaal een volwassen persoon kan dragen. Anders had de fabrikant er maar geen bagagedrager op moeten zetten. Dit is duidelijk weer de verkeerde bezuinigingen van fabrikanten.