Koop ontbinden na meerdere gebreken bij elektrische fiets?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:55
Ik zoek advies of het ook mogelijk is om de aankoop van een electrische fiets te ontbinden (en ja, hen rb, maar probeer eerst uit te zoeken hoe en wat).

Anderhalf jaar geleden voor mijn vrouw een electrische fiets van een bepaald merk welke veel reclame maakt, gekocht, een mamma fiets, zodat mijn vrouw (welke geen rijbewijs heeft) net iets makkelijker met de kleine achterop kan fietsen.

Nu is vandaag, voor de 3de keer in anderhalf jaar tijd iets groots kapot gegaan. De eersts keer was het de electrometer of regelunit die na 3 maanden besloot ermee op te houden. Vervelend, maar kan gebeuren, klein probleem want we kregen geen leenfiets, moesten de fiets zelf naar de werkplaats brengen en het duurde 3 weken voordat de reserveonderdelen binnen waren, maar overkomelijk. Geen heel goed gevoel overgehouden qua klantenservice, maar de fiets beviel verder goed.

De tweede keer scheurde de bagagedrager waar onze zoon opzit los van het frame, onze zoon valt achterover, maar de bagagedrager valt niet zover achterover dat hij de straat raakt. Mijn vrouw, zoon en ikzelf uiteraard erg geschrokken. Weer contact opgenomen met de fabrikant welke eerst wilde dat we de fiets zelf maar weer langs brachten 25km verderop. Ik zat in het buitenland en er was geen optie om hem zelf af te leveren met de auto, na lang aandringen is hij opgehaald. On de reparatieshop hadden ze nog nooit zoiets gezien, dus de fiets moest terug naar het hoofdkantoor om daar gerapereerd en nagekeken te worden. Deze keer kregen we, na weer lang aandringen, een leenfiets. Dit duurde bijna 2 maanden.

Nu scheurt vandaag weer de bagagedrager los, alleen op een ander stuk. Nu moeten we weer de slecht bereikbare klantenservice zien te bereiken voor een afspraak en dan zien we wel weer verder.

Mijn vrouw en ik hebben het vertrouwen in de fiets en fabrikant ondertussen verloren, en als mogelijk zouden we liever de koop willen ontbinden en een volledig andere/nieuwe fiets willen. Maken we uberhaupt kans om de koop te ontbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-05 02:08
de fabrikant krijgt drie pogingen om dit te repareren, dit is de 3e poging, hierna kan de koop ontbonden worden als deze weer stuk gaat.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Als de bagagedrager 2x losscheurt waarvan 1x als er een kind op zit, kun je de koop direct ontbinden. Er kan niet van je worden verlangd dat je op deze fiets blijft doorrijden. Ik zou mijn geld terugvragen, en contact opnemen met je rechtsbijstandsverzekeraar als ze daar niet aan willen meewerken.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fvdberg
Makkelijk zo te zeggen maar hoeft echt niet op te gaan @fopjurist
We weten alleen fiets van een bekend merk, Ik ga uit van
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

We weten niet welke prijsklasse, maar gezien de omschrijving een met een voorwielmotor.
Members only:
heeft een moederfiets met een zwaarder uitgevoerde bagagedrager (Fiore Comfort)
In dat geval zou je gelijk hebben.

Maar als dit niet zo is en het de gewone damesfiets is... Een bagagedrager zo als op de Livorno heeft namelijk doorgaans een maximaal laadgewicht van 25 kilo.

Hier moet de accu nog af worden getrokken. blijft er dus 18 kilo over.
Met een kinderzitje en een kind van een jaar of 6 ga je hier zo overheen.
Daarbij zijn fietstassen met inhoud nog niet eens meegenomen.

In dat geval is er zelfs helemaal geen sprake van garantie en betreft het verkeerd gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 27-04-2022 16:26 . Reden: Naam winkel/fabrikant tussen mo-tags geplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
Had het merk weggehouden volgens de regels, maar het is inderdaad een moederfiets van dat merk niet de livorno (dat was nl de leenfiets).

[ Voor 18% gewijzigd door CrazyOne op 27-04-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
CrazyOne schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:18:
Had het merk weggehouden volgens de regels, maar het is inderdaad een moederfiets van dat merk.
Regels helpen hier niet, omdat de bouw en gebruikte onderdelen bepalend zijn.
betreft het de als moederfiets verkochte fiets, dan is dit inderdaad voldoende voor ontbinding.
wat vooral een goed punt om op te wijzen is, dat is dat de fiets met een kinderstoeltje op de website staat.

[ Voor 12% gewijzigd door fvdberg op 27-04-2022 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

fvdberg schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:19:
[...]
Regels helpen hier niet, omdat de bouw en gebruikte onderdelen bepalend zijn.
betreft het de als moederfiets verkochte fiets, dan is dit inderdaad voldoende voor ontbinding.
wat vooral een goed punt om op te wijzen is, dat is dat de fiets met een kinderstoeltje op de website staat.
Regels gelden hier ook gewoon. Ik heb daarom ook de naam van de winkel/fabrikant tussen mo-tags gezet in jouw post.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
prima @Yorinn, alleen dat maakt de vraag niet te beantwoorden.

Dring dan vanuit de regels nog meer aan op leveren van voldoende informatie
En stuur op foto's waaruit eventueel onbekende specificaties gehaald kunnen worden.

In het geval van een merkfiets is het net als bij een auto toch echt makkelijker om gewoon merk en type toe te staan. Dan weten we in elk geval de basis waar we over praten

[ Voor 7% gewijzigd door fvdberg op 27-04-2022 16:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De vraag blijft, hoeveel weegt je kind (met kleding aan), hoeveel weegt de accu en wat is het maximale constructiegewicht van de drager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

fvdberg schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:36:

En stuur op foto's waaruit eventueel onbekende specificaties gehaald kunnen worden.

In het geval van een fiets is het net als bij een auto toch echt makkelijker om gewoon merk en type toe te staan. dan weten we in elk geval de basis waar we over praten
Hoezo niet? Volgens dezelfde regels/beleid mag de naam genoemd worden tussen mo-tags, als deze van belang is, wat hier dus het geval is.

Verdere discussie over moderatie / beleid mag in Shopping Forum - Feedbacktopic worden gevoerd, dan kunnen we het hier bij het geschil van TS houden.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:33
fvdberg schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:36:

In het geval van een fiets is het net als bij een auto toch echt makkelijker om gewoon merk en type toe te staan.
Merk en type is normaal dan ook geen probleem, enkel de verkoper mag v.z.i.w. niet genoemd worden (of enkel eenmalig? in M/O tags) zodat het geen 'breekijzer' of 'moddergooi' topic wordt. Dat is hier natuurlijk wat lastiger omdat bij dit merk de fabrikant volgens mij ook altijd verkoper is.

Maar dan nog zou volgens mij het type / specs benoemen geen probleem mogen zijn volgens de regels, het merk kan je er dan zelf wel bij vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
Het gaat om een fiore, dus een mammafiets van de vorige generatie, mijn zoontje is net 5 geworden en fietstassen passen er niet op met een fietsstoeltje achterop.

[ Voor 42% gewijzigd door CrazyOne op 27-04-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:36
CrazyOne schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:48:
Het gaat om een fiore, dus een mammafiets van de vorige generatie, mijn zoontje is net 5 geworden en fietstassen passen er niet op met een fietsstoeltje achterop.
Maar, het gewicht van je zoon?

En is het achterzitje vanuit Stella gekocht en geïnstalleerd? Of heb je er zelf iets op gezet wat mogelijk niet volgens de instructies was?

Los daarvan zou ik verwachten dat een bagagedrager niet zomaar kan breken als je de fiets gebruikt zoals bedoeld. Heb je geïnformeerd hoe dat kan? En ik zou sowieso aangeven dat je geen vertrouwen meer hebt in deze fiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:17
Dus wanneer ik het goed begrijp hangen er fietstassen aan de fiets en zit het kind op de bagagedrager?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
CrazyOne schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:48:
Maar, het gewicht van je zoon? Al zou een bagagedrager al snel een kilo of 35 minimaal moeten kunnen dragen als ik zo online zoek, alleen zorgt een kinderzitje natuurlijk voor wat meer gerichte 'druk' en neem ik aan dat je vrouw niet van stoepjes en dergelijke afrijdt

En is het achterzitje vanuit Stella gekocht en geïnstalleerd? Of heb je er zelf iets op gezet wat mogelijk niet volgens de instructies was?

Los daarvan zou ik verwachten dat een bagagedrager niet zomaar kan breken als je de fiets gebruikt zoals bedoeld. Heb je geïnformeerd hoe dat kan? En ik zou sowieso aangeven dat je geen vertrouwen meer hebt in deze fiets...

[ Voor 3% gewijzigd door President op 27-04-2022 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:11
Fout :)

[ Voor 98% gewijzigd door vassago op 27-04-2022 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
Geen fietstassen inderdaad, mijn vrouw gebruikt een rugtas, of aan het stuur voor korte ritjes.
En bet is geen stoeltje van de maker, een normale fietsstoel welke op de bagagedrager past en daar ook op vastzit. Mijn zoontje weegt nu ongeveer 20 kilo schat ik in, en was nog lichter toen de bagagedrager vorig jaar letterlijk van het frame losscheurde op de las.
Maar het is een mammafiets, zo stond (en staat) hij ook te koop dus hou zou wel iets meer moeten kunnen dragen. Ondertussen toch maar alvast een berichtje richting rb gedaan.

Members only:

[ Voor 26% gewijzigd door CrazyOne op 27-04-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-05 15:42

Tys

Een 'mamafiets' is niet veel anders dan een normale fiets. Er wordt het en der wat meer ruimte gecreëerd in het frame zodat bijvoorbeeld een kind achterop niet met zijn/haar gezicht in je rug gedrukte zit (door middel van de verlengde bagagedrager) of dat je makkelijker of/af kunt stappen (lage instap) of dat je het voorwiel "op slot" kunt zetten zodat deze niet alle kanten op draait als je fiets stil staat (stuurslot) op de vaak dubbele standaard.

Allemaal prachtig (er staat er hier ook eentje), maar dat neemt niet weg dat er in het model hier gewoon "max. 25 kg" in de bagagedrager is gedrukt. Wat staat er op die van jou?

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
CrazyOne schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:06:
Geen fietstassen inderdaad, mijn vrouw gebruikt een rugtas, of aan het stuur voor korte ritjes.
En bet is geen stoeltje van de maker, een normale fietsstoel welke op de bagagedrager past en daar ook op vastzit. Mijn zoontje weegt nu ongeveer 20 kilo schat ik in, en was nog lichter toen de bagagedrager vorig jaar letterlijk van het frame losscheurde op de las.
Maar het is een mammafiets, zo stond (en staat) hij ook te koop dus hou zou wel iets meer moeten kunnen dragen. Ondertussen toch maar alvast een berichtje richting rb gedaan.
***members only***
Dus je hebt niet een fietsstoeltje gebruikt welke ook (hoofdzakelijk) aan de zadelbuis gemonteerd zit. De zadelbuis is een van de sterkste punten van een fiets, niet voor niets dat de fabrikant een afbeelding plaatst met een fietsstoeltje wat op die manier gemonteerd is. Een bagagedrager is voor bagage, een kind van 5 jaar is geen bagage. Wanneer ik als rijwielhersteller zou weten dat een kind zo op de fiets vervoerd wordt, wat trouwens ook nog eens hardstikke onveilig is, dan zou ik gewoon zeggen: "Meneer, Uw vrouw gebruikt de bagagedrager op een oneigenlijke manier, daarom kunt U geen aanspraak maken op garantie op welke manier dan ook".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:17
Yaksa schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:27:
[...]

Dus je hebt niet een fietsstoeltje gebruikt welke ook (hoofdzakelijk) aan de zadelbuis gemonteerd zit. De zadelbuis is een van de sterkste punten van een fiets, niet voor niets dat de fabrikant een afbeelding plaatst met een fietsstoeltje wat op die manier gemonteerd is. Een bagagedrager is voor bagage, een kind van 5 jaar is geen bagage. Wanneer ik als rijwielhersteller zou weten dat een kind zo op de fiets vervoerd wordt, wat trouwens ook nog eens hardstikke onveilig is, dan zou ik gewoon zeggen: "Meneer, Uw vrouw gebruikt de bagagedrager op een oneigenlijke manier, daarom kunt U geen aanspraak maken op garantie op welke manier dan ook".
Je weet dat tegenwoordig een shitload aan fietsen, en dan vooral de mamma fietsen een bredere drager hebben zodat je bijv direct een bobike achterzitje kan monteren?

Weinig ervaring deskundigen zo te zien kwa kind vervoeren op de fiets zo te zien. :S

Acties:
  • +44 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Of misschien moeten de fietsenmakers weer eens fatsoenlijke kwaliteit leren leveren?

Kom op jongens, vroeger kon je vrienden/dames vervoeren op een bagagedrager, en die wogen echt wel wat meer dan een kind van 5...

Een bagagedrager die twee keer op deze manier breekt is gewoon prut.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dacuuu schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:39:
[...]

Je weet dat tegenwoordig een shitload aan fietsen, en dan vooral de mamma fietsen een bredere drager hebben zodat je bijv direct een bobike achterzitje kan monteren?

Weinig ervaring deskundigen zo te zien kwa kind vervoeren op de fiets zo te zien. :S
Als je hierboven even leest zie je dat de meeste van deze shitload aan fietsen ook een maximumbagagedragergewicht kennen, veelal ergens tussen de 20kg en 25kg ex accu. In een gemiddelde auto kan ik ook 500 liter aan loodblokken kwijt, maar daarmee zakt ook die door zijn voegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Dacuuu schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:39:
[...]Je weet dat tegenwoordig een shitload aan fietsen, en dan vooral de mamma fietsen een bredere drager hebben zodat je bijv direct een bobike achterzitje kan monteren?
Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat erom dat de topicstarter een fietsstoeltje heeft gebruikt op een andere manier dan dat de fabrikant voorschrijft. Daarom knapt die bagagedrager er ook af, gewoon omdat dat ding het gewicht niet aankan. Topicstarter is hetzij verkeerd voorgelicht, heeft de gebruiksaanwijzing niet gelezen of heeft gedacht dat een goedkoper stoeltje ook wel kon. Nou dat kan dus niet blijkt wel. Kun je wel denken dat een mamafiets dat zou moeten kunnen hebben, maar zo werkt dat nou eenmaal niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:16
[...]

Ik denk dat 95 procent van de Nederlandse ouders met een kinderzitje op de bagagedrager vervoerd. Wij zelf ook en ik ken niemand waarbij de bagagedrager afgebroken is. Ook zitten er meer dan regelmatig volwassenen achterop, ondanks dat er 25kg limiet op staat. (Ligt wel een beetje aan het soort bagagedrager natuurlijk).
Zeker bij een mama fiets moet je kunnen verwachten dat je een kind, ook van vijf jaar, normaal achterop moet kunnen vervoeren. Juridisch heb ik er geen verstand van, maar ik had bij de eerste keer direct die fiets weer ingeleverd. Levensgevaarlijk. Die verbinding ziet er ook wel heel zwak uit...

Dat gezegd hebbende, bij de meeste (nieuwe) kinderzitjes zit er ook een failsafe op in de vorm van een plastic riem wat je om de zadelbuis vast maakt. Als het stoeltje niet goed vast zit, of blijkbaar de bagagedrager breekt, dan valt hij iig niet helemaal naar achteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Jeroenneman schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:43:
[...]Of misschien moeten de fietsenmakers weer eens fatsoenlijke kwaliteit leren leveren?
Kom op jongens, vroeger kon je vrienden/dames vervoeren op een bagagedrager, en die wogen echt wel wat meer dan een kind van 5...
Een bagagedrager die twee keer op deze manier breekt is gewoon prut.
Weet je hoe dat komt? Vroeguh hadden heel veel mensen nog geen auto. En waren daarom gedwongen om met de fiets (het enige wat ze konden betalen) een mud aardappels, of kolen, of een andere zware last op de stevige bagagedrager te vervoeren. De fabrikanten maakten zelfs speciale transportfietsen met extra zwaar uitgevoerde buizen en dragers. Maar ja, sinds de kolenkachels het huis uit zijn en wij allemaal voorgeschilde aardappels in de supermarkt halen......................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
Klopt, deze fiets heeft een bredere drager dan een normale fiets, en ja dat plastic riempje zit ook an het frame vast, dat heeft de eerste keer geholpen om niet helemaal achterover te vallen, deze keer viel het op bij het pakken van de fiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:09
Yaksa schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:45:
[...]

Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat erom dat de topicstarter een fietsstoeltje heeft gebruikt op een andere manier dan dat de fabrikant voorschrijft. Daarom knapt die bagagedrager er ook af, gewoon omdat dat ding het gewicht niet aankan. Topicstarter is hetzij verkeerd voorgelicht, heeft de gebruiksaanwijzing niet gelezen of heeft gedacht dat een goedkoper stoeltje ook wel kon. Nou dat kan dus niet blijkt wel. Kun je wel denken dat een mamafiets dat zou moeten kunnen hebben, maar zo werkt dat nou eenmaal niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AwifGsyP058qjcbjOo7PLezHfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ACKFRStgUf8dY5j0yMUeiY9w.png?f=fotoalbum_large

Mwah. Dit staat bij elke "elektrieke mamma fiets" op hun website. Volgens mij mag je dan wel íets meer verwachten.. :) Dat gezegd hebbende, heb ik geen max. capaciteit kunnen ontdekken.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
CrazyOne schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:50:
Klopt, deze fiets heeft een bredere drager dan een normale fiets, en ja dat plastic riempje zit ook an het frame vast, dat heeft de eerste keer geholpen om niet helemaal achterover te vallen, deze keer viel het op bij het pakken van de fiets.
Maar je geeft nog steeds geen antwoord op de vraag: Wat geeft de fabrikant op als maximale belasting van de bagagedrager. Ik kan wel een meter brede drager op mijn fiets bouwen, maar als ik dat van dunne buisjes bouw dan kan er alsnog maar 20 kg op vervoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
iamerwin schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:54:
[...][Afbeelding]
Mwah. Dit staat bij elke "elektrieke mamma fiets" op hun website. Volgens mij mag je dan wel íets meer verwachten.. :) Dat gezegd hebbende, heb ik geen max. capaciteit kunnen ontdekken.
Dit is een ander model fiets dan de fiets die de topicstarter heeft. Bovendien is die ook alweer wat ouder. Het kan goed dat de fabrikant intussen wat wijzigingen heeft aangebracht.
Op deze foto is trouwens ook niet te zien hoe de bevestiging is. Dat kan alsnog (deels) aan de achtervork zijn of aan de schuine buizen vanaf de zadelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
-

[ Voor 100% gewijzigd door CrazyOne op 27-04-2022 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
Yaksa schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:54:
Maar je geeft nog steeds geen antwoord op de vraag: Wat geeft de fabrikant op als maximale belasting van de bagagedrager. Ik kan wel een meter brede drager op mijn fiets bouwen, maar als ik dat van dunne buisjes bouw dan kan er alsnog maar 20 kg op vervoerd worden.
Geen idee, ik zit momenteel in Taiwan voor nog ruim een maand, en mijn vrouw woont in een dorpje in Oost Groningen met als enige vervoermiddel deze fiets, in eem vakantieperiode, welke ons is verkocht als betrouwbare mamafiets, ook voor grotere afstanden, aangezien een 5 jarige nog niet zo goed 10km heen en 10km terug kan fietsen....

Net even opgezocht, Stella adviseert de bobike maxi plus, welke op de bagagedrager moet worden gemonteerd. Ons kinderzitje is dan geen bobike, maar eem vergelijlbaar merk en vergelijkbare bevestiging.

[ Voor 12% gewijzigd door CrazyOne op 27-04-2022 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Yaksa schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:45:
[...]

Waar lees jij dan dat de TS het achterzitje verkeerd gebruikt?

Bij het bobike zitje zeggen ze mag 22kg kind gewicht.
https://www.stella.nl/accessoires/bobike-fietsstoeltjes

Ik verwacht dat je die 22kg wel als gewicht mag aannemen voor alle stella fietsen. Maar voor de zekerheid even controleren.

Bij de rijdende rechter stellen ze ook wel eens de vraag of je een koop mag ontbinden. Vaak is zoiets na een x aantal grote problemen. Maar ik ben daar verder niet bekend mee. :+

[ Voor 23% gewijzigd door Dacuuu op 27-04-2022 18:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:58

paQ

fvdberg schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:55:
de fabrikant krijgt drie pogingen om dit te repareren, dit is de 3e poging, hierna kan de koop ontbonden worden als deze weer stuk gaat.
:?
Waar komt deze uitspraak toch elke keer weer vandaan?
Het is echt op niks gebaseerd.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Dacuuu schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:01:
[...] Waar lees jij dan dat de TS het achterzitje verkeerd gebruikt?
Bij het bobike zitje zeggen ze mag 22kg kind gewicht.
https://www.stella.nl/accessoires/bobike-fietsstoeltjes
Ik verwacht dat je die 22kg wel als gewicht mag aannemen voor alle stella fietsen. Maar voor de zekerheid even controleren.
Bij de rijdende rechter stellen ze ook wel eens de vraag of je een koop mag ontbinden. Vaak is zoiets na een x aantal grote problemen. Maar ik ben daar verder niet bekend mee. :+
De topicstarter gaf zelf al aan een ander fietsstoeltje te hebben gebruikt.
De bevestiging daarvan op de bagagedrager zou anders kunnen zijn (vergelijkbaar is niet hetzelfde) met als gevolg dat de bagagedrager op de verkeerde punten belast wordt en daardoor afbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als er een structureel probleem is met de bagagedrager en het betreft echt gescheurde lassen of staal dan zou je er toch wel meer berichten over moeten vinden lijkt mij.

Vooral omdat deze fietsen allemaal bij hetzelfde bedrijf gerepareerd worden en topicstarter wel hee erg veel pech moet hebben als dit incidenteel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:02
fopjurist schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:58:
Als de bagagedrager 2x losscheurt waarvan 1x als er een kind op zit, kun je de koop direct ontbinden. Er kan niet van je worden verlangd dat je op deze fiets blijft doorrijden. Ik zou mijn geld terugvragen, en contact opnemen met je rechtsbijstandsverzekeraar als ze daar niet aan willen meewerken.
Is stoeltje + kind niet toevallig meer dan het draagvermogen? Indien dat niet het geval is, sluit ik me helemaal bij @fopjurist aan.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Yaksa schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:13:
[...]

De topicstarter gaf zelf al aan een ander fietsstoeltje te hebben gebruikt.
De bevestiging daarvan op de bagagedrager zou anders kunnen zijn (vergelijkbaar is niet hetzelfde) met als gevolg dat de bagagedrager op de verkeerde punten belast wordt en daardoor afbreekt.
Naast bobike verkoopt stella ook nog het merk Iki. Bobike en Iki gebruiken beide de identieke manier om hun montage kader te monteren.

Bobike en iki zijn gewoon opzichzelf staande merken, en hebben verder niets met Stella te maken. Je zou ook gewoon een Jepp stoel kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
In dit geval gaat het om een polisport zitje

Members only:

En dit was de eerste keer, het volledige, gelaste schroefgat was uitgescheurd. Dit is dus al een jaar geleden, toen mijn zoontje nog ruim onder de 20 kilo woog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
CrazyOne schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:23:

***members only***

En dit was de eerste keer, het volledige, gelaste schroefgat was uitgescheurd. Dit is dus al een jaar geleden, toen mijn zoontje nog ruim onder de 20 kilo woog.
Die bagagedrager is daarna hergebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
Wolly schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:25:
Die bagagedrager is daarna hergebruikt?
Voorzover ik kan nagaan, ja. Ze hebben een nieuw boutgat erin gelast, alles netjes geverfd en opnieuw vastgeschroefd. Het was dezelfde fiets (kleine krasjes etc die er nog steeds op zaten) als die we hadden ingeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
CrazyOne schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:32:
[...]

Voorzover ik kan nagaan, ja. Ze hebben een nieuw boutgat erin gelast, alles netjes geverfd en opnieuw vastgeschroefd. Het was dezelfde fiets (kleine krasjes etc die er nog steeds op zaten) als die we hadden ingeleverd.
Dan heb je dus kans dat het staal wat nu gebroken is destijds al een klap gekregen heeft. Wellicht is de fiets een keer hard gevallen oid.

Voor jouw kinderzitje merk zijn er ook gewoon adapters verkrijgbaar waarmee je hem aan de zadelbuis kan bevestigen, lijkt mij een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
CrazyOne schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:32:
[...]Voorzover ik kan nagaan, ja. Ze hebben een nieuw boutgat erin gelast, alles netjes geverfd en opnieuw vastgeschroefd. Het was dezelfde fiets (kleine krasjes etc die er nog steeds op zaten) als die we hadden ingeleverd.
Klinkt als een 'beun' fietsenmaker die niet weet waar ie mee bezig is.
En welk Polisport zitje is het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
Yaksa schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:38:

Klinkt als een 'beun' fietsenmaker die niet weet waar ie mee bezig is.
En welk Polisport zitje is het dan?
Het is gerepareerd in de eigen fabriek van de fietsenmaker nadat het onderzocht was (duurde 2 maanden). Zitje maakt niet uit, past op de fiets met de bevestiging op de bagagedrager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
paQ schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:13:
[...]

Die komt uit jurisprudentie. Als je de wet zuiver volgt kan het na 1 keer ook niet, er staat helemaal geen hard aantal keer genoemd..... Dus ook 1x is een aanname

Wanneer je het voor laat komen, en dat is helaas waar de wet getoetst wordt, dan blijkt telkens weer dat als je de verkoper niet voldoende de gelegenheid hebt gegeven om te repareren je geen gelijk krijgt. De rechtspraak hanteert 3 maal als norm. In dit geval betreft het 1x een ander probleem, en nu 2x een bagagedrager

[ Voor 8% gewijzigd door fvdberg op 27-04-2022 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Oh en het wordt nog leuker... Als er verkeerd gebruik aangetoond wordt waar de gevolgen eerder van onder garantie opgelost zijn... Dan werkt dat helemaal niet in je voordeel... Zelfs met 3x krijg je het niet ontbonden dan...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23
Tja, een fiets die geadverteerd wordt als mamafiets waarbij op de bagagedrager een kinderstoel met kind gedragen kan worden, dan hoort dat niet stuk te gaan. Het beschrevene past ook binnen normaal gebruik.

Maar in dit geval heb je natuurlijk wel met een B of C merk te maken. Feitelijk heb je een fiets gekocht van een marketingmachine die ook fietsen levert.

Het is wellicht ook veelzeggend dat deze mamafiets serie wel vaak van bevestigingswijze wijzigt. Via image search vond ik een vergelijkbare fiets met dezelfde bevestiging op marktplaats. De foto daarvan vond ik ook bepaald niet overtuigend:
Afbeeldingslocatie: https://images.marktplaats.com/api/v1/listing-mp-p/images/a8/a81ecd2d-f1b7-44d5-88a2-b2c9c840a8c4?rule=ecg_mp_eps$_86.jpg

In aanmerking nemende dat dit een veiligheidsissue betreft voor kerneigenschap van het product lijkt me non-conformiteit geen hele gekke gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:06

ericplan

5180 Wp PV

Mechanisch gezien is het natuurlijk hopeloos. Wat dat betreft moet een kinderzitje gewoon aan het frame bevestigd worden, niet op de bagagedrager. Weet niet wat er met de kinderzitjes gebeurd is, het stoeltje is veiliger geworden, maar de bevestiging is er beslist op achteruitgegaan sinds de vroegere bobike zitjes.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Non conformiteit lijkt me het enige maar daarbij ligt de bewijslast bij ts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ericplan schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:09:
Mechanisch gezien is het natuurlijk hopeloos. Wat dat betreft moet een kinderzitje gewoon aan het frame bevestigd worden, niet op de bagagedrager. Weet niet wat er met de kinderzitjes gebeurd is, het stoeltje is veiliger geworden, maar de bevestiging is er beslist op achteruitgegaan sinds de vroegere bobike zitjes.
Ik denk dat een vakbekwaam fietsenmaker in dit geval ook niet ervoor had gekozen om het kinderzitje (alleen) vast te maken aan de bagagedrager, zeker niet als er al een schade is geweest die duidelijk het gevolg is van de belasting op de bagagedrager.

Maarja, als je zelf een kinderzitje koopt op internet en ervan overtuigd bent dat je het zelf ook wel kan dan loop je dit soort risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Laatst online: 25-05 21:52
paQ schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:13:
[...]

Uit de Amerikaans Lemon Law over auto's met gebreken. Bij een nieuw gekochte auto hoeft een defect niet eindeloos te worden gerepareerd, na 3x moet verplicht geld terug gegeven worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CrazyOne
Ja, want een gelijkwaardig kinderzitje gekocht in een fietsenwinkel ipv die aangeprezen door de winkel waar de fiets werd gekocht en welke niet op voorraad was is veel minder....
De fiets is gebruikt zoals een fiets die geadverteerd wordt als mammafiets kan worden gebruikt, er zit een kind achterop in een gekeurd fietsstoeltje (welke overigens geen problemen heeft) welke op dezelfde manier wordt bevestigd als het kinderzitje welke door het merk wordt aangeraden. Misschien niet zo focussen op het kinderzitje? Die bleef gewoon zitten toen de bagagedrager 45 graden naar achteren klapte de vorige keer en werkt dus naar behoren.
Het gaat mij erom dat de bagagedrager ondertussen voor de 2de keer is afgescheurd, en of dit genoeg is de koop te ontbinden, aangezien wij geen vertrouwen meer in de fiets hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
StevenK schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:19:
[...]
Is stoeltje + kind niet toevallig meer dan het draagvermogen?
... die een consument redelijkerwijs kon weten of mocht verwachten.

Het gaat er dus om wat een gemiddelde consument behoort te weten voor gebruik, niet wat deze consument of een serie Tweakers uit hebben gezocht op een website. Ervan uitgaande dat de fiets in een serie is gemaakt zonder speciale wensen of eisen van de TS.

Dus als er geen grote gele sticker achterop zat met een tekst 'let op! niet meer dan x kg' of een signalering en woorden van gelijke strekking, dan zou ik zeggen dat je als consument een normaal kinderzitje achterop moet kunnen monteren om daar een kind in te vervoeren die in het zitje past. Maar dus niet een aambeeld of een aanhangwagen.

En dat is dan nog de vraag of er sprake is van non-conformiteit,
Rukapul schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:02:
Maar in dit geval heb je natuurlijk wel met een B of C merk te maken.
Voor de veiligheid maakt dat niet.
In aanmerking nemende dat dit een veiligheidsissue betreft voor kerneigenschap van het product lijkt me non-conformiteit geen hele gekke gedachte.
Het gaat hier namelijk niet alleen over non-conformiteit (art. 7:17 BW) maar ook (mogelijk) over productveiligheid (art. 6:186 BW) en wat er is geïmplementeerd vanuit de EU RAPV. Op een bagagedrager wordt in het reguliere gebruik bij dit soort fietsen een kinderzitje gemonteerd waar een kind in wordt vervoerd en daar moet de bagagedrager dus op berekend zijn, tenzij er waarschuwingen van toepassing waren die ik hierboven noemde.

Het is de eerste keer naar ik begrijp al bijna fout gegaan en je moet er niet aan denken wat er was gebeurd als de drager was afgebroken op een druk kruispunt.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:53
Rukapul schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:02:
Tja, een fiets die geadverteerd wordt als mamafiets waarbij op de bagagedrager een kinderstoel met kind gedragen kan worden, dan hoort dat niet stuk te gaan. Het beschrevene past ook binnen normaal gebruik.

Maar in dit geval heb je natuurlijk wel met een B of C merk te maken. Feitelijk heb je een fiets gekocht van een marketingmachine die ook fietsen levert.

Het is wellicht ook veelzeggend dat deze mamafiets serie wel vaak van bevestigingswijze wijzigt. Via image search vond ik een vergelijkbare fiets met dezelfde bevestiging op marktplaats. De foto daarvan vond ik ook bepaald niet overtuigend:
[Afbeelding]

Wat een dramatische laskwaliteit. En hoe de trapas met de rest van het frame verbonden is, getuigt ook niet van een doordacht ontwerp.

Probeer de koop te ontbinden en koop een degelijke fiets van een goed merk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heinoh
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-05 17:00
Ik zat voor de grap te kijken naar t kinderzitje op de fiets van mijn vriendin en daar zit het frame bij de achterdrager erbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDklh4f4Ne3by_sYI0xtONC7JnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kYMee1sTootBoqNVLX5jUIyY.jpg?f=fotoalbum_large

Voegt weinig toe aan de discussie, maar ik denk dat de kwaliteit van die fiets bedroevend is

[ Voor 8% gewijzigd door heinoh op 27-04-2022 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Wat me trouwens opvalt is dat op diverse foto’s op het internet er een veiligheidskabel/strap zit tussen kinderzitje en zadelbuis. Juist om te voorkomen dat de bagagedrager naar achteren kan kantelen.
Heeft het stoeltje van de TS niet zo’n strap of kabel?

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrazyOne
Jawel, en als je leest zul je zien dat dat de eerste keer heeft geholpen. Alleen bet stoeltje is het probleem niet, geen idee waarom daar zo op wordt doorgezaagd. Nee het is niet het merk welke de fabrikant adviseert, maar de bevestiging is hetzelfde.
En dat voorkomt niet dat de stalen, gelaste steun breekt, dat plastic touwtje is niet heilig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

CrazyOne schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:52:
Jawel, en als je leest zul je zien dat dat de eerste keer heeft geholpen. Alleen bet stoeltje is het probleem niet, geen idee waarom daar zo op wordt doorgezaagd. Nee het is niet het merk welke de fabrikant adviseert, maar de bevestiging is hetzelfde.
En dat voorkomt niet dat de stalen, gelaste steun breekt, dat plastic touwtje is niet heilig...
Heel simpel, als die strap goed strak is bevestigd kan de bagagedrager niet achteroverkantelen als de bagagedrager bij de zadelstrop afbreekt. Combinatie van technisch falen en een gebruikersfout.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rukapul
ericplan schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:00:
[...]

Heel simpel, als die strap goed strak is bevestigd kan de bagagedrager niet achteroverkantelen als de bagagedrager bij de zadelstrop afbreekt. Combinatie van technisch falen en een gebruikersfout.
De strap is een failsafe. De strap heeft nul invloed op het falen van het product zelf wat hier het primaire onderwerp van discussie is.

Van een gebruikersfout als bijdrage aan het productfalen heb ik hier geen overtuigend punt aangedragen zien worden. Van een matig product dat daadwerkelijk heeft gefaald des te meer.

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 27-04-2022 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:11:
[...]

De strap is een failsafe. De strap heeft nul invloed op het falen van het product zelf wat hier het primaire onderwerp van discussie is.
Correct. Maar zolang niet de info wordt gegeven waarom gevraagd wordt is het lastig vast te stellen of het product daadwerkelijk faalt.

- Gewicht accu
- Gewicht zoon
- Gewicht andere zaken die door bagagedrager worden gedragen
- Gewicht kinderzitje
- Type kinderzitje, zijn alle instructies opgevolgd?
- Max belastbaarheid bagagedrager

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Wolly schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:16:
[...]

Correct. Maar zolang niet de info wordt gegeven waarom gevraagd wordt is het lastig vast te stellen of het product daadwerkelijk faalt.

- Gewicht accu
- Gewicht zoon
- Gewicht kinderzitje
Gewicht accu lijkt me niet relevant. Die is gewoon onderdeel van de gekochte fiets. Als er al een maximum gewicht wordt opgegeven, zal dat exclusief de accu zijn.

(Tenzij er meerdere capaciteiten en derhalve gewichten accu’s zijn voor deze fiets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Daarbij weten we ook niet welk type kinderzitje door de fabrikant geadviseerd wordt. Bobike One is er is drager- en in framebevestiging.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
Gewicht accu - geen idee, schat een kilo of 2
Gewicht zoon - zo'n 20 kilo
Geen andere zaken behalve fietsstoel van +- 0,5 kilo
Ja alle instructies van het kinderzitje zijn opgevolgd, anders was mijn zoon wel op straat gevallen de vorige keer. En de bevestiging is dezelfde als die in de winkel konden kopen, als hij niet was uitverkocht op dat moment, waardoor we dus een andere met dezelfde bevestiging hebben gekocht, inclusief bredere bevestiging vanwege extra brede bagagedrager.
Max belastbaarheid drager, geen flauw idee, maar ik mag hopen dat ze er bij een mammafiets rekening mee houden dat er een kind achterop kan zitten.

Nogmaals, het stoeltje zit erop zoals normaal gebruik het toelaat. Het gaat mij om het 2 keer falen van het frame.

[ Voor 31% gewijzigd door CrazyOne op 27-04-2022 21:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
CrazyOne schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:23:

Max belastbaarheid drager, geen flauw idee, maar ik mag hopen dat ze er bij een mammafiets rekening mee houden dat er een kind achterop kan zitten.
Normaliter wel, maar daar zitten soms wel beperkingen aan. Het kan voorkomen dat ze aangeven voor kinderen tot een jaar of +-5 of bijvoorbeeld een gewicht aangeven van 20 of 25 kilo.

Met een kind van 5 met een gewicht van 20 kilo zou je daar dus, afhankelijk van de specificaties van de fiets, en mogelijk andere rand factoren op het randje kunnen zitten, vandaar dat @Wolly daar zo naar vraagt verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
Accu 2 kg... Van de week 6 in een doos verstuurd van die phylion accu's.. dat was 30.5 kilo. Met 2 kilo zit je dus aan de lichte kant. 5 kilo.

Op dat gebroken plaatje waarmee de drager vast zit staat bovenop ingegoten max load: 25 kg toch?

[ Voor 27% gewijzigd door fvdberg op 27-04-2022 21:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
Wolly schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:16:
[...]

- Gewicht accu
- Gewicht zoon
- Gewicht kinderzitje
Alleen het gewicht van het kind doet er toe. Stella impliceert (alle linkjes van de productpagina's doorgeklikt) zitjes voor kinderen t/m 22kg, meer niet. De rest heeft de fabrikant logischerwijs al verdisconteeerd (wat ook logisch is voor een mamafiets).

Verwijzen naar montage instructies is een dooddoener. Voor de manier waarop dit product faalt is er geen aannemelijke reden om aan te nemen dat montage van het zitje aan dat falen heeft bijgedragen. Met productfoto met montage op de bagagedrager is dat punt ook afgedekt.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 28-04-2022 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Op het randje dus. Bij een constructie die mij de wenkbrauwen doen fronsen. Opvallend dat de huidige jaargang een aangelaste drager heeft.

[ Voor 29% gewijzigd door ericplan op 27-04-2022 21:40 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:10
Nu heb ik al een tijdje geen nieuwe fiets meer gekocht. Maar 22kg? Ik kan mij een jaar of 20/25 jaar geleden altijd met een maatje achterop nam(of ik zat achterop). En dan waren wij echt geen 22kg. Eerder een kilo of 50-60. Kunnen fietsen vandaag de dag dan niets meer hebben? Of hadden we vroeger gewoon veel geluk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

loki504 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:41:
Nu heb ik al een tijdje geen nieuwe fiets meer gekocht. Maar 22kg? Ik kan mij een jaar of 20/25 jaar geleden altijd met een maatje achterop nam(of ik zat achterop). En dan waren wij echt geen 22kg. Eerder een kilo of 50-60. Kunnen fietsen vandaag de dag dan niets meer hebben? Of hadden we vroeger gewoon veel geluk?
Er is een reden waarom een Swapfiets geen bagagedrager heeft.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
loki504 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:41:
Ik zou zeggen pak er eens een gemiddelde fiets bij van 20-25 jaar geleden en een fiets van nu. Bij mij is het in ieder geval een wereld van verschil, mijn huidige (Gazelle) fiets is natuurlijk modern, veel versnellingen, goede verlichting, licht gewicht en van alle gemakken voorzien (geen elektrische fiets) terwijl mijn oude Gazelle een stuk zwaarder is, een stuk minder features heeft, maar qua belastbaarheid is het een wereld van verschil qua bagage drager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:31:
[...]

Alleen het gewicht van het kind doet er toe. Stella impliceert (alle linkjes van de productpagina's doorgeklikt) zitjes voor kinderen t/m 22kg, meer niet. De rest heeft de fabrikant logischerwijs al verdisconteeerd (wat ook logisch is voor een mamafiets).

Verwijzen naar montage instructies is een dooddoener. Voor de manier waarop dit product faalt is er geen aannemelijke reden om aan te nemen dat montage van het zitje aan dat falen heeft bijgedragen. Met productfotosetontahe op de bagagedrager is dat punt ook afgedekt.
Ik heb wat gebruikshandleidingen doorgebladerd van het genoemde merk kinderzitje en daar zaten allemaal framebevestigingen bij, vandaar de vraag.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 14:15
Ik verbaas me over de reacties die hier langskomen.

Het is, voor een normale consument, toch volstrekt logisch dat je een kinderzitje op een normale manier vast zet op een fiets die gemaakt/aangepast is om gemakkelijk een kinderzitje te kunnen dragen.
Daar hoef je dan toch geen studie voor te volgen over draagvermogens?!

Deze fiets is gewoon slecht gemaakt, dat is het enige relevante. Dus weg ermee.
Je moet er toch niet aan denken dat je kind erop zit en dit in het verkeer gebeurd? Leuk zo’n bandje, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk.

Hier hebben we overigens een gazelle bloom mamafiets en daarop zit het Yepp zitje ook op de bagagedrager. Die is extra lang, zodat het kind goed kan zitten. Als je het aan de buis van het zadel vast maakt zit het kind weer onhandig dicht achter de berijder van de fiets (hetgeen bij de andere ‘niet-mamafiets’ bij ons het geval is).
Die lange bagagedrager is er juist om het kinderzitje verder naar achteren te kunnen zetten. Vaak ook met extra handige ruimte om er tussen nog een fietstas te kunnen plaatsen.

Dus alle vragen over het gewicht van een kind wat past in zo’n zitje zijn gewoon onzin. Iedere normaal denkende consument zou er vanuit mogen gaan dat een mamafiets geschikt is voor de montage van een kinderzitje op normale wijze.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 15:55
Dat is gewoon een ontwerpfout, in combinatie met een productiefout.

Dat staal is geplooid ipv recht. Daardoor belast je de vouw ipv het staal zelf.
Dat is dan nog eens veel te scherp geplooid waardoor het staal heel snel scheurt.
Dat stukje moet gewoon anders gemaakt worden.

Mijn bagagedrager ziet er heel wat magerder uit, maar heeft honderden km’s mijn vrienden (die ruim meer dan 30kg wegen) gedragen.

We hebben een gelijkaardige fout gemaakt in onze productie vroeger, vandaar dat ik het goed herken…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
CrazyOne schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:23:
Gewicht accu - geen idee, schat een kilo of 2
Gewicht zoon - zo'n 20 kilo
Geen andere zaken behalve fietsstoel van +- 0,5 kilo
Ja alle instructies van het kinderzitje zijn opgevolgd, anders was mijn zoon wel op straat gevallen de vorige keer. En de bevestiging is dezelfde als die in de winkel konden kopen, als hij niet was uitverkocht op dat moment, waardoor we dus een andere met dezelfde bevestiging hebben gekocht, inclusief bredere bevestiging vanwege extra brede bagagedrager.

Nogmaals, het stoeltje zit erop zoals normaal gebruik het toelaat. Het gaat mij om het 2 keer falen van het frame.
Als je nu eens met echte getallen komt ipv schattingen en eens de echte belastbaarheid noemt ipv dingen te hopen, komen we misschien ergens.

Je wilt weten hoe het precies juridisch zit. Dan moeten dingen dus exact en nauwkeurig, niet "zo'n 20kg" en "ik mag hopen dat"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

fvdberg schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:45:
[...]

Die komt uit jurisprudentie. Als je de wet zuiver volgt kan het na 1 keer ook niet, er staat helemaal geen hard aantal keer genoemd..... Dus ook 1x is een aanname

Wanneer je het voor laat komen, en dat is helaas waar de wet getoetst wordt, dan blijkt telkens weer dat als je de verkoper niet voldoende de gelegenheid hebt gegeven om te repareren je geen gelijk krijgt. De rechtspraak hanteert 3 maal als norm. In dit geval betreft het 1x een ander probleem, en nu 2x een bagagedrager
Hier ben ik wel benieuwd naar. Wet zegt alleen dat je recht hebt op een deugdelijk product. Een rechter zal dat dus ook aanhouden. Voor jouw "drie keer" statement ben ik benieuwd naar bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
cadsite schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:36:

Dat is dan nog eens veel te scherp geplooid waardoor het staal heel snel scheurt.

Mijn bagagedrager ziet er heel wat magerder uit, maar heeft honderden km’s mijn vrienden (die ruim meer dan 30kg wegen) gedragen.

We hebben een gelijkaardige fout gemaakt in onze productie vroeger, vandaar dat ik het goed herken…
Hoewel ik je meteen wil geloven is het toch raar dat dit de enige fiets is waar het bij gebeurt is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

President schreef op donderdag 28 april 2022 @ 06:54:
[...]

Hoewel ik je meteen wil geloven is het toch raar dat dit de enige fiets is waar het bij gebeurt is?
Het is natuurlijk niet de enige fiets. Bij klachtenkompas zie ik al twee andere klachten van een gebroken bagagedrager door een kinderzitje bij een fiets van dit merk (waarschijnlijk niet hetzelfde model). Van een electrische mammafiets mag je toch ook wel verwachten dat het gemaakt is voor het gewicht van de accu, het zitje en het kindje. Het enige zou kunnen dat er andere zitjes zijn (anders bevestigd?)
42erik schreef op donderdag 28 april 2022 @ 01:05:
[...]

Als je nu eens met echte getallen komt ipv schattingen en eens de echte belastbaarheid noemt ipv dingen te hopen, komen we misschien ergens.

Je wilt weten hoe het precies juridisch zit. Dan moeten dingen dus exact en nauwkeurig, niet "zo'n 20kg" en "ik mag hopen dat"
Dat lijkt me meer een taak van de ontwerper van de electrische mammafiets en niet van de TS.

[ Voor 32% gewijzigd door Marzman op 28-04-2022 07:41 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
President schreef op donderdag 28 april 2022 @ 06:54:
[...]

Wie zegt dat?

Van de fabrikant ga je geen cijfers krijgen.
Het enige dat te bepalen valt is dat de zoektermen Stella, bagagedrager en afgebroken online diverse resultaten oplevert.

Daar komt bij dat ontwerp en uitvoering bepalend zijn. En juist op die punten lijken er veel wijzigingen te zijn geweest, zelfs binnen een serie.
Mogelijk is het verkoopvolume dus beperkt geweest. Dan is het vervolgens beperkt door kopers die het product niet op dergelijke wijze belasten. En vervolgens is falen zoals op aangegeven wijze een statistisch gebeuren. En een subset daarvan reclameert publiekelijk. Consequentie is dat uit de zichtbare getallen niets af te leiden valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Rukapul schreef op donderdag 28 april 2022 @ 07:51:
[...]

Wie zegt dat?

Het enige dat te bepalen valt is dat de zoektermen Stella, bagagedrager en afgebroken online diverse resultaten oplevert.

Daar komt bij dat ontwerp en uitvoering bepalend zijn. En juist op die punten lijken er veel wijzigingen te zijn geweest, zelfs binnen een serie.
Mogelijk is het verkoopvolume dus beperkt geweest. Dan is het vervolgens beperkt door kopers die het product niet op dergelijke wijze belasten. En vervolgens is falen zoals op aangegeven wijze een statistisch gebeuren. En een subset daarvan reclameert publiekelijk. Consequentie is dat uit de zichtbare getallen niets af te leiden valt.
Maar, als het in meerdere gevallen fout is gegaan dan zou er vanuit de NVWA en Stella toch wel een veiligheidswaarschuwing uit zijn gegaan? Want dit zou immers een potentieel levensgevaarlijk gebrek zijn?

Ik bedoel, zelf hebben wij ook een Stella moederfiets. Nu draagt de oudste van 5 altijd een fietshelm, maar ik mag toch aannemen dat als er iets verkeerd is aan de fiets ik al een mail van Stella zou hebben ontvangen voor een terugroepactie en reparatie?

[ Voor 11% gewijzigd door President op 28-04-2022 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
President schreef op donderdag 28 april 2022 @ 07:54:
[...]

Maar, als het in meerdere gevallen fout is gegaan dan zou er vanuit de NVWA en Stella toch wel een veiligheidswaarschuwing uit zijn gegaan? Want dit zou immers een potentieel levensgevaarlijk gebrek zijn?

Ik bedoel, zelf hebben wij ook een Stella moederfiets. Nu draagt de oudste van 5 altijd een fietshelm, maar ik mag toch aannemen dat als er iets verkeerd is aan de fiets ik al een mail van Stella zou hebben ontvangen voor een terugroepactie en reparatie?
Waarom denk je dat? Ten eerste zit er een enorm verschil tussen bedrijven wat betreft intentie. Zie bv een Ferrero dat vrolijk chocolade van Kinder bleef leveren terwijl ze wisten dat de fabrikagelijn last had van een salmonellabesmetting en diverse kinderen flink ziek waren geworden. Of een Action dat bijna permanent de hele deur nodig heeft voor terugroepacties van het deel van de portfolio waar defecten gevonden en gerapporteerd zijn, wat logischerwijs het topje van de ijsberg betreft.

Ten tweede zijn er beperkingen in organisaties. Het is niet standaard in bedrijven dat alle defecten gerapporteerd en geadministreerd worden in de keten en fabrikant. In gereguleerde sectoren is dat wel zo en daarbij zie je typisch wel dat er een flaggetje 'safety' is maar zelfs dan kan het een tijd duren voordat het probleem herkend wordt. En dat is nog los van de vervolgactie die kan variëren van negeren, oplossen in volgende generatie tot terugroepactie. In dat licht heb ik nul fiduci in dit proces bij een marketingbedrijf dat fietsen verkoopt.

Over het gebrek aan capaciteit bjj en prioriteiten van de toezichthouders hoeven we het al helemaal niet te hebben. Een keer een peuter met hersenletsel en eventueel een dooie in een decennium (grof naar boven afgeschat) valt in het niet bij andere risico's.

Ik zou gewoon eens kijken naar je eigen fiets hoe het zit met ontwerp, uitvoering en toestand. En zorgen dat de strap van het zitje bevestigd is want dat reduceert de impact van het productfalen (net als de helm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Laatst online: 28-05 11:25
ericplan schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:00:
[...]

Heel simpel, de eerste keer zat de strap vast en is de drager toch afgebroken. Lees anders even het hele topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
CrazyOne schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:23:

***members only***

Op de foto in CrazyOne in "Koop ontbinden na meerdere gebreken bij elektrische fiets?" lijkt het alsof de bout gewoon door het horizontale framebuisje gaat en geborgd is door een moer. Is er wel een schroefverbinding in het frame ?
cadsite schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:36:

Blijkbaar was deze plooi de eerste keer sterker dan het frame wat uitscheurde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Wolly schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:47:
[...]
Op de foto in CrazyOne in "Koop ontbinden na meerdere gebreken bij elektrische fiets?" lijkt het alsof de bout gewoon door het horizontale framebuisje gaat en geborgd is door een moer. Is er wel een schroefverbinding in het frame ?
[...]
Dat is ontwerpfout nummer 1. Dat ronde buisje is niet geschikt om iets goed aan vast te maken. Een spatbord of achterrem misschien. Als je de bout wil aantrekken druk je het buisje plat. Zit dus nooit echt goed vast.

Tweede ontwerpfout is de keuze voor een accu onder de drager. Daardoor komt het kinderzitje circa 8 centimeter hoger. Slecht voor het zwaartepunt van de fiets en bovendien een langere hefboom naar de bevestigingspunten met meer wringing/ torsie als resultaat.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Laatst online: 28-05 15:55
Wolly schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:47:
Ook gezien.
Dat is echt wel een heel zwak punt met blijkbaar meer dan 1 fout.
Ik lees hier mensen die zeggen dat het gewicht te hoog zou zijn van de last, maar laat ons eerlijk zijn. Wie heeft er nog geen puber/volwassene op zijn bagagerek vervoerd? Een fiets moet hier gewoon tegen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
cadsite schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:03:
[...]

Ook gezien.
Dat is echt wel een heel zwak punt met blijkbaar meer dan 1 fout.
Ik lees hier mensen die zeggen dat het gewicht te hoog zou zijn van de last, maar laat ons eerlijk zijn. Wie heeft er nog geen puber/volwassene op zijn bagagerek vervoerd? Een fiets moet hier gewoon tegen kunnen.
Tegenwoordig niet meer, dat staat als het goed is ook vermeld op de drager.
‘Even achterop springen’ bij iemand op de fiets is eigenlijk nooit een goed idee. De meeste bagagedragers van gewone fietsen zijn maximaal berekend op een gewicht tot 40 kilo. Dat is dus veel minder dan het gewicht van een gemiddelde persoon. Fiets je toch met iemand achterop, dan riskeer je een slag in het wiel of het (deels) afbreken van de bagagedrager. Ook loop je meer kans op een lekke band, slingeren of samen te vallen. De bagagedrager is (afgezien van kinderzitjes) dan ook niet bedoeld voor personenvervoer.

Bij e-bikes is het een nog slechter idee. Bij veel elektrische fietsen heeft de bagagedrager een beschermende functie rond de accu. Naast de al vermelde risico’s van iemand achterop nemen, loop je bij elektrische fietsen met de accu in de bagagedrager bij te zware belasting kans op vervorming en beschadiging van de accu. Je kunt de accu dan niet meer (gemakkelijk) verwijderen uit de fiets. Een vervormde of beschadigde accu geeft ook meer kans op brandgevaar. Ook bij e-bikes met een accu in het frame geven de meeste fabrikanten een maximale belasting voor de bagagedrager van een e-bike op van gemiddeld ‘slechts’ 25 kg. Bij een enkele fabrikant is dat wat minder (20 kg) of iets meer (30 kg). Dit maximale gewicht, ofwel de max load staat altijd vermeld op de bagagedrager in kg.
https://www.anwb.nl/fiets...gewicht-elektrische-fiets

Dit is trouwens wel een interessante uitspraak van de reclame code commissie.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat. Door het tonen van de man op de bagagedrager wordt de indruk gewekt dat een Stella E-bike geschikt is voor het “achterop” vervoeren van personen of zaken met een relatief hoog gewicht. Klager heeft dit nagevraagd bij adverteerder en kreeg te horen dat de maximale belasting van een bagagedrager van een E-bike 25 kilo is. Adverteerder doet daarmee onterecht vermoeden dat de gebruiksmogelijkheden van een E-bike veel ruimer zijn, dan in werkelijkheid het geval is.
Klacht is afgewezen, een gemiddeld geinformeerde consument moet begrijpen dat een bagagedrager niet bedoeld is om volwassen personen mee ter vervoeren en Stella levert op aanvraag ook zwaardere dragers.

[ Voor 18% gewijzigd door Wolly op 28-04-2022 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
ericplan schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:55:
[...]

Dat is ontwerpfout nummer 1. Dat ronde buisje is niet geschikt om iets goed aan vast te maken. Een spatbord of achterrem misschien. Als je de bout wil aantrekken druk je het buisje plat. Zit dus nooit echt goed vast.

Tweede ontwerpfout is de keuze voor een accu onder de drager. Daardoor komt het kinderzitje circa 8 centimeter hoger. Slecht voor het zwaartepunt van de fiets en bovendien een langere hefboom naar de bevestigingspunten met meer wringing/ torsie als resultaat.
En eigenlijk heeft een fiets met voorwielmotor ook niet de voorkeur. De regeling is over het algemeen veel te eenvoudig (alleen rotatiesensoren, geen krachtsensoren), waardoor de aandrijving eigenlijk altijd net niet doet wat je wil. Bijvoorbeeld hard versnellen, als je eigenlijk maar heel zachtjes trapt. Met een verminderde controle als gevolg.

@CrazyOne als je dus op zoek gaat naar een nieuwe fiets:
  • Middenmotor
  • Accu in frame
  • Gerenommeerd merk
Helaas heeft dat wel een negatieve invloed op de prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
ericplan schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:55:
[...]

Het is pas een fout als de rest van het ontwerp er niet voor compenseert. Dat moet overigens ook al voor mama fietsen met verlengde bagagedragers voor exact dezelfde redenen als die je al noemt.

Bij een beetje kwaliteitsfiets is hier typisch sprake van een robuust ontwerp met wat overdimensionering.
(Bij veel andere merken kun je dan ook prima een zitje boven de accu monteren.)
Joris748 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:18:
[...]

En eigenlijk heeft een fiets met voorwielmotor ook niet de voorkeur. De regeling is over het algemeen veel te eenvoudig (alleen rotatiesensoren, geen krachtsensoren), waardoor de aandrijving eigenlijk altijd net niet doet wat je wil. Bijvoorbeeld hard versnellen, als je eigenlijk maar heel zachtjes trapt. Met een verminderde controle als gevolg.

@CrazyOne als je dus op zoek gaat naar een nieuwe fiets:
  • Middenmotor
  • Accu in frame
  • Gerenommeerd merk
Helaas heeft dat wel een negatieve invloed op de prijs
Merk het nu pas op maar eigenlijk is een mamafiets op de markt brengen met voorwielmotor al haast crimineel. Je zal de eerste niet zijn die met een voorwielmotor onderuit gaat over iets simpels als een paar natte bladeren. Dit past niet bij het beoogde en geadverteerde gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Leesbaar artikel van de Fietsersbond over normen en belasting. https://www.fietsersbond....e-slap-voor-nederlanders/

En dat kinderstoeltjes met hoge leuning zorgen voor een flinke extra belasting op de bevestigingspunten.

Huidige norm ISO 11243:2016 voor bagagedragers is te koop voor circa €118,- bij ISO. Daar krijg je dan wel een PDFje van 20 pagina's voor.

https://www.iso.org/standard/61238.html

Nog meer over normen en testen op de site van kwaliteitsdrager Tubus:

ISO 11243:2016 sieht vor, dass jeder Gepäckträger mit einer Tragkraft von 27 kg oder mehr automatisch auch für die Befestigung von Kindersitzen zugelassen ist. Wir halten den Transport von Kindern auf dem Gepäckträger für gefährlich und beschränken daher freiwillig die Tragfähigkeit von tubus-Gepäckträgern auf max. 26 kg, was die Befestigung von Kindersitzen/den Transport von Kindern auf allen unseren Trägern ausschließt. Diese Beschränkung hat ausschließlich o. g. rechtliche Gründe. Geprüft werden tubus-Träger nach wie vor mit z. T. erheblich höheren Gepäcklasten (die wir am Produkt in Klammern angeben).

https://www.tubus.com/unternehmen

[ Voor 70% gewijzigd door ericplan op 28-04-2022 11:04 . Reden: ISO Tubus ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Yaksa schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:57:
[...]

Dit is een ander model fiets dan de fiets die de topicstarter heeft. Bovendien is die ook alweer wat ouder. Het kan goed dat de fabrikant intussen wat wijzigingen heeft aangebracht.
Op deze foto is trouwens ook niet te zien hoe de bevestiging is. Dat kan alsnog (deels) aan de achtervork zijn of aan de schuine buizen vanaf de zadelpen.
Standaard kinderzitje bevestig je gewoon op de drager. Als dat om welke reden dan ook niet kan, dan neem je zo'n ding wat je aan de zadelpen bevestigt. Maar die zie je dus alleen juist op fietsen die niet geschikt zijn voor een zitje op de drager.

Het zitje op deze foto lijkt een Yepp te zijn. Die heeft een klem voor op de bagagedrager en zo'n bandje voor om de zadelpen.

In mijn ogen moet je je als fabrikant de ogen uit je kop schamen als je "mamma-fietsen" verkoopt, waar geen kinderzitje achterop kan. Begin er dan gewoon niet aan, als je het niet op de juiste manier kunt produceren. Noem het dan gewoon een "damesfiets met extra ruimte instap". Een verlengde bagagedrager is natuurlijk niet heel nuttig, als hij vervolgens geen kinderzitje met kind kan dragen. Dan verkoop je, wat iemand hierboven als "prut" omschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
Net een bericht van Stella, ze kunnen de fiets pas op 19 mei ophalen om te kijken qua reparatie, dit gaat nog wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

En hoe zwaar is je zoon met kleren aan, winterjas, wanten, schoenen (en helm)?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CrazyOne schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:16:
Net een bericht van Stella, ze kunnen de fiets pas op 19 mei ophalen om te kijken qua reparatie, dit gaat nog wel even duren.
Alleen dit vind ik overigens al een grote rode vlag voor deze leverancier. Het zou ze inmiddels toch al wel duidelijk moeten zijn, dat ze hier hun klant hebben opgezadeld met een non-conforme fiets. Als in korte tijd 2x de constructie van de bagagedrager faalt, dan doet de fiets gewoon duidelijk niet wat je mag verwachten van een speciale mammafiets. Dan kom je bij mij niet weg met "we komen hem over een week of 3 wel een keer halen". Dat was dan toch echt de laatste fiets die je mij verkocht hebt en ik zal ook niet geneigd zijn om je aan te raden bij kennissen of familie (zal eerder met klem ontraden worden dan). Dat is geen verantwoordelijkheid nemen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

ericplan schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:27:
En hoe zwaar is je zoon met kleren aan, winterjas, wanten, schoenen (en helm)?
Vergeet de volle of lege maag en darmen niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 39993 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:32:
[...]
Vergeet de volle of lege maag en darmen niet natuurlijk.
Gaat er natuurlijk om dat die kinderzitjes, ook die van de TS, genormeerd zijn tot 22 kg. Zoon van TS zit daar dichtbij of zelfs overheen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:15
ericplan schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:34:
[...]

Gaat er natuurlijk om dat die kinderzitjes, ook die van de TS, genormeerd zijn tot 22 kg. Zoon van TS zit daar dichtbij of zelfs overheen.
Het is niet echt gebruikelijk om een kritisch onderdeel te ontwerpen zonder een veiligheidsmarge. Dus designed voor een load van 25kg zou nooit ook mogen falen op 25kg in gevallen zoals dit. Ik zou verwachten dat hij dan minimaal een veiligheidsmarge van 1.2 heeft en dus 30kg kan dragen. Anders zou bij het kind te hard neerzetten je fiets al uit elkaar klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:07

-tom-562

Oliesjeik

ericplan schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:34:
[...]

Bij 22,1 kg breekt de zooi echt niet zomaar af. Zoiets wordt altijd ontworpen met een (ruime) veiligheidsmarge
Zinloos1 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:41:
[...]

Het is niet echt gebruikelijk om een kritisch onderdeel te ontwerpen zonder een veiligheidsmarge. Dus designed voor een load van 25kg zou nooit ook mogen falen op 25kg in gevallen zoals dit. Ik zou verwachten dat hij dan minimaal een veiligheidsmarge van 1.2 heeft en dus 30kg kan dragen. Anders zou bij het kind te hard neerzetten je fiets al uit elkaar klappen.
Ik denk eerder dat er wel een veiligheidsfactor van 2 op zit

[ Voor 42% gewijzigd door -tom-562 op 28-04-2022 11:55 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Zinloos1 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:41:
[...]
-tom-562 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:55:
[...]

Bij 22,1 kg breekt de zooi echt niet zomaar af. Zoiets wordt altijd ontworpen met een (ruime) veiligheidsmarge

[...]

TS wil de koop ontbinden, maar als hij zich niet aan de gebruiksvoorschriften (max 22 kg.) heeft gehouden wordt dat lastig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:15
-tom-562 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:55:
[...]

[...]

Ik dacht ik pak hem op de bare minimum. ;)
Ik denk dat je tussen de 1.5-2 realistischer zit inderdaad.
ericplan schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:05:
[...]

[...]

TS wil de koop ontbinden, maar als hij zich niet aan de gebruiksvoorschriften (max 22 kg.) heeft gehouden wordt dat lastig.
Ik ken de track record van stella niet, maar als bij mijn fietsen als stella zijnde de bagagedragers zouden afbreken bij 23kg gewicht op de bagagedrager (omdat het een dag koud is en je zoon een dikkere jas aantrekt en zijn lunchtrommel vast heeft...) zou ik toch liever de koop ontbinden dan dat er een forum vol staat met dat je als fabrikant aan de bare miminum voldoet qua veiligheid van je product en dan nog moeilijk gaat doen ook. Maar wellicht vindt stella dat wel prima.

[ Voor 47% gewijzigd door Zinloos1 op 28-04-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 28 april 2022 @ 07:39:
[...]

Het is natuurlijk niet de enige fiets. Bij klachtenkompas zie ik al twee andere klachten van een gebroken bagagedrager door een kinderzitje bij een fiets van dit merk (waarschijnlijk niet hetzelfde model). Van een electrische mammafiets mag je toch ook wel verwachten dat het gemaakt is voor het gewicht van de accu, het zitje en het kindje. Het enige zou kunnen dat er andere zitjes zijn (anders bevestigd?)

[...]

Dat lijkt me meer een taak van de ontwerper van de electrische mammafiets en niet van de TS.
Huh? Het is de taak van de ontwerper om hier duidelijkheid te verschaffen over de precieze getallen? Ik begrijp je denk ik verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ericplan schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:05:
[...]

[...]

De koop van de fiets, niet het zitje. Voor kinderen boven de 22 kg heb je junior zitjes. Die kunnen tot 35 kg dragen. Bijvoorbeeld Yepp Junior. Die worden bevestigd aan de bagagedrager, net als een normaal kinderzitje. Wij hebben voor onze dochter van 5 nu ook een junior zitje, omdat we een model hebben gevonden wat op zo'n beetje elke bagagedrager te monteren is (niet de genoemde Yepp overigens).

Net even snel op onze budget e-bikes (Decathlon) gekeken. Keurig beschreven: de bagagedrager mag tot 27 kg belast worden en de accu mag niet zwaarder zijn dan 3kg, maakt totaal 30 kg. Maar dat zijn dus geen speciale mamma- of pappafietsen. Gewoon tourfietsen. Dan denk ik dat je als leverancier van zo'n speciale mammafiets niet de discussie aan moet willen gaan over de maximale belasting van een bagagedrager en die proberen te winnen "op een paar gram". Dan kun je je waarschijnlijk beter focussen op de oorzaak van het falen van je product en daar iets mee moet doen.

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 28-04-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Rukapul schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:18:
[...]
Ten tweede zijn er beperkingen in organisaties. Het is niet standaard in bedrijven dat alle defecten gerapporteerd en geadministreerd worden in de keten en fabrikant.
Het hangt wellicht van het product af (en worden food/non-food sowieso verschillend afgehandeld) of dat standaard is, maar ik noemde je gisteren in een reactie al de RAPV/GPSD. In de memorie van toelichting bij de implementatiewet staat bij de uitwerking van artikel 5 in de EU richtlijn:
Producenten dienen tevens, in alle gevallen waar dat toepasselijk is, een klachtenregister bij te houden. Dit zal dus in de regel een verplichting zijn, tenzij kan worden aangetoond dat het bijhouden van een klachtenregister uit het oogpunt van het voorkomen van risico's, het nemen van maatregelen tegen onveilig gebleken producten en het doorgeven van informatie aan onder meer distributeurs en overheid, zinloos is.
Artikel 5 lid 1 en 2 van de richtlijn staan geïmplementeerd in art. 2 van het Warenwetbesluit algemene productveiligheid. Artikel 5 lid 3 en 4 van de richtlijn (meldplicht bij vermoeden onveiligheid) staan geïmplementeerd in art. 21b van de Warenwet.

Het kan uiteraard best zijn dat deze fiets slechts een los geval betrof en er verder geen meldingen bekend zijn of de belasting duidelijk niet hoger mocht zijn. Maar het lijkt mij handig voor @CrazyOne om contact op te nemen met de NVWA en na te gaan of er meldingen bekend zijn.
Rukapul schreef op donderdag 28 april 2022 @ 07:51:
[...]
In theorie kan @CrazyOne een verzoekschrift sturen naar de rechtbank (geen dagvaarding of deurwaarder voor nodig dus) om de fabrikant te verplichten onder art. 843a Rv om specifiek het aantal meldingen over afgebroken bagagedragers van dit type fiets in een register te delen. Dan is (1) meteen bekend of er een register is en (2) of er meer gevallen bekend zijn.

Zo'n verzoek is immers (1) voldoende bepaalbaar (aantal meldingen over een bagagedrager van dit type fiets in een register van de fabrikant), (2) er is een belang voor de TS en (3) er is een rechtsbetrekking (productveiligheid cq. productaansprakelijkheid als het in de toekomst echt fout zou gaan). Het laatste is misschien een twijfelgeval, want die rechtsbetrekking moet voldoende aannemelijk zijn. Wordt het verzoek afgewezen, dan kan het dus leiden tot een proceskostenveroordeling in het nadeel van de TS. Of het economisch gunstig is om zo'n verzoek te doen is dus de vraag. Maar het kan bij discussie over geld terug wellicht wel een rol spelen, mocht het later tot een dagvaarding komen. En een art. 843a Rv verzoek kan uiteraard ook gelijktijdig met een dagvaardingsprocedure plaatsvinden, maar mag ook vooraf in een losse procedure.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Pagina: 1 2 Laatste