Ik zie wel dat er 30 april een boot vertrekt vanuit Korea naar NL, maar ik heb er een hard hoofd in, dat de auto dan klaar zal zijn.
Groetjes, FaceDown.
Laatste verwachting die ik doorkreeg was begin juni, echter durven ze geen datum meer af te geven vanuit de dealer.
Bestelling in september: gravity blue executive line HEV
Op kiaclub.nl iemand zojuist:Tomso1337 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:11:
Vorige week van de dealer te horen gekregen dat de verwachten leverdatum nu begin juli is. Ik heb begrip voor de situatie, maar het blijft koffiedik kijken en ik ben bang dag de daadwerkelijke levering pas na de zomer gaat plaatsvinden.
Weliswaar al in augustus besteld, maar wie weet..Afgelopen donderdag door de dealer gebeld.. eindelijk een carrosserie nummer .. geplande afleverdatum bij de dealer 13-7.. dus eind juli afleveren (5-8-2021 besteld)
Groetjes, FaceDown.
Inderdaad ook gelezen, thanks! Op basis van dat bericht ga ik nu uit van Oktober.FaceDown schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:47:
[...]
Op kiaclub.nl iemand zojuist:
[...]
Weliswaar al in augustus besteld, maar wie weet..
Maar we gaan het zien
Heb ze gisteren ff gebeld en goed nieuws gehad, hij staat op de boot naar Rotterdam, 30 juni staat hij bij hun dan nog een week of 2 voor voordat ik hem krijg ivm de extra dingen die ik heb.
Dat is vlot! Welke uitvoering heb jij besteld?Ashtonn schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:41:
Ik heb mijn Sorento op 23-12-2021 besteld bij Wensink in Almere en toen zeiden ze dat hij in wk 28 2022 geleverd zou worden.
Heb ze gisteren ff gebeld en goed nieuws gehad, hij staat op de boot naar Rotterdam, 30 juni staat hij bij hun dan nog een week of 2 voor voordat ik hem krijg ivm de extra dingen die ik heb.
Kia Sorento 1.6 T-GDi AT6 PHEV 4WD ExecutiveLine 5D 195kW met de
volgende opties en/of accessoires:
• Kleur: Snow White Pearl[SWP]
• Bekleding: Nappa lederen bekleding zwart[TR02]
• Metallic lak
• Lakbescherming
• Side Steps Sporty
• LED kofferruimte
• LED in- en uitstapverlichting
• Alarm klasse 3
• Dashcam Pioneer
• 20 inch Lichtmetalen velgen(glanzend zwart spuiten)
• Set wielsloten incl. montage
• Luxe Kentekenplaat
IBVBST68 7.03c
Nice ik heb dezelfde uitvoering alleen dan zwart ipv wit. Weet jij toevallig of dat de auto al in bestelling stond?Ashtonn schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:40:
Ik heb hem zo besteld:
Kia Sorento 1.6 T-GDi AT6 PHEV 4WD ExecutiveLine 5D 195kW met de
volgende opties en/of accessoires:
• Kleur: Snow White Pearl[SWP]
• Bekleding: Nappa lederen bekleding zwart[TR02]
• Metallic lak
• Lakbescherming
• Side Steps Sporty
• LED kofferruimte
• LED in- en uitstapverlichting
• Alarm klasse 3
• Dashcam Pioneer
• 20 inch Lichtmetalen velgen(glanzend zwart spuiten)
• Set wielsloten incl. montage
• Luxe Kentekenplaat
IBVBST68 7.03c
geen flauw idee of hij al in bestelling stond
True that! Hoor het graag van je!Ashtonn schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:22:
mooi man, ben wel benieuwd hoe de rijervaring zal zijn na langere tijd.
geen flauw idee of hij al in bestelling stond
Die van mij staat ook voor eind juni, maar heb nog geen bevestiging van de dealer, ook niet naar gevraagd overigens. Dat die boot van jou dan maar lekker vol mag staan met Sorento's 😃Ashtonn schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:41:
Ik heb mijn Sorento op 23-12-2021 besteld bij Wensink in Almere en toen zeiden ze dat hij in wk 28 2022 geleverd zou worden.
Groetjes, FaceDown.
Dat is super vlot. Ik zit ook op het forum van kiaclub.nl. Wat ik daar lees is 9-12 maanden.Ashtonn schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:41:
Plus een recente post waarin wordt gesteld dat er vanaf juli/augustus door Kia geen Sorento’s meer worden gemaakt. Schijnt bevestigd te zijn door een dealer. Het is nog onbekend welke bestelmaand wel nog wordt gemaakt in 2022 en welke pas in 2023.
Heb zelf de Sorento PHEV snow pearl white Executive line begin januari besteld. Dealer Zeeuw & Zeeuw gaf eerst 6-8 maanden aan als levertijd. Nu rekenen ze op 12 maanden.
Hoop dat er veel meer Sorento's op zit
Dat is hoopvol, hoe heet dat schip? Ik kreeg afgelopen week te horen dat mijn auto in de haven van Korea stond te wachten op een schip.Ashtonn schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:26:
Zie trouwens net dat er 25-7-2022 nog een vehikel carrier uit Korea aankomt in de Rotterdamse haven.
Hoop dat er veel meer Sorento's op zit
Nice. Mijne staat op week 26, dus over 2 weken en na informeren bij de leasemaatschappij is daarin niets veranderd. Dus of ik heb 'm over 2 weken of ze kloten me over een week. 🤪Ashtonn schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:39:
Ben gisteren gebeld door de garage, ik kan de Sorento op 14-7 ophalen😍
Wanneer had jij besteld en welke uitvoering?
[Voor 5% gewijzigd door FaceDown op 18-06-2022 23:02]
Groetjes, FaceDown.
Het is de kloten-optie geworden. Levering verplaatst naar oktober. Dus bijna een jaar na bestelling. Uiteraard is deze datum ook natte-vinger-werk dus kan het net zo goed ergens volgens jaar worden. En dat voor een KiaFaceDown schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 23:01:
[...]
Nice. Mijne staat op week 26, dus over 2 weken en na informeren bij de leasemaatschappij is daarin niets veranderd. Dus of ik heb 'm over 2 weken of ze kloten me over een week. 🤪
Wanneer had jij besteld en welke uitvoering?

Groetjes, FaceDown.
klote optie valt wel mee hoor, een maat van mij heeft een Audi TT besteld jaar geleden en moet nog minimaal half jaar wachten zeggen ze.
[Voor 1% gewijzigd door Ashtonn op 22-06-2022 11:22. Reden: spelling fout]
Opmerkelijk.
Ik heb mijn phev(pace) besteld begin december.
Verwachte leverdatum is maart 2023.
Volgens de garage eigenaar al meer dan 90 wijzigingen in aflevermoment vanuit fabriek.
Vervelende is zoals de garage eigenaar mij vertelde, dat het zeer ongewis is wanneer auto's geleverd worden, ligt volledig in handen van Kia Korea.
Ze zullen wel andere normen en waarden hanteren in Korea. Voortaan maar weer gewoon een Volvo kopen......
Vandaag nieuwe update van de dealer leverdatum weer uitgesteld, staat nu gepland voor september"Tomso1337 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:11:
Vorige week van de dealer te horen gekregen dat de verwachten leverdatum nu begin juli is. Ik heb begrip voor de situatie, maar het blijft koffiedik kijken en ik ben bang dag de daadwerkelijke levering pas na de zomer gaat plaatsvinden.

[Voor 4% gewijzigd door Tomso1337 op 27-06-2022 22:09]
Wat een idioterie. Dat wordt dus volgend jaar want geen leasemaatschappij zet in november en december nog auto's op kenteken.Tomso1337 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:31:
Weer een update van de dealer: Kia Nederland heeft aangekondigd dat alle Sorento's zijn verschoven naar november!!!
Groetjes, FaceDown.
Geen verdere toelichting gegeven.Ashtonn schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:25:
wat zou de reden zijn van die verschuivingen steeds?
hebben ze dat wel gezegd?
Verwachte leverdatum november volgens Kia Nederland.
MQ4 1.6T PHEV 7Z ExecutiveLine MY23 geworden.. VIN onbekend
dealer geeft aan, zolang VIN onbekend, blijft deze steeds een maand opschuiven.

[Voor 5% gewijzigd door s4nm4n op 07-07-2022 09:43]
Nice! Wel apart dat jouw bestelling van december is terwijl sommigen van augustus hem nog niet eens hebben. Geen zaken die ontbreken? Hoe bevalt ie?Ashtonn schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:24:
Na een weekje vertraging ivm met monteren alarm en 20'' banden die niet op tijd geleverd waren kon in afgelopen vrijdag eindelijk mijn Sorento ophalen![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Groetjes, FaceDown.
hij bevalt prima, ik kan volledig elektrisch naar werk en terug naar huis 48km snelweg.
ik mis er niks aan verder, ben van mercedes naar kia gegaan en de Ika bevalt prima hoor

Een paar weken geleden heb ik nog contact opgenomen met de dealer, maar toen was er niets bekend. Op het moment van bestelling werd er gezegd om rekening te houden met een levertermijn van een jaar. Dus in theorie zou de auto dan bijna de boot op moeten.
Die van mij (HEV) van 3 maanden eerder ook dus ik zou er niet teveel waarde aan hechten...Cyber-D schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 06:52:
Ik heb mijn Sorento PHEV (executive uitvoering) besteld op 16 Jan 2022 en verwachte leverdatum staat nu op eind oktober (2022)
Groetjes, FaceDown.
Zwarte HEV executive.
Edit: Staat bij de dealer, levering eind volgende week.
[Voor 15% gewijzigd door FaceDown op 06-09-2022 14:19]
Groetjes, FaceDown.
De mijne is besteld op 14 jan verwachte leverdatum staat op november. Echter nu nog geen VIN bekend.Cyber-D schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 06:52:
Ik heb mijn Sorento PHEV (executive uitvoering) besteld op 16 Jan 2022 en verwachte leverdatum staat nu op eind oktober (2022)
Afgelopen week nog geinformeerd..
Nu weet ik vanuit andere topics dat Eukor de reder is waarmee KIA de auto's naar NL en BE transporteert. Op de site van EUKOR staan ook geen schepen meer gepland richting R'dam of Antwerpen voor de rest van het jaar. Laatste boten zijn eind augustus vertrokken. Er stond nog één gepland voor medio september maar die is niet meer zichtbaar.
Ben dus bang dat het begin volgend jaar wordt.
Meest actuele levertijd die ik van de zomer van een andere dealer hoorde was 15 maanden bij bestelling op dat moment.
Bliksemreview: Superfijne wagen, de luxe straalt er van alle kanten vanaf, binnen en buiten. Rijdt heerlijk, staat bol van toeters en bellen. HUD is een mooie toevoeging, nooit eerder gehad. Doet qua afwerking echt niet onder voor de veel duurdere "A-merken".
Ik had hiervoor een Skoda Kodiaq, en deze is een flinke stap omhoog qua opties, luxe, rijgedrag, uitstraling.
Enige minpuntje tot nu toe: Android Auto kan niet wireless..
[Voor 7% gewijzigd door FaceDown op 16-09-2022 22:32]
Groetjes, FaceDown.

Kleine aanpassing gedaan: Side steps gemonteerd 😎 ik vind het er cool uit zien, de kinderen stappen makkelijker in en uit en er kan een volwassen persoon op staan.
Voor wie interesse heeft: hier gekocht voor kleine 200 euro, werd verzonden vanuit Slowakije dus geen naheffing.
[Voor 7% gewijzigd door FaceDown op 26-09-2022 23:50]
Groetjes, FaceDown.

Damn, meer dan 10 jaar levertijd.. het wordt steeds gekker bij Kia.Tomso1337 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 08:03:
Update: besteld in oktober 2012 verwachte leverweek 50.

Groetjes, FaceDown.
Ja beetje aandikken, in de hoop dat Kia meekijkt 😁 ik bedoelde natuurlijk 2021.FaceDown schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 08:35:
[...]
Damn, meer dan 10 jaar levertijd.. het wordt steeds gekker bij Kia.
Thanks voor het delen van jullie ervaringen de afgelopen maanden!
Succes met de wagen.StLucifer schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:11:
Deze week heb ik hem dan eindelijk op mogen halen, sinds bestelling 13 maanden levertijd. Tot dusver boven verwachting goed. Veel leuke features waarvan ik vooraf niet wist dat ze bestonden, waaronder automatisch afsluiten luchttoevoer bij gebruik ruitensproeier of het inrijden van een tunnel. Verbaas me er wel over dat de temperatuur iedere ochtend op 22 graden ingesteld wordt, waarom dat is weet ik nog niet...
Welke versie heb je ?
Bij mij is nog niets geweten.
Phev besteld 12/21
HEV Executive gravity blueKriskv schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:45:
[...]
Succes met de wagen.
Welke versie heb je ?
Bij mij is nog niets geweten.
Phev besteld 12/21
Kreeg nu het aanbod om te switchen naar een HEV versie om zeker van te zijn dat ik in januari/februari ‘23 kan rijden. De PHEV versie zal “veel” later worden.
Omdat de HEV/Hybrid alleen als 5-zits in NL geleverd wordt is dit voor mij geen optie. Ik heb die 6e en 7e stoel echt nodig. Rest dus niets anders dan wachten tot ie er echt is…
[Voor 4% gewijzigd door Fidje op 14-11-2022 18:52]
Ik op zich ook. Alleen is in de PHEV markt met 7-zits weinig andere keus. Hyundai heeft hetzelfde probleem En andere merken worden al gauw te duur voor mij.crazyx schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:14:
Pff, als ik dit soort berichten hoor, heb ik al zin om de boel te annuleren en ergens anders te gaan shoppen.
[Voor 6% gewijzigd door Fidje op 15-11-2022 09:03]
Is dat nieuw dat de HEV geen 7-zits zou zijn? Die van mij heeft toch echt twee extra stoelen in de kofferbak.Fidje schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:52:
Omdat de HEV/Hybrid alleen als 5-zits in NL geleverd wordt is dit voor mij geen optie. Ik heb die 6e en 7e stoel echt nodig. Rest dus niets anders dan wachten tot ie er echt is…
Irritatiepuntjes hier:StLucifer schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:11:
Deze week heb ik hem dan eindelijk op mogen halen, sinds bestelling 13 maanden levertijd. Tot dusver boven verwachting goed. Veel leuke features waarvan ik vooraf niet wist dat ze bestonden, waaronder automatisch afsluiten luchttoevoer bij gebruik ruitensproeier of het inrijden van een tunnel. Verbaas me er wel over dat de temperatuur iedere ochtend op 22 graden ingesteld wordt, waarom dat is weet ik nog niet...
- Als mijn vrouw heeft gereden word ik eerst na instappen fijngeperst door de stoel. Dan duurt het soms wel 10 seconden voor ik van profiel kan wisselen (scherm reageert niet). Dan pas gaat de stoel weer naar achter en kan ik wegrijden.
Bij Skoda hadden we elk een eigen sleutel en de auto herkende de gebruiker op basis hiervan.
- Bij gebruik cruisecontrol mekkert ie om de haverklap dat de handen aan het stuur moeten terwijl ik dat toch echt heb.
- Android auto is niet fullscreen te krijgen, blijft een stuk rechts ongebruikt.
Verder een geweldige auto. De combinatie lane assist en adaptive cruise control werkt erg goed.
[Voor 3% gewijzigd door FaceDown op 15-11-2022 17:56]
Groetjes, FaceDown.
Kan je het samenpersen niet voorkomen door vooraf de geheugentoets in de deur in te drukken? Ik heb soms ook een Indiana Jones momentje waarbij ik net op tijd op de juiste knop kan drukken zodat ik niet fijngeperst wordt.FaceDown schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:55:
[...]
Irritatiepuntjes hier:
- Als mijn vrouw heeft gereden word ik eerst na instappen fijngeperst door de stoel. Dan duurt het soms wel 10 seconden voor ik van profiel kan wisselen (scherm reageert niet). Dan pas gaat de stoel weer naar achter en kan ik wegrijden.
Bij Skoda hadden we elk een eigen sleutel en de auto herkende de gebruiker op basis hiervan.
- Bij gebruik cruisecontrol mekkert ie om de haverklap dat de handen aan het stuur moeten terwijl ik dat toch echt heb.
- Android auto is niet fullscreen te krijgen, blijft een stuk rechts ongebruikt.
Verder een geweldige auto. De combinatie lane assist en adaptive cruise control werkt erg goed.
Bij navraag of mijn wagen nu eindelijk in productie is kreeg ik een tabel teruggestuurd.
Daarop bleek dat mijn bestelbon pas in juli 2022 is verwerkt in de fabriek van Kia.
De ondertekende bestelbon in de garage is 12/2021.
Moet je niet versteld staan van deze levertermijn.
Bestelbon pas 6 maanden na ondertekenen bestelling verwerkt.
Heb al veel spijt dat ik Kia gekozen heb.
Als het goed is komt deze met een facelift.
De dealer geeft aan dat zodra er een chasisnummer bekend is hij dan pas weet dat de kia gemaakt is.
Hoe hebben jullie dat gedaan? Moet ik elke maand om een update vragen? Of sowieso pas na de zomer van 2023 om de eerste update vragen 😅
Bij ophalen gaf mijn dealer aan dat de verwachte levertijd nu 24 maanden is. Dus ik zou niet eerder dan 2 maanden voor de aangegeven leverdatum om een update vragen. Eerder dan dat zal er geen VIN zijn.Borghini_lam schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:07:
Vandaag gekocht. Verwachte leverdatum is 8 maart 2024.
Als het goed is komt deze met een facelift.
De dealer geeft aan dat zodra er een chasisnummer bekend is hij dan pas weet dat de kia gemaakt is.
Hoe hebben jullie dat gedaan? Moet ik elke maand om een update vragen? Of sowieso pas na de zomer van 2023 om de eerste update vragen 😅
[Voor 3% gewijzigd door crazyx op 09-12-2022 13:00]
eerst hoorde ik in eind Juli zou kregen. Verder kreeg ik informatie dat ze niet kunnnen in Juli leveren.
Dus informatie zegt dat ik in Oktober zou kregen. Dan kreeg ik weer melding dat in oktober niet kunnen leveren maar wel eind november. Dan kreeg ik weer meldig dat zij in midden januarie 2023 kunnen leveren. vandaag kreeg ik weer melding dat zij deze datum weer verlengd zelf naar eind maart 2023 .
Ik heb met andere auto nooit mee gemaakt tot nu, maar het is wel raar.
Dealer zegt dat ze ook niet weten reden verder geen uitleg.
Iets gaat heel raar.
Vlaams Brabant.crazyx schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:17:
@Kriskv dan zal ik er ook wel aanhangen. Ik heb het vermoeden dat ik mijn auto bij dezelfde garage besteld heb als u. (Ik geloof dat je van het Antwerpse bent.)
Ik vermoed dat iedereen er aan hangt.
Wat me vooral stoort is dat bij plaatsing van het order 12/21 ik een gegarandeerde levertermijn kreeg van 03/23. Moest eventjes slikken toen ik deze vernam.
De uitleg was dat ik hem dan zeker die datum zou hebben.
Nu blijkt half december dat er nog geen productiedatum bestaat. Ze zullen hun moeten haasten voor hun gegarandeerde levertermijn te halen.
Klopt wat je zegt. Het huidige model kan je niet meer bestellen. Waarschijnlijk door de achterstand bij de productie en het lanceren van de facelift.crazyx schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:59:
Ik vind het apart dat je hem nog kan bestellen. Ik kan de PHEV versie niet meer terugvinden op de (Belgische KIA) website. Bij het gamma kan ik hem nog vinden, maar je kan niet meer doorklikken en de brochure is offline.
Het enige nieuws dat ik krijg is dat er geen nieuws is ivm productie datum.Tomso1337 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:25:
Vandaag te horen gekregen dat week 10 nu de verwachte levertijd is, maar geen garantie. Iemand anders toevallig al iets vernomen van de dealer?
Echt wel amateuristisch.
Ik had ook nog contact opgenomen met Kia Nederland, eerste keer sinds mijn bestelling g, in de hoop dat zij meer informatie konden geven, maar helaas echt teleurstellend, ze gooien het op de standaard zaken zoals oorlog en onderdelen.Kriskv schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:55:
[...]
Het enige nieuws dat ik krijg is dat er geen nieuws is ivm productie datum.
Echt wel amateuristisch.
Ik heb gekeken naar alternatieven maar dat is toch een uitdaging, zit niets anders op dan geduld te hebben.
Vandaag te horen gekregen dat week 17 nu de verwachte levertijd is, maar ook geen garantie. Ikenber schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:03:
Sorento PHEV ExecutiveLine bestel in Feb 2022
eerst hoorde ik in eind Juli zou kregen. Verder kreeg ik informatie dat ze niet kunnnen in Juli leveren.
Dus informatie zegt dat ik in Oktober zou kregen. Dan kreeg ik weer melding dat in oktober niet kunnen leveren maar wel eind november. Dan kreeg ik weer meldig dat zij in midden januarie 2023 kunnen leveren. vandaag kreeg ik weer melding dat zij deze datum weer verlengd zelf naar eind maart 2023 .
Iets gaat heel raar.
Origineel geplande leverweek : 8 - 2022
Nieuwe leverweek : 17 - 2023
Kan binnen 4 weken rijden, scheelt dat ze op voorraad zijn in mijn gewenste kleur/ setting.
[Voor 76% gewijzigd door nfsmike op 20-01-2023 09:47]
5 zitter of 7 zitter?nfsmike schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:46:
Proef gereden en ik ga er voor (exec line).
Kan binnen 4 weken rijden, scheelt dat ze op voorraad zijn in mijn gewenste kleur/ setting.
5 zitters zijn namelijk snel te krijgen
Steam: PortoNL | PSN: PortoNL
7 zitter, via via geregeld (ken een kerel die direct op de lease markt zit ipv via een leasemaatschappij werkt).PortoNL schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:35:
[...]
5 zitter of 7 zitter?
5 zitters zijn namelijk snel te krijgen
Ik kon via de dealer ook drie weken geleden mijn bestelde PHEV 7-zitter omzetten naar een HEV 7-zitter die binnen 14 dagen geleverd kon worden.nfsmike schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:08:
[...]
7 zitter, via via geregeld (ken een kerel die direct op de lease markt zit ipv via een leasemaatschappij werkt).
Alleen, die HEV kost meer dan de PHEV, omdat de prijs die we in januari vorig jaar hebben afgesproken, veel lager is dan de huidige prijzen. En ze hebben me een 'prijsgarantie' gegeven.
Als je een 7-zitter PHEV te pakken hebt gekregen, dan ben ik wel een beetje jaloers. En dan ben je voorgedrongen in de rij. :-)
Heb een HEV genomen, geen zin in laden (we hebben al 1 EV thuis).RickOnline schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:54:
[...]
Ik kon via de dealer ook drie weken geleden mijn bestelde PHEV 7-zitter omzetten naar een HEV 7-zitter die binnen 14 dagen geleverd kon worden.
Alleen, die HEV kost meer dan de PHEV, omdat Kia de prijs die we in januari vorig jaar hebben afgesproken, veel lager is dan de huidige prijzen. En ze hebben me een 'prijsgarantie' gegeven.
Als je een 7-zitter PHEV te pakken hebt gekregen, dan ben ik wel een beetje jaloers. En dan ben je voorgedrongen in de rij. :-)
Hier ook de HEV, heel blij mee. Scheelt toch een hoop gedoe. En de baas betaalt de brandstof toch dus PHEV had geen zin voor mij.nfsmike schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:14:
[...]
Heb een HEV genomen, geen zin in laden (we hebben al 1 EV thuis).
Groetjes, FaceDown.
Ja, snap ik heel goed.nfsmike schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:14:
[...]
Heb een HEV genomen, geen zin in laden (we hebben al 1 EV thuis).
Wij rijden dagelijks niet meer dan een kilometer of 40 (dorp/stad), waardoor we toch veruit de meeste kilometers elektrisch zouden moeten kunnen doen.
En ik heb geen baas die mijn benzine betaalt. :-)
Bij ons is het als volgt:RickOnline schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:28:
[...]
Ja, snap ik heel goed.
Wij rijden dagelijks niet meer dan een kilometer of 40 (dorp/stad), waardoor we toch veruit de meeste kilometers elektrisch zouden moeten kunnen doen.
En ik heb geen baas die mijn benzine betaalt. :-)
Huis is volledig elektrisch (bodemwarmtepomp, koken op elektra, etc, etc. geen gas).
Autolader is 22kw, maar "slim" met load balancing en afgezekerd op 3x24a (+-16kw, enige die dit aan biedt, alle anderen zitten op 3x16a = +- 11kw). Als ik nu een andere paal neem, laadt de EV auto 33% trager (100 kwh accu) en hebben we mogelijk zelfs een paal nodig met 2 aansluitingen omdat de Kia maar over 1 fase (3.3 kw) laadt. Dan zou die andere auto dus nóg trager laden (6.6 kw ipv 9.9 kw) en heb je als je pech hebt de accu niet eens vol aangezien die Sorento zo'n 5u nodig heeft en 33% van je snelheid afsnoept.
Daarom: lekker een HEV naast de EV ipv zitten klungelen. Mijn hoop is dat Stedin (ooit...) de vastrechtkosten voor 3x35a verlaagd, zodat "ons milieuliefhebbers" goedkoper kunnen laden met 2 (PH)EV's.
Het zou nu wel erg ruk zijn als we onze auto ergens in de eerste helft van dit jaar krijgen, waarna die binnen een aantal maanden weer achterhaald is. Aan de andere kant geeft Kia me een 'prijsgarantie'. Met andere woorden: als de Sorento wordt geleverd, betalen we de prijs zoals we die begin 2022 hebben afgesproken. De Sorento met facelift zal ongetwijfeld duurder zijn dan de prijs van begin 2022.
Wat denken jullie?
Er komt altijd weer wat nieuws. Ik heb de Sorento nou een half jaar, en heb weinig dingen die ik beter zou willen zien. Dus gewoon afwachten en hopen dat je 'm zsm krijgt!RickOnline schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:20:
Ik hoorde van onze Kia-dealer dat er aan het einde van het jaar een facelift komt voor de Sorento. De buitenkant wordt vernieuwd, maar er komen ook nieuwe technische features aan de binnenkant.
Het zou nu wel erg ruk zijn als we onze auto ergens in de eerste helft van dit jaar krijgen, waarna die binnen een aantal maanden weer achterhaald is. Aan de andere kant geeft Kia me een 'prijsgarantie'. Met andere woorden: als de Sorento wordt geleverd, betalen we de prijs zoals we die begin 2022 hebben afgesproken. De Sorento met facelift zal ongetwijfeld duurder zijn dan de prijs van begin 2022.
Wat denken jullie?
Groetjes, FaceDown.
Tsja, het enige wat ik zou missen bij een facelift is een elektrische kachel zodat de benzinemotor wat minder snel aanslaat om warmte te genereren, maar met name omdat je dan effectief een standkachel hebt zodat er nooit meer gekrabt hoeft te worden en het kunnen weergeven een grote navigatiekaart waar de snelheidsmeter zit lijkt me leuk. Of dat echter in het pakket met facelift spulletjes zit valt te bezien. Verder zou ik graag dingen hebben die sowieso niet in een facelift voor zullen komen zoals een veel krachtiger elektromotor, een groter accupakket, een grotere brandstoftank. Das meer iets voor een volgende generatie.RickOnline schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:20:
Ik hoorde van onze Kia-dealer dat er aan het einde van het jaar een facelift komt voor de Sorento. De buitenkant wordt vernieuwd, maar er komen ook nieuwe technische features aan de binnenkant.
Wat denken jullie?
Verder zou ik niet weten wat je nog moet missen aan een executive line... Er ligt altijd weer wat nieuws en mooiers achter de horizon. Maar als de sorento-facelift einde jaar z'n marktintroductie beleeft ben je alweer in de zomer van 2024 voordat je die mondjesmaat op de weg ziet verschijnen.
Of de facelift er mooier van wordt valt overigens ook te bezien. Op internet zie ik de facelift richting de huidige Telluride opschuiven, maar persoonlijk vind ik die qua uiterlijk minder mooi dan de Sorento.
Ik heb vandaag het goede nieuws achterhaald dat de mijne (PHEV exec.) is geproduceerd en op de boot ergens rond dobbert op de oceaan.
De enige echte
De enige echte
7 zits ? Ik heb 'm in jan 2022 besteld. Dealer heeft r afgelopen jaar maar 8 verkocht... hopen op mei van dit jaar.Badderbeest schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:05:
Er van uitgaande dat die van mij ook door Eukor wordt verscheept en op basis van de nog wat vage "slag-om-de-arm" info van de dealer zou hij aan boord moeten zijn van de Tosca of de Morning Prosperity. De eerste ligt nu aan de ketting bij Singapore en komt 14/16 maart aan in Antwerpen/Rotterdam en de tweede is bezig met vermoedelijk zijn laatste stop in Ulsan Zuid-Korea deze komt 30/29 maart aan in Antwerpen/Rotterdam. En komt dan mooi overeen met "7 april" bij de dealer. Ik houd mijn oogjes dus op de Morning Prosperity.
De enige echte
Welke dealer is dat? Ik vroeg laatst bij mijn lease maatschappij en die zei 1.5 jaar levertijd voor de HEV, lol.RickOnline schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:54:
[...]
Ik kon via de dealer ook drie weken geleden mijn bestelde PHEV 7-zitter omzetten naar een HEV 7-zitter die binnen 14 dagen geleverd kon worden.
Alleen, die HEV kost meer dan de PHEV, omdat de prijs die we in januari vorig jaar hebben afgesproken, veel lager is dan de huidige prijzen. En ze hebben me een 'prijsgarantie' gegeven.
Auto nog steeds aan het wachten,kenber schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:03:
Sorento PHEV ExecutiveLine bestel in Feb 2022
Iets gaat heel raar.
Nieuwe verwachte afleverdatum : 27 April 2023 . gaan we zien.
Ik heb zelf in jan '22 PHEV Exec wit besteld. Gezien reacties en werkelijke levertijden die ik op kiaclub.nl voorbij zie komen reken ik met een levertijd van 18 maanden. Voor mij zou dat september/oktober '23 zijn. Laatste levertijd vanuit dealer/leasemaatschappij is over 7 weken. Gezien het vaarschema en aflever klaar maak tijd zou ik dan al wat gehoord moeten hebben. Ik reken dus meer op de info vanuit (andere) fora.kenber schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 07:41:
[...]
Auto nog steeds aan het wachten,
Nieuwe verwachte afleverdatum : 27 April 2023 . gaan we zien.
Grote kans dat het dan de facelift versie is. Naast andere lichtunits voor en achter zou ook het multimedia display (radio/navi etc) groter zijn dan bij de huidige versie. Je kunt op internet al spy-foto's en renders vinden waardoor je een goed beeld krijgt van hoe hij eruit gaat zien.
Geduld is helaas ook hier weer een schone zaak.
Sorry voor de (super)late reactie. Ik had je vraag gemist.sanre4l schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:13:
[...]
Welke dealer is dat? Ik vroeg laatst bij mijn lease maatschappij en die zei 1.5 jaar levertijd voor de HEV, lol.
De dealer is Winters in Valkenswaard.
Is het nieuwe model er niet pas op het einde van het jaar? En worden bestaande bestellingen niet uitgeleverd in de bestelde configuratie?Fidje schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:54:
Ik heb zelf in jan '22 PHEV Exec wit besteld. Gezien reacties en werkelijke levertijden die ik op kiaclub.nl voorbij zie komen reken ik met een levertijd van 18 maanden. Voor mij zou dat september/oktober '23 zijn. Laatste levertijd vanuit dealer/leasemaatschappij is over 7 weken. Gezien het vaarschema en aflever klaar maak tijd zou ik dan al wat gehoord moeten hebben. Ik reken dus meer op de info vanuit (andere) fora.
Grote kans dat het dan de facelift versie is. Naast andere lichtunits voor en achter zou ook het multimedia display (radio/navi etc) groter zijn dan bij de huidige versie. Je kunt op internet al spy-foto's en renders vinden waardoor je een goed beeld krijgt van hoe hij eruit gaat zien.
Geduld is helaas ook hier weer een schone zaak.
Mogelijk dat je ook moet bijbetalen als je het facelift model krijgt?
(Ik heb ongeveer dezelfde auto besteld in dezelfde periode... )
Daar zijn meerdere berichten over. Sommige sites geven 2024 aan en andere geven 2e helft 2023. Bijvoorbeeld deze site geeft aan dat voor Australia hij is bevestigd voor 2e helft '23.https://www.carexpert.com.au/car-news/2024-kia-sorento-facelift-launching-in-australia-this-yearcrazyx schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:21:
[...]
Is het nieuwe model er niet pas op het einde van het jaar? En worden bestaande bestellingen niet uitgeleverd in de bestelde configuratie?
Mogelijk dat je ook moet bijbetalen als je het facelift model krijgt?
(Ik heb ongeveer dezelfde auto besteld in dezelfde periode... )
Ik heb eerder vragen aan mijn dealer gesteld over de levertijd maar die blijft zich verschuilen achter we weten pas iets zodra je auto op de boot staat. Vorig jaar gingen er vanuit andere dealers verhalen rond over een prodcutie stop voor de 2e helft van 2022. Dat wilden ze toen ook niet bevestigen.
Zolang er geen schriftelijk bericht vanuit een dealer is dat ze dit jaar niks meer leveren blijf ik in wacht modus..
8 dec besteld
Levering stond gepland op 8 maart 2024
Vandaag, 5 april gebeld dat het VIN nummer bekend is. Dus binnen een paar maandjes een nieuwe Sorrento voor de deur!
8 december vorig jaar? Dat is dan behoorlijk snel. Onze auto is in december 2021 besteld.Borghini_lam schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:33:
Update
8 dec besteld
Levering stond gepland op 8 maart 2024
Vandaag, 5 april gebeld dat het VIN nummer bekend is. Dus binnen een paar maandjes een nieuwe Sorrento voor de deur!
vermoedelijke productie datum 8/5.
vermoedelijke aflevering 30/6.
maar we blijven voorzichtig met te enthousiast te zijn.
besteld 12/21