Remeha Eria Ace warmtepomp afstellen voor nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal7
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-12-2022
Ik heb een nieuwbouwwoning met een Remeha full electric lucht warmtepomp. Tevens lage temperatuur verwarming door vloerverwarming. In totaal heb ik 15 zonnepanelen voor opwekken energie.

Algemeen bekend is dat een warmtepomp als het koud is minder tot heel erg inefficiënt is. Als het vriest vliegt hij soms naar de 10.000watt toe. En 's nachts is de temperatuur over het algemeen lager dan overdag :+ . Tevens wekken zonnepanelen geen stroom op in de nacht. Dus dus de vraag die ik dan heb is of hier wat slims in te bedenken is zodat de warmtepomp in de nacht rustiger aan doet en overdag als de zon schijnt en de temperatuur buiten hoger is de warmte produceert.

Ik zie hier hierbij niet zitten om een accupakket te kopen om 's-nachts als ik lig te slapen energie te kunnen verbruiken. Dus de vraag is of er mensen zijn met zelfde vraagstuk en hier een oplossing voor is?

Energieverbruik volgens mijn meter afgelopen dagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAgwWSldgydxTUimFE6BMbEAYAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dojUhDjicocW9Rw0cgbM6mx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOoj6X7AVZkzzSWk4D-Z7Fa0-Vo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5Ac9di6Nbs3n3bdvK9rqiYs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:22
De warmtepomp is het efficiëntst als hij gewoon 24/7 rustig kan pruttelen. Al het andere is rommelen in de marge.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
10.000 watt?? Heb je een elektrisch element wat per ongeluk aanslaat?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:02
Je kan helaas niet overdag warmte maken die je dan snachts inzet. Je wilt ook niet savonds in een sauna zitten die snachts mag afkoelen.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-05 08:50
Beetje gekke topictitel :)

Je kunt 'm ook zo afstellen dat hij tussen zonsopgang en zonsondergang aan staat, en de warmte dan bufferen voor de nacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-05 08:50
Driek schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:51:
Je kan helaas niet overdag warmte maken die je dan snachts inzet. Je wilt ook niet savonds in een sauna zitten die snachts mag afkoelen.
Dat hangt wel een beetje van je afgiftesysteem icm je isolatie af. Vloerverwarming is hier juist bij uitstek geschikt voor. Dikke plaat beton die 's nachts wel wat afkoelt, maar nooit zoveel dat je daar in de ochtend echt last van hebt - mits isolatie op orde is, dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
10kW in een nieuwbouwhuis? Als dat door de WP heen gaat dan kom 30-40kW warmte uit. Dat is genoeg warmte voor ~2.000m2 nieuwbouwhuis. Zeker dat daar niet wat mis gaat met een hyperactieve weerstandsverwarming? Dat lijkt me dan het echte laaghangende fruit.

Wat @CurlyMo zegt is helemaal waar. Warmtepompen hebben heel veel baat bij lang rustig verwarmen ipv kort flink verwarmen. Kort maar krachtig verwarmen kan je zomaar de helft van je efficiency kosten. Als de warmtepomp vervolgens een weerstandsverwarming inschakelt omdat hij denkt het niet te redden zonder, dan gooi je nog veel meer energie onnodig weg! Nachtverlaging in de winter is dus heel slecht voor je verbruik.

In de winter wil je dus het liefst constant verwarmen op een laag pitje. Tenzij je erachter komt dat je warmtepomp eigenlijk veel te groot is, kun je de thermostaat beter 24/7 hetzelfde laten staan. Als je warmtepomp véél te groot is en zelfs bij flinke kou niet aan zijn minimum vermogen komt, dan kun je wat gaan spelen misschien, maar dat is meer gekrabbel in de marge.

Wat ik bij onze warmtepomp wel heb gedaan is de boiler op ECO gezet (dan gaat hij nog maar 1x per dag de boiler opwarmen, leeg=pech) en het opwarm moment 1u voor het zonnemaximum gezet ipv de standaard nachtrun om van het daltarrief te profiteren (zodat hij iedere dag precies de piek van de zonnepanelen opsnoept). De boiler moet namelijk ook in de zomer opgewarmd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 15:10
Paul C schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:12:
... Nachtverlaging in de winter is dus heel slecht voor je verbruik...
Voor het probleem van @pascal7 is verstandige nachtverlaging net het antwoord.
Dus niet je nachtverlaging op 16° zetten als je overdag 22° wil halen (al kan dat in een nieuwbouw niet zo zakken als er geen ander probleem is).
Wel de temperatuur lichtjes lager (een/enkele stapjes van 0.5°) 's nachts, 0.5° hoger 's ochtends zodat je beetje warmte voelt als je opstaat, en dan een of twee stapjes omhoog overdag zodat je het huis weer warm maakt als het buiten wat warmer is en de zon schijnt. En goed monitoren wat temperatuur en verbruik doet, zodat je het zuinig kan laten pruttelen.
Je moet het er wel door krijgen bij de vrouw, als die het koud vind 's ochtends zal het niet lukken; ook comfort is een factor hier.

Als dit niet confortabel lukt, of je merkt dat de warmtepomp het dan niet trekt, kijkt dan toch eens naar een thuisbatterij als je in België woont (in NL is de business case minder goed omdat je nog kan salderen). Het blijft zo dat je overdag energie opwekt met zonnepanelen, en 's nachts warmte nodig hebt.

@pascal7 Ben je zeker dat het verbruik volledig van de warmtepomp komt? Zit je niet met ventilatie typeD die met warmte-element zijn WTW boven het vriespunt houd; of die fout ingesteld staat en zijn bypass gebruikt om je warmte buiten te dumpen?
En hoe lang woon je er al, het eerste jaar ben je nog volop bezig met bouwvocht weg te stoken en is je verbruik flink hoger.

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 20-04-2022 12:29 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal7
@naftebakje vind het wel een goede tip. Heb inderdaad ook een WTW unit maar die verbruikt volgensmij niet zoveel. Zal er vanavond eens een energiemeter tussen stoppen om te kijken wat deze doet.

Ik woon er sinds januari dus huis moet nog wel beetje werken. Heb een klokprogramma gemaakt met 's-nachts 0,5 graad lager dan overdag. Ben benieuwd wat dat doet met de grafiek als testje.

Verder is de vraag ontstaan doordat het de bedoeling is dat we in Nederland steeds meer onafhankelijk zijn van stroomnet. En dan is het voor mij onlogisch om de warmtepomp in de nacht te laten draaien maar als ik bovenstaande reacties zo lees is het wel de beste methode.

[ Voor 43% gewijzigd door pascal7 op 20-04-2022 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
pascal7 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:20:
Ik heb een nieuwbouwwoning met een Remeha full electric lucht warmtepomp. Tevens lage temperatuur verwarming door vloerverwarming. In totaal heb ik 15 zonnepanelen voor opwekken energie.

Algemeen bekend is dat een warmtepomp als het koud is minder tot heel erg inefficiënt is. Als het vriest vliegt hij soms naar de 10.000watt toe. En 's nachts is de temperatuur over het algemeen lager dan overdag :+ . Tevens wekken zonnepanelen geen stroom op in de nacht. Dus dus de vraag die ik dan heb is of hier wat slims in te bedenken is zodat de warmtepomp in de nacht rustiger aan doet en overdag als de zon schijnt en de temperatuur buiten hoger is de warmte produceert.

Ik zie hier hierbij niet zitten om een accupakket te kopen om 's-nachts als ik lig te slapen energie te kunnen verbruiken. Dus de vraag is of er mensen zijn met zelfde vraagstuk en hier een oplossing voor is?

Energieverbruik volgens mijn meter afgelopen dagen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een paar punten:

1. die warmtepomp van je is 90% zeker echt KAK ingesteld, dat gebeurt aan de lopende band bij nieuwbouwprojecten en zeker als je een verbruikspiek van 10.000 W ziet (elektrisch hebben we het over toch? dus input, geen output?) dan staan er dingen niet goed qua elektrisch backup element. Vaak worden die dingen met een 9kW element uitgerust 8)7 |:(

2. Je hebt een nieuwbouwwoning, die zou heeeel weinig in temperatuur moeten fluctueren en nu geen verwarming meer nodig hebben tot oktober ofzo. Je kunt gebruik maken van de hogere buitentemperaturen door een tijdsprogramma in te stellen dat bijv. tussen 9.00 en 21.00 loopt en daarna snachts en sochtends uitgeschakeld blijft (nacht-modus ofzo heeft dat vast)

3. accupakketten en andere fancuy meuk heb je ECHT niet nodig, ga eerst een beetje meer studeren/inlezen en vanaf oktober beetje leren hoe je warmtepomp is ingesteld en waar je invloed op hebt etc. Dan kun je over een jaar alsnog kijken wat er aangepast moet worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Fr33z op 20-04-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05 16:28
interesting, mijn nieuwbouwhuis heeft een WP die 1kW electrisch is (electrisch backup element is 2kW).... hoe de fuk kom je aan 10kW? Dat is meer voor een kantoorpand ;)

Overigens zie ik in je grafiekjes alleen maar verbruik en geen vermogen.

Heb je nachtverlaging? In dat geval: niet doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal7
Zo ziet de grafiek eruit op het moment dat hij het zwaar heeft. Dan verbruikt hij met pieken in de nacht als ik lig te slapen en geen gekke dingen aanstaan 10.000 watt correctie bijna 11.000 :F . Was een extreme dag met verbruik op 1 dag 66kwh. Dat is wel in de tijd dat ik maar 2 zonnepanelen had. Thermostaat kom ik niet aan en staat op iets van 18 graden.

Maar de installateur zegt ook dat het een lucht warmtepomp is en als het vriest verschrikkelijk inefficiënt is. Dan moet het warmte element bijspringen en dan piekt hij naar dit soort waarden. Tevens is er ook een salmonella programma waarmee hij af en toe opstookt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaPja0O790-HFFoOhnsdTLSdOX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQKjVDrgFZa7QjS5njV1MgPC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door pascal7 op 20-04-2022 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
pascal7 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:57:
Zo ziet de grafiek eruit op het moment dat hij het zwaar heeft. Dan verbruikt hij met pieken in de nacht als ik lig te slapen en geen gekke dingen aanstaan 10.000 watt correctie bijna 11.000 :F . Dat is wel in de tijd dat ik maar 2 zonnepanelen had. Thermostaat kom ik niet aan en staat op iets van 18 graden.

Maar de installateur zegt ook dat het een lucht warmtepomp is en als het vriest verschrikkelijk inefficiënt is. Dan moet het warmte element bijspringen en dan piekt hij naar dit soort waarden.
[Afbeelding]
Je installateert lult, en jij haalt dingen door elkaar. Of je zonnepanelen hebt of niet maakt niks uit voor het verbruik van je warmtepomp.

Je laat de plaatjes zien van het totale vermogen dat je huis gebruikt, dat is echt niet hetzelfde als wat je warmtepomp doet. Vraag die installateur eens heel snel om aparte stroommeter voor je warmtepomp. en duik eens in de software/schermpjes/instellingen van je warmtepomp om te zien of die deze pieken veroorzaakt.

'verschrikkelijk inefficient" is onzin. Mijn eigen lcuth-water warmtepomp van 9kW trekt zelfs bij -5 nog steeds maar max 3500W elektrisch uit het net, en dat is echt wel onder vrij slechte omstandigheden. De opwek is dan ook maar iets van 7,5 kW, dus de COP is inderdaad niet fantastisch. Maar 10.000W is bezopen en komt hopelijk niet alleen van je warmtepomp, als dat wel zo is dan die installateur in je huis opsluiten tot het goed werkt of 1 zoeken die dingen kan

(welke regio speelt dit ongeveer?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal7
Fr33z schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:18:
[...]

Je installateert lult, en jij haalt dingen door elkaar. Of je zonnepanelen hebt of niet maakt niks uit voor het verbruik van je warmtepomp.

Je laat de plaatjes zien van het totale vermogen dat je huis gebruikt, dat is echt niet hetzelfde als wat je warmtepomp doet. Vraag die installateur eens heel snel om aparte stroommeter voor je warmtepomp. en duik eens in de software/schermpjes/instellingen van je warmtepomp om te zien of die deze pieken veroorzaakt.

'verschrikkelijk inefficient" is onzin. Mijn eigen lcuth-water warmtepomp van 9kW trekt zelfs bij -5 nog steeds maar max 3500W elektrisch uit het net, en dat is echt wel onder vrij slechte omstandigheden. De opwek is dan ook maar iets van 7,5 kW, dus de COP is inderdaad niet fantastisch. Maar 10.000W is bezopen en komt hopelijk niet alleen van je warmtepomp, als dat wel zo is dan die installateur in je huis opsluiten tot het goed werkt of 1 zoeken die dingen kan

Dit is in gemeente woensdrecht. Is Brabant zo tegen de grens van Belgie en zeeland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@pascal7 Ik zou met deze cijfers heel snel navolging geven aan wat @Fr33z schrijft, want wat je installateur betoogd is echt onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
@CurlyMo en vooral gewoon verwarming uitzetten voorlopig want in je nieuwbouwhuis is het bizar dat je daar nu nog stroom voor zou gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Fr33z schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:44:
@CurlyMo en vooral gewoon verwarming uitzetten voorlopig want in je nieuwbouwhuis is het bizar dat je daar nu nog stroom voor zou gebruiken
In mijn matig geïsoleerde full-electric jaren '30 huis staat de WP inderdaad niks te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Mijn Remeha all-electric WP heeft een element er in zitten die op 2 of 4 of 6kw kan worden aangesloten door bruggen of 1 vs. 3 fase.. Met WP op vol vermogen zelf er bij, kom je met >7,5kw wel in de buurt van die genoemde 10kw.

Ik heb dus maar 2kw van de 6kw aangesloten en hem zo ingesteld dat die (bijna) nooit wordt gebruikt. Maar met slechte instellingen en de volle 6kw aangesloten, zou dat soms zomaar anders kunnen zijn. Even bruggen voor het element verwijderen of over gaan op 1 fase (wel 2 kw aangesloten laten, anders start ie niet op bij een grote deltaT) en verdiepen in de instellingen. Helaas heeft dit ding een hele hoop instellingen die niet altijd even duidelijk zijn maar er is wel een vrij uitgebreide Nederlandse handleiding.

Als je tenminste een wp hebt uit dezelfde serie als ik (Mercuria MR serie).

[ Voor 61% gewijzigd door Wuursj op 20-04-2022 14:58 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Maar de installateur zegt ook dat het een lucht warmtepomp is en als het vriest verschrikkelijk inefficiënt is. [Afbeelding]
Minder efficient, maar niet verschrikkelijk. Als het -10 is, zit je nog op grofweg 60% efficientie. En dat soort temperaturen hebben we in Nederland en Belgie zelden.
Dan moet het warmte element bijspringen en dan piekt hij naar dit soort waarden.
[Afbeelding]
Aha, daar komt de aap uit de mouw. Je warmte element moet alleen bijspringen als het echt, echt, echt nodig is, en niet eerder. Ik denk dat je installateur dit zo ruim heeft ingesteld dat hij geen gezeur heeft over een koud huis (maar jij betaalt de elektriciteitskosten). Check de setting en pas hem aan naar een koudere temperatuur.
Tevens is er ook een salmonella programma waarmee hij af en toe opstookt.
[Afbeelding]
Flauwe modus: klopt, want met lauw water worden je eieren niet hard. Je bedoelt waarschijnlijk legionella. Ook hier is een setting voor om dit in te stellen (en een heel topic, zie Voorkomen legionella in boilers). Als je de adviezen volgt, dan doe je dit wekelijks. Qua verbruik, zie de quote uit het genoemde topic:
Een 80 liter boiler opwarmen van 55 naar 60 graden kost dan 464 Wh per run. Aangezien een legionella run iedere week moet gebeuren, kost dat op jaarbasis 24 kWh. Een 400 liter vast kost ook maar 120 kWh per jaar om die 5 graden extra met een elektrisch element te verwarmen. Deze warmte is niet weg, maar kan gewoon gebruikt worden om te douchen/bad, en zelfs als de warmte niet gebruikt wordt in de vorm van warm water, wordt het alsnog gebruik om het huis op te warmen. Het is dus geen verspilde energie.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Aanvullende opmerking: je zult met een nieuwe warmtepomp toch een keer alle seizoenen door moeten om de juiste instellingen te vinden.

En dat geldt ook voor bijna alle nieuwe dingen: cv-ketel, vloerverwarming, warmwater wat minder, ventilatie ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:54
Zo ziet de grafiek eruit op het moment dat hij het zwaar heeft. Dan verbruikt hij met pieken in de nacht als ik lig te slapen en geen gekke dingen aanstaan 10.000 watt correctie bijna 11.000 :F . Was een extreme dag met verbruik op 1 dag 66kwh. Dat is wel in de tijd dat ik maar 2 zonnepanelen had. Thermostaat kom ik niet aan en staat op iets van 18 graden.

Maar de installateur zegt ook dat het een lucht warmtepomp is en als het vriest verschrikkelijk inefficiënt is. Dan moet het warmte element bijspringen en dan piekt hij naar dit soort waarden. Tevens is er ook een salmonella programma waarmee hij af en toe opstookt.
[Afbeelding]
Met dit verbruik vraag ik mij af of de warmtepomp uberhaupt wel geactiveerd is en niet alleen op zijn backup element draait.

Het begint om 0200 uur al.
In die tussentijd kan je huis nooit al zoveel zijn afgekoeld dat de warmtepomp op volle kracht aan de slag moet. Dat zou op zijn hoogst bijhouden moeten zijn.

Legionellarun is normaal gesproken 1 keer in de week en de meesten hebben die in de middag ingepland omdat er dan weinig warmtevraag is en de temperatuur hoger is dan midden in de nacht.

Geef even aan wat voor warmtepomp je hebt, wat voor backup element en met welke temperatuur qua water je verwarmd.

Want als voorbeeld een 20 kW warmtepomp die met een erg slechte cop van 2 draait kan op 10 kW uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal7
Mijn warmtepomp is de Remeha eria ace tower.
Wat al wel is ingesteld is de max temperatuur verwarmen van de warmtepomp.
Deze staat nu op 45 graden celsius.
Er zit een stooklijn in en gebruikt de buitensensor en binnenthermostaat.

Warm water kraan temperatuur is comfort mode 54 graden celsius.

[ Voor 19% gewijzigd door pascal7 op 20-04-2022 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
geloof me, die instellingen zijn waarschijnlijk 1 grote chaos. Het klinkt alsof je installateur ook echt nul verstand heeft van deze apparaten en dan is het moeilijk om ze netjes in te stellen.

Dat je zulke langdurige pieken ziet midden in de nacht van 10 kW verbruik klopt van geen kant in elk geval en je installateur moet hier echt voor gaan zitten om samen dit uit te puzzelen OF iemand sturen die er verstand van heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20

[Afbeelding]
@naftebakje Heb je dit ^^ al gezien? Die warmtepomp wordt helemaal gek. Gaat 's nachts als een malle bijverwarmen met het weerstandselement en dan overdag uit omdat het op temperatuur is. Idk wat hier gebeurt, maar mijn punt dat spelen met het setpoint gevaarlijk is voor de efficiency en dat het uit krijgen van dat weerstandelement het laag hangende fruit is lijkt me hierdoor redelijk bevestigd.

Als we eruit komen hoe @pascal7 zijn warmtepomp een beetje fatsoenlijk in kan regelen en over een jaar blijkt dat het weerstandselement betrouwbaar uit blijft bij vriestemperaturen, dán en alleen pas dan zou hij eens kunnen gaan kijken of er wat te optimaliseren is door overdag te verwarmen als het buiten warmer is. Imho zou ik dat liever niet met klokprogramma's doen, maar iets slimmers waarbij je directer het werkpunt van de WP kunt bepalen. Máár dat is echt voor later.

66kWh in 1 dag met een nieuwbouwhuis is echt gigantisch veel. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 15:10
Ja, ik denk dat we het best wel eens zijn: het is onzin om 's nachts zo te verwarmen dat er overdag niets wordt gestookt. Zonder nachtverlaging push je je systeem in die richting, wat het hier erg gretig doet.
Er is iets grondig fout met die installatie.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik denk dat de oorzaak de weersafhankelijke regeling is met default stooklijn, ik las 45 graden en vloerverwarming. Dan krijg je inderdaad als het 's nachts koud wordt een stuiterende warmtepomp in defrostmania (de piekjes uit je grafiek) en het noodelement dat te hulp schiet. Gedurende de dag trekt die warmte uit de vloer het huis in en de WP doet dus niets. De verbruikscurve volgt ook een boogje dat de buitentemperatuur zou kunnen zijn.

Stap 0 is dus de handleiding doorzoeken op 'stooklijn' en 'maximale temperatuur'.
Bij mij (projectbouw 2018, hoekwoning op het noorden) staat het maximum op 30 graden, dus daar kan je mee beginnen.
De stooklijn geeft aan bij welke buitentemperatuur welke watertemperatuur hoort. Ter idee: bij mij is dat 25 graden water bij van 14 tot 2 graden buiten, daarna een lijn naar 30 graden bij -10°C buiten.

Alvast top dat je het in de gaten houdt d:)b en deel je bevindingen ook met de buurtapp en de hoofdaannemer, zodat ze er bij de volgende aanbesteding rekening mee kunnen houden.

Voor de zekerheid: post ook een foto van je vloerverwarmingsverdeler, wellicht heeft de installateur daar ook een fout gemaakt en is de 45 graden om dat te maskeren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Loopt het warmtepompdeel überhaupt wel?
Het komt mij zo voor als dat je bijna volledig op het elektrisch back-up element aan het verwarmen bent.
Een installateur die dit zo ziet en zegt dat het normaal is, is volstrekt incompetent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ASW1 daarom krijg je alleen subsidie als een professional hem monteert: dan draait hij immers veel duurder ;)

Maar zonder gekheid, voor verwachtingsmanagement: mijn L/W warmtepomp is deze hele winter niet boven de 2 kW elektrisch gekomen en heeft niet eens hulpverwarming.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-02-2024
@pascal7 Ik heb sinds 4mnd een 8kw Daikin Altherma 3 warmtepomp. Nu dat het winter is en rond de 0 graden is of zelfs kouder en als de wp bevroren raakt en hij gaat hem ontdooien kan het zijn dat je back-up verwarmingselementen er bij aan gaan. Dit zorgt voor een toename in je verbruik.

Ik heb 2 back up verwarmingselementen. Deze gaan heel soms aan. Eigenlijk alleen als hij bevroren is of als het buiten vriest en de wp niet zonder zijn backup de gewenste temp kan behalen. 1e back up is 3kw 2e 9kw. Ik haal dan ook makkelijk 10.000w maar dat houdt maar een minuut of 2 aan.

Als het buiten boven de 4 a 5 graden is. maakt mijn wp nooit gebruik van de back-up verwarming en heb ik ook geen hoog verbuik van 10.000w of meer. Natuurlijk is dit afhankelijk van hoeveel kw je wp is.

Overigens heb ik nog nooit 10.000w gehaald in de nacht. Als je temp. niet veranderd en je wp hoeft niet te ontdooien of enorm te stoken(18 naar 22 graden in de winter), dan zou dan ook niet moeten kunnen. Tenzij je je boiler temp hoger als 53/55 graden hebt staan. Boven de 53 graden gaat bij mijn de back-up verwarming aan om het water in de boiler te verwarmen. Dus bij bijv. desinfectieronde. Maar dan nog haalt hij geen 10k w.

Als jij geregelt hebt dat je wp 's nachts 10.000w haalt, ook tijdens warmere dagen(5graden of warmer), dan staat hij niet goed ingesteld.

Let wel dat wat jij laat zien je totale verbruik van je woning is op dat moment. 10.000w kan 8000w wp zijn en 2000 iets anders, bijv.

9kw verbruiken als beide back-up verwarmingselementen aan staan, dan kom je snel op 10.000w in totaal aan verbruik.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Fr33z schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:18:
[...]

Hier heb je niet helemaal gelijk in. 3500w is zeer weinig bij een 9kW warmtepomp als hij staat te ontdooien en beide back-up verwarmingselementen aan heeft. Ik gebruik gereld 5000w bij verwarmen boilerwater en vloerverwarming opwarmen. Ik heb mijn warmtepomp uit 2022 ingesteld met iemand van Daikin(cop 4.3) op de zuinigste instellingen. Mijn boilertemp is ingesteld op max 48graden(want bij 53 gaat hij back-up verwarming gebruiken om te verwarmen en dus meer energie verbruiken). Tevens gebruik ik een stooklijn tot max 40 graden en min 25graden vloerwaterverwarming. De thermostaat staat continue op 20,5. Als je de warmtepomp op 19,5 zet en de buitenunit is bevroren en het is -3 en je zet je wp dan op 20,5 gaat hij makkelijk naar de 10.000w. Bij mij duurt dit maar ong. 2 min. Wat pascal laat zien is inderdaad wel erg lang en vaak, maar niet onhaalbaar! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch

[Afbeelding]
Maar voor op 1 april is dit inderdaad wel veeel te veeel en te hoog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Paul C schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:39:
[...]

@naftebakje Heb je dit ^^ al gezien? Die warmtepomp wordt helemaal gek. Gaat 's nachts als een malle bijverwarmen met het weerstandselement en dan overdag uit omdat het op temperatuur is. Idk wat hier gebeurt, maar mijn punt dat spelen met het setpoint gevaarlijk is voor de efficiency en dat het uit krijgen van dat weerstandelement het laag hangende fruit is lijkt me hierdoor redelijk bevestigd.

Als we eruit komen hoe @pascal7 zijn warmtepomp een beetje fatsoenlijk in kan regelen en over een jaar blijkt dat het weerstandselement betrouwbaar uit blijft bij vriestemperaturen, dán en alleen pas dan zou hij eens kunnen gaan kijken of er wat te optimaliseren is door overdag te verwarmen als het buiten warmer is. Imho zou ik dat liever niet met klokprogramma's doen, maar iets slimmers waarbij je directer het werkpunt van de WP kunt bepalen. Máár dat is echt voor later.

66kWh in 1 dag met een nieuwbouwhuis is echt gigantisch veel. 8)7
Niet in de winter tijdens ontdooien van wp met beide back-up elementen aan en 9kw en daarnaast je elektrische auto ook nog eens aan de lader;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LS6EJqm0Rlec_-_PyLX3qMCQ60U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eB51BuL4kJV2J6NYjo1ncwvN.jpg?f=fotoalbum_large

Even ter verduidelijking. Dit is mijn huidige verbruik nu. Bij 0 graden. Die uitschieter was met wasmachine en andere apparaten aan in huis. Tevens was de wp toen de boiler aan het verwarmen en was had was de 1e backup verwarming aan in de wp( weet niet precies waarom maar volgens mij was de wp wat bevroren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

titelfix

Het is wel een oud topic, maar als @pascal7 voortgang kan melden zou dat natuurlijk erg leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harly
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-10-2024
Proton_ schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:09:
[mbr] titelfix [/]

Het is wel een oud topic, maar als @pascal7 voortgang kan melden zou dat natuurlijk erg leuk zijn.
Ik ben hier ook erg benieuwd naar, heb ook een Remeha Eria Tower 4,5kW-MR van een jaar oud met hetzelfde probleem (piekt s nachts om 02:00 naar de 6000 / 7000 W momenteel, nachtemperatuur was rond het vriespunt vannacht). Zit nu met de koude dagen van afgelopen week op 60 / 65 kWh verbruik/dag. Vermoed dat t inderdaad een verwarmingselement is wat bijspringt (heb geen elec. auto). Hoop dat de topicstarter wat ervaringen kan delen.

EDIT: Ik vermoed dat t het verwarmingselement is wat bijspringt snachts voor de buitenunit. Ik heb een temperatuursensor buiten aangesloten, lees daarover:

Vorstbeveiliging
De monoblock warmtepompen staan buiten opgesteld en worden daardoor blootgesteld aan temperaturen onder het vriespunt. Daardoor is er een kans op bevriezing van de watergevulde delen van de buitenunit en de leidingen tussen de buitenunit en binnenunit. Alle watergevulde delen in de warmtepomp zijn geïsoleerd om warmteverlies te beperken. De leidingen van en naar de buitenunit moeten worden voorzien van isolatie. Verder zijn de warmtepompen voorzien van een antivorst regeling, die zorgt er voor dat onder de 6°C buiten of onder de 8°C water temperatuur de CV pomp gaat circuleren. Als vervolgens de watertemperatuur onder de 6°C wegzakt, zal het elektrisch element gebruikt worden om het water gevulde circuit op te warmen
tot >10°C.

Ik denk dat ik de instelling voor het bijspringen van 6 graden buiten ga verlagen, vind deze nogal ruim ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfZT4qtSUrdLQOi89vZfh6pluC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFumVsSO6aFFQ52FyDsCyST8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door Harly op 27-12-2022 14:59 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-05 15:13
Harly schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:05:
[...]

Ik ben hier ook erg benieuwd naar, heb ook een Remeha Eria Tower 4,5kW-MR van een jaar oud met hetzelfde probleem (piekt s nachts om 02:00 naar de 6000 / 7000 W momenteel, nachtemperatuur was rond het vriespunt vannacht). Zit nu met de koude dagen van afgelopen week op 60 / 65 kWh verbruik/dag. Vermoed dat t inderdaad een verwarmingselement is wat bijspringt (heb geen elec. auto). Hoop dat de topicstarter wat ervaringen kan delen.

EDIT: Ik vermoed dat t het verwarmingselement is wat bijspringt snachts voor de buitenunit. Ik heb een temperatuursensor buiten aangesloten, lees daarover:

Vorstbeveiliging
De monoblock warmtepompen staan buiten opgesteld en worden daardoor blootgesteld aan temperaturen onder het vriespunt. Daardoor is er een kans op bevriezing van de watergevulde delen van de buitenunit en de leidingen tussen de buitenunit en binnenunit. Alle watergevulde delen in de warmtepomp zijn geïsoleerd om warmteverlies te beperken. De leidingen van en naar de buitenunit moeten worden voorzien van isolatie. Verder zijn de warmtepompen voorzien van een antivorst regeling, die zorgt er voor dat onder de 6°C buiten of onder de 8°C water temperatuur de CV pomp gaat circuleren. Als vervolgens de watertemperatuur onder de 6°C wegzakt, zal het elektrisch element gebruikt worden om het water gevulde circuit op te warmen
tot >10°C.

Ik denk dat ik de instelling voor het bijspringen van 6 graden buiten ga verlagen, vind deze nogal ruim ingesteld.

[Afbeelding]
De Eria tower is een split warmtepomp met binnendeel met geïntegreerde tapwater boiler.

Heb er zelf ook een, helaas eentje met problemen. Deze mocht ik testen van Remeha tegen zeer gereduceerde kosten.

Ik ben van mening dat er een ingebakken fout zit in de print van Remeha icm de aansturing van het Mitsubishi electric power inverter buitendeel.

Wij hebben vanaf dag 1 al soms terugkerende fouten met communicatie met het buitendeel.
Maar er zijn dan geen errors.
Er is aansturing naar het buitendeel, maar deze “blijft hangen” en geeft te weinig vermogen.
Als de Tanv binnen X tijd niet gehaald wordt gaat het binnendeel de E Heater bijschakelen.

Zet je die tijden op heel lang, dan krijg je weer andere problemen. Dus je moet soms bijstoken bij koude ( al was het maar voor legionella programma eens per week)

Tips die ik nu weet.
Check datapunt HM046 (v aansturing buitendeel)

Zet watertemperatuur comfort tapwater stukken lager bv op 50C. Water wordt wel warmer want er zijn 2/3 tapwater sensoren met veel verschil en hij pakt de middelste. Bovenin de boiler is het dan 5 a10k warmer

Weten mensen hier meer van hoor ik het graag.
Remeha is al 4 keer geweest en komt niet (echt) verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokus81
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 02-02-2024
Technician- schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:36:
[...]

De Eria tower is een split warmtepomp met binnendeel met geïntegreerde tapwater boiler.

Heb er zelf ook een, helaas eentje met problemen. Deze mocht ik testen van Remeha tegen zeer gereduceerde kosten.

Ik ben van mening dat er een ingebakken fout zit in de print van Remeha icm de aansturing van het Mitsubishi electric power inverter buitendeel.

Wij hebben vanaf dag 1 al soms terugkerende fouten met communicatie met het buitendeel.
Maar er zijn dan geen errors.
Er is aansturing naar het buitendeel, maar deze “blijft hangen” en geeft te weinig vermogen.
Als de Tanv binnen X tijd niet gehaald wordt gaat het binnendeel de E Heater bijschakelen.

Zet je die tijden op heel lang, dan krijg je weer andere problemen. Dus je moet soms bijstoken bij koude ( al was het maar voor legionella programma eens per week)

Tips die ik nu weet.
Check datapunt HM046 (v aansturing buitendeel)

Zet watertemperatuur comfort tapwater stukken lager bv op 50C. Water wordt wel warmer want er zijn 2/3 tapwater sensoren met veel verschil en hij pakt de middelste. Bovenin de boiler is het dan 5 a10k warmer

Weten mensen hier meer van hoor ik het graag.
Remeha is al 4 keer geweest en komt niet (echt) verder.
Wij zitten met exact hetzelfde probleem, reeds 10 interventies van Remeha. We hebben al de kabels moeten vervangen (communicatie) tussen binnenunit & buitenunit (heeft niet geholpen) & nu komen ze volgende week de volledige installatie vervangen door een nieuwe. Echter is dit, zoals jij vermoed, een algemeen probleem is dan gaat er weinig veranderen...

Momenteel is het volgens de sensor 2,3° buiten maar weigerd ze te werken zonder electrische bijverwarming. Ik vind in de statussen dat "er niet voldoen is aan de ontdooivoorwaarden" whatever that may be...
Bij de HM046 parameter waar jij van spreekt lees ik 0,2V. Kan je hier wat meer uitleg geven? Wat houdt dit in of wat had dit moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mast1
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 28-03-2024
@dokus81 bij ons was de parameter HP000 ook verkeerd ingesteld bij +5gr celsius ging de buitenunit uit en sloeg hij volledig op bijverwarmen (lees: 10.000wp gebruiken continue!) Nadat ik bovengenoemde parameter op -10gr had gezet bleef mijn zelfde remeha eria tower 6kw een stuk minder stroom gebruiken.

Tapwater heb ikzelf van eco naar comfort gezet. Zodat hij rustig continue blijft verwarmen ipv alleen bij vraag piekmomenten creeren.

Ik ben hem nu nog aan het finetunen op de stooklijn. Standaard stond de max aanvoertemperatuur op 75gr, deze heb ik teruggezet naar 40, maar ga ik waarschijnlijk donderdag weer 5graden naar beneden bijstellen. Ook stond hij op 1,2; nu op 0,7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokus81
Mast1 schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:00:
@dokus81 bij ons was de parameter HP000 ook verkeerd ingesteld bij +5gr celsius ging de buitenunit uit en sloeg hij volledig op bijverwarmen (lees: 10.000wp gebruiken continue!) Nadat ik bovengenoemde parameter op -10gr had gezet bleef mijn zelfde remeha eria tower 6kw een stuk minder stroom gebruiken.

Tapwater heb ikzelf van eco naar comfort gezet. Zodat hij rustig continue blijft verwarmen ipv alleen bij vraag piekmomenten creeren.

Ik ben hem nu nog aan het finetunen op de stooklijn. Standaard stond de max aanvoertemperatuur op 75gr, deze heb ik teruggezet naar 40, maar ga ik waarschijnlijk donderdag weer 5graden naar beneden bijstellen. Ook stond hij op 1,2; nu op 0,7.
Die HP000 geeft toch de temp aan waarboven hij NIET electrisch mag bijverwarmen? Die staat bij mij nu op -2, maar nog maar enkele dagen dus nog even afwachten wat dat uitgehaald zal hebben.

Met de stookcurve heb ik nog wat fine-tune werk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
dokus81 schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:49:
[...]

Wij zitten met exact hetzelfde probleem, reeds 10 interventies van Remeha. We hebben al de kabels moeten vervangen (communicatie) tussen binnenunit & buitenunit (heeft niet geholpen) & nu komen ze volgende week de volledige installatie vervangen door een nieuwe. Echter is dit, zoals jij vermoed, een algemeen probleem is dan gaat er weinig veranderen...

Momenteel is het volgens de sensor 2,3° buiten maar weigerd ze te werken zonder electrische bijverwarming. Ik vind in de statussen dat "er niet voldoen is aan de ontdooivoorwaarden" whatever that may be...
Bij de HM046 parameter waar jij van spreekt lees ik 0,2V. Kan je hier wat meer uitleg geven? Wat houdt dit in of wat had dit moeten zijn?
Ja echt hè, zit nu, omdat ik geen tijd heb wat te doen eraan, de laatste dagen op >100kwh per dag.
En dat komt door Remeha want die moest en zou de fabrieksinstellingen erin zetten.

Standaard komt na 8min al de backupheater in als Ta niet gehaald wordt. Na 15min komt de volledige 9kw vrij.

HM046 is de sturing naar het buitendeel. 5v is 100% capaciteit sturing. 0v is 0%
Als die van jou 0,2v stuurt stuurt die dus geen buitendeel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokus81
Technician- schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:39:
[...]

Ja echt hè, zit nu, omdat ik geen tijd heb wat te doen eraan, de laatste dagen op >100kwh per dag.
En dat komt door Remeha want die moest en zou de fabrieksinstellingen erin zetten.

Standaard komt na 8min al de backupheater in als Ta niet gehaald wordt. Na 15min komt de volledige 9kw vrij.

HM046 is de sturing naar het buitendeel. 5v is 100% capaciteit sturing. 0v is 0%
Als die van jou 0,2v stuurt stuurt die dus geen buitendeel aan.
Bleek dat de ketel zelf de compressor had uitgeschakeld
Ik vond AM012 3 (werking in verwarmingsmodus, wat normaal is)
en substatus AM014 70 ("er is niet voldaan aan de ontdooivoorwaarden, de compressor is gestopt, de bijverwarmingen werken")

In een ander topic vond ik hier meer over : Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Ik heb de gevraagde temp op het gelijkvloers & boven verlaagd zodat het de pomp zou stoppen met circuleren & enkel nog zou opwarmen om de buitenunit toch zijn ontdooicyclus te laten doorlopen.
Het was buiten rond de 5° dus geen idee waarom die door die ontdooicyclus moet maar bon...
Na een half uur rond de 6kWh sloeg de compressor terug aan.

Sindsdien geen uitzonderlijk verbruik meer gehad, zit rond de 10kWh / dag ongeveer de afgelopen dagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
dokus81 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:48:
[...]

Bleek dat de ketel zelf de compressor had uitgeschakeld
Ik vond AM012 3 (werking in verwarmingsmodus, wat normaal is)
en substatus AM014 70 ("er is niet voldaan aan de ontdooivoorwaarden, de compressor is gestopt, de bijverwarmingen werken")

In een ander topic vond ik hier meer over : Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Ik heb de gevraagde temp op het gelijkvloers & boven verlaagd zodat het de pomp zou stoppen met circuleren & enkel nog zou opwarmen om de buitenunit toch zijn ontdooicyclus te laten doorlopen.
Het was buiten rond de 5° dus geen idee waarom die door die ontdooicyclus moet maar bon...
Na een half uur rond de 6kWh sloeg de compressor terug aan.

Sindsdien geen uitzonderlijk verbruik meer gehad, zit rond de 10kWh / dag ongeveer de afgelopen dagen
Ja dat is precies het gedrag wat ik ook zie, de ontdooicyclus wordt niet voltooid en de compressor niet vrijgegeven, en de backup Heater gaat aan.

In dat andere topic wordt ook gewezen op deze software ontwerpfout.
Maar geen oplossing daarvoor gegeven. Ik ga met Remeha een oplossing zoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 09-12-2023 14:54 ]

• matthijsdelange
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-05 19:02
Hier precies hetzelfde probleem. Printplaat is vervangen naar versie 1.05. Nu hopen dat dit werkt.
Zijn jullie inmiddels al verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
matthijsdelange schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:41:
Hier precies hetzelfde probleem. Printplaat is vervangen naar versie 1.05. Nu hopen dat dit werkt.
Zijn jullie inmiddels al verder?
Ik ben ergens achter.

In de parameters SWW zitten een aantal zaken.

Setpoint offset voor SWW bv. Stond bij mij op 4K en moet zijn 20K.
Dat is de reden dat er maar 3,5V naar buitendeel ging en het opwarmen van SWW veel te lang duurt.

Want haalt deze binnen 2 uur dat niet gaat per definitie de E Heater aan.

Ook zijn er wat (vreemde) parameters die verplichten een minimale tijd te verwarmen op SWW of CV bedrijf.

Mijn idee, met half vermogen SWW duurt veel te lang daardoor gaat de backup aan en blijft het SWW programma te lang draaien (parameter)
Hierna is het huis ook te koud en kan daar de e generator ook bijspringen.

In installateur menu - SWW - parameter

DP120 hysterese vermogen WP (obv setpoint SWW en werkelijke temp) = 8
DP130 Offset voor SWW heb je ECO bv op 46C
Haal dit getal eraf, op dit punt gaat die weer SWW maken. Deze op 4K gehouden, nu gaat bij 42C de tank weer verwarmen

DP047 Max tijd prod warmwater 1-10uur : 3 uur
DP048 minimale productietijd voor warmwater, staat op 2 uur, ik heb op 0 uur gezet.
(Deze snap ik überhaupt niet, als SWW op temp is kan de WP direct weer voor CV werken)

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 15-01-2024 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Verder voor alle Eria en mercuria gebruikers.
Het elektrische backup element is 9KW.
Incl de compressor zit je dan idd op 11KW die de WP kan trekken. En dat doet die dan ook!

Dus belangrijk, haal fase 2 en 3 van de backup Heater af, meer dan 3KW backup is (vrijwel) nooit nodig!!

Verder zijn er een aantal instellingen die belangrijk zijn. Die ik hier aanvul:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsdelange
Buitenunit doet momenteel helemaal niets. Installateur weet het ook niet. Remeha erbij halen dus…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-04 09:57
Hier heb en houdt ik hetzelfde probleem bij een Mercuria ace all electric. Ondertussen is de update van de printplaat gedaan om zo het invries probleem te verhelpen. Helaas gaat hierna het backup element veel te snel aan en gebruikt hij dus absurd veel stroom. De DP130 code kan ik niet vinden via zoeker, is die enkel voor hybride? HP000 net wel van 5 naar -10 gezet dus hopelijk gaat dat wat helpen, overall blijft de mercuria problemen geven en is het warmwater nu ook veel sneller op (300l) na een 3/4 bad al leeg. Stroomverbruik ziet er ook beetje vreemd uit… Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoQc1azXnqmOF73nbUFUhBKjE9E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UiwGdwnB5LMzVk16MdEW6PjH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L86H-9sLSxspkQ9NsaIXO_ojrIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bkZozLEZT3QlPh1HBTu5ogpX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERUo48-MgdNVEvlxj8wJW3uZraw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Mp5Ay9UDkLlvQ7gfuK4TiXz.png?f=fotoalbum_large

Digital Media Junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-04 09:57
Nieuwe instelling van -10 lijkt in ieder geval de stroomopname van de buitenunit te vergroten. Backup unit heb ik nog steeds met hoofdschakelaar uitstaan

Digital Media Junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
matthijsdelange schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:28:
Buitenunit doet momenteel helemaal niets. Installateur weet het ook niet. Remeha erbij halen dus…
Ik heb dit ook regelmatig gehad. En ook bij Remeha besproken, maar die willen niks (ook niet voor een installateur) behalve nog eens langskomen. Maar uitvallen buitenunit doet die eens per week/dag of maand. Dus langskomen zomaar eens heeft geen zin.(de vorige 3 keren deed die op dat moment gewoon goed) Monitoring willen ze inplannen maar dat doen ze denk ik niet, ze gaven dat wel aan.

Maar ben ergens achter. Kun jij de boiler temperaturen uitlezen tijdens de storing buitendeel? Of de systeemwater temp?

Het blijkt dus bij mijne als de boiler helemaal leeg getrokken wordt gaat op een gegeven moment de temp onder de 12C over de TSA binnenunit.
Bij deze temp is buitendeel softwarematig geblokkeerd. Maar element komt pas in na 2–3 uur (instelling DP47 dacht ik). Dus de unit staat nu lang stil (3wegklep op SWW) en huis koelt af.

Als test, zet in die situatie SWW op Eco en temp Eco op 10C.

De cv pomp doet nu de woning en zal snel water van >15C trekken en dan gaat het buitendeel ineens wel aan.

Willen jullie dat eens checken? Of dat bij jullie ook zo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsdelange
[/quote]

Dat lost hier het probleem niet op, want ik heb vanaf 22:00u SWW op eco (10 graden). Ook dan doet de buitenunit alles. Probleem hier zou daar wel mee te maken kunnen hebben.

Wat me wel opvalt: de warmtepomp zegt dat mijn SWW temperatuur rond de 25 graden ligt, terwijl dat toch echt hoger is, want heb gewoon warm water. Wanneer hij net de SWW helemaal verwarmt heeft tot 54 graden, lijkt hij daarna de verkeerde waarde te geven. Zou maar zo kunnen zijn dat daar een probleem ligt. Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar75
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-05 11:59
Kan iemand mij vertellen hoe ik de elektrische bijverwrming aan kan passen? En kan zien wat nu de ingestelde waarde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar75
  • Laatst online: 02-05 11:59
We hebben het trouwens over een Remeha eria tower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
matthijsdelange schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:47:
[/quote]

Dat lost hier het probleem niet op, want ik heb vanaf 22:00u SWW op eco (10 graden). Ook dan doet de buitenunit alles. Probleem hier zou daar wel mee te maken kunnen hebben.

Wat me wel opvalt: de warmtepomp zegt dat mijn SWW temperatuur rond de 25 graden ligt, terwijl dat toch echt hoger is, want heb gewoon warm water. Wanneer hij net de SWW helemaal verwarmt heeft tot 54 graden, lijkt hij daarna de verkeerde waarde te geven. Zou maar zo kunnen zijn dat daar een probleem ligt. Enig idee?
Dat herken ik. Maar dat kun je anders uitlezen, via DM001 en DM006. Er zitten 2 sensoren in de boiler. 1 is bodem sensor en 006 is topsensor.
Het rare is de app laat alleen bodemsensor zien. Aangezien daar vrij snel koudwater zit door gelaagdheid zie je die waarde.
Dus ga naar [I] en sc04 en klik door tot DM001 en DM006. Lees dan 006 en dat is wat uit je kraan komt en waar het setpoint op regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Mar75 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:38:
Kan iemand mij vertellen hoe ik de elektrische bijverwrming aan kan passen? En kan zien wat nu de ingestelde waarde is?
Ja staat in het boekje.

In dit document is ook handig, vnl HP000 en de daarop volgende vertragingen heel lang zetten

https://tools.remeha.nl/w...erlijst-v1.4-SW_02.04.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
matthijsdelange schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:47:
[/quote]

Het probleem heb ik gisteren gecheckt door om 23:40 net zolang bij de WP te staan tot ik echt overtuigd was.

Bij temp aanv onder 20C doet de WP niks! Dan gaat element aan op 1+2 (volle 9kw) totdat het Ta =21C dan pas gaat WP aan en element uit.

DIT VERKLAART WAT IK VEEL ZIE BIJ GEBRUIKERS DIE IN DE NACHT 9KW PIEKEN HEBBEN.

Ik denk erover om de relais sturing van de Eheater af te halen, en deze zelf te gaan sturen.

Maar even over de oplossing.
Ik denk dat HP036 dit wel eens kon aanpassen.
Dit is de hoeveelheid glycol in het systeem.
Die zit er niet in, maar ik vind 20C minimum veel te hoog. Deze ga ik testen op HP036 op 2 (=30% glycol) ben benieuwd of de regeling een lagere temp voor opstart WP accepteert dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsdelange
Bij mij doet die helemaal niets met de compressor. Het lijkt allemaal niet te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
matthijsdelange schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:16:
Bij mij doet die helemaal niets met de compressor. Het lijkt allemaal niet te werken.
Maar wat lees je uit wanneer die niks doet?

Heb je mijn verhaal begrepen dat de software onder de 20C watertemp een volledige blokkade op het buitendeel zet? En de E-Heaters aanzet?

Ben zeer benieuwd wat je uitleest op de I, kun je wat foto’s maken van alle parameters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsdelange
De bodemtemperatuur en toptemperatuur zijn gelijk, zo rond de 23-25 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsdelange
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_SpgHqxMfXPYGOT05A_Ja32RtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N2wfkKhtvcyDrxEzWbclmLcl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
matthijsdelange schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:20:
De bodemtemperatuur en toptemperatuur zijn gelijk, zo rond de 23-25 graden.
Wel heel laag, waarschijnlijk is die onder de 20C geweest. En dan wordt buitendeel geblokkeerd.

Een hele domme instelling van Remeha in principe.

Nu moet je buitendeel weer vrijgegeven zijn. Tenzij de CV temp ook te laag is.

Wat zegt het beginscherm over aansturing buitendeel? (Symbool WP in beeld?)

Ps wil je me quoten of taggen als je reageert anders verneem ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
@matthijsdelange
Ben je inmiddels verder?

Ik heb dezelfde WP nu goed en efficiënt aan het draaien.
Ik kan je als je wil de lijst met parameters en aanpassingen wel sturen.

Kan nog beter, ik stuur zelf de E-Heater aan met een regelaar van TA UVR 610.
Als gebruikers hier baat bij hebben wil ik wel een datasheet en software delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsdelange
@Technician-

Nee, niet verder. Je mag me de lijst wel sturen! *email redacted Tnx!

[ Voor 20% gewijzigd door Proton_ op 26-01-2024 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsdelange
Technician- schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:18:
@matthijsdelange
Ben je inmiddels verder?

Ik heb dezelfde WP nu goed en efficiënt aan het draaien.
Ik kan je als je wil de lijst met parameters en aanpassingen wel sturen.

Kan nog beter, ik stuur zelf de E-Heater aan met een regelaar van TA UVR 610.
Als gebruikers hier baat bij hebben wil ik wel een datasheet en software delen.
Remeha is gisteren langs geweest. De sensor van de SWW zat op een verkeerde plek (volgens mij mat hij de aanvoertemperatuur). Ben echter niet echt overtuigd dat dit de oplossing is, want dan zou de pomp toch ook bij hogere buitentemperaturen electrisch moeten draaien? Nu deed hij dat alleen vanaf 5 graden en lager... Het is nu niet koud, dus lastig te zeggen of het nu wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
matthijsdelange schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:20:
[...]

Remeha is gisteren langs geweest. De sensor van de SWW zat op een verkeerde plek (volgens mij mat hij de aanvoertemperatuur). Ben echter niet echt overtuigd dat dit de oplossing is, want dan zou de pomp toch ook bij hogere buitentemperaturen electrisch moeten draaien? Nu deed hij dat alleen vanaf 5 graden en lager... Het is nu niet koud, dus lastig te zeggen of het nu wel werkt.
DH001 en DH006 omgewisseld of echt een andere dompelbuis?

Zou als ik jou ook even de parameter HP000 nakijken.
Sorry ik heb nog geen lijstje gemaakt!

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 23-01-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsdelange
Technician- schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:44:
[...]

DH001 en DH006 omgewisseld of echt een andere dompelbuis?

Zou als ik jou ook even de parameter HP000 nakijken.
Sorry ik heb nog geen lijstje gemaakt!
Volgens mij de zat de sww sensor in de systeemtemperatuursensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Instellingen Mercuria en Eria voor betere efficiëntie.

Ten eerste:
Haal de draden los van L2 en L3 van de backup Heater, dop deze af. 3kw BUH is voldoende
De 9kw kan zelfs hogedruk storingen geven op het buitendeel, daarom start deze dan niet.

Parameters:
HP000. Op -10C. (Onder deze temp mag BUH CV helpen)
Hp61 0.
HP031. 0
HP036 2. (Zeg dat je 30% glycol hebt, de BUH komt nu niet in bij 20c al)

HP030 90

Sww
DP048 1 uur
Dp047 3 uur
DP51 0
DP120 4 hysterese setpoint warmwater bv 45 is bij 41C aan en 49 weer uit
DP130 20. (Twijfel over)
DP213 1 nadraaitijd
DP 004 0 (legionella modus heb ik uitstaan)
DP46. 60
DP47. 3
DP48 1 (of zelfs 0, dit is de wachttijd dat SWW wordt opgewarmd)
DP090 90
DP100 0
DP110 30

Heel belangrijk, zet je warmwater temp niet te hoog, zodoende geen BUH nodig.
Maat laat vaker opwarmen met WP

Eco 43C
Comfort 52C
Tijdschema Eco 5:00 tot 1:00
Comfort 1:00 tot 5:00

Op dagen dat we veel meer in bad douche gaan heb ik een comfort tussen de middag van 14:00 tot 16:30 gezet (wel wordt het dan binnen kouder)

Afdoppen draden zodat BUH nog maar 3KW is.
(Altijd met spanning eraf werken!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6keT_7BInxuHqfmBKcYRwLnr508=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2N7By8wsQwYNOewA4UEIdd3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Technician- op 26-01-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Technician- Dat is een leuke topicstart voor een algemeen Remeha Eria topic, dit topic heeft geen actieve starter en geen algemene start :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Proton_ schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:36:
@Technician- Dat is een leuke topicstart voor een algemeen Remeha Eria topic, dit topic heeft geen actieve starter en geen algemene start :)
Hoe doen ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

offtopic:
De Nieuw Topic knop rechtsboven de topiclijst (of https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71 als je 'm niet kan vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsdelange
Technician- schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:09:

Ten eerste:
Haal de draden los van L2 en L3 van de backup Heater, dop deze af. 3kw BUH is voldoende
De 9kw kan zelfs hogedruk storingen geven op het buitendeel, daarom start deze dan niet.

Parameters:
Hp61 0.
HP031. 0

HP030 90

Sww
DP048 1 uur
Dp047 3 uur
DP51 0
DP130 20. (Twijfel over)
DP213 1 nadraaitijd
DP46. 60
DP47. 3
DP090 90
DP100 0
DP110 30

Eco 43C
Comfort 52C

Op dagen dat we veel meer in bad douche gaan heb ik een comfort tussen de middag van 14:00 tot 16:30 gezet (wel wordt het dan binnen kouder)

[Afbeelding]
Tnx! Vraagje: bij mij is de eco temperatuur sww 10 graden. Maakt dat uit? Remeha is geweest, maar er is nòg geen oplossing…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
matthijsdelange schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:12:
[...]

Tnx! Vraagje: bij mij is de eco temperatuur sww 10 graden. Maakt dat uit? Remeha is geweest, maar er is nòg geen oplossing…
Je bedoelt de temp die je afleest in de app? Bij warmwater temperatuur?
Of wat bedoel je het setpoint ECO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsdelange
Technician- schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:47:
[...]

Je bedoelt de temp die je afleest in de app? Bij warmwater temperatuur?
Of wat bedoel je het setpoint ECO?
Ik ben ergens achter. Gister na het douchen de pomp 3 minuten uit gezet. Daarna draait hij prima, vannacht ook niet op het elektrisch, warm water op comfort laten staan (niet op 10 graden).

Normaal gaat hij na het douchen (als de sww leeg is) elektrisch verder en niet meer terug naar de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estevan
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-01-2024
Met interesse lees ik dit topic door. Ik ga over van CV naar warmtepomp. Mijn installateur heeft Eria Ace voorgesteld. vooral eigenlijk omdat de afmetingen goed uitkomen op de gewenste installatie-lokatie in mijn jaren 30 woning.

Ik ben wat sceptisch, omdat ik veel gedoe lees met het afstemmen en de back-up unit?

Ik ga de woning grondig verbouwen en isoleren, maar het blijft een jaren 30 woning.

Denk dat mijn vraag vooral is of ik er wel verstandig aan doe, of dat ik gewoon goed op de instelingen/afstemming moet letten (wat ik wel leuk vind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
matthijsdelange schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:11:
[...]

Ik ben ergens achter. Gister na het douchen de pomp 3 minuten uit gezet. Daarna draait hij prima, vannacht ook niet op het elektrisch, warm water op comfort laten staan (niet op 10 graden).

Normaal gaat hij na het douchen (als de sww leeg is) elektrisch verder en niet meer terug naar de pomp.
Wat jij zegt klopt exact met mijn unit.
Analyse levert op dat bij lege boiler (DM001 is 14C) de warmtepomp buiten wordt uitgestuurd en de volledige backup heater wordt aangezet.

Ik heb een topic gemaakt voor de Eria gebruikers.
Als je al die parameters erin zet en 6kw van de heater afhaalt zal alles wel goed werken.
(Tenminste bij mij wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsdelange
Technician- schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:54:
[...]

Wat jij zegt klopt exact met mijn unit.
Analyse levert op dat bij lege boiler (DM001 is 14C) de warmtepomp buiten wordt uitgestuurd en de volledige backup heater wordt aangezet.

Ik heb een topic gemaakt voor de Eria gebruikers.
Als je al die parameters erin zet en 6kw van de heater afhaalt zal alles wel goed werken.
(Tenminste bij mij wel)
Remeha was hier net, die zijn zoekende hoe het kan komen. Weten ook niet een oorzaak, zit dus niet in de instellingen waarschijnlijk. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
matthijsdelange schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:59:
[...]

Remeha was hier net, die zijn zoekende hoe het kan komen. Weten ook niet een oorzaak, zit dus niet in de instellingen waarschijnlijk. Wordt vervolgd.
Remeha is al 5 keer bij mij geweest.
Heb het uiteindelijk zelf opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
matthijsdelange schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:59:
[...]

Is er een conclusie uit gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsdelange
Technician- schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:02:
[...]

Er is een probleem, maar niet direct een oplossing. Nieuwe print erin, systeem schoon gemaakt. Nu wachten op kou…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scratch
  • Laatst online: 21-05-2024
Hallo iedereen. Hopelijk stoort het de discussie niet, maar aangezien er geen algemene topic is over de eria tower ace, had ik hier graag een vraag gesteld.

In 2022-2023 een nieuwbouw woning geplaatst. Momenteel woon ik er nog niet, maar probeer ik de instellingen en functies van deze WP (eria tower ace S 8KW variant) onder de knie te krijgen.

-Circuit 1 benedenverdieping: +/- 72m² vloerverwarming
-Circuit 2 bovenverdieping: leidingen voorzien voor 4 ventilo-convectoren ( nog niet geïnstalleerd. Later dit jaar pas)

Als ik de energiemeter bekijk, zit de WP al enkele maanden 's nachts continu te pendelen. overdag soms ook.
Ik vermoed dat de WP momenteel nog overgedimensioneerd is omdat enkel de VVW in gebruik is.
om de 20-30 minuten is er een nieuwe cyclus. Iemand tips om dit te verhelpen?

Ik heb al enkele tips van dit forum geprobeerd, maar zie nog niet onmiddellijk resultaat.

- de minimumtemperatuur van de VVW stond op de fabrieksinstelling 15°C. deze heb ik verhoogd naar 25°C
- de maximumtempertuur staat op 40°C
- Stooklijn: 0.5

Iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsdelange
Technician- schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:02:
[...]

Gister installateur geweest en heeft de flow aangepast. Die stond veel te hoog in combinatie met 100% pomptoerental. Zou dat de boosdoener kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Scratch schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:59:
Hallo iedereen. Hopelijk stoort het de discussie niet, maar aangezien er geen algemene topic is over de eria tower ace, had ik hier graag een vraag gesteld.

In 2022-2023 een nieuwbouw woning geplaatst. Momenteel woon ik er nog niet, maar probeer ik de instellingen en functies van deze WP (eria tower ace S 8KW variant) onder de knie te krijgen.

-Circuit 1 benedenverdieping: +/- 72m² vloerverwarming
-Circuit 2 bovenverdieping: leidingen voorzien voor 4 ventilo-convectoren ( nog niet geïnstalleerd. Later dit jaar pas)

Als ik de energiemeter bekijk, zit de WP al enkele maanden 's nachts continu te pendelen. overdag soms ook.
Ik vermoed dat de WP momenteel nog overgedimensioneerd is omdat enkel de VVW in gebruik is.
om de 20-30 minuten is er een nieuwe cyclus. Iemand tips om dit te verhelpen?

Ik heb al enkele tips van dit forum geprobeerd, maar zie nog niet onmiddellijk resultaat.

- de minimumtemperatuur van de VVW stond op de fabrieksinstelling 15°C. deze heb ik verhoogd naar 25°C
- de maximumtempertuur staat op 40°C
- Stooklijn: 0.5

Iemand ideeën?
Je hebt wellicht ook nog parameters waarmee je een minimale looptijd en pauze tussen runs in van de compressor kan instellen. Misschien valt daar nog wat te proberen door deze waardes op te krikken. Met name een langere pauze hielp hier wel maar ook weer niet te lang want dan gaat ie extra gas geven en dat is ook weer niet de bedoeling.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XNjPmUe.png
Ik weet alleen niet welke instelling de andere overruled, dat vind ik erg mistig bij de Mercuria's. Want lange minimale looptijd en lage vloer temp kunnen niet echt samen meer gaan op een gegeven moment. Ik merk hier dat ie door een minimale looptijd nu wel eens tot 30 graden vloer komt waar ik eigenlijk max 28 heb ingesteld.

(overigens heb ik een niet-Ace versie, check even of dit voor de Ace ook zo is)

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 02-02-2024 12:01 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
matthijsdelange schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:36:
[...]

Gister installateur geweest en heeft de flow aangepast. Die stond veel te hoog in combinatie met 100% pomptoerental. Zou dat de boosdoener kunnen zijn?
Nee denk het niet.
Wat is nog exact het probleem momenteel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsdelange
Technician- schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:19:
[...]

Nee denk het niet.
Wat is nog exact het probleem momenteel?
Bij 5 graden en kouder doet de buitenunit niets, alleen backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
5C buiten?
Dat moet toch een instelling zijn!
Als je in de buurt woont wil ik wel eens langs

[ Voor 80% gewijzigd door Technician- op 02-02-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsdelange
Technician- schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:24:
5C buiten?
Dat moet toch een instelling zijn!
Als je in de buurt woont wil ik wel eens langs
Blijkbaar zien zowel de installateur als remeha het niet... Vanochtend 4 graden en weer draait ie op back-up. Substatus staat op: WPStrmBovTMaxResAAN... Remeha moet maar gaan monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
matthijsdelange schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:38:
[...]

Blijkbaar zien zowel de installateur als remeha het niet... Vanochtend 4 graden en weer draait ie op back-up. Substatus staat op: WPStrmBovTMaxResAAN... Remeha moet maar gaan monitoren.
Ik had precies hetzelfde.
Kun je zelf een beetje parameters wijzigen?

Ik
Heb het helemaal opgelost. Exact hetzelfde probleem, Remeha is 4 keer langsgeweest.
Maar na mijn eigen bevindingen draait deze nu goed. Nooit meer op backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsdelange
Technician- schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:20:
[...]

Ik had precies hetzelfde.
Kun je zelf een beetje parameters wijzigen?

Ik
Heb het helemaal opgelost. Exact hetzelfde probleem, Remeha is 4 keer langsgeweest.
Maar na mijn eigen bevindingen draait deze nu goed. Nooit meer op backup
Ja, dat kan ik, maar zie enkele parameters er niet tussen staan (HP61, DP110 bijv.). Hebben we dezelfde pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Nee jij hebt een ace ik degene zonder ace

[ Voor 37% gewijzigd door Technician- op 07-02-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjaa
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-05 15:26
Technician- schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:09:

Ten eerste:

Parameters:
Hp61 0.
HP031. 0

HP030 90

Sww
DP048 1 uur
Dp047 3 uur
DP51 0
DP130 20. (Twijfel over)
DP213 1 nadraaitijd
DP46. 60
DP47. 3
DP090 90
DP100 0
DP110 30

Eco 43C
Comfort 52C

[Afbeelding]
De SWW waarden ECO en Comfort bedoel je daarmee DP070 (Comfort) en DP080 (ECO)
Want daar staat bij ECO standaard 10 graden dus dat vind ik nogal een verschil
Pagina: 1