Beste Tweakers,
Ik heb een casco woning afgebouwd (124m2, houtskeletbouw met steenstrips).
Hierin heb ik vloerverwarming geinstalleerd op de bgg en 1e verdieping (h.o.h 10cm 18mm slang, 14 groepen totaal van ong. 60m).
Een Eria tower Ace 4,5kw moet het gebouw van verwarming, koeling en tapwater voorzien. Aangestuurd door een e-twist thermostaat.
Rechtstreeks van de WP naar 2 verdelers op bgg en 1e verdieping.
Monitoring via Remeha app en Home Wizard voor de binnen en buitenunit.
Ik heb de warmtepomp nu 6 maanden draaien, verwarmen is aardig ingeregeld. Omdat het zo goed geisoleerd is en er een WTW-ventilatiesysteem draait is de warmptepomp voor verwarmen eigenlijk nog te groot, wat resulteert in. Tapwater gaat prima (op vreemd gebruik van back-up heater na).
Koelen is een ander verhaal, de laatste weken ben ik hiermee aan de gang gegaan.
Dat heeft echter geleid tot heel veel inzichten maar minstens evenveel vragen…
Ik hoop hier iemand te treffen die misschien al wat meer ervaring heeft met het koelen met de Eria Tower Ace en wat inzicht heeft in de regelstrategie van de set. Ik kan er werkelijk geen pijl op trekken wanneer hij zin krijgt om te koelen.
Ik zal binnenkort even mijn parameters opschrijven, en hier posten. Verzoekjes welkom.
Allereerst wellicht een tip voor mensen die hier terecht komen met dergelijke vragen:
Na installatie en activatie van de koeling, kreeg ik hem niet tot koelen. De functie van de zone moet van ‘direct’ op ‘mengroep’ gezet worden. Volgens mij staat dit niet in de handleiding.
Hierna begon de unit na geforceerde koeling in te schakelen te koelen, na het instellen van de bovengrens temperatuur voor verwarmen (welke volgens mij standaard 21gr +-5gr staat) naar 14gr +-4gr bleef hij ook koelen na uitzetten ‘geforceerd koelen’ doorgaan.
Ik heb bij 10 gr buiten al geen verwarming meer nodig, en bij 17-18gr al koeling.
Nu het probleem:
Nu stel ik op de thermostaat 22gr binnentemperatuur in, het is buiten 29gr (e-twist app) Al een tijdje warm, toestel staat in zomerbedrijf.
6 uur lang gebeurt er niks, binnentemperatuur loopt op naar 26 gr. WP doet niks.
App geeft aan toestel in stand-by. Herstarten resulteert in dezelfde situatie.
Dit al enkele dagen meegemaakt en opeens gaat hij om bijvoorbeeld 04:08 (spontaan?) koelen…
Waar ik inmiddels achter ben (een trucje om de koeling aan de gang te krijgen).
Ik stuur de testmodus koeling aan, systeem begint vol gas te koelen zoals het hoort. Ik schakel de testmodus uit en de WP gaat netjes verder koelen tot ingestelde ruimtetemperatuur bereikt is, om vervolgens uit te gaan en niet meer bij te komen.
Wat ik ook zie, als ik hem dan aan het koelen heb geholpen en hij doet een tapwaterrun terwijl hij aan het koelen is dan start koeling niet meer op als de tapwaterrun klaar is.
Heeft iemand enig idee van het koelgedrag, wanneer hij wat doet en wat dit eventueel kan blokkeren?
Ik kan hier erg weinig over vinden.
Als ik dit helder zou kunnen krijgen zou mooi zijn, dit leidt tot veel frustratie. We wonen nog niet in de woning.
Maar op afstand kan ik zien wat dat ding aan het uitvreten is. En dat is vaak niet het gewenste gedrag
Hiernaast heb ik nog vragen over het gedrag van de compressor, opstarten van koeling gaat vaak met zeer veel gependel voordat hij een mooie run maakt. Ik vermoed dat hij reageert op retourtemperatuur, en bij opstart komt er steeds wisselende temperaturen van verschillende lussen bij. Maar bij de geringste stijging gaat hij gelijk op het gas waardoor hij even later weer snel af moet regelen naar minimaal en vervolgens uitschakelt op (wat ik denk) geen dT over aanvoer retour omdat dat schot koude water van volgas draaien langskomt. Na 10-15x startpoging maakt hij dan wel een lange run.
Dit zenuwachtige gedrag is volgens mij niet nodig (enige demping ontbreekt lijkt het).
Ideeen hoe dit verbeterd kan worden? (Ik zou graag de circulatiepomp een tijd voor willen laten draaien, ipv kort. Maar volgens mij is dit niet in te stellen).
Wellicht meer mensen met hetzelfde vraagstuk.
Als er info benodigd is hoor ik het graag.
Eenieder alvast bedankt voor zijn reactie.
Met vriendelijke groet,
Gert
[
Voor 0% gewijzigd door
Tostihapper op 02-07-2025 23:28
. Reden: Tekstueel ]